آموزش طرح :كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت
ميشود اجرا كشور سراسر مدارس در جمعيت
مديركل ظريفيان غلامرضا دكتر با گفتوگو
تحقيقات علوم ، وزارت داخل دانشجويان امور
صنفي مشكلات در كنكاش ;آوري فن و
!دانشجويان
آموزش طرح :كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت
ميشود اجرا كشور سراسر مدارس در جمعيت
و علمي همكاريهاي دفتر مديركل :فرهنگي علمي گروه
وزارتخانه برنامهاين از پرورش و آموزش وزارت بينالمللي
.داد خبر كشور در "جمعيت آموزش طرح" اجراي براي
به گردهمايياي در پنجشنبه روز افتخارزاده فرهاد دكتر
آتي ماههاي طي طرح اين اجراي:گفت درزاهدان منظور همين
.آغازميشود كشور استانهاي از برخي در
در لازم اطلاعات و آگاهي ارايه را طرح اين از هدف وي
راهنمايي مدارس دانشآموزان به آموزشجمعيت پيامهاي خصوص
طي طرح اين:وافزود كرد ذكر بهداشتي بخش در دبيرستانها و
مدرسهمقاطع سطح 70 در آزمايشي طور به ساله پنج دوره يك
كردستان ، بلوچستان ، و سيستان استانهاي متوسطه و راهنمايي
.ميشود اجرا تهران اسلامشهر منطقه و گلستان ، بوشهر
آموزش وزارت بينالمللي و علمي همكاريهاي دفتر كل مدير
منطقه ، 14 و استان هر در چارچوب دراين:گفت پرورش و
مدرسه سه راهنماييدخترانه ، مدرسه سه شامل آموزشگاه
چهاردبيرستان و دخترانه دبيرستان چهار پسرانه ، راهنمايي
قرار جمعيت آموزش طرح برنامههاي زيرپوشش پسرانه
.ميگيرند
امر اين مالي هزينههاي از بخشي:افزود افتخارزاده دكتر
طبق آن ديگر بخش و متحده ملل سازمان صندوقجمعيت توسط
پرداخت ايران جمهورياسلامي دولت توسط منعقده قرارداد
.ميشود
بايد كنيم حل را كشور جمعيت مساله بخواهيم اگر:گفت وي
مد را سياسي و اقتصادي اجتماعي ، مسايلفرهنگي ، مجموعه
زمينه اين در پرورشميتواند و آموزش و دهيم قرار نظر
.كند ايفا موثري نقش
در نيز بلوچستان و سيستان پرورش و آموزش اداره كل مدير
دو حدود را استان اين در جمعيت رشد گردهماييميزان اين
ذكر كشور استانهاي بين جمعيتدر رشد حد بالاترين و درصد
.كرد
امكانات به نياز و جمعيت رشد:افزود عرفاني محمدرضا
در ديگر سوي از موجود اعتبارات بودن ومحدود يكسو از جديد
.است شده آموزشي وامكانات كلاس كمبود موجب استان اين
مديركل ظريفيان غلامرضا دكتر با گفتوگو
تحقيقات علوم ، وزارت داخل دانشجويان امور
صنفي مشكلات در كنكاش ;آوري فن و
!دانشجويان
يكجا صورت به تحصيلي سال نيم هر در دانشجويي هاي وام *
حساب بازگشايي از پس دانشجويي امور و ميشود پرداخت
فهرست كشور ، بانكهاي از يكي در متقاضيان براي مستقل
ميفرستد دانشجويان رفاه صندوق به را شرايط واجدين اسامي
:اشاره
دانشگاههاي در نارساييها و كمبودها مشكلات ، وجود
دانشجويان تحصن گاهي و اعتراض باعث همواره كشور مختلف
مشكلات وجود به دانشجويان اعتراض ميان ، اين در.است شده
.است بوده آنها صنفي مشكلات ساير از پررنگتر خوابگاهي
ميكنند زندگي خوابگاههايي در دانشجويان كه است سالي چند
شايد كه نيست مناسبي وضعيت در رفاهي امكانات نظر از كه
درباره.باشد آن دليل مهمترين دانشجويان تعداد افزايش
عالي ، آموزش بخش در تنگناها و نارساييها اين وجود دلايل
داخل دانشجويان امور مديركل ظريفيان غلامرضا دكتر با
دادهايم صورت گفتوگويي آوري وفن تحقيقات علوم ، وزارت
.ميآيد درپي كه
