شهر تئاتر صحنه بر
تهران سينماهاي پرده
ايران امروز معماري به نگاهي
بايد معماري ;ديبا داراب دكتر با گفتوگو در
باشد داشته شهروندان براي پيامي
شهري جعفر اثر آخرين:درگذشت از پس ماه 5
شد منتشر
شهر تئاتر صحنه بر
جشنواره سيزدهمين روي بر نگاهها تمامي جاري هفته در
به نسبت اقبال امر همين و بود شده متمركز دانشجويي تئاتر
در.بود ساخته روبهرو نقصان با را شهر تئاتر اجراهاي
فروش 5/4 و اجرا با 13 گلفروش دختر نمايش تئاترشهر
فروش و اجرا تعداد همين با اسيد نمايش و صدر در ميليوني
اساميبرخي.دارد قرار جدول انتهاي در توماني هزار 150
آورده زير در بليت قيمت و اجرا ساعت و محل و نمايشها
.است شده
بزرگ تالار /مژده پروانه:كارگردان /"گلفروش دختر" *
.ريال بليت 10000 قيمت / ساعت 30/18
تالار /جلالي كوشك عليرضا:كارگردان / "پابلونرودا"*
.ريال بليت 10000 قيمت /ساعت 30/18 چهارسو
ساعت قشقايي تالار /امجد حميد:كارگردان "پستوخانه" *
.ريال بليت 10000 قيمت /30/18
ساعت سايه تالار /دانشور داود:كارگردان "ناب در آن" *
.ريال بليت 8000 قيمت /30/18
تهران سينماهاي پرده
مدرسه شهردار
نوري شعباني رضا:بازيگران.خسروي محمدباقر:كارگردان
.ملاعباسي حميد
بهمن 2 ، تهران 2 ، فرهنگ ، آفريقا ، :دهنده نمايش سينماهاي
مركزي ، صحرا ، سعدي ، آبي ، آسمان جمهوري ، ملت ، قشنگ ، شهر
.ماندانا
معصوم
پورعرب ، ابوالفضل:بازيگران.توحيدپرست داود:كارگردان
.فروزنده نگار
بلوار ، آستارا ، بهمن ، استقلال ، :دهنده نمايش سينماهاي
. شيرين حافظ ، شاهد ، ميلاد ، مرداد ، پيروزي ،
پارا آي
وثوقي ، چنگيز:بازيگران.زينالزاده محرم:كارگردان
.افشارزاده مهشيد
پيوند ، تهران1 ، تماشا ، شهر:دهنده نمايش سينماهاي
فرخ ، اروپا ، تيسفون ، البرز ، شباهنگ ، آسيا ، سروش ، فلسطين ،
المپياد توسكا ،
زيبا و زشت
پورصميمي ، سعيد:بازيگران.معتمدي احمدرضا:كارگردان
.سجاديه گلچهره
.جديد عصر:نمايشدهنده سينماي
مرده مرد رفتن راه
.شانپن ساراندون ، سوزان:بازيگران.رابينز تيم:كارگردان
.امريكا محصول 1996
كريستال:نمايشدهنده سينماي
بازي با كه نيز شكسپير ويليام جاودانه اثر هملت فيلم
گريگوري كارگرداني به و "نوفسكي اسموكتو اينوكنتي"
سينما در ساعت 19 شب هر درآمده ، تصوير به كوزنيتسف
.درميآيد نمايش به كريستال
ايران امروز معماري به نگاهي
بايد معماري ;ديبا داراب دكتر گفتوگوبا در
باشد داشته شهروندان براي پيامي
;سرآغاز
و تمدن هر اصلي شاخص و نشانه يك معماري ديرباز از
و هنري ويژگيهاي بودن دارا بهخاطر معماري.است فرهنگي
هر در علوم شاخه اصليترين از يكي همواره فنآوري ،
بازتابدهنده معماري همچنينميشود محسوب دورهاي
در مختلف اقوام سياستمداران و فيلسوفان كلان تفكرات
هر ازطرفي.است مليشان فرهنگ شكوفايي و اوج زمانهاي
از تناوب به خود تكوين در معاصر دوران در تمدني و فرهنگ
.است داده ماهيت تغيير مدرنيسم مرحله به سنت جايگاه
مدرنيسم و سنت انديشمندانه تقابل به درايت با كه فرهنگي
.پوياست و رشد روبه فرهنگي صاحبانديشان درنظر بپردازد ،
و تركيبي ميانعلوم در كه خاصي جايگاه بهخاطر معماري ،
با سنتي فرهنگ همساني تبلور اولين دارد ، اي رشته چند
معماري ناهمگوني و اغتشاش امروز آنچه.است مدرن تكنولوژي
و سنتي فرهنگ تضاد اين در ريشه شايد گرفته ، لقب ايران در
