(ص)پيامبراكرم ميلاد با همزمان خرداد از 31
فيلمهاي جشنواره (ع)صادق امام ولادت و
ميشود برگزار يزد در ديني
شناختشناسي ديدگاه از ايراني افسانههاي
تكويني
(ص)پيامبراكرم ميلاد با همزمان خرداد از 31
فيلمهاي جشنواره (ع)صادق امام ولادت و
ميشود برگزار يزد در ديني
يافت گشايش بوشهر در سينما در مذهب فيلم هفته نخستين
فيلمهاي موضوع با حقيقت فيلم جشنواره نخستين :هنري گروه
در كوتاه فيلم و 24 سينمايي بلند فيلم شركت 50 با ديني
.ميشود برپا يزد
وزارت بصري و سمعي و سينمايي امور معاون مقام قائم
جمع در مطلب اين بيان با شنبه وارشاداسلاميروز فرهنگ
مسعود ميلاد با همزمان جشنواره اين:افزود خبرنگاران
خرداد از 31 (ع) صادق جعفر امام ولادت و (ص) پيامبراكرم
برگزار جنبي و اصلي بخشهاي در روز چهار مدت به ماه
.ميشود
فعاليتهاي ترويج طريق از فرهنگي توسعه سليمي مهدي
و درايران ديني فيلمهاي توليد دهه بريك مرور سينمايي ،
برپايي مهمتريناهداف از را دين دراشاعه سينما نقش
بخش در:افزود وي كرد ذكر حقيقت فيلم جشنواره نخستين
"وخانواده اخلاق دين ، حقيقت ، چشم" عنوان با جشنواره اصلي
سينماي دردهه 70 شده توليد سينمايي اثربلند ميان 57 از
.درميآيند نمايش به سينمايي فيلم ايران ، 18
و نوجوان كودكو" شامل حقيقت فيلم جشنواره ديگر بخشهاي
،"ديني تاريخ سينماي" ،"حقيقت جستجوي در" ،"ديني اخلاق
با" و "آبادان رهآورد" ،"خانواده و دفاعمقدس"
بخشها ازاين هريك كهدر است "استان جوان فيلمسازان
موضوع با ديني فيلمهاي
تخصصي و ديني سينماي موضوع با گردهمايي سه برپايي سليمي ،
از را يزد مردم با هنرمندان ديدار و حضورصاحبنظران با
در:افزود وي.كرد اعلام حقيقت فيلم جشنواره بخشهاي ديگر
كشور سراسر شهرهاي در فيلم موضوعي جشنوارههاي جاري سال
برپايي به ميتوان آنها ميان از كه ميشود برگزار
،(ماه مرداد) اروميه در خانوادگي فيلمهاي جشنواره
جشنواره ،(ماه شهريور)شهركرد در كمدي فيلمهاي جشنواره
زاهدان در بومي فيلمهاي جشنواره و رشت در سياسي فيلمهاي
و (ماه دي) درآبادان اجتماعي فيلمهاي جشنواره ،(آذرماه)
جوانان فيلمهاي موضوع با هرمزگان جشنوارهفيلم نخستين
.كرد اشاره (اسفندماه) بندرعباس در
سخنان از ديگري بخش در سينمايي امور معاون مقام قائم
بايد 655 كشور توسعه سوم برنامه پايان تا:كرد تاكيد خود
ساخته كشور سراسر در صندلي هزار ظرفيت 252 با سينما سالن
.شود
استان اسلامي ارشاد و فرهنگ فيلم كانون مسئول همچنين
سرسراي در ،"سينما در مذهب" فيلم هفته نخستين:گفت بوشهر
هنرمندان حضورگسترده با بوشهر ، هنري و فرهنگي مجتمع
بررسي را ، فيلم هفته برگزارياين از هدف وي ، .يافت گشايش
.كرد ذكر خرداد دوم گراميداشت و سينما در مذهب مقوله
مشهورترين از فيلم هفته 13 دراين:شد يادآور موءذني
اين وي ، ميشود گذاشته نمايش به جهان مذهبي فيلمهاي
اربعين ، باراباس ، باراكا ، واقعه ، روز شامل را فيلمها
شوكران ، روزها ، پايان فصول ، تمام براي برنادت ، مردي آهنگ
و جوبلك جمهور ، رئيس همهمردان مرده ، شاعران انجمن خرقه ،
.كرد اعلام موعود يكشنبه هر
