خودشان زمان براي را فرزندانمان چگونه
كنيم؟ تربيت
موزامبيك در وبا فراگيري
توقيف مشاركت و امروز صبح روزنامههاي
شدند
خودشان زمان براي را فرزندانمان چگونه
كنيم؟ تربيت
سپس و كنيم شناسايي را آنها استعداد بايد ابتدا
.كنيم غرق استعدادها آن در را كودكانمان
شهيد دانشگاه ابوريحان تالار در اسفند سوم سهشنبه روز
شخصيت در آن نقش و خانواده" عنوان تحت جلسهاي بهشتي
و فردوسي سيما دكتر خانم سخنراني با "فرزندان وتحصيل
دانشجويان از جمعي حضور با و مهدوي صادق محمد دكتر آقاي
گردهمايي اين در شده ، مطرح مباحث از گزيدهايشد تشكيل
.ميگذرد نظرتان از
هر شخصيت و دارد كودك سازي شخصيت در را اصلي نقش خانواده
كه است مجموعهاي آن يادگيريهاي و عادتها همان حاصل فرد
.دارد ارتباط آنها با
تا 2 تولد بدو از:ميشود تقسيم مرحه سه به كودكي دوران
سالگي ، تا 11 سالگي از 7 و سالگي تا 7 سالگي از 2 سالگي ،
.ميشود پايهگذاري دوران اين در عادتها و زندگي سبك
با آن ارتباط و تحصيلي مشكلات زمينه در كه تحقيقاتي
دلايل و مشكلات از يكي ميدهد نشان شده انجام خانواده
خانوادههايي است ، خانواده رفتار هيجاني بعد تحصيلي افت
بچههايي كنند كنترل را رفتارشان نميتوانند والدين كه
مثال بهعنوان ميكنند ، تربيت كمدقت نتيجه در و عجول
در يا و مينويسند غلط كتاب روي از حتي بچهها نوع اين
را مد و نقطه و تشديد ننوشتن همانند اشتباهاتي ديكته
بلكه نيست آنها كمهوشي بر دليل موارد اين ميكند ، تكرار
درون در والدين رفتارهاي و حالت با مستقيم ارتباط
.دارد خانواده
،"شد دير مدرسهات زودباش":همچون الفاظي با مادر "مثلا
مدرسه از و شوي بيدار خواب از زود تا بخواب كن عجله"
فرد هر شخصيت ويژگي چون و ميكند تكرار مدام را "جانماني
تغيير خيلي نميتوانيم را شخصيت ستون و اوست با هميشه
رفع براي.ميشود همراه او با آخر تا خصوصيت اين دهيم
.كنيم ايجاد تغيير خودمان رفتار در بايد مشكل اين
نشان تحقيقات.است مادر رواني و روحي وضعيت بعدي عامل
بالايي هوشي ضريب از آنكه با افراد از بعضي است داده
اما ميكنند جلوه خوب اجتماعي رفتار در و برخوردارند
نيز مواردي چنين در.ندارند خواندن درس به چنداني علاقه
:مدعاست اين بر دليل عامل سه.كرد رجوع خانواده به بايد
افسرده مادراني كه بچههايي.است مادر افسردگي اول دليل
موارد بعضي در و ندارند درس به علاقهاي و انگيزه دارند
از فرار حتي و تحصيلي افت دروغگويي ، : چون رفتارهايي
فكري نظام كمبود افسرده مادران.سرميزند آنها از منزل
سئوالهاي برابر در وقتي.ميكنند ايجاد نيز را كودكان در
بزرگ فكري نظام اين با او شود داده منفي جوابهاي كودكان
نمره "مثلا ميشود ، منفي مسائل مورد در قضاوتش و شده
و سعي نه ميداند امتحان بودن آسان بر دليل را خود بيست
.خودش تلاش
در اختلاف البته است ، خانوادگي اختلافات بعدي ، عامل
را جوان اختلافات نوع اين.لاينحل و تكراري موضوعات
درس به علاقهچنداني كه ميشود باعث و ميدهد آزار بيشتر
خانواده در مستقل وضعيت نبود سوم دليل.ندهد نشان خود از
