مدارس درصد 25:مدارس نوسازي سازمان رئيس
ساختند نيكوكاران گذشته سال در را
ادبيات رشته عالي آموزش نظام در تغيير
ناپذيراست اجتناب فارسي
مطبوعات در را زنان حضور اينترنت انقلاب
است داده افزايش
و رم در ايران تاريخي آثار تصاوير نمايش
ناپل
مدارس درصد 25:مدارس نوسازي سازمان رئيس
ساختند نيكوكاران گذشته سال در را
كشور مدارس تجهيز و توسعه سازمان رئيس :علميفرهنگي گروه
افراد گذشته سال در را كشور مدارس چهارم يك هزينه:گفت
.كردهاند پرداخت ساز مدرسه خير
درحرم ساز مدرسه خيرين همايش نخستين در شنبه روز بوربور
به گذشته رژيم بيتوجهي:افزود (ع)عبدالعظيم حضرت مطهر
مشكل با را پرورش و آموزش آموزشي ، مراكز تجهيز و ساخت
افزايش و مهاجرت علت به:كرد اضافه وي.است كرده مواجه
كشور مدارس تجهيز و سازمانتوسعه شهركها ، جمعيت بيرويه
.ندارد را مكانها اين در مدرسه ساخت توان
دركشور مدرسه هزار دو سالانه اينكه بيان با بوربور
از بيش انقلاب پيروزي از بعد:كرد ميشود ، خاطرنشان ساخته
وي.است شده افزوده آموزشيكشور فضاهاي به كلاس هزار 35
ميليارد تاكنون ، 500 دوم ساله پنج برنامه آغاز از:گفت
.است شده كشور آموزشي فضاهاي تجهيز و صرفساخت تومان
ادبيات رشته عالي آموزش نظام در تغيير
ناپذيراست اجتناب فارسي
ادبيات استاد -كاميار وحيديان تقي دكتر با گفتوگو
;مشهد فردوسي دانشگاه
;اشاره
دانشجويان كه است رشتههايي جمله از فارسي ادبيات و زبان
برخي و ادبيات تاريخ ، كامل دوره يك با ميبايست آن در
چند ، دلايلي به متاسفانه امروزه ، .شوند آشنا علوم از ديگر
حتي گاه و علوم به كامل احاطه از رشته اين دانشجويان
دلايل اين ريشه برخي ، .هستند دور به ادبيات ، مباحث خود
هستند معتقد و ميدانند گذشته مباحث به پرداخت سرآمدن را
كه باشيم داشته جامعه فعلي وضعيت ارتقاي در سعي بايد
-كاميار وحيديان تقي دكتر.نيست صايبي چندان نظر البته
نحوه در را مسائل اين ريشه -مشهد فردوسي دانشگاه استاد
كه گفتوگويي در.ميداند دانشگاهها درسي برنامهريزي
اين در خود نظريات ارائه به وحيديان دكتر ميآيد پي در
.ميپردازد باره
در برنامهريزي نظام تغيير مورد در مباحثي است مدتي *
عالي آموزش و علوم وزارت ميشود ، شنيده دانشگاهي دروس
كارشناسي دوره دروس در است خواسته بخشنامهاي طي نيز
اين مدافعان از شما شود ، تجديدنظر فارسي ادبيات و زبان
رشته برنامههاي در هستيد معتقد و بودهايد روش تغيير
دلايل.پذيرد صورت تغييراتي بايد فارسي ، ادبيات و زبان
.كنيد ذكر را نظريه اين
آغاز همان از فارسي ادبيات و زبان رشته برنامه *
از بيش گرايش آن عمده دليل.نبود مناسب و داشت اشكالاتي
ادبيات ما معتقدم من.بود برنامهها تدوين در سنتي حد
آن حالميكنيم معني و ميخوانيم متن بلكه نميخوانيم ،
چشم به آن در زيباييشناسي جوهر و است هنر ادبيات كه
از بعد اگر نيست ، ادبيات متن ، خواندن بنابراين ، ميخورد
بپردازيم ، اثر زيباييهاي تحليل و بررسي به متن خواندن
و نظم متون تمام در تدريس براي.است ادبيات مرحله ، اين
سنتگرايانه نگرش همان علت به.دارد وجود خلا اين نثر ،
چنان برنامه ، ميكردند ، اعمال را آن صاحبنظران برخي كه
سال چندين حال ، به تا زمان آن از.نشد اصلاح بايد ، كه
به جديدتري مسائل و اشكالات آن ، بر علاوه لذا و ميگذرد
ادبي نظريههاي و جديد نقد معيارهاي با ما آشنايي علت