مختلف دانشگاههاي دانشجويان ميبينيم كه است وقتي چند *
بهويژه دانشگاههايشان در مشكلات پارهاي وجود از
دختران بهويژه.ميكنند گله دانشجويي خوابگاههاي
دانشجويي خوابگاههاي نامناسب امكانات از كه دانشجو
صورت رابطه اين در نيز تجمعهايي حتي و هستند ناراضي
طباطبايي ، علامه دانشگاه دختر دانشجويان تجمع مثل.گرفت
چه دانشجويان خوابگاههاي مشكلات رفع براي...و بوشهر
است؟ گرفته صورت اقداماتي
سپس و كنم ذكر را مقدمهاي ابتدا در كه ميدانم لازم *
در حضور به نياز ما جوان جامعه در.شوم ماجرا اصل وارد
داشته وجود امروز به تا انقلاب اوايل از آموزشي صحنههاي
در كه سياستگذاريهايي بر كمي نگاه يك وجود همچنين.است
صورت دانشگاهها توسعه به نسبت بهويژه دوم و اول برنامه
آرزوهايش و آمال همه ما جوان نسل كه است شده باعث گرفت
.ببيند عالي آموزش بخش به ورود در را
توسعه سرعت به دانشگاهها كمي ، نگاه همين وجود خاطر به
.كرد پيدا افزايش شدت به نيز دانشجويان تعداد و يافت
كشور سطح در دانشجو انقلاب 170هزار ابتداي در "مثلا
و دولتي بخش در تعداد اين كه حالي در.ميكردند تحصيل
.است رسيده دانشجو و 450هزار ميليون يك حدود به غيردولتي
بخش در بهويژه آن لوازم با دانشجويان تعداد سريع رشد
.است بوده ناهماهنگ معيشتي و رفاهي
عليرغم بگيريم ، تصاعدي رشد يك را دانشجويان رشد اگر
قرار دانشگاهها دراختيار سالها اين در كه زيادي امكانات
تعداد افزايش با رشد اين هيچوجه به ولي گرفته ،
خوابگاههاي بخش در بهويژه.است نبوده منطبق دانشجويان
زيادي مبالغ گذشته سال ده در كه اين عليرغم كه دانشجويي
با هم باز ولي شده ، دانشجويي خوابگاههاي ساخت و خريد صرف
.دارد فاصله فعلي نيازهاي
گرفت؟ صورت رشد اين چرا *
ولي.بگيرد صورت رشد اين كه بود طبيعي بخش يك در البته *
در كه برميگردد خاصي نگاه به هم رشد اين از بخش يك
واقعبينانه اگر.است بوده حاكم توسعه دوم و اول برنامه
و ميليون يك درحدود كه ميبينيم كنيم نگاه قضيه اين به
تنها ما و ميكنند شركت سراسري كنكور در نفر هزار پانصد
.ميپذيريم را نفر حدود 140هزار يعني تعداد اين يكدهم
پذيرش بخش طبيعيترين كه متقاضيان دهم يك از كمتر يعني
لازم امكانات نيز دانشجو پذيرش ميزان همين با ولي.است
.نداريم دراختيار را
كلان برنامهريزي در را آموزش بخش بودجه جايگاه وقتي
دولت بودجه در بخش اين كه ميبينيم ميكنيم ، نگاه دولت
نگاه يعني.است گرفته قرار مصرفي و خدماتي بخش در
كه بوده اين دانشگاهها به نسبت كشور برنامهريزان
همه در عالي آموزش بخش.هستند مصرفكننده دانشگاهها
انسان پرورش به وقتي چون است ، بخش مولدترين دنيا كشورهاي
انسان اين پرورش از زيادي افزوده ارزش پرداختيم ، نخبه
اين به ايران در كه اين دليل به ولي.ميشود حاصل نخبه
.است شده مواجه مشكل با ما توسعه شده ، پرداخته كمتر بخش
.برگرديم دانشجويان خوابگاهي مشكلات بحث به بدهيد اجازه *
عالي آموزش بخش در دانشجو حدود 200هزار حاضر حال در *
اين تنها 50درصد كه حالي در.هستند خوابگاه نيازمند
قرار پوشش تحت توانستيم را نفر يعني 100هزار دانشجويان
نظر از كه دانشجويان اين از يك هر طرفي ، از.دهيم
تا 12 بين 8 فضايي به گرفتهاند قرار پوشش تحت خوابگاه
تا بين 4 فضايي آنها براي كه درحالي.دارند نياز مترمربع
كه هم دانشجويي حتي 100هزار يعني.دارد وجود مربع متر 6
