براي كتاب تومان ميليارد سه دولت
ميخرد عمومي كتابخانههاي
نياوران در شاهي احمد عمارت بازگشايي
انديشه توسعه راهگشاي علمي ، مراكز ايجاد
خود طرحهاي عرضه براي مبتكران و مخترعان
نميكنند امنيت احساس
خواجه دانشگاه در جديد دوره 23
شد ايجاد توسي نصيرالدين
هاي دانشگاه در جديد رشته پنج ايجاد
پزشكي علوم
بايد چگونه را خارجي كتابهاي براي تقاضا
داد؟ پاسخ
نشر درخصوص ارشاد وزارت سياستهاي
شد تشريح بينالملل
تا افشاريه دوره از خوزستان تاريخ
معاصر روزگار
علوم و (ع)اميرالموءمنين كتاب نمايشگاه
ميشود برگزار مازندران در قرآني
همكاريهاي كنگره :رئيسجمهوري پيام با
كرد كار به آغاز صنعت و دانشگاه دولت ،
براي كتاب تومان ميليارد سه دولت
ميخرد عمومي كتابخانههاي
امناي هيات رئيس مهاجراني دكتر :فرهنگي علمي گروه
سال در هيات اين نشست نخستين در كشور عمومي كتابخانههاي
منظور به كتاب خريد براي رقمي سال 77 از:كرد اعلام جاري
عمومي كتابخانههاي در كتاب كمبود رفع و ناشران به كمك
تحقق سال 79 در وزارتخانه اين تلاش.گرفتيم نظر در كشور
سه امسال كردند موافقت جمهوري محترم رياست و يافت
بسيار رقم اين.يابد اختصاص كتاب خريد جهت تومان ميليارد
مجموعه ناشران ، به كمك بر علاوه و است تعيينكننده
.شد خواهند مجهز روز كتابهاي به نيز عمومي كتابخانههاي
به كتاب خريد اعتبارات از درصدي اختصاص لزوم همچنين وي
را كشور عمومي كتابخانههاي براي جديد مرجع كتب تهيه
.شد يادآور
در كه اين اعلام با نيز هيات اين كل دبير معينفر مهندس
عمومي كتابخانه واحد است 400 قرار سوم توسعه برنامه
شروع يعني سال 79 در:گفت شود ، راهاندازي و ايجاد
عمليات كه عمومي كتابخانه واحد سوم 229 توسعه برنامه
به نيز است شده شروع گذشته سالهاي در آنها احداث
.رسيد خواهند بهرهبرداري
اطلاعرساني مراكز ايجاد و فني خدمات ساماندهي معينفر ،
به آن گسترش و استانها مركزي كتابخانههاي در
كتابخانههاي مكتوب مجموعه ساماندهي و ديگر كتابخانههاي
سال 79 در كه كرد ذكر برنامههايي جمله از را كشور عمومي
.شد خواهد اجرا كشور سراسر كتابخانههاي در جدي بطور
نياوران در شاهي احمد عمارت بازگشايي
و موزه جهاني روز بزرگداشت مناسبت به :فرهنگي علمي گروه
فرهنگي ، مكانهاي در مختلفي برنامههاي فرهنگي ميراث هفته
اين شروع با همزمان.است برگزاري درحال شميرانات هنري
مجموعهتاريخي در "احمدشاهي عمارت" بار نخستين براي هفته
كاخ اينشد بازگشايي مردم بازديد براي نياوران فرهنگي و
خوابگاه عنوان به مترمربع بر 800 افزون مساحتي با موزه
اين.ميگرفت قرار استفاده مورد قاجار ييلاقياحمدشاه
وشمال نياوران تاريخي و فرهنگي مجموعه در كه تاريخي بناي
تزيينات از برخورداري ضمن شده واقع موزهصاحبقرانيه كاخ
در طبقه دو در را متعددي فضاهاي بديع ، كاري آجر نماي و
.است داده جاي خود
انديشه توسعه راهگشاي علمي ، مراكز ايجاد
;اشاره
به علمي نگرش و جامعه گوناگون طبقات بين در علمي انديشه
حل را كشور معضلات زيادي اندازه تا مشكلات و مسائل
براي كه محدودي وقت با مدارس بخصوص و دانشگاههاميكند
نيستند قادر دارند ، اختيار در علوم مقدمات كلاسيك آموزش
.كنند ايجاد جامعه طبقات از بسياري در عميقي علمي تفكر
علوم موزههاي ويژه ، علمي انجمنهاي و علمي مراكز احداث
و مدارس براي اصولي و مفيد مكمل ، پژوهشكدهها و
علمي مراكز ايجاد ضرورت حاضر ، مقاله در.هستند دانشگاهها
بين علمي تفكر بروز براي مفيد راهكارهاي عنوان به ويژه
به شاياني كمك "نهايتا جوانانو "مخصوصا و مردم طبقات
.گرفت خواهد بررسيقرار و بحث مورد ملي ، توسعه
نوشاد محمدعلي
شيراز دانشگاه علمي هيات عضو
و مشكلات علمي حل در سعي و مسائل علمي و اصولي تحليل
پايدار توسعه به دستيابي براي اصولي راهي جامعه ، معضلات
ذهن تقويت باعث كه مخصوصي علمي مراكز احداث.است كشور در
آنها ذهني خلاقيتهاي و توسعه و جوانان بخصوص و همميهنان
.بود خواهد بومي صورت به مشكلات حل به شاياني كمك شود ،
علمي نگرش گسترش و برنامه
عنوان به دنيا نقاط كليه در دانشگاهها و پرورش و آموزش
تخصصي چندان نه "معمولا بهطور را علوم مقدمات كه مراكزي
شناخته ميدهند ، آموزش دانشجويان و دانشآموزان به
و علم جانبه همه گسترش به قادر مراكز گونه اين.شدهاند
.نيستند جامعه در علمي تفكر