.است مطرح نيز جامعه خاص اجتماعي شرايط و جهان
مقالات مجموعه در كه جنابعالي نظريات جمله از *
آن به اشارهاي و آوردهايد "ادبيات در تازه حرفهاي"
ادبيات و زبان رشته در كه است اشكال اين ذكر.كرديد
كه ميدانيم.ميپردازند متنخواني به دانشجويان فارسي
كامل احاطه و اشراف معاصر ، دوران در موفقيت دلايل از يكي
پارسي زبان بالطبع و ايراني قوم ادبي و علمي پيشينه به
آشنايي وسيله به مگر شد ، نخواهد ميسر مهم ، اين و است
خود نظريه تحليل به "لطفا كهن ، متون با دانشپژوهان
.بپردازيد
اسمش از كه چنان فارسي ادبيات و زبان رشته ببينيد *
فارسي زبان آموزش اول بخش.است بخش دو شامل برميآيد
آموزش.است متون طريق از گذشته روزگاران فارسي و معاصر
.نيست مطرح زيبايي مساله علم ، در و است علم زبان ،
به و كنيم معني و بخوانيم را متني اگر بنابراين ،
بپردازيم ، واژگاني و نحوي صرفي ، از اعم زباني ويژگيهاي
از پسندارد ادبيات به ربطي و است زبان حوزه در اين
ارزيابي نوبت ادبي ، متون در متن يك مطالب درك و خواندن
خواندن "مثلا ميرسد ، اثر يك زيباييهاي بررسي يعني هنري
آن ، مطالب درك و زباني ويژگيهاي بررسي و حافظ اشعار
تحليل به وقتي.ندارد ادبيات و حافظ شاعري هنر به ربطي
.است ادبيات كار اين بپردازيم ، حافظ غزليات زيباييهاي
متن خواندن.ميشود داده نشان حافظ هنر عظمت كه اينجاست
كه آن تصويرهاي و فردوسي براي داستان هنر تحليل شاهنامه ،
.است ادبيات ميدهد ، نشان را فردوسي هنر عظمت
و زبان رشته برنامهريزي نحوه به كه اشكالاتي از يكي *
شكل به دانشجويان تربيت عدم است ، وارد فارسي ادبيات
تحصيل اتمام از پس كه صورتي بهاست كاربردي
بايد چه كه ميشوند روبهرو سردرگمي با فارغالتحصيلان
عملي تربيت به برنامهريزي شيوه كردن نزديك براي.بكنند
.داريد پيشنهادي چه دانشجويان
كرد ، تربيت دانشجو بايد جامعه ، نياز به توجه با "اصولا *
كه اين نه باشد كار بازار با متناسب بايد دروس طرفي از
جامعه نياز و كار بازار به و برود را خودش راه دانشگاه
نظام اين در بايد كه تغييري مهمترين.باشد نداشته توجه
به.است عملي روش به مرسوم شيوههاي تبديل گيرد ، صورت
ذهنش شده ، خارج محض خواندن انحصار از دانشجو كه معني اين
كه عملي راهكارشود كشانده ركود به روخواني و مطالعه در
تئوريك كلاسهاي از برخي كه است اين ميآيد ، من نظر به
انجام به ناگزير دانشجويان و گردد تبديل كارگاهي كلاس به
درس تدريس جاي به مثال عنوان به باشند ، كلاس در عملي كار
مقالهنويسي بخش دو به را آن واحد در 4 آييننگارش
تقسيم واحد در 2 عملي مقالهنويسي و واحد در 2 تئوريك
دانشجوي كه شود تدوين طوري بايد برنامه ، حال هر به.كرد
فارسي زبان هم تحصيل ، از فراغت از پس كارشناسي دوره
كه را فارسي ادبيات هم و بياموزد را گذشته متون و معيار
.بشناسد خوب دارد ، سروكار زيبايي با
با روزمره مسائل انطباق پيشرفت ، شاخصههاي جمله از *
مسائل هدايتگر بايد علم آيا كه اين در است ، علمي مباحث
اختلاف گردد ، تدوين جامعه نيازهاي براساس يا باشد جامعه
ميگيريد؟ قرار صف كدام در عالي جناب دارد ، وجود نظر
به رسيدن.هستند يكديگر مكمل دو اين است ، مسلم آنچه *
اندوختههاي در غور نتيجه بيترديد جديد ، علمي شاخصههاي
عقيده به.است جامعه مرسوم مسائل با آن انطباق و گذشته
و ندارد وجود تلقي طرز دو اين براي جبهه و صف ايجاد من ،
