درگذشت تاجيكستان ملي شاعر" شيرعلي"
نيازمند فنون و علوم كاوشكدههاي گسترش
است ملي عزم
داريم كمبود كشور در قرآن مفسر نفر 5000
شد مرمت "رضا ابراهيم" امامزاده آرامگاه
بقعه به صفوي شاهاسماعيل اهدايي چوبي در
شد كشف كاشان در امامزادهاي
درگذشت تاجيكستان ملي شاعر" شيرعلي"
مردمي و شاعرنامدار شيرعلي لايق :فرهنگي علمي گروه
وداع را مغزي ، دارفاني سكته اثر بر جمعه روز تاجيكستان
.گفت
مغزي سكته براثر گذشته هفته از تاجيك مشهور غزلسراي
.بود گرفته قرار درمان تحت و شده بستري دربيمارستان
نزد دلنشين اشعار سرودن با داشت سال كه 59 شيرعلي
از تاجيكستان مردم ويژه به آسيايميانه فارسيزبانان
.است برخوردار خاصي محبوبيت
باعث خود غزليات ديوان انتشار و غزل سرودن با شيرعلي
.شد تاجيكستان در غزلسرايي احياي و رونق
آسياي كشورهاي و افغانستان ايران ، غزلسرايان و شاعران
تاجيك مستقل شاعران از كه شيرعلي آثار و نام با ميانه
جايزه دريافت به موفق گذشته سال ويدارند آشنايي بود ،
ملل فرهنگي و علمي ، آموزشي سازمان از "نيلوفر" بينالمللي
تاجيكستان فرهنگي جايزه بالاترين و شد "يونسكو" متحد
.ساخت خود آن از نيز را "رودكي" بنام
جمهوري به بار چندين بود ايران دوستداران از كه شيرعلي
دست" و "گلچيناشعار" كتاب دو و سفركرد ايران اسلامي
و اصفهان تهران ، ايراندر مساعدت و كمك با وي "مادر دعاي
تاجيكستان نامدار شاعر شيرعلي از.شد منتشر تاجيكستان
به ميتوان آثار اين جمله از كه مانده برجا زيادي آثار
اشعار ، گلچين غزليات ، ديوان مادرنامه ، وطن ، خاك خيام ، جام
غزليات ، قصايد حاوي كه ودريا من و الهام مادر ، دعاي دست
شاعر خاكسپاري مراسمكرد اشاره است ، فراواني رباعيات و
كشوربرگزار اين پايتخت دوشنبه در شنبه روز تاجيكستان ملي
.ميشود
نيازمند فنون و علوم كاوشكدههاي گسترش
است ملي عزم
فرهنگسرايبهمن علم درخانه فعاليت انجام حال آموزاندر دانش
عامل مدير ترابيزاده ، مصطفي مهندس با گفتوگو
زيركزاده علمي بنياد
;اشاره
عملي نتايج و كاربرد نحوه با دانشآموزان ناآشنايي
كه علمي آزمايشهاي انجام امكان عدم نيز و آموختههايشان
موانع از يكي ميانجامد ، فنآوري و دانش از ناقص دركي به
شمار به كشورمان رسمي آموزش نظام پويايي و رشد اصلي
سرمايهگذاري نيازمند نقيصه اين رفع طرفي از.ميرود
مدارس آزمايشگاههاي تجهيز و احداث زمينه در گستردهاي
امكانپذير پرورش و آموزش منابع كمبود به توجه با كه است
گسترش و ايجاد شرايطي چنين در.نميرسد نظر به
آموزشي نظام چارچوب از خارج در فنون و علوم كاوشكدههاي
.باشد راهگشا ميتواند كشور رسمي
سال 1371 از زيركزاده علمي بنياد موضوع ، اين به توجه با
حركتي آغازگر زمينه ، اين در فعاليت با تا است كوشيده
مسئولان ، و مردم حمايت و فراگيري تداوم ، صورت در كه باشد
ميان در بلكه دانشآموزان بين در تنها نه علم ، گسترش به
.انجاميد خواهد نيز جامعه اقشار ساير