شناختشناسي ديدگاه از ايراني افسانههاي
تكويني
دارند نياز روءيا به واقعيت اندازه به كودكان
:اشاره
و نظم از آثاري كليه حاضر پژوهش در "افسانه" از منظور
و ندارد ويژهاي گوينده داشته ، روايتي جنبه كه است نثر
.است رسيده ما به كتبي يا و شفاهي سنت طريق از
هاملين كه آنگونه نظريهشناخت يا شناختشناسي اما
و ماهيت بررسي به كه است فلسفه از شاخهاي نموده تعريف
به اعتماد قابليت و ميپردازد آن پيشرفت و معرفت حدود
شناختشناسي و ميدهد قرار سنجش مورد را معرفتي ادعاهاي
پياژه.است آن تحولي فرايند در شناخت بررسي تكويني
"تكويني شناختشناسي" اصطلاح كه معاصر بزرگ شناختشناس
همگانيهاي كوشيد خويش علمي پژوهشهاي طريق از است او از
را بزرگسالي تا تولد بدو از شناخت "پيشرفتهاي" به مربوط
شناختشناسي انگارههاي پياژه بدينترتيب.سازد نمايان
"ايستا" امري آگاهي كه ساخت مطرح و نهاد كنار را سنتي
جاويد ميشود گرفته ياد آنچه و است "پويا" بلكه نيست
.ميپذيرد تكوين و تغيير يادگيرنده با همراه بلكه نيست
تربيتي علوم دانشكده علمي هيات عضو ، خسرونژاد مرتضي
روانشناسي و
گفتگو و بحث مورد گوناگون منظرهاي از افسانهها اهميت
روانكاوي نهضت پيروان تحليلهاي و تجزيه.است گرفته قرار
نتيجه در و پالايشدهنده ويژگيهاي بر آنان تاكيد و
اين به ويژهاي مقام هماكنون افسانهها رواندرمانگرانه
كاربردهاي -بتلهايم برجسته اثر.است بخشيده ادبي نوع
درمانگرانه ظرفيتهاي عمل در هم و نظري وجه در هم -افسون
و است نمايانده فراوان نظر دقت با را پريان افسانههاي
افسانهها اين از يونگي تفسير برجسته نمونههاي همچنين
بهترين به "فرنس ون لوئيس مري" و "نيومن اريك" آثار در
.است شده نمايانده خود شكل
افسانهها تخيلآفريني ويژگي بر تاكيد از پس (1993)هوك
:ميدارد اظهار
را آنچه كه كنيم عرضه كودك بر داستانهايي هميشه ما اگر
زندگي از آئينهاي تنها كه داستانهايي بنمايانند ، هست
را آنچه تا كنيم ياري را او نميتوانيم هرگز روزمرهاند ،
.كند تصور "باشد ميتواند" يا "باشد بايد"
مشترك عرضه مورد در بتلهايم پيشنهاد به هوك ترتيب بدين
بسيار كودك بر پريان افسانههاي و واقعگرا داستانهاي
كه قصههايي" كه است آن بر بتلهايم اعتقاد.ميشود نزديك
دروني تجربههاي مخالف جهت در هستند واقعگرا "دقيقا
دانش" است معتقد مزبور پژوهشگر ".ميكنند حركت كودك
ميرساند سود شخصيت تمام به هنگامي فقط واقعيات بر مبتني
كه است باور اين بر بتلهايم ".شود بدل شخصي دانش به كه
و ميسپارد گوش واقعگرا "صرفا قصههاي به كودك چه اگر
نميتواند هرگز اما نمايد درك آنها از نيز چيزي است ممكن
را قصهها اين بديهي و عريان محتواي كه مهمي شخصي مفهوم
:ميدارد اظهار نهايت در وي.آورد دست به بخشد اعتلا
منع قدر به كودكان براي واقعگرا ساختنقصههاي ممنوع
از كدام هر براي كه چرا است ابلهانه پري و جن افسانههاي
استفاده امادارد وجود مهمي مكان كودك زندگي در دو اين
بلكه ندارد بر در ثمري هيچ واقعگرا قصههاي تنهااز
اصول با منطبق و گسترده طور به واقعگرا وقتيقصههاي
آن كودك آنگاه گردد توام پري و جن قصههاي با روانشناختي
