ميطلبد ملي عزم پرورش ، و آموزش مشكلات رفع
دكتراي دورههاي برگزاري نحوه آييننامه
شد تصويب مشترك
جشنواره نخستين در جهان برجسته پژوهشگران
ميشوند معرفي نازايي تحقيقات بينالمللي
آثار فهرست در تهران در عراقي فاضل خانه
گرفت جاي ملي
ميطلبد ملي عزم پرورش ، و آموزش مشكلات رفع
آموزشي تكنولوژي جايگاه و اهميت درباره ميزگردي
پاياني بخش -ايران در
درباره همشهري فرهنگي علمي گروه ميزگرد نخست بخش ;اشاره
منتشر ديروز ايران ، در آموزشي تكنولوژي جايگاه و اهميت
محمد دكتر آقايان حضور با كه ميزگرد اين اول بخش در.شد
شده برگزار مجدفر مرتضي و مهجور رضا سيامك دكتر احديان ،
.كردند ارائه آموزشي تكنولوژي از تعريفي حاضران است ،
عملياتي چگونگي درباره شركتكنندگان دوم ، بخش در امروز ،
آموزشوپرورش در آموزشي تكنولوژي علمي انديشههاي كردن
.ميخوانيم هم با كه كردهاند صحبت ايران
موقع خوردهاي ، پاك شير كدام نميدانم :مجدفر مرتضي -
ترجمه پرورش و آموزش را آن "Education "واژه كردن ترجمه
در.است نكرده ياد ديگري چيزي يا تربيت با آن از و كرده
ترجمه دوقلو را واژه اين چرا شخص ، اين نميدانيم واقع
انقلاب از بعد.است ناميده پرورش و آموزش را آن و كرده
از و مسائلي طرح با را "پرورش" و "آموزش" بين خط اسلامي ،
مدرسه در.كردهايم جدا قرمز خط با فرضي كش خط يك طريق
آموزشي كار است لازم معلمان از سري يك كه گفتهايم هم
از نيز روز به روزپرورشي كار هم گروه يك و بكنند
تصور و گرفتهايم فاصله دنيا پرورش و آموزش مدرن مفاهيم
كار ميبايست ما مدرسههاي كار اعظم قسمت كه ميكنيم
و آموزش كه است قرار اگر.باشد دادن ياد معناي به آموزشي
دكتر اشاره مورد ملي عزم آن و شود دگرگون ما پرورش
آموزش ما و كند تغيير نگرشها بايد آيد ، بهوجود احديان
دومين.ببينيم يافته سازمان و نظاممند را پرورش و
من و بگويند مانخواهند دانشگاهي دوستان شايد كه نكتهاي
اين بگويم ، ميتوانم راحتتر هستم ، پرورشي و آموزش چون
سياستمدارها دست در ما پرورش و آموزش كه زماني تا كه است
دست بايد ما وپرورش آموزش.نيست آن اصلاح به اميدي باشد ،
چون من.باشد رشته اين فرهيختگان تربيتو و تعليم اهالي
ديدهام فراوان همكاريدارم ، و ارتباط دانشگاهها با
برنامههاي اجراي و طراحي براي آنها از كه را استاداني
.اند نكرده قبول ولي است ، شده دعوت پرورش و آموزش مختلف
كتابهايمان در برنامهها ، اين درباره ميگويند
اين از بسياري.كنيد اجرا را مطالب همان نوشتهايم ،
كه حالي در داشتهاند اظهار دانشگاهي برجسته افراد
آموزش و نوشتهاند كتابهايشان در فراواني علمي نكتههاي
به حاضر مسلما ميكند ، اجرا را آن برخلاف درست پرورش و
آموزشي بحثهاي كه چرا نيستند ، پرورش و آموزش با همكاري
سياسي را بحثها چون لذا.ميبينند سياسي را پرورشي و
پرورش و آموزش در ملي اصلاح الزامات از يكي ميبينيم ،
تصميم حد تا را پرورش و آموزش اداره مسئوليت كه است اين
