متوسطه جديد نظام ويژگي برترين كاردانش
براي :پرورش و آموزش وزارت فني كارشناس
يك تنها حرفهاي فني مدارس دانشآموز هر
دارد وجود استاندارد آموزشي فضاي دوم
تامين و فرهنگيان حقوق روز يك اهداي با
يافت دوباره زندگي دانشآموز كليه
x22
حتمي مرگ از را كودكي معلم فداكاري 3
داد نجات
متوسطه جديد نظام ويژگي برترين كاردانش
جديد الگويي عنوان به كاردانش ، تحصيلي مقطع به نگاهي *
آن كاستيهاي و درسي و آموزشي برنامهريزي روند در
داوود آل نيره سيده
از جمعي با برخورد و كاردانش تحصيلي مقطع با آشنايي
شد ، منجر نقاشي ، رشته در "خصوصا آن دانشآموزان و مدرسان
سخني صورت به و آنان سمت از دلي درد عنوان به نوشته اين
.شود ارائه و تنظيم مسئولان با
و كمبودها رفع در كوشش تنها مطالب ، اين نگارش از هدف
.است مشكلات با منطقي برخوردهاي
امكانات مجموعه يك از بهرهگيري با دانش كار تحصيلي مقطع
آموزش نظام مثبت امتيازات از يكي معنوي ، و مادي شرايط و
كه است محقق صورتي در امر اين البته ميشود ، محسوب جديد
براي عدهاي تاز و تاخت براي محلي مقطع ، اين خاص شرايط
.نشود شخصي بهرهبرداريهاي
هر به پرداختن و درسي كارگاههاي وجود و جمعيت كم كلاسهاي
اين برتر ويژگيهاي از مناسب ، مكان و زمان در تخصصي واحد
اجراي صورت در:گفت قاطعيت با ميتوان و است تحصيلي مقطع
از ميتواند ما آينده جامعه تحصيلي ، مقطع اين اهداف دقيق
سطح در كاربردي دانشي با هنري زمينههاي در جواناني وجود
.كند بهرهبرداري بالا كيفي
اول ما كشور در جديد پديدههاي بيشتر كه همانطور اما
اين سازماندهي ميشوند ، برنامهريزي سپس ميگردند ، اجرا
از رشته هر برنامههاي اصولي و صحيح طراحي نيز و مقطع
بيشتري تفكر و تامل و وقت به نياز آن مجموعههاي زير
.دارد
رنجش موجب مقطع ، اين در موجود بزرگ و كوچك مشكلات امروزه
شده آموزشي واحدهاي اين مسئول مديران و مدرسان هنرجويان ،
را نمونه چند فهرستوار طور به مقوله اين از كه است
جانبه همه كوشش آنها ، رفع جهت در اميدواريم و داده ارائه
:گيرد صورت
يا و كتاب مبتنيبر روشهاي بين در دانش ، كار مقطع *
مانده سردرگم مدرس ، به سرفصل ارائه مبتنيبر نوين روشهاي
.است
روشهاي با آشنا و متخصص نيروهاي كمبود با دانش كار *
.روبروست نوين تدريس
رشته هر براي درسي صحيح برنامهريزي عدم با دانش كار *
خانهداري ، خياطي ، ) جمله از خود مجموعه زير در تحصيلي
:"مثلا.است مواجه (..و اداري امور الكترونيك ، نقاشي ،
.سال هر در درسي واحدهاي كردن زياد و كم
با گرافيك شاخه در حرفهاي فني معاونت نبودن هماهنگ *
صورت به رشته دو اين كه شده منجر نقاشي شاخه در كاردانش
و طرحريزي مجزا آموزشي واحد دو در ناهماهنگ
هنر" نظر از رشته دو اين كه حالي در.شوند برنامهنويسي
نيز يكسان و هستند يكسان اوليه مباني و اصول در "آكادميك
.مييابند آموزش
آقاي نام به ايراني مترجم يك سوي از كتاب يكسري ارائه *
مدارس بين در آزاد قيمتهاي با مشخص ناشر يك و شع
