بيمرز سرزمين در زيست :فرهنگي شدگي جهاني
و بشناسيم را اصلاحطلبي :مهاجراني دكتر
كنيم تعريف درست
فارغالتحصيلان جشن مراسم در معين دكتر
آينده براي برنامهريزي :اراك دانشگاه
وتكنولوژي علم توسعه بر مبتني بايد كشور
باشد
نمايش به شيشهگري زمينه در هنري اثر 400
درآمد
در مخدر مواد سوءمصرف از پيشگيري همايش
ميشود برگزار دانشآموزان ميان
دور از سنجش كاربرد آموزشي كارگاه دومين
جغرافيايي اطلاعات سيستمهاي و
آغاز "رايانه" بينالمللي همايش پنجمين
كرد كار به
جمعه 20 درخشان ، استعدادهاي آزمون
ميشود برگزار اسفندماه
"كاج فرهنگ خانه در سنتي موسيقي آموزش"
بيمرز سرزمين در زيست :فرهنگي شدگي جهاني
گورديمر نادين :نوشته
نعيمي رضا وحيد :مترجم
هدف است ، شدن جهاني حال در فرهنگ كه بگيريم نظر در اگر
عرصههاي تمام در تفاوت و خلاقيت به ارزشگذاري بايد
زبانهاي" اصطلاح به شامل مراتب سلسله و باشد زيباشناختي
تا است نياز مورد ويژهاي تلاش.نباشد حاكم آن بر "جهان
از استعمار عصر كه جنوب -جنوب جهان قرابتهاي و فرصتها از
نادين.شود بهرهبرداري ميكرد ، انكارش و بود غافل آن
آثار ترجمه خواهان نوبل 1991 ادبيات جايزه برنده گورديمر
بين جانبه دو ارتباطات و فرهنگي سفرهاي برقراري ادبي ،
از آگاهي.است منطقه هم و قاره هم همسايه ، كشورهاي
(شدگي جهاني) globalization مانند واژه يك اشتقاق چگونگي
شده ياد واژه.باشد اطلاعاتي حاوي ميتواند همواره
جاري ما زبان بر تفكر بدون گاه و گسترده طور به "اخيرا
از آگاهي براساس كم دست كه است لازم بنابراين ، ميشود
.ميكنيم صحبت چيز چه به راجع "دقيقا بدانيم واژه ، اصل
اقتصادي ، سياسي ، تغييرات بيان به نياز زاييده واژه اين
.است فرهنگي و اجتماعي
گرايي ناحيه معناي به را واژه اين ژاپن ، تجارت عرصه در
به توجه با جهاني ديدگاهي يعني ميبرند ، كار به جهاني
(جهاني بازاريابي) جهاني بازار تسخير انديشهمحلي شرايط
در.بود دهه 1980 اوايل در اقتصادي تفكر ويژگيهاي از يكي
ژاپني موفقيتشركتهاي به غربي شركتهاي دهه 1990 ، اوائل
شرايط از بهرهبرداري با همزمان مشي خط اين اتخاذ در
.بردند پي محلي
نه و دارد زيادي "نسبتا معنايي شمول جهانيشدگي واژه
"دائما بلكه برميگيرد ، در را مختلفي معنايي بارهاي تنها
و مشهورترين.است گوناگون قلمروهاي در آمد و رفت حال در
اين كه است همان واقع در معاني اين ترين پذيرفتهشده
را معني اين.شد ساخته آن بيان براي ژاپني زبان در واژه
فراز از بازرگاني گسترش:كرد ابراز ميتوان چنين
كه سنتي اتحاديههاي از فراتر هوايي ، فضاي و اقيانوسها
موانع نيز و استعمار عصر در خصوص به قديمي نفوذ حوزههاي
جديدي دستهبنديهاي اكنون.ميكرد محدود را آن سرد جنگ
تجارت عرصه در كشورها مختلف گروههاي مخفف اسمهاي پشت در
"بعضا كه زيادي موانع حال ، همين در.است شده تشكيل جهاني
در نگاهي فقط است كافي ميشود ، گذاشته سر پشت هستند ، مهم
بياندازيم هواپيما تجاري قسمت مسافران به نزديكيها همين
و صنايع صاحبان دولتي ، تجاري هياتهاي قافله متوجه تا
فرو خود كتابي رايانههاي سردر كه شويم بازرگانان
از هدف كه ميكنند گفتوگوهايي آماده را خود و بردهاند