و تعليم واقعي دستاندركاران به بايد ارشد گيرندگان
قول به ميتوانند اجرايي مديران البتهبسپاريم تربيت
مدير تنها و نباشند هم تربيتچي و تعليم حتي معروف
تصميمگيرندگان ولي.كنند اداره را كارها و باشند اجرايي
حاضر حال در.باشند مكانيك مهندس فرض نبايدبه ما ارشد
كه زماني تا.است شده مهندسين حكومت محل پرورش و آموزش
با افرادي يا و باشد سياستمداران دست در پرورش و آموزش
اشاره فرمانمورد آن اگر كنند ، اداره را آن فني ديد
.رسيد نخواهد نتيجه به بشود ، داده هم احديان دكتر
است لازم ميكنم فكر كه راهكارهايي از يكي:مهجور دكتر -
الان كه را نگرشي اين ما كه است اين كنيم نگاه آن به
.ببريم بين از بايد دارد ، وجود آموزشي تكنولوژي به نسبت
اين دارد ، وجود آموزشي تكنولوژي به نسبت امروز كه نگرشي
آموزشي تكنولوژي به مربوط فعاليتهاي انجام امكان كه است
به آموزشي تكنولوژي.دارد وجود كوچك واحدهاي سطح در تنها
مدرسه ، در نه شود مطرح كلان سطح در بايد علم يك عنوان
.واحد يك يا كلاس
اشاره كه را نظامداري فرايند آن ما اگر كه است اين دليل
.است پرهزينه بسيار فرايند اين ببريم ، كار به بخواهيم شد ،
در اگر.است خارج كوچك موسسات عهده از دارد هزينه چون
توجه با آنگاه كنيم ، نگاه آموزشي تكنولوژي به كلان سطح
بر تقسيم را آن اگر داريم ، كه مصرفكنندگاني تعداد به
صرفه به مقرون اقتصادي لحاظ از كه ميبينيم كنيم ، سرانه
واحد يك در را آموزشي تكنولوژي بخواهيم اگر امااست
چون شهر ، يك يا مدرسه يك در مثلا كنيم ، اجرا كوچك
و سياسي مسائل ديگر طرف از و است سرسامآور هزينهها
.نميرود آن اجراي بار زير هيچكس دارد ، وجود نيز اقتصادي
كار يك عنوان به را آموزشي تكنولوژي بايد بنابراين
كلان سطح در كه بگيريم نظر در پرهزينه و نظامدار
زياد آن مصرفكنندگان تعداد چونشود انجام ميبايست
تقسيم سرانه در شدند زياد مصرفكنندگان وقتي ميشود ،
.نميشود چشمگيري چندان رقم كه ميشود
.دارم احديان دكتر آقاي از سوالي جسارتا من اما
هزار و شود صادر فرماني كه ميفرمائيد اشاره جنابعالي
.بگيرند دست در را پرورش و آموزش اصلاح و شوند جمع نفر
تكنولوژي متخصص تعداد چه الان ما كه است اين من سوال
دو انگشتان تعداد از بيشتر آياداريم مملكت در آموزشي
رفتاري چه داريم كه متخصصاني با ثانيا است؟ دست
خارج دور از داريم كه را هم محدودي تعداد همان كردهاند؟
شما كه را متخصصي تعداد آن حاضر حال در ما.كردهاند
به را آموزشي تكنولوژي ظاهرا ما.نداريم كرديد ، اشاره
طراحي است ، هدفدار ما كتابهاي ميگوييم.ميبريم كار
روي بر پرورش و آموزش كه هستند مسائلي كه..و است شده
كه چه آن بگويم جرات با كه بدهيد اجازه.ميكند تاكيد آن
دانشجويان به هدفنويسي عنوان به پرورش و آموزش امروزه
خارج دور از كه است سال سالهاي ميدهد ، آموزشهايي خود
دست آموزشي تكنولوژي روي كه هم آنجايي يعني.است شده