به احتياج دانشگاهها و مدارس رسالت تكميل براي
برنامههاي اجراي از پرهيز و درازمدت برنامهريزي
ما كشور اينكه براي.ميشود حس مقطعي و كوتاهمدت
افرادي ناچاريم باشد ، داشته گيتي پهنه در روشن آيندهاي
هميشه و باشند داشته عميق علمي نگرش كه كنيم تربيت را
جز به اخير دهه چند در.كنند مسائل علمي حل در سعي
هند كره ، ژاپن ، قبيل از كشورهايي سنتي ، پيشرفته كشورهاي
از را خود مشكلات از بسياري توانستهاند آنها امثال و
زيادي توفيق تاكنون ما كه كنند حل علمي تفكر ترويج طريق
را موجود مشكلات اينكه جاي به.نداشتهايم زمينه اين در
صورت به را مسائل كه كردهايم سعي بيشتر كنيم ، ريشهيابي
حل جديد مدارس و دانشگاهها كارخانجات ، تاسيس با روبنايي
است اين برداريم زمينه اين در بايد كه قدمي اولين كنيم ،
علمي عقبماندگي علل و شناسايي "كاملا را موجود شرايط كه
.كنيم ريشهيابي را جامعه
را مشكلات كه كردهاند سعي تاكنون گذشته از متفكراني
"عيمقا شايد ولي بنمايند ، آنها حل در سعي و كنند شناسايي
.باشد نشده تفكر مورد اين در
برداشتهاند ، پيشرفت مسير در سريعي گامهاي كه جوامعي در
درد شناخت در سعي تنها نه كه بودهاند پژوهشگراني
اين.نمايند درمان را آن كه كردهاند سعي بلكه كردهاند ،
كه داشتهاند وجود متفكراني كه است مفهوم بدان
فراواني كوشش جامعه ، مسائل و قوانين درك با خواستهاند
كردهاند سعي "مثلا و برند كار به جامعه آن تغيير جهت در
چه جهان در و مملكت در آينده دهه چند در كه كنند مشخص كه
تغييرات روال كه داد انجام بايد كاري چه و شد خواهد
محاسبات براساس اجتماعي علوم برايرود پيش دلخواه مطابق
حل در را علمي "كاملا روشهاي و ميكنند مدلسازي رياضي
.ميگيرند پيش مسائل
ميدهيم ، آموزش را علمي اصول دانشگاههايمان و مدارس در ما
شناخت چرا كه نميدهيم آموزش دانشجويان به هيچگاه ولي
بخش وظيفه اين.دارد اهميت و ارزش علمي اصول اين
كند درك را مساله خودش اول كه است ، ما متفكر و تحصيلكرده
جامعه انديشهورزان.نمايد منتقل جامعه به را آن سپس و
چنداني گام بلندمدت ، برنامهريزيهاي راه در ما
بوده كوتاهمدت و مقطعي برنامهها بيشتر و برنداشتهاند
.است
.است مردم عامه دانش سطح آوردن بالا معناي به علم ترويج
به ميكردند نرم پنجه و دست فقر با هند مردم كه زماني در
در نيز ايران در.بودند تحقيقاتي و علمي مراكز تاسيس فكر
ولي است ، شده زمينه اين در فراواني كوشش گذشته دهه سه
بروكراسي لابلاي در و مانده عقيم كوششها اين "معمولا
شده سپرده فراموشي به و شده گم سطحي بررسيهاي و اداري
مركز يك تاسيس پيشنهاد وقت هر موارد از بسياري در.است
اين كه شده مشخص موضوعي ، بررسي در چون شده ، داده علمي
آن گرداندن و شود خودكفا كوتاه زماني در نميتواند مركز
انداخته آن جلوي بزرگي سنگهاي دارد ، هزينه صرف به احتياج
كه دارد وجود تفكر اين جامعه در كه زماني تا.است شده
از و كنندهاند مصرف تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها مدارس ،
.برد نخواهيم جايي به راه ندارند ، صرفهاي اقتصادي نظر
ايران در علمي تحقيقات و سابقه
و علمي تحقيقات گسترش راه در كوششهايي قبل دهه سه از
فيزيك پژوهش مركز "مثلا و آمده عمل به آن كردن بارورتر
سال پنج و بيست وجود با ولي است ، نگرش همين نتيجه نظري
نداشته چشمگيري پيشرفت مركز اين هنوز آن ، فعاليت سابقه
.است
مركز آن به توجهي خور در بودجه كه شد سعي انقلاب از پس
و برنامه سازمان در مربوط پيشنهادهاي ولي يابد اختصاص
.شد سپرده فراموشي دست به بودجه
علمي تفكر كه زماني تا ولي است ، پذيرفته را علم ما جامعه
در نيست حاضر باشد ، ندوانيده ريشه جامعه اركان تمام در
اين فرهنگ و علم علاقهمندان.نمايد هزينه علم ترويج راه
آيد وجود به عمومي باور اين كه كنند سعي بايد بوم و مرز
پژوهش ، امر به كشور ناخالص درآمد از درصد اختصاص 1/1 كه
راه در كه است هزينهاي حداقل است ، دولت پيشنهاد كه
دامنهداري فعاليتهاي بايد.پرداخت بايد تحقيقات گسترش
صورت هموطنان انديشه و فكر در علمي باور ايجاد راه در
موزههاي ايجاد علمي انديشه گسترش راههاي از يكي.گيرد
.است ويژه آموزشي علمي مراكز و پژوهشكدهها علمي ،
مردم مشاركت با ويژه علمي مراكز تاسيس
را خود آموزشي رسمي نظام محدوديتهاي كه كشورهايي در
در آموزشي ديگر نظامهاي تقويت و تاسيس به پذيرفتهاند