از يكي عنوان به زيركزاده علمي بنياد گذشته سال اواخر در
منطقه سازمان سوي از سالانه كه علم ترويج جايزه برندگان
به.شد برگزيده ميشود ، اهدا علم مروجان به كيش آزاد
آن از خلاصهاي كه است شده انجام گفتوگويي مناسبت همين
.آوردهايم درپي را
ظريفي سيامك :از وگو گفت
شد؟ تشكيل هدفي چه با و سالي چه در زيركزاده علمي بنياد *
سال 1371 از علم ، ترويج هدف با را فعاليتش بنياد اين *
اين بنيانگذار زيركزاده احمد مهندس مرحوم.كرد آغاز
را خود زندگي عمر يك سرمايه شخصياش ، منزل فروش با بنياد
بنياد اين امناي هيات اختيار در تومان ميليون ارزش 70 به
زندگي 86 طي كه او.گذاشت بودند ، شده انتخاب وي توسط كه
و علمي فعاليتهاي كوران در را طولاني سالياني خود ، ساله
به بود ، گذرانده مختلف دانشگاههاي در تدريس و اجتماعي
محلي به تنها دانشگاه و دبيرستان كه بود معتقد درستي
فقدان اين و شده ، تبديل نظري دروس خواندن براي
.ميرود شمار به آموزشي نظام براي نقصي مجهز آزمايشگاههاي
در را مملكت اين علمي اعتلاي آرزوي كه كس هر بنابراين ،
نقيصه اين تا كند تلاش خود سهم به بايد ميپروراند ، سر
.گردد برطرف
درگذشت ، بنياد امناي هيات تشكيل از پس كوتاهي مدت كه او
گذاشته اختيار در كه سرمايهاي با اگر حتي داشت اعتقاد
چون.است رسيده هدفش به شود ، احداث هم كوچك آزمايشگاه يك
را ديگري علاقهمند افراد است ممكن كوچك آزمايشگاه همان
در مراكز اين و كنند فعاليت زمينه اين در كه كند ترغيب
.يابد گسترش كشور سطح
راهاندازي چگونه را مراكزتان امنا ، هيات تشكيل از پس *
كرديد؟
اختيار در كه سرمايهاي با چون.رفتيم شهرداري سراغ به *
ساختمان احداث و زمين خريد هزينه نميتوانستيم داشتيم ،
بنابراين كنيم ، تامين را مخارج ديگر و وسايل ساخت مناسب ،
پي در.كرديم ديدار تهران وقت شهردار كرباسچي ، آقاي با
به بزرگي نمايشگاهي چادر بهمن ، فرهنگسراي در ديدار ، اين
آن كه گذاشتند اختيارمان در را مربع متر حدود 600 وسعت
يك به خودمان سرمايه از بخشي و فرهنگسرا مالي كمك با را
آنجا در را علميمان وسايل و تبديل كلاهفرنگي ساختمان
خاوران فرهنگسراي وقت مسئولان دوره همين در.كرديم مستقر
ما از داشتند ، قرار فرهنگسرا آن افتتاح آستانه در كه
قرار ابتدا.كنيم داير آنجا در را مشابهي مركز خواستند
مسئولان وقتي اما شويم ، مستقر آنجا در موقت صورت به بود ،
منطقه آن محروم بچههاي اشتياق و شور و استقبال فرهنگسرا
تغيير نظرشان ديدند ، ما مركز امكانات از استفاده در را
طوري به گذاشتند ، اختيارمان در نيز را بيشتري فضاي و كرد
.يافت گسترش سالن به 6 اتاق از 4 ما استقرار محل كه
وجود فنون و علوم كاوشكدههاي اين در كه علمي وسايل با *
امكانپذير زمينههايي چه در علمي تجربه و آزمايش دارد ،
است؟
بهمن فرهنگسراي در طوسي نصيرالدين خواجه كاوشكده دو در *
مجموع در خاوران فرهنگسراي در فنون و علوم نمايشگاه و
زمينههاي در آموزشي و علمي تجربه كسب آزمايش ، امكان
