معافيت طرح از دولت :جامعي مسجد احمد
ميكند حمايت كتابفروشان و ناشران مالياتي
جلوگيري دندان پوسيدگي از آدامس آيا
ميكند؟
خوانندگان با
سايه در پرورش و آموزش پيشرفتهاي همه
!ميگيرد صورت آموزشي تكنولوژي
فرهنگي يادداشت
آذربايجان در مانا قوم استقرار مركز
ميشود كاوش غربي
ضامن لبنان و ايران علمي روابط توسعه
است كشور دو استراتژيك منافع تحقق
معافيت طرح از دولت :جامعي مسجد احمد
ميكند حمايت كتابفروشان و ناشران مالياتي
احمد نظر ديروز ايرنا فرهنگي گروه خبرنگار :فرهنگي گروه
فرهنگي معاون و مقام قائم جامعي ، مسجد
مالياتي معافيت طرح درباره را اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
.شد جويا پديدآورندگان و ناشران
است حمايتهايي جمله از مالياتي معافيت:گفت جامعي مسجد
زاي درون رونق و رشد به مستقيم حمايت جايشيوههاي به كه
در را سرمايه انباشت وامكان ميشود منجر نشر اقتصاد
خطركمبود با همواره كه نشر بنگاههاي اقتصادي ساختار
فراهم هستند ، روبرو سرمايه درازمدت خواب و نقدينگي
.ميآورد
سود عادلانه توزيع موجب مالياتي معافيت وي ، گفته به
تا نويسنده از نشر ، اقتصاد بخشهاي درهمه سرمايهگذاري
حاضر درحال:كرد تصريح ويشد خواهد ناشر
قابل ماليات احتساب با نويسندگان با قراردادهايناشران
ماليات ، حذف صورت در و تنظيمميشود ناشران سوي از پرداخت
.خواهندشد بهرهمند مستقيما كتاب پديدآورندگان
كه دارد وجود احتمال اين هميشه:گفت جامعي مسجد
برابر در ناشران از بخشي باعثتقويت حمايتي سياستهاي
بهره شفاف طوركاملا به مالياتي معافيت اما شود ديگر بخشي
.ميكند پركار و فعال ناشران متوجه را خود
بايد ناشران خود كه شود عنوان است ممكن:كرد تصريح وي
غافل نكته اين از نبايد اما باشند اقتصادنشر رونق مسئول
شرعي ، تقيدات به ناشرانمقيد ديني جامعه يك در كه بود
برخي از و هستند اسلامي جامعه قانوني و عرفي
پرهيز دارد وجود دنيا نشر اقتصاد در كه شيوههايناسالم
.ميكنند
دوره سه در:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم
و كتابفروشان و ناشران معافيتمالياتي درباره مجلس
اين مدافع زمانهادولت همه در و است شده بحث پديدآورندگان
درآمد طرح اين با كه بحث اين و است بوده معافيت
.نميرسد نظر به منطقي چندان مييابد دولتكاهش
جلوگيري دندان پوسيدگي از آدامس آيا
ميكند؟
به باتوجه) امروز دندانپزشكي جامعه مسائل مهمترين از يكي
از پيشگيري (دندان و دهان بيماريهاي گسترش بالاي درصد
به اقدام كه هنگامي و بارها شايداست دندان پوسيدگي
رااز سئوال اين كردهايد ، آدامس از استفاده يا و خريد
دندان پوسيدگي از ميتواند آدامس آيا كه باشيد كرده خود
كند؟ جلوگيري
پوسيدگي از پيشگيري براي اساسي ، و مهم كارهاي از يكي
در دهان هاش.پ حفظ و ودندان دهان بهداشت از عبارت دندان
