صرف ريال ميليارد مردم 260 گذشته سال
كردند سازي مدرسه
شد اعلام تهران استان پژوهشي اولويتهاي
بينالمللي جايزه متوالي سال سومين براي
ميشود اعطا سوادآموزي نهضت به يونسكو
كه نظامي شبه ايران ، پرورش و آموزش
!نيست نظاممند
درسي كتابهاي توزيع نحوه و زمان
شد اعلام جديد تحصيلي سال در دانشآموزان
صرف ريال ميليارد مردم 260 گذشته سال
كردند سازي مدرسه
طريق از سال 78 در ريال ميليارد 260:فرهنگي علمي گروه
شده مدارس احداث صرف مدرسهساز خيرين و مردمي مشاركتهاي
.است
ميزان پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
سال به نسبت سال 77 در مدرسه ساخت در مردمي مشاركتهاي
معادل رشدي سال 77 به نسبت سال 78 در و درصد معادل 28 76
.است داشته درصد 50
كشور ، سطح در مدرسهسازان بزرگ جشنواره چهار برگزاري
جشنواره اجراي استانها ، در مدرسهساز خيرين مجامع تاسيس
طرح اجراي نوبته ، سه مدارس حذف ،"ديروز ياد به روزي"
لوازم و تجهيزات از مدارس پاكسازي طرح اجراي كپرزدايي ،
است طرحهايي جمله از محترم استانداران با مشاركت و مازاد
.است بخشيده سرعت روند اين به كه
طرح اجراي و تدوين:است كرده تصريح عمومي روابط اين
نامگذاري مدارس ، نوسازي و تعمير در دانشآموزان مشاركت
مبارك نام به شده مدارساحداث از مدرسه 202
حضرت مبارك نام به مدرسه و 102 (ره) خميني امام حضرت
و خوب بسيار آثار كه است اقداماتي جمله از نيز (س) زهرا
.است داشته مثبتي
كمكهاي از سال 78 در ريال ميليارد جذب 30 از گزارش اين
احداث و تكميل استثنايي كودكان مدرسهسازي براي مردمي
از امام مبارك سهم ثلث هزينه مجوز اخذ ورزشي ، پروژه 260
قانون ماده 18 به الحاقي تبصره تصويب 4 عظام ، مراجع اكثر
براي دولتي عمراني اعتبارات جذب براي تلاش شوراها ، تشكيل
ساير عنوان به مدرسهسازي امر در مردمي مشاركت توسعه
سالهاي طي ترتيب بدين:ميافزايد و است كرده ياد اقدامات
با مدرسهسازي پروژه به 700 نزديك مجموع در تا 78 76
احداث مترمربع ميليون از 6 بيش مساحت به كلاس حدود 40000
كمكهاي محل از احداثي كلاسهاي سهم سال 78 در و است شده
.است يافته افزايش درصد به 25 سال 76 در درصد از 14 مردمي
شد اعلام تهران استان پژوهشي اولويتهاي
استان پژوهشگران و محققان پژوهشي اولويتهاي و محورها
.شد اعلام خود پژوهشهاي ارائه براي جاري سال در تهران
اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره عمومي روابط گزارش به
اهداف به بخشيدن تحقق منظور به طرح اين تهران ، استان
صورت مختلف ابعاد در تامل و تدبير انگيزه ايجاد و پژوهشي
حضرت فرهنگي والاي انديشههاي تبيين آن اساس و ميگيرد
توليد و فرهنگي شاخصهاي ، اندازهگيري(ره)خميني امام
فرهنگي نارسائيهاي و مشكلات بررسي زمينه ، اين در اطلاعات
فعاليتهاي اثربخشي بررسي كاربردي ، پيشنهادهاي ارائه و
از بهرهوري ارتقاء چگونگي و موجود تربيتي - فرهنگي