.ميكنند زندگي محدودي فضاي در گرفتهاند ، قرار پوشش تحت
تا بين 30 درواقع فضا ، اين احتساب با
.دادهايم قرار پوشش تحت را دانشجويان 35درصد
دانشجويان از 80درصد بيش كشور شهرهاي از زيادي تعداد در
برويد بندرعباس يا بوشهر به اگر يعني.هستند غيربومي
پذيرفته مختلف شهرهاي از دانشجويان بيشتر كه ميبينيد
و دور شهرهاي از كه دانشجوياني كه است طبيعي.شدهاند
دارند خوابگاه به نياز ميشوند ، قبول ديگري شهر در نزديك
است طبيعي.بدهيم جا كوچك محيط يك در را آنها بايد ما و
امكاناتش شود ، استفاده حد از بيش ساختمان يك از وقتي كه
وضعيت ، اين تعديل براي ما.شد خواهد فرسوده نيز
به نگاه كه اين "مثلا گرفتهايم ، درنظر را سياستهايي
اگر بشود ، مولد نگاه يك توسعه سوم برنامه در عالي آموزش
.ميشود رفع مشكلات از زيادي بخش شود ، ايجاد نگاه اين
ميخورد؟ چشم به نگاهي چنين سوم برنامه در آيا *
"كاملا هنوز ولي كرده ، پيدا تحقق نگاه اين از بخشي يك *
يك ايجاد با بتوانيم كه اميدواريم ولياست نيافته تحقق
حل اينبخشرا مشكلات عالي ، آموزش بخش به مولد نگاه
نيز آني و فوري مشكلات حل براي نيز حال عين در.كنيم
بين هستيم درصدد "مثلا.گرفتهايم درپيش را سياستهايي
ميتوانند دانشجويان كه كمكهايي و دانشگاه كمبودهاي
مثال عنوان به كنيم ، ايجاد تلفيقي كنند ، ارائه
اين.دادهايم قرار كار دستور در را خودگردان خوابگاههاي
مالي كمك و دانشگاه پشتوانه با خودگردان خوابگاههاي
مشكلات از بخشي ميتواند و كرد خواهد فعاليت دانشجويان
است گرفته صورت مختلف بانكهاي با مذاكراتي.كند كم را
قرار پايين بهره با خصوصي بخش دراختيار تسهيلاتي تا
تشويق خوابگاه ساخت به خصوصي بخش طريق ، اين از و بگيرد
.شود
كه بخشي با را خوابگاهي بخش تا داريم برنامههايي همچنين
يعني.بدهيم پيوند ميكند ، خدماترساني شهروندان به
بهعهده را خدماترساني كه بخشهايي يا و شهرداريها
كشورها از بسياري در.شوند خوابگاهها امور متولي دارند ،
خيريه موءسسههاي يا شهرداريها عهده به خوابگاهها امور
كم قضيه بار از شود ، حاصل زمينه اين در توفيقي اگر.است
فعال ما كشور در وقف حسنه سنت كه اين آخر نكته.شد خواهد
ميتوان را خوابگاهها مشكلات از اعظمي بخشاست پويا و
گفتوگو وارد زمينه اين در مردم با.كرد رفع خيرين توسط
.است شده روبهرو خوبي استقبال با كه شدهايم
بدهيد؟ خودگردان خوابگاههاي درباره بيشتري توضيح "لطفا *
براي خوابگاه محدوديت با دانشگاهها گفتم كه همانطور *
دانشجويان از بخشي بنابراينهستند روبهرو دانشجويان
اين درنتيجه.كنند استفاده خوابگاه از نميتوانند
ايجاد نحوه.ميشوند روبهرو سنگيني هزينه با دانشجويان
لحاظ به دانشگاه كه است صورت اين به خودگردان خوابگاههاي
وارد ساختمان يك مالكين يا مالك با دارد كه حقوقي موقعيت
اين.ميكند اجاره آن صاحب از را ملك و ميشود مذاكره
پنج و چهار حتي و سه يا و طبقه دو ميتواند ساختمانها
دانشجويان نيز را ساختمانها اين اجارهبهاي.باشد طبقه
بهصورت دانشجو كه پولي از قطع بهطور كه ميپردازند
كه اين ضمن.است كمتر ميپردازد اجارهخانه بابت انفرادي
دانشجو يك وقتي كه سختگيريهايي و اجتماعي معضلات
را ميكند اقدام خانه يك اجاره براي انفرادي بهصورت
ساختمان ، تعميرات چون خدماترسانيهايي كه اين ضمن.ندارد
