را اجتماعي و اخلاقي ارزشهاي كودكان
ميآموزند؟ چگونه
مديريت پيام
و نويسندگان تخصصي نشست برگزاري
كتاب صاحبنظران
در اول چاپ كتاب عنوان هزار يازده نمايش
نشر كارنامه تالار
را اجتماعي و اخلاقي ارزشهاي كودكان
ميآموزند؟ چگونه
ارزشها يادگيري براي را فرصتي كودكان با ارتباطي هر
يا پدر هيچ اينكه وجود با.ميكند فراهم آنان براي
چشم كودكانشان به آموزش براي فرصت كوچكترين از مادري
تعليم براي مناسب زمانهاي به انديشيدن نميكنند پوشي
.است سودمند بسيار آنها
به دارند ، ما با كه روزانهاي ارتباطات با كودكان *
ميبرند پي ما اجتماعي و اخلاقي ارزشهاي
ميانديشيم ، كودكان به ارزشها آموزش مورد در كه هنگامي
با كردن صحبت يا مذهبي مراسم به آنها بردن فكر به اغلب
به آنها تشويق يا شراكت آموختن گفتن ، دروغ درباره آنها
ارزشها اين ما كه حالي در ميافتيم ، تعطيلات طول در بخشش
.ميآموزيم آنها به خود روزمره برخوردهاي در را
ميگيرند درس ما الگوي از كودكان *
را زبالهاي من كه ديد پسرم:ميكند تعريف كودك يك پدر
انداخته را آن كسي چه" پرسيد من از برداشتم ، زمين روي از
من كه زميني روي اما نميدانم ، " دادم جواب من و "است؟
".برميدارم را آن من پس است ، انداخته ميكنم ، زندگي
آنها كسب براي ما تلاشهاي از را ارزشها كودكان *
ميآموزند
ما آنچه از را ارزشها كودكان كه دارد حقيقت اين گرچه
است اشتباه ولي ميآموزند ، ميدهيم ، قرار الگو آنها براي
بايد ابتدا ارزشها ، اين آموزش از قبل كه كنيم فكر اگر
داريم ارزشهايي ما همهباشيم استاد آنها مورد در خودمان
عين در ولي است ، شده درآميخته ما شخصيتي تاروپود در كه
به نه "قبلا كه هستيم ارزشهايي كسب حال در هميشه حال
.داشتهاند وجود ما در نه و ميكرديم عمل آنها
كند اجتماعي و اخلاقي ارزشهاي سوي به ما حركت اگر حتي
ياد و ميبرند پي ما اعتقادات و منظور به كودكان باشد ،
كه بينشي كسب جهت در ميتوانند نيز آنها كه ميگيرند
.كنند تلاش بودند نيافته دست آن به تاكنون
يك عضو بهعنوان ما كه روشي از را ارزشها كودكان *
ميگيرند ياد ميبريم ، كار به كارها انجام در خانواده
خانوادگي ، ارزشهاي آموزش چگونگي مورد در دخترخانمي
يكبار هفتهاي":ميگذارد درميان ما با را تجربياتش
و ميشويم جمع هم دور خانواده اعضاي همه بعدازظهرها
مورد در ميكنيم ، صحبت داريم دوست كه چيزهايي درباره
زماني اين و ميكنيم برنامهريزي شغلها و آوازها بازيها ،
اين عاشق من.ندارد ديگري قرار يا كار هيچكس كه است
در ما خانواده كه ميدهد نشان ما به اين و هستم زمان
".است اولويت
معرض در گرفتن قرار از را اعتقاداتشان و ارزشها كودكان *
ميآموزند بزرگتر دنياي
كتابها ، نزديك ، خويشاوندان دوستان ، طريق از كودكان
ميآورند ، بهدست خود جامعه در كه تجربياتي و تلويزيون
.ميگيرند فرا را اجتماعي معيارهاي و ارزشها
ميآموزند دنيا از ما توضيحات از را ارزشها كودكان *
كنترل را كودكانمان اطراف محيط نميتوانيم هميشه ما
اما كنيم ، انتخاب را فروشي خواربار مغازه است ممكن.كنيم
را مغازه اين از خريد قصد كه را افرادي تمام نميتوانيم
چيزهايي گاهي ما ، كودكان.دهيم قرار تحتكنترل نيز دارند
يا نشنيده اميدواريم ما كه ميبينند يا ميشنوند را
و هستيم آنها با ما كه است اين حقيقت اما.باشند نديده
با موضوعات آن درباره و بيايند خانه به ميتوانند آنها