كشورهاي از بسياري در منظور همين به.است نرمال حالت
و شده طراحي و ساخته پيشگيري براي مختلفي مواد جهان
گوناگوني به توجه با.است آدامس آنها ، از يكي كه ميشود
از پيشگيري بخش استادان آدامسها ، زياد بسيار تنوع و
با مسكو ، دندانپزشكي دانشگاه دندان و دهان بيماريهاي
مطلب اين صحت به كه كردهاند سعي آنها ، از تعدادي آزمايش
يا كند جلوگيري دندان پوسيدگي از ميتواند آدامس آيا كه
.ببرند پي خير ،
كه داوطلب پنج گرفت ، صورت منظور بههمين كه آزمايشي در
تمامي.شدند انتخاب بود ، سال حدود 24 آنها سني ميانگين
مراعات را دندان و دهان بهداشتي مسائل بهخوبي افراد اين
.ميزدند مسواك صحيح و منظم بهطور و كرده
به آدامس چهار بازار ، در موجود مختلف آدامسهاي ميان از
،(قند داراي)نعنايي آدامس:شامل كه شد انتخاب زير شرح
داراي)ORBIT Suger free ،(قند داراي) موزي آدامس
.بود (كسيليتول داراي)DIROL Sugefreeو (سوربيتول
روز تا 4 مصرف 3 اندازه به آدامس گروه ، از داوطلب هر به
بهمدت 20 آدامس جويدن به موظف داوطلب هر.شد داده آدامس
يك توسط داوطلبان همه.بود غذا وعده هر دقيقهبعداز
معاينه آدامسها مصرف بعداز و قبل مداوم بهطور دندانپزشك
.ميشدند
نقش بررسي و مقايسه شامل كلينيكي كنترل و معاينه
برندگي ازبين و ضدالتهابي پاككنندگي ، خواص
PH لابراتواري ، آزمايشات بهكمك.ميشد ميكروارگانيسمها
PH دندانپزشك ، .ميشد تعيين ميكروبي پلاك و دهان بزاق
بين فضاي در سپس و زيرزباني بخش در ابتدا را دهان
تمامي و كرده تعيين پايين و بالا فك مولار دندانهاي
.ميرسيد بهثبت اطلاعات
داوطلب هر دهان PH ابتدا كه بود بدينترتيب آزمايش شيوه
شستشوي غرغره عمل دقيقه يك بهمدت سپس و شده اندازهگيري
بلافاصله و گرفته صورت گلوكز درصد محلول 50 توسط دهان
تحتآزمايش افراد توسط نظر مورد آدامس بيستدقيقه بهمدت
و گرفته انجام مجددا دهان PH تعيين.ميشد جويده
.ميشد ثبت دوباره آمده ، بهدست اطلاعات
و عطر طعم ، نظر از كه شد مشخص آزمايشات ، اين طول در
و بوده بهتر كسيليتول و سوربيتول داراي آدامسهاي نرمي ،
ضدالتهابي نقشميكنند پاك را دندانها ديگران ، از بهتر
از بعضي ولي نشد مشخص آزمايش طول در آدامسها اين
بسيار مقدار به لثه خونريزي كه كردند بيان داوطلبان
.است يافته كاهش زيادي
و بهاضافه با 6/6 برابر نرمال حالت در دهان PH ميانگين
تا./مقدار 1 به گلوكز غرغره از پس كه است./منهاي 12
./منهاي 11 و بهاضافه مقدار 46/6 به و يافته كاهش./5
.رسيد
به PH مقدار (دقيقه بهمدت 20) آدامسها جويدن از پس
بالاتر نرمال حد از يا و (درصد 64) برگشته نرمال حالت
.بود رفته
آدامسها آزمايش نتايج
اندكي يا رسانده نرمال حد به را PH نعنايي آدامس *
(ششصدم بهاضافه 94/6).ميدهد افزايش
كندتر ولي داده افزايش نرمال حد از را PH موزي آدامس *