خارج دور از كه ميكنيم استفاده چيزهايي از ميگذاريم ،
چه بر و كجا در.ميكنم نگاه ديگر جنبه از.است شده
پرورش و آموزش در آموزشي تكنولوژي كار كه ميگوييم اساسي
جاهاي از كمتر است ممكن كه جاهايي از يكي من نظر از.است
پرورش و آموزش باشد ، داشته آموزشي تكنولوژي به نياز ديگر
.است
تكنولوژي اوليه خاستگاه كه داريد اعتقاد يعني:همشهري *
نيست؟ پرورش و آموزش آموزشي ،
ولي نباشد ، آن اوليه خاستگاه كه اين نه:مهجور دكتر -
ما.نيست ميگذاريم ، دست داريم ما كه چيزهايي آن به نياز
جاها آن در آموزشي تكنولوژي كه داريم ديگري جاهاي
به بيشتري نياز صنايع و ارتش در.است كاربرديتر
آموزش به نياز كه جايي هر يا و داريم آموزشي تكنولوژي
و نميرويم متخصصان دنبال به جاها اين در ما چرا.است
امكانات كمترين كه پرورش و آموزش وزارت به را خودمان چرا
.ميكنيم محدود است ، وزارتخانه بيپولترين و دارد را
بسيار ميشود ، دنيا در نظامي سازمانهاي صرف كه پولهايي
.است ارتش در آموزشي تكنولوژي خاستگاه ، اصلا و است زياد
ارتش جهان ، در آموزشي تكنولوژي خاستگاه بزرگترين الان
خاستگاه بزرگترين امريكا ، ارتش سر پشتاست امريكا
دارند ، سروكار آموزش با كه است صنايعي آموزشي تكنولوژي
.ميكنيد تاكيد پرورش و آموزش روي تنها چرا
بگويم بايد مهجور دكتر پرسش به پاسخ در:احديان دكتر -
كجا هر يعني پرورش و آموزش ميگوييم كه كجا هر اولا كه
و پزشكي و خدمات ارتش ، كه پرورش ، هم و است آموزش هم كه
كه نهضتي آن در الزاما ما.ميشود شامل هم را غيره
"آموزشي تكنولوژيست" همه كه نميخواهيم كردم ، اشاره
.است نياز مورد پرورش و آموزش تخصصهاي همه.باشند
و اندازهگيري و سنجش متخصص تربيتي ، روانشناس
اين همه..و آموزشي برنامهريز درسي ، برنامهريزي
مورد نيست ، كم آنها تعداد ايران در خوشبختانه كه تخصصها
تكنولوژيست به تنها نهضت اين در بخواهيم اگرهستند نياز
كاري هم باز چون.شد نخواهيم موفق بينديشيم ، آموزشي
اين همه كنار در تكنولوژيست است ممكن.ميكنيم غيرتخصصي
يك.است نياز مورد تخصصها اين همه ولي باشد ، تخصصها
.است هماهنگكننده آموزشي ، تكنولوژيست
طراحي گونهاي به ما آموزشي سيستم حاضر حال در:همشهري *
طريق از عمدتا و ميشود حاضر كلاس در معلم كه است شده
استفاده با تنها هم آن.ميرود و ميدهد درس سخنراني روش
از بسياري كه اين ضمن درسي ، كتابهاي محتواي از
چندان درسي كتابهاي محتواي كه دارند عقيده كارشناسان
ابتدا در مهجور دكتر بحث به.نيست مناسب آموزش براي
تدريس نحوه ولي.بود شهروند تربيت بحث همان كه برميگردم
شهروند ، تربيت در نميتواند درسي كتابهاي محتواي و معلم
با مستقيم بهطور كه كسي عنوان به هم معلم باشد مناسب
با را لازم تعامل فرصت دارد ، سروكار دانشآموزان
درسي كتابهاي روي از است مجبور چون ندارد ، دانشآموزان
در پرورش و آموزش براي كه هم هدفي هربرود جلو و بگويد