.ميشود اجرا فرهنگي اهداف اجراي در موجود منابع
فرهنگي اقدامات و سياستها تاثير ميزان پيشبيني همچنين
براي لازم پيشنهادات ارائه و جامعه عمومي فرهنگ بر
مطالعات و تحقيق تصميمات ، اين سوء پيامدهاي از جلوگيري
پايگاههاي عنوان به مساجد تبديل چگونگي مورد در ميداني
طرح اين اولويتهاي از جوانان و نوجوانان جاذب فرهنگي
.ميرود بهشمار
به آنان گرايش عدم يا گرايش و جوانان" چون موضوعهايي
نظرهاي" ،"مذهبي و ورزشي اجتماعي ، فرهنگي ، فعاليتهاي
و ساماندهي" ،"(ره)خميني امام حضرت فرهنگي و مديريتي
سنجي نياز" و "مذهبي هياتهاي و مردمي نهادهاي كردن فعال
.ميرود بهشمار طرح اين اصلي اولويتهاي از "پژوهشي
حضرت مبارك نام به جاري سال نامگذاري مناسبت به
و پژوهشها و طرحها از (ع)علي اميرالمومنين
سيره تبيين و نهجالبلاغه" مورد در كه پاياننامههايي
امام آن شخصيت و "(ع)ابيطالب ابن علي اميرالمومنين
.شد خواهد حمايت ويژه صورت به باشد شده نوشته بزرگوار
مديريت با بيشتر اطلاعات كسب براي ميتوانند علاقهمندان
تماس تهران استان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره پژوهش
.بگيرند
بينالمللي جايزه متوالي سال سومين براي
ميشود اعطا سوادآموزي نهضت به يونسكو
جايزه يونسكو ، بينالمللي داوران هيات :فرهنگي علمي گروه
دختران مدرسه از خارج آموزش طرح به را نوما سوادآموزي
.ميكند اعطا ايران اسلامي جمهوري روستايي مناطق كارگر
هفدهم جايزه اين يونسكو ، در ايران دايم نماينده گزارش به
نهضت به بيسوادي با مبارزه جهاني روز مراسم در شهريور
پياپي جايزه سومين جايزه اينشد خواهد اعطا سوادآموزي
.ميشود اعطا سوادآموزي نهضت به كه است گذشته سال سه در
عنوان با يونيسف با مشتركي طرح سوادآموزي نهضت سازمان
در مدرسه از خارج روستايي كارگر دختران آموزشي طرح"
غربي ، آذربايجان استان شش در "ايران اسلامي جمهوري
و سيستان لرستان ، خراسان ، كردستان ، شرقي ، آذربايجان
دختران جذب و آموزش هدف با طرح اين.كرد برگزار بلوچستان
اقتصادي ، مشكلات دليل به كه روستايي مشاغل ساله تا 18 10
اجرا ماندهاند باز تحصيل از...و والدين ممانعت اشتغال ،
تلفيقي آموزش به سوادآموزي نهضت و يونسكو مشترك طرح.شد
تغذيه ، آشپزي ، بهداشت ، آموزش قبيل از زندگي مهارتهاي
روستاي در 118 و است پرداخته...و گلسازي گلدوزي ، خياطي ،
قبولي درصد افزايش در توجهي شايان موفقيتهاي كشور
و سوادآموزان افت تقليل و آموزشي كيفيت سوادآموزان ،
كنار در حرفهآموزي با فراگيران انگيزه ايجاد همچنين
.است كرده كسب توليدات عرضه و آموزش
كه نظامي شبه ايران ، پرورش و آموزش
!نيست نظاممند
ايران در آموزشي تكنولوژي جايگاه و اهميت درباره ميزگردي
;اشاره
براي جايي "آموزشي تكنولوژي" اصطلاح كه است دهه چند حدود
با و است كرده باز جهان تربيت و تعليم فرهنگ در خود
و آموزش مسائل دستاندركاران ميان در مترقي و جديد مفهوم
