سهميهبندي درباره سنجش سازمان توضيح
كنكور در مناطق جديد
خورشيدي خودرو جديد ركورد
آموزش برنامهريزي و پژوهش موسسه سرپرست
به پژوهشي طرح جاري 33 سال در :عالي
ميشود گذاشته اجرا
ايران در تخصص و تجارت" نمايشگاه
ميشود برپا "باستان
سهميهبندي درباره سنجش سازمان توضيح
كنكور در مناطق جديد
است نيافته افزايش يا كاهش داوطلبان قبولي احتمال
سال 79 سراسري آزمون در :فرهنگي علمي گروه
يا كاهش بهمعناي خاص منطقه يك در شهرها گرفتن قرار
.نيست داوطلب قبولي احتمال افزايش
آموزش سنجش سازمان رئيس رحيمي خبر ، مركزي واحد گزارش به
سازمان اين:گفت مطلب اين اعلام با گفتگويي در كشور
گزينش انجام با را كشور مختلف شهرهاي قبولي درصد امسال
آن ، براساس و محاسبه سال78 آزمون مناطق مختلف شرايط در
تغييراتي سراسري 79 آزمون در سهمنطقه ، حفظ وجود با
.است كرده ايجاد
شهر تعداد 35 سال 79 سراسري آزمون در:كرد تصريح وي
.است شده داده منطقه تغيير
نوع اين داوطلبان برخي مناطق ، اين تغيير با:افزود وي
كاسته آنان قبولي شانس از كنند تصور است ممكن شهرها
مناطق كه شهرهائي تمامي براي:كرد خاطرنشان وي.ميشود
به و محاسبه ارقام و آمار است شده داده تغيير آنان
نشان آنجا در و شده ارسال مناطق پرورش و آموزش كل مديران
رشته انتخاب براي مرحله اين در كه افرادي درصد دادهايم
دكتر.نيست سال 78 از كمتر شدهاند ، شناخته شرايط واجد
صورت ماه شهريور در كه نهايي گزينش در:كرد تاكيد رحيمي
اندازه به حداقل داوطلبان اين قبولي درصد گرفت ، خواهد
تصور شهرها نوع اين داوطلبان چنانچه و بود خواهد قبل سال
نفعشان به ميماندند قبلي منطقه همان در اگر كه ميكنند
و ندارد موجود وضعيت حفظ بر اصراري سنجش سازمان بود ،
سال 78 آزمون وضعيت همان به را آنان منطقه ميتواند
شهرها از تعدادي داوطلبان صورت آن در:افزود وي.برگرداند
بهمراتب بومي پذيرش سال 79 گزينش در زيرا ميكنند ، ضرر
برتفكيك بومي پذيرش و بود ، خواهد سال 78 آزمون از بيشتر
.است مقدم داوطلبان منطقهاي
خورشيدي خودرو جديد ركورد
جديدي ركورد كانادا كشور در خورشيدي خودرو يك - تورنتو
كه خودرو اين.گذارد برجاي طولاني مسافتهاي پيمودن در
انرژي كه شده تشكيل سلولهايي از دارد نام "راديانس"
"راديانس".ميكند تبديل الكتريكي انرژي به را خورشيد
جنوب در "ونكوور" تا را كانادا شمال در "هاليفاكس" شهر
هزار مسير 7 اين طول.پيمود ماه يك مدت در كشور اين غربي
متوسط سرعت با "راديانس" و بود متر و 500 كيلومتر و 43
در ساعت در كيلومتر و 80 شهر در ساعت در كيلومتر 55
گاهي راه اين طول در است گفتنيپيمود را آن بزرگراهها
مشكل با را خودرو حركت و بود نامساعد هوائي و آب شرايط
.ميكرد روبهرو
آموزش برنامهريزي و پژوهش موسسه سرپرست
به پژوهشي طرح جاري 33 سال در :عالي
ميشود گذاشته اجرا
;اشاره
بند استناد به كه عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش موسسه
برنامه قانون پيوست كتاب عالي آموزش بخش كلي سياستهاي 8
پيشنهاد و مطالعه شد ، ايجاد كشور توسعه اول پنجساله
را عالي آموزش ارزشيابي نظام اجراي و تدوين برنامهريزي ،
و تعليم سطح ارتقاي دانش ، مرزهاي توسعه:چون اهدافي با
پژوهشي و فني علمي ، زمينههاي آوردن فراهم كشور ، تربيت
آموزش توسعه برنامهريزي كشور ، توسعه و رشد نياز مورد
.دارد عهده بر...و عالي
علوم ، وزارت اجرايي بازوي عنوان به واقع در كه موسسه اين
ميكند ، عمل مطالعاتي و پژوهشي امور در فناوري و تحقيقات
تشكيل موسسه شوراي و موسسه رئيس امنا ، هيات:ركن سه از
مختلف زمينههاي در پژوهشي و علمي گروه شش داراي و شده
تكنولوژي عالي ، آموزش اقتصاد عالي ، آموزش برنامهريزي
و تطبيقي مطالعات انفورماتيك ، و آماري پژوهشهاي آموزشي ،
.است عالي آموزش مديريت مطالعات و نوآوري ،
كاركردهاي تبيين و موسسه اين با بيشتر آشنايي منظور به
دكتر با را گفتوگويي كشورمان ، عالي آموزش نظام در آن
.ميآيد پي در كه دادهايم انجام آن سرپرست توفيقي جعفر
را موسسه مسئوليتهاي و وظايف شرح مقدمه عنوان به لطفا *
و تصميمگيري چون اموري در را آن نقش و كرده تشريح
.كنيد بيان كشور عالي آموزش نظام از سياستگذاري
در است ، تحقيقاتي مركز يك موسسه كه اين به توجه با *
و تحقيقات علوم ، وزارت كارشناسي بازوي عنوان به واقع
براي اجرايي فعاليتهاي مشي خط وتدوين ميكند عمل فناوري
موجودبخش تواناييهاي سنجش عالي ، آموزش اهداف به نيل
پايگاه ايجاد بخش ، اين قابليتهاي بررسي و عالي آموزش
اطلاعات و آمار تحليل و تجزيه و عالي آموزش اطلاعاتي
فنون بهترين به دستيابي جهت پژوهش نياز ، مورد
سطح در عالي آموزش نظامهاي تطبيقي مطالعه برنامهريزي ،
پيرامون پژوهش و عالي آموزش بخش عملكرد ارزشيابي دنيا ،
از...و آنها مورد در تحقيقات و عالي آموزش مختلف عوامل
.ميروند شمار به مركز اين وظايف جمله
روش تدريس ، روش آموزش از اعم ;آموزشي كارگاههاي تشكيل
موسسه اصلي وظايف از باز آن نظاير و مديريت آموزش تحقيق ،
.است گرفته صورت زمينه اين در هم خوبي فعاليتهاي كه است
سعي كه است شكلي به موسسه در ما كار شيوه عبارتي به
علوم ، وزارت مختلف بخشهاي در موجود مشكلات ميكنيم ،
تحقيقاتي طرحهاي به و جمعآوري را فناوري و تحقيقات
در را آن نتايج طرحها ، اتمام از بعد و كنيم تبديل
.دهيم قرار تصميمگيران و مديران اختيار
آموزشي كارگاههاي يكبار هفته سه دو ، هر حاضر حال در ما
.ميكنيم برگزار كشور دانشگاههاي در را خوبي
كدامند؟ مركز در اجرا دست در تحقيقاتي طرح مهمترين *
كه است انجام دست در موسسه در حاضر حال در مهمي طرحهاي*
در متخصص انساني نيروي سنجي نياز جامع طرح" آنها جمله از
تبصره 36 به مربوط طرح اين واقع دراست "آينده سال ده
علوم وزارت آن اساس بر كه است دوم پنجساله برنامه قانون
به را كشور نياز و بدهد انجام را مطالعه اين شده موظف
.كند تامين و تعيين متخصص انساني نيروي
بسيار تحقيقاتي تيم يك و شده واگذار موسسه به طرح اين
روي پژوهش و مطالعه مشغول محقق ، حدود 80 از متشكل بزرگ
پروژه عنوان از 60 متجاوز به موضوع و هستند پروژه اين
محقق يك به پروژه هر كه شده تبديل تحقيقاتي و مطالعاتي
محققين و شده بسته هم كاري قراردادهاي و ميشود سپرده
سال دو تا ماه بين 18 طرح مدت.هستند مطالعه انجام مشغول
و ميگذرد شروعش از سال يك حدود كه ميشود پيشبيني
را طرح نتايج تا داريم فرصت سال يك تا ماه مابين 6
.كنيم جمعبندي
كردهايم تقاضا كه است تومان ميليون حدود 200 طرح بودجه
كشور در بار اولين براي را طرح اين.كند پيدا افزايش
خوبي بسيار مطالعاتي پروژههاي به منجر و ميكنيم اجرا
با و برود اين از فراتر كه ميگردد وپيشبيني ميشود
طرح اعتبارات كه شده توافق برنامهريزي و مديريت سازمان
.بدهند افزايش را
بررسي":مثل ديگر پروژه چند ملي ، طرح اين قالب در
انباشت" ،"پايدار توسعه و انساني سرمايه تشكيل نظريههاي
تحولات" ،"اقتصادي مدت طولاني رشد و انساني سرمايه
بر آن تاثير و جديد سياست و فرهنگي اجتماعي ، نهادهاي
نوآوري در خلاقيت ساختاري موانع بررسي"،"اجتماعي تقاضاي
كار بازار تحولات بر شدن جهاني تاثير" ،"ايران در
تجارب و سياستها تطبيقي بررسي" ،"بينالمللي و منطقهاي
كه است اجرا دست در ،"كار بازار زمينه در مختلف كشورهاي
.ميرسد پروژه به 60 حدودا
انساني نيروي به را كشور نياز تا است صدد در طرح اين
به يا دانشگاهي رشتههاي در آن از تا كند برآورد متخصص
استفاده كيفي و كمي نظر از عالي آموزش توسعه در عبارتي
ما رشتههاي نوع و ظرفيتها روي طرح اين نتايج.كنيم
ارتباط كه است اين دنبال طرح اين.گذاشت خواهد تاثير
وزارتخانههاي) انساني نيروي عرضهكنندگان بين نزديكتري
.كند ايجاد انساني نيروي از استفادهكنندگان با (آموزشي
كار بازار طرح ، اين قالب در كه هستيم ناچار ما بنابراين
بينالمللي و ملي سطوح در را آن تحولات و كنيم مطالعه را
اجتماعي اقتصادي ، تحولات بايد اين بر علاوه.كنيم مطالعه
سالهاي در كه ببينيم و كنيم مطالعه را كشور فرهنگي و
.داشت خواهند انساني نيروي به نيازي چه اينها آينده
عالي ، آموزش آموختگان دانش به صنعت نيازمندي تحليل مثلا
شهرسازي ، و مسكن بخشهاي در متخصص انساني نيروي سنجي نياز
در فناوري توسعه نياز مورد متخصص انساني نيروي برآورد
اخير مورد اين بويژه كه گرفت خواهند قرار بحث مورد اينجا
خواهد مهمي بحث جديد ، وزارت ساختاري تحولات به توجه با
مطالعه را اجتماعي تقاضاي اينها ، همه كنار در.بود
.رفت خواهد پيش كار بازار بحث موازات به كه كرد ، خواهيم
شد خواهد سعي و است متنوع بسيار طرحها عناوين اين بنابر
به برآورد اين تا شود انجام كاملي و جامع مطالعه تا
.برسد نتيجه
ديگري طرحهاي چه كرديد ، اشاره آن به كه طرحي بر علاوه *
داريد؟ انجام دست در
،"جامعه نيازهاي با دانشگاهي آموزشهاي ارتباط بررسي"*
و پرورش و آموزش نظام در يادگيري تدريس ، فرايند بررسي" *
،"عالي آموزش پژوهشي و علمي كيفيت در آن تاثير
،"كشور عالي آموزش نظام مديريت و ساختار تحليل و بررسي" *
در آن بر موثر عوامل و تحصيلي افت نرخ تحليل و محاسبه" *
(ميگذراند را خود پاياني مراحل كه)"دانشگاهها
"و ،"كاربردي -علمي دورههاي بخشي اثر ارزشيابي " *
در عملكرد كيفيت ارزيابي براي مناسب شاخصهاي تعريف
اينها كه هستند ، ما طرحهاي ديگر جمله از ،"عالي آموزش
خواهند اتمام به شهريور حدود تا و هستند نهايي مرحله در
انجام زيادي تطبيقي مطالعات ما اينها همه كنار در.رسيد
.ميكنيم بررسي را خارجي كشورهاي وضعيت و ميدهيم
تاثير پژوهشها اين نتايج از چقدر ما عالي آموزش نظام *
ميگيرد؟
كنار در ميكنيم سعي مطالعات ، اين همه در تقريبا ما *
هم تطبيقي مطالعات خودمان ، بومي مسائل گرفتن نظر در
.بگيريم نظر در را خارجي كشورهاي وضعيت و دهيم انجام
به را درسي برنامهريزي واگذاري بحث مطالعات مثلا
براي و داد انجام موسسه بود ، بزرگي تحول كه دانشگاهها ،
وضعيت محكمتر ، و شود قويتر طرح نظري مباني اينكه
كه شد مطالعه كشورها از خيلي در درسي برنامهريزي
ميكرد ، تاييد هم را ما يافتههاي مطالعات ، اين خوشبختانه
برنامهريزي نظام عالي ، آموزش سطح در اصولا اينكه براي
در كه ميبينيم ما اين بنابر.نيست پاسخگو خيلي متمركز
درسي برنامهريزي اروپا ، يا امريكا از اعم كشورها ساير
.است غيرمتمركز دانشگاهي
دورههاي كه گرفتهايم تصميم اخيرا ما كه اين ديگر مثال
روي مطالعه حال در و بدهيم قرار بازنگري مورد را دكترا
آنها يافتههاي از بتوانيم تا هستيم ، دنيا موفق كشورهاي
.كنيم استفاده دكترا دورههاي كيف و كم و چگونگي مورد در
و آمار مجموعه انتشار ما جديد كار و ديگر مهم بحث
است كشور دانشگاههاي علمي هيات اعضاي به مربوط اطلاعات
و تخصصها با علمي هيات اعضاي كليه مجموعه ، اين در كه
مجموعه يك كه شد خواهند معرفي خود خاص تحصيلات و مدارك
.بود خواهد قوي اطلاعاتي
در كه است عالي آموزش بروشور تهيه و تدوين ما ديگر كار
انگليسي زبان به كشور عالي آموزش ساختار و اركان آن
ميگذراند را خود اجرايي مراحل كار اين.شد خواهد معرفي
.شد خواهد آماده زودي به و
را ايران عالي آموزش مشاهير دانشنامه ما نزديك آينده در
تحول و است تاريخي مطالعه يك كه كرد ، خواهيم منتشر نيز
را عالي آموزش مشاهير و مطالعه كشور در را عالي آموزش
كشور در عالي آموزش تاريخ حفظ هدف با كه كرد خواهد معرفي
.ميشود تهيه
كشور در دانشگاهي مديريت فعلي وضعيت زمينه در آيا *
ضعف نقاط رفع به بتواند كه دادهايد ، انجام مطالعهاي
كند؟ كمك موجود
كه دانشگاهي مديريت و رهبري مورد در داريم طرحي.بله *
مديريت فعلي وضعيت طرح اين در.است يافته پايان اخيرا
گرفته قرار بررسي مورد كيفي و كمي لحاظ از دانشگاهها ، در
.است
تصميمگيري ، كيفيت دانشگاه ، اداره كيفيت وقت ، صرف ميزان
.گرفت قرار مطالعه مورد طرح اين در..و موجود مشكلات
اينكه و ميكند تحليل و تجزيه را موجود وضعيت طرح اين
منفي و مثبت نقاط چه با ما كشور در دانشگاهها مديريت
.چيست آنها رفع راههاي و است روبهرو
ميشود؟ انجام اعتباري چه با موسسه تحقيقاتي كارهاي *
بوده تومان ميليون سال 78 ، 250 در موسسه سالانه اعتبار*
ما يعني.جداست ما اختصاصي درآمدهاي از رقم اين البته كه
را آنها اعتبارات ميدهيم انجام كه را پروژههايي
با 200 نيازسنجي طرح مثلا.ميكنيم دريافت جداگانه
با 250 اشتغالزايي مطالعات يا و اعتبار تومان ميليون
قالب در موسسه كه ميشوند دريافت جداگانه تومان ، ميليون
.ميگيرد و ميكند پيشنهاد ملي پروژههاي
موسسه به ملي پروژه يك عنوان به اشتغالزايي طرح آيا *
است؟ شده سپرده
وزارت كه است توسعه سوم برنامه مصوب پروژه اين.بله *
حال در و است تحقيق اين متكفل فناوري و تحقيقات علوم ،
و مديريت سازمان با موافقتنامه امضاي مشغول حاضر
خواهد شروع سال 79 اول نيمه همين در و هستيم برنامهريزي
.شد
علمي هيات اعضاي موسسه پژوهشي طرحهاي انجام در *
مشاركت چطور تكميلي تحصيلات دانشجويان و دانشگاهها
ميكنند؟
پژوهشي فعاليتهاي در دانشجويان و اساتيد مشاركتدهي كار*
و مشاوره ارائه كه ميشود انجام مختلفي اشكال به موسسه ،
موضوعات انتخاب در تكميلي تحصيلات مقاطع دانشجويان هدايت
راهنمايي و خويش پاياننامههاي براي موسسه نظر مورد
تحقيقاتي طرحهاي اجراي منظور به علاقهمند پژوهشگران
و استادان از دعوت نيز و كشور عالي آموزش نظام نياز مورد
در همكاري براي عالي ، آموزش به مربوط مسائل متخصصان
.است جمله آن از پژوهشي طرحهاي اجراي
كميتههاي جلسات در شركت براي اساتيد اين از همچنين ما
آنها فكري مشاركت از و ميكنيم دعوت موسسه پژوهشي مختلف
.ميبريم بهره
ايران در تخصص و تجارت" نمايشگاه
ميشود برپا "باستان
در تخصص و تجارت" عنوان با نمايشگاهي :فرهنگي علمي گروه
زيستي ، كاربردي اشياء گذاشتن نمايش به با "باستان ايران
ماه اواخر...و وزنهها صورتحساب ، كتيبههاي مهرها ،
.ميشود تشكيل ايران ملي موزه در آينده
اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
انسانشناسي جنبههاي كه است اشيايي دربرگيرنده نمايشگاه
اين در.ميسازند مطرح را باستان ايران در قومشناسي و
ادوار قديميترين از تجارت و كالا مبادلات نحوه نمايشگاه
فضاي بازسازي و موزهاي اشياء نمايش با تاريخي دوره تا
.شد خواهد معرفي تاريخ از پيش
علمي اخبار
|
نوزادان بر كافئين اثر
زنان به آمريكا دارو و غذا سازمان مديريت گذشته ، سپتامبر
تحقيقات در.داد هشدار قهوه خوردن از پرهيز براي حامله
حاملگي ، دوران در كه مادراني نوزادان از برخي جديد
داراي ميخوردند ، غليظ قهوه فنجان تا 24 بين 12 روزانه
جري.بودهاند پا و دست انگشتان بودن كم جمله از عضو نقص
بدن جوابگويي":گفت ،(FDA) فدرال داروي انجمن عضو گويان ،
براي موجود شواهد اما است ، متفاوت كافئين به انسانها
".است كافي خطر اعلام و هشدار
به داروها اكثر و گازدار نوشيدنيهاي چايي ، در كافئين
.ميشود يافت است ، موجود قهوه در كه مقدار همان
مواد از است خواسته باردار زنان از فدرال دارويي انجمن
.كنند استفاده كمتر بيشتر ، تحقيقات انجام تا كافئيندار
حبيبي ندا:ترجمه /نيوزويك:منبع
ماساژ از استفاده با درمان
فشار وسيله به درمان نوع اين است؟ معني چه به دادن ماساژ
صورت رباط و زردپي ماهيچهها ، بدن ، پوست به آوردن
خون ، جريان در تسريع هيجان ، كاهش بوسيله ماساژ ، ميگيرد
كم را بدن بينظمي عضلات كردن شل و عصبي سيستم كردن آرام
تكنيكهاي شامل ماساژ با درمان حاضر حال در.ميكند
دانشگاه از رف.هرناندز ماريا خانم گفته به.است مختلفي
وجود ارتباط ما بدن دفاعي سيستم و استرس بين ، ميامي
بر محققان.ميكند كم را فشار هورمون مقدار ماساژ و دارد
دفاعي سيستم ميشود باعث فشار هورمون كاهش كه باورند اين
در همچنين محققان.كند دنبال را خود عادي فعاليت بدن
كه كودكاني براي ميتواند ماساژ آيا كنند ، مشخص تلاشند
واقع موثر دارند ، تنفسي سيستم ناراحتيهاي يا آسم بيماري
خير؟ يا شود
ريدرزدايجست:منبع
زادوريان آدرينه:ترجمه
|
|