و ميز اتاق ، داشتن از كه نوجواني است ، نوجوانان براي
او تقاضاي برابر در و است محروم مستقل شخصي وسايل ديگر
وسايل اينگونه خودمان زمان در ما مگر:ميشود داده جواب
داده نشان تحقيقات.باشي داشته توهم كه داشتهايم را
درسهايي در اغلب ميشوند بزرگ شرايط اين در كه افرادي
.دارند افت زبان و رياضي علوم ، چون
اختلافات افسرده ، مادر) موقعيت سه اين در كه كودكاني
گونه دو به كردهاند رشد (شخصي وسايل فقدان خانوادگي ،
"مثلا دارند منزوي و درونگرا رفتاري يا -ميكنند10 رفتار
عمل ضعيف بسيار دوستيابي در و هستند خجالتي خيلي
جور اين بيقرارند ، بسيار رفتارشان در يا -ميكنند20
.دارند حد از بيش وتحركپذيري هستند مضطرب اغلب بچهها
يادگيري امر در مابايد":محققان از يكي گفته به
گيرد صورت آن عكس اگر و كنيم ايجاد را لذتبخش تجربههاي
كار رياضي بچه با اگر "مثلا "ميكند ايجاد انگيزشي افت
مساله حل راه متوجه تكرار وجود با كه هنگامي و ميكنيم
مورد را او احمقي ، بيشعوري ، عجب چون واژههايي با نشد
و ميشود بدي تجربه ما كودك براي اين دهيم قرار خطاب
بين از و نمايد تخريب را كودك آني علاقه كه ميشود باعث
ما.ميگردد وي آتي علاقه نابودي به منجر آني علاقه رفتن
را خود كودك آتي و آني علاقه لذتبخش تجربههاي ايجاد با
.ميكنيم تضمين
ابتدابايد ما بچههاست استعداد پرورش بعدي مساله
آن در را كودكانمان سپس و كنيم شناسايي را آنها استعداد
بايد ما استعداد پرورش مورد در.كنيم غرق استعدادها
را آنها و بياوريم در فعل به را آنها استعداد
كار اين و داد بيان فرصت بچه به بايد كنيم ، تربيت خلاق
كردن درست نو از و كردن خراب يا كودك نوشتن انشاء با هم
درس در را مانور قدرت خلاقيت.ميشود ميسر اسباببازيها
رياضي سئوال "مثلا اگر كه ميشود باعث و ميدهد افزايش
گيج و دهد جواب سئوال آن به بتواند هم باز بپيچانند را
در را كودكان چالشهاي و ضعفها مرحله اين از بعدنشود
آتي علاقه آن پي در و آني علاقه و بشناسيم زمينهاي هر
فرزندان مشكلات و ضعفها شناخت براي.كنيم ايجاد آنها در
به و بنشينيم آنها درددل پاي كنيم صحبت آنها با بايد
اندوه ، از اعم را خود دروني احساس كه بدهيم اجازه آنها
به كودكانمان با صحبت هنگام.كنند بيان... و ترس شعف ،
كار اين چون نپريم حرفشان توي و كنيم نگاه آنها چشمهاي
بالا براي.يابد كاهش كودك هيجاني هوش كه ميشود باعث
بيانشان كه بخواهيم فرزندانمان از بايد هيجاني هوش بردن
برو ميگوييم وقتي "مثلا. كنند تقويت دليل ذكر با را
اينكه علت بپرسيم !نه:ميگويد بگويد ديكته تو به پدرت
:داد جواب اگر چيست؟ بگويد ديكته او به پدرش نميخواهد او
مورد اين در كه بخواهيم او از و نشويم قانع همينطوري ،
در باشد ، داشته بالا هيجاني بچههوش وقتي.بدهد توضيح
نيست اين فكر به ديگر.ميشود موفق هم تحصيل و ارتباطات
كه است فكر اين در بلكه دارد دوست را او معلم كدام كه
.باشد خوب من با معلم آن تا بدهم تغيير را رفتارم چگونه
توجه مساله منفي جنبههاي به بحث ، از قسمت اين تا
