جهاني فرهنگ خدمت در خلاقيت
شوريدگي خط ،"عشق خط"
جهاني فرهنگ خدمت در خلاقيت
آندرسن كريستين هانس آثار و زندگي به نگاهي
شاعر ، (1805-م 1875) آندرسن كريستين هانس
بعدها كه دانماركي بلندآوازه قصهپرداز و نمايشنامهنويس
آوريل 1805 دوم در شد داده كودكان ادبيات پدر لقب او به
خانوادهاي در او.گشود جهان به ديده دانمارك اودسن در
كه زماني.بود كمدرآمدي كفاش پدرش.يافت پرورش فقير
ناگزير مادرش و فروبست جهان از چشم نبود بيش كودكي هانس
امر همين و كند رختشويي خانهها در زندگي گذران براي شد
و كودكانه لذات از دور به و سختي در او كودكي كه شد باعث
چهره زود خيلي فقر و تنگدستي عوض در شود سپري شاد
يك در نوجواني سالهاي در.داد نشان او به را كريهاش
و واقعي دنياي با آنجا در شد كار به مشغول كارخانه
رفت ، كپنهاك به سالگي چهارده در.شد آشنا آن سختيهاي
.كشاند تماشاخانهها سوي به را او بازيگري و تئاتر روياي
بهدست خودش براي سلطنتي تئاتر در كاري شد موفق بهزودي
همين از بازيگري زمينه در را تجربيات نخستين و آورد
.كرد آغاز دوران
كه شد سبب داد نشان خود از دوران اين در او كه استعدادي
مدارس از يكي وارد خيرانديشان از يكي مساعدت و حمايت تحت
خلاق نمايشنامه نوشتن در كه برد پي بهزودي.شود هنري
.درآورد تحرير رشته به را نمايشنامههايش نخستين و است
مرور به و كردند كمك او به مسير اين در نزديكش دوستان
.كرد كسب زمينه اين در موفقيتهايي
نگارش با بود همراه آندرسن نمايشنامهنويسي دوران
((1840م رافائلا ((1840م بنا دختر همچون نمايشنامههايي
.روس و هاس اساطيري نمايشنامه و
بسياري با و كرد ديگر سرزمينهاي به سفر به شروع چند يك
هوگو ، ويكتور ديكنز ، چارلز همچون خود زمان نامداران از
پس و نمود ملاقات گريم برادران و دوما الكساندر بالزاك ،
.داشت ايتاليا در طولاني نسبتا اقامتي آن از
و بداههساز بهنام را خود موفق رمان اولين سال 1835 در
.ساخت منتشر را چهارقصه مجموعه
مربوط نمايشنامهنويسي زمينه در وي موفقيت بيشترين اما
گلهاي همچون او افسانهاي نمايشنامههاي به ميشود
.طلا از بيش مرواريد خوشبختي ،
عنوان با نوشت شاعرانهاي نمايشنامه سال 1840 در آندرسن
.رفت صحنه به كپنهاك در نيز سال همان در كه دورگه ،
انسانها فخرفروشي و غرور برضد نمايشنامه اين در نويسنده
پاميخيزد به اروپا در نژادي تبعيض عليه و ميگيرد جبهه
تعصبات و بيجا غرور بر را انساني نگرش سرانجام و
نگارش زمينه در آندرسن.ميگرداند پيروز نژادپرستانه
نمايشنامههايي.كرد طبعآزمايي نيز كمدي نمايشنامههاي
بهجاي بارسل 1846 و (نگارش 1845) تازه هفتگي اطاق چون
.است مانده
كارهايي زمره در تازه هفتگي اطاق و دورگه نمايشنامههاي
خصوص به درآمدهاند ، اجرا به اروپا در بارها كه هستند
.است قوي نمايشي توانائيهاي داراي كه دورگه نمايشنامه
معرفي عاشقانه پرده پنج نام با نمايشنامه اين نيز گاه
كه كپنهاك در اثر اين صحنهاي اجراي اولين در.است شده
اجرايي از پرشكوه و گرم استقبالي داشت حضور نيز آندرسن
.آمد عمل به چشمگير
كه شد متوجه نمايشنامه چندين نگارش درپي آندرسن زودي به
افسانههاي و داستان زمينه در آفرينشاش و تخيل قدرت
امر اين.است نمايشنامهنويسي و شاعري از بيشتر فانتزي