معدنكاري صنعتي ، كارخانجات اجناس ، و كانيها فروش آن
سراسر در خريداران انبوه به اسلحه نيز و ابزارارتباطاتي
براي كالاهايي خود جاي در نيز خريداران اين.است جهان
در تاجران كه صنعتي يا طبيعي منابع يعني:دارند فروش
.ندارند خود كشور
ميكند؟ فرايندتبعيت همين از فرهنگ شدگي جهاني آيا
الزامات رهگذر از كه حاضر ، دنياي نعمات گشايش اصل براساس
شده تقسيم ناعادلانهاي طور به انسان اقدامات و طبيعت
.داد مثبت پرسشپاسخ اين به ميتوان است ،
كه ميآيد انساني توسعه عنوان ذيل عوامل اين دوي هر
يك حتي يا يك وسيله به و خلاء در است شده معلوم اكنون
واقعيت اين درك.است دسترسي قابل غير كشورها دستهبندي
مفهوم به اين از بيش نميتوانيم كه است معنا بدان
فرق.شويم نزديك جهان يك از (ايدئولوژيك و) آرمانگرايانه
غير امور "تجارت" اول وهله در فرهنگ كه است اين اصلي
وابستگي روزگار ، قضاي ازپول و مواد نه و است محسوس
و قوت نقطه هم داشتن ، جريان براي پول تبادل به آن نسبي
فرهنگ اعظم قسمت "اساسا.ميشود محسوب آن ضعف نقطه هم
تابلوي مانند فرهنگ از بهرهبرداري با تضاد در كه واقعي
ارزش ميگيرد ، قرار تلويزيوني تبليغاتي كالاي و تبليغاتي
كند نشان خاطر "سريعا ميتواند كس هر.ندارد بازاري
و موسيقي گروههاي شامل واقعيت اين استثنائات
از برآمده خود كشورهاي در كه ميشود مشهور موسيقيدانان
مورد افراد اين.خواص فرهنگ نه و هستند مردم فرهنگ
فعاليتهاي با آنان.دارند زيادي درآمد و هستند احترام
جهانيان به را كشورشان موسيقي فرهنگي ميراث هنري
.ميشناسانند
كوبا ، نروژ ، كانادا ، اهل "مثلا نويسندگان مورد در اما
"تبادل ميزان" ميروند ، استراليا در شعري همايش به كه مصر
كه است آنان هنري امكانات و عقايد گسترش با مساوي آنان
ناشناخته جامعه و كشور يعني ديگري ، روحيه و زندگي از
از غير به ديگري مادي سود هيچ ميان اين درميگيرد نشات
.ندارد وجود اسكان و غذا هوايي ، رفتوآمد هزينه تامين
صادق شدگي جهاني اصول از يكي منزله به فروش و خريد مفهوم
بهره نظرگيري در بدون جانبه دو غناي اخلاقي اصل.نيست
شدگي جهاني ماهيت.است فرهنگي شدگي جهاني به مربوط مادي
در اصل اين كه است بهگونهاي جهان مادي منابع تجاري
.دارد ثانويه حالت آن برابر
پرسشهاي ميگذارد ، اخلاقي اصول قلمرو پابه انسان وقتي
از هدف دانست بايد كه آن اول.مينماياند رخ بسياري
باشد چه بايد آموزنده عبارت به يا چيست فرهنگ شدگي جهاني
كه است فرهنگي بيان ويگانگي وحدت بر تاكيد آن هدف آيا
و جهان مردم بار جراحت تفرقه التيام به كمك آن از مقصود
يعني است؟ مناقشات سرمنشا كه است ستيزي بيگانه جلوههاي
هدف اين آيا سطح؟ بالاترين در حتي همگوني نوعي درنتيجه
هنر صور درباره ارزشي داوريهاي از پرهيز براي راهكاري
از متاثر كه داوريهايي ميشود ، عرضه ملي سطح در كه است
هدف يا است؟ ميشود ، محسوب فرهنگ كشور آن در آنچه ماهيت
همنشيني به آنها كردن وارد اختلافها ، اين به گذاشتن ارزش
حاكميت ترتيب اين به تا است زيباشناختي مرزهاي طول در
انسان بالقوه توان توسعه بر سياسي و ملي تقسيمات ديرينه
شود؟ رد