رسيدگي آن مثبت جنبههاي به بعد به اين از داشتهايم
.ميكنيم
تحصيل در هم و زندگي در هم بهطوركلي كه مواردي از يكي
خانواده در كودكي از را نظم فرد:است نظم است ، موءثر
كودك به بايد سالگي سن 7 تا "عملا و ميبيند آموزش
اين براي و باشد داشته نظم دركارهايش چگونه كه بياموزيم
نظم كارهايمان در ما اگر كنيم ، شروع خودمان از بايد كار
"مثلا باشد ، داشته نظم نميتواند هم كودك باشيم نداشته
بيدار كردن ، تماشا خوردن ، تلويزيون غذا استراحت ، ساعات
بايد همه دارد ، خانوادهها وضعيت به بسته البته كه بودن
.باشد برخوردار خاصي نظم از
مسئوليت بايد باشند منظم افرادي كودكانمان اينكه براي
باعث امر اين كنيم واگذار خودشان به را خودشان كارهاي
نظم او كارهاي به و آيد بار مسئوليتپذير كودك كه ميشود
درس بايد ساعت اين كه ميگويد او به "مثلا ميدهد خاصي
.بخواند
كودكان چرا اينكه مورد در آمده عمل به تحقيقات
تقسيم گروه سه به را خانوادهها نيستند مسئوليتپذير
آنها در رفتاري قانون كه خانوادههايي اول -است1 كرده
-معروفند20 جهت هر به باري خانوادههاي به و ندارد وجود
آن اجراي بر اصرار ولي دارند قانون كه خانوادههايي
ميگويد پدر ولي بخوابد ساعت 8 بايد بچه "مثلا ندارند
بيدار ديگر ساعتي چند بگذار است جمعه فردا ندارد عيبي
به كودك ميشود باعث خانوادهها مشي در وحدت عدمباشد
-شود30 كشيده ميكند صادر قانون او نفع به كه سمتي
امروز "مثلا ميكنند عوض را قانون خود كه خانوادههايي
مهمان كه فردا ولي است بد كوچه سر نرو ميگويند بچه به
پسر با كوچه سر برو ميگويند بچه به بسيار ، كار و دارند
خانوادهها گونه سه اين بچههاي.كن بازي همسايه
مسئوليتپذير كودك اينكه براي و نميشوند مسئوليتپذير
ودوم باشد مسئوليتپذير خانواده خود بايد ابتدا شود ،
.كنيم كودك كردن مسئوليتپذير به شروع بهتدريج اينكه
نبايد البته است ، تشويق با مسئوليت كردن توام بعدي راه
بلكه شود ، بدل رشوه نوعي به و باشد مادي "صرفا ما تشويق
روشمان در استمرار و زيبا كلمات بردن كار به با ميتوان
بر تاكيد و نماييم عمل دوباره انجام به تشويق را آنها
.كرد استفاده آمرانه و دستوري جملات از نبايد كه است اين
هر.است موءثر زندگي و تحصيل در كه است دومي مورد محبت ،
او به اينكه اول -دارد1 نياز محبت نوع به 3 انساني
اينكه سوم و كند محبت ديگران به اينكه دوم.شود محبت
پدر كردن محبت شاهد "مثلا باشد ، هم به ديگران محبت شاهد
مختلف سنين در محبت به نياز البته باشد يكديگر به مادر و
آن از اغلب بچهها از خيلي كه نكتهاي.ميكند فرق هم با
آنهاست مورد در والدين تند رفتار و بياحترامي گلهدارند
و ميشود بيشتر آنها حساسيت كه نوجواني سن در "خصوصا
به كه موارد بعضي جز به نوجوان پرخاشگريهاي از خيلي
والدين غلط رفتار به ميشود ايجاد آنها در سنشان اقتضاي
نوجوان ، دوستان بخصوص ديگران حضور در والدينبرميگردد
است عاملي مهمترين شدن تحقيركنند تحقير را آنها نبايد
بعدي نكته.ميبرد بين از بچهها در را اعتمادبهنفس كه
كه آنهاست برادر و خواهر حتي ديگران با آنها كردن مقايسه