را خود نظر كه بدهند ما به را شانس اين و كنند صحبت ما
گرچه.بگذاريم درميان آنها با افتاده اتفاق آنچه مورد در
به ميتوانيم نميكنيم انتخاب آنها براي را تجربه آن ما
.بفهمند را آن كه كنيم كمك آنها
اينترنت :منبع
كراري مرجان :ترجمه
مديريت پيام
سازماندهي اصول 3- سازماندهي
(Principales of Organizing)
اصولي سازماندهي ، براي مديريت ، ديگر علماي و فايول هانري
اصول آن از بعضي به اينجا در كه كردهاند ، مترتب را
:ميشود اشاره
اصل ، اين : (Unityof objective)هدف وحدت اصل -1
و سازمان مختلف آحاد بين در مشترك هدفي وجود به اشاره
براي را هدف تحصيل بايستي نيز ساختار.دارد آن افراد
.سازد تسهيل سازمان پرسنل
داراي نبايستي سازمان:(Efficiency) كارايي اصل -2
عمل (بهرهور) كارآ صورت به بايد و باشد معقول غير هزينههاي
كارآيي ، E آن در كه است I روي بر O مساوي E كارآيي فرمول كند
.است يك از كمتر "حتما حاصله ، عدد.است ورودي I و خروجي O
نشان باشد ، يك به نزديك آن كارآيي كه سازماني هر ولي
استفاده موءثري نحو به سازماني عوامل از كه است آن دهنده
.ميشود
اصل ، اين:(Span of Management) فرماندهي حيطه اصل -3
را معدودي و محدود تعداد ميتواند فرد يك كه اين براساس
براساس لذااست شده بيان كند ، هدايت مفيد و موءثر طور به
مدرسه يك اداره در مدير يك موفقيت فرض به اصل ، اين
را همجواري دبيرستان مديريت همزمان نميتوان راهنمايي ،
حال عين در لشكر ، فرمانده يك يا ;سپرد او به نيز
يك عامل مدير يا.باشد متعدد لشكرهاي فرمانده نميتواند
نيز ديگر شركت شش پنج مديره هيات عضو نميتواند كارخانه
.باشد
:(Cham Scalar) عمليات زنجيره اصل يا عمليات حوزه اصل -4
عمليات حوزه اختيارات بودن روشن و مشخص خصوص در اصل ، اين
.ميگويد سخن سازمانها در دپارتمانها و افراد
از يكي:(Delegation of Auttority) اختيار تفويض اصل -5
نوين نظامهاي در خصوص به كه است سازماندهي اساسي اصول
اين.ميشود تاكيد آن بر مشاركتي مديريت جمله از مديريت
تا شود داده كافي اندازه به اختيار بايستي ميگويد اصول
.گردد حاصل مناسب نتيجه
: ( Absolutness of Responsibility) مطلق مسئوليت اصل -6
و نميتواند مافوق مقام سازماندهي ، اصول از اصل اين طبق
تفويض ديگر ، عبارت به.كند فرار مسئوليت از نبايستي
.كند مسئوليت رفع نميتواند اختيار ،
ParityAuttority ) اختيارات و مسئوليت موازنه اصل -7
و اندازه به بايد مسئوليت ، و اختيارات:(of Respo. of
ولي شود ، داده مسئوليت كسي به اگر يعني.باشند هم موازات
.بود خواهد بيفايده نيابد ، اختصاص آن با متناسب اختيارات
اصل ، اين طبق:(Unity of command) فرماندهي وحدت اصل -8
دو به نميتواند نفر است ، يك شده منسوخ "فعلا "تقريبا كه
كه همانطور.بگيرد دستور نفر دو از و بدهد گزارش نفر
كلاسيك اصول جزو اصل ، اين تاريخي ، لحاظ از گفتيم ،
.است سازماندهي
اختيارات بايد:(Authority Level)اختيارات سطوح اصل -9
تا شوند ، بيشتر تدريج به و باشند مختلفي سطوح داراي
با) جديدتر مسئوليتهاي قبول به تشويق با افراد ، در بتوان
.كرد انگيزه ايجاد (بيشتر اختيارات دادن
موجود مشاغل تقسيم:(Divisiun of work)كار تقسيم اصل -10
آن انجام عهده از دهنده انجام فرد كه طوري به سازمان ، در
.ميگيرد انجام تخصص براساس كار ، تقسيم.برآيد
