تهران شهر در تئاتر هاي صحنه بر
موزه در "وازارلي ويكتور" آثار به نگاهي
در حركت يعني حجم ، ;تهران معاصر هنرهاي
...سطح
بختياري عكاس بينالمللي موفقيت
عكس نمايشگاه
نقاشي آموزش كلاسهاي
روان قلم رقص
" خانه خداي "
شوكران فيلم به پرستاران از گروهي
كردند اعتراض
تهران شهر در تئاتر هاي صحنه بر
(ع)الحسين اباعبدالله عزاداري روزهاي كه حالي در
سر پشت را پررونقي چندان دوران شهر تئاتر است ، فرارسيده
سال از پيش آنها اكران كه نمايشهايي ميان از.نميگذارد
به گلفروش دختر نمايشهاي زمان بود ، شده آغاز نو
دژاكام ، امير كارگرداني به اسيد مژده ، پروانه كارگرداني
پايان به ممنون پرويز دكتر كار مجنون ، ليلي و شهرزاد
سفر هشتمين" نمايشهاي عزاداري ايام از پس و است رسيده
جعفري مجيد كار "آرتوراوئي" و مرادي كيومرث كار "سندباد
به "پرنده شمس" نمايش همچنين شد ، خواهد آنها جايگزين
تالار در ارديبهشت چهارم از نيز صابري پري كارگرداني
خود نمايش مدت در نمايش اين.رفت خواهد صحنه روي به وحدت
داشته را فروش و استقبال بيشترين شده شروع عيد قبل از كه
.است
نيم و يازده رقم به خود نمايش مدت در فروش گل دختر
.كرد پيدا دست فروش تومان ميليون
موزه در "وازارلي ويكتور" آثار به نگاهي
در حركت يعني حجم ، ;تهران معاصر هنرهاي
...سطح
;سرآغاز
آثار از ايران ، در اسلامي انقلاب از پس بار اولين براي
نمايشگاهي "آرت اپ" مكتب بنيانگذار "ويكتوروازارلي"
آثار و نقاشي تعدادي نمايشگاه ، اين در.است شده برپا
فرهنگي بخش همكاري با و "چاپائي تيبور" مجموعه از حجمي
معرض ارديبهشت79به تا 22 اسفند 78 از 10 مجارستان سفارت
بخصوص وازارلي ، آثار نمايش.ميگيرد قرار عموم ديد
است ، تهران معاصر هنرهاي موزه گنجينه جزو كه تابلوهايي
ويژگيهاي و "آرت اپ" مكتب بررسي به كه است مغتنمي فرصت
.بپردازيم وازارلي آثار
نياكان سهيلا
آرت اپ" ديدگاني هنر مبتكر بهعنوان "ويكتوروازارلي"
و است شده شناخته پيكرهسازي و نقاشي در "Optical Art
تبار ، مجاري فرانسوي نقاش اين اشكال شده ، گفته چنانكه
"رايلي بريژيت" چون فرمگرا آثار ديگر از هندسيتر بسيار
.است
برده بهره آن از وازارلي كه (آرت اپ) شيوه اين اساس بر
جنبش از توهمي خالص ، رنگي تركيبهاي و هندسي طرحهاي است ،
تضاد ايجاد با و ميكنند ايجاد بيننده چشم در را حركت و
آنكه بدون ميشود ، القاء تماشاگر ، در حركت حس سطح ، در
.باشد داشته وجود تصوير در واقعي حركت
در هنري اثر پويايي موجب آنچه "آرت اپ" در درواقع ،
ما.است سطوح و رنگها در تضاد همين ميشود ، بيننده ذهن
وازارلي انتزاعي آثار در را تاثير اين ميتوانيم بهخوبي
نقاشيهاي و بعدي سه اشياء سفيد ، و سياه طرحهاي از اعم
به تهران معاصر هنرهاي موزه در اكنون كه او روغن رنگ
(1).كنيم مشاهده درآمدهاند ، نمايش
باهاوس روسيه ، ساختارگرايي چون مكاتبي با وازارلي آشنايي
تاثيرگذار (آرت اپ) وي سبك ايجاد در هلند استيل و آلمان
و تجربيات از هنر يادشده ، مكتب سه هر در.بودهاند
به و شده خارج خود كلاسيك و گذشته پيشداوريهاي
(2).است كاملقدمگذاشته مرحلهانتزاعگرايي
چون ديگر نقاشان آثار در ساختارگرايي به گرايش
اين و است مشهود "ميرو خوان" و "كله پل" ،"كاندينسكي"
