دگرگوني ايجاد و بازنگري ضرورت
نشريه معرفي
مداوم كار سال سه از پس
شد مرمت اصفهان قيصريه تاريخي سردر
دگرگوني ايجاد و بازنگري ضرورت
خوشنويسي آموزش معمول شيوههاي بررسي
پرورش و آموزش خوشنويسي درسي كتابهاي بررسي در *
اين به (حرفهاي فني و راهنمايي ابتدايي ، مختلف مقاطع در)
اين تاليف و تدوين در كه ميكنيم برخورد اساسي نكته
علمي اصول بر مبتني روشي هرگز كتابها
نشدهاست گرفته كار به
در پيشرفته و علمي شيوههاي اعمال كه نيست پوشيده كسي بر
تعليم اصحاب.ميكند ايفا مهم و بنيادي نقش يادگيري امر
شيوههاي اهميت به كامل وقوف با اخير سالهاي در تربيت و
چنان به پيشرفته آموزش روشهاي ابداع جهت در آموزش
به آن از ميتوان كه آمدهاند نائل ارزشمندي دستاوردهاي
انقلابي.كرد ياد تعليم و آموزش حوزه در انقلابي مثابه
و تعميق و انساني نيروي و آموزش زمان در صرفهجويي كه
.است داشته دنبال به را فراگيرندهها آموختههاي تثبيت
آموزش معمول شيوههاي بررسي با ميكوشد نوشتار اين
آن مهم و عمده كانون دو در (نستعليق خط بويژه) خوشنويسي
بيان و "ايران خوشنويسان انجمن" و "پرورش و آموزش" يعني
متوليان صاحبنظران ، توجه شيوهها اين كاستيهاي و نواقص
در تحول ايجاد و بازنگري ضرورت به را مربوطه مسئولان و
مقايسهاي بررسي چند هر.كند جلب آموزش از بخش اين
مشابه رشتههايي با "خوشنويسي" كنوني آموزشي شيوههاي
.ميانجامد ناخوشايند نتيجهاي به "طراحي" همچون
با بسيار شباهتهاي "خوشنويسي" و "طراحي" كه آنجا از اما
رشته دو اين آموزش فعلي شيوههاي مقايسه لذا دارند هم
موءثر بسيار مبحث اين موضوع شدن روشنتر جهت در ميتواند
.باشد سودمند و
ميان دقيقي هماهنگي كه است اين بر سعي "طراحي" آموزش در
;آيد بوجود (تمرين و تصور يا ديدن طريق از) "دست" و "ذهن"
.ميانجامد "طراحي" در "مهارت كسب" به هماهنگي اين كه
نهايت در و شده طي مراحل همين نيز "خوشنويسي" آموزش در
مورد "خوشنويسي در مهارت كسب" يعني "دست و ذهن" هماهنگي
.ميباشد نظر
چه) ما كشور در طراحي آموزش متداول و موجود شيوههاي اما
پيشرفتهتر بسيار (ديگر مراكز در چه و پرورش و آموزش در
دور در چنانكه.است خوشنويسي فعلي آموزش شيوههاي از
با "طراحي آموزش" كلاسها مبتديترين و افتادهترين
عملي و نظري تعليم موجود ، پيشرفته شيوههاي از استفاده
.ميگيرد صورت زمان كمترين در و سادگي به آن
شيوههاي اساس و محسوس اختلاف به بهتر هرچه كه آن براي
خوشنويسي آموزش در فعلي غيرعلمي روشهاي و "طراحي آموزش"
"خوشنويسي" و "طراحي" كتاب دو به نگاهي است كافي ببريم پي
اعمال شيوههاي افكنده حرفهاي فني شاخه گرافيك رشته
.كنيم مقايسه هم با را كتاب دو اين در شده
كه شباهتهايي تمام با كه شد خواهد مطرح پرسش اين بيگمان
كيفي اختلاف همه اين دارد وجود "خوشنويسي" و "طراحي" بين
آنجا از !ميشود؟ ناشي كجا از دو اين آموزش شيوههاي در
همچون).است فراگير و شمول جهان رشتهاي "طراحي" كه
و محققان صاحبنظران ، (...و سينما -موسيقي -نقاشي
موازات به (غربيها بويژه جهان سطح در) رشته اين هنرمندان
و جديد شيوههاي به دامنهدار تحقيقات با رشتهها ديگر
در آموزش آن نتيجه كه يافتهاند دست آن آموزش در پيشرفته
كه گونهاي به.است بهتر كيفيتي با و كوتاهتر زماني
و آموزش در آنان دستاوردهاي از دنيا سراسر در همگان
است ملي هنري كه خوشنويسي اماميبرند سود طراحي تعليم
ميبايست بهناگزير بوده وارداتي شيوههاي فاقد "طبعا