.ميشود برده كار به..و برنامهريزان معلمان ، پرورش ،
تكامل و مترقي مفهومي ،"آموزشي تكنولوژي" اصطلاح امروزه
به صرفا آن از بهرهگيري زمينه و دارد همراه به يافته
.نميشود خلاصه آموزشي وسايل و مواد كاربرد
جايگاه داراي يافته توسعه كشورهاي در آموزشي تكنولوژي
ارتش ، خدمات ، صنعت ، مختلف بخشهاي در و است ويژهاي و مهم
.است گرفته قرار توجه مورد پرورش و وآموزش پزشكي آموزش
خاستگاه در حتي آموزشي تكنولوژي ايران ، در متاسفانه ولي
.است شده واقع غريب نيز ، پرورش و آموزش يعني خود اوليه
زمينه در طرحي پرورش و آموزش توسط اخيرا كه طوري به
آن موجب به كه شده اجرا "اداري ساختار تحول و اصلاح"
بصري و سمعي تجهيزات ستادهاي و آموزشي تكنولوژي واحدهاي
ساختار از دبستانها يادگيري مراكز متصديان نيز و
طرح ، اين براساس.شدهاند حذف شهرستانها و مناطق سازماني
حوزههاي در آموزشي تكنولوژي وظايف است شده قرار
درباره.شود انجام آموزشي دواير كارشناسان توسط گوناگون ،
مسائل و آموزشي تكنولوژي سيستمي ديدگاه آموزشي ، تكنولوژي
از حضورچندتن با ميزگردي پرورش و آموزش مشكلات و
رضا سيامك دكتر احديان ، محمد دكتر رشته اين كارشناسان
ميآيد پي در چه آن.كرديم برگزار مجدفر مرتضي و مهجور
اميرشاهي سيدافشين.است گفتوگو اين ماحصل
آموزشي تكنولوژي از تعريفي ابتدا در لطفا :همشهري *
.بفرمائيد ارائه
زيادي تعريفهاي آموزشي تكنولوژي براي: احديان دكتر *
هم با جهاتي از چه اگر تعاريف اين كه است شده ارائه
بيان علمي صورت به چون آنها همه ولي هستند ، متفاوت
بخواهيم اگردارند ملاحظهاي قابل مشترك نقاط شدهاند
يك ، شامل كنيم خلاصه سطر چند در را آموزشي تكنولوژي
در را كار چهار تا است سيستماتيك و نظاممند رويكرد
هم و تدريس هم يعني آموزش براي.دهد انجام پرورش و آموزش
آموزش است شده تدوين كه طرحي براساس بكند ، طراحي يادگيري
شده اجرا و تدوين كه چه آن براساس كند ، اجرا را پرورش و
آورد عمل به ارزشيابي آموزش فرايند و آموزش نظام ، از است
مشكل حل موضوع.كند مشكل حل پرورش و آموزش در سرانجام و
را مولفان از تعدادي كه ميبينيم ميكنيم مطالعه كه را
است ممكن مولفي يعني.است انداخته اشتباه به متاسفانه
مساله حل آموزشي تكنولوژي مهم نقشهاي از يكي باشد نوشته
حل در آموزشي تكنولوژي نقش كه سوال اين به پاسخ در و است
مشكلي كه كجا هر آموزشي تكنولوژيست يك بگويد چيست ، مساله
.ميكند رفع را آن ديد ، را
آيدنود صد كه چون ميگوييم ماكنيم توقف مساله همين روي
طراحي ، وظيفه آموزشي تكنولوژي كه وقتي يعني.ماست پيش هم
ميگيرد ، عهده به را آموزش فرآيند از ارزشيابي و اجرا
ميكند ، برخورد مسالهاي يك با وقتي كه است مسلم
حل و مشكل حل بحث بنابراين.كند حل را مساله آن ميبايست
.باشد داشته آموزش فرآيند در فراتر مفهوم ميبايست مساله
را آموزشي تكنولوژي اگر كه است اين نيز فراتر مفهوم اين