كه وسايل اين بااست فراهم زيستشناسي و مكانيك فيزيك ،
شده ساخته دارند همكاري بنياد با كه تكنيسينهايي توسط
پايان تا دبستان دوره از علمي آزمايشهاي انجام است ،
امكانپذير دانشگاهي آزمايشهاي موارد برخي در و دبيرستان
با مراجعان فنون ، و علوم كاوشكدههاي اين در همچنين.است
هواپيما ، تحول سير با متعدد تصاوير و ماكتها از استفاده
.ميشوند آشنا ماه كره به انسان سفر و موشك
بازديد علمي آموزش براي شيوهاي چه از مراكز اين در *
ميشود؟ استفاده كنندگان
به توجه با هستند دانشآموزي گروههاي اغلب كه مراجعان *
و دارند قرار دستگاهها كنار در كه راهنمايي يادداشتهاي
اين در كه كارشناساني راهنمايي از استفاده با همچنين
مورد را موجود وسايل شخصا دارند ، همكاري ما با مراكز
قوانين و اصول با تجربي صورت به و ميدهند قرار استفاده
.ميشوند آشنا علمي
چه از فنونتان و علوم مراكز راهاندازي براي شما *
كردهايد؟ استفاده الگويي
در ما مراكز.گرفتيم ايده سانفرانسيسكو كاوشكده از ما *
"اوپنهايمر" نام به شخصي كه است حركتي ابتدايي شكل واقع
در مذكور كاوشكده بنيانگذاري با سال 1968 در
كرد طراحي را موزهاي وي.بود آن آغازگر سانفرانسيسكو ،
مراجعان و نداشت ويتريني جنبه آن در وسايل كه
و تماس همين طريق از و بزنند دست آنها به ميتوانستند
بازي و سرگرمي تفريح ، با كه تعاملي رابطه و استفاده
.بياموزند را علمي قوانين و اصول است ، همراه
است؟ يافته رواج دنيا در حد چه تا مراكزي چنين ايجاد *
در جهان در اعجابآوري طور به فنون و علوم موزههاي *
فنون و علوم موزه حدود 1300 سال 1998 در.است گسترش حال
به تعداد اين سال 1999 در كه حالي در داشت وجود دنيا در
برخي حتي و بزرگ شهرهاي اغلب آمريكا دررسيد مرز 1800
.برخوردارند موزهها اين از كوچك شهرهاي
موزه آلمان در مونيخ موزه جمله از جهان بزرگ موزههاي
اختصاص موزهها اين به را بخشهايي انگليس ، در علوم
.دادهاند
اين نيز سوم جهان پيشرو كشورهاي ساير و چين هند ، در
يك با را فعاليتشان كه هنديها.است گرفته نضج حركت
آغاز بمبئي و حيدرآباد از محدود و ساده بسيار برنامه
.دادهاند گسترش خوبي به را آن ابعاد اكنون كردند ،
قصد نيز دوبي و كرده احداث را مركزي عربستان ، اخيرا
چنين احداث پي در كنيا هم آفريقا در.كند چنين داشت
در و است كرده جذب را همه حركت اين حال هر به.بود مركزي
مورد ضرورت يك عنوان به علمي توسعه مسئله كه كشوري هر
نياز يك عنوان به مراكزي چنين راهاندازي باشد ، توجه
ما كه است اين واقعيت و ميگيرد قرار كار دستور در اساسي
گسترش به مبرمي نياز آموزشيمان سيستم بودن نظري دليل به
.داريم موزههايي چنين
از ريشهدارتر خيلي ما رسمي آموزشي نظام مشكل ظاهرا *
مستمر و مداوم تغييراتاست نظام اين بودن نظري نقيصه
عدم كوتاه ، مدتي از پس يك هر كه نيز سيستم اين در صوري
در.است نقيصه همين بيانگر ميدهند ، نشان را خود كارايي
داريد؟ نظري چه مورد اين