آموزش شيوههاي به داخلي صاحبنظران و خوشنويسان توسط
ميتوان جرات به بلكه نشد چنين كه مييافت دست پيشرفته
تاكنون صفويه دوره از خوشنويسي آموزش شيوههاي در كه گفت
با امروزه و نداده رخ چنداني تغيير (نستعليق آموزش در)
نه ساليان و (سنتي)غيررسمي آموزش از دراز ساليان گذشت
"پرورش و آموزش وزارت" در آن رسمي آموزش از كوتاه چندان
"ايران خوشنويسان انجمن" و (درسي ماده يك عنوان به)
همچنان و نپذيرفته صورت زمينه اين در خوري در اقدام
لذا.ميشود گرفته بكار سليقهاي و ابتدايي كهنه ، روشهاي
در صرفهجويي را آموزش پيشرفته روشهاي ثمره مهمترين اگر
اثر در كه ، درمييابيم بدانيم انساني نيروي و آموزش زمان
به كه نيروها چه خوشنويسي ، آموزش در شيوهها اين فقدان
.نميشود و نشده تلف كه عمرها چه و نميرود و نرفته هدر
شاعر نظر مورد آنچه جز تعبيري معروف مصراع اين آنگاه
به عمرم سال چهل":كه ميكند متبادر ذهن به را است بوده
.!!"تلف شد خط
مقاطع در) پرورش و آموزش خوشنويسي درسي كتابهاي بررسي در
نكته اين به (حرفهاي فني -راهنمايي -ابتدايي:مختلف
كتابها اين تاليف و تدوين در كه ميكنيم برخورد اساسي
حال.است نشده گرفته بكار علمي اصول بر مبتني روشي هرگز
شيوه تدوين در را "تشابه" و "ترتيب" اصل دو اگر كه آن
كتابها اين محتواي در نگاهي با بپذيريم خوشنويسي آموزش
آنها تاليف و تدوين در لازم اصل دو اين كه يافت درخواهيم
حروف نستعليق الفباي آموزش در مثال براياست نشده رعايت
دارند هم با بسيار شباهت فرم نظر از كه "گ.ك.ف.ث.ت.پ.ب"
حروف اين تمامي در "ب" شكل گفت ميتوان كه بهگونهاي
داده آموزش گروه يك در و هم كنار ميشوددر تكرار
ن ، " يعني "گرد حروف" گروه مورد در است همينطور.نميشود
موجبات تشابه اصل رعايت عدم اين و "ع ح ، ي ، س ، ص ، ل ، ق ،
طرف از.ميسازد فراهم را يادگيري امر پيچيدگي و آشفتگي
اين در "مشكل به آسان از" آموزش يعني "ترتيب" اصل ديگر
شگفتي كمال در و است شده گرفته ناديده كلي به كتابها
نظر از الفبا فرم ويژگيهاي ترتيب رعايت بجاي كه ميبينيم
و ، ،-د ، ه - ث ، ت ، پ ، ا ، ب ، ) آنها نوشتن در پيچيدگي و سادگي
آنها الفبايي ترتيب (ع ح ، ي ، ص ، س ، ل ، ق ، ن ، -ط م ، ر ،
ص ش س ژ ز ر ذ د خ ح چ ج ث ت پ ب ا) است شده گرفته بكار
كه است آن دهنده نشان نمونهها اين (..و گ ك ف ق ع ض
نتيجه ، در گرفته ناديده خوشنويسي در را "فرم اصالت" موءلف
آنها شكل و فرم لحاظ به الفبا حروف دستهبندي از
خود آموزشي شيوه در را اساسي و عمده اشكالات و بازمانده
علمي و اصولي روشي تدوين در "نهايتا و گرديده موجب
به پرداختن.است مانده ناكام خوشنويسي آموزش پيرامون
و فراتر فرصتي شده ياد كتابهاي نواقص و كاستيها ديگر
با محترم مسئولان است اميد.ميطلبد فراختر حوصلهاي
تاليف و تدوين جهت در مناسب راهكارهاي از بهرهگيري
همت نستعليق خوشنويسي آموزش پيشرفته و اصولي روشهاي
جرات به كه را فرهنگي ميراث و ملي هنر اين و گماشته
هنر هويت" سمبل و "ايراني هنرهاي عصاره" را آن ميتوان
.دارند پاس را ناميد اسلامي ايران "ملي
سالهاي در كه را موءثري بسيار اقدام و ابتكار خوشبختانه
به خوشنويسي درزمينه درسي كتب تاليف محترم مسئولان اخير
متن در نستعليق خط از استفاده آن و آوردهاند عمل
امر اين كه.است راهنمايي و ابتدايي دوره فارسي كتابهاي
بطور و گرديده دانشآموزان در "نظري مشق" تقويت موجب
و فرم" جهت از نستعليق نظري شناخت در را آنان غيرمستقيم