.نخواهدشد محقق ما آموزشي نظام سيستم خاطر به بگيريم نظر
.بدهيد توضيح ارتباط اين در لطفا
گفتيدبه كه را مقولهاي اين بدهيد اجازه:مهجور دكتر -
.درسي كتابهاي ديگري و معلمان يكي بكنم تقسيم بخش دو
پرورش و آموزش در قشر معصومترين ما معلمان ميكنم فكر
در نقشي هيچگونه كه اين بدون واقع در.هستند
بدترين هدف باشند ، داشته پرورش و آموزش سياستگذاريهاي
وجود آموزش در كه اشكالي هر يعني.ميگيرند قرار حملات
.ميدهند ربط معلمان به را دارد
كل بلكه نبود ، معلمان درباره من صحبت البته:همشهري *
تنها است مجبور معلم كه است شده طراحي طوري آموزشي سيستم
...بكند گوش هم شاگرد و بدهد درس
جلسه ابتداي در كه آموزشي نظام بحث به:مهجور دكتر-
نقش نظام ، اين در بايد ما.برميگردم شد ، صحبت آن درباره
.ندارد نقشي هيچ فعلي نظام در معلم.كنيم تعيين را معلمان
دخالتي آموزشي هدفهاي تعيين در ما معلمان از كدام هيچ
پرورش و آموزش معلمان از ما.هستند مجري تنها و ندارند
آزمونها كنند ، تهيه خودشان را درسي مواد داريم انتظار
... و بدهد درس كند ، غياب و حضور دهد ، انجام معلم خود را
كار درسي مواد تهيه آيا.دارد فرصت چقدر معلم يك مگر
آيا و باشد آن انجام به قادر معلم يك كه است سادهاي
است؟ حدكافي در ما معلمان مهارتهاي
لازم مهارتهاي از ما معلمان كنيم فرض كه اين ديگر مساله
كارهاي انجام براي را لازم زمان آيا.باشند برخوردار
تكنولوژيستهاي وظايف از يكي دارد؟ اختيار در مختلف
داشته آموزشي بسته يك درسي هر براي كه است اين آموزشي ،
نقش.بپردازند آموزشي بستههاي توليد به يعنيباشد
آموزشي وسايل از شرايط به توجه با كه است اين ما معلمان
آزمونها انواع كه اين ضمن.كنند استفاده چگونه موجود
معلم تا باشد وجودداشته آموزشي بسته يك در ميبايست
آيا كه ببيند ميشود ، حاضر درس كلاس در شاگرد كه هنگامي
معلمان اغلب خير؟ يا دارد را ورودي رفتارهاي شاگرد اين
آنها فردي تفاوتهاي كه دارند سروكار دانشآموزاني با ما
ميبايست نظام ، يك در كه حالي در.است آسمان تا زمين از
ميگيرند ، قرار آموزشي محل يك در شاگرد عنوان به كه كساني
.نيست طور اين الان كه حالي در.باشند همگن يكديگر با
را آموزش ميخواهد معلم وقتي كه ايناست ديگر مساله
داشته اختيار در را لازم وسايل همه ميبايست كند ، شروع
.بپردازد هم لازم وسايل توليد به معلم خود كه اين نه باشد
يكي بنابراين.دارد را آن وقت نه و كار اين تخصص نه چون
آن به من كه كلاني سطح در آموزشي تكنولوژي وظايف از
هدف هر و درس هر براي آموزشي بستههاي تهيه كردم ، اشاره
مركز به نياز ما مراكزآموزشي و مدارس واقع در.است
پرورش و آموزش كه يادگيري مركز همين دارند ، يادگيري
مانند يادگيري مركز.است كرده حذف را آن اخيرا
آن به نظر مورد كتاب تهيه كهبراي است كتابخانهاي
ميخواهد كه درسي براساس نيز معلم يك.ميكنيم مراجعه
آموزشي بسته و كرده مراجعه يادگيري مركز به كند ارائه