بهره خطوط و سطوح ناب خواص از خود آثار در هنرمندان
.بردهاند
جاي به بيروني موضوع يك دادن نشان براي مثال عنوان به
ظواهر حذف با و ميكنند ترسيم را اصليشان خطوط حجم ،
انتقال مخاطب به را اشياء دروني حس نقاشي ، از طبيعي
.ميدهند
نقاشي در بخصوص مدرن هنر مشخصه از زمان و حركت نمايش
عناصر اين شاهد ما نيز "آرت اپ" درميشوند محسوب
.هندسي و نوين شكلي به اما هستيم
كه موضوع تكرار دليل به هنر ، اين در كه ميرسد نظر به
حالت در سطوح تكرار و رنگ تكرار سطوح ، نمايش همان
.است رسيده فرم تكرار بهنوعي است ، پرسپكتيوي
كه دارند را خاصيت اين مدرن هنرهاي "اصولا طرفي ، از
مدرن هنر هنرمندان و است مخاطب به معطوف بيشتر توجهشان
.ميدهند ارائه مردم براي بيواسطه را خود آثار
هنرمند ، هدف نيز وازارلي آثار و "آرت اپ" در همچنين
به توجه كلي بهطور و انسانهاست فكري افق در تغيير ايجاد
.است موردنظر سطوح تازه خواص نمايش با او زندگي و انسان
اين آثار كه است توجهي و تغيير چنين ايجاد بهخاطر شايد
رنگها سطوح ، فرمها ، كه دوراني يا دوره گذشت از پس هنرمند
به سرانجام ميشوند ، ظاهر متنوعي گونههاي به پرسپكتيو و
پويا و زنده ارتباط مخاطب با هنوز و نرسيده تكرار نوعي
ديگر شاخههاي با مقايسه در "آرت اپ" ديدگاني هنر.دارد
براي محدوديت نوعي (مردمي هنر) "آرت پاپ" مانند مدرن هنر
در را خود همه از بيشتر محدوديت ، واين است شده قايل خود
.است ساخته عيان فرم ، تكرار
هنر تحول از دوراني كننده بازگو "آرت اپ" حال ، هر به
هنرمند كه دوراني.است مدرن پست مرحله تا گذار و مدرن
ديگر پشتوانه به و فرم به توجه بهجاي و بيواسطه بهطور
.ميآورد بهارمغان مخاطب براي را احساس هنري ، عناصر
(1908-1997) وازارلي هنري زندگينامه
بوداپست ، باهاوس و نقاشي آكادمي در هنرآموزي:19291927
طراحي زمينه در فعاليت:پاريس ، 19391929 در اقامت:1930
:روغن ، 19561947 رنگ نقاشي دوره آغاز:گرافيك ، 1940
انتزاع سوي به حركت كريستال ، بلايل ، دانفر ، دورههاي
-سياه دوتايي ساختارهاي نظريه طرح:، 1952"ماكروسكوپيك"
ايده پيشنهاد:"زرد بيانيه":منفي ، 1955 -مثبت سفيد ،
;رنگها به سفيد -سياه از تحول:، 1958"شكلپذيري"
رنگ درجهبندي گسترش:، 1959"جهاني فولكلور" زمينهسازي
:فرم ، 1961 و رنگ همارزي:"تجسمي وحدت":سايهها ، 1960
يك ابداع:عناصر ، 1962 ترتيب جابهجايي روش بهكارگيري
بر مبتني خلاق روش پيدايش:همگاني ، 1965 تجسمي الفباي
قصر در وازارلي آموزشي موزه گشايش:برنامهريزي ، 1970
يادماني ، ادغام هنر سوي به نو راههاي:فرانسه ، 1976 گرد
"ساختماني پژوهشهاي مركز" گشايش خارجي ، و داخلي فضاهاي
خانه در وازارلي موزه گشايش فرانسه ، پروانس اكسان در
عناصر" توليد به اقدام مجارستان ، "پچ" شهر در زادگاهش
،"رنگين مدرن شهر" ايده گسترش ساخته ، پيش "شكلدهنده
عضو:نيويورك ، 1979 در "وازارلي مركز" گشايش:1977
در عضويت ،(فرانسه صنايع وزارت) "نوآوري رسالت" برگزيده
:، 1980(پاريس شهر فرهنگي سازمان) "فرزانه پنج" گروه
به وازارلي بنياد اهداي:، 1981"شكلپذيري 1979" بيانيه
هنرهاي براي موزه يك پيشنهاد:مارسي ، 1982 -اكس دانشگاه
.بوداپست در تجسمي
:پينويس