در دانشآموختهاي ديبا داراب دكتر.باشد معاصر جهان
بررسي به و داشته معماري تجارب ايران در كه است جهانغرب
صاحبنظري وي.است پرداخته جهانشرق در امروزي معماري
خوب معماري آنچه از روشن تصويري ما به ميتواند كه است
را گفتوگو اين هم با.دهد ارائه گرفته ، نام حاضر عصر در
.ميخوانيم
نياكان سهيلا :از گفتگو
هنري جنبههاي داراي ايران امروز معماري ميشود گفته *
اسلامي ايران هنر و فرهنگ مشخصه گذشته چون ديگر و نيست
شده اينگونه ايران معماري چرا شما بهنظر.نميشود تلقي
است؟
مورد در بلكه نيست ، مطرح ايران مورد در فقط مسئله اين
تركيه و يونان هند ، پاكستان ، عربي ، و اسلامي كشورهاي همه
رشد با سو يك از كشورها اين درواقع ، .دارد مصداق نيز
سيطره با ديگر ، سوي از و بودهاند روبهرو جمعيت ناگهاني
شدهاند مواجه جهانغرب اقتصاد و فلسفه انديشه ، سلطه و
اينگونه وارد غربي فرهنگ و زندگي نوع آن دنبال به كه
در.گذاشت تاثير نيز آنها معماري بر و است شده جوامع
كه است افتاده اتفاقي چنين بسياري سالهاي طي نيز ايران
يك و برود بين از بهتدريج سنتي و بومي اصيل فرهنگ يك
ارزشها تلفيق اگر البته.بگيرد را آن جاي "مدرنيته شبه"
با همراه غرب دنياي با اسلامي -سنتي زندگي معيارهاي و
ولي.بياورد غنا ميتواند باشد ، فكر صلابت و انديشه
يك پاكستان ، و مراكش مثل كشورها اينگونه در "عموما
آن ، نمونه كه آمده بهوجود تمدن تظاهر در شكلي اغتشاش
.كشورهاست همين در بزرگ شهرهاي
مشكل.بود بيهويتي اين شاهد ميتوان نيز تهران شهر در
آيا نميدانيم ما كه است اين تهران در ساختمانها
هستند سنتي -ايراني ارزشهاي تابع "واقعا ساختمانها
يك.هيچكدام يا و مدرنيزماند و مدرنيته ارزشهاي ياتابع
و تكنولوژي از بهينه استفاده معماري ، در مدرنيزم مهم بعد
معاصر معماري اگر كه درصورتي.است ساختماني تاسيسات
شكلهاي و ظواهر كه ميبينيم كنيم ، مرور را ايران
كه است بزرگي شيشههاي با بزرگ مكعبهاي و كاريكاتورگونه
ولي.شدهاند ساخته ايران در كه است سال تا 40 حدود 30
اين كه ميشويم متوجه ميرويم ، ساختمان كنه به وقتي
وجود غرب معماري در كه مدرنيتهاي شكل از ساختمانها
در آن ظاهري جنبههاي فقط و نبردهاند بهرهاي داشته
منظور كه ما معاصر معماري درنتيجه.است شده گرفته اينجا
و نيست لذتبخش است ، اخير سال شصت يا پنجاه معماري آن ، از
توجه آن به بيشتري دقت با اگر و دارد نقص خود بطن در
و حساسيت با بايد پسشود بدتر روز روزبه است ممكن نشود ،
معماري نوع چه بايد ايران در كه دريابيم ويژهاي عنايت
هنر بحث.نكنيم فراموش نيز را آن هنري جنبه و كنيم اجرا
اتفاقي.است مهم بسيار كرديد اشاره آن به شما كه معماري
بود اين داد ، رخ ايران در اخير سال پنجاه چهل ، اين در كه
يك به تبديل "كاملا معماري و آمد بوجود سوداگرايي كه
ابعاد ميشود ، تجاري كالاي چيزي وقتي.شد تجاري كالاي
را آن نمونه بهترين.ميشود خارج آن از فرهنگي و انساني
ساختماني ميخواهيم وقتي كه ببينيم تهران در ميتوانيم
را ساختن حداكثر و زيربنا سطح درباره فقط بسازيم ،
ساخت هزينه كه ميشود استدلال همچنين.ميكنيم استدلال
كسي درواقع فروخت را آن ميتوان چقدر و ميشود مقدار چه
در شاخص و خوب معماري يك كه نميكند توجه موضوع اين به
آن از بهخوبي بتوانند شهروندان همه تا شود ساخته محيط
و اقتصادي دادههاي دادهها ، بيشتر پس.كنند استفاده