نگاه ديد اين با اگر.ميكند انتخاب را خود نياز مورد
به هميشه است ممكن.ميشود رسانه يك نيز كتاب خود كنيم ،
داشته آموزشي بسته ما اگر.باشيم نداشته نياز درسي كتاب
نظامداري مساله براساس ميبايست آموزشي بسته چون باشيم ،
مشكل اين با ديگر شود ، توليد داريم ، تاكيد آن روي بر كه
و باشد ديگري چيز درسي كتاب و چيز يك آموزشي هدف كه
نخواهيم باشد ، روبرو آنها از متفاوت نيز امتحاني سوالات
.بود
شما.ميكنم مطرح را سيستم بحث دوباره من:احديان دكتر -
و كنيد درست نظام يك باشيد داشته توجه كه اين بدون اگر
همان يا و محتوا شما بحث در يعني كنيد عنصرنگري بخواهيد
زير و برداريم اگر را عناصر ساير و تدريس روش كتاب ،
نكتهاي دو روي مننميرسيم توفيق به بگذاريم ، ذرهبين
تدريس روش و محتوا يعني داشتيد تاكيد آن روي شما كه
اين تا ببينيم اتفاق به را عناصر اين ما.ميكنم تاكيد
جعبه يك داراي نظام يك.شود حل كرديد ، اشاره كه را مشكلي
.ميشود سياه جعبه وارد داد درون اسم به چيزي.است سياه
عمل فرايند و ضميمه نام به عنصر دو سياه جعبه داخل
و وضميمه شد سياه جعبه وارد داد ، درون وقتي ميكند ،
داد برون شكل به دادند ، خاصي تغييرات آن روي بر فرايند
بازخورد عنوان به آن ونتايج ميشود خارج سياه جعبه از
اشاره شما كه نگري عنصر.ميشود سيستم وارد و برميگردد
را ما نيست ، اين نظرجنابعالي ميدانم البته كه كرديد
كردم اشاره كه منظومهاي و مجموعه آن كه اين به ميكشاند
اين.كنيم نگاه را تدريس روش يا و محتوا و بگذاريم كنار
به محتوا و دانشآموز كه اين يعني ميگويم من كه چيزي
ديگري عناصر البته ميشوند ، سيستم وارد داد درون عنوان
.ميزنم مثال را مورد دو اين تنها ولي هست هم
.ميشوند سيستم وارد شده حساب صورت به محتوا و دانشآموز
سياه جعبه وارد تدريس روش و علم محتوا ، دانشآموز ، وقتي
كار آنهابه با منطبق تدريس روشهاي سري يك بايد شدند
درس كلاس در فقط دانشآموز كه كرديد اشارهشود گرفته
فقط غيرسيستمي سيستم نوع اين بله وميرود ، ميدهد گوش
درون يعني كرديد ، عمل شده حساب وقتي ولي.ميطلبد را اين
انجام كه خاصي كار يك داديد ، سياه جعبه به سنجيده را داد
تدريس روش شرايط اين در.است تدريس روش ميشود ،
دانشآموز و بزند حرف معلم تنها كه باشد اين نميتواند
آموزش به ما عنصرنگري از ناشي اشكالات اين همه.بكند گوش
تك شود مطرح ونظاممندنگري نگري كل آن اگر.است پرورش و
اين از كرديد اشاره كه موردي.ميشود رفع اشكالات اين تك
.نيست مستثني موضوع
عملي تجربه يك به شما پرسش به پاسخ در من:مجدفر مرتضي -
داشتهام معلمان با كه آموزشي دورههاي در.ميكنم اشاره
صحبت معلمان با وقتي نوين ، تدريس روشهاي مورد در بويژه
اين كه ميگويند جلسه دو يا يك از بعد بلافاصله ميكنيم ،
نميتوانيم موجود وضعيت با ما ولي است ، خوب خيلي روشها
ميگويند معلمان.كنيم پياده درس كلاس در را روشها اين
به جلسه يك نوين تدريس روشهاي براساس درس كلاسهاي در