قرار دانشگاه حمايتي چتر در نيز...و نظافت غذا ، سوخت ،
و زمينه اين در دانشجو و دانشگاه حقوق است قرار.ميگيرد
قالب در را دارند بهعهده كدام هر كه وظايفي
.بدهيم سامان آييننامهاي
را دانشجويان مشكلات كرديد بيان شما كه مسائلي *
"اخيرا كه داريد اطلاع.كند حل درازمدت در نميتواند
گرفته صورت مختلف دانشگاههاي دانشجويان سوي از تجمعهايي
خواستار ميدانند پاسخگو را دولت كه اين دليل به و است
.شدهاند مشكلات اين به سريع رسيدگي نيز و مشكلاتشان حل
.نميشود رفع آينده سال چند در آنها مشكل "ظاهرا ولي
داريد؟ پاسخي چه حاضر حال در آنها مشكلات رفع براي
كه را چه آن كه بدهم توضيح را مطلب اين است لازم البته *
آموزش بدهد قرار دانشجويان دراختيار كه كرده تعهد دولت
خوابگاه فاقد دانشجو اگر كه است طبيعي البته.است رايگان
تاثير او آموزش روي بر مسائل اين باشد ، مناسب غذاي يا
دراختيار را امكاناتي دولت خاطر همين به.ميگذارد
.است داده قرار دانشگاهها
مشكل با كه دانشگاههايي كه كردهايم اعلام "صراحتا ما
ضمن.كنند اعلام را خود بحران يا و مشكل نوع هستند مواجه
اعلام دانشجويان به شفاف بهطور بايد دانشگاهها كه اين
نميتوانند را تسهيلاتي چه و دارند امكاناتي چه كه كنند
كه كنند اعلام "مثلا.دهند قرار دانشجو اختيار در
صورت اين در.بدهند خوابگاه دانشجو به نميتوانند
امكانات خود ، موردنظر دانشگاه تعيين هنگام نيز متقاضيان
انتخاب به كافي اطلاعات با و ميگيرند درنظر را دانشگاه
موظف دولتي دانشگاه بخش در ولي.ميپردازند دانشگاه
اين ضمنكنيم ارائه دانشجويان به رايگان آموزش كه هستيم
ملي سرمايهگذاري يك نيازمند دانشجويي خوابگاههاي بحث كه
چيزي گفتيد كه همانطور "قطعا.است دولتي و خصوصي بخش در
بايد.كرد حل را آن بتوان ديگر سال يا امسال كه نيست
مانند مختلف شكلهاي در را دانشجويي خوابگاههاي مساله
به آگاهيدادن و اطلاعرساني خودگردان ، خوابگاههاي
زمينه در سرمايهگذاري براي خصوصي بخش تشويق دانشجو ،
حال عين در.كرد رفع...و وقف حسنه سنت خوابگاه ، تاسيس
وجود با كه كرد تفهيم دانشجويان براي ميبايست نيز
به و كنند زندگي هم كنار در ميتوانند مشكلات و تنگناها
را يكي امكانات و درس بين يعني.بپردازند تحصيل و درس
ميبايست نفر چهار كه اتاق يك در اگر يعنيكنند انتخاب
ارزش شدند ساكن هم نفر هشت حتي و هفت يا شش كنند زندگي
ولي كند نگاه موضوع اين به اغماض ديده با دانشجو كه دارد
.دهد ادامه را خود درس
درخصوص مختلف دانشگاههاي دانشجويان اعتراضهاي ميان در *
دختر دانشجويان اعتراضات كه بوديم شاهد خوابگاهي ، مشكلات
خوابگاهي مشكلات از بخشي دستكم چرا است ، بوده بيشتر
نميشود؟ رفع دختر دانشجويان
تلاش اخلاقي لحاظ به كشور دانشگاههاي همه در "تقريبا *
در را دختر دانشجويان شده كه قيمتي هر به تا ميشود
پسر دانشجويان مورد در كه حالي در.دهيم اسكان خوابگاهها
كمتر دختر دانشجويان تعداد قبل سالهاي در.نيست اينطور
تغيير ناگهان تركيب اين وليبود پسر دانشجويان از
تغيير به نيز پيش سال بحرانهاي دلايل از يكي و ميكند
دانشگاه "مثلا.برميگردد پسر و دختر دانشجويان تركيب
دختر دانشجويان از تركيب 52درصدي يك با طباطبايي علامه
اين در دانشجو دختران تركيب كه صورتي در.ميشود مواجه
دختر دانشجويان كه اين برايبود 33درصد"قبلا دانشگاه
نامهرباني نيز مقداري كه است طبيعي شوند ، داده اسكان