را قضيه اين.است سوداگرايي همين حوش و حول كه است مالي
زمينه در كه مياندازند راه بسازوبفروشها بيشتر ، نيز
كه است دليل اين به نيز اين.ميكنند كار ساختمان تجارت
دقت زيباييشناسي در ايران ، در ساختمانسازان از هيچيك
به ساخت پروانه گرفتن براي بخواهيد شما وقتي.نميكنند
مساحتها ، آنجا در كنيد ، مراجعه ديگر موءسسات يا و شهرداري
كيفيت روي بر كسي و ميبينند را خيابان در مكان و ارتفاع
آسان اظهارنظري ، چنين البته.نميكند نظر اظهار معماري
به شورايي يك در مترقي كشورهاي در بههرحال ولي نيست هم
وجود معماري هنر و شكل بر نظارتي كه دارند توجه مهم اين
.باشد داشته
بهسر خود تكويني سير از دورهاي چه در ايران معماري *
ميبرد؟
كه دارد شكوفايي دوره يك ايران معماري من ، عقيده به
قاجار دوره تا شكوفايي اين.است صفوي دوره به مربوط
معماري در ايران معماري هويت از مقداري و مييابد ادامه
كه قرن اين اوايل در سپس.ميشود مشاهده نيز دوره اين
امريكا سپس و روسيه انگليس ، مثل كشورهايي به ايران
مدرنيسم كه ميشود موجب ميكند ، پيدا سياسي وابستگيهاي
را خود سعي و شود كشورمان وارد شديد بسيار تهاجم بهصورت
ادبي و فرهنگي ريشههاي و سنتها تمام زدن بههم بر
شصت پنجاه ، دوره يك در و تحولات اين درنتيجه.بگذارد
و مدرنيسمي شبه كه ميآيد بوجود معماري نوع يك ساله ،
صفوي دوره معماري اصالتهاي نه معماري اين.است شتابزده
.را قاجار دوره نه و دارد را
مملكت اين وارد رضاخان زمان از كه معماري اين درواقع ،
باقي ما براي نميتواند و نيست اصيل معماري يك شده ،
خود معيارهاي به دوباره بايد كه است زماني اكنون.بماند
ميخواهيم معماري نوع چه هستيم ، كجا ببينيم و برگرديم
درنظر خود معماري براي را ويژگيهايي و باشيم داشته
و دارد غني فرهنگي ميراث خود كه ژاپن كشور مثل بگيريم ،
با اكنون انگليس ، سلطه از استقلال بعداز كه هندوستان يا
به بازگشت حال در جديد ، تكنولوژي و آرمانها همه پذيرش
نيز ماهستند خودشان محيط به كردن نگاه و خويشتن
را ادعا اين و شويم دوراني وارد علاقهمنديم و اميدوار
و اينترنت اطلاعات ، از استفاده با كه باشيم داشته
و پديدهها از بهرهگيري الكترونيكي ، شبكههاي
خودمان ، اصيل فرهنگ با اينها تلفيق و دنيا فرآوردههاي
.داريم دنيا در هنرمان و معماري زمينه در گفتن براي حرفي
سال شش از جديتر بهطور و سال ده حدود در ميكنم فكر
تلاش مسئله اين روي بر ما معماران و مهندسين كه است پيش
را مدرنيسم شتابزده و سخت تهاجم آن ما كه ، اكنون ميكنند
آن مشكلات دريافتيم و كرديم نقد را آن گذاشتيم ، سر پشت
كنيم پيدا خود معماري براي هويتي ميكنيم سعي بوده ، چه
.باشد شده حفظ آن در اصالتمان هم و باشد جهاني هم كه
داشتن لازمهاش ، و نيست آسان هيچوجه به كار ، اين البته
.است جهان با آشنايي و زيباشناسي اجتماعي ، فلسفي ، ديدگاهي
فرهنگ تلفيق اين ژاپن و هند چون كشورهايي گفت ميتوان
در ما و دادهاند انجام بهخوبي را مدرن تكنولوژي و سنتي
.هستيم اول گامهاي برداشتن حال
پيشرفت با همگام كه بوديم شاهد ايران معماري در "قبلا *
با هماهنگ دو اين و كرد پيشرفت نيز معماري هنر تكنولوژي ،
با ايران امروز معماري هنر آيا.بودهاند يكديگر
است؟ هماهنگ ساز و ساخت تكنولوژي
شاهكارهاي كه صفوي دوران در.نيست چنين اكنون.خير