مسئولان براي نشده حل است معمايي نقاشي ، رشته در كاردانش
سمت از شده ارائه سرفصلهاي كه چرا !مدارس مدرسين و
نيست تطبيق قابل مذكور ، كتابهاي مباحث با هنري كارشناسان
و درآمده نگارش به سنين تمامي براي كتابها اين چون و
و تكراري زايد ، مطالبي داراي نميباشد ، دانشآموزان مختص
.است كننده خسته حتي
و سن با آشنايي دليل به درسي كتابهاي مولفان "مسلما
كه ميكنند تاليف ويژه كتابي همواره دانشآموزان ، موقعيت
.باشند بري منفي ، نكات اين از
عدم نشانگر دانش ، كار دانشآموزان ويژه درسي كتاب نداشتن
واحدهاي براي طراحان و كارشناسان منطقي برنامهريزي
گذشته ، ترم اوايل در كه چرا.است دانشآموزان و آموزشي
(3) و (2) ،(1) ترم دانشآموزان بين در مترجم اين كتابهاي
از بخشهايي روز گذشت 50 از پس و شد توزيع نقاشي رشته
زماني ، فاصله اين در مطالب حذف و !شدند حذف كتابها اين
درون مطالب و شده ارائه سرفصل ميان هماهنگي عدم خود ، نيز
.ميكند اثبات بيشتر را كتابها
اين از نكردن استفاده به معتقد متخصص مدرسان از عدهاي
اعلام مدارس مسئولان متاسفانه اما هستند ، كتابها
تئوري سوءالات آمدن و هماهنگ امتحانات بدليل كه ميدارند
به سطر يادگيري به ملزم دانشآموزان كتابها ، اين متن از
.هستند كتابها اين سطر
چه به دانشآموزان ، به كتابها اين فروش و ارائه پيشنهاد
كتاب نبودن ميتواند آن دليل آيا ميگيرد؟ صورت منظوري
باشد؟ كاردانش در نقاشي تخصصي واحدهاي تدريس براي مناسب
فني دانشآموز ميان تفاوتگذاري ميتواند علت ، آيا
سودجويي نوعي ميتواند آيا باشد؟ كاردانش با حرفهاي
باشد؟ مطرح فردي
متشكل هياتي تشكيل از كاردانش امور مسئولان تاكنون چرا
تاليف و بررسي براي منتقدان و مترجمان موءلفان ، از
ورزيدهاند؟ امتناع رشته ، اين ويژه كتابهاي
باشند ، موجود متخصص نيروهاي اگر معتقدند مدرسان از عدهاي
كافي مطالب سرفصل از آگاهي تنها و نيست كتاب به نيازي
نياز هستيم ، روبرو متخصص نيروي كمبود با ما چون اما است ،
تخصصي كتابهاي صحيح تاليف و الزامي تدريس براي كتاب به
.است ضروري
اين مبرم نياز هنر ، تخصصي گروه در ذكر قابل مسئله ديگر
پرورش در ميتواند كه است آموزشي كمك وسايل به گروه
.باشد داشته كتاب از بيش حتي بزرگي ، سهم آنان خلاقيت
دستگاه ويدئو ، تلويزيون ، :از عبارتند وسايل آن از برخي
و علمي گردشهاي و تخصصي كتابخانه اوپك ، دستگاه اسلايد ،
شمار به آموزشي وسايل نوعي ميتوان هم را هنري بازديدهاي
.آورد
به نسبت كاردانش مدارس اكثر در وسايل اين كمبود متاسفانه
به امر ، اين و است چشمگير تخصصي ، گروههاي ديگر وسايل
هنرجويان هنري صحيح رشد مانع ميتواند توجهي قابل نسبت
.شود
و بررسي دانشآموزان ، وضع به رسيدگي جهت بنابراين ،
مسئولان سمت از آموزشي واحدهاي در آنان وضعيت بازرسي
.كند رفع را آنان مشكلات حدي تا ميتواند پرورش و آموزش
براي :پرورش و آموزش وزارت فني كارشناس
يك تنها حرفهاي فني مدارس دانشآموز هر