زير نتايج به و پرداخته خود آموزشي رسمي نظامهاي كنار
:يافتهاند دست
براي غيركلاسيك گوناگون مهارتهاي آموزش امكان -الف
.جوانان
.فردي خلاقيتهاي و ابتكارات شكوفايي -ب
.آموزشي رسمي نظامهاي در تحول زمينه ايجاد -ج
كنار در بايد كه هستند موءسساتي علمي ، مراكز اين
پديدههاي در دقت علمي ، تفكر گسترش براي كلاسيك آموزشهاي
آموزش و پديدهها با اصولي برخورد علوم ، و هستي جهان
.بردارند بلندي گامهاي خود مخاطبان به علتها كشف شيوه
مواجه عمومي اقبال با پيشرفته كشورهاي در مراكزي چنين
ما ، كشور جمله از توسعه ، درحال كشورهاي در ولي شدهاند ،
نيروي وجود توسعه ، شرط اولين.است نشده آن به زيادي توجه
كه اساسي فاكتورهاي از يكي.است پژوهشگر و خلاق انساني
قرار بررسي مورد جوامع علمي پيشرفت وضعيت ارزشيابي در
.است جامعه جمعيت كل عده به پژوهشگر شمار نسبت ميگيرد
بايد و دارد وجود كمي بسيار نسبت اينباره در ما كشور در
.گيرد صورت محقق شمار افزايش راه در گستردهاي فعاليت
قدمهاي علوم ، آموزش كيفيت بردن بالا راه در بايد همچنين
راه در ديگر مهم پارامترهاي از يكي.شود برداشته اساسي
و نامساوي بهصورت دولتي اعتبارات تقسيم علمي ، توسعه
استعداد كه است مراكزي به بيشتر بودجههاي اختصاص
پژوهشهاي شوراي قبل سال چند از.دارند فراتر تحقيقاتي
كشور ، در تحقيقات شدن فراگيرتر راه در كشور علمي
است ، داده اختصاص تحقيقات ملي طرحهاي اجراي به بودجههايي
سهم و گرفته صورت نادرستي بهصورت اعتبارات تقسيم ولي
اين از تحقيقات ، متولي اصليترين بهعنوان دانشگاهها ،
بالقوه استعدادهاي وجوديكه با است ، بوده كم بسيار بابت
در گذشته اين از.دارد وجود دانشگاهها از بسياري در خوبي
بايد.است بوده حاكم ضوابط از بيش روابط طرحها اين تصويب
به بيشتر تحقيقاتي و آموزشي پيشرفتهتر و برتر امكانات
در بيشتري استعداد و علاقهمندي كه يابد اختصاص كساني
و گسترده حركت يك علمي ، توسعه مهم هدفدارند مورد اين
براي ويژه علمي مراكز ايجاد و ميكند طلب را عمومي جنبش
در گام نخستين مردمي مشاركت با خلاق و علمي ذهنيت پرورش
.است زمينه اين
مردم واقعي مشاركت عدم سبب دولتي مقطعي برنامهريزيهاي
به جديدي مفاهيم و برنامهها.است شده امور اجراي در
از بسياري در.است لازم گستردهتر مردمي مشاركت منظور
خانههاي و فرهنگسراها به احتياج كوچك و بزرگ شهرهاي
توسعه در همت بر علاوه شهرها ، شوراهايميشود حس فرهنگ
توسعه در گستردهاي برنامه بايد رفاهي ، و عمراني خدمات
همچنين.اجرادرآورند بهمرحله و تدوين شهرها فرهنگي امور
زيادي اهميت حائز زمينه اين در مردمي امكانات از استفاده
مشاركت بايد كه مردم در باور اين تقويت صورت در.است
ميتوان باشند ، داشته فرهنگي و علمي امور در فعال
.داشت جامعه در علمي روحيه پرورش جهت در زيادي اميدواري
در ركود باعث "قطعا اجرايي مسئولان و مديران سريع تغيير
.است مقطعي كارهاي به آوردن روي و مدت بلند كارهاي
تاسيس مردمي فعال مشاركت با بايد نيز علمي ويژه مراكز
بهصورتي و كشور سطح تمام در بايد مراكز اينگونه.شوند
تاسيس منطقه هر امكانات از استفاده بهمنظور غيرمتمركز
اينگونه به لازم دولتي بودجههاي تخصيص البته.گردند
مراكز اين بلندمدت برنامههاي جهت در شاياني كمك مراكز ،
مورد اين در كه متخصصاني و كارشناسان چون.بود خواهد
مركزي ادارات.هستند محدود شوند گرفته خدمت به ميتوانند
را علمي مراكز اين اصلي و كلي اهداف ميتواند مراكز اين
وسيله به "نهايتا كه كنند ترسيم ملي اهداف به نيل جهت در
در علمي مراكز اين.درآيند بهاجرا علمي مراكز اين خود
در و شوند تاسيس دولت مشاركت با بايد كار ابتداي
.گردند واگذار مردم به كارها تدريج به درازمدت برنامهاي
كلاسيك آموزشي نظام كنار در علمي مراكز اين "مسلما
كردن روشمند و علمي تفكر بروز براي دانشگاهي و دبيرستاني
.داشت خواهند موءثر نقشي مسائل تحليل و تجزيه
ويژه ، علمي مراكز آموزشي برنامههاي تدوين و طراحي
طرحهاي اجراي براي علاقهمندي كه موءسساتي با ارتباط
به آنها ارجاع و پژوهشي طرحهاي دارند ، تهيه علم ترويج
جهت در مملكتي برنامهريزان تشويق ويژه ، علمي مراكز
جهت در موءثر فعاليت علم ، ترويج برنامههاي از حمايت
پژوهشهاي زمينه در فعالان از تشويق و علمي نشريات انتشار