ارزيابي بعدي عامل است ، حسادت آن پيامدهاي از يكي
يا است گونه دو به ارزيابي اين.بچههاست از غيرواقعي
ميگيرند قرار درجمع وقتي كه ميبريم بالا را آنها آنقدر
حسي چنين ديگران چون اما ميدانند برتر ديگران از را خود
مدام اينكه يا.ميشوند گوشهگير و منزوي ندارند آنها به
اعتماد كه ميشود باعث هم مورد اين كنيم توبيخ را آنها
.كنند حقارت احساس و برود بين از كودكانمان در بهنفس
اين افراد.ميكند وارد لطمه عزتنفس به حقارت احساس
به حقارت احساس ربط.دارند منفي قضاوت موردخود در چنيني
را خود ظاهر -دارد10 اهميت زمينه شش در نفس به اعتماد
خيالي عيوب به آدمها:است معتقد آلبرت.باشيم داشته دوست
براي و ميدهد دست آنها به حقارت احساس و ميپردازند خود
ما وقتي مورد اين در ميزنند دست طلبي برتري به آن رفع
را هيكلت بكش خجالت" نگوييم ميكنيم ، دعوا بچهها با
وجود هيكلش در عيبي "واقعا كه ميكند احساس نوجوان "ببين
در را بچهها -ميكند20 احساس حقير را خود مدام و دارد
مثل هم رفتارت "مثلا نكنيم شبيه ديگران به رفتارشان
خانواده درون در رضايت ميزان-رفته 3 عمهات به قيافهات
كه ميشود باعث فرزندان بين نهادن فرق:جايگاه نظر از
نوعي و كند حقارت احساس درخانواده جايگاه لحاظ از نوجوان
.شود ايجاد او در خودكمبيني
جامعه در حقارت از ديگر نوعي:درجامعه حقارت احساس -4
اول مهماني اين در چون "مثلا ميكند احساس فرد كه است
در -كردهاند50 تحقير مرا پس نياوردهاند چاي من براي
كه ميشود باعث درس در حقارت احساس:كار و تحصيل بعد
خنده باعث مجدد سئوال و نفهميده را درس كند فكر جوان
موجب كار در حقارت احساس.ميشود وي به همكلاسيها
خوب شده واگذار وي به كه مسئوليتي عهده از فرد كه ميشود
جانب از احساس اين:عضو نقص از حقارت احساس -برنيايد60
و خانواده برخورد نوع يعني ميشود ايجاد فرد در اطرافيان
به بايد مواقع اين در ميشود فرد در حقارت باعث جامعه
ديگر عضوهاي با ميتواند را عضور يك نبود بفهمانيم جوان
ياد مطالب به توجه با:گفت ميتوان نهايت در كند جبران
و دارد فرزندان شخصيت و تحصيل در بسزايي نقش خانواده شده
با متناسب و كودكي زمان از بايد زندگي سبك و شخصيتسازي
.يابد ادامه و شود آغاز رواني و روحي ساختار و وضعيت
آنها زيرا كنيم تربيت خودشان زمان براي را فرزندانمان
.آمدهاند بوجود خودشان زمان براي
موزامبيك در وبا فراگيري
در وبا شيوع :است داده هشدار (WHO) جهاني بهداشت سازمان
ايجاد اضطراري وضعيت اخير مخرب سيلهاي از پس موزامبيك
.است كرده
:سازمان اين سخنگوي از نقل به فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
در بندري كه "بيرا" شهر در وبا مورد تا 18 روزانه 15"
بسيار وضعيت و ميشود داده تشخيص است هند اقيانوس كنار
".است اضطراري
غذا ، ) سيلزده جمعيت نيازهاي بيشتر":كرد اضافه سخنگو اين
هنوز (..و پزشكي مراقبتهاي بهداشت ، سرپناه ، آب ،
".است نشده برآورده
ادامه بارانها ريزش شود ، زيرا بدتر وضعيت ميرود انتظار
سازمان سخنگوي.هستند منزوي سيلزده نقاط بيشتر و دارد