پژوهشهاي و تحقيقات جامعه نيازهاي براساس بايستي معتقدم
سطح غناي و ارتقا به آن ، نتيجه كه پذيرد صورت علمي
وادي ، اين در البتهميكند كمك اجتماع علمي و فرهنگي
آن به "قبلا كه ميشود مشاهده نيز واپسگراييهايي برخي
سنتگرايان ، ديد از ادبيات مثال عنوان بهكردم اشاره
صحبت وقتي امروز كه آن حال است ، كهن متون خواندن "صرفا
.شعر آن از پس و است داستاننويسي غرض ميشود ، ادبيات از
گرايشات و جامعه خواستههاي به توجه با بايد بنابراين ،
هنري قالبي در اجتماعي گوناگون زواياي نمود در سعي آن
براي روش مناسبترين من عقيده به مجموع ، در.باشيم داشته
تدريس ادبيات ديد از اجتماع روزمره و علمي مسائل هماهنگي
.است فارسي ادبيات دانشجويان براي داستاننويسي شيوههاي
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را خارجي زبان تدريس *
در خارجي زبان تدريس از هدف كه نميدانيم هنوز ما *
اين خارجي ، زبان آموزش در هدف كه است مسلم چيست؟ ايران
اين هدف بلكه كنند ، تكلم زبان آن به دانشجويان كه نيست
آن "احتمالا فهميده ، را خارجي متون بتواند دانشجو كه است
و درسي مواد هدف ، به توجه با كه است روشن.كند ترجمه را
رشته در من عقيده بهميكند فرق تدريس روش كتابها ،
تاريخ ،"مثلا درسها ، از يكي بايد فارسي ادبيات و زبان
خارجي زبان تدريس يعني.گردد تدريس خارجي زبان به ادبيات
درك منجربه اقدام ، اين.باشد مطلب گرفتن فرا منظور به
تاليف خارجي زبانهاي به كه ميشود كتابهايي از دانشجو
دوره در بايد كار اين پايه كه است گفتني البته.است شده
.شود نهاده بنا دبيرستان
و زبان در عرب ادبيات و زبان نفوذ و قرابت به توجه با *
زبان يك عنوان به نيز را آن ميتوان آيا فارسي ، ادبيات
درس اين تدريس نحوه مجموع ، در "لطفا كرد؟ قلمداد خارجي
.بكاويد فارسي ادبيات و زبان رشته در را
خارجي زبان يك عنوان به نيز عربي زبان من ، عقيده به *
صورت به قواعد آموزش.نيست مشخص آن ، تدريس از هدف و است
.ميشود فراموش زودي به بلكه نيست ، موءثر نهتنها انتزاعي
و صرف دوره يك دبيرستان دوره در كه دانشجويان بنابراين
و صرف مجدد آموزش به نيازي ديگر خواندهاند ، را عربي نحو
بويژه و قواعد به عربي متون مطالعه ضمن بايد.ندارند نحو
كار زبان ، آموزش براي قواعد تدريس.شود اشاره تازه نكات
مطالب فراگيري طريق از بايد آموزشاست اشتباهي بسيار
.باشد هنري و علمي
عربي نحو و صرف قواعد واحد من 8 نظر به توضيحات اين با
كه چرا شود ، حذف بايد "كلا است ، دبيرستان مطالب تكرار كه
ديگر سوي از.ندارد ديگري حاصل دانشجو ذهن كردن خسته جز
بايد نهجالبلاغه و خدا كلام از بخشهايي تدريس حين در
.شود بيشتري دقت متون در نحو و صرف برد كار عملي شكل به
چه تعديل يا حذف كرديد بيان كه توضيحاتي به توجه با *
ميكنيد؟ پيشنهاد آموزشي موجود سيستم از را درسهايي
معاني ، مانند دروس از بعضي محتواي در تجديدنظر و تعديل *
كه چرااست الزامي زيباييشناسي منظر از بديع و بيان
زيبايي اصول بايد پس است ، زبان با زيبايي آفرينش ادبيات ،
ادبي ، آثار ارزيابي در دانشجو آن ضمن كه گردد تدريس
.ميكند پيدا مهارت
و آييننگارش به شود تبديل بايد نگارش آيين واحد 4
كه واحد در 2 عملي مقالهنويسي و واحد در 2 مقالهنويسي
.شد اشاره آن به "قبلا
و باشد دبيرستان قافيه و عروض مكمل بايد قافيه و عروض