عقلي بخش يعني او شكوفاي شخصيت بخش دو هر به كه را آگاهي
.ميآورد دست به ميكند ، خطاب عاطفي بخش و
كودك ادبيات و پياژه
نگرش تغيير به كه شناخت تكوين عرصه در پياژه ژرف نظريه
در گستردهاي پژوهشهاي انجاميد كودكان به نسبت عميقي
خود متفكر ، اين اما برانگيخت ، نيز را كودك ادبيات حيطه
فعاليتي و نراند سخن ادبيات درباره مورد دو از بيش شايد
مصاحبههاي از مجموعهاي كه برنگيه كلود ژان.نداد انجام
با آزاد گفتگوهاي" تحتعنوان را پياژه ژان با خود
سوءالي خود مصاحبه دومين آغاز در نمود منتشر "ژانپياژه
او از و ساخته مطرح وي فراغت اوقات گذران چگونگي مورد در
قرار مطالعه مورد را ادبي كتابهاي آيا كه ميپرسد
رمان به كه ميدارد اظهار پاسخ در پياژه نه؟ يا ميدهد
را پروست "رفته دست از زمان" و است علاقهمند بسيار
شناختشناسي كه است شده وسوسه بارها و خوانده بارها
.بنويسد را پروست
در توكر نيكلاس را ادبيات به پياژه توجه دوم مورد
ادبيات و كودك روانشناسي بين ارتباط آن در كه مقالهاي
اظهار طبق.است شده يادآور داده قرار بررسي مورد را كودك
بهنام كودكان براي تصويري كتابي رايزني پياژه توكر
را "كرد كشف را دنيا و خورد سنگ به سرش موشي چگونه"
خلاصه از بيش چيزي" وي اعتقاد به كه داشته برعهده
روزانه هواي وضع درباره كودكانه حدسهاي از "بيروحي
.است نبوده
درباره توكر اظهار هم و پروست مورد در پياژه اظهار هم
است شناختشناس يك پياژه.ميرسد نظر به منطقي اخير كتاب
همچون نويسندهاي شناختشناسانه نظريات كه است طبيعي و
براي همچنين.برانگيزد را وي اشتياق و توجه پروست
عدم است كودكان در منطق رشد وارسي دلمشغول كه دانشمندي
.مينمايد طبيعي آن داستاني مفهوم در كودك ادبيات به توجه
كودكان اصل در پياژه كه است منطقي نيز توكر اظهار اين
گرايش و ميبيند بيجان دنياي تنهاي كاشفين همچون را
"تقريبا را اجتماعي موقعيتهاي كشف و درك به نسبت آنان
كه رسد نظر به منطقي هم باز شايد نيز و ميگيرد ناديده
اهميت عيني دنياي با كودك تعامل به كه رو آن از پياژه
كه بگويند كودكان به تلاشند در كه كتابهايي به ميدهد
نشان اعتنايي چندان بينديشند چگونه بايد چيز هر درباره
.ندهد
و كلي بهطور ادبيات ، حيطه در پژوهش امر وجود اين با
بر دانشمند اين نظريات تاثير از بويژه ، كودك ، ادبيات
زمينه سه در بتوان شايد را تاثير اين.است نمانده كنار
:داد قرار بررسي مورد هم از جدا
از يكي بهعنوان كه ادبيات ، به كودكان پاسخ بررسي (1
از ميتوان نوع اين از نمونهها جامعترين و بهترين
"داستان از كودك درك" عنوان با اپلب آرتور دقيق پژوهش
معناي و داستان درك در كودك رشد الگوي و مسير كه برد نام
.داد قرار بررسي مورد را آن در نهفته
براساس كودك ادبيات درك و داستانها تقسيمبندي (2
يكي بهعنوان كه اجتماعي ، و اخلاقي رشدشناختي ، الگوهاي
عنوان با گليزر جان اثر از ميتوان نمونهها بارزترين از
.برد نام "خردسال كودكان براي ادبيات"
محتوا به توجه با ادبيات بررسي و نقد به ضمني گرايش (3
كه پياژه ، توسط شده پيشنهاد شناختي رشد مكانيزمهاي و
به رويكردي عنوان با زمينه اين در يافته انجام نمونهاي
