همكاري دستاوردهاي صنعت و دانشگاه
(دوم بخش) صنعت و دانشگاه در وعمل علم تعامل
رسولي رضا دكتر
:جوان نسل روي بر تاثيرات -5
نسل روي بر فنآوري و علمي شتابان توسعه و دگرگوني تاثير
و مشكلات.است توجه قابل (دانشجويان و دانشآموزان) جوان
اجتماعي و اقتصادي شرايط واسطه به شده ايجاد ابهامات
منفي اثرات جوان نسل رواني تعادل روي بر معاصر
:از عبارتند آنها از برخي كه گذاشتهاند
و آگاهي كسب هدف با بيشتر آموزشي دورههاي به نياز -الف
.بيشتر مهارت
.شدهاند حاصل تجربه طريق از كه مهارتهايي ارزش كاهش -ب
.آموزش از بعد شغل نكردن پيدا -پ
.آموزش نوع با متناسب شغل نياوردن بدست -ت
را آنها انطباق و سازگاري (تعادل عدم) منفي تاثيرات اين
كه بهطوري.مينمايد غيرممكن صنعت با حتي و دانشگاه با
و آگاهي با رابطه در آنها كفايت عدم از تنها نه صنعت
نيز آنها تعارضي رفتارهاي از بلكه كارها ، انجام در مهارت
اجراي تنها دانشگاهها وظيفه.ميكنند نارضايتي اظهار
افراد تعليم و آموزش بايستي بلكه نبوده تخصصي آموزشهاي
آموزش البته.باشد منطبق عصر هر رواني-اجتماعي ساختار بر
و ايمان و تمايل و گرايش رفتاري ساختار راستاي در جوانان
صنعت و دولت همكاري بدون و بوده مشكلي وظيفه عقيده ،
.بود نخواهد مقدور
شيوه و محل زمان ، موضوع ، با رابطه در همكاري ضرورت -6
:آموزش
بين همكاري زمينه در مهم بحثهاي از يكي حاضر عصر در
در زمان ، چه چگونه ، كسي ، چه كه است آن صنعت ، و دانشگاه
لازم آموزشهاي كساني چه طرف از و زماني مدت چه در كجا ،
زمينه و نوع به فقط مساله ديگر عبارت به.ديد خواهد را
موضوع به بايستي بلكه نبوده محدود درسي موضوعات و دانش
ارائه جاي به امروزه زيرا.شود داده اهميت آموزش شيوه
براي اطلاعات يادگيري ميشوند ، كهنه سرعت به كه اطلاعاتي
در خاص ، موقعيتهاي و مسائل مقابل در اقدام نحوه تعيين
محيطي ، شرايط با منطقي انطباق ضمن تا ميگيرد قرار اولويت
تحقق.باشد داشته مناسبي آهنگ نيز انساني روابط توسعه
مختلف شيوههاي از برخي اجراي طريق از تنها اهداف اين
تعيين بر علاوه كه است بديهي و بوده ممكن آموزشي ،
صنعت و آموزشي مراكز بين نزديك همكاري آموزش ، شيوههاي
.ميباشد ضروري نيز اجرا در
:صنعت و دانشگاه همكاري زمينههاي -4
بودن عهدهدار لحاظ به عالي آموزش مراكز و دانشگاهها -(1
هستند نهادهايي اجتماعي ، رهبريت و تربيت و تعليم وظيفه
صنعت.دارند بسزايي نقش جامعه توسعه و رشد و بقا در كه
خدمات و كالاها توزيع و توليد موءسسات از مركب سيستمي نيز
بوجود را جامعه اقتصادي قدرت و بوده جامعه نياز مورد
و سياسي اجتماعي ، قدرتهاي پايه و اساس البته و ميآورد
.ميباشد نيز دفاعي
امروزي جامعه كه است اين معاصر جامعه ويژگيهاي عمده از
ذينفع گروههاي مختلف انواع و پيچيده بزرگ ، سازمانهاي از
.هستند متكي تخصص و دانش به آنها اكثر كه ميشود تشكيل
:از عبارتند ويژگيها ساير
مديريت قدرت و دانش -1
رهبري قابليتهاي -2
بالا سطح در فنآوري معلومات و آگاهي به نياز -3
اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي ، ساختار با جامعه يك در
بين زياد همكاري ابتدايي ، و ضعيف سياسي و فنآوري ، علمي
سست لحاظ به و نداشته ضرورت مختلف گروههاي و سازمانها
.ميباشد سطحي ارتباطات...و طبقات افراد ، بين روابط بودن
بافتي تفاوت به كه است مهمي معيارهاي از يكي امر اين
.دارد دلالت معاصر جامعه و سنتي جامعه ميان
بافت خاص ، داراي سطح در چه و عام سطح در چه معاصر جامعه