وظايف از ميتوان را آنها به جوائزي اختصاص و علمي
.دانست علمي مراكز مركزي ادارات
نتيجهگيري
ميان در علمي تفكر و علمي توسعه نيازمند كشور ملي توسعه
و مقدمات آموزش عهدهدار پرورش و آموزش.است جامعه طبقات
فقط خود محدوديتهاي وجود با نيز عالي آموزش و علوم كليات
طبقات از محدودي بسيار درصد ميان در علم گسترش به موفق
عموميتر رسالتي با ويژه علمي مراكز ايجاد و است مردم
.بود خواهد جامعه علمي نگرش و علم گسترش در موءثر قدمي
در بسزا تاثيري خود نوبه به نيز علمي نگرش و علم گسترش
.داشت خواهد كشور ملي توسعه
ميتوانند شهرداريها ازقبيل دولتي نهادهاي از بعضي
براي است لازم.باشند مراكز اينگونه براي موءثري پشتيبان
ادارات ملي توسعه اهداف جهت در مراكز اين صحيح هدايت
اين به دادن خط جهت در استانها مراكز در لازم مركزي
.گردند تاسيس مراكز
خود طرحهاي عرضه براي مبتكران و مخترعان
نميكنند امنيت احساس
سال ده در ابتكارات و اختراعات تاييد مساله متاسفانه
شرايط در مبتكران و مخترعان و است بوده بلاتكليف گذشته
امنيت احساس خود اختراعات و طرحها عرضه براي فعلي
.نميكنند
صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان رئيس معتمدي سيداحمد دكتر
مطلب اين بيان فناوريبا و تحقيقات علوم ، وزير معاون و
مالكيت امر به ساماندهي براي:گفت خبرنگاران جمع در
برنامه در رسميآنها ، ثبت و كشور نخبگان طرحهاي معنوي
اعلام "متعاقبا كه است شده پيشبينيهايي توسعه سوم
.ميشود
سال 79 ، در كشور پژوهشي فعاليتهاي تشريح در معتمدي دكتر
بودجه قانون در بودجهاي ، مختلف رديفهاي بر علاوه:گفت
بخش براي متمركز بودجه ريال ميليارد سيصدوبيست سال 79
.است شده گرفته نظر در فناوري و پژوهش
پنج مبلغ جاري ، سال در بار نخستين براي:گفت همچنين وي
مراكز توسعه و ايجاد از حمايت براي ريال ميليارد
ميزان همين به و علوم مختلف حوزههاي در نظريهپردازي
در دانشگاهها از درخشان استعدادهاي از حمايت براي نيز
.است شده گرفته نظر
خواجه دانشگاه در جديد دوره 23
شد ايجاد توسي نصيرالدين
:گفت توسي نصيرالدين خواجه صنعتي دانشگاه آموزشي معاون
اين در دكترا و ارشد كارشناسي مقاطع در جديد دوره 23
مقطع در دوره تعداد 18 اين از.است شده ايجاد دانشگاه
.ميباشد تخصصي مقطعدكتراي در دوره پنج و ارشد كارشناسي
در شده تاسيس جديد دورههاي:افزود ميرباقري سيداحمد دكتر
سازه ، جامدات ، طراحي رشتههاي شامل دكترايتخصصي مقطع
رشتههاي:افزود وي.آباست و فتوگرامتري نقشهبرداري ،
فرمانو و خودرو و تعليق سيستمهاي طراحي زيست ، محيط
گرايشهاي با آب مهندسي خودرو ، بدنه و سازه بدنه ،
كاربردي گرايشهاي با رياضي آب ، مديريتمنابع و هيدروليك
جغرافيايي ، سيستماطلاعات دور ، راه از سنجش محض ، و
هوايي سازههاي و آئروديناميك گرايشهاي با فضا مهندسي
و محض گرايشهاي با فيزيك جلوبرندهها ، و پرواز ومكانيك
مواد مهندسي و جامد حالت فيزيك فيزيكهستهاي ، كاربردي ،
در جديد رشتههاي جمله مواداز انتخاب و شناسايي گرايش با
.است ارشد كارشناسي مقطع
هاي دانشگاه در جديد رشته پنج ايجاد
پزشكي علوم
خود نشست در كشور پزشكي علوم دانشگاههاي گسترش شوراي
پزشكي علوم دانشگاههاي در پزشكي علوم رشته پنج باتاسيس
ارشد كارشناسي ايجاد با نشست دراين.كرد موافقت كشور
فارماكولوژي رشته دكتراي و انگلشناسي و شناسي قارچ رشته
خدماتبهداشتي و پزشكي علوم دانشگاههاي در ترتيب به
تاسيس با جلسه ، دراين همچنين.شد موافقت وشيراز مازندران
دانشگاههاي در بهترتيب شناسي انگل رشته ارشد كارشناسي
بهشتيموافقت شهيد و شهركرد بهداشتي خدمات و پزشكي علوم
.آمد عمل به
دردانشگاه پزشكي رشتهژنتيك دكتراي ايجاد با نشست دراين
موافقت نيز تهران درماني بهداشتي خدمات و علومپزشكي
.شد نهايي
بايد چگونه را خارجي كتابهاي براي تقاضا
داد؟ پاسخ
درسيزدهمين خارجي كتابهاي وتقاضاي عرضه چگونگي به نگاهي
تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه
نمايشگاه سيزدهمين در خارجي كتابهاي خريد براي تقاضا
از بسياري كه بود بهاندازهاي تهران كتاب بينالمللي
.نبودند نياز اين به پاسخگويي به قادر خارجي ناشران
اعلام مصر ، و لبنان از عربي ناشران معتبرترين از تعدادي
فروش از بيش نمايشگاه اين در آنها فروش ميزان كه كردند