.است نظاممند روند يك بگيريم ، كار به بخواهيم واقعا
كه است اين ميكند آموزشي تكنولوژي كه كاري اولين يعني
نظام با يعني.ميكند تبديل منظومه به را مجموعهاي هر
مجموعهاي يك يعني.است شده تعريف نيز نظام.دارد سروكار
قرار منطقي طور به و هم كنار كه عوامل و عناصر از
به را افراد و دارند واكنش و كنش يكديگر روي و گرفتهاند
مساله حل به دوباره.ميكنند هدايت اهدافي ، يا هدف سوي
داراي كه نظام اين از قسمتي هر كه اين يعني.برميگردم
.ميشود حل آموزشي تكنولوژي توسط است ، اختلال
پرورش و آموزش نظام درباره را مثال اين مجبورم متاسفانه
نيست ، منظومه ما پرورش و آموزش نظام.كنم مطرح ايران
ولي نداريم ، پرورش و آموزش نظام مااست منظومه شبه بلكه
علم اين طريق از بايد آموزش تكنولوژيست.داريم شبهنظام
.ميكند مشكل حل هم باز پس بسازد ، را نظام فناوري ، و
از يكي پرورش و آموزش نظام در مشكل حل و مساله حل فرايند
وظيفه سه ايران در ما و است آموزشي تكنولوژي مهم نقشهاي
اجرا حدودي تا را ارزشيابي و اجرا طراحي ، يعني اول
نكردهايم دريافت را مساله حل مفهوم اصلا ، ولي ميكنيم
.نميكنيم عمل و
احديان آقاي با كه حال عين در من ببينيد:مهجور دكتر *
از تعريفي يك ما كه اين براي ميكنم فكر ولي هستم ، موافق
را رشته اين رشد روند بايد كنيم ، ارائه آموزشي تكنولوژي
در كه را گوناگوني تعاريف نميخواهم من.بگيريم نظر در
صورت به فقط.كنم بيان دارد ، وجود آموزشي تكنولوژي خصوص
تكنولوژي تعريف در كه ابهاماتي علت به ميگويم ، كلي
براي گوناگوني تعاريف اخيرا است ، داشته وجود آموزشي
يكپارچه را آن تقريبا و كردهاند ارائه آموزشي تكنولوژي
تكنولوژي گفتند ، احديان دكتر آقاي كه همانطور.كردهاند
ايجاد آموزشي مشكلات حل و مشكلات يافتن منظور به آموزشي
در ما اگر.ميآيد پيش مسئله يك اينجا اما.است شده
يك به را آموزشي تكنولوژي تعريف كه ميكرديم سعي ابتدا
اين با ميكنم احساس امروز من اما برسانيم ، واحد هدف
واقع در ميكنيم ارائه آموزشي تكنولوژي از كه تعريفي
اما.ميسازيم روبهرو محدوديت با را آموزشي تكنولوژي
ميشود شروع اينجا از اشكال ميشود؟ شروع كجا از اشكال
ميكرديم صحبت Educational Technology از ابتدا در ما كه
از امروز ولي.تربيت و تعليم تكنولوژي يعني
تكنولوژي يعني ميكنيم ، صحبت Instructional Technology
است ، آموزشي تكنولوژي برروي ما امروز تاكيد چون.آموزشي
اين در.كردهايم فراموش را مسئله اين ديگر ابعاد
همه كه ميبينيم است ، شده ارائه اخيرا كه تعريفهايي
كه دهند ارائه را راهي كه هستند اين دنبال به تعاريف اين
تكنولوژي ديگر عبارت به.شود تسهيل فراگيران يادگيري
دارد ، مشكلات كردن پيدا در سعي كه اين بر علاوه آموزشي
تكنولوژي هدف يعني.ميپردازد نيز راهحل ارائه به
سريعترين در آموزشي مشكلات حل بويژه مشكلات حل آموزشي
صحيح آيا كه است اين مسئله اما.است هزينه حداقل و زمان