موءسسات ، افراد ، يعني تشكيلدهنده عناصر بين و بوده محكمي
در.دارد وجود پيچيدهاي و قوي روابط..و گروهها
و دانش قبيل از عواملي به ارتباطات شدت كه جامعهاي
گروهها ، و سازمانها از برخي كه دارد ضرورت است متكي مهارت
پس.شوند عهدهدار را قضاوت و رهبري همچون مهمي وظايف
صنعت و دانشگاه همكاري موضوع به بعد اين از چنانچه
آساني به همكاري زمينههاي و محتوا اهميت ، شود ، نگريسته
.شد خواهد تفهيم
به معاصر جامعه كه ميشود نتيجه فوق مطالب به توجه با
ومهارت دانش زمينه در توانا كاركنان و مديران به شدت
مراكز تنگاتنگ همكاري در امر اين تحقق و بوده نيازمند
همكاري ايناست نهفته اجرايي دستگاههاي و تربيت و تعليم
پژوهش و تحقيق امر به اجرايي دستگاههاي بيشتر گرايش موجب
كار اين براي اجرايي دستگاههاي امكانات چون ليكن ميشود
-علمي مراكز امكانات از بهرهمندي با لذا نميباشد كافي
.ميبرند پي آنها با همكاري ضرورت به آموزشي
:همكاري امكانات و نوع (2
چيزي ، چه اينكه تعيين با رابطه در:پرورش و آموزش -الف
داده آموزش كساني چه توسط و زماني چه كساني چه به چگونه ،
.شود تصميمگيري مشترك جلسات قالب در بايستي شد خواهد
از مركب مشاورهاي كميته ميتوان منظور اين براي
"نسبتا حد در تا داد تشكيل دانشگاهيان و كارفرمايان
.نمايند ايجاد همراهي و همسازي عمل و تئوري بين مطلوبي
مشاغل و كارها در آموختگان دانش كارآمد فعاليت و تلاش -ب
نيز آنها بكارگماري و پرسنلي امكانات افزايش نتيجه در و
.است همكاري شيوههاي مهمترين از يكي
در بتوانند كه صنعت افراد براي موقعيت نمودن فراهم -ج
دانشگاه ، آموزشي كلاسهاي در معين و كوتاه زمانهاي
روشهاي از يكي يابند ، حضور بحث گروههاي يا و سمينارها
تبادل جهت در صنعتگران و دانشجويان نزديكبين تماس
.ميباشد همديگر با بيشتر مطالب
نمودن فراهم جهت در فوق موارد كليه تحقق است بديهي -د
فعاليتهاي از معنوي و مالي حمايت با مطلوب ، همكاري زمينه
.ميباشد ممكن دانشگاه...و انتشاراتي تحقيقاتي ، علمي ،
:صنعت و دانشگاه همكاري دستاوردهاي -5
اواسط تا:(صنعت) عمل و (دانش) تئوري بين پيوند توسعه -1
-علمي مراكز با توليدي سازمانهاي بين روابط بيستم قرن
همكاري به نيازي و بود غيرمستقيم صورت به و ضعيف آموزشي
سازمانهاي كه بهطوري نميشد احساس تنگاتنگ و مستقيم
روشهاي با و جذب را خود نياز مورد انساني نيروي توليدي
در نيز آموزشي -علمي مراكز و ميدادند آموزش خدمت ضمن
و ميپرداختند پژوهش و آموزش به معيني و مشخص قالبهاي
بر واكنش و كنش لحاظ از جامعه مهم بخش دو اين ترتيب بدين
به هم از جدا دنياي دو در و بيخبر "تقريبا همديگر روي
عليه سوء نتايج آمدن پديد موجب امر همينميبردند سر
دوش بر را علت بخش هر و شده جامعه روي بر بويژه و خودشان
.ميانداخت ديگر بخش
سازمانهاي افزون روز ارتباط تاكنون ، بيستم قرن اواسط از
همكاري تحقق همچنين و آموزشي -علمي مراكز با را توليدي
اينكه با.ميكنيم مشاهده را بخش دو اين بين مطلوب
همكاري تحقق زمينه در ومثالها نمونهها بهترين "اكثرا
در ليكن ميشود مشاهده پيشرفته كشورهاي در عمل و علم بين
مثالهاي ميتوان نيز توسعه حال در كشورهاي
ضرورت زماني موقعيت اين در البته.يافت اميدواركنندهاي
پيشرفته كشورهاي تجربيات توسعه حال در كشورهاي كه دارد
استفاده مورد اهداف ، به رسيدن در تسهيل و تسريع جهت را
.دهند قرار
:دانشگاه براي متقابل همكاري دستاوردهاي -2