بوده خاورميانه منطقه نمايشگاههاي كليه در آنها يكساله
همه.ميكردند اذعان را امري چنين نيز لاتين ناشران.است
و عرضه براي گستردهاي محدوديت كه بود درحالي اينها ،
.داشت وجود نمايشگاه مسئولان سوي از خارجي كتابهاي فروش
كتاب عنوان يك از نسخه از 40 بيش نميتوانست ناشري هر
سال 1998 از قبل كتابهاي عرضه كند ، نمايشگاه وارد را
ممنوع عرب ناشران براي از 1997 قبل و لاتين ناشران براي
خارجي 100 كتابهاي خريداران براي كتاب خريد سقف.بود
(يارانه با گرچه) دلار قيمت و بود شده تعيين تومان هزار
...و است زيادي مبلغ كتابخوان قشر براي كه بود تومان 250
عدم ديگر موضوعات مهمترين از محدوديتها ، اين بر علاوه
و فرهنگي نهادهاي و مراكز از بسياري نمايندگان حضور
همچنين و (..و دانشگاهها كتابخانهها ، ) آموزشي
بعد دليل به كه بود شهرستاني پژوهشگران و نويسندگان
اين اگركنند شركت نمايشگاه در نتوانستند مسافت
قابليت كه شد خواهد مشاهده بگذاريم ، هم كنار را موءلفهها
در كه است آن از بيش بسيار ايران ، در خارجي كتابهاي خريد
ميزان خارجي ناشران گفته به گرچه.داشت وجود نمايشگاه
و فرهنگي موءسسات و قلم اهل سوي از خارجي كتابهاي خريد
به توجه با اما بود ، تصوري غيرقابل حد در ايران علمي
از بالاتر بسيار ميتواند ميزان اين شد ، گفته كه مواردي
براي تقاضا فراواني ديگر بهعبارت.باشد داشت وجود آنچه
به ايران در (لاتين و عربي از اعم) خارجي كتابهاي
.باشد آن پاسخگوي نميتواند كتاب نمايشگاه كه است گونهاي
مناسب راهكارهاي و شود داده پاسخ بايد چگونه نياز اين
نظر به كه راهحلي سادهترين و اولين چيست؟ آن براي
و فرهنگ وزارت چون نهادهايي و وزارتخانهها ورود ميرسد
سازمان پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ، وزارت عالي ، آموزش
عرضهكنندگان جرگه به علميه حوزههاي و اسلامي تبليغات
فرهنگ وزارت كنار در نظر ، اين براساس.است خارجي كتابهاي
از استعلام با نهادها و وزارتخانه اين اسلامي ، ارشاد و
كتابخانهها و محققان طلاب ، دانشجويان ، استادان ،
از كتاب خريد به اقدام و تعيين را خود نيازهاي ميتوانند
كه شيوه اين.كنند تخصصي نمايشگاههاي برپايي يا و خارج
و فرهنگ وزارت مسئولان حتي و كارشناسان از بسياري سوي از
مطلوبي راهكار نميتواند است ، شده مطرح اسلامي ارشاد
است ، شده گرفته ناديده ديدگاه اين در كه موضوعي.باشد
.بپردازد كتاب ورود بابت دولت بايد كه است يارانهاي
بتواند كه حدي در هم آن خارجي ، كتاب كردن وارد براي
بايد دولت كه يارانهاي باشد ، داخلي نياز پاسخگوي
را آن بهراحتي نميتوان كه است قابلتوجهي رقم بپردازد
كتاب بينالمللي نمايشگاه روز ده همين در.گرفت ناديده
شده فروخته خارجي كتاب دلار ميليون ده معادل رقمي تهران ،
رقمي نمايشگاه ، مسئولان سوي از پرداختي يارانه ميزان كه
شود گرفته تصميم اگر حال.بود تومان ميليارد شش معادل
ميزان شود ، تامين جامعه نياز مورد خارجي كتابهاي همه
تامين كه بود خواهد توجهي قابل رقم يافته ، اختصاص يارانه
گفت ميتوان مشكل ، اين حل براي.نمينمايد ساده چندان آن
يارانه بدون كتابها (باورند اين بر نيز برخي كه همچنان)
"قطعا نيز روش اين.گيرد قرار متقاضيان اختيار در و وارد
قيمت زيرا شد ، خواهد مواجه شكست با كوتاهمدت در حتي
بالا بسيار تومان تا 900 دلار 800 هر قيمت با كتابها
تناسبي خارجي ، كتابهاي متقاضيان خريد قدرت و بود خواهد
كه است آن وضعيتي چنين نتيجه.داشت نخواهد قيمتها اين با
از بيشتر كه) كتاب واردكنندگان و خارجي ناشران نمايندگان
به زدن دست از (مينگرند خود فعاليت به اقتصادي سود منظر
.زنند سرباز (كتاب كردن وارد) اقدام اين
ميشود ، پيشنهاد ناشران سوي از "عمدتا كه ديگري روش
آن به توجه با شيوه اين.است داخل در خارجي كتابهاي افست
براي نيست ، جهاني رايت كپي رعايت به ملزم ايران كه
قيمت كه آن با كتاب افست.بود خواهد سودآور ناشران
است ، سودآور ناشران براي و آورده پايين را خارجي كتابهاي
ميان در اعتبار رفتن دست از آن زيانبار پيامد اما
فعال كتاب نشر در كه است مراكزي و ناشران نويسندگان ،
مجوز اخذ بدون كتابها ، از نسخهبرداري است طبيعي.هستند
خواهد فراواني اعتراضهاي و شكايات به منجر اثر ، صاحب از
لطمه كشورمان فرهنگي حوزههاي بهاعتبار شدت به كه شد
.ساخت خواهد وارد