در "ماپوتو" نام به ديگري شهر در":گفت جهاني بهداشت
"احتمالا كه شد داده تشخيص وبا مورد يك موزامبيك جنوب
ورم مالاريا ، شيوع احتمال سيل اين.خروار نمونه است مشتي
سازمان اين ".داد خواهد افزايش را مننژيت و بناگوشي غدد
با تا است داده تشكيل را كارشناسان از نفره تيم 10 يك
همكاري ميكنند ، كار دولت با كه خصوصي نهادهاي ساير
.نمايد
بازديد "ماپوتو" از گذشته يكشنبه موزامبيك بهداشت وزير
مردم برخي زيرا كرد برآورد "مشكل بسيار" را وضعيت و نمود
.ميبرند رنج پزشكي كمكهاي و غذا سرپناه ، نبود از
نفر هزار تا 15 براي 10 ايتاليا:گفت سازمان اين سخنگوي
و هستند استفاده غيرقابل راهها اما است فرستاده كمك
سيل 220 اينبرسد سيلزدگان به هوا راه از بايد كمكها
كودكان آنها تن هزار كه 44 كرده بيخانمان را نفر هزار
در كه ميشود شامل را باردار زن و 3400 هستند سال زير 5
پزشكي مراكز از بسياري.شد خواهند بچهدار آينده ماه 3
سيل.است شده تمام بقيه دارويي ذخاير و شده تخريب
كشور اين در.است بوده بيسابقه سال 1951 از موزامبيك
جاي به سيلزده نفر هزار و 800 كشته تن آفريقا ، 67 جنوب
شده تخريب آنها نفر هزار خانههاي 300 كه است شده گذاشته
.است
توقيف مشاركت و امروز صبح روزنامههاي
شدند
نشريات تعداد مشاركت و امروز صبح هاي روزنامه توقيف با
رسيد نشريه به 16 اخير روزهاي در شده توقيف
مسئول مدير و مشاركت جبهه سياسي دبير خاتمي سيدمحمدرضا
مشاركت روزنامه
مسئول مدير تهرانو شهر شوراي رئيس نائب حجاريان سعيد
در هنوز و شد ترور گذشته ماه اسفند كه امروز صبح روزنامه
است بستري بيمارستان
تهران عمومي دادگاه و 1413 شعبه 1410 :اجتماعي گروه
روزنامههاي موقت دستورتوقيف شنبه پنج بعدازظهر
.كرد صادر نيز را مشاركت و صبحامروز
مشاركت و حجاريان سعيد مسئولي مدير به صبحامروز روزنامه
.ميشد منتشر خاتمي سيدمحمدرضا مديرمسئولي به
نشريات تعداد مشاركت ، و صبحامروز روزنامههاي توقيف با
.رسيد نشريه به 16 اخير درروزهاي شده توقيف
قرار تهران استان كل دادگستري عمومي روابط گزارش به
قانون و 9 مواد 14 استناد به روزنامهصبحامروز توقيف
و اساسي قانون اصل 156 بند 5از و سال 1364 مصوب مطبوعات
ماده 6 ازمقررات تخلف در مذكور روزنامه اصرار به توجه با
.شدهاست صادر مطبوعات قانون
حجاريان سعيد آقاي كه زماني از:است آمده گزارش اين در
گرفت ، قرار ناجوانمردانه ترور مورد ماهسال 1378 اسفند از
و صاحبامتيازي وظايف بهانجام موفق عملا تاريخ اين تا
مصوب قانونمطبوعات در كه صبحامروز روزنامه مسئولي مدير
كه است حالي در اين و نگرديده شده ، تصريح سال 1364
تحت روزنامه عليه كيفري پرونده فقره از 90 بيش تاكنون
منتسب جرائم از بسياري در كه شده ويتشكيل مسئولي مدير
پيش لغوامتياز مطبوعاتمجازات قانون در روزنامه اين به
.است گرديده بيني
اضافه تهران استان كل دادگستري عمومي روابط گزارش
صبحامروز روزنامه عليه مطروحه شكاتپروندههاي:ميكند
عليه قانوني ، مسئول بدوننظارت روزنامه اين اينكه از