آخري پاسخ هدف ، كه هستيم موافق عقيده اين با ما بيشتر
را ديگر پرسشي پاسخها ، اين از كدام هر حال ، اين با.است
از است ، زبان به مربوط پرسش اين.ميآورد همراه به
و است فرهنگي فعاليتهاي از بسياري ابزار زبان كه آنجايي
عرصه در حياتي نقش زبانميانجامد بهادبيات "نتيجتا
و تئاتر كلامشناسي ، و تصوير تركيبي رسانههاي
زبان به روشنفكري بحثهاي.دارد تلويزيوني برنامههاي
آفرينش در بينشها و عقايد تبادل كه چند هر دارد ، بستگي
با.ميگيرد صورت ازواژهها استفاده بدون موسيقي و نقاشي
از عدد دو يا يكي مبادا بود مراقب بايد وجود اين
جهاني در هستند ، جهاني زبانهاي خوانده خود كه زبانهايي
چنين.بگيرند برعهده تعيينكنندهاي نقش فرهنگ شدگي
مفهوم كه است وضعيتي به ناخودآگاه عقبگردي حالتي
شناختي يعني.است آن به پاياندادن پي در فرهنگ آزادسازي
بطن در واقعي فرهنگ والا ، فرهنگ اينكه بر داير ارزشي
مثل) زباني وابستگيهاي كه بينالمللي خانوادههاي
قديمي جنگهاي از پس كه مرزهايمشتركي ،(روسي زبانهاي
وفاداريهاي و سياسي جديد و قديمي دستهبندي شده ، برپا
را زبانها قبيل اين فهرست نميتوان.دارد قرار سياسي
و چيني زبانهاي كه چرا كرد ، تدوين گويشوران شمار براساس
زيرا چرا؟.ندارد وجود كه البته.ندارد قرار آن در عربي
از گرفته نشات فرهنگي شدگي جهاني سوي به كشش نيروي بيشتر
سعيد ادوارد گفته به و غربي فرهنگ قديمي موضعگيري
رويكردهاي ديرينه عادات.است "فرهنگي سيطره مهيب ساختار"
.ميرود بين از سختي به كه ميآورد پديد خودكامه
از يكي نويسندگان و گويشوران از يكي مقام در من آيا
تحقق براي كس هر كه هستم اين طرفدار جهاني ، زبانهاي همين
اگر حتي موقعيتي چنين بياموزد؟ چيني زبان "مثلا امر اين
و چينيها بيترديد ، .است تحقق قابل سختي به باشد ، مطلوب
صورت پيجويي در ناچارند ديگران و ژاپنيها اعراب ، نيز
انگليسي ، زبانهاي فنآوري ، و بازرگاني در جهانيشدگي ديگر
همان يعني بياموزند ، را اسپانيايي و آلماني فرانسوي ،
آنان آفريقا ، مردم مورد در.ميكنند هماكنون كه را كاري
زبانهاي يادگيري ضرورت كردهاند عادت پيش مدتها از
كردهاند ، زندگي آن استعماري قدرت زير كه را غربي قدرتهاي
چيزي جهانيشدگي انديشه باشد قرار اگر امابگيرند ياد
را آن بايد باشد ، "جهان يك" خورده شكست نظريه از فراتر
.پذيرفت آگاهانه و گرفت نظر در گسترده بهصورت "واقعا
.نكند هدايت را آن زباني مراتبي سلسله نظام هيچ
براي ميتوان را عملي راههاي چه گذشته ، سخنان اين از
كرد؟ واژگانپيشنهاد معضل با مقابله
كه است واژه بادوام نقليه ابزار ادبيات كه آنجايي از
ادبي آثار ترجمه ميكشد ، بهدوش را فرهنگ عظيم بار
اين به پاسخ از مهم بخشي ديگر زبانهاي به مختلف زبانهاي
براي جهان سراسر ناشران همكاري مستلزم امر ايناست پرسش
فارغ عمومي نثر و نمايش شعر ، داستاني ، آثار متقابل نشر
در عمومي نثر ترجمه البته.است روزنامهنگاري جنبه از
و نشريات جهاني شبكه ازطريق كه دارد را خاصيت اين جرايد
مردم از بسياري بهنظر "احتمالا تلويزيوني شبكههاي
مسئوليتي دولتها فرهنگ ادارات.ميرسد ديگر زبانهاي
.دارند خود كشورهاي فرهنگ گسترش راستاي در فراموششده