پژوهشگران ، دستيابي براي شيوه مناسبترين ميآيد نظر به
تبادل افزايش خارجي ، كتابهاي به فرهنگي مراكز و مترجمان
اين گسترش صورت در.است خارجي و داخلي ناشران ميان كتاب
كه آورد خواهند دست به را توان اين داخلي ناشران همكاري ،
كتابهاي مربوطه ، حقوق اخذ و خود كتابهاي فروش قبال در
حاضر حال در.كنند كشور وارد رايت كپي رعايت با را خارجي
بالا دليل به داخلي ، ناشران سوي از اثر صاحب حقوق پرداخت
صادر با كه درحالي نيست ، امكانپذير حقوق ، اين سطح بودن
فراهم امكان اين ارز ، آوردن دست به و داخلي كتابهاي كردن
را خارجي كتابهاي امتياز داخلي ناشران كه شد خواهد
.رسانند فروش به را آن افست داخل ، در و خريداري
گرچه خارجي ، و داخلي ناشران ميان رابطهاي چنين برقراري
اما نيست ، مقدور گسترده بهصورت ايران نشر ضعف علت به
دارند فعاليت عرصه اين در كه مراكزي و وزارتخانهها كليه
گام سمت اين به مناسب برنامهريزيهاي با ميتوانند
گرفته انجام راستا اين در اقداماتي حاضر حال در.بردارند
برنامهريزي يك آغاز ميتوان آن كم حجم وجود با كه است
عقد با عرب اديبان و نويسندگان اتحاديه.باشد گسترده
است كرده تقبل اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت با قراردادي
عربي زبان به را انقلاب از پس ادبيات برگزيده آثار كه
.است شده ترجمه نيز كتاب چند چارچوب همين در كه كند ترجمه
باعث خارج ، به ايران ادبيات معرفي بر علاوه اقدام اين
در را عربي آثار نيز عرب نويسندگان اتحاديه كه است شده
موضوع اين كه دهد قرار ايران در ذيربط نهادهاي اختيار
از بخشي حداقل ساخت خواهد قادر را عربي كتابهاي متقاضيان
ناشران از مستقيم بهطور يا افست ازطريق را ، خود نيازهاي
.سازند برآورده عربي ،
و خارجي و داخلي ناشران رابطه افزايش ترتيب هر به
موقعيت توانست خواهد درازمدت ، در آن براي سرمايهگذاري
زمينه نيز و شناسانده جهانيان به را ايران فرهنگي -علمي
.سازد فراهم خارجي كتابهاي به متقاضيان دستيابي براي را
راهكار ، اين تثبيت و تحكيم شد اشاره كه همچنان و بيترديد
عدم و آن كردن فراموش اما ;دارد زمان به نياز
در كه را وضعيتي و كنوني شرايط راه ، اين در سياستگذاري
خواهد تعميق بوديم ، شاهد تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه
.بخشيد
پرداخت مدت ، كوتاه برنامه يك بهعنوان و حاضر حال در
كتابهاي نمايشگاه برگزاري و خارجي كتابهاي به يارانه
اين به دادن تن اما.است ضروري و لازم امري خارجي ،
روابط گسترش به نكردن توجه و بعد ساليان براي برنامه
خواهد كشورما نشر براي تبعاتي خارجي ، و داخلي ناشران
مترجمان ، نويسندگان ، چون مختلفي اقشار دامنگير كه داشت
تحقيقاتي ، موءسسات نظير فرهنگي مراكز نيز و تحقيق اهل
.شد خواهد ها كتابخانه و دانشگاهها
بجنوردي محمد *
نشر درخصوص ارشاد وزارت سياستهاي
شد تشريح بينالملل
دارند اولويت ارشاد وزارت حمايتي سياستهاي در ناشراني
برقرار خارج و داخل نشر بين مناسبت نوعي بتوانند كه
.سازند
معاون و مقام قائم مسجدجامعي احمد ما ، خبرنگار گزارش به
و ناشران با مشترك نشست در ارشاد وزارت فرهنگي امور
ما:گفت مطلب اين اعلام ضمن خارجي ، ناشران نمايندگان
متقاضيان ايران در كه را خارجي كتابهاي ميدهيم ترجيح
به هم را امر اين شرايط و كنيم چاپ كشور در دارد ، زيادي
.كردهايم فراهم لازم حمايتهاي و قوانين و مقررات لحاظ
ناشران كه موضوع اين بيان با ارشاد ، وزير مقام قائم
حضور زمينه كه ميگيرند قرار حمايت مورد صورتي در خارجي
:، گفت كنند فراهم بينالملل عرصه در را ايراني كتابهاي
طريق از بايد "قاعدتا جهان سطح در ايران كتاب حضور نحوه"
در كتاب عمومي شبكههاي به ورود بهوسيله و خصوصي بخش
چنين در:كرد تصريح مسجدجامعي ".گيرد صورت جهان سطح
به فقط و كنيم آغاز صفر از نبايد را سرمايهگذاري شرايطي
برخي كلي ، سياستهاي براساس.باشيم متكي داخلي امكانات
همكاري با و باشند داشته مشاركت بايد هم خارجي ناشران
كه شود آماده زمينه اين در هم طرحهايي داخلي ناشران
در بتوانيم تا است ما اولويتهاي از آنها از حمايت "قطعا
وزارت آينده سياست:گفت وي.كنيم طي را مسير اين سال طول
يعني است ، كتاب متعدد نمايشگاههاي سوي به حركت ارشاد
گسترش تهران ، كتاب بينالمللي نمايشگاه بر علاوه
نيز كتاب تخصصي نمايشگاههاي و كتاب ديگر نمايشگاههاي