اصل اين:(Functional Difinication)وظايف تعريف اصل -11
ميكند ، بيان را شغل شرح يا وظايف شرح مهم مبحث همان كه
وظايف مورد در مشخص تعريف و توضيح كه است آن دنبال به
يك هر در كاركنان انتظار مورد وظايف و شغل هر به مربوطه
در تداخل تا دهد ، ارائه را سازماني محيطهاي و گروهها از
.نيايد پيش امور ،
يا مدير يك درسازماندهي ، :(Sepration) تفكيك اصل -12
و افراد كارهاي پيشرفت و گزارشات نبايستي سرپرست ،
يكديگر به آنكه مگر بدهد ، يكديگر به را دپارتمانها
.باشند مربوط
و اختيارات در:(Balance)موازنه و تعادل اصل -13
و فعاليتها حجم و بودجه كاري ، توان و پرسنل مسئوليتها ،
ميشوند ، مربوط يكديگر به دوبهدو كه عواملي تمامي "كلا
.باشد برقرار موازنه و تعادل بايستي
از اصل اين طبق:(Flexibility)انعطاف قابليت اصل -14
شده طراحي پويا بهصورتي بايد سازماني ساختار سازماندهي ،
يك بر كه مديري باشد ، داشته را قابليتانعطافپذيري و
فراوان تاكيد دايمي وظايف تقسيم و هميشگي سازماني ساختار
.شد نخواهد او نصيب ديگري چيز ناكامي ، جز كند ،
اين طبق:(Leadership facilities) رهبري تسهيلات اصل -15
به بايستي ساختارآن و سازمان سازماندهي ، اصول از اصل
مسئوليتها و وظايف به نسبت را مديران تا شود طراحي طريقي
سازمان در رشد براي را لازم تسهيلات "ضمنا و سازد آگاه
شئون كليه در تسهيلاتي بايد ميگويد اصل اينآورد بوجود
امور در هم و اداري امور در هم رهبران و مديران براي
مسئوليت پذيرش و رشد به نيز ديگران تا شود فراهم -شخصي
.شوند ترغيب
مجدفر مرتضي *
و نويسندگان تخصصي نشست برگزاري
كتاب صاحبنظران
:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت اجتماعي فرهنگي مشاور
ظهر بعداز روز هر تهران ، كتاب برگزارينمايشگاه طول در
صاحب و پژوهشگران نويسندگان ، ناشران ، حضور با تخصصي نشست
.ميشود برپا خواني كتاب و كتاب نظران
سازمان بانوان جمع كهدر نوري خواجه مينا
ارتباطات و فرهنگ سازمان و اسلامي خبرگزاريجمهوري
اخير سال چند درنمايشگاههاي:افزود ميگفت ، سخن اسلامي
بانواننويسنده ، آثار عرضه به نمايشگاه از بخشهايي
.است يافته اختصاص..و ناشر مترجم ، پژوهشگر ،
و فرهنگي مجامع در بانوان حضور براي زمينهسازي وي ،
اهداف از را كتابخواني و كتاب آنانبا بيشتر ارتباط
.كرد ذكر بانوان بخش برپايي
در اول چاپ كتاب عنوان هزار يازده نمايش
نشر كارنامه تالار
سال اول چاپ كتاب عنوان و 189 هزار ايران 11 كتاب خانه
در تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه سيزدهمين در را 1378
.است داده قرار عموم ديد معرض
و فلسفه كليات ، بخش در 11 و موضوعي صورت به كتابها اين
و طبيعي علوم زبان ، اجتماعي ، علوم دين ، روانشناسي ،
و جغرافيا و تاريخ ادبيات ، هنر ، عملي ، علوم رياضيات ،
.است شده گذاشته نمايش به ميلاد سالن در نوجوان و كودك
شده منتشر پارسال كه كتابي عنوان و 642 ميان 20هزار از
چاپ (كتابها مجموع (2/54درصد عنوان و 189 هزار است 11
عنوان و 9453 اول
در اول چاپ كتابهاي.شدهاند چاپ تجديد ((8/45درصد
منتشر سال 77 در كه كتابي عنوان و 57 هزار با 10 مقايسه
تجديد كتابهاي.است داشته درصد معادل 25/11 رشدي است شده
منتشر كتاب عنوان و 146 هزار هفت با مقايسه در نيز چاپي
.ميدهد نشان را درصد معادل 28/32 رشدي سال 77 در شده
|