و آموزش امر در روبهافزايش سرمايهگذاري تامين -12
:پژوهش
و دولت از مالي امكانات انتظار دموكراتيك ، كشورهاي در
.است مغاير ايدهآل با هم و واقعيتها با هم دولتي موءسسات
بهصورت بخش اين تامين براي دولت درآمد "اولا زيرا
دولت طرف از تنها مالي ، حمايت "دوما و نيست كافي مطلوب
بهدنبال سوء نتايج و اشكالات آموزشي ، -علمي مراكز از
و علم از صنعت مستقيم مالي حمايت مسئوليت پذيرش.دارد
هم و مينمايد قدرتمند را آموزشي -علمي مراكز هم آموزش ،
.ميكند دخيل و صاحبنظر مورد اين در را توليدي سازمانهاي
:پژوهشي و آموزشي امور تسهيل -22
درحقيقت تحقيقاتي آزمايشگاه مثابه به توليدي سازمان يك
.ميشود شامل نيز را بالندگي و تربيت و تعليم از عرصهاي
يادگيري و تحقيق براي لازم فرصتهاي سازمانها گونه اين
ارتقاء ضمن و نموده فراهم را دانشجويان و اساتيد توسط
شده قوي و قدرتمند نيز آموزش عملي بعد علمي ، كشفيات ارزش
پژوهشگران از مالي و اقتصادي حمايت نوعي باعث "احتمالا و
خود براي موارد ، اين كه است بديهيميشود نيز اساتيد و
.داشت برخواهد در را بزرگي منافع نيز توليدي سازمانهاي
توليدي سازمانهاي براي متقابل همكاري دستاوردهاي -3
:(صنعت)
نظر ، مورد پيوند و همكاري آموزشي ، -علمي مراكز همانند
وابستگي و داشته مفيدي ابعاد نيز توليدي سازمانهاي براي
بهدنبال منفي نتايج (حكومت)دولت مالي حمايتهاي به صنعت
.داشت خواهد
"اكثرا نباشد ، صنعت دوش بر مهم مسئوليت كه وضعيتي در
گذشته در.نمايند پر را موجود خلا تا ناچارند دولتها
پر جهت (.. و اتحاديهها)اجتماعي سازمانهاي مالي وضع
ليكن.بود مساعد صنعت بخش حضور عدم از ناشي خلا كردن
يا سازمانها ، اين مالي عمده منابع اينكه لحاظ به امروزه
طرفي از و ميشود تامين صنعت خود توسط يا و دولت توسط
است افزايش حال در روزبهروز صنعت مالي قدرت چون ديگر
اجتناب صنعت براي عمدهاي نقش وايفاي مسئولانه حضور لذا
مشاهده پيشرفته كشورهاي از برخي در.ميباشد ناپذير
هستند مالي قدرت از سطحي در كارگري سازمانهاي كه ميشود
.نمايند كمك علمي و آموزشي موءسسات به ميتوانند كه
در توانايي اين بر وقوف با سازمانها اين مديران "مسلما
بخش بودن پيشگام لذا بود خواهند صنعت بخش با رقابت صدد
.دارد ضرورت بعد ، نيز اين از منافع حفظ جهت صنعت
كه منافعي ارزشهاي و محتوا ، مفهوم قطعي تعيين حال هر به
آسان ميشود ، حاصل صنايع و دانشگاهها بين همكاري از
به منافع ، اين بر ارزشگذاري كه ميدانيم زيرا.نيست
محيط شرايط و افراد زندگي و كار فلسفه جامعه ، فرهنگ
برخي كه است اين بر اعتقاد اساس اين بر ليكندارد بستگي
در كس ، هر براي ثابت و مستقل صورت به شده ، ذكر منافع از
صورت به چه ميشود ، واقع پذيرش مورد مكاني و جا هر
و معنوي يا مدت بلند و مدت كوتاه غيرمستقيم ، و مستقيم
.باشد مادي
در فهرستي بزرگ شركت ارشد 500 مديران براي امريكا در
شده خواسته آنها از و شده ارائه اجتماعي -مشكلات زمينه
و مهمترين شده ذكر عناوين ازميان صنعت بخش در كه است
از پسنمايند مشخص اولويت ترتيب به را آنها ضروريترين
فهرست راس در كه است شده مشاهده پاسخها دريافت
قرار "آموزش از حمايت" - عنوان شركتها ، تمام اولويتهاي
است آن گرفت ميتوان مطلب اين از كه نكتهاي.است گرفته
و صنعت بين همكاري ضرورت امريكا ، مانند دركشوري كه
و عمل مرحله در بلكه نبوده تئوري مرحله در فقط دانشگاه
.است پيشگام هم اجرا
داشته مناسبي فعاليت كشور آموزشي سيستم كه صورتي در