ديگري جلسه و همياري شيوه به جلسه يك گروهي ، پژوهش روش
امتحانات كه ميبينيم ولي.ميكنيم كار مساله كل روش به
لذا و است مانده باقي كتاب از صفحه و 150 است پيش در
.ميشويم كشانده سخنراني تدريس روش به خودبهخود
.است روزمرگي از ناشي ما پرورش و آموزش در نيز عنصرنگري
مسئولان معمولا كه است اين از ناشي نيز روزمرگي
چه ايام آن در كه اين به توجه با تصميمگيرنده
در باشند ، خوانده كتابهايي چه باشند ، گرفته مشاورههايي
روز تب چيزهايي چه ويا باشند كرده شركت كلاسهايي چه
در همزمان مثلا.ميدهند بها موضوع يك به دفعه يك باشد ،
الگوهاي جشنواره كشور كل در و پروش و آموزش جاي همه
كاهش به توجه بدون هم آن ميشود ، طرح يكباره به تدريس
شيوههاي براي شهرستانها همه كه ميبينيم يا محتوا
با مساله اين كه حالي در.ميگذارند كلاس نوين ، ارزشيابي
درصد آمار انتشار و دانشآموز فردي رتبهبندي سيستم
معلوم.ندارد همخواني مسئولان همين سياستهاي در قبولي
در وي آموزش معاون يا شهرستان يا منطقه رئيس كه است
صحبت ارزشيابي درباره استادي يك كه كرده شركت دورهاي
همين به يكباره به و شده داغ نيز مسئول آن و است كرده
.است چسبيده خاص موضوع
ميكنم ، مطرح الان كه را مثالهايي كه اين رغم به البته
عملي ، تجربه جهت به ولي ميشود ، محسوب نگري عنصر نوعي به
شايد بپردازيم ، عناصر اين به زودتر اگر كه ميآيد نظر به
.بگيريم جواب بتوانيم بهتر مجموع در
كه نميآيد نظر بهاست درسي كتابهاي حجم كاهش اول مورد
مطالب از بسياري.باشيم داشته نياز زيادي محتواي به ما
نميافتد ، اتفاقي هيچ نگيرند ، يادهم دانشآموزان اگر را
به ابتدايي پنجم كلاس از ماعمومي آموزش دوره در بويژه
كه حالي در.ميرويم تخصصي يادگيري سمت به شدت به بعد ،
.نميشود احساس آن براي لزومي هيچ
.است معلمان شغلي جايگاه و معيشتي وضعيت بهبود بعدي نكته
نميتوان و است زياد بسيار معلمان تعداد بگوييم است ممكن
از يكي هرحال به ولي.كرد بهتر را معلمان معيشتي وضعيت
در را نوين ديدگاههاي بخواهيم اگر كه است نكتههايي
وضعيت كه است اين قدم اولين كنيم ، تزريق پرورش و آموزش
.كنيم بهتر را معلمان معيشتي
به هم اين كه است معلمان آموزش روند در تغيير ديگر ، نكته
و معلم تربيت دوره در پرورش و آموزش به هم و دانشگاهها
كه كردند اشاره مهجور دكتر.برميگردد خدمت حين آموزشهاي
درس معلمان ميان در را شده 1960 منسوخ ديدگاههاي هنوز
آموزش مدرن آموزشي نظام در كار براي ما معلمان.ميدهيم
.نميبينند
كه است اين كردند اشاره مهجور دكتر آقاي كه ديگري نكته
داده مشاركت درسي برنامهريزي و آموزشي طراحي در معلمان
.نيازسنجي با چه و نظر اظهار با چه نميشوند
بايد كه است عنصرهايي از من نظر به كه نيز مورد آخرين
شيوههاي و روند در تغيير شود ، پرداخته آن به زودتر
شيوه در تغيير و دانشآموزان آموختههاي از ارزشيابي