كه است نشريات و كتب چنين به يارانه اعطاي مسئوليت اين
حتي.كرد نگاه لوكس جنبي كالاي نوعي بهصورت را آن نبايد
براي خود وظايف از جزيي را فعاليت اين بايد خارجه وزارت
اختصاص.بشمارد مترقي و پرثمر مسالمتآميز ، روابط ايجاد
الزامي بايد منظور همين به خارجه وزارت بودجه در رديفي
.باشد
نمايشنامهنويسان ، هنرمندان ، نويسندگان ، متقابل سفرهاي
ديگر صاحبان و موسيقيدانان تصنيفكنندگان ، فيلمسازان ،
قبيل اين شمار بايد اما است ، كرده رشد هنر نمايش صورتهاي
داشته را آن امكان هنر صاحبان تا شود بيشتر بسيار سفرها
تنوع و نوآوري و بيفزايند هم توانايي غناي بر تا باشند
همهگير بيماريها كه افسوس.دهند گسترش را خلاقانه
هنر جديد ، هزاره آستانه در و ما جهان در اما ;هستند
فرهنگي جهانيشدگي است قرار كه درصورتي.نيست اينگونه
تجاري شركتهاي و دولتها مالي كمكهاي باشد ، قابلدسترسي
فرايند ديگر سوي برادران و خواهران عبارتي به يا
.است لازم جهاني تجارت يعني جهانيشدگي
آن كار به دست كشوري چگونه مليتها ، مورد در "مشخصا
ديگران و خود براي كه كند ترويج را فرهنگي تا ميشود
آغاز داخل از را تلاش بايد موارد ، برخي در باشد؟ سودمند
چنانچه.است واقع آن در كشور كه قارهاي در يعني:كرد
بهعلت "صرفا كنم ، گلچين را جنوبي آفريقاي خودم كشور
آفريقاي كه است جهت اين از بلكه نيست شخصي خاص علاقه
جنبشهاي كه بود زماني تا فرهنگي انزواي مجسم نمونه جنوبي
دولت و شكست درهم را تبعيضنژادي نظام آزاديخواهانه
تشكيل سال 1994 در آفريقا ملي كنگره رهبري به ملي وحدت
.شد
نظام پايان هدف با كه فرهنگي و اقتصادي تحريمهاي اثر
آن فرهنگي جامعه بر ميشد ، تحمل بردباري با نژادي تبعيض
بود شده قطع اروپا و امريكا با نهتنها ما ارتباط كه بود
برخي حتي و داريم قرار آن در كه قارهاي با ما پيوند كه
ما اقدام نخستين بنابراين ، .بود گسسته نزديكمان همسايگان
كه نزديكيهاست همين در آفريقاييمان همتايان از دعوت
متقابل دعوتهاي هم ما و بياورند ما كشور به را خود فرهنگ
حتي قارهمان با ما ارتباط گسست قدمت.بپذيريم را آنان
سلطه آن ، از پيش.برميگردد نژادي تبعيض از پيش دوران به
اروپايي و استعمارگري سنت كه است جنوب -شمال محور فرهنگي
آفريقاي كه زماني در حتي كردن اروپايي) كرد تحميل كردن
آفريقاي اتحاديه بلكه نبود ، انگليس مستعمره ديگر جنوبي
به.(يافت ادامه بود ، سفيدپوستان سلطه زير مستقل جنوبي
و اروپا با "منحصرا "تقريبا فرهنگي ارتباطات علت ، همين
ادبيات ، همچون آنها فرهنگي آثار با و بود شمالي امريكاي
داشتيم ، تعلق آن به كه قارهاي هنرهاي و موسيقي تئاتر ،
.شد سپرده دانشگاهها مردمشناسي گروههاي به
،"ما خودآفريقايي" خلاقيت با ارتباط بر جديد تكيه براساس
رها جنوب -شمال فرهنگ بند و قيد از ميخواهيم "تدريجا
حركت فرهنگ جمعي روح سوي به و است باارزش كه هرچند شويم ،
مهمتر و جنوب -جنوب روابط دستنخورده فرصتهاي از تا كنيم
اروپاييمدار نگرشهاي كه بگيريم بهره قرابتهايي آن از
.كردند محروم آن از را ما و داشتند غفلت آن از استعماري
سفرهاي به جنوبي آفريقاي اهل هنرمندان و نويسندگان