جهت در مناسب بسيار زمينهاي داده ياري "كلمات هندسه
بيگمان.است آورده فراهم را خوشنويسي مستقيم آموزش
حركت اين ديگر كتابهاي در مفيد اقدام اين گسترش و ادامه
خوشخطي در و بخشيد خواهد تكامل و تسريع را اصولي
.بود خواهد موءثر نيز دانشآموزان
انجمن" يعني كشور در خوشنويسي آموزش مهم كانون ديگر اما
استادان حضور امتياز از كه حال عين در "ايران خوشنويسان
فقر از همچنان است برخوردار ماهر خوشنويسان و بزرگ
كانون اين چند هرميبرد رنج پيشرفته آموزشي شيوههاي
موفقتر بسيار خوشنويسي تعليم در پرورش و آموزش به نسبت
در آموزشي بهتر روشهاي دهنده نشان موفقيت اين اما.است
موجب را موفقيت اين عمده عامل دو بلكه نبوده ، انجمن
انجمن متعلمان و هنرجويان اينكه اول عامل.است گرديده
يادگيري به عشق و اشتياق و شور با كه هستند داوطلباني
چنين پرورش و درآموزش حاليكه در ميآورند ، روي خوشنويسي
براي كافي انگيزه از دانشآموزان موارد بسياري در و نيست
.نيستند برخوردار خوشنويسي آموزش
از استثنا بدون انجمن مدرسان و معلمان اينكه دوم عامل
وپرورش آموزش در اما) برخوردارند خوشنويسي در كافي مهارت
غير دبيران و آموزگاران از بناچار و موارد اغلب در
.(ميشود استفاده خوشنويسي آموزش در خوشنويس
دو بزرگ امتياز دو اين كنار در ايران خوشنويسان انجمن
نبود -دارد1 همراه خود با سالهاست را عمده كمبود
آموزشي كتابهاي فقدان-آموزش 2 در علمي و اصولي روشهاي
آموزشي موءسسات نادرترين از يكي انجمن جهت اين از شايد)
و درسي برنامه بدون اما آموزشي موءسسهاي !باشد دنيا در
كنار در انجمنخوشنويسان مسئولان است اميد (!!آموزشي كتب
و شور و ماهر وخوشنويسان اساتيد حضور يعني موهبتبزرگ دو
و اساسي عامل دو به دستيابي جهت در داوطلب هنرجويان شوق
كتب تاليف و آموزش پيشرفته روشهاي تدوين يعني ديگر مكمل
تحقيق سايه در (ممتاز و عالي خوش ، متوسط مراحل) خوشنويسي
كه است توضيح به لازم اينجا درگمارند همت پژوهش و
تلقي تدريس روشهاي مثابه به "المشق رسم" كتابهاي
و فرم" چگونگي به كتابها اينگونه در كه چرا.نميگردند
كه حالي در ميشود ، پرداخته "كلمات و حروف قواعد و هندسه
كلمات و حروف اين "آموزش چگونگي" تدريس روش كتابهاي در
.ميگيرد قرار بحث مورد
طبع و لطيف خوي و خلق زائيده "نستعليق" اينكه سخن پايان
و عارفانه نگاه نماياننده و ايراني مهربان و بلند
.است آفرين هستي محبوب يگانه و "هستي" به او عاشقانه
نستعليق فرود و فراز و تاب و پيچ در ايراني هنرمندان
.نهفتهاند رازها و نهاده رمزها
بالا به اول نمود جا را "الف"
رعنا سرو چون قامتش ماند كه
عنبر قرص نهاده "ب" زير به
لنگر افكنده زورقي مشكين به
روح شد تازه را "ت"حرف ديدم چو
نوح كشتي شد آشنا دريا به
عاجي لوح روي به "خ" كشيده
تاجي بنهاده هدهدي فرق به
"صاد" ديده در را سرمه كشيده
"ضاد"عارض بر را خال نهاده
ساده لوح روح به "ف" كشيده
برنهاده پايين به سر دلبر چو
"نون" حلقه در را نقطه نهاده
موزون گشته خوبان گوش نقب چو
"بيگلاري ادراكي"
چيست؟ سيهداني خال آن تو زلف خم در
افتاده "جيم" حلقه در كه دوده نقطه
"حافظ"
كه است هماهنگ ايراني خوي و باخلق چنان نستعليق خوشنويسي
از و ناميد "ايراني هنر نمود نابترين" را آن ميتوان
از غيرايراني خوشنويسان توانمندترين حتي كه همينروست
مرزهاي از خط اين هرگاه و بودهاند ناتوان آن دقيق نگارش
خود زيبايي و لطافت ديگر سرزمينهاي در رفته فراتر ايران