آموزش روي ما تكيه تمام تربيت و تعليم فرايند در است
تكنولوژي به تنها بحث اين كه بگويم نميخواهم.باشد
و تعليم فلسفه شدن گم در اشكال بلكه.برميگردد آموزشي
اين با جامعتر بايد امروز كه ميكنم فكر من.است تربيت
دادن صرفا نبايد را آموزشي تكنولوژي.كنيم برخورد مسايل
مشكل چونبگيريم نظر در مهارتها و دانشها اطلاعات ،
ما امروز مشكلنيست آموزش و مهارت مشكل امروزي ، انسان
با ولي.است شهروند يك تربيت مشكل است ، بودن انسان مشكل
تكيه انسان بعد يك بر تنها ميكنيم ، ارائه كه تعاريفي
از جامعتري تعريف ميخواهم.است آموزشي بعد كه ميكنيم
تكنولوژي بگويم بدهيد اجازه.كنم ارائه آموزشي تكنولوژي
كه كنيم انتخاب را مسيري بايد ما.تربيت و تعليم آموزشي
ما كه چيزي.برسد خودش بودن انسان و معنوي بعد به انسان
من ، نظر از بنابراين.هستيم مشكل دچار آن زمينه در امروز
براي راهي دادن نشان يا كردن پيدا آموزشي تكنولوژي تعريف
.است كردن زندگي خوب
احديان ، دكتر صحبتهاي با ارتباط در:مجدفر مرتضي *
به احديان دكتر آقاي.كنم اضافه را نكتهاي ميخواهم
و ارزشيابي و اجرا طراحي ، يعني آموزشي تكنولوژي تعريف
آموزشي ، تكنولوژي كه اين و كردند اشاره مسئله حل فرايند
تكنولوژي مسئله ميخواهم من.است نظاممند نگرش يك
زدند ، ما پرورش و آموزش از كه مثالي به توجه با را آموزشي
مقوله و بحث متاسفانهكنم بررسي اجرايي بعد از
كامل ميشود ، اجرا نظام شبه يك درون چون آموزشي تكنولوژي
نرمافزاري بعد كه ميبينيم نمونه عنوان به. نيست
عهده به پرورش و آموزش از بخش يك را آموزشي تكنولوژي
سختافزاري بعد و درسي كتابهاي مثلاتوليد است ، گرفته
درسي كتاب براي مثلا و ميكنند طراحي ديگر درجايي را آن
چه داراي درسي كتاب آن كه ندارند كاري و ميسازند وسيله
حل بعد كه است اينجا درست و است بوده آموزشي هدفهاي
مثال ، عنوان به.ميشود گم مشكلگشايي فرايند و مسئله
دبيرستان ، دوم شيمي براي جديد نظام اجراي آغاز با همزمان
ما دبيرستانهاي بيشتر در كيت اين.كردند درست شيمي كيت
ابعاد در را كيت اين كه كسي چون.ماند باقي استفاده بدون
بود ، كرده طراحي دانشآموزان آزمايشهاي انجام براي و x22
را مسئله اين و بود كرده مشاهده را آن وسيلهاي بعد فقط
چگونه آن گشايي مشكل فرايند كه بود نداده قرار توجه مورد
طراحي است قرار كتابي چه براي كيت اين اصلا و شد خواهد
تكنولوژي گانه سه ابعاد از بخشهايي ما كه است درست.شود
را مشكلگشايي و سختافزاري نرمافزاري ، ابعاد در آموزشي
از كدام هر ولي داريم ، خودمان پرورش و آموزش نظام شبه در
نظاممند دانش بنابراين.ميكنند عمل هم از منفك آنها
پرورش و آموزش نظام شبه مجموعه در وقتي آموزشي ، تكنولوژي
واقع در و ميدهد دست از را خود ماهيت ميگيرد ، قرار ما
.ميشود دگرگوني و تحريف دچار
صحبتهاي به بدهيم ادامه را بحث كه اين از پيش:همشهري *
تعريف كه فرموديد جنابعاليبرميگردم مهجور دكتر آقاي