وي همكار و تامپسون توسط" تحولي فرايندهاي طريق از شعر
بر شعر تدريس به رويكردي ارائه بيشتر ، گرچه كه شده عرضه
مبنايي بهعنوان تلويح به اما است پياژه نظريه مبناي
به كه تواند نيز نظريه اين براساس شعر نقد و تاويل براي
پيشنهاد تحولي فرايند چهار بر مبتني نامبردگان.آيد حساب
- همبستگي تقابل ، عكس ، عمل هماني ، اين - پياژه توسط شده
مورد را هيوز و شكسپير همچون ادب بزرگان اشعار از برخي
را فرايند چهار اين كه ميشوند مدعي داده قرار بررسي
مورد آن ژرفاي به معنا رويه از عبور براي ميتوان
.داد قرار استفاده
افسانهها تمركززدايي قابليت:روايت محتواي مورد در
همچون عناصري از بهرهگيري با افسانهها ميرسد نظر به
آن تقويتكننده قالبي شخصيتهاي و جادو جاندارپنداري ،
مورد تمركزگرايي عنوان با اين از پيش كه هستند ويژگياي
آنان ، آفرينش در ميرسد نظر به همچنينگرفت قرار بحث
بنابراين و است آمده غالب پيش از بيش خيال ، عنصر
آدمياني ذهن در عيني واقعيت جذب فرايند محصول افسانهها
براي را داستاني گونههاي اين ساليان طول در كه هستند
كه باشد نيز دليل همين به شايد.نمودهاند واگويه يكديگر
لذت افسانهها از پيشدبستاني كودك پژوهشها برخي برطبق
به استناد با و فوق اظهار با جهت هم زايپس.ميبرد بسيار
"داستان به كودك گرايش خاستگاه" عنوان با "فوت" پژوهش
:مينويسد
گرايش علت تبيين در پياژه نظريه سودمندي به فوت آندره"
بر تمركز با.است برده پي پريان افسانههاي به كودكان
محتواي و شكل كه ميدهد نشان فوت سال ، تا 8 سني 6 گروه
با (واندرسن گريم ، پرو ، ) كلاسيك پريان افسانههاي
جهان پياژه نظريه با مطابق سنين اين كودكان كه شيوهاي
رشد ، ويژه مرحله اين در.است همنوا درمييابند ، را
.دارند باور اشياء و تفكر بين جادويي روابط به كودكان
از را "خود".ميانگارند جاندار را بيجان پديدههاي
در اشياء كه باورند اين بر و نميدهند تميز بيرون دنياي
".شوند جابجا ميتوانند آنان خواستهاي به مستمر پاسخ
جهان از دركي چنين مزبور ، پژوهش از زايپس نقل بنابر
ميشود ، تقويت پريان افسانههاي با "عموما كودك توسط
اين به پاسخگويي براي "صراحتا افسانهها اين هرچند
:اما نشدهاند خلق كودك نيازهاي
رشد كه ميورزد اصرار نكته اين بر فوت پياژه ، تبع به
وسيله به ناچار به جهان از آنان مفهوم و كودكان نسبي
در بنابراين.ميگردد تعديل فرهنگي ، جامعهپذيري فرايند
خود جاي كودكان خودميانبيني و جاندارانگاري كه حال همان
جامعه در ژرفتر و خودآگاه تعامل و جامعهپذيري به را
ده سن در پريان افسانههاي از رويگرداني با ما ميدهد ،
مشتاق بيشتر كودكان سن اين حدود درميشويم مواجه سالگي
در مانعي همچون پريان افسانههاي به و هستند واقعي دنياي
كه است بلوغ در كمال از پس تنها و مينگرند خويش سازگاري
باز تخيلي ادبيات و پريان افسانههاي به بزرگسالان
.بازيابند دوباره را خود درون كودك مايلند زيرا ميگردند
-خود كلي مفهوم در -افسانهها حاضر ، گفتار يافتههاي طبق
در ظرفيتي كودكند تمركزگرايي با همجهت كه حال همان در
رسانند ياري وي به ميتوانند و دارند نيز عكس حركت جهت