مانند ايراني غير شيوههاي در كه داده دست از را
امر اين عربي و عثماني -افغاني -هندي -پاكستاني شيوههاي
.است مشهود "كاملا
پيشرفته و علمي روشهاي تدوين و ابداع با كه برماست لذا
و بالندگي مناسب بستر كوشيده آن حفظ در نستعليق آموزش
.آوريم فراهم را افزونترش هرچه پويندگي
رشوند اسماعيل
نشريه معرفي
(ايران هنر فصلنامه ) طاووس
فصلنامهاي طاووس ، .شد منتشر طاووس نشريه از شماره دومين
منتشر رنگ چهار در و انگليسي و فارسي زبان دو به كه است
.ميشود
تك ايران ، معاصر نقاشي بر جنگ تاثير و ايران معاصر هنر
اواخر مهم نقاشي يك معرفي كلاسيك هنر ،(كيارستمي):چهره
پيكاسو شاه ، ناصرالدين قبر سنگ مجسمهسازي ، صفوي ، دوره
ذهنيت تجريد:نقاشي گلستان ، كاخ:موزهها ميگويد ، سخن
رسيده روشني به كه هنري فرنود ، رعنا نقاشيهاي در ايراني
:گرافيك ميرفصيح ، سودابه اعتمادي ، محمدعلي:معرفي است ،
شناساند ، ايران جامعه به را گرافيك هنر بيينالها
مرور و امروز انسان برابر در آينهاي آرت ، پاپ:نمايشگاه
در معماري و هنر" كنفرانس از گزارشي:بررسي و گزارش فصل ،
شماره اين در شده درج مطالب جمله از اخبار و "قاجار عصر
.هستند طاووس فصلنامه
مداوم كار سال سه از پس
شد مرمت اصفهان قيصريه تاريخي سردر
تاريخي سردر مركزي و اصلي نقاشي بزرگ تابلو مرمت كار
.رسيد پايان به مداوم كار سال سه از پس اصفهان قيصريه
ميراث ، مديركل همشهريدراصفهان خبرنگار گزارش به
مراحل شامل را تاريخي اثر اين مرمت عمليات اصفهان فرهنگي
روش تعيين آسيبها ، و آلايندهها نوع تعيين و آسيبشناسي
ديگر و گردوخاك زدودن رنگي ، لايههاي تثبيت مرمت ، مناسب
و اصول آخرين طبق اثر دقيق تعمير و رسوبات و آلايندهها
.كرد اعلام مرمتي روش
جمله ، از است صفويه دوره آثار از كه ارزشمند نقاشي اين
جنگ كه است سردر اين در موجود مهم ارزشمند نقاشي سه
تصوير دواست كشيده تصوير به را ازبكان با اول شاهعباس
شامل دارد قرار اصلي تصوير اين طرفين در كه ديگر
.است خارجي فرستادگان از پذيرايي و شكارگاه از موضوعاتي
تزئينات جمله از كه است صفويه دوره آثار از تصاوير اين
.ميرود شمار به قيصريه سردر در موجود
برگ نگارخانه
تا ساعت 9 از /خرداد تا 23 /شهبندي جاسمن نقاشي نمايشگاه
به نرسيده وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و 16 12
.شماره 1/12 افشار ، دامن كوچه ميرداماد ،
سبز نگارخانه
از /خرداد تا 18 /بخشي سيامك و سابينا نقاشي نمايشگاه
مقابل وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و 15 تا 13 ساعت 9
.تلفن8711311 / شماره 1068 ساعي ، پارك
ثمر هفت گالري
از / خرداد تا 19 از 16 / نيوندي نازي عكس آثار نمايشگاه
پنجم ، كوي نور ، كوه مطهري ، خيابان:نشاني/ تا 20 ساعت 16
.شماره 25
ضرابي گالري
تا ساعت 16 از /خرداد تا 31 از 20 گروهي نقاشي نمايشگاه
/شماره 1518 يخچال ، مقابل شريعتي ، خيابان:نشاني /20
.تلفن266691
شيث نگارخانه
/خرداد تا 20 از 16 /(مهتاب) احمدي آسيه نقاشي نمايشگاه
جنوبي ضلع وليعصر ، چهارراه:نشاني /تا 20 ساعت 16 از
.تلفن6709185 /شماره 41 شرقي ، شيرزاد كوچه دانشجو ، پارك
كاريكاتور خانه
در قدس" موضوع با عرب هنرمندان كاريكاتور آثار نمايشگاه
ساعت از /خرداد تا 25 از 11 /"عرب كاريكاتوريستهاي آثار
همت ، اتوبان شريعتي تقاطع:نشاني /تا 18 و 15 تا 13 10
:تلفن /شماره 60 كتابي ، ميدان از بعد نبي ، گل خيابان
.2251563
|
|