شيلي اروگوئه ، آرژانتين ، دربرزيل ، خود همتايان با متقابل
زمين كره ديگر سوي در كه كشورها اينميزنند دست كوبا و
بودهاند آفريقائيها اعقاب از گروهي ماواي شدهاند ، واقع
همچنان ها كشور اين.شدند كشيده بردگي به سالها كه
.دارند خود با را آفريقايي زندگي از عناصري
ميگذراند ، را خود اوليه مراحل كه جنوب -جنوب ابتكار اين
ميتوانند نيز شمالي امريكاي و اروپا كه است چيزي "قطعا
كه آني از بيش اشتياق كار اين در و بگيرند پيش در ما با
در ارتباطي چنين.دهند بهخرج ميشوند ، احساس امروز
حتي كه چرا ميگيرد ، شكل كشورها اين فرهنگي عوامل چارچوب
.است محدودكننده جهاني فرهنگ بافت در غربي فرهنگ غناي
بر كلمه اين ريشه.خطي نه است مدور مفهومي جهانيشدگي
آغاز دائمي حركت يك در پديده اين.دارد دلالت آن تماميت
.پابرجاست و شده
نقطهاي به ميكنم احساس مطلب ، اين تائيد در و
"فرهنگ" از ما منظور:بود آغازممي بايد كه بازگشتهام
گفتار ، اين موضوع براساس كه است بوده آن بر من فرض چيست؟
بهطور امامهارتهاست شامل و هنرها بهمنزله فرهنگ
"مثلا.دارد بسياري تعاريف فرهنگ كه ميشود بحث مداوم
مرا نظر اين.غذاست فرهنگي تبعات شامل فرهنگ برخي براي
"پخته و خام" زيرعنوان استراوس كلودلوي عالي تفسير ياد به
.هستند فرهنگي مفاهيمي نيز اصول و هنجارها.مياندازد
و متن با متناقض انزوايي در افراد وقتي اين ، بر افزون
با فرهنگي تبادل نوعي به اينترنت در گرافيك تصاوير
مورد را هنر عرصه فنآوري ميپردازند ، رايانه نمايشگر
حتي اينترنت بينالمللي زبان در.ميدهد قرار تاز و تاخت
رسانه اين از استفاده كه دارد وجود شاعرانه عبارتي
آيا.ميخواند "اينترنت در موجسواري" را اطلاعرساني
كه است مقياسي در شاعري جهانيشدگي از نمونهاي و اين
كلي تلفيق از نشانهاي يا بود تصور غيرقابل اين از پيش
پيشتر كه است جهانيشدگي چراي و بيچون فرايند در هنرها
است؟ شده شروع
غرب و شرق جنوب ، شمال ، فرهنگ ، جهانيشدگي از كه آنگاه
.چيستند آن ديگر عوامل كنيم مشخص بايد ميكنيم ، صحبت
را فرهنگ واقعيت ميتوانيم كه است صورت اين در تنها
بيحدومرز قلمرو يعني:بناميم "خود سرزمين در زندگي"
.خلاقيت
و بشناسيم را اصلاحطلبي :مهاجراني دكتر
كنيم تعريف درست
دوشنبه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير :فرهنگي و علمي گروه
:گفت پاكدشت شهرستان دانشگاهابوريحان دانشجويان جمع در
.كنيم تعريف درست و بشناسيم بايد را اصلاحطلبي واژه
با بيگانگي گاهي:كرد اضافه مهاجراني عطاءالله دكتر
واژه مفهوم و محتوا با گاهيبيگانگي و واژه صورت
.ميكند ايجاد مشكل اصلاحطلبي
نظريه نيز و دانشمندان از يكي نظريه به اشاره با وي
:گفت واژهها و الفاظ برسر پيراموناختلاف مولوي
حتي و نظر ، درگيري اختلاف ميتواند واژه با ناآشنايي
.كند ايجاد زدوخورد
مانع واژهها صورت كه باشيم مراقب بايد:شد يادآور وي
آن ، نظر مورد محتواي كه كنيم دقت و نشود عميق و دقيق فهم
.نيندازد ترديد به را ما
اين براي انديشيدن انسان ، رشد راههاي از يكي:گفت وي
از را پايش انديشيدن راه از انسان كه استچرا مسائل گونه
.گذاشت افلاك بر غارنشيني