دارد وجود استاندارد آموزشي فضاي دوم
براي حاضر حال در:گفت پرورش و آموزش وزارت فني كارشناس
فضاي مربع متر تنها 2/5 فنيحرفهاي مدارس دانشآموز هر
يونسكو سازمان استانداردهاي براساس كه دارد وجود آموزشي
.است مربع متر ميزان 5/10 اين
وزارت:افزود بوشهر در همشهري خبرنگار با گفتگو در وي
آموزش كارگاه و 600 هزار داراي 10 اينك هم پرورش و آموزش
با جهاني ، استاندارد به رسيدن براي و است وحرفهاي فني
.روبهروست كارگاه كمبود 4800
لحاظ به كه اين به اشاره با محمدزاده غلامرضا مهندس
ماشين خريد هزينه بودن بالا و مالي منابع بدون محدود
قادر تنهايي به وزارتخانه اين كارگاهي ، تجهيزات و آلات
حرفهاي و فني كلاسهاي و نيست كارگاه شمار اين تامين به
موضوع اين جبران براي:گفت ميشود ، اداره سختي شرايط با
كار دستور در كارخانهاي جوار هنرستانهاي تاسيس سياست
.است گرفته قرار پرورش و آموزش وزارت
در دانشآموز هزار حدود 430 اكنون هم:كرد تصريح وي
هستند تحصيل به مشغول دانش و كار و فنيحرفهاي رشتههاي
رشتهها اين از دانشآموزان چشمگير استقبال به توجه با و
شمار ميشود پيشبيني كار ، بازار جذب در تسهيل علت به
به 734 تحصيلي 8382 سال در رشتهها اين دانشآموزان
.يابد افزايش نفر هزار
فنيوحرفهاي ، رشتههاي دانشآموزان:كرد اضافه محمدزاده
يكي خود ، تحصيل طول در عمومي آموزشهاي فراگرفتن علاوهبر
است روز تكنولوژي با منطبق كه فني و تخصصي رشتههاي از
پايان از پس و فراميگيرند كار واقعي محيط در نيز را
راحتتر يا و ميكنند كار ايجاد به اقدام خود يا تحصيل
اين موءثر نقش به توجه با و ميشوند كار بازارهاي جذب
و همكاري صورت در آزاد شغلي فرصتهاي ايجاد در رشتهها
توسعه سياست خدماتي ، و توليدي صنعتي ، واحدهاي استقبال
.ميشود دنبال شدت به هنرستانها اين
فني آموزش رشتههاي تنوع علت به:گفت همچنين وي
آموزش كارگاههاي تجهيزات هزينههاي بودن بالا وحرفهاي ،
تجهيزات استاندارد درصد تنها 60 اعتبارات ، كمبود و
با ميرود اميد كه است شده فراهم هنرستانها در كارگاهي
بهتدريج مشكل اين توليدي صنعتي ، واحدهاي گسترده همكاري
جديد وحرفهاي جواركارخانهايفني هنرستان احداث با
.يابد كاهش
تامين و فرهنگيان حقوق روز يك اهداي با
يافت دوباره زندگي دانشآموز كليه
خود حقوق روز يك اهداي با كنگان شهرستان فرهنگيان
دست از را خود كليه دو كه بندر اين دبيرستاني دانشآموز
.دادند نجات حتمي مرگ خطر از بود ، داده
با فرهنگيان بوشهر ، اين در همشهري خبرنگار گزارش به
به دوبارهاي جان ريال هزار و 800 ميليون جمعآوري 18
.بخشيدند دبيرستاني دانشآموز اين
روزنامه نمايندگي دفتر در حضور با دانشآموز اين خانواده
موقع به و ايثارگرانه اقدام اين از كنگان بندر در همشهري
.كردند تشكر كنگان بندر معلمان
تحت كليه نارسايي بهعلت دارد ، سال كه 16 سروش مصطفي
خطر در خود كليه دادن 2 دست از با و گرفته قرار درمان
و نيكوكارانه عمل اين با كه بود گرفته قرار حتمي مرگ