.است كردن زندگي خوب براي راهي كردن پيدا آموزشي تكنولوژي
كه حالي در.كرديد ارائه كه بود جديدي تعريف واقع در
ارزشيابي ، و اجرا طراحي ، آموزشي تكنولوژي هدف اگر
ساير يافتههاي از استفاده داشتن ، هدف ديدن ، سيستماتيك
پرورش و آموزش نظام همديگر ، برروي موارد اين باشد ، علوم
براي بايد را اهدافي كه است طبيعي و ميدهند شكل را ما
راهي كردن پيدا البته كه كرد تدوين پرورش و آموزش نظام
نظام اهداف از يكي ميتواند هم كردن زندگي خوب براي
علوم يافتههاي از استفاده با هم آن باشد تربيت و تعليم
!ديگر
دكتر آقاي صحبتهاي نخواستم من ببينيد:مهجور دكتر *
ابعاد ما كه است براين من تاكيد.بكنم نفي را احديان
.نكنيم آموزشي مسايل به محدود صرفا را آموزشي تكنولوژي
يادگيري درزمينه كه طبقهبنديهايي با صورت اين در چون
طبقهبندي شناختي حيطههاي به فقط است ، شده انجام
يعني.ميكنيم اتكا دانش سطوح در بيشتر هم ، آن يادگيري
اصلي طبقه و ميگذاريم دست مهارتها و دانشها روي بيشتر
خلاقيت ايجاد منظور به شناختي حيطه يا و نگرش حيطه كه را
در.ميسپاريم فراموشي به است ، زندگي راه كردن پيدا و
يادگيري به دادن نظم چگونگي درباره كه اين جاي به واقع
.بدهيم ياد چگونه كه است اين سر بر ما صحبت كنيم ، صحبت
مشاهده كنيم ، نگاه مسئله اين به آموزشي ديد با اگر
در است ، نظام شبه واقع در ما آموزشي نظام كه ميكنيم
بايد نظام اجزاي همه داريم نظام از كه تعريفي با كه حالي
كدام هر ما سازمانهاي متاسفانه ولي.باشد تنيده هم در
كردند احديان دكتر كه تاكيدي با.ميزنند را خودشان ساز
نظربگيريم ، در نظام يك عنوان به را آموزشي تكنولوژي اگر
يعني.داريم كار سرو "آموزشي تكنولوژي علم" با بنابراين
تكنولوژي ، براي داريم رشتهها ساير براي كه علمي شرايط
نظام صورت به چون متاسفانه وليبگيريم درنظر نيز آموزشي
و آموزش در امروز كه اين نميكنيم ، نگاه مسئله اين به
علم ميكنيم ، صحبت آن از آموزشي تكنولوژي عنوان به پرورش
معناي كه اين بدون است ، هوس يك و تجربه يك بلكه نيست
علمي اشكالات ندارد ، علمي معناي چون.باشد داشته علمي
.دارد وجود آن سر پشت نيز
كه اين به داشتند اشارهاي مجدفر آقاي:احديان دكتر *
نرمافزار توليد به دست پرورش و آموزش در واحدهايي
و ميكنند توليد را سختافزارها ديگري واحدهاي و ميزنند
از ناشي موضوع اين.ندارند هم با ارتباطي واحدهيچ دو اين
.نميكنيم سيستمسازي پرورش و آموزش در كه است مسئله اين
نظر در نظام عنوان به را پرورش و آموزش مفهوم كل اگر
همان ميبايست همديگر با نظام اين آحاد پس بگيريم ،
يعني.باشد داشته دارند ، سيستم يك عناصر كه را شرايطي
كه باشد واحدي يك نميتواند ديگر ساختيم ، نظام اگر
واحد يك و كند توليد نرمافزار ديگر واحد يك از بيخبر
و كند توليد سختافزار اولي ، واحد آن از بيخبر هم ديگري
كدام هيچ چون.ندهند انجام درست را كارشان هم كدام هيچ