كار و آجر با كار فضا ، سازه ، بحث شد ، ساخته ايران معماري
انجام فوقالعادهاي وحدت يك با همگن "واقعا كاشي با
دسته يك كردهاند؟ چه مدرنيسم زمان در اكنون اما.ميشد
و داشت بزرگ پنجرههاي كه ساختهاند مستطيل مكعب ساختمان
مكعبهاي وقتي سپس.نبود هماهنگ خيلي ما فرهنگ با
تاسيسات مثل تاسيساتي آن در ساختند ، را بتوني پيكرههاي
و استدلال بدون چيزهايي و كردند وارد را سرمايش و گرمايش
در پيوند و وحدت يعني.ميشد اضافه اينها به درستي طرح
در كه درحالي.ندارد وجود هيچوجه به معماري به نگاه
اطلاق معماري نوع آن به خوب معماري جهان ، امروز معماري
تكنولوژي و تاسيسات و معماري شكل معماري ، فضاي كه ميشود
كه بگيريد درنظر را ماشيني شما.ميكنند رشد هم با آن در
موتور خصوصيات و گنجايش ولي است شده طراحي زيبا بسيار
ما معماري متاسفانه.است نشده گرفته درنظر "اصلا
بوجود بيشتري همكاري بايد.است مشكلي چنين دچار هماكنون
نسبت نيز ما تكنولوژي.كنيم ترميم را آن بتوانيم تا آيد
از بسياري داشتن از ما و است عقب جهان تكنولوژي به
ساختوساز تا ميكند كمك كه پيشرفتهاي تكنولوژيهاي
با هنوز ما معماري ، در.هستيم محروم شوند ، بهتر معماري
سيستمهاي از و ميكنيم كار ساله شصت پنجاه ، سيستم يك
و پيچ معماري ميشود ، قالبگيري آنچه و پيشساخته
خوب كيفيت يك با و صنعتي كه معماريهايي و مهرهاي
رشد عدم دليل به اين بنابر.ميشوند ، بيبهرهايم مونتاژ
ارائه معماري از شكلهايي نيز ، تكنولوژي زمينه در لازم
.ندارد بردي چندان كه ميدهيم
چه ايدهآل معماري يك به رسيدن براي منطقه كشورهاي *
دادهاند؟ انجام كارهايي
مثال براي.دارند خود براي روشي كشورها اين از كدام هر
شركتهاي و امريكايي انگليسي ، شركتهاي عربستان ، در
معماران توسط را خود استقرار و كار ساختمانهاي چندمليتي ،
عربستان در خارجيها معماري اين.ميسازند خود مهندسين و
توسط ولي برسد ، نظر به زيبا و ارزنده بسيار است ممكن
با زيادي آشنايي كه ميشود ساخته محيطي در خارجيها
ما كه روشي در ميكنم فكر من.ندارند عربستان فرهنگ
كشور براي ايراني مهندسين و معماران يعني ميكنيم ، دنبال
چه تا واقع ، در.است منطقي و درست ميكنند ، طراحي خودشان
كشورهاي در دهند؟ انجام را كار اين بايد خارجيها زمان
سال بيست حدود كه دارد وجود نسلي نيز الجزاير و مراكش
در حتي.كند كار زمينه اين در خود هويت با ميخواهد است
و امريكايي معماري ندارند علاقه نيز اندونزي و مالزي
اقليميشان جنبه با ميخواهند و كنند كپي را اروپايي
به 100 ميتوان خوبي به حاضر ، حال در.باشد داشته مطابقت
مراكش ، الجزاير ، كشورهاي در مهم بسيار ساختمان تا 150
به و دارند گفتن براي حرفي كه كرد اشاره ژاپن و هند
معماري يعني جهان بر حاكم معماري تنها به پاسخي عنوان
سال هشت تا هفت طي بتواند نيز ايران اميدوارم.است غرب
و باشد داشته ارزشمند ساختمان پانزده الي ده آينده ،
از.بپردازد امر اين به جديتر مذكور ، كشورهاي مانند
عنايت شناسي زيبايي مسائل به نيز اجتماعي لحاظ به طرفي ،
.نميشود چنداني
معماري در زيباييشناسي مسائل رعايت ماخواستار اينكه
آن از عمل در و مانده باقي شعار حد در همچنان هستيم ،
در خوب بسيار پروژههاي از بسياري اكنوننميشود حمايت
اين.نميشود اجرا ولي ميشود ، كشيده كاغذ روي بر ايران ،
ساخت دستور كه ميشود مربوط نيز مديريتي ضعف به مساله