انساني هر است طبيعي:افزود اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
خودش دانش با متناسب ميخواند ، را مقالهاي يا مطلب كه
.كند برداشت ميتواند
امروز كه مسائلي مهمترين از يكي:كرد اضافه مهاجراني
كه است اين كرد توجه بايد آن به اصلاحطلبي ذيل در
رئيسجمهوري راسآنها در و كردهاند مطرح كه اصلاحطلبي
موقع يك و نيست دين به نسبت اصلاحطلبي است ، عزيز
به نسبت ميخواهيم ما كه نشود سوءتفاهم اين كسيدچار
.تجديدنظربكنيم ديني مباني
قرائتها نوع و تعبيرها تفسيرها ، نوع است ممكن:گفت وي
صد بحث بحث ، اين البته كه باشد متفاوت هم دينبا مورد در
.نيست هم سالپيش هزار بحث حتي و پيش سال
نظر در را مجيد قرآن تفاسير شما است كافي:شد متذكر وي
ديد زاويه ولي است مجيد قرآن بحث موضوعهمگي ، بگيريد ،
و الهي وحي مجيد ، اصالتقرآن در كدام هيچ و است متفاوت
.ندارند ترديد ماست ، زندگي براي عملي راهنماي يك كه اين
را تحجر بحث عمر آخر سال دو در (ره)امام چرا:افزود وي
تلقي دين از تحجرانه تلقي نوع اينكه خاطر كردند ، به مطرح
.است ضدانديشه و عرفان ضد و فلسفه ضد
به را انسانها مجيد قرآن اينكه بر تاكيد با مهاجراني
ويژه به افرادي گاهي:گفت كند ، ترغيبمي تفكر و تعقل
مسائل گونهاي ايرانيبه غير تحليلگران و خارجي مفسران
به نسبت ايران جامعه گويي كه ميكنند تحليل را كشور
.است كرده پيدا دينمسئله
اشتباه "كاملا تحليلها و تعبير اين:كرد نشان خاطر وي
شكل دين با آن عمق كه جامعهاياست جامعهما زيرا است ،
.است كرده پيدا رونق و گرفته
فارغالتحصيلان جشن مراسم در معين دكتر
آينده براي برنامهريزي :اراك دانشگاه
وتكنولوژي توسعهعلم بر مبتني بايد كشور
باشد
بايد كشور آينده براي برنامهريزي :فرهنگي علمي گروه
تا باشد انساني نيروي و تكنولوژي علم ، توسعه بر مبتني
مقابل در تكنولوژي و علم سلاح با لزوم مواقع در بتوان
.كرد ايستادگي دشمني
وزير معين مصطفي دكتر اراك ، در همشهري خبرنگار گزارش به
جشن مراسم در سخناني طي عالي آموزش و فرهنگ
با اراك دانشگاه دانشجويان از نفر فارغالتحصيلي 538
به رسيدن براي ايران جوان جامعه در:گفت مطلب ، اين بيان
بايد تكنولوژي و فني علمي ، تحول و اجتماعي-سياسي توسعه
و عزت از دانشآموختگان و علمي مراكز و شود همگاني آموزش
توليدي ، مراكز ارتباط و باشند برخوردار بالايي منزلت
وي.باشد داشته ادامه مستمر صورت به دانشگاهها و اجرايي
در عظيمي تحول كشور ، توسعه سوم برنامه در:گفت همچنين
با و شد خواهد ايجاد فنآوري و تحقيقي-علمي نظام ساختار
و علوم شوراي و فنآوري و تحقيقات علوم ، وزارت تشكيل
اهداف به بخشيدن تحقق براي مهم امر اين هدايت تحقيقات ،
.ميشود انجام كشور علمي توسعه
نمايش به شيشهگري زمينه در هنري اثر 400
درآمد
حفظ ، منظور به آبگينه نمايشگاه نخستين :فرهنگي علمي گروه
اثر نمايش 400 با و سهشنبه سنتي هنرهاي اشاعه و احياء
.يافت گشايش سنتي هنرهاي گنجينه محل در
سعي ايران در شيشهگري سابقه بر تاكيد با نمايشگاه اين
و هنري شيشههاي ارائه هنري ، استعدادهاي معرفي به دارد
.سنتيبپردازد شيشهگري احياي و كاربردي