را ايران پرورش و آموزش اشكال بخواهيم اگر.نيستند متخصص
سيستم ، :ميشود خلاصه كلمه سه در مشكلات اين كنيم ، خلاصه
رفع اشكالات اين شودهمه ساخته سيستم اگر.سيستم و سيستم
اين از ما بگويم كه متاسفم معلم يك عنوان به من.ميشود
ما گرفتاريهاي همه.داريم فاصله فرسنگها (سيستم) مفهوم
همه.ميگيرد ريشه سيستم مفهوم با داشتن فاصله از اول
با تكتك را ميشود مطرح الان فني طور به كه بحثهايي
سيستم ، نبود كه ميبينيد بدهيد ، ارتباط سيستم مفهوم
.است مشكل بزرگترين
نظام كرديد ، اشاره كه طور همان حاضر درحال:همشهري *
پيشنهاد آيا.نميكند عمل سيستماتيك ما پرورش و آموزش
آموزشي تكنولوژي حال هر به داريد؟ ارتباط اين در خاصي
امور همه رهنمودها اين اساس بر كه است رهنمودهايي داراي
روش درسي ، برنامهريزي چون پرورش و آموزش مسائل به مربوط
همان چارچوب در و ميشود دنبال...و ارزشيابي تدريس ،
در شرايط الان ولي.ميگيرد قرار آموزشي تكنولوژي تعريف
قسمتهاي از كدام هر كه است گونهاي به ما پرورش و آموزش
كردن عمل سيستماتيك براي آيا.ميزنند را خود ساز آن ،
داريد؟ خاصي پيشنهاد ايران ، پرورش و آموزش
را حرفهايمان كلاس ، سر هميشه معلمها ما:احديان دكتر*
نظام كل در مشكل اين رفع.ميكنيم مطرح دانشجويان با
از يكي جانب از فرمان يك مستلزم ايران ، پرورش و آموزش
نهضت يك فرمان جمهوري رئيس آقاي مثلا.است مملكت بزرگان
قويترين ، شد ، صادر نهضت يك فرمان كه وقتي.كنند صادر را
دعوت بايد متخصصان فداكارترين و مومنترين مجربترين ،
جمع نخبه افراد اين از نفر هزار مثلا.كسي هر نه شوند
پيدا طرح اجراي و تصويب قدرت كنند ، پيدا قدرت و شوند
به و كنند آغاز مخروط تا هرم راس از افراد اين و كنند
و ساخت ميتوان را نظام ترتيب اين به.بيايند پايين سمت
تا اگر من اعتقاد به ولي.كرد عمل ميتوان هم عالي بسيار
پرورش و آموزش نشود ، صادر فرمان اين نيز آينده سال هزار
.دارد الان كه داشت خواهد را وضعي همين ايران
پرورش و آموزش نظام شدن سيستماتيك بحث چون:همشهري *
را مسائل بايد نيز ما خود كه ميكنم فكر است شده مطرح
نهضت يك و شود صادر فرماني است قرار.ببينيم سيستماتيك
هزينهاي.ميشود مطرح اينجا مساله چند ولي بيفتد ، راه
اگر كه اين دوم شود ، صرف فرمان اين اجراي بابت بايد كه
يك در قطعا كند ، تغيير كامل طور به نظام كل باشد قرار
به و كرد نخواهد تغيير نظام همه كوتاه مدت يك در و روز
تا درسي كتاب محتواي از.دارد نياز زيادي زمان
اداري ، بخش مدرسهها ، ساختار و پرورش و آموزش برنامهريزي
ميبايست همه..و آموزشي مديريت پرورش ، و آموزش ساختار
هم سيستماتيك ما اگر مسائل ، اين به توجه با.كنند تغيير
همه شدن سيستماتيك براي نميتوانيم عمل در ولي ببينيم ،
.ميزنم مثال يك.كنيم اقدام عمل در پرورش و آموزش اجزاي
دورههاي مقاطع براي را اهدافي پرورش و آموزش تازگي به
با كمتر كه است كرده تدوين متوسطه و راهنمايي ابتدايي ،