(منهاي 6صدم و بهاضافه 76/6).اول آدامس از
.ميكند عمل اول آدامس مثل ORBIT Suger free آدامس *
و نرمال حالت به را PH سريعاDIROL Suger free آدامس *
(هفتصدم منهاي و بهاضافه 10/7).ميرساند بالاتر اندكي
حاوي آدامسهاي كه گفت ميتوان ذكرشده نتايج به توجه با
دندان پوسيدگي از جلوگيري جهت مفيدي خواص داراي كسيليتول
در آنها از مداوم استفاده با و بوده لثه التهاب و
تاحدودي ميتوان نيست ، فراهم زدن مسواك امكان زمانيكه
.كرد جلوگيري دندان پوسيدگي از
دندانپزشكي تازههاي مجله كاپيكين ، پروفسور:نوشته *
نظري داريوش دكتر:ترجمه *
خوانندگان با
ترجمه گزارش ، مقاله ، ميآيد ، پي در آنها نام كه عزيزاني
ارسال همشهري فرهنگي علمي گروه براي را يادداشتهايي و
متعدد دلايل به گرانقدر ، دوستان اين مطالب از.داشتهاند
يا و مطلب محتواي بودن غامض و سنگين پيچيده ، جمله از
نشريات ، ساير در آنها شدن چاپ يا و بودن تكراري ترجمه ،
مورد منابع بودن كهنه و مقاله تدوين يا درترجمه ضعف
دريافت منتظر.كرد نخواهيم استفاده همشهري در استفاده
:هستيم محترم خوانندگان ساير و عزيزان اين ديگر مطالب
خوي ، شهرستان فيرورق)پناهي رحيم ،(اراك)رسولي ناهيد
(اراك)سعيدي قاضي مژگان ،(انگليسي زبان رشته فارغالتحصيل
دكتر ،(تهران) آسيا جويندگان شركت ،(؟)ساقزايي گلجان ،
قايد عيسي ،(تهران از دانشگاه علمي هيات عضو) برادران
خيابان) غفارزاده معصومه ساكت ، فيض مهرك ،(تهران) رحمتي
از انگليسي زبان مدرس) خزايلي محمد ،(تهران آذربايجان ،
بنفشه ،(اراك از زبان مترجمي دانشجوي) لك فاطمه ،(كرج
دانشآموز) آراسته مريم ،(اصفهان شهر فولاد) غافل
ميانه ، ) قاسمي حقويردي ،(اصفهان رياضي ، پيشدانشگاهي
در پژوهشگر و پزشك) عاملي اميد دكتر ،(شرقي آذربايجان
جعفر مهندس ،(درماني بهداشتي خدمات و كيفيت مديريت زمينه
هژير سهيلا ،(؟)صبحي نازخند ،(تهران از فيزيك مدرس) بگلو
مهرگرايي ماندانا و (آباد خرم) سپهوند اكبر ،(تهران)
.(اراك)
سايه در پرورش و آموزش پيشرفتهاي همه
!ميگيرد صورت آموزشي تكنولوژي
;اشاره
،"!ايران پرورش و آموزش در بخش مهمترين آموزشي ، تكنولوژي"
صفحه در ماه مرداد يكشنبه 16 روز كه بود مقالهاي عنوان
تصميم يك مقاله ، اين دربود رسيده چاپ به فرهنگي علمي
.بود گرفته قرار بررسي مورد پرورش و آموزش درحوزه اداري
شده ، اخذ پرورش و آموزش توسط كه جديد تصميم يك موجب به
مناطق پرورش آموزشو ادارات در آموزشي تكنولوژي واحدهاي
دبستانها ، در يادگيري مراكز متصديان نيز و شهرستانها و
حذف آموزشي نظام گردونه از و شده داده تشخيص غيرضروري
با شده ياد ، موضوع آن در كه مذكور مقاله انتشار.شدند
بازتابهاي بود ، گرفته قرار انتقاد مورد متعدد دلايل
استادان از را گوناگوني پاسخهاي و داشت پي در را متعددي
در چه آن.داشتيم دريافت آموزشي كارشناسان و دانشگاهها