بازديد براي اسفندماه بيستوهفتم تا نمايشگاه اين
.خواهدبود داير علاقهمندان
در مخدر مواد سوءمصرف از پيشگيري همايش
ميشود برگزار دانشآموزان ميان
سوءمصرف از پيشگيري همايش دومين :فرهنگي و علمي گروه
مشاوران حضور با تهران شهر دانشآموزان بين مخدر مواد
مربيان و اوليا انجمنهاي خانواده ، آموزش مدرسين مدارس ،
شهر پرورش و آموزش نوزدهگانه مناطق مشاوره هسته اعضاي و
.ميشود برگزار تهران
پيشگيري در اجتماعي مهارتهاي آموزش محور حول همايش اين
روزهاي 18 طي جراتآموزي و تئاتردرماني مواد ، سوءمصرف از
همايش اين در.ميشود برگزار فرهنگ تالار در اسفند و 19
خواهند سخنراني يونسي دكتر و فتحي دكتر اصغرنژاد ، دكتر
.كرد
شده واقع وحدت تالار جنب انقلاب ، خيابان در فرهنگ تالار
.است
دور از سنجش كاربرد آموزشي كارگاه دومين
جغرافيايي اطلاعات سيستمهاي و
از سنجش كاربرد آموزشي كارگاه دومين :فرهنگي علمي گروه
منابع مديريت در جغرافيايي اطلاعات سيستمهاي و دور
در ماه اسفند نوزدهم عمران مهندسي و زيست محيط طبيعي ،
برگزار نصير خواجه صنعتي دانشگاه عمران مهندسي دانشكده
مهندسي دانشكده همت به كه آموزشي اينكارگاه در.ميشود
جهاد وزارت طوسي ، خواجهنصير صنعتي دانشگاه عمران
محيط ميشودمباحث برپا هلند سي.تي.اي موءسسه و سازندگي
شهريو توسعه و عمران آبخيزداري ، و آب طبيعي ، منابع زيست
علاقهمندان.ميگيرد قرار بررسي مورد نقشهبرداري
كارگاه اين محلبرگزاري به فردا صبح ساعت 8 ميتوانند
ميرداماد ، شماره 1346 تقاطع عصر ، ولي خيابان در واقع
.كنند مراجعه
آغاز "رايانه" بينالمللي همايش پنجمين
كرد كار به
با "رايانه" بينالمللي همايش پنجمين :فرهنگي علمي گروه
در فن اين خارجي و داخلي استادان و متخصصان از جمعي حضور
به سهشنبهآغاز روز بهشتي شهيد دانشگاه ابوريحان تالار
.كرد كار
علمي محيطي ايجاد هدف با همايش اين:گفت همايش اين دبير
در سال پژوهشهاي نتايج ارايه تبادلنظرمتخصصان ، جهت
و آموزشي مسايل وگودرباره گفت و بحث و رايانه رشته
.است شده تشكيل كاربردي
همايش اين برگزاري براي:افزود عشقي محمد دكتر
.است شده ارسال پژوهشگران ازسوي مقاله بينالمللي 200
كار ساعت نفر هزار همايش 70 اين برگزاري براي:گفت وي
و ميزگردها برگزاري و شده پژوهشيانجام و علمي
اينهمايش جنبي برنامههاي از آموزشي كارگاههاي
.است بينالمللي
جمعه 20 درخشان ، استعدادهاي آزمون
ميشود برگزار اسفندماه
كه ابتدايي پنجم كلاس دانشآموزان :فرهنگي علمي گروه
كردهاند ، ثبتنام درخشان استعدادهاي آزمون در شركت براي
.ميكنند شركت آزمون اين در ماه اسفند بيستم جمعه روز
چهارم پايه معدل 19 كسب آزمون اين در ثبتنام عمومي شرط
سراسر در همزمان درخشان استعدادهاي آزمون.است ابتدايي
بر آزمون اين اجرايي مسئوليت و شد خواهد برگزار كشور
.است مناطق پرورش و آموزش روءساي و كل مديران عهده
"كاج فرهنگ خانه در سنتي موسيقي آموزش"
برگزاري به اقدام كاج فرهنگ خانه :فرهنگي علمي گروه
-ني -سنتور -سهتار) سنتي موسيقي سازهاي آموزش كلاسهاي
.مينمايد (تنبك
تلفن 769854 شماره با ميتوانند ثبتنام جهت علاقمندان
.بگيرند تماس
|