دانشجويان براي عملي و كاربردي شكل به لازم و مهم نكات
و كريم قرآن باشد قرار وقتي طرفي ، از.شود مطرح
و اخلاق اسلامي ، متون درسهاي گردد ، تدريس نهجالبلاغه
رشته براي و است عمومي دروس جزو كه نيز اسلامي معارف
،(واحد 2) سعدي غزليات.ندارد ضرورت فارسي ادبيات و زبان
است ، بهتر (واحد 2)صائب غزليات و (واحد 4) حافظ غزليات
ويژگيهاي بررسي و آن سير و غزل اختصاصي درس واحد 4
.كند تغيير بزرگ غزلسرايان
درسي برنامه در كه مهم كتابهاي خواندن به بايد دانشجو
سر به توجه با مثال عنوان به.شود وارد ندارد ، وجود
را كتاب حدود 100 استادان راهنمايي و شده ارائه فصلهاي
.كند تحقيق و مطالعه كارشناسي ساله دوره 4 در
عليزاده مهدي:از گفتوگو
مشهد در همشهري خبرنگار
مطبوعات در را زنان حضور اينترنت انقلاب
است داده افزايش
چند اغلب نگاران روزنامه تا است شده سبب اينترنت انقلاب
فعاليت آزاد طور به آنان از بسياري و بياموزند مهارت
ميدهد نشان كار بينالمللي سازمان جديد گزارش.كنند
متحول را روزنامهنگاري استخدام الگوي رايانهاي فنآوري
در آزاد روزنامهنگاران كه است كرده ايجاد فضايي و كرده
وقت تمام روزنامهنگاران به نسبت بيشتري فعاليت امكان آن
.دارند
كار بينالمللي سازمان گزارش فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
امكان به "صرفا اينترنت انقلاب امتياز ميكند نشان خاطر
رايانه طريق از آن ارسال امكان و بلندتر مقالات نگارش
فرصت و بيشتر انعطافپذيري سبب بلكه نميشود ، منحصر
توسط را كار سفارش دريافت امكان و ميشود طولانيتر
.ميدهد افزايش روزنامهنگاران
شغلي فرصتهاي ايجاد رسانهها ، جديد عصر ويژگيهاي ديگر از
وضع از بهرهگيرنده عمده به كه است زنان براي فزاينده
پرتغال به نمونه طور به گزارش اين.شدهاند بدل جديد
درصد فقط 20 زنان دهه 1980 ، خلال در كه ميكند اشاره
به نسبت اين حالا اما ميدادند ، تشكيل را روزنامهنگاران
.است رسيده درصد 30
نگاران روزنامه درصد حدود 80 ميكند نشان گزارش اين
استفاده اينترنت از روز در بار يك كم دست اقتصادي
چاپي صورت به خبرنگاران از نسبت همين به آثاري و ميكنند
اينترنت انقلاب حال ، اين درميشود درج الكترونيك و
كه است شده مشخص اكنون.است داشته همراه به نيز ضررهايي
براي حرفهاي خطرات از يكي اطلاعات عظيم حجم
.است وقت تمام روزنامهنگاران
بخش در استخدام رفته هم روي جديد ، فرصتهاي رغم به
شمار كه وجودي با اما.است كاهش به رو چاپي مطبوعات
است ، يافته كاهش تحريريه هياتهاي در روزنامهنگاران
.شود آنها جايگزين است نتوانسته رايانه
و رم در ايران تاريخي آثار تصاوير نمايش
ناپل
فرد به منحصر و منتخب آثار تصاوير :فرهنگي علمي گروه
و ايران كهن تاريخ اشاعه و معرفي هدف با ايران ملي موزه
باستانشناسي و فرهنگي روابط گسترش نيز و دوره هر هنرهاي
دو آتي سال ماه فروردين از ايتاليا و ايران كشور دو بين
.ميآيد در نمايش به ناپل و رم شهر دو در ماه
ملي موزه تاريخي آثار از تصوير قطعه نمايشگاه 100 اين در
لرستان ، تاريخي ، تاريخ ، از پيش بخشهاي به مربوط ايران
معرض در مركزي ذخائر گنجينه و سكه و مهر اسلامي ، دوره
.ميگيرد قرار عموم ديد
كشف ، محل جغرافياي معرفي تاريخي ، نظر از اشياء اعتبار
جمله از بكاررفته مهارتهاي و هنري ارزش بومي ، هويت
.شدهاند گرفته نظر در تصاوير اين در كه است معيارهايي
|