زمينه اين در دانشگاهها استادان از يكي ديدگاه ميآيد پي
.است
مرداد يكشنبه 16 روز را مجدفر آقاي دهنده مقالههشدار
.است تعجب بسي جاي برايم.خواندم همشهري روزنامه در
و ناخواسته ما مملكت پرورش و آموزش مسئولين چرا نميدانم
كاري به دست ، جهان علمي پيشرفتهاي به توجه بدون
به آيااست نسل يك نابودي با مساوي آن تاوان كه ميزنند
آيا.كردهايم توجه جهان پرورش و آموزش به نظامدار صورت
آن عظيمشان دنياي در ديگران چرا كه پرسيدهايم خود از
شويم ، هم تخيل برقدرت سوار ما اگر كه دارند پيشرفت قدر
مسئولين كه جمله اين به آيا.رسيد نخواهيم بدان هرگز
آن" كردهايم توجه داشتهاند اعلام ژاپن پرورش و آموزش
آيا ".است آموزشي تكنولوژي سايه زير داريم ، پيشرفت ما چه
در را آسماني كرات ديگران چرا كه كردهايم فكر
غريب اكتشاف و عجيب اختراع دهها ثانيه هر و نورديدهاند
يك خم در هنوز ما و دارند آنچناني علمي بررسيهاي و
به آيا كردهايم؟ بسنده گفت گفتي ، گفتم ، به وفقط كوچه
باز نظام يك نگهداشتن زنده براي كه افتادهايم فكر
مناسب انرژي گرفتن به نياز پرورش و آموزش مانند اجتماعي
كنيم جلوگيري نظام آن اضمحلال از بتوانيم تا داريم وخوب
آموزشي تكنولوژي باارزش ، و خوب انرژيهاي اين از يكي و
ما پرورش و آموزش نظام مسئولان از بسياري اصلا آيااست
محدوده در فقط يا و چيست؟ آموزشي تكنولوژي كه ميدانند
داستاني بدهيد اجازهبرميدارند قدم بصري و سمعي وسايل
.بسپارم شما به را قضاوت سپس و كنم بازگو برايتان را
عكس آلبوم روزي.بود زن را 50 ناصرالدينشاه ميگويند
و سررسيد حرمسرا خواجه كه ميزد ورق را دربار زنهاي
را زنهايم عكس داد جواب شاه.ميكنيد چه شما پرسيد
شما با ديدن اين در ميتوانم هم من آيا گفت.ميبينم
عكسها ديدن به خواجه.بله كه شد داده جواب باشم؟ همراه
ميپرسيد مثلاميكرد مطرح را سوالاتي بين در و پرداخت
دريافت هم مناسب پاسخهاي و است كجا واهل كيست زن اين
خواجه.رسيد آلبوم از عكس آخرين به سرانجام.ميكرد
پرسيد.است ملوك بيبي اين گرفت جواب كيست؟ اين پرسيد
خواجه.است شهر فلان اهل گفت است؟ شهر كدامين از زن اين
كه آن خاطر به گفت گرفتهاي؟ را شهر فلان زن چرا پرسيد
بر يكي نداشتم چارهاي و گرفت ديگر تاي از 49 دلم وقت هر
از 49 دلمان كه بگوييم بايد ما حالابزنم زن اين سر
مظلومترين ، سر توي بايد و است گرفته ديگر مقوله
پرورش و آموزش مقوله كارسازترين حال عين در و غريبترين
.الخالق جل.بزنيم آموزشي تكنولوژي يعني
علامه دانشگاه علمي هيات عضو -نوروزي داريوش دكتر *
طباطبايي
فرهنگي يادداشت
!ندارد نياز كتاب به نوجوان اينكه مثل
را حكيمي محمود داستانهاي شمسي پنجاه دهه نوجوانان
،"توحيد سياره به سفر":كرد نخواهند فراموش هيچگاه
با كه بودند كتابهايي..."كيست؟ قهرمان"، "وجدان"