موزه در درآمده نمايش به آثار ميرسد بهنظر البته -1
.نميشوند وازارلي مهمتر و اصلي آثار شامل مذكور
زمينه در روسيه هنر روسيه ، ساختارگرايي مكتب در -2
هنر از كوتاه انتقالي مرحله يك با پيكرهسازي و نقاشي
يافت گرايش كامل انتزاعگرايي و فرمگرايي به فرهنگستاني
مالويچ ، كازيمير كاندينسكي ، چون هنرمنداني ميان اين در كه
استيل.داشتند مهمي نقش و تاثير...و رودچنكو الكساندر
آلمان ، باهاوس و بود هلند در معمارينوين هلند ، در
و كله پل چون افرادي كه بود معماري مدرسه مشهورترين
تفكر و ميپرداختند تدريس به آن در كاندينسكي
.ميشد ترويج پيكرهسازي و نقاشي در هندسي انتزاعگرايي
بختياري عكاس بينالمللي موفقيت
عكاسي ملي مدال دريافت به موفق بختياري محموديان مسلم
.شد سريلانكا
مسابقه در اطراف طبيعت موضوع با جوان عكاس اين از اثر دو
كسب به موفق اثر دو هر كه شده پذيرفته سريلانكا عكاسي
.شدند سريلانكا ملي مدال و افتخار ديپلم
ششم تا سوم از عنوان همين با نمايشگاهي در عكسها اين
.ميشود برگزار كلمبو ملي گالري در آينده فروردين
به بختياري ايل در حاضر حال در بختياري محموديان مسلم
چندين در تاكنون وي.است مشغول عكاسي خويش ، اصلي دغدغه
كرده شركت كشور از خارج و داخل جمعي و انفرادي نمايشگاه
.است شده بينالمللي جايزه چندين دريافت به موفق و
عكس نمايشگاه
همين به عكس نمايشگاه محرم ماه فرارسيدن با همزمان
كه نمايشگاه اين.است شده برپا بهمن فرهنگسراي در مناسبت
حضرت سوگواري و عزاداري مراسم از عكسهايي دربردارنده
تا بهمن فرهنگسراي وگذر گشت محوطه در است (ع)سيدالشهدا
از ميتوانند علاقهمندان. برپاست جاري ماه فروردين 30
به نمايشگاه اين از بازديد بهمنظور الي 22 صبح ساعت 9
.كنند مراجعه بهمن ميدان راهآهن ، ميدان آدرس
نقاشي آموزش كلاسهاي
نگارگري رشتههاي در آبكار كلارا استاد نقاشي آموزش مركز
پيشرفته ، پايه ، طراحي (قالي نقش تذهيب ، مينياتور ، ) ايراني
.ميپذيرد هنرجو روغن رنگ و آبرنگ
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
ساعت 9 از روزه همه ميتوانند ثبتنام جهت علاقهمندان
اسلامي ، جمهوري خيابان در واقع مركز اين محل به تا 16
پلاك 10 جاويدان ، كوچه شيرواني ، كوچه نادري ، خيابان
.كنند حاصل تماس تلفن 6711953 شماره با يا و مراجعه
روان قلم رقص
تركيه برجسته كاريكاتوريست "اوغلو بالجي سميح" درباره
متمايز هنرمندان ساير از را اوغلو بالجي سميح آنچه
مهيا برايش همواره كه عاجي برج از كه آناست ميكند ،
!ديدهباني ضرورت به مگر نميكند ، استفاده بوده ،
علاقهمندانش ، و هنرآموزان شاگردان ، با استاد ، مقام در
هر كه ميكند برخورد بيتكلف و درهمآميخته چنان
بزرگ راز شايد اين و ميكند وادار تحسين به را بينندهاي
.است بودن زمانه فرزند يا بودن روز به ساده و
!بياموزان و بياموز همواره
حريت كاريكاتور بينالمللي نمايشگاه بانيان از يكي او
شهر در هوجا نصرالدين معتبر نمايشگاه و آنكارا شهر در
.است استانبول توريستي و زيبا بسيار
پرتيراژ روزنامه سرمايهگذاري با كه حريت بزرگ نمايشگاه
دوغان آيدين فرهنگي موءسسه به بعدها شد ، پايهگذاري حريت
طنزنگار هنرمندان برجستهترين ميزبان سال هر و شد واگذار