ميدهند نمره معلمان به مديران چون است ، معلمان ارزشيابي
و است معلمان گروه ارتقاي معناي مديران ، دادن نمره اين و
بالا اساس برهمين دقيقا نيز معلمان مزاياي و حقوق
نتايج به ندارند ملاكي هيچ چون هم مديران.ميرود
كيفيت و كردن كار نحوه به وكاري ميكنند نگاه آزمونها
.رند ندا او كار
درسي كتابهاي حجم كاهش مساله ما ببينيد:مهجور دكتر-
طرف يك از.است چگونه تضادها بگويم ميخواهم.داريم را
كتابها نميرسيم چون كند ، پيدا كاهش درسي كتابهاي بايد
.نداريم زندگي براي كافي مهارت هم طرفي از كنيم ، تمام را
.ميدهيم چه را بازار جواب است ، زياد كتابها حجم اگر
اجازه.است كم كتابها حجم پس ميگويد ، درست بازار اگر
حجم كاهش كه مجدفر آقاي پيشنهاد جاي به من بدهيد
كردن متناسب بگويم و بكنم اصلاح بود ، درسي كتابهاي
.جامعه نياز با درسي كتابهاي محتواي
.كرديد اشاره كه بود معلمان معيشتي وضع دوم مساله
و نگيرد صورت نادرستي برداشت من صحبت اين از اميدوارم
كه تحقيقاتي همه.نشود شكسته معلمان سر كاسهكوزهها همه
بين ارتباطي هيچگونه كه ميدهد نشان شده ، انجام تاكنون
وجود دانشآموزان تحصيلي پيشرفت و معلمان معيشتي وضعيت
ببريد ، رابالا معلمان معيشتي وضعيت هرچقدر يعني.ندارد
.داشت نخواهد تاثيري هيچ دانشآموزان يادگيري روند بر
آقاي صحبتهاي به.است معلمان آموزش روند بعدي مساله
ارتباط بدون معلمان آموزش روند.برميگردم احديان دكتر
در.داشت نخواهد اثري گونه هيچ سيستماتيك ، نظام آن با
و آموزش سراسر در فراواني خدمت ضمن آموزشهاي حاضر حال
خدمت ضمن آموزشهاي اين آيا.ميشود برگزار كشور پرورش
بيروني داخلي كارآيي و يادگيري بازدههاي در تاثيري
دارد؟ وجود قبلي اشكالات همان هنوز يا دارد پرورش و آموزش
.باشد نميتواند هم تاثير بدون البته ، :همشهري *
به اگراست بيتاثير بگويم نميخواهم من:مهجور دكتر -
دكتر كه مشكلي همان با باز كنيم ، نگاه عنصر يك عنوان
كه بعدي مساله.شد خواهيم روبهرو كردند اشاره احديان
آموختههاي از ارزشيابي مساله كردند مطرح مجدفر آقاي
تغيير آموزشي تكنولوژي اصطلاحات از بسياري.است فراگيران
.نكردهايم پيدا را آن جايگاه هنوز متاسفانه كه است كرده
و ارزشيابي بين تفاوت دارد ، وجود كه چيزهايي از يكي
كار به كردن اصلاح براي را ارزشيابي ما.است اندازهگيري
اسم به ما پرورش و آموزش در الان كه كاري ولي.ميبريم
اندازهگيري.است اندازهگيري ميگيرد ، صورت ارزشيابي
ما اختيار در ارزشيابي براي را اطلاعاتي كه است ابزاري
چيز دو داريم ، نياز آن به الان ما كه آنچه پس.ميگذارد
در جديد رشته دو كه بگويم بايد آن از پيش البته.است
اين در متاسفانه كه است آمده وجود به آموزشي تكنولوژي
"نيازها بررسي" يكي.است نشده پرداخته آن به هنوز مملكت
ما.ميشود محسوب دار نظام فرآيند در گام اولين كه است
كشور در نيازها بررسي و نيازسنجي نام به چيزي هنوز
مساله سپساست مستقلي كاملا كهرشته حالي درنداريم