را نوجوانان از زيادي بخش بودند توانسته ديني رويكردي
خاص زماني شرايط در البته -آنان نيازهاي به و كرده جذب
بهرهگيري كتابها ، اين ويژگي مهمترين.دهند پاسخ -خود
.بود ديني مفاهيم و مضامين بيان براي داستاني قالبهاي از
بگوييم ، سخن ديني ادبيات چارچوب در بخواهيم اگر واقع در
و شيوه او همانند نويسندگان و حكيمي محمود نوشتههاي
با مستقيما نوجوان آن ، براساس كه نهاد بنا را اسلوبي
روايتهاي خلال از و نشده مواجه ديني ارزشهاي و اصول
اهميت.ميشد آشنا ارزشها و اصول اين با مختلف
كمتر زمان آن تا كه است آن در حكيمي نوشتههاي
-را بزرگسال و كودك حدفاصل سنين بود توانسته نويسندهاي
و راضي خود به مخصوص ادبيات با -است نوجوان قشر همان كه
و بود هم خودجوش و گرفت انجام زمان آن مهم اين.كند جذب
.داشت نوجوانان براي نيز ويژهاي جاذبه
جايي تا شد كند روندي چنين اسلامي ، انقلاب پيروزي از پس
چشم به كتابها دست اين از نشاني كمتر امروزه ، كه
با تلاشهايي هنري ، حوزه راهاندازي اوايل در.ميخورد
گرفت ، انجام نوجوان ادبيات گسترش براي نوجوانان مشاركت
جاي.رفت خاموشي به رو و نيافت تداوم تلاشها اين اما
طبيعي و ميشود احساس سخت امروزه نوجوان كتابهاي خالي
اينجا ، در.شود پر ديگري گوناگون انحاء به خلا اين كه است
ادبيات نعل به نعل نيز امروز كه نيست آن برسر بحث
و سياق و سبك همان با و كنيم عمل پنجاه دهه در نوجوان
سخن بلكه گماريم ، همت كتاب نوشتن به داستاننگاري اسلوب
نظر در قشر اين براي مناسبي ادبي كتابهاي كه است آن
بحث ، روش است طبيعي.است شده فراموش و نشده گرفته
دچار همگي...و نوجوان نگاه نگارش ، روش موضوعات ،
نويسنده آنها بر چشمپوشي كه است شده عميقي دگرديسيهاي
حاضر حال در متاسفانه اما كشاند ، خواهد بيراهه به را
.نميخورد چشم به زمينه اين در فعاليتي هيچ اصولا
و آموزش وزارت تربيتي امور هنري ، حوزه چون نهادهايي
عمل درستي به بايد و ميتوانند زمينه اين در...و پرورش
حكومت كه روزهايي در حكيميها و حكيمي كتابهاي.نمايند
مورد سياق و سبك با فرهنگي نهادهاي مدرنيزاسيون دنبال به
در فراوان گستردگي با توانست روزبود ، آن سياسي نظام نظر
كه است شده باعث دليلي چه اما كند ، باز جا نوجوانان ميان
كودكان فكري پرورش كانون مدارس ، تربيتي امور هنري ، حوزه
آن به و ورزيده غفلت موضوع اين از..و نوجوانان و
به نويسندگان برخي اينباره ، در.باشند بيتوجه
دولتي نهادهاي سوي از كه ميكنند اشاره "سفارشينويسي"
ظهور از مانع امر همين كه ميشود تاكيد برآن و دنبال
مخاطب حكيمي محمود كتابهاي همچون كه ميشود كتابهايي
.باشند داشته
نويسندگاني فعاليت بودن خودجوش نويسندگان ، اين گفته به
نوجوانان براي آنان كتابهاي جذابيت عمده عامل حكيمي چون
نظر مورد روي ، هيچ به دولتي نهادهاي در موضوع اين و بود
.نميگيرد قرار