نظام متوليان ما كشور در هنوز است ، همينطور بله ، *
يا باشد اروپايي بايد ما آموزشي نظام كه اين برسر آموزشي
اجرا مورد به بايد شرقي آسياي سيستم اينكه يا و آمريكايي
اين كه حالي در.نرسيدهاند قطعي تصميم به شود ، گذاشته
.شده حل كشورها از بسياري در كه است سال حداقل 200 مسئله
ما كه است مسئله اين از ناشي نيز مكرر تغييرات اين
قرار استفاده موررد را نظامها ساير از ناقصي برداشت
عدم آن و دارند مشتركي نقايص همه كه برداشتهايي ميدهيم ،
بيتوجهي و دانشآموزان توسط تكنولوژي جذب براي بسترسازي
.است آنان در آفرينندگي و خلاقيت نيروي برانگيختن به
بهبود در فنون و علوم كاوشكدههاي نقش به توجه با *
مراكز ، اين احداث زمينه در نقشي چه دانشآموزان وضعيت
قائليد؟ پرورش و آموزش وزارت براي
آن به كه بودجهاي ميزان با پرورش و آموزش وزارت *
.نيست مراكزي چنين ايجاد به قادر عملا مييابد ، اختصاص
كه بهطوري.است مواجه مشكلات از كوهي با وزارتخانه اين
نهايتا و شيفته دو به شيفته سه مدارس تبديل حاضر حال در
اين اولويت مهمترين مدارس ، تمامي كردن شيفته يك
در بودجهاي بايد مراكزي چنين گسترش براي.است وزارتخانه
در دولت تا يابد اختصاص امر اين به كشور كلان برنامههاي
فرهنگي كار بايد آنكه ضمن شود ، فعال زمينه اين
مختلف ، دستگاههاي ارگانها ، همه تا گيرد صورت گستردهاي
در كه خيري افراد همچنين و خصوصي بخش كارخانهها ، صاحبان
به ميشوند پيشقدم بيمارستان يا مدرسه مسجد ، ساخت زمينه
گسترش.كنند توجه هم فنون و علوم كاوشكدههاي ساخت ضرورت
.است ملي عزم يك نيازمند مراكز اين
در ديدگاههايمسئولان و كشور منابع كمبود به توجه با *
تخصيص ميرسد ، نظر به قبيل ، اين از فعاليتهايي مورد
جامعه در نگرش تغيير همچنين و آنان سوي از لازم بودجه
ناپذير تحقق كوتاهمدت در مراكز اين ايجاد به كمك براي
هزينه كمترين با بتوان كه دارد وجود راهحلي آيا باشد ،
باشد ، امكانپذير كه جايي تا كوتاه ، نسبتا زماني در
گذاشت؟ اجرا مرحله به مدارس در را عملي آموزش
"فرهنه" نام به فرانسوي معلم يك توسط كه اقدامي بله ، *
فرانسه معلمان اتحاديه سوي از كوتاهي مدت در و گرفت صورت
الگوي ميتواند يافت ، گسترش كشور اين مدارس تمامي در
معلمان ساير او از پيروي به و "فرهنه"باشد مناسبي
را سادهاي ابزارهاي تدريس ، هنگام اتحاديه ، عضو فرانسوي
سر به خود با باشند ، موثر مطالب فهم در ميتوانستند كه
مثل علمي قانون يك تدريس براي مثلا.ميبردند كلاسها
اين درس ، كلاس سر در معمولي قيچي يك از استفاده با اهرم ،
چيزهاي بردن با مثلا يا.ميكردند تدريس عملا را قانون
اين كاركرد بر حاكم فيزيكي قوانين زيپ ، مثل ديگر ساده
.ميدادند توضيح عملي بهطور را وسايل
خودشان ناچيز سرمايه با كه معلمان اتحاديه اقدام اين
.كرد متحول را فرانسه آموزشي نظام بود ، شده راهاندازي
كاوشكدههايي جمله از مراكزي نگهداري و تجهيز اداره ، *
به را سنگيني هزينه قاعدتا داريد ، دراختيار شما كه
هزينهها تامين براي آيا ميكند ، تحميل ادارهكنندگانش
هستيد؟ برخوردار هم خاصي مالي كمكهاي از
دريافت فعاليتمان سال اين 7 طي ما كه كمكي تمام *
بابت تنها كه درحالي است ، تومان ميليون تنها 2 كردهايم ،
را زمين وضعي حركت كه فوكو آونگ و موشكمان ماكت ساخت
.پرداختهايم تومان هزار و 500 ميليون ميدهد 2 نشان
سانفرانسيسكو كاوشكده پيش سال حدود 3 بدانيد است جالب
دريافت كمك امريكا دولت و مردم از دلار ميليارد حدود 2
طي هم را خود گسترش و تثبيت مرحله قبلا كه درحالي كرد ،
توجه با حد آن در كمكهايي دريافت توقع البته.بود كرده
اما.است خيالپردازي كشورمان اقتصادي واقعيتهاي به
متناسب حتي ما ، كشور در علمي موسسات كه است اين واقعيت
و امكانات از نيز كشورمان مالي منابع و اقتصادي بنيه با
وضعيت دليل همين به.نيستند بهرهمند مالي كمكهاي
مناسبي الگوي ميتواند كه ما فنون و علوم كاوشكدههاي
و نوجوانان بخصوص جامعه مختلف اقشار بين علم گسترش براي
.است نگرانكننده بسيار باشد ، جوانان
مهندس مرحوم كه توماني ميليون سرمايه 70 بجز آيا *
مالي پشتوانه از بود ، داده قرار اختيارتان در زيركزاده
هستيد؟ برخوردار ديگري
حدود تومان ، ميليون مبلغ 70 آن از كه بگويم بايد نخست *
احداث مركزي ، دفتر ساختمان خريد صرف تومان ميليون 20
در طوسي نصيرالدين خواجه كاوشكده
شده علمي تجهيزات و وسايل ساخت همچنين و بهمن فرهنگسراي
بلندمدت سپرده بهصورت باقيمانده تومان ميليون و 50 است
از بخشي آن بانكي سود كه ميشود نگهداري بانك در
نيز توماني وروديههاي 100.ميكند تامين را مخارجمان
درصدآن البته 30 و ميشود دريافت مراجعهكننده هر از كه
از ديگري بخش كننده تامين است ، فرهنگسراها به متعلق
انجام حاصل نيز درآمدمان از ديگر بخشي.ميباشد درآمدمان
در كه است مشابهي مراكز تجهيز و راهاندازي و فني مشاوره
به توجه با حال ، هر به.كردهايم داير كشور نقطه چند
و ماليات بيمه ، پرسنلي ، هزينه ازجمله مختلف هزينههاي
ميتواند سختي به درآمدهايمان علمي ، وسايل توليد و تعمير
.دهد پوشش را هزينهها اين
داريد اختيار در آنچه مشابه مراكزي راهاندازي به شما *
راهاندازي ديگر كاوشكده چند حال به تا.كرديد اشاره
داريد؟ ديگري جنبي فعاليتهاي چه اين ، جز به و كردهايد
شهرستان ري ، سالم شهر در فنون و علوم مركز تاكنون 4 *
و تجهيز ما بنياد كمك با بابل و اهواز اصفهان ، مباركه
تنها بنياد مركز دو كنار در كه شده راهاندازي
از.ميدهند تشكيل را كشور فنون و علوم كاوشكدههاي
همايشهاي برگزاري به ميتوان نيز ديگرمان جنبي فعاليتهاي
در ازجمله همايشهايي تاكنون ما.كرد اشاره علمي مختلف
علم توسعه در زنان نقش و نجوم ژنتيك ، مكانيك ، علم زمينه ،
خورشيدگرفتگي مناسبت به.كردهايم برگزار تكنولوژي و
تشكيل شامل گستردهاي فعاليتهاي نيز و 78 سالهاي 74
.داشتهايم علمي نشستهاي و همايشها برگزاري و رصد گروههاي
كشورمان ذيربط مراكز و مسئولان هماهنگي با سال 78 ، در
و فضانوردان ستارهشناسان ، از مركب نفره گروهي 14
به را ناسا سازمان مختلف پروژههاي برجسته دانشمندان
كاشف "هيل آلن" مثل نامداري افراد كه كرديم دعوت كشور
اولين "شوايكارت راسل" و "باپ هيل" دنبالهدار ستاره
.داشتند حضور جمع آن در كرد راهپيمايي فضا در كه فضانوردي
ثمربخش نشستهاي در ايران در اقامتشان مدت طي افراد اين
سخنراني ايراد به كشور مختلف دانشگاههاي در متعددي
و دانشجويان استادان ، گسترده ، استقبال با كه پرداختند
.شد روبهرو علاقهمندان
داريم كمبود كشور در قرآن مفسر نفر 5000
براي :گفت اسلامي تبليغات سازمان رئيس :فرهنگي علمي گروه
مفسر دستكم 5000 مجيد كلامالله تفسير و مفاهيم آموزش
.داريم كمبود كشور در قرآن
تربيت بهرغم:افزود عراقي محمدي والمسلمين حجتالاسلام
تعليم زمينه در قرآن ، قرائت آموزش براي مربي از 5000 بيش
:گفت وي.است نگرفته صورت اقدامي قرآني مفاهيم مربي و مفسر
بيش با قرآن تفسير كلاسهاي برخي هماكنون شرايط ، اين در
.ميشود تشكيل شاگرد نفر از 700
رشته اين در مربي سالانه 500 تعليم صورت در:افزود عراقي
اين در نياز مورد نيروي تامين به موفق آتي سال طي 10
.شد خواهيم زمينه
مهمترين از يكي همچنين كشور اسلامي تبليغات سازمان رئيس
و كانون توسعه را فرهنگي تهاجم با مبارزه راههاي
.دانست "مساجد پشتيبان محيطهاي" عنوان به فرهنگي مجتمعهاي
شد مرمت "رضا ابراهيم" امامزاده آرامگاه
"(ع)ابراهيمرضا" امامزاده آرامگاه:فرهنگي علمي گروه
درميان بخش توابع از آبگرم روستاي در (ع)هشتم امام برادر
.شد مرمت بيرجند
و ، بازسازي فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
گچكاري و روشناسي طرح اجراي نيز و گنبد از قسمتي مرمت
.است بنا اين شده مرمت بخشهاي جمله از آرامگاه داخل
اهالي زيارتگاه عنوان به كه ارزش با تاريخي بناي اين
متر يك ارتفاع به سكويي روي بر و ميرود شمار به منطقه
سال 1376 ماه ارديبهشت زلزله در گرفته قرار زمين سطح از
.بود شده بسياري خسارات متحمل
بقعه به صفوي شاهاسماعيل اهدايي چوبي در
شد كشف كاشان در امامزادهاي
جفت يك :گفت كاشان فرهنگي ميراث مدير :فرهنگي علمي گروه
به صفوي اول اسماعيل شاه توسط كه شده كاري چوبيمنبت در
كاشان توابع از "جوشقان" روستاي در اوسط محمد امامزاده
.گرفت قرار كارشناسان شناسايي مورد اخيرا بود ، شده اهداء
اين اهداءكننده نام و ساخت تاريخ:گفت امينيان سيفالله
غربي ايوان ورودي در كه آن لنگههاي از يكي روي بر درها
"بيدگلي سعيد محمد قاضي" خوشنويس توسط ميباشد ، نصب بقعه
استفاده با درها اين:افزود وي.است شده نوشته ثلث خط با
قمري هجري دهم قرن اوايل در "لغت و آلت" هنري شيوه از
.است شده ساخته
و زمان مرور اثر بر كه آسيبهايي لحاظ به:افزود امينيان
شده وارد تاريخي و هنري آثار اين به "خوردگي موريانه"
نظرها از تاكنون آن اهداءكننده نام و ساخت تاريخ است ،
.بود مانده پنهان
|