بود قرار اگر.دارد همخواني ما درسي كتابهاي محتواي
نه كنند ، تغيير اهداف تدوين با همزمان درسي كتابهاي
نيز اهداف اين بلكه ميطلبيد ، را زيادي بسيار زمان تنها
و كرد شروع جايي يك از ميبايست پسنميشد تدوين قطعا
هم ، با پرورش و آموزش بخشهاي همه يكباره تغيير چون
نيز باره يك تغيير و فرمان يك صدور پس است ، ناممكن عملا
نظام در مجبوريم عملا و نيست امكانپذير من نظر به
بگذاريم كنار را بودن سيستماتيك بحث ايران پرورش و آموزش
را آن و چيست اولويت الان ببينيم و كنيم اولويتبندي و
...بپردازيم بعدي اولويت به سپس و بدهيم تغيير
من.است بنده عرايض عكس شما ، صحبتهاي:احديان دكتر -
يعني.عنصرگرايي به جنابعالي ميكنم ، توجه كلگرايي به
اگر ندارد ، فايده تك تك.دارد وجود الان كه هميناشكالي
.كنيم حل ميتوانيم را مشكلات كرديم ، كلگرايي
آموزش نظام شدن سيستماتيك چگونگي درباره:مجدفر مرتضي -
پيشنهاد كه كنيم فرض ولي ندارم ، خاصي پيشنهاد پرورش و
و آموزش اصلاح براي ملي فرمان يك صدور براي احديان دكتر
ميبايست ملي عزم اين كه ميرسد نظر به شود ، اجرا پرورش
اين فرمان ، اين الزامات جمله از.باشد الزاماتيداشته
و آموزش در تغييرنگرشها سري يك كه بپذيريم بايد كه است
نداده ، رخ اخير سالهاي در تنها نه كه دهد رخ ما پرورش
.است رفته پيش هم شدن علمي غير طرف به روز به روز بلكه
دارد ادامه
درسي كتابهاي توزيع نحوه و زمان
شد اعلام جديد تحصيلي سال در دانشآموزان
جلد ميليون 180( 79- 80) تحصيلي سال در *
ميشود توزيع درسي كتاب
از بيش (8079) جديد تحصيلي سال در :فرهنگي علمي گروه
براي جلد ميليون شمارگان 180 در درسي كتاب عنوان 108
.ميشود توزيع تحصيلي مقاطع
وزارت درسي كتابهاي توزيع و چاپ مديركل حسيني سيداحمد
خبرنگاران ، جمع در خبر اين اعلام با ديروز پرورش و آموزش
را جديد تحصيلي سال در درسي كتابهاي توزيع نحوه و زمان
اول سال و راهنمايي مقاطع كتابهاي:گفت و كرد تشريح
كتابفروشي در 3500 امسال ماه شهريور اول از دبيرستان
ابتدايي ، دوره درسي كتابهاي و شد خواهد توزيع كشور سراسر
و فني كتابهاي و پيشدانشگاهي دبيرستان ، سوم و دوم سال
در دوره آغاز در آموزشي واحدهاي طريق از نيز حرفهاي
.گرفت خواهد قرار دانشآموزان اختيار
بيستم تاريخ از كتابفروشي تهران 800 استان در:افزود وي
.كرد خواهند توزيع را درسي كتابهاي شهريورماه
قيمت حسيني گفته به اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
تغييري آينده تحصيلي سال براي ابتدايي مقطع كتابهاي
افزايش به توجه با نيز مقاطع ديگر كتابهاي و نكرده
.داشتهاند جزيي افزايشي جاري ، هزينههاي و دستمزدها
موظف درسي كتابهاي فروشندگان و آموزشي واحدهاي مديران
ديد معرض در را درسي كتابهاي به مربوط بخشنامه هستند ،
همراه به نوشتافزار اجباري فروش از و دهند قرار عموم
.كنند خودداري درسي كتابهاي
|