درحد را خود نياز مورد پرسنل توانست خواهد نيز صنعت باشد
كه بود مجبور صنعت اگر.نمايد برآورده انتظار مورد كيفيت
مرحله تا ابتدايي مرحله از را موردنياز آموزشي امور
بيشتر ميبايست صورت آن در دهد انجام خود عالي آموزشهاي
.ميپرداخت آموزشي هزينههاي دولت ، به پرداختي ماليات از
كليه است مجبور صنعت كه نيست معنا بدين موضوع اين البته
بهرهمندي زيراشود متحمل را عمومي آموزشي هزينههاي
ذكر.است روشن نيز آموزشها اين از جامعه بخشهاي ساير
را مالياتم من" ذهنيت حاضر حال در كه است ضروري نكته اين
"نيست مربوط من به جامعه ديگر مسائل.ميكنم پرداخت
.است داده دست از را خود مقبوليت
و تغيير و توليد روشهاي پيچيدگي موءسسات ، گسترش و رشد
انساني منابع براهميت... و محيطي شرايط شتابان تحولات
ثروت كليديترين و باارزشترين بهعنوان اصل در و افزوده
استقرار از بعد موءسسه يك در.است آورده در موءسسات
و تقويت با توليد افزايش راه موءثرترين توليد ، سيستمهاي
كه ميباشد (وروح ذهن تفكر ، لحاظ از) انساني منابع رشد
.ميگردد ميسر پژوهش و آموزش طريق از هم آن
و اثربخشي و كارايي هدف با موءسسات مديريت رشد و تقويت
پرورش و آموزش امر بالا ، كيفيت با پرسنل به نياز همچنين
بستر و امكانات تامين عدم.است نموده گران و مشكل را
بالندگي بر نتيجه در و آموزشي مراكز كيفيت بر مناسب ،
منابع افزايش موجب و گذاشته منفي اثر موءسسات پرسنل
شده خود وظايف انجام براي سازمانها در شده صرف ونيروهاي
و علمي مراكز با سازمانها همكاري ضرورت ترتيب بدين است ،
بتوانند آموزشي مراكز وقتي كه چرا بود خواهد مسلم آموزشي
كه بدهند جامعه به فارغالتحصيلاني كيفي و كمي لحاظ از
كردن سبك همانند صورت آن در باشد ، زماني شرايط پاسخگوي
.مييابد افزايش نيز سازمانها آن بهرهوري آموزشي ، بار
در شده ارائه آموزشهاي بحث ، مورد همكاري تحقق صورت در
و اجتماعي سياسي ، اقتصادي ، نيازهاي تامين دانشگاهها ،
به رسيدن در را جامعه و نموده تسهيل را صنعت محيطي شرايط
.بود خواهد رهنمون مطلوب وضعيتي
جامعه توسعه به و اقتصادي فعاليت پويايي بر آموزش -3
سطح با درجوامع.ميبخشد شتاب ("تواما مصرف و توليد)
لحاظ از خواستهها و جامعه نيازهاي بالا ، عمومي آموزش
و كالاها براي تقاضا درنتيجه و يافته ارتقاء كيفي و كمي
.بود خواهد بالاتري كيفي سطح در و متنوع و زيادتر خدمات
سطح بودن بالا لحاظ به بالا ، آموزشي سطح با افراد براي
تقاضاي درحقيقت و يافته افزايش نيز خريد قدرت درآمد ،
شك بدون و شده تبديل بالفعل تقاضاي به نوعي به بالقوه
.يافت خواهد ملاحظهاي قابل افزايش نيز كشور كلي بهرهوري
و فني عالي ، ابتدايي ، سطوح همه در آموزشها گسترش صورت در
مراكز بخش دو هر در بحث مورد بهرهوري و تقاضا حرفهاي ،
بر علاوه.داشت خواهد افزايش موازي بهطور صنعت و آموزشي
آموزشي ، مراكز و صنعت بين نزديكي و همكاري نتيجه در اين
خريداران وتعداد شده شناسايي بهتر صنعت كالاهاوخدمات
مراكز در كه افرادي ديگر طرف از.مييابد افزايش بالقوه
به كه هنگامي ميباشند حمايت مورد صنعت سوي از آموزشي
سياسي -اقتصادي اجتماعي ، صحنههاي در مديريتي مسئوليتهاي
صنعت ومسائل مشكلات به نسبت قوي احتمال به ميرسند... و
كه تحقيقي -علمي مراكز يافتههاي از زيرا هستند ، حساستر
بهطور ميآورد عمل به آن از حمايت نحوي هر به صنعت
امكان ترتيب بدين و شده بهرهمند غيرمستقيم يا مستقيم
خواهند را بحث مورد زمينه در كارآمد مديريت به دستيابي
.داشت
دارد ادامه
|