و توهين و نشراكاذيب و افتراء و تهمت ايراد به نامبردگان
تكليفوضعيت تعيين تقاضاي و بوده شاكي ميپردازد ، اهانت
.نمودهاند را روزنامه فعلي
محترم وزير اخيرا:است آمده گزارش ازاين ديگري بخش در
حجاريان آقاي كه بود داشته اعلام ارشاداسلامي و فرهنگ
بر نظارت هيات به جديديرا مسئول مدير ترور ، از قبل
صبحامروز روزنامه وكيل متعاقبا كه كرده معرفي مطبوعات
را موضوع تلويحا شد درج مطبوعات در كه مصاحبهاي در
سابق مديريت در تغييري هيچگونه نمود صريحااعلام و تكذيب
مطبوعات كل اداره و نخواهدآمد بعمل صبحامروز روزنامه
چهارشنبهمورخ روز نيز اسلامي وارشاد فرهنگ وزارت داخلي
مدير كه داشته اعلام دادگاه استعلام به پاسخ در 7/2/79
.است نكرده تغييري روزنامهمذكور مسئول
شده اضافه تهران استان دادگستري عمومي روابط گزارش در
روزنامه انتشار اينكه به عنايت با نهايتادادگاه:است
و ميآيد بعمل قانوني بدوننظارت حاضر حال در صبحامروز
قانون ماده14 مصاديق از حجاريان آقاي درمان ادامه
به و ميباشد قانون همان ماده 9 بندهاي به ناظر مطبوعات
يك در مسئولي مدير و صاحبامتيازي مسئوليت اجتماع لحاظ
شكايات كثرت به توجه با انتشاراينروزنامه ادامه نفر ،
قانون مقررات مغايربا آنها مانده بيجواب و جديد وارده
قانونمطبوعات و 9 مواد 14 به مستندا ميباشد ، مطبوعات
به نيز و اساسي قانون اصل 156 از بند 5 و سال 1364 مصوب
ماده 6 مقررات از تخلف در مذكور روزنامه اصرار لحاظ
صبحامروز روزنامه انتشار موقت قرارتوقيف مطبوعات ، قانون
اين قانوني ناظر تعيينتكليف زمان و ثانوي اطلاع تا
موازينقانوني نظر از كه مسئولي مدير تعيين و روزنامه
را باشد قانوني شرايط حائز و روزنامه بر نظارت به قادر
.نمود ابلاغ ذيربط بهمراجع و صادر
و 7 مواد 6 استناد به نيز مشاركت روزنامه توقيف قرار
مذكور ، ماده 31قانون تبصره 3 سال 1364 ، مطبوعات قانون
سال 1339 مصوب تربيتي تامينيو اقدامات قانون ماده 13
.شدهاست صادر اساسي قانون اصل 156 از بند 5 ونيز
علاوه:است شده اضافه تهران استان كل دادگستري گزارش در
روزنامه مسئول مدير عليه وارده كثيرشكايات تعداد بر
مصوب مطبوعات قانون و 7 مواد6 مقررات از تخلف مشاركت ،
از صريحا همچنين روزنامه اين ميشود ، مستفاد سال 1364
مصوب مطبوعات قانون تبصره 31 و ماده 23 تبصره 3 مقررات
ارائه با شكات از برخي حتي و نموده تخطي سال 1364
را نشريه تعطيلي كه مذكور برابرمواد روزنامه از نسخهاي
را قانونمطبوعات مقررات اعمال تقاضاي كرده بيني پيش
.نمودهاند
مقررات بر علاوه:است آمده گزارش اين از ديگري بخش در
اثرات كه بعدي جرائم وقوع از پيشگيري بهمنظور فوق مواد
اقشار نگراني موجب و عموميداشته افكار و اذهان در سوئي
استناد به تهران عمومي دادگاه شعبه 1413 ميباشد ، جامعه
سال 1339و مصوب تربيتي و تاميني اقدامات قانون ماده 13
كه ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون اصل 156 از بند 5
موقت توقيف دستور دانسته مذكور وظايف رامجري عمومي محاكم
.نمود صادر را مشاركت روزنامه
|