...نميسازم فيلم جشنوارهها براي
كردي فيلم اولين از كردستان مردم استقبال
شد منتشر فيلم
...است دوخته چشم هند از خارج به باليوود
!نيست تفكيك قابل محتوا و فرم
...نميسازم فيلم جشنوارهها براي
" اسبها مستي براي زماني " كارگردان قبادي بهمن با گفتوگو
اول درجه در كه دارم علاقه سينمايي به من :قبادي *
سينما" دوم درجه ودر كند راضي را عام مخاطب و تماشاگر
باشد "هنر
;اشاره
سينمايي بلند فيلم نخستين "اسبها مستي براي زماني"
آفريد ، شگفتي كن از جايزه دريافت 3 با كه "قبادي بهمن"
نمايش به تهران معاصر هنرهاي موزه تك سينما در پيش هفته
با صميمانه جمعي در قبادي فيلم ، نمايش از پس آمد ، در
و "كن" ،"سينما" از و نشست گفتوگو به دوستداران
.گفت سخن "اسبها زمانيبرايمستي"
در زندگي ادامه براي كه است كودكاني داستان فيلم ،
مادر كه برادر و خواهر دو.ميكنند كار كردستان مرزهاي
دست از مين انفجار خاطر به نيز را پدرشان ندارند ،
"نانيسم" بيماري خاطر به كه دارند برادري آنها.ميدهند
با ميكند تلاش كوچكتر برادر و نيست زندگي ادامه به قادر
مرگ انداختن تعويق به هزينه قاچاق ، كالاي گروه يك در كار
اسبها به توفاني و سرد زمستان در آنها كند ، تهيه را او
دوام صعبالعبور كوهستانهاي و سرما در تا ميدهند الكل
يك به دادن تن با بزرگتر خواهر ديگر سوي واز بياورند
قرار برادرش سلامتي و معالجه را خود مهريه ازدواج ،
...و ميدهد
سينماي يك سرآغاز ميتواند "اسبها مستي براي زماني"
دوردست افقهاي به است قادر كه سينمايي.باشد انساني
تصوير به را مفاهيمي و كند پيدا دست فرهنگي جغرافياي
همه همسان اعتقاد و مشترك زبان جهانشمول ، كه بكشد
كلمه ، كامل معناي به سادگي.باشد زمين كره انسانهاي
اين اعتناي قابل ويژگيهاي از دلنشين و زيبا سخن لطافت ،
.سينماست
ست ، "اسبها مستي براي زماني" ويژگي مهمترين باورپذيري
ساختاري با.برميخيزد زندگي شور از كه شاديبخش باوري
..ميگذارد نمايش به را حماسه و ايثار اوج كه كننده افسون
و چندين تجربه از ناشي كه موفق و تكاندهنده ساده ، فيلمي
.است جوان سينماي در او خلاقيت و كارگردان ساله چند
صحنه بر كردستان در اكنون هم كه فيلمش و خودش از قبادي
ميآيد ، شمار به ايران سينماي كردي فيلم نخستين و است
.ميگويد سخن فروتنانه اوست ذاتي خصلت كه همچون و ساده
.اوست حرفهاي از بخشي ميخوانيد آنچه
شيدفر علي
بيشماري جوايز تاكنون كوتاهش فيلمهاي با كه قبادي بهمن
سوال اين به پاسخ در كرده دريافت جهاني جشنوارههاي از
فراسوي به نگاهي با را "اسبها مستي براي زماني" كه
ساخته جهاني جشنوارههاي جوايز به چشمداشتي با و مرزها
كند ، فكر مساله اين به بخواهد فيلمسازي اگر:ميگويد است ،
فيلم ، اين ساختن درهنگام من.بسازد فيلم نميتواند اصلا
وآنچه نميكردم فكر ديگري چيز به فيلم يك ساختن به جز
چرا.بود جشنواره و جايزه نميرسيد ذهنم به لحظهاي حتي
البته.ندارند و نداشتند جذابيتي من براي هيچكدام كه
بسازند ، فيلم جشنوارهها در حضور براي بعضيها است ممكن
ساختهام ، كه را كوتاهي فيلمهاي همه و فيلم اين من اما
را دوربين ;بگيرم ياد را سينما كه است بوده اين براي
من براي.بشناسم را آن الفباي و سينما ابزار و كنم تجربه
در تا بسازم بلند فيلمي بخواهم كه نبوده طور اين واقعا
كه دارد نياز قصه اين كردم حس بلكه كند ، شركت جشنوارهها
كوتاه فيلم چون شود ، ديده تا شود ساخته بلند شكل به
ديگري جاي در جشنوارهها ، جز به و ميماند مهجور معمولا
.ندارد نمايش امكان
نحوه و فيلم انتخاب شيوه جشنوارهها ، درباره قبادي
ديد بايد جشنوارهها مورد در:ميگويد آنها برگزاري
هايي آدم جشنوارهها اين در چيست؟ جشنواره برگزاري فلسفه
سينما الان كه چرا بميرد ، سينما هنر نگذارند تا ميآيند
شيفته كه آدمها از گروهي.است شده تجارت يا "صنعت -هنر"
اندك بودجهاي با و ميشوند جمع هستند هنر و سينما
كه فيلمسازاني از تا ميكنند راهاندازي را جشنوارهاي
باز سينما در جديدي راه و بسازند هنري فيلم ميخواهند
آدمها اينكنند حمايت دهند ارائه نوآوريهايي و كنند
به ميكنند ، تجربه را سينما از ديگر نوع كه فيلمسازاني
آنها آثار طريق اين واز ميكنند دعوت جشنوارهها اين
بزرگترين از يكي اتفاقا.ميكند پيدا جهاني بازار
كه چرااست كن جشنواره بازار همين فيلم فروش بازارهاي
نمايش ايران در فقط اگر اسبها مستي براي زماني فيلم
بهرهمند آن ديدن از ميتوانند ايران مردم فقط شود داده
و كن درجشنواره حضور با اكنون هم كه صورتي در شوند ،
پخش ، كمپاني از 300 بيش گرفت ، تعلق آن به كه جوايزي
به تماشاگران جذب باعث موضوع اين و بودهاند آن خريدار
نوع اين پس.ميشود جهان سراسر در سينما سالنهاي
پرفروش و اكشن فيلمهاي به نسبت بيشتري تماشاچي فيلمها
با دنيا نقاط ساير مردم كه آن ضمن داشت ، خواهد ايراني
ميتواند موضوع اين و شده آشنا ما رسوم و آداب و فرهنگ
و مفيدند جشنوارهها بنابراين.باشد ما فرهنگ به خدمتي
فيلم ، ديدن براي مردم از دعوت و فروش براي تضميني واقع در
با كه است سينماگراني براي تشويقي و فيلمساز كار تداوم
قبادي.ميكنند تجربه را سينما از ديگر نوعي جديد نگاهي
حضور آن در كه فيلمهايي و كن بينالمللي جشنواره درباره
كه است بزرگي فستيوال كن جشنواره:ميگويد چنين داشتند ،
من عقيده به ميشود ، برگزار هم برق و پرزرق فوقالعاده
نمايش به فيلمهاي وقتي اما جشنوارههاست ، بهترين از
بزرگ استادان جاي بودن خالي ديدم ، را جشنواره درآمده
گمان به.كردم حس آن مختلف بخشهاي در را ايران سينماي
سه سالي حداقل ميتوانيم ايران سينماي موجود بضاعت با من
چنانچه.باشيم داشته جشنواره اصلي بخشهاي در فيلم
و كارگردانان با هفته دو بخش در كه فيلمهايي بهترين
زماني" و "جمعه" فيلم دو همين داشتند ، حضور نگاه نوعي
ارزشگذاريهاي آنهم دليل.بود "اسبها مستي براي
با كارگردانان بعضي فيلمهاي ميان در كه است منتقدان
فيلم به است ، قلب كه 5 ارزشگذاري درجه بالاترين تجربه ،
را فيلم منتقدي هيچ.گرفت تعلق اسبها مستي براي زماني
سانس در 5 فيلم كه آن ضمن نخواند ، معمولي يا ارزش فاقد
رقم بالاترين نمايش تعداد لحاظ از كه شد داده نمايش
در كه بود گونهاي به نيز فيلم از استقبال.ميشود محسوب
نشسته سالن كف تماشاگران از تعدادي نمايش ، سالن آخرين
من نظر به كن تماشاگران.ميكردند تماشا را فيلم و بودند
را فيلم بهقدري كه چرا.هستند دنيا تماشاگران بهترين
را فيلمي اگر كه ميبينند احساسات از دور به و خوب
صداي كه گونهاي به ميكنند ، ترك را سالن نپسندند ،
فيلمي از اگر اما شنيد ، خواهيد وضوح به را آنها اعتراض
با دوهفته بخش در.ميكنند تشويق را فيلم ببرند ، لذت
از بيش كه ديگري فيلمهاي يا "رقصنده" فيلم كارگردانان
اصلي رقيبان از است ، شده آنها ساخت هزينه دلار ميليون 45
را آنها وقتي اما ميشدند ، محسوب اسبها مستي براي زماني
انسان مسائل از درصد يك بدهيد قرار يكديگر كنار در
در كه حرمتي همچنين بود ، ما فيلمهاي در كه دوستانهاي
كه صميمانهاي و بيواسطه ارتباط و بازيگري دكوپاژ ،
با درمقايسه ميكرد ، برقرار مخاطب با ما فيلمهاي
كشورها ديگر از كه فيلمهايي.نميشد ديده ديگر فيلمهاي
مسائل از صرفا داشت ، حضور جشنواره مختلف بخشهاي در
زندگي در كه بودند گرفته بهره سكس و خشونت تكنيكي ،
آنجا سينماگران حقيقت در.ندارند چنداني اهميت انسانها
ايراني سينماگران برابر در و رسيدهاند تكرار نوعي به
ديگر ، عبارت به.ندارند گفتن براي زيادي حرفهاي
داشتهاند ، مراحل طي در كه سرعتي دليل به خارجي سينماگران
ولي.كنند تامل نتوانستهاند هستيم ما كه مرحلهاي در
اين به.ميكنيم تامل مهم و ريز مسائل روي ايرانيها ما
حرف مضمون اين با دنيا جشنوارههاي در ما سينماي دليل ،
اين آوردم ، بدست كن در حضور از من آنچه.ميزند را اول
دنبال سختگيرتر و بهتر را نگاه نوع واين سينما كه بود
احساس خود بردوش را بزرگتري و بيشتر مسئوليت و كنم
.ميكنم
و "اسبها مستي براي زماني" ساخت شيوه درباره قبادي
:ميگويد گرفت ، شكل چگونه و آمد كجا از فيلم داستان اينكه
داشته داستاني كه بسازم سينمايي فيلم يك داشتم دوست من
آن بتواند تماشاگر كه فيلمي يعنيباشد مستند ساختارش و
.كند پنداري همذات قهرمانانش با بهراحتي و كند باور را
تصميم كه وقتي.دارم دوست بسيار را سينما نوع اين من
تمام بودم علاقهمند بسازم ، را بلندم فيلم نخستين گرفتم
.باشم داشته فيلم اين در شكلي به را كوتاه فيلم ويژگيهاي
.كند ساختارشكني نوعي به كه بسازم فيلمي ميخواستم
خوب را آدمها اين.كردهام زندگي فيلم اين شرايط در من
ساختهام ، كردستان از بيرون هم كارهايي چه اگر و ميشناسم
به.بسازم فيلم بهواقعيت نزديك كردهام سعي هم باز اما
و نباشد منطقه آن اهل فيلمساز كه است اين در هنر نظرم
كه كوتاه كار دو يكي در.كند تصوير خوب را آنجا بتواند
.است وجودداشته خصيصهها همين داشتهام كردستان بيرون در
اين من بگيرد ، تماشاگر از را پاسخش ساختار نوع اين اگر
در كه دارم علاقه سينمايي به من.ميدهم ادامه را راه
دوم درجه ودر كند راضي را عام مخاطب و تماشاگر اول درجه
.باشد "هنر سينما"
كردي فيلم اولين از كردستان مردم استقبال
به "اسبها مستي براي زماني" سينمايي فيلم همزمان اكران
سقز ، سنندج ، شهر سه سينماهاي در قبادي بهمن كارگرداني
استان نقاط تمام از مشتاق جمعيت انبوه استقبال با بانه
.گرديد مواجه كردستان
ويدئو صورت به بانه شهر در كه) مذكور فيلم از استقبال
سانسهاي كه است حدي به (ميشود داده نمايش پروجكشن
طبق و نيست سينما مشتاقان سيل جوابگوي نيز فوقالعاده
فروشترين پر جمله از فيلم اين كارشناسان ، پيشبيني
.رفت خواهد بهشمار ايران سينماي اخير سالهاي فيلمهاي
جمعه 24 روز در مذكور فيلم يكروزه نمايش مثال براي
به است ، كوچك سينماي يك كه سنندج شهر بهمن سينما تيرماه
.رسيد تومان هزار مرز 700
سينماي چند در زودي به "اسبها مستي براي زماني" فيلم
نمايش به كرمانشاه و غربي آذربايجان استانهاي و تهران
.آمد درخواهد
شد منتشر فيلم
در متنوع مطالبي با مردادماه ويژه فيلم سينمايي ماهنامه
.شد منتشر سينما زمينه
بيتا حجار ، ميترا با گفتوگو رويدادها ، قانون ، از فراتر
ماه متولد اعتراض ، فيلمهاي نقد مخملباف ، سميرا و فرهي
و ديگران نگاه از كوبريك استانلي كواي ، رودخانه پل و مهر
محسن از مقالهاي با همراه سياه تخته فيلم پرونده
به فيلم ماهنامه شماره اين در كه است مطالبي از مخملباف
.است رسيده چاپ
...است دوخته چشم هند از خارج به باليوود
به كشور اين سينماي در 13000 هندي ميليون روزانه 20
مينشينند فيلم تماشاي
تقاضاي تامين به همواره كه هند پرتوليد فيلمسازي صنعت
وراي به را نگاهش اكنون است ، كرده قناعت داخلي بازار
وجود كه خارجي كشورهاي يعني است ، دوخته كشور اين مرزهاي
را جديدي سرشار سود آنها در هنديان از فزايندهاي شمار
.ميكند تضمين
هند خصوصي فيلم فدراسيون آمار فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
فيلم دلار ميليون گذشته 104 سال در هند كه ميدهد نشان
افزايش آن از پيش سال به نسبت درصد حدود 30 كه كرد صادر
فيلمهاي براي تقاضا گفت موسسه اين مسئولان از يكي.دارد
ارزش آن از پيشگذاشت رشد به رو پيش سال پنج از هندي
.بود سال در دلار ميليون از 10 كمتر هند فيلم صادرات
ساليانه جشنواره برگزاري براي هند فيلمسازي صنعت تصميم
روزافزون اهميت دهنده نشان لندن ، در كشور اين سينماي
در آن مركز كه است هند فيلمسازي صنعت براي خارجي بازار
اين.است مشهور باليوود به علت همين به و است بمبئي
خارج در اسكار جايزه مراسم هندي معادل كه بود بار نخستين
.شد برگزار كشور اين از
اين در.است هندي زبان به هند صادراتي فيلمهاي درصد 95
زبان به فيلم كه 200 ميشود توليد فيلم ساليانه 800 كشور
.ميشود ساخته تاميل همچون محلي زبانهاي به بقيه و هندي
كشور اين از خارج در هندي فيلمهاي بزرگ بازار دومين لندن
پرفروش فيلم جدول 20 به تازگي به هندي فيلمهاياست
.يافتهاند راه نيز انگليس
دو تا ميشوند آماده انگليس در بزرگ سينمايي گروه دو
كنند ، افتتاح باليوود فيلمهاي نمايش مختص سينمايي مجتمع
آواز غمانگيز ، داستاني موضوع آنها شاخص وجه كه فيلمهايي
باليوود فيلمهاي عمده بازارهاياست پوش ساري زنان رقص و
و هنگكنگ سنگاپور ، ژاپن ، فيجي ، خاورميانه ، آمريكا ، شامل
.است مالزي
هنرپيشه نامدارترين حاضر حال در كه خان شاهرخ اعتقاد به
از خارج در هندي فيلمهاي فزاينده محبوبيت است ، باليوود
شخصي تجربه مورد در وي.است داشته ملموسي پيامدهاي كشور
نميتوانم.بزنم قدم سنگاپور در نميتوانم":ميگويد خود
.نيستم راحت لندن در.بروم بازار به خريد براي مالزي در
فيلمهاي.نميكنم واقعي آرامش احساس هم نيويورك در حتي
سينماي همهكردهاند پيدا بينالمللي جنبه واقعا هندي
كيفيت ميكنند خاطرنشان كارشناسان ".ميفهمند را ما
شده بهتر بسيار گذشته به نسبت فني نظر از هندي فيلمهاي
اقامت ، يا كار براي هنديان از زيادي شمار اكنون.است
و سينما زيادي تعداد نتيجه در و ميكنند ترك را كشورشان
مهاجر جمعيت نياز ميخواهند محلي تلويزيوني ايستگاههاي
تهيه شركت چند تازگي بهكنند برطرف نظر اين از را هندي
براي دارند قصد كردند اعلام تلويزيوني تفريحي برنامههاي
كشور از خارج هنديان بزرگ بالقوه بازار از استفاده
.كنند سرمايهگذاري
و تلويزيوني تاسيسات دارد قصد كرد اعلام "ساهارا" گروه
تا بسازد بمبئي در روپيه دوميليارد هزينه با سينمايي
برطرف هندي توليدات به را خارجي و داخلي مخاطبان نياز
ساليانه 5000 ميتوانند معتقدند گروه اين مسئولان.كند
يادآوري آنان.كنند توليد نرمافزاري تفريحي برنامه ساعت
فني و محتوا نظر از برنامههايشان چنانچه ميكنند
تبديل جهاني توليدكننده يك به ميتوانند باشد ، باكيفيت
.شوند
صادركننده بزرگترين كه ريشيما شركت رئيس "لالا سونيل"
فيلمهاي براي خارجي تقاضاي ميگويد است ، هندي فيلمهاي
:گفت او.است يافته افزايش اخير سالهاي ظرف هندي
و ترانهها عاشقانه ، داستان كه است پرفروش فيلمهايي"
.ميكنند توجه خانوادگي ارزشهاي به و دارند خوب موسيقي
ما اكشن فيلمهاي دنبال هندي فيلمهاي خارجي مخاطبان
را هاليوود توليدات با هماوردي ياراي واقعا كه نيستند
".ندارند
روزانه ميشود برآوردهستند حرفهاي سينماروهاي هنديها ،
تماشاي به كشور سراسر سينماي در 13000 نفر ميليون 20
.مينشينند فيلم
!نيست تفكيك قابل محتوا و فرم
تخصصي -تكميلي دوره از همشهري خبرنگار گزارش
:تبريز در سينما
دوره اولين در هنري و ديني سينماي كارگردان راعي مجتبي
و سينما به علاقهمندان جمع در سينما تخصصي -تكميلي
درباره سخناني طي تبريز ، جوان سينماي انجمن هنرجويان
:گفت هنري اثر در فرم از استفاده دلايل و "سينما در فرم"
پيدا مناسبي فرم بايد مخاطب ، به پيام صحيح انتقال براي
.باشد تكراري اگر حتي شود ، منتقل جذابتر پيام تا كرد
هم از محتوا و فرم كه شود انجام شكلي به بايد عمل اين
فرم سكهاند ، يك روي دو محتوا و فرمنباشد تفكيك قابل
بيان.است گرفته قرار فرم داخل در محتوا و محتواست عين
درون از پيام كشف لذت از را مخاطب فرم يك در پيام مستقيم
.ميكند محروم
و است دروني كاملا عمل يك مناسب ، فرم كشف:افزود راعي
به كه اين براي شده كشف فرم.دارد پيچيدهاي بسيار روند
بالايي تكنيك به نياز يابد ، انتقال مخاطب به موثري شكل
شدن پديدار خلاقيت ، در جسارت شدن ظاهر باعث مطالعه دارد ،
مسيرهاي از يافتن آگاهي و هنرمندانه ديدگاه در نو افقي
خلاقيتها مرز تا ميتواند مطلع هنرمند.ميشود شده طي
علاوه او بگذارد ، قدم جديدتري سرزمينهاي به و كند حركت
خود در خوبي به نيز را خلاقيت روح بايد تئوري و تكنيك بر
.دهد پرورش
هنرمند و زندهاند خود فرم به هنري آثار:كرد استدلال او
خلق هنري اثر است ، نيافته دست فرم يك به كه تازماني
.بينديشد فرم به بايد دارد ، هنري روحيه كه فردي. نميشود
در غربي فرمهاي از استفاده ديني سينماي كارگردان اين
ارزيابي سينماگران براي بزرگي خطر را ايراني ناب سينماي
از تعدادي تاثيرگذاري و فرم از آگاهي عدم:افزود و كرد
و آن از بهرهبردن باعث هنرجويان ، ذهن بر غربي فرمهاي
از اطلاع.ميشود محتوا و فرم بين تضاد آمدن وجود به
نكته اين درك باعث آن آگاهانه تحليل و فرمها انواع
شكل نيز محتوا فرم ، گرفتن شكل با چگونه كه ميشود
مناسب فرم يافتن و موثر هنري اثر يك خلق براي ميگيرد ،
را خويش درون فرهنگي ظرفيت و كرد عمل صادقانه بايد آن
.داد افزايش
فرم:گفت و پرداخت آن اجزاي و فرم تعريف به ادامه در وي
بايد ارتباط اين هنري ، اثر يك اجزاي بين است ارتباطي
به فرم يك اجزاي پوششدهد ، را هنري اثر يك اجزاي تمام
دارد ، كاركرد چند يا يك فرم از جزيي هر و محتاجند يكديگر
تماشاگر كه شكلي به شوند تكرار بايد فرم اجزاي
بايد تكرار اين در اما برسد ، آشنايي نوعي به دربارهشان
يابد ، بسط بايد فرم باشد ، داشته وجود نيز تنوع و تغيير
.ميشود تبديل يكنواخت كاري به هنري اثر صورت اين غير در
در تابوها برخي شكستن:گفت سينما در جسارت درباره راعي
عمل اين اما ميكند ، ايجاد مخاطب براي جذابيت نوعي سينما
عنوان به شود ، محسوب هنري زيباشناسانه اثر يك نميتواند
بوجود جامعه در حساسيت نوعي روز سياسي موضوعات مثال
جلب و تحريك باعث فيلمها در آن به پرداختن كه ميآورد
طرفي از جسارتآميز سوژههاي نوع اين ميشود ، عموم توجه
و مينمايند مسدود را آفرينش راه و گرفته را خلاقيت جاي
.ميدهند ازدست را خود تاثير زمان ، گذشت با ديگر طرف از
|