.ماست نظر مورد
تا افشاريه دوره از خوزستان تاريخ
معاصر روزگار
سيادت موسي اهوازي ، تاريخنگار و پژوهشگر كتاب دومين اين
وي قبلي كتاب.است شده منتشر و چاپ جلد دو در كه است
منتشر پيش سال پنج كه بود "خوزستان عرب جغرافيايي تاريخ"
.شد
دوره تا افشاريه دوره از خوزستان تاريخ" كتاب اول جلد
.است فصل ده حاوي آن دوم جلد و فصل يازده شامل "معاصر
و عرب دوقوم تاريخ "عمدتا كه است مفصلي پژوهش كتاب ، اين
.دربرميگيرد خوزستان استان در را بختياري
توانسته عربي و فارسي ماخذ و منابع از بهرهگيري با موءلف
طي را خوزستان استان تاريخ از مفصلي و كامل بررسي است
.دهد ارائه اخير سال پنجاه و دويست
و اقتصادي اوضاع" از را خود تاريخي پژوهش سيادت ، موسي
حدود موقعيت ، " و "زنديه و افشاريه دوره در ايران اجتماعي
وي.ميكند آغاز "قاجاريه دوره در خوزستان استان وسعت و
مختلف اقوام" به موضوع دو اين بر علاوه كتاب اول فصل در
.ميافكند نظر نيز "خوزستان
در "معاصر دوره تا افشاريه دوره از خوزستان تاريخ" كتاب
فراوان كوشش آن ، نوشتن براي موءلف و است كمنظير خود نوع
مفصلي بررسي و نقد درخور كتاب بيگمان.است داده خرج به
است آن موءلف كتاب ، ناشر.ميطلبد را ديگري مجال كه است
پنجهزار قيمت به و چاپ صفحه چهار و بيست و هزار در كه
.ميشود عرضه تومان
علوم و (ع)اميرالموءمنين كتاب نمايشگاه
ميشود برگزار مازندران در قرآني
امسال ، مهرماه در علوي شعر كنگره برگزاري با همزمان
فرهنگ كل اداره همت به اميرالموءمنين كتاب بزرگ نمايشگاه
.ميشود برگزار ساري در مازندران اسلامي ارشاد و
چهار ميان از نمايشگاه ، اين در همشهري خبرنگار گزارش به
(ع)علي حضرت ديدگاههاي و شخصيت درباره كه كتاب عنوان هزار
عمومي نمايش به كتاب عنوان هزار دو از بيش شده ، نوشته
.درميآيند
دوم نيمه در:داشت اظهار ادامه در مازندران ارشاد مديركل
ناشران حضور با قرآني علوم بزرگ نمايشگاه نيز جاري سال
علوم اطلاعرساني موءسسههاي و شركتها و مذهبي كتابهاي
.شد خواهد برگزار ساري در قرآني و اسلامي
همكاريهاي كنگره :رئيسجمهوري پيام با
كرد كار به آغاز صنعت و دانشگاه دولت ،
ايران جمهوري رئيس خاتمي محمد سيد :فرهنگي علمي گروه
و دانشگاه دولت ، همكاريهاي جانبه سه كنگره" به درپيامي
ايجاد براي برنامهريزي:كرد تاكيد "ملي توسعه براي صنعت
، دولت بين قويتر و نزديكتر هرچه همكاري و هماهنگي
دانشگاه و صنايع بين زنده پيوندي ميتواند وصنعت دانشگاه
.آورد وجود كشوربه تحقيقاتي نيازهاي و
:است شرح بدين خاتمي محمد سيد آقاي پيام كامل متن
صنعت و دانشگاه دولت ، همكاريهاي جانبه سه كنگره برگزاري
.است پايدار و متوازن برتوسعه تاكيدي توسعهملي براي
و نزديكتر هرچه همكاري هماهنگيو ايجاد براي ريزي برنامه
بسترمساعدي ميتواند صنعت و دانشگاه و دولت بين قويتر
و امكانات بر تكيه با صنايع توسعه و رشد براي
صنايع بين زنده پيوندي و كند داخليفراهم توانمنديهاي
.آورد بهوجود كشور تحقيقاتي نيازهاي و ودانشگاه
در مشكلاتي بروز موجب زمينه اين در موجود نارساييهاي
در و گرديده كشور اجتماعي و اقتصادي وتوسعه ساماندهي امر
هم از جدا جزيرههاي بهصورت مجموعه سه اين موارد بعضي
يكديگراطلاع ظرفيتهاي و قابليتها از و دارند قرار
بخش بين لازم اعتماد روحيه نتيجه در ندارند چنداني
.است نگرفته شكل دولت و فناوريصنايع و تحقيقات
فرهنگسازي ، كانون دانشگاه كه برسيم باور اين به بايد
كه است صورت اين در و است علم توليد انديشهسازيو
اميدوار كشور در فناوريصحيح پايههاي تقويت به ميتوان
.بود
دانشگاه در انساني علوم بخشهاي دلايلي به حاضر حال در
تقويت در را خود اصلي نقش كه رانداشتهاند فرصت اين
و جامعهشناسان لازماست و نمايند ايفا ملي اعتماد
دانشگاههادر انساني علوم بخشهاي در اجتماعي مهندسان
صنعت و فناوري بتوان تا نمايند تامل و تدبير خصوص اين
.تقويتنمود را ملي
بين بيشتر تفاهم به ميتواند دست اين از مجامعي برگزاري
و دانشگاهها با صنعتي توليدات دستاندركاران و مجريان
و كند كمك ملي فراگيرصنعت توسعه براي پژوهشگران
تادستگاهها دهد نشان را خصوص اين در موجود نارساييهاي
كوشش موانع اين برداشتن ميان از براي مسئول نهادهاي و
.كنند
نقد با همراه زمينه اين در كشورها ديگر تجربيات انتقال