-بارتاك ميروسلاو:مانند برنده يا داور عنوان به چه جهان
...و درمبخش كامبيز زلاتكوفسكي ، ميخائيل برن ، آدولف
.است بوده
كه است سال شگفتي 60 كمال در و است ساله اكنون 72 او
سميح.است پرداخته كاريكاتور هنر به عاشقانه و بيوقفه
و ناگهان بهاري دلانگيز روز يك در در 1928 اوغلو بالجي
سالگي در 15 كارش اولين.آمد بهدنيا مقدمهچيني بدون
قلمش با او كه كرد تصور ميتوان بنابراين رسيد ، بهچاپ
هنرهاي دانشكده از متوسطه دوره از بعداست بوده همزاد
.است شده فارغالتحصيل گرافيك ، رشته در استانبول زيباي
تركيه مجلههاي و روزنامهها از بسياري در آثارش تاكنون
.است رسيده بهچاپ دنيا و وطن كاريكاتور ، عليبابا ، مانند
.است كرده تاسيس را هنري مجله دو نيز در 1958
مسابقات در كه زمان آن و ميانسالي و جواني در سميح
برده را متعددي جوايز ميكرد ، شركت كاريكاتور بينالمللي
ازجمله كاريكاتور جهاني موزههاي از بسياري در آثارش و
نگهداري لهستان و سوييس آلمان ، ايتاليا ، تركيه ، در
.ميشود
در 1970 تركيه كاريكاتوريستهاي انجمن بنيانگذاران از او
و علمي سنت يك پيرو.است نيزبوده آن دبير نخستين و
به كه خود برجسته اساتيد به استانبولي تركهاي فرهنگي
خواجه يا (هوجا) پسوند باشند ، رسيده هنر در اجتهاد مقام
از بيش دليل همين به ميكنند اضافه آنها كوچك نام به را
احترام با تركيه هنري و فرهنگي مجامع در كه است سيسال
به قوم اين كه همچنان -ميكنند خطاب هوجا سميح را او
هوجا نصرالدين آسيا غرب در شوخطبعي و طنز ربالنوع
يك هوجا ، سميح كه بهدرستي و -ميگويند (نصرالدين)
!است بالفطره كاريكاتوريست
اوغلو بالجي سميح آثار مجموعه از كتاب نخستين در 1952
در جلد ده بر بالغ آثارش مجموعه اكنون و رسيده چاپ به
كارگاه در او كاريكاتورهاي علاوه به.است گوناگون ابعاد
تيراژ در استانبول كاريكاتور جهاني موزه اسكرين سيلك چاپ
زيبا ، بسيار و رنگي دكوراتيو ، بهصورت اغلب نسخه هزاران
كار ويژگي مهمترين.است شده عرضه هنردوستان به و تكثير
قلم رقص و فوقالعاده تكنيكي مهارت اوغلو ، بالجي سميح
دانش او اصلي امتياز اما.است كاغذ صفحه بر او روان
اقتصادي ، اجتماعي ، گوناگون ، حوزههاي در او وسيع ومطالعات
و صاحبنظر يك او از كه است سياسي و فرهنگي
يك سطح تا گاه را طرحهايش و ساخته مقتدر يكنظريهپرداز
:ميگويد او.است داده ارتقاء اجتماعي مهم بيانيه
فرقه عضو كدام هر دنيا ، هوشمند و آگاه كاريكاتوريستهاي
بههم و هماهنگ حركت هر با كه هستند نشدهاي ثبت بزرگ
عمومي افكار وسعت به عظيم موجي ميتوانند پيوسته ،
.كنند ايجاد جهانيان
داران گالري آلبوم از را او كاريكاتورهاي نمونه
.كردهايم انتخاب رسيده چاپ به در 1994 كه(Galericiller)
خود حملات و انتقادها تيز لبه اوغلو بالجي مجموعه اين در
بويژه و كشورش سياسي و اجتماعي نابسامانيهاي متوجه را
آن در تركيه دولت وقت رئيس "تانسوچيللر" خانم سياستهاي
.است داده قرار زمان ،
ديواندري علي
" خانه خداي "
كهنترين از يكي دامغان ، "خانه تاري" يا "خانه خداي"
چند هراست مانده تاريخ دورهاي از كه است مسجدهايي
اما ميرساند ، هجري دوم قرن به را مسجد اين بناي تاريخ ،
آن ، آجركاريهاي و ستونها بويژه ساختمانسازي ، شيوه