و آموزش در ما كه است مسايلي از ارزشيابي ، .است ارزشيابي
طراحي روند در.ميكنيم طي گام آخرين عنوان به پرورش
نظر در گام آخرين عنوان به را ارزشيابي ما آموزشي ،
به چيزي ما.است گام اولين واقع در كه حالي در ميگيريم ،
اين بايد.نداريم كشور در علمي صورت به "ارزشيابي" نام
امروز كه آنچه.دهيم قرار جدي توجه مورد را مساله دو
ميزند ، دم كمبودها عنوان به آن از ما پرورش و آموزش
روانشناسان به آموزشي تحقيقات.است آموزشي تحقيقات مساله
واقع در يعني.آموزشي تكنولوژيستهاي نه ميشود مربوط
گوناگون زمينههاي در ميبايست كه هستند روانشناسان
آن ميكنند ، پيدا آنها كه چيزي الزاما ولي كنند تحقيق
در.ببريم كار به بايد پرورش و آموزش در كه نيست چيزي
داشته پژوهش براي بايد مجزا روش دو ما پرورش و آموزش
بررسي يكي روش دو اين.تحقيق نگويم بدهيد اجازه باشيم
نظر در پژوهشي مساله يك عنوان به بايد كه است نيازها
را موضوع اين اگر.است ارزشيابي مساله ديگر و شود گرفته
و امروز آموزشي تكنولوژي در مطرح تكنيك دو عنوان به
پاسخ بگيريم ، نظر در پرورش و آموزش نظامدار فرايند
.مييابيم در را فعلي مشكلات از بسياري
پرورش و آموزش براي كه اهدافي با من نظر به:همشهري *
حالا و است پذيرفته صورت نيازسنجي نوعي به است شده تدوين
.كنند شروع را كارشان گوشهاي يك از ميخواهند
پرورش و آموزش مسئولان كه است اين من سوال:مهجور دكتر -
اين برسر من صحبت كردهاند؟ سنجي نياز چيزي چه درباره
نيازسنجي.نداريم نيازسنجي متخصص كشور اين در ما كه است
.است آموزشي تكنولوژي تخصصهاي اجزاي از يكي ارزشيابي ، و
در نيازسنجي چه ببينيم تا كنند اعلام را نيازسنجي طرح يك
برروي تنها كه نيازسنجي طرح آن نه.است شده انجام كشور
براساس فعلي نيازسنجيهاي متاسفانه.ميخورد چشم به كاغذ
را نظام كل نميگوييم ما.است شده انجام احساسي نيازهاي
گام به گام ميگوييم.شود دگرگون نظام همه و بريزيم دور
و كنند آغاز را نيازسنجي اول.دهند تغيير را نظام كل
هدفها ، براساس و بنويسند را هدفها نيازسنجي ، براساس
تغيير كه نكنيد فكر.دهند انجام آخر تا را كارها ساير
سال يك حتي يا و ماه هفت يا شش طي و است ساده كاري نظام
طولاني فرايند يك نظام تغيير.داد تغيير را نظام ميتوان
.برسيم نتيجه به تا برويم جلو بايد گام به گام و است مدت
اميرشاهي افشين سيد:از گفتوگو
دكتراي دورههاي برگزاري نحوه آييننامه
شد تصويب مشترك
دورههاي برگزاري نحوه آييننامه :فرهنگي علمي گروه
.رسيد تصويب به ششتبصره و ماده چهارده با مشترك دكتراي
تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر امضاي به كه نامه آيين اين
.است لازمالاجرا مردادماه بيستودوم از رسيد وفناوري
جشنواره نخستين در جهان برجسته پژوهشگران
ميشوند معرفي نازايي تحقيقات بينالمللي
و دانشگاهي مراكز برگزيده پژوهشگر 5:فرهنگي علمي گروه
بينالمللي جشنواره نخستين در جