الزامات و شرايط ; علمي توسعه
(آخر بخش) علم معرفتي ساخت ثبات و تكوين
، علمي نظم گوناگون صور ، مقاله اين اول بخش در :اشاره
نه و آنها مسائل با معارف تعريف ، ادراكي هويت از انتقال
نظامهاي منزله به معارف و موضوعي قلمروهاي اساس بر
مباحث از بخشي موضوع سه اين. شد واقع بحث مورد ارتباطي
اين دوم بخش در كنند مي منعكس را علم شناسي جامعه
، علمي نهادهاي و علمي معارف توسعه ميان رابطه ، مقاله
پذيري تفكيك روند ، علم بسط در آن نقش و علمي انتشارات
شرايط و نوين علم پويايي براي آن شدن واقع مبنا و علوم
مي قرار بحث مورد علمي معارف قالب و شكل كنوني ثبات
.گيرند
انديشه گروه
محمدي مجيد:استيچوهترجمه رودلف
توجه و علاقه مورد در روشني سئوالات فوق ، مطالب دنبال به
اشاره بدانها كهمختصرا ميشود مطرح جامعهشناسي به
با همراه را مسائلي علمي ارتباطات شدن مستقل.ميكنيم
بوجود نوين جامعه در كاركردي نظامهاي توسعه شرايط تسهيل
را مساله اين علمي جوامع وجود ترتيب همين به.ميآورد
پيش "آزاد روابط" ساختاري و اجتماعي پيشزمينه بهعنوان
جامعه اعماق به سريعا دوران آن در روابط اين.ميكشد
اجتماع.(پارسونز 1971 به كنيد نگاه) ميكردند نفوذ
عضويت ، صوري قواعد به توجه بدون علمي جوامع اين در افراد
نهادينه صور و همكاري ميبايست قواعد اين.ميگرفت صورت
.بخشد تشخص را آنها قانوني شدن
و"صوري سازمانهاي" يعني توصيف چهارم و سوم شكلهاي
داده ارتباط يكديگر با معقول نحو به بايد "تخصصي نقشهاي"
تكثر" و"سازماني رشد" بر يكديگر از علوم جداييشوند
كشوري اولين عنوان به آلمان در.است مبتني "علم سازماني
سازماني رشد داد ، رخ يكديگر از علوم جدايي آن در كه
هجدهم ، قرن در.است داشته متناسبتري علي شرايط ظاهرا
قابل رشد آن در كه بود موردي اولين گوتينگن دانشگاه
دانشكده در بويژه سازماني نقشهاي تمهيد در ملاحظهاي
براي شده اعلام آمادگي با امر اين.گرفت صورت فلسفه
حرفهاي كرسيهاي سوي از فزاينده تخصصي توصيفات پذيرش
به نوزدهم ، قرن در علم بسط و دانشگاهي اصلاحات.شد همراه
نكته اين به توجه.روندهاست اين در تداوم معرف مختلف طرق
اندازهاي تا هجدهم قرن در موقعيت اين كه است جالب
گوتينگن بينالمللي دانشگاه ميان شديد تقابل بيانكننده
هم لايپزيك و هاله بر زمان آن در بينالمللي ويژگي)
.است منطقهاي جهتگيري با دانشگاههايي و (ميشد اطلاق
موضوعات در شدن جهاني به گوتينگن دانشگاه جريانات اين در
زيادي حد تا نوزدهم قرن در كه است متوجه فكري و علمي
آن ، بر علاوه.است آلمان دانشگاهي "نظام دروني محيط" معرف
علمي معدن ، آكادميهاي آكادميهاي مثل ديگري سازمانهاي رشد
علمي ، انجمنهاي ،(مونيخ و برلين در علمي آكادميهاي مثل)
دانشگاهها ، به كه هواشناسي ايستگاههاي و رصدخانهها
نوزدهم قرن دبيرستانهاي برخي و فني دانشكدههاي و مدارس
اين.است مشاهده قابل دوران اين در نداشتهاند ، پيوستگي
اهميت آن ، با همراه سازماني تكثر پديده و جديد نهادهاي
ولي ;ميكردند ممكن را نقشها بعدي شدن تخصصي چون داشتند
انتقادي مطالب از انبوهي ميتوانست دانشگاه فقط آلمان در
از بيشماري تعداد براي لازم نهادي فراساختهاي از
.آورد فراهم را هم همراه و علمي ارتباطي شبكههاي
حرفهها و معارف4
و دانشكدهها و تخصصي -علمي معارف توسعه ميان رابطه
چيست؟ كهن اروپاي حرفههاي
سازگار و ساختاري -اجتماعي الگوي يك از معارف اين آيا
ميكنند؟ پيروي علوم شدن تخصصي شدن پذير مشاهده براي
علمي فعاليتهاي هجدهم ، قرن پايان در كه داشت ياد به بايد
مدرن اروپاي در را حرفه سه فقط ابتدا در دانشگاهي و
دانشكده سه اين فقط.طب حقوقو الهيات ، :دربرميگرفتند
قلمرو سه اين اول وهله در و بودند تخصصي آموزش داراي
ثانويه علمي فعاليتهاي براي آگاهي و لازم فرصت كه بودند
براي نوزدهم قرن در علمي معارف.ميآوردند فراهم را
از خود ، خاص علمي هياتهاي با انحصاري نحو به بار اولين
آنجا تا اين و شدند جدا كاملا پيشين دانشكده سه سنتهاي
ادامه ميداد ، اجازه آنان روششناسي و معرفتي بنيان كه
.نبودند "حرفهاي" وجه هيچ به معارف اين همه.يافت
معرف ديگر نوزدهم ، قرن آغاز از بعد كلاسيك حرفههاي
منعكسكننده بلكه نبودند ، دانشگاهي معرفتي نظامهاي
و حرفه اعضاي ميان تماس در كه بودند كار و عمل نظامهاي
مربوط معرفتي بنيادهاي.ميكردند پيدا خاصي شكل مشتريان
اين.شد فعال هدف همان واسطه به ابتدا در آنان به
و جزمانديش شخصيت يك چهره فزاينده نحوي به بنيادها
معرف تازه معارف ولي.بخشيدند توسعه را بيعمل
به آنها در علمي همكاران كه بودند ارتباطي مجموعههايي
.ميشدند تلقي ناشناخته معرفتي مشتريان و مخاطبين صورت
دقيق حقايق بر صرف تمركز و دروني همبستگي ميان تفاوت
ارتباط در معرفت كاربرد و عمل به تمايل و سو يك از علمي
دوره اين در ديگر ، سوي از خود مشتريان با حرفه يك متخصص
افزايش از نشانهاي تفاوت ايناست بوده افزايش حال در
و است حرفهاي عملي نظامهاي و علمي معارف ميان فاصله
.ميآيد شمار به علم شدن حرفهاي بر شاهدي
چشم به تقارنها عدم واژگوني اينجا در اينها ، بر علاوه
دانشكدههاي در آموزشي مجموعههاي هجدهم قرن در.ميآيد
صورت به صرفا شدند ، تبديل علمي معارف به بعدا كه فلسفه
ولي.ميشدند تلقي بالاتر دانشكدههاي مطالعات بر تمهيدي
معارف در تحقيق از نتيجهاي عنوان به علوم نوزدهم قرن در
سوال زير به را فوق حرفههاي در جزمي معرفت مباني علمي ،
و كرده آغاز را معارفها از يادگيري حرفهها اين.بردند
.كردند پيدا آنها به نسبت كاربري و فرعي حالت ناگهان
علمي تحقيق و انتشارات5
به را آنها ميتوان كه هستند ارتباطي مجموعههايي معارف
مجموعههاي اين.آورد عمل صحنه به علمي جوامع صورت
ارتباط از شكلي چه معرف و مييابند توسعه چگونه ارتباطي
هستند؟
علل از يكي مختلف ، معارف در تخصصي و علمي انتشارات
توجه مورد جهت اين از و بوده علمي معارف توسعه بنيادين
انتشارات از وسيعي طيف نوزدهم ، قرن در.داشتهاند قرار
تخصصي هيچوجه به انتشارات اين ولي كرد ، ظهور گوناگون
اين در.بودند يافته سازمان محدود سطح يك در فقط و نبوده
و علمي ماهيت با علمي مجلات دانشگاهي ، راهنماي كتب دوره
علمي مجلات و سودآوري هدف با و منطقه يك مردم براي عمومي
پوشش را گستردهاي موضوعي قلمرو يك هر كه آكادميك
انتشار داشتند ، محدودي ارتباطي تاثيرات و ميدادند
آلمان فرانسه ، در كه بود سال 1780 از بعد فقط.مييافتند
با ملي سطح در علمي مجلات انگلستان ، در سرانجام و
و معدنشناسي فيزيك ، شيمي ، مثل موضوعاتي در خاص جهتگيري
با مقايسه مقام در مجلات اين.يافتند انتشار لغت علم
ميتوانستند پيشين دهههاي در منفرد و پيشرو مجلههاي
و دهند ادامه خويش حيات به طولانيتري دورههاي براي
در كه را مولفان از اي"جامعه" كه بود اين دقيقا آن دليل
.ميآوردند گرد ميدادند انتشار را خود كارهاي مجلات اين
ولي ;ميپذيرفتند را علمي مجله كار و تخصص مولفان ، اين
دست دائما خويش موثر مقالات با را تخصص اين حال عين در
.ميكردند كاري
مويد امر اين.كرد تغيير علمي انتشارات وضعيت ترتيب بدين
و علمي مجموعههاي طريق از دانشمندان كه بود واقعيت اين
در هم با ميتوانستند كلان علمي نظام سطح در مختلف علوم
و اصولا فوق ، علمي نظام.باشند داشته پيوستگي مدت دراز
به بعدا كه ميشد تعريف ملي شبكههاي توسط ابتدائا
اين در نيز علمي انتشارات.شد مبدل ملي-فرا شبكههاي
آفرينش فرايند هر در كه درآمد صوري اصل يك صورت به دوره
اكثرا نيز محدودكننده شرايط.باشد داشته حضور بايد علمي
ميكرد ، تحميل انتشارات به ارتباطات آنچه به توجه با
مطروحه مسائل به مربوط مقتضيات شرايط اين.ميشدند تعريف
روشهاي توصيف مباحث ، مداوم ارائه مقاله ، اين در
شده اعمال محدوديتهاي تجربي ، شواهد ارائه مورداستفاده ،
پيوستگي منتشره ، اثر هر در شده پذيرفته مباحث مجموعه بر
انتشارات از استفاده با -مولفان ديگر پيشين ارتباطات با
نظري انديشههاي پذيرفتهبودن و -فنون ديگر و گوناگون
به كنيد نگاه آخر مورد براي) دربرميگرفت را شده ارائه
حلقه از خاص وجهي در انتشارات(دونالد ، 1987 مك و برانت
فشارهايي علمي ، ارتباطات از نهايي شكل بهعنوان خود باز
اين از و ميكرد اعمال (تحقيق) علمي آفرينش فرايند بر را
جمع اجتماعي نظامهايي صورت به را معارف بود قادر طريق
.آورد
همكاران به بايد كه را مطالبي ميتواند فرد يك چگونه ولي
فقط علمي ارتباطات توسعه دهد؟ تشخيص شود داده انتقال او
به علمي آفرينش فرايند كه كرد پيدا امكان جهت اين از
اروپا ، نوين دوره اوايل تاريخ.شد داده سازمان آن موازات
انتظار و علمي حقايق معني و مفهوم در آهسته حركت يك شاهد
در دقت" به "حقيقت حفظ ضرورت" از گذار يعني آنان از
و سنتي دانش سازماندهي با موفقيت اين.است "اختراعات
ابزارهاي از فزاينده استفاده و تجربي روشهاي به تمايل
در.آمد بهدست -ميروند كار به غايت اين براي كه -علمي
تعبير تكوين در ميتوان را ديگري ناپيوستگي بعد اين
در.كرد مشاهده ميلادي سال 1800 وحوش حول در "تحقيق"
را دانش بسط و گسترش از انتظار تغيير نوين ، دوران اوايل
پيوسته فرايند يك بصورت به فقط اصل ، يك بهعنوان ميتوان
پرسش يك بعد ، به ميلادي سال 1800 حدود از "تحقيق".فهميد
ميتواند زمانها همه در كه است مبتني فهم قابل و بنيادي
.دارد مشغول خود به را گوناگوني دانشمندان و باشد مطرح
برپايه ميبايست علمي مناسب ارتباطات بعد به زمان اين از
حالت اين در آنچه.گيرد شكل شده توصيف مفهوم به "تحقيق"
اين و باشد دانش از اندكي جزء ميتواند ميشود منتقل
فرايند.ميكند ايجاد را انتقال مفهوم "دانش تازه جزء"
سطح در آن نتايج انتقال ابزارهاي و علمي كوشش و تلاش
كمك مقدماتي و ابتدايي واحدهايي به علم تجزيه به كلان
يك از ارتباطات كه داده رخ گونهاي به امر اينكردهاند
واز كنند گزارش را دقيق و سريع واكنشهاي ميتوانند سو
منعكس جزيي اختلافات هميشه ارتباطات همين ديگر سوي
فرايند همزمان طور به جزيي اختلافات اين.ميكردهاند
.ميبخشيدهاند نيرو تازهاي انرژي با را تحقيق
نوين علم پويايي براي مبنايي عنوان به دروني انقسام -6
صورت به را علمي معارف ظهور حدي تا پيشين بخشهاي در
ميشوند جدا هم از كاملا تفكيكپذيري از پس كه نظامهايي
از يكي.نيست اين طبيعتا ما مساله ولي.كرديم توصيف
تقريبا ظرفيت كه است آن نوين علم ويژگيهاي جالبترين
انقسام طريق از خود كردن پويا و زنده براي نامحدودي
در اكنون علمي ، ارتباطات و تحقيقات همهدارد دروني
علمي ارتباط نظامهاي ديگر از كه مييابند جريان شرايطي
يك درون فعاليتهاي بر بلندمدت تمركز.پذيرفتهاند تاثير
معرفت در است ممكن كه چيزي ولي است جايز و مشروع معرفت ،
اول معرفت براي ميتواند بيافتد ، اتفاق زمان يك در دوم
دور ادراكي ابداعات به و باشد برخوردار زيادي اهميت از
كه ميگيرد نشات آنجا از نيز امر اين.بيانجامد دسترس از
ايجاد در معارف ، ديگر در موجود رخدادهاي و وقايع
انقسام.دارند استقلال كاملا خود ميان دروني ارتباطات
زواياي از واقعيت كه ميكند كمك زيادي مقدار به معارف ،
از ترتيب اين به.گيرد قرار مشاهده مورد متفاوتي كاملا
.ميشود پرهيز چشمانداز هر بودن جانبه يك به مربوط خطرات
از يادگيري به مجبور گاه كليت ، يك عنوان به نوين ، علم
كار به با را كار واين است ديگر مواضع در حاصل ديدگاههاي
.ميدهد انجام متفاوت ابزارهاي بردن
براي است چارجوبي فقط معارف ميان دروني رابطه اين بنابر
توسعه به فينفسه امر اين ولي.ميافتد اتفاق هميشه آنچه
توسعه اين چه نميشود ، منتهي نهاد يك قالب در معارف اين
تلاقي متفاوت چشماندازهاي ميان كه ميافتد موثر هنگامي
فرعي چشماندازهاي به جديد معرفت يك تا باشد داشته وجود
جنبش در تازه اتفاقات براي جايي ترتيب بدين.شود تفكيك
.ميشود باز علمي فعاليت و علم دروني
معارف شكل كنوني ثبات براي شرايطي -7
رخ اغلب كه مسالهاي دهند؟ ادامه خود حيات به معارف چرا
معرفتهاي سطح در علمي فعاليتهاي همه كه است آن ميدهد
.ميشوند انجام فرعي معارف از شده ناشي دانشهاي يا فرعي
چون ندارد ، تناقضي شده گفته تاكنون آنچه با امر اين
هستند اقتضاء لا دروني انقسام سطح به نسبت قبلي مشاهدات
نوع همان از نظامهايي ساختمان مشاهده بر متكي امر اين و
.است
كلاسيك معارف در باثبات تداوم از شكلي كه ميآيد نظر به
.است مشاهده قابل -تاريخ و شيمي فيزيك ، مثل -وگسترده
مساله يك كلاسيك معرفتي واحدهاي اين يافتن ثبات شرايط
.است توجه قابل و جالب
:است ارائه قابل ابتدايي فرض پنج پاسخ ، يك به رسيدن براي
از كلاسيك حرفههاي و معارف ميان آميختگي آنكه از بعد:1
عمل نظامهاي و دانش نظامهاي عنوان به يك هر و رفت ميان
بنياد معارف برخي در ثانويه شدن تخصصي نوع يك شدند تعريف
كمكم كه بود دانشها از انبوهي وجود حاصل امر اين.گرفت
در مقوله يك توسعه اينجا در ما مرجع.ميآمدند ميدان به
اين و دارد بنياد شغلي نقشهاي بر كه است معرفت درون
اقتضا وجامعه اقتصاد كه است گونهاي همان به توسعه
مورد اين از گويا مثالهايي پزشك و شيميدان.ميكنند
سال يكصد در معارف از بيشماري تعداد در امر اين.هستند
شكل در خويش نوبه به نيز معارف اين.است داده رخ گذشته
خود به ثابت شكل شغلي ، نقشهاي نظام توسط خود كلاسيك
معرفت يك در ساخت ثبات كه معناست بدان اين.گرفتهاند
براي آن توانايي به اصولا ميتواند پيچيده ، و فرعي
معرفت سطح از فراتر و كليتر جهتگيري يك آوردن فراهم
و تعليم ميتوان نتيجه در.باشد داشته وابستگي فرعي ،
حرفه يك مقدمات فراهمكننده چشمانداز ، ازاين را تربيت
.(وه 1987 ، 6257 استيچ)كرد تلقي آگاهانه
-دانشگاهي پيش نظام -مدرسه" توالي به ثبات ، دوم شرط:2
آموزشي حوزههاي.ميشود مربوط آموزشي درنظام "دانشگاه
ايالات دانشگاهي پيش نظامهاي "رشتههاي" يا مدارس در
عينيت را نوزدهم قرن در نوين مفاهيم از برخي متحده
تازه ، موضوعات روي بر نهادها اين بودن باز ولي بخشيدند ،
.ميآيد نظر به محدود شدت به دانشگاهها ، با مقايسه در
نهادهاي اين ميان روابط كه كرد فرض ميتوان بنابراين
نظامهاي ميان وابستگي معلم ، آموزش چارچوب)آموزشي
تدوين و تنظيم و معرفت انتقال دانشگاهها ، و پيشدانشگاهي
;است نشده فرعيتر معارف در انقسام موجب (آموزشي متون
هويت محو براي تمايل گونه هر با تقابل در امر اين اما
.ميگيرد قرار كلاسيك معارف
ونظام علمي نظام ميان كه خاصي روابط به ثبات سوم شرط:3
معرفت يك.ميشود مربوط دارد وجود "دانشگاهها" در آموزشي
نظام يك ايجاد معرف حدي تا فقط دانشگاهي ، نظام درون در
موضوعات بسياري از درواقع نظام اين ;است علم از خودبسنده
موضوعات اين كه شكلي همان به درست ميكند ، تبعيت ديگر
موضوعات ديگر از تابعي ابتدا در خويش نوبه به نيز
روشن دوباره شبكهاي ، ساخت اين به ارجاع با بودهاند ،
و پيوسته هم به علمي هويت يك به دادن پايان كه ميشود
.باشد خطرناك ميتواند فشرده
كه رساند كلي فرض يك به ميتوان را پيشين فرض سه:4
پوشش را پيرامون محيط و علمي نظام تماسميان ديگر موارد
"نشاني" يك صورت به نظرها نقطه بسياري از معرفت يك.دهد
مورد دروني توزيع نظام يك وجود فرض با كه ميكند عمل
نداشته وجود نشانهاي چنين اگر.ميگيرد قرار استفاده
.كنند پيدا وجود نميتوانند محتمل ارتباطات باشد ،
كردهاند تاييد مكررا بررسيها و تحقيقات سرانجام و:5
معرفتي هويت يك ادراكي عقلانيت به هميشه دانشمندان كه
.(بچر ، 1981 به كنيد نگاه مثال عنوان به).داشتهاند باور
كه ميشود مربوط پديدهاي به زيادي حد تا ارزيابي اين
آن ;است كرده آشكار آلمان علم تاريخ در را خود پيوسته
نظامهاي بر علمي جهانبينيهاي كه است اعتقاد اين پديده
به معارف حيث ، اين ازبودهاند مبتني موجود معرفتي
.ميكند پيدا شباهت نوين درجامعه كاركردي نظامهاي
كه ميبخشند توسعه را كلي چشماندازهايي علمي ، معارف
حال همان در ولي دارند ، گونه "چشمانداز" ماهيتي طبيعتا
فهم قابل خود قالبهاي در را واقعي پديدههاي همه قادرند
.كنند
چشم ميتواند معرفتيكلاسيك نظامهاي گذاشتن كنار
تخصص براي محملي صورت به كه را بنيادياي و كلي اندازهاي
تاريخي علوم.دهد تهديدقرار مورد ميكنند عمل زياد
"خانواده تاريخ" و"علم تاريخ" مثل را تفكيكقلمروهايي
و داده كف از تخصصيرا قلمروهاي آن از بيش ولي;ميپذيرند
.ميكنند محدود جهان از را كليخود ديدگاه
.است موجود روزنامه دفتر پاورقيهادر و يادداشتها *
انديشه تازههاي
|
روانه را خود كتابهاي تازهترين "ني" انتشاراتي موسسه
.ميآيد زير در آن عناوين كه است ساخته نشر بازار
:مترجم /مورن ادگار:نويسنده /پيچيده انديشه بر درآمدي *
صفحه تومان ، 150 950/ جهانديده افشين
بر درآمدي اثر ، اين در فرانسوي جامعهشناس مورن ادگار
بلكه جهان ، كليد نه پيچيدگي اگر.ميكند طرح را انديشه
اجتناب نه نيز ، پيچيده انديشه پس ما ، روي پيش است چالشي
در ياريگر است انديشهاي بلكه آن حذف يا چالش اين از
.آن بر غلبه گاهي حتي و چالش اين با رويارويي
قيمت1500 /قلفي محمدوحيد /ايران در نوسازي و مجلس*
صفحه تومان ، 264
است آن نشانگر تا 1311 سالهاي 1302 طي مجلس نقش بررسي
ايران ، جامعه خاص متقاضيان به توجه با دوره اين مجالس كه
نظامي ، نيرومند مركزي قدرت يك استقرار امنيت ، ايجاد
قرار نوسازي مسير در جديدي شكل به... و شورشها سركوب
شده ايجاد خاص شرايط به توجه با مدت اين طي درگرفتند
صورت سياسي تحولات هماهنگ مجلس در نيز گستردهاي تحولات
روند در مجلس نقش و تحولات بررسي كتاب ، اصلي هدف.گرفت
.است دوره اين طي نوسازي
شعبانعلي:مترجم / سيسك تيموتي /دموكراسي و اسلام *
صفحه تومان ، 103 قيمت750 /محدثي حسن بهرامپور ،
اسلام جهان آينده براي را ممكن سناريوي سه مذكور كتاب
وعمل اسلام مفاهيم از جديدي سنتز.ميسازد مطرح
.مستمر مصالحه و رويارويي يا بنيادگرايي ، رد دموكراتيك ،
با همراه نظري بحثهاي طرح اثر ، اين ويژه خصيصه همچنين
اسلام جهان اجتماعي واقعيت.است عيني مسائل در نظر دقت
.است شده بررسي و بحث آن فكري جريانهاي كنار در
/اختلافات فصل و حل حقوقي شيوههاي در نوين تحولات *
عليرضا كسمتي ، زهرا:مترجم /باوت ويليام درك:نويسنده
صفحه تومان ، 145 قيمت950 /طيب
مفيد و مختصر بحثي كتاب اين در باوت ويليام پروفسور
و اختلافات فصل و حل حقوقي شيوههاي ويژگيهاي درباره