كه است اين و است يكي ساساني عهد ساختمانهاي با "كاملا
اين كه شد نظر هم كارشناسان ، از بسياري با ميتوان
به تبديل اسلام از پس كه بوده ساساني بنايي ساختمان ،
.است شده مسجد
سبك به بلند طاقهاي و ستوندار شبستان داراي مسجد اين
.است شده ساخته "ايواني چهار"
و گرفتهاند خود در طرفين ، از شبستان دو را مسجد ايوان
.است متر پنج و چهارده عرض و طول به ايواني ايوان ، اين
در و بوده متر دوازده و چهارده نيز شبستانها عرض و طول
قرار عرض در ستون سه و طول امتداد در ستون سه كدام هر
.دارد
نوع آجرهاي از و بوده متر نيم و يك ستونها اين قطر
.شدهاند ساخته (متر./x47./x47./.9) ساساني چهارگوش
ساساني كاخ ستونهاي با "كاملا مسجد ، اين قطور ستونهاي
.است يكي دامغان حصار تپه
رديف هر روي كه هستند ستون هجده داراي شبستانها و ايوان
قوسها بالاي بر و استوارند شلجمي قوس سه ستوني ، سه
هر بين ;شده چيده متر يك حدود تا ضخيمي و كوتاه ديوار
كه است چنين و دارد قرار گنبدي پوشش يك نيز ستون چهار
.است درآمده دالان هفت با شبستاني صورت به بنا از بخش اين
گذشتههاي از پر هنوز ستونها و دالانها اين توي در تو
خوش بوي سپاري ، آن به دل و فروبندي چشم چون و.است دور
با را تو "گاتها" مبهم زمزمههاي كرده ، پر را جانت كندر
را عارفانه نغمههاي بشنوي نيكتر چون و ميبرد خود
اوج در اما.ميكشاند سماع به ترا گشت كه يافت درخواهي
و قرآن آيات تلاوت ميشنوي رسا چه صدا ، آن پژواك و چرخش
پس در چو و اسپند و عود بوي از انبوهي ميان ;را ادعيه
.مييابي رو پيش را مسجد مناره ;بگشايي چشم چرخ ، آخرين
ارتفاع 25 با ;دارد قرار بنا شرقي شمال در كه مناره اين
دوران در متر نيم و سه تحتاني انتهاي قطر و متر تا 30
اين آجري ديواره بر.است شده ساخته (هجري 420) سلجوقيان
قرآن آيات بر مشتمل كوفي خط به كتيبهاي آن ، وسط و مناره
.ميشود ديده (محمد پسر بختيار) سازنده نام و
كه شده خوانده "تاريخانه" جهت آن از "خانه خداي" بناي
."خداي" واژه با است برابر تركي زبان در "تاري"
پرتوي مسعود
شوكران فيلم به پرستاران از گروهي
كردند اعتراض
در حضور با ديروز صبح پرستاران از جمعي :هنري گروه
فيلم به نسبت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت نمازخانه
.كردند اعتراض شوكران
برداشته بود نفر حدود 300 تعدادشان كه معترض پرستاران
"افخمي بهروز" عذرخواهي نيز و اكران از شوكران فيلم شدن
مطرح خود اساسي خواسته دو عنوان به را فيلم اين سازنده
و سينمايي امور معاون داد سيفالله آن پي در كه كردند
اين در حضور با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت بصري و سمعي
.گفت پاسخ آنان پرسشهاي به جلسه
پيشرو در شيوه دو فيلم ساخت براي ما:گفت داد سيفالله
ديده با مختلف موضوعات به كه ست ا اين شيوه يك داريم
واقع كه است اين ديگر الگوي و كنيم نگاه تكريم و تحسين
را اجتماعي معضلات فيلمسازان بدهيم اجازه باشيم بين
گفتگو اشتباهات و ضعفها درباره يكديگر با و كنند منعكس
.كنيم
پرستار يك هم من خواهر:افزود ارشاد وزارت سينمايي معاون
باشد شده پرستاران حرمت متعرض شوكران فيلم اگر و است
فيلم از ما تلقي اما باشم معترضان اولين جزو بايد
.نيست اينگونه
|