براي ميبايست چون.بگيرد صورت پسر دانشجويان به نسبت
اين در.كرد پيدا محلي ممكن شكل هر به دانشجو دختران
است ممكن دارد را نفر شش يا چهار گنجايش محلي اگر شرايط
.شود گرفته درنظر نفر ده براي حتي
از ديگري بخش شويم ، خارج خوابگاهي مشكلات بحث از اگر *
اعلام نيز خودشان تجمعهاي در كه دانشجويان صنفي مشكلات
...و دانشگاهها علمي هيات اعضاي آموزش كيفيت به كردهاند
.دهيد توضيح باره اين در "لطفا.برميگردد
آموزشي معاونت به سئوال اين به پاسخگويي حوزه البته *
ميكنم ، اشاره خودم نخست صحبت به باز من ولي.برميگردد
باشيم ، داشته دانشگاهها توسعه به كمي نگاه يك ما وقتي
سطح در كه خوبي موفقيتهاي عليرغم ما كه است طبيعي
كارشناسي و دكترا دوره دانشجويان تربيت نظير عالي آموزش
خارج به دانشجو اعزام كاهش نيز و مختلف رشتههاي در ارشد
كيفي افت يك با شد كمي نگاه وقتي ولي داشتهايم ، كشور از
در هم و رفاهي و معيشتي مسائل در هم زمينهها همه در
كثرت با كه وقتي يعني.ميشويم روبهرو آموزشي مسائل
آموزش درگير استاد طرف يك از ميشويم ، روبهرو دانشجو
.ميشود كم پژوهش و تحقيق بار از ديگر طرف از و ميشود
كيفيت بر دانشجويان تعداد افزايش درنهايت خاطر همين به
تاثير...و آزمايشگاهها امكانات سرويسدهي ، كيفيت آموزش ،
.ميگذارد
او به ميكند ، اعتراض كمبودها همين به دانشجو يك وقتي *
بگوييد؟ ميتوانيد چه
همين بگوييم دانشجو به ميتوانيم كه مطالبي از بخشي *
ميتواند عالي آموزش اما.گفتيم الان كه است چيزهايي
تنها 30هزار دارد ، دراختيار كه بودجهاي با كه كند ادعا
عالي آموزش اگر.دهد قرار پوشش تحت است قادر را دانشجو
نميتواند دارد دراختيار كه بودجهاي با كه كند ادعا
باشد داشته...و جوانان مسائل ملي ، مسائل جامعه ، به كاري
منطقي حرفي ميگيرد پوشش تحت را دانشجو تنها 30هزار و
نخواهيم را مشكلات و تحصنها و اعتراضها اين ديگر و است
كشور دانشجويان از بسياري محرومكردن كار اين ولي.داشت
و 500هزار ميليون يك از حاضر حال در البتهاست تحصيل از
ولي ميپذيريم را آنها يكدهم تنها عالي ، آموزش داوطلب
و برسند ذهني وفاق يك به طرف دو هر كه است لازم درنهايت
.باشد اميدواركننده حركت جهت كه است اين بر مشروط هم آن
موقتي كار اين سختيهاي كه كنند احساس طرف دو هر يعني
يك تحصيل براي لازم حداقلهاي كه آن شرط به ولي.است
.شود فراهم آينده در دانشگاه در دانشجو
درك را مسائل خوب ، خيلي دانشجويان كه اين دليل به
كه كجا هر ما هستند برخوردار خوبي وجدان از و ميكنند
آنها با را مشكلاتمان صادقانه بهطور داشتهايم مشكل
پل يك صنفي ، شوراهاي ايجاد با "مثلا.كردهايم مطرح
اين با.شد برقرار مسئولان و دانشجو بين خوب ارتباطي
مسئولان به منطقي بهطور دانشجويان خواستههاي شوراها
.نميشد مطرح منطقي بهطور خواستهها اين "قبلا.شد منتقل
كه مشكلات از بسياري كه شد باعث دانشجو نظارتي نگاه اين
.شود رفع بود مديريت ضعف و بيتوجهي از ناشي
بسيار نيز مسائل به خاتمي آقاي فرهنگي نگاه البته
همين را تنگناها از بخشي نيز تاكنون و است تاثيرگذار
آقاي نگاه با دانشجويان عام نگاه چون.است كرده حل نگاه
كند ، شخصيت احساس دانشجو اگردارد خاصي وفاق يك خاتمي
.ميشود سازندگي صرف او توان و انرژي از زيادي بخش
دارد ادامه
شاهي امير افشين سيد:از وگو گفت
|