حضور عدم تاثير و غيرحقوقي شيوههاي برخي با آن رابطه
صادر احكام اجراي و بينالمللي محاكم پيشگاه در دولتها
.است نموده ارائه محاكم اين در شده
حقوق در خودياري" كتابهاي حقوق ، شاخص استاد اين از
برگردان ديگر اثر چندين و "صلح جستجوي" ،"بينالملل
.است شده فارسي
دادگاه اساسنامه ترجمه تازه ويراسته كتاب اين بر
.است آمده نيز دادگستري بينالمللي
/كيا خجسته:مترجم /جهانبگلو رامين /بشر وجدان تاگور *
صفحه تومان ، 65 قيمت500
به ايران به سفر در تاگور رابيندرانات كه گفتهاند
بلبلي نشست ، خاموش حافظ مزار بر زماني رفت ، حافظ زيارت
.نشست شاعر دست بر و آمد در پرواز به سردرخت از
يگانه شخصيت از را بديعي و ژرف چشمانداز حاضر كتاب
آخرين بار نخستين براي و ميگشايد خوانندگان بر تاگور
.ميكند معرفي فارسيزبانان به را هند دايرهالمعارفي چهره
ملي امنيت فصلنامه
مركز به وابسته تحقيقاتي فصلنامهاي ملي ، امنيت فصلنامه
با كه است اسلامي انقلاب پاسداران سپاه تحقيق و مطالعه
امكان نيز و نظامي و امنيتي علوم ادبيات پيشبرد هدف
نظران صاحب متخصصان ، نظريات عرضه براي مناسب فضاي ايجاد
آن با مرتبط رشتههاي ساير و رشته اين انديشمندان و
.ميشود منتشر
ساختار به راجع مطالبي فصلنامه ، اين آخر شماره در
منظر از آمريكا و ايران رابطه آمريكا ، در تصميمگيري
درآمده نگارش به امنيت و وحدت كثرت ، پارادوكس ملي ، امنيت
.است
چهاردهم قرن تفاسير در عقلگرايي
اسلامي ، تبليغات دفتر انتشارات مركز:ناشر نفيسي ، شادي
.ريال قيمت23000
.است آن تاريخ در نو مرحلهاي سرآغاز معاصر دردوره تفسير
اين تفسير در علمي و اجتماعي سياسي ، مباحث به پرداختن
وسعت و شدت بااين هيچگاه كه است نوظهور امري دوره ،
به و ابداع حيث از معاصر ، تفاسيراست نشده نمايان
و قرآن موضوعي بررسي روش جديد ، تفسيري روشهاي كارگيري
.هستند متمايز خود از پيش تفاسير از مقالهاي ، تفسير
و ديني انديشه بررسي با چهاردهم ، قرن تفاسير در عقلگرايي
فراهم زمينههاي تبيين صدد در معاصر ، دوره در تفسير
.است مفسران تبع ، به و مسلمانان انديشه در تحول آورنده
ديني انديشههاي از كاملتري شناخت تا ميكند كمك امر اين
اجتماعي ، معرفتي ، حوزههاي ديگر از آنها تاثيرپذيري و
.آوريم دست به فرهنگي و سياسي
روستايي توسعه براي تعاوني سازمانهاي
:ناشر كهن ، نغزگوي مهرداد:مترجم كوهن ، يوهانس:نويسنده
ريال قيمت9500 سازندگي ، جهاد وزارت
و اهداف اول فصل در.است فصل داراي 12 حاضر كتاب
فصول.است گرفته قرار بحث مورد روستايي توسعه راهبردهاي
موثر نقش و تعاوني سازمانهاي مختلف اشكال مورد در بعدي
عضو گروههاي و مزارع ويژگيهاي مورد در و است آنها
زمينههاي در سپس.است شده داده توضيحاتي تعاونيها
.ميشود صحبت مشترك عمليات مناسب
و آنها خارجي اوضاع و تعاوني سازمانهاي عملياتي اهداف
روستايي واحدهاي ميان تجاري روابط مختلف ساختارهاي نيز
شده بررسي ديگر فصلي در مربوطه تعاوني سازمانهاي و عضو
سازمانهاي اجتماعي اثرات كتاب آخر بخش موضوع.است
.است تعاوني
|
|