دنياي كه واقعيت اين چرايي بحث از اگر ترتيب هر به
در است ، رونق كم و سو كم نوجوانان براي ادبي كتابهاي
هستند كتابهايي نيازمند امروز نوجوانان گفت بايد گذريم ،
و بازشناساند را تعقل و تفكر لازم زمينههاي بتواند كه
جاي امروزه.كند معرفي آنان به را نظر مورد ارزشهاي
از نبايد هرگز را اين و است شده خالي ها"حكيمي محمود"
.داشت دور ذهن
بجنوردي محمد
آذربايجان در مانا قوم استقرار مركز
ميشود كاوش غربي
استان در بوكان "قالايچي" تپه در كاوش :فرهنگي علمي گروه
مركز عنوان به ساله قدمتي 2700 با كه غربي آذربايجان
آغاز بار سومين براي است ، شده شناخته مانا اقوام استقرار
اين باستانشناسي ، گروه سرپرست كارگر بهمن گفته به.شد
سال 1364 در باستانشناسي بررسيهاي ضمن كه باستاني تپه
از پيش اول هزاره در كه بوده اقوامي به متعلق شد ، كشف
گروه.بودهاند ساكن اروميه درياچه جنوبي منطقه در ميلاد
بيرون به موفق كاوش قبلي فصل جريان در باستانشناسي
يك و لاشه سنگهاي به مفروش شيبدار حياط يك آوردن
سنگي برجهاي با معبد يك به مربوط ستوندار سنگي ساختمان
آن از حاكي شده انجام مطالعات.شد بنا طرفين در شكل مكعب
اين اقوام ديگر اتفاق به مانا به موسوم اقوام اين كه است
امپراتوري اتحاد حلقه در موصاسير اقوام جمله از حوزه
آنها سنتي دشمن كه آشور دولت عليه و داشته قرار اورارتو
.ميجنگيدند بوده
ضامن لبنان و ايران علمي روابط توسعه
است كشور دو استراتژيك منافع تحقق
ايران ميان فرهنگي و علمي روابط توسعه :علميفرهنگي گروه
.است كشور دو استراتژيك منافع تحقق ضامن لبنان ، و
در ديروز فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر
جوانان ، ملي ، پرورش وزير بيضون يوسف محمد دكتر ديدار
:گفت مطلب اين اعلام با لبنان كشور عالي آموزش و فرهنگ
بهجز عاقبتي شد ، مرتكب كه جناياتي بهلحاظ اسرائيل
و ملي علايق بودن نزديك و داشت نخواهد شكست و آوارگي
جهت در كشور دو ميكند ، ايجاب لبنان و ايران مردم عقيدتي
روابط سطح طريق اين از تا گامبردارند علمي روابط توسعه
.يابد ارتقاء نيز سياسي و اقتصادي
آشفته اسرائيل جامعه:گفت ديدار اين در بيضون يوسف دكتر
حمايت با صهيونيستها حال عين در و است غيرمنسجم و
مسيحيت و اسلام بر شدن چيره درصدد جهاني قدرتهاي
سوريه و ايران كنار در همواره لبنان:افزود وي.بودهاند
تاكيد با وي.است انديشيده اسلام جهان استراتژيك منافع به
اسلامي كشورهاي بين در استراتژيك همكاريهاي اهميت بر
مغزها اين كه هستند متفكري مغزهاي داراي مسلمانان:گفت
خود غربي ، كشورهاي در بهويژه جهان نقاط اقصي در
مغزها اين وجود و هستند مهمي مسئوليتهاي عهدهدار
به بايد ميآيد ، بهشمار اسلامي كشورهاي براي سرمايهاي
از برخوردار لبنان و ايران و بود متكي سرمايهها اين
.هستند خود جوامع در استعدادهايي چنين
|