.يافت نجات حتمي مرگ ، از كنگان فرهنگيان خداپسندانه
رياضيات در مسئله يك حل براي جايزه دلار ميليون يك
!مقدماتي
در دانشگاه استاد (R. Z@ BIGMAIL.DE ) زاهدي رامين دكتر
با xستون 22 انتشار روزهاي نخستين از كه رياضيات رشته
قرار خود لطف مورد را ما همواره متنوع ، مطالبي ارسال
كه كردهاند ارسال را مسئلهاي صورت بار اين دادهاند ،
گذاشته مسابقه به مقدماتي ، رياضيات در مسئله يك عنوان به
شده گرفته نظر در آن براي جايزه دلار ميليون يك و شده
.است
:است زير قرار به شده گذاشته مسابقه به مسئله صورت
صورت به تواند مي از 2 ، بزرگتر زوج عدد هر كنيد ثابت"
*".شود نوشته اول عدد دو مجموع
بار اولين است ، معروف گلدباخ حدس به كه رياضي ، مسئله اين
زمان ، آن در كه گلدباخ ، كريستين توسط ميلادي ، سال 1742 در
به كه نامهاي در بود ، دوم پتر تزار ، رياضي معلم
مطرح بود ، نوشته سوئيسي ، بزرگ رياضيدان اويلر ، لئونارد
زمان آن از ناشناختهاي ، و مرموز دلايل به بنا.شد
كسي دانشمندان و نوابغ از بسياري تلاش عليرغم تاكنون ،
دانشآموزان حتي كه مسئلهاي گلدباخ ، مسئله حل به موفق
هستند ، آن صورت درك به قادر راحتي به هم ابتدايي دورههاي
خود اوج به زماني از قضيه اين صحت به اميد.است نشده
رايانههاي كمك به توانستهاند ، محاسبهگران كه رسيده
چهارصد حدود تا زوج اعداد همه براي را آن درستي جديد ،
رابطه ، همين در.دهند نشان هم -اطلاع آخرين طبق -تريليون
:انتشاراتي موءسسه دو ميلادي ، مارس 2000 تاريخ 15 در
طي ،(انگليسي)Faber & Faber و (آمريكايي)Bloomsbury
Uncle Petros andGoldbach نام به كتابي انتشار
عنوان به را دلار ميليون يك شگفتانگيز مبلغ ،Conjecture
تاريخ از سال دو تا بتواند كه كسي اولين براي جايزه
كند ، حل را مسئله ،(ميلادي سال 2002) مسابقه اين اعلام
كمابيش جايزهاي ، چنين كه گفت ميتوان.گرفتهاند نظر در
نظير علمي رشتههاي ساير در كه است نوبل بزرگ جايزه شبيه
.ميشود داده دانشمندان به غيره و پزشكي شيمي ، فيزيك ،
به بيشتر اطلاعات كسب براي ميتوانند علاقهمند هموطنان
:فرمايند مراجعه الكترونيكيزير نشاني
http://WWW.faber.Co.uk.
.باشد قسمت قابل يك ، عدد و خود بر فقط كه است اول عددي *
حتمي مرگ از را كودكي معلم فداكاري 3
داد نجات
شهرستان توابع از ملكآباد روستاي در معلم فداكاري 3
كرده سقوط آب چاه عمق به كه را خردسالي كودك اليگودرز ،
.داد نجات مرگ از بود ،
هنگامي كودك خرمآباد ، اين در همشهري خبرنگار گزارش به
خانه آب چاه در ناگهان ، بود بازي مشغول منزل حياط در كه
نامهاي به معلم سه بلافاصله كه كرد سقوط متر عمق 13 به
تدريس مشغول حادثه محل نزديك كه سميعي و محمودي حبيبي ،
با و شدند آب واردچاه خود كمر به طناب بستن با بودند
.دادند نجات مرگ از را وي چاه ، داخل از كودك كشيدن بيرون
فداكار معلمان اين از لرستان پرورش و آموزش كل اداره
.كرد تشكر و تقدير
|