ميشود اعلام بعد ولي ميشود ساخته نيمه تا كار ميدهند ،
.ميماند متوقف كار و ندارد وجود بودجه
چيست؟ معماري هاي مسابقه درباره نظرتان *
مسابقه به را پروژهها كه است شده مرسوم اكنون
شرط به ولي ، است خوبي فكر هم مسابقه البتهميگذارند
متاسفانه.باشد دانشمند و عادل قضاوتكننده هيات كه آن
هاي ازهيات برخي شخصي روابط ما ، كشور در
بعضي و بيايد بالا پروژهها بعضي كه ميشود باعث داوري
دليل به مهندسان از بسياري طرفي ، از.نشوند موفق ديگر
را اكيپي يا و كنند هزينه كه ندارند اطمينان خوشبيني عدم
لازم اجتماعي بلوغ يك اين ، بنابر.دهند شركت مسابقه در
شركت مسابقه اين در كه كنند اعتماد ما مهندسان تا است
در هم و است كارفرمايي زمينه در هم ما مشكلات پس.كنند
كه داريم نمونههايي چون عادلانه ، مسابقه يك نبود زمينه
در ما ، كشور در معمار مهندسان همچنين نبودهاند ، عادلانه
حقالزحمهها كه چرا.ميكنند زندگي و كار سختي شرايط
در.است نشده حاصل آن در تغييري و است قديم اساس بر هنوز
يك وقتي بدانيم كه نرسيدهايم جايي به هنوز نيز ما فرهنگ
كند ، ترسيم نقشه صد است ممكن آن طي و ميكند طراحي معمار
دليل به اين ، بنابر.نيستند باطله كاغذ نقشهها ، اين
گرفتار محلي چارچوب يك در ما مسائل ، اين همه وجود
طور اين.شوند طراحي جديدي سياستهاي است لازم و ميشويم
معماري كه اين دليل ميكنند گمان بعضي كه نيست
حالي در.ماست معماران بيذوقي است ، زشت ما ساختمانهاي
خوب كار به تشويق را افراد اين تا ندارد وجود سياستي كه
.كند كردن
همين در (اسفند 25)آينده چهارشنبه را وگو گفت اين ادامه
.بخوانيد صفحه
شهري جعفر اثر آخرين:درگذشت از پس ماه 5
شد منتشر
نوشته آخرين شهري ، جعفر درگذشت از پس ماه پنج :هنري گروه
روانه معين انتشارات سوي از "سرنوشت قلم" عنوان با وي
مرحوم سهگانه از بخش آخرين "سرنوشت قلم".شد نشر بازار
دوران شرح كه "تلخ شكر" رمان دو اين از پيش.است شهري
است شهري نوجواني دوران شرح كه "گزنه" و است ، وي كودكي
مرحوم ميانسالي دوران شرح سرنوشت قلم و بود شده منتشر
.است شهري
درباره كه است نويسندگاني معدود از شهري جعفر مرحوم
اثر سه و است داده انجام را تحقيقات بيشترين شهري مسائل
اجتماعي تاريخ" و جلد پنج در "قديم طهران" وي معروف
مجموعه) نمك و قند و جلد شش در "سيزدهم قرن در تهران
زندگي بررسي در مهم منابع جمله از (تهران ضربالمثلهاي
شهروندان افسانههاي و امثله و رسوم و عادات و اجتماعي
.ميرود بهشمار تهراني
سابق شهردار كرباسچي غلامحسين پيشنهاد به و اين از پيش
نامگذاري شهري جعفر نام به را خياباني بود قرار تهران
مسائل و كرباسچي دادگاه غوغاي در پيشنهاد اين اما كنند ،
.نكرد توجهي آن به ماندوكسي پنهان آن از پس سياسي
پاسارگاد نگارخانه
/اسفند تا 23 /ملك وحيد عشايري بافتههاي دست نمايشگاه
چهار به نرسيده دولت ، خيابان:نشاني /تا 21 ساعت 16 از
.تلفن2540407 /پلاك 26 سلمي ، كوي قنات ، راه
شيو نگارخانه
/اسفند تا 27 /آراسته كامران زينتي آثار و نقاشي نمايشگاه
مطهري ، خيابان.نشاني /تا 20 و 16 تا 12 ساعت 10 از
.تلفن8730864 پلاك 1/221 ، جم ، مقابل
سديفي نگارخانه
آخر تا /فرفورژه تزئيني ، هنري ، گروهي آثار نمايشگاه
حافظ ، خيابان:نشاني /تا 19 و 15 تا 13 ساعت 9 از /اسفند
.تلفن6702510 /شماره 20 خارك ، وحدت ، تالار خيابان
|
|