از استفاده و يافتهها اين بوميسازي بررسيو و
ميتواند امر اين به ساماندادن در ملي فرهنگ مولفههاي
قرار ما رويهمه پيش ملي صنعت آينده از روشني انداز چشم
.دهد
اميدوارم و ميكنم تشكر كنگره اين اندركاران دست از
.شود رهنمون توفيق منزل سر به را بتواندما آنها كوشش
تمدن و فرهنگ و آئين:گفت اجلاس اين در معين دكتر همچنين
رابطه تنظيم در دانش محوري نقش بر تاريخ شهادت به ما
داشته را تاكيد بيشترين اجتماع و طبيعت خداوند ، با انسان
از برخورداري به نيز خداوند از بيشتر خشيت حتي و است
.است شده منوط دانش
انديشه در نميتوان:گفت فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
برقراري ضرورت از و بود جامعه جانبه همه و شايسته تحرك
ساير توسعه و علمي توسعه ميان پويا و منطقي رابطهاي
.كرد غفلت بخشها
كاربردي مباني ملموسترين از يكي شايد:كرد تصريح معين
به آن منتهيشدن همين - آن ديني معناي در حتي - علوم شدن
.باشد اجتماعي مثبت عوارض و آثار
خواست اصلي جوهر:گفت سخنانش از ديگري بخش در علوم وزير
جانبه ، همه توسعه يافت ، تجلي خرداد 76 دوم در كه عزمي و
محوريترين عنوان به آغاز از كه است موزوني و پايدار
آقاي جناب انتخاباتي برنامههاي در ملي ضرورت و نياز
متوازنكردن و متناسب بهبود ، براي.بود شده مطرح خاتمي
و بنيادي تحقيقات از مجموعهاي بايد كشور توسعه فرآيند
و فرهنگي مسائل و مباني و خدمات و توليد تا آموزش
تحول اصلي فلسفه خود اين و گرفت درنظر را اجتماعي
.است كشور فناوري و تحقيقات علوم ، نظام در ساختاري
سراسري كنگره پنجمين رئيس امراللهي رضا دكتر همچنين
بدون:گفت سخناني طي نيز صنعت و دانشگاه دولت ، همكاريهاي
در نظر تجديد به را علوم وزارت كه عواملي جمله از ترديد
به بيشتر توجه و تحقيقات جنبههاي بر تاكيد و خود ساختار
كه است امر اين به انديشمندانه نگاه واداشته فناوري
تاثير پژوهشي و آموزشي سيستم در موجود كمبودهاي جبران
اين تحقق براي.دارد كشور پيشرفت و توسعه روند در عميقي
و دانشگاهها يعني علوم وزارت اجرايي بدنه است لازم امر
طرز به فناوري و پژوهشي زمينههاي در تحقيقاتي مراكز
.شوند فعالتر گستردهاي
اتصال براي علاجي راه پيداكردن براي:افزود امراللهي
سيستم بايد ميآيد نظر به فناوري و صنعت بال دو بيشتر
دانشگاه نقش و صنعت بوميكردن نقش كشور ، در برنامهسازي
.بگيرد جدي را
گذرا نگاهي كرد ، تاكيد سخنانش از ديگري بخش در امراللهي
چه كه ميدهد نشان كشور در بودجه و برنامه تصميمات به
اين در هرگاه آن از بعد چه و انقلاب پيروزي از قبل
فنسازي اندازهاي تا شده حاكم مهندسي فني ، تفكر دستگاه
سازمان تصميمات گاه هر و گرفته رونق كشور در فناوري و
اقتصادي بخشهاي تصميمات تحتالشعاع كشور بودجه و برنامه
فناوري و صنعت در انقباضي برنامههاي و ركود گرفته ، قرار
از يكي گفت ميتوان خلاصه بطور.است گرفته شكل كشور در
ريشه كشورمان در صنعت و دانشگاه روابط جانيفتادن دلايل
.است داشته كشور برنامهريزي سيستمهاي در
فروشيها كتاب پيشخوان روي
|
غروب انتهاي
سه اول ، چاپ /تاجيك نشر/ابراهيمآبادي محمدرضا :نوشته
.تومان 650/رقعي صفحه 140/نسخه هزار
كه است دختري نشيب و پرفراز زندگي داستان كتاب ، اين
را او تلاش و ايستادگي خيمه پايههاي حوادث ، توفان
او اراده در خللي ناگوار ، حوادث و بشكند هم در نميتواند
آرزوها قله و موفقيت سوي به او كماكان و نميآورد پديد
احساسي داستانهاي زمره در غروب ، انتهايميكند حركت
.ميشود طبقهبندي
سربلندي گلبانگ
چاپ / فرهنگ و كتاب انتشارات /سربندي علي از شعر مجموعه
1300/رقعي صفحه ، 257/نسخه 2200/زمستان 1378 اول ،
.تومان
كه است اراكي معاصر شاعر سربندي ، علي اشعار مجموعه كتاب ،
از مقدمهاي نخست بخش در.است شده ارائه بخش سه در
مصطفوي اصغر علي قلم به شاعر آثار معرفي سپس و سراينده
شامل صفحه از 230 بيش در شاعر اشعار سوم ، بخش در و آمده
انسجام و پختگي از اشعاراست شده ذكر سپيد و كهن اشعار
.دارد شاعر تجربه از نشان و است برخوردار كاملي
عشق آئينه
سه اول ، چاپ /تاجيك نشر /ابراهيمآبادي محمدرضا:نوشته
.تومان 600/رقعي صفحه ، 119/نسخه هزار
است روحي و معنوي حركتي و ديرپا تلاش نمايشگر داستان ،
آبادي ، ابراهيم قلممحمدرضا با كه معشوق به نيل براي
.است شده خواندني و يافته ادبي پردازشي
|
|