-ذهني اگرچه -تمريني و آيد فائق شناختي مشكل اين بر تا
جنبه سه از اين از پيش.باشد داشته تمركززدايي جهت در
تمركززدايي ، -تمركزگرايي پيشدبستاني ، كودك تفكر عمده
سخن پويايي -ايستايي و بازگشتپذيري -ناپذيري بازگشت
كه شد اظهار جمعبندي يك در همچنين.آمد بهميان
عمومي قلبهاي دربرگيرنده تمركززدايي و تمركزگرايي
تعبير اين به.ميآيند بهحساب ساختارها بنيان و تفكرند
ظرفيت از -كل در -داستاني ادبيات نيز و افسانهها كليه
در -خواننده يا و -كودك.برخوردارند بالايي مركززدايي
و ديدگاه از ناگزير به داستان خواندن يا و شنيدن طول
ضد يا -قهرمان ضد و -قهرمانان يا -قهرمان نقطهنظرات
.ميكند عبور داستان -قهرمانان
او ، پدر شهربانو ، ديدهاي زاويه در حركت مثال بهعنوان
در پادشاه پسر و ديو ملاباجي ، دختر ملاباجي ، او ، مادر
و انگيزهها درك جهت در تمريني "پيشاني ماه" افسانه
شكل بويژه.ميآورد فراهم شخصيتها اين از يك هر درونيات
همه" ازقبيل جملاتي با كه ديد زاويه اين تغيير در صريح
از بشنويد هم باز و باشيد داشته اينجا تا را اينها
دنياي به ورود و صحنه تغيير فضا ، شكستن موجب "ملاباجي
اغلب در كه گفته پيش موارد بجز.ميگردد ديگر شخصيتي
زمينه داستان اين در ديو حضور دارد وجود افسانهها
از بسياري در ديو.است ساخته فراهم را بيشتري تمركززدايي
خواسته او از هرچه.است "كار وارونه" ايراني افسانههاي
يا بگويد هرچه و ميدهد انجام يا ميگويد را عكسش شود
پاسخ يا دهد انجام را عكسش شنونده بايد بپرسد يا بخواهد
آن با شدن همگام و ديو ويژگي اين درك موفقيت ، شرط و دهد
از موضوع اين درك با ماهپيشاني افسانه در شهربانواست
عيني شناختي به درنتيجه و ميگيرد بهره "تطابق" مكانيزم
اين به كه ملاباجي دختر اما.ميشود موفق و مييابد دست
رفتار و ميگويد سخن همانگونه ديو با نيافته دست مهم
طرحوارههاي همان با بهتر تعبير به.آدميان با كه ميكند
جذب گرفتار يكسره ميگويد ، پاسخ جديد موقعيت به پيشين
.ميخورد شكست و ميپيمايد خطا راه درنتيجه و ميشود
ادامه
دارد
همايوني نگارخانه
:نشاني /خرداد سوم تا /رهشناس نينا نقاشي نمايشگاه
/پلاك 14 ،(16)مقدم فرشي خيابان شمالي ، اميرآباد خيابان
.تلفن8008171
سيحون گالري
چهارم تا ارديبهشت از 31 /درخشان محسن نقاشي نمايشگاه
خالداسلامبولي ، خيابان:نشاني /تا 18 ساعت 10 از /خرداد
.تلفن8711305 /پلاك 30 چهارم ، كوچه
والي نگارخانه
ساعت 10 از /خرداد سوم تا /نصرالله محمود نقاشي نمايشگاه
پلاك خدامي ، خيابان ونك ، ميدان:نشاني /تا 19 و 16 تا 12
.تلفن8047698 /86
نژاد ابراهيمي نگارخانه
از /خرداد تا 12 هفتم از /دهقان مريم نقاشي نمايشگاه
گلستان آهنگ ، خيابان ابوذر ، بلوار:نشاني /تا 19 ساعت 16
.تلفن3729142 /پلاك 40 2 ،
هنر باغ
در امين و سيحون گالريهاي معاصر هنرمندان آثار نمايشگاه
:نشاني /تا 20 ساعت 10 از /"اس ام" بيماران از حمايت
موسوي ، خيابان ايرانشهر ، تقاطع از بعد طالقاني ، خيابان
.هنر باغ
سوره خانه
تا 12 ارديبهشت از 27 /نقاشي و طراحي آثار نمايشگاه
.بهمن سينما جنب انقلاب ، ميدان:نشاني /ماه خرداد
|
|