پرو شارل چون نويسندگاني آثار با او آشنايي با بود مصادف
ادبيات متخصصان و اديبان بهعنوان اينان گريم ، برادران و
تحت را اروپايي معروف افسانههاي از مجموعههايي قومي
روايت به گذشته زمانهاي از قصههايي تاريخها ، " عناوين
كرده منتشر را "خانوادگي و كودكي قصههاي" و "ننهغازه
گردآوري اروپا ملل همه از قصههايي كتب اين در.بودند
شكل افسانهها اين در تحقيق و مطالعه با آندرسنبود شده
تاليف ضمن او.كرد ابداع را افسانهها از جديدي نگرش و
موضوع اينافزود آنها به نيز را خود فردي تخيل آنها
شناختن رسميت به براي پيشدرآمد يا و تحول مهمترين شايد
اين از پيش تا كه است ادبياتي حوزه در فردي تخيل نقش
او ديگر سوي از بود ، گرفته شكل جمعي تخيل براساس عمدتا
شنيده مادرش و پدر زبان از را "يكشب و هزار" داستانهاي
تحول و پيدايش روند در يكشب و هزار افسانههاي.بود
است داشته نقش قومها در ملل بيشتر در فانتزيها در تخيل
در ادبي تخيل مرجعهاي از يكي بايد را كتاب اين اصولا و
.دانست دورانها همه
و اجتماعي زمينههاي در هنوز كه او كارهاي سده اين در
بهعنوان نبود شناخته و هموار فانتزي پيدايش فرهنگي
بر پيشدرآمدي و است شده شناخته "نو پرياني افسانههاي"
كه آندرسن.بود ادبي اينگونه وجود اعلام و پيدايش
عاميانه افسانههاي از را داستانهايش اصلي مايههاي
عرصه پريان افسانههاي گردآوري جنبش از بعد ميگرفت ،
داستانهايي چنين ابداع كه گشود زمينه اين در را ديگري
كاركردهاي بر او داستانهاي مايههاي بن اگرچه.بود
اوضاع و فردي تخيل اما است ، استوار عاميانه افسانههاي
آثار اين در ميكرد زندگي آن در او كه جامعهاي اجتماعي
پرياني افسانههاي آفرينش در آندرسن جسارتميشود ديده
آثار اين از پس روزگاري در كه بود اصل اين بر تاكيد نو
از مهمتر بلكه برسد ارث به كه بود نخواهد آن تنها تخيلي
اين در آندرسن نقش.بشود آفريده كه بود خواهد آثاري آن
براي او آثار از مجموعه نخستين.نيست انكارشدني زمينه
"كودكان براي قصههايي" نام به ميلادي سال 1835 به كودكان
آتشزنه ، جعبه افسانهها اين معروفترين از.شد منتشر
امپراتور ، براي نو لباس و زشت اردك جوجه برفي ، ملكه
.است ذكر قابل گلسرخ بوته و حلزون
را كودكان ادبيات پدر لقب حق به كه آندرسن كريستين هانس
كه آثاري خلق با قلمزني سالها طي است كرده خود آن از
ملل ديگر و سرزمينش مردم عاميانه فرهنگ در ريشه عمدتا
و محبت با را بشر پيرامون جهان تا كوشيد دارد ، را اروپا
ديدگاه همين زند ، پيوند هم به بيشتر هرچه انساندوستي
او.نمود همآواز نوجوانان و كودكان با را او نوعدوستانه
بر انساني تربيت و تعليم و آموزش كه بود دريافته خوبي به
.باشد داشته ميتواند شگرفي تاثير چه آينده نسلهاي
اخلاق قرمز ، كفشهاي كودكانه ، حرفهاي كبريتفروش ، دخترك
و سرو درخت بلبل ، نخود ، دانه پنج طلايي ، مو يوهان خوب ،
جاودانه كه است آندرسن ديگر قصههاي مادر ، سرگذشت
.شدهاند
شخصيتهاي.است زندگي واقعيتهاي از سرشار آندرسن آثار
در آدميان از هستند تصويرهايي او نمايشنامههاي و قصهها
سرزمينهاي به خود با را خواننده آثار اين.واقعي زندگي
كلبهها و كاخها روستاها ، كوچك ، و بزرگ شهرهاي گوناگون ،
تا گرفته معمولي آدمهاي از گوناگون ، موجودات.ميبرند
.آمدهاند او افسانههاي و قصهها در پريان ، و جادوگران
دختركي افسانهاي در.است مهرباني و نيكي شيفته آندرسن
نجات سبب ياري همين و ميكند درمان را پرستويي شكسته بال
همه دختركي ديگر ، افسانهاي در.ميشود گرفتاري از او
صورت به كه را برادرانش تا ميگيرد كار به را خود نيروي
.دهد نجات درآمدهاند قو
آندرسن افسانههاي و قصهها در نادرستي و دروغ دورويي ،
.ناپسندند بسيار
براي افسانه و قصه به 168 نزديك عمر پايان تا آندرسن
راه در او تلاش بزرگداشت براي.نوشت نوجوانان و كودكان
جايزه نام به جهاني جايزهاي نوجوانان و كودكان ادبيات
و نويسندگان بهترين به ساله همه "آندرسن كريستين هانس"
.ميشود اهدا نوجوانان و كودكان كتابهاي تصويرگران
خلج منصور:تاليف و ترجمه
شوريدگي خط ،"عشق خط"
دكتر با گو و گفت نخست بخش تئاتر ، صفحه در ديروز ;اشاره
منتشر عشق خط نمايش كارگردان و صادقينويسنده الدين قطب
.شد
در ضرورت حسب بر گوراكه و گفت اين پاياني بخش اكنون
: خوانيم مي هم ، با شود مي ارائه ادبيات صفحه
.بپذيرم نميتوانم تئاتر مطلق بهعنوان را برشت من *
ميفهمم صحنه روي شخصيت و بازيگر زندگي با را تئاتر اما
ما" كه اين دادزدن و نمايش اجراي نكته يادآوري با نه
حركت تئاتر جريان عكس برشت و "ميكنيم اجرا نمايش داريم
تعزيه معتقدم من البته داريم ، هم تعزيه ما حالا.ميكند
اين اگر است سادهانديشي و دارد تفاوت خيلي برشت شيوه با
البته) نمايش در.بدانيم هم به نزديك بسيار يا يكي را دو
قابل صحنه ديالكتيك تغيير لحاظ از (پسنديدم را اين من
اين مردمند ، نماينده نمايشي لوده گروه اين كه است توجيه
بهوجود گروه اين با تاريخ روايت و نقشها بين تضاد
حالا.ميرود پيش كميك و تراژيك تقابل در نمايش و ميآيد
مسائل اين چقدر و تعزيه يا هستيد برشت از متاثر شما آيا
داريد؟ باور را
.هست همينطور و ميفهمم را شما حرف برشت و تعزيه درباره
كه همانطور.ندارد برشت به ربطي لزوما نمايش اين اما
تجربه اين شرق در و داريم هم تعزيه و روحوضي ما گفتيد
"ميرهولد" برشت از قبل مهمتر همه از اما.است داشته وجود
و كرده تجربه كارگرداني و بازيگري در را امر اين كه است
.ميشود آشنا چين با هولد طريق از برشت اساسا
درواقع.است كرده تجربه را اين ديگري نحو به "باختانكوف"
پيشبرد براي كه است داشته وجود دنيا در فرهنگي مجموعه
درست.شود استفاده تكنيكي و گروه چنين از موضوعي چنين
برشت تنها اين اما دارد ، پداكوژيك و تعليمي حالت كه است
.ميكند را كار اين كه نيست
و نمايش ناگهان نمايش گروه نمايش ، تراژيك قسمتهاي در *
طنز به دوباره ميخواهند و ميكنند قطع را داستان
و دارد نقش داستان پيشبرد در حد چه تا شيوه اين.برگردند
كاركردي چه اجرايي لحاظ از تماشاگر بر تاثيرگذاري درخصوص
باشد؟ داشته ميتواند
مقاطعي در و ماجرا و قصه پيشبرد خاطر به زيادي مقدار
پرداخت را قسمتهايي و ببرم جلو سرعت با را داستان
.بكنم بيشتري
ميشويم ، نزديك هم صحنه تعويض از نوعي مصداق به يعني *
.نمايش اين در نداريم صحنهاي پشت ما چون
روابط.نيست مسئله اين تنها اما.است گونه همين دقيقا
و دربار از ابنمقله تحليلهاي و هنرمندانه و عاشقانه ريز
قطع صحنه بايد اينها براي.كنيد پيدا ميتوانيد را مردم
ظريف صحنههاي در اما بگيرد ، شكل ريزهكاريها تا شود
ميخواهد جهش كه زماني نميكنم ، قطع را داستان اصلا
.ميدهم انجام را قطع اين بيفتد اتفاق
ريتميك ، زبان حضور مثلا آيا نمايش ، اين زبانهاي درباره *
است؟ زده پيوند روحوضي با را نمايش
ديدم را مينياتورهايي فرانسه ، موزههاي در خودم من نه ،
آنها در لباس رنگ و شكل همين با لودهها همين تصوير كه
داشتهايم نمايشي گروههاي صفوي دوره در ما.ميشود پيدا
آكروباسي دلقكبازي ، كوتاه ، نمايشهاي كه "مسخره" نام به
صحنه روي تفكر و معنا بدون را عاميانه و سطحي طنزهاي و
البته كه ;جشنها در تفنن خاطر به صرفا و ميبردند
.بودند سادهاي بسيار آدمهاي
صحنه روي براي قبلا و اجرا طول در كه مشكلاتي درباره *
بگوييد؟ سخن داشتهايد نمايش اين بردن
.بودند نگرفته خوب را كار آنها ، ابتدا بازيگران درباره
است ممكن ميكردند فكر بچهها چون دادم توضيح خيلي من
در كار طول در كه لحظاتي و تصاوير اما.شود شعاري نمايش
خشك و عرياني از نمايش كه شد موجب كردم اضافه كارگرداني
و اشتياق لحظه به لحظه و شده نزديك طنز به و درآمده بودن
عبداللهي آقاي براي مثلا.شود بيشتر بچهها براي جذابيت
هنر شيفته حدي در شخصيت اين كه دادم توضيح (ابنمقله)
باور او و نميكند سربلند مهرك ديدن براي حتي كه است
شب در كه زدم را نفيسي استاد مثال من بعد.نميكرد
براي.بود نسخه يك تصحيح دادن پايان مشغول خود ازدواج
بار يك اجرا براي مناسب زمان مناسب ، سالن امكانات ، گرفتن
اجرا بيست از بعد ميبينيد.جنگيدم فرسايش تاحد ديگر
چوب فقط مسئول كارمندان چون نداريم بروشور و پوستر هنوز
عليرغم ميكنند خسته را من اينها.ميگذارند چرخ لاي
دستمزد دارد ، هم مالي مشكل چون مركز سليمي ، آقاي حسننيت
جوابگوي من مالي لحاظ از و نميدهد درست را بچهها
.ميشوم بچهها شرمنده و نيستم بچهها
دريابيگي نگارخانه
/تا 20 ساعت 17 از / تير تا 15 /گروهي نقاشي نمايشگاه
:تلفن /شماره 1165 دوم ، كوچه فاز 3 ، قدس ، شهرك:نشاني
8083327
هفتثمر گالري
/تا 20 ساعت 16 از / تير تا 15 / گروهي نقاشي نمايشگاه
/ پلاك 35 پنجم ، كوي نور ، كوه مطهري ، خيابان:نشاني
تلفن8731403
همايوني نگارخانه
ساعت 17 از / تير تا 15 / همايوني شهلا نقاشي نمايشگاه
/ تا 20
فرشيمقدم ، خيابان دانشگاه ، كوي شمالي ، اميرآباد:نشاني
تلفن8008171 / پلاك 14
لاله نگارخانه
از / اسدنيا پاكيزه آثار ابريشم روي نقاشي نمايشگاه
پارك شمالي ضلع فاطمي ، خيابان:نشاني / تا 20 ساعت 9
تلفن650492 / لاله هتل جنب لاله ،
سوره خانه
تا ساعت 9 از / تير تا 29 از 13 / نقاشي گروهي نمايشگاه
/ بهمن سينما جنب انقلاب ، ميدان:نشاني / تا 19 و 15 12
تلفن6418823
سيحون گالري
از / تير تا 16 از 12 / نونهالي مهرو نقاشي نمايشگاه
كوچه اسلامبولي ، خالد خيابان:نشاني / تا 18 ساعت 10
تلفن8711305 شماره 30 ، چهارم ،
اثر نگارخانه
ساعت 10 از / تير تا 14 / قادرپناه شاهين نقاشي نمايشگاه
خيابان دركه ، ميدان:نشاني / تا 30/20 و 15 تا 12
تلفن2407772 / شماره 7 احمدپور ،
برگ نگارخانه
سبز حجم نمايشگاه و فخاري سيدعلي خوشنويسي نمايشگاه
و 16 تا 12 ساعت 9 از / تير تا 28 از 14 / سليمي همايون
ميرداماد ، به نرسيده وليعصر ، خيابان:نشاني / تا 19
:تلفن / شماره 1/12 افشار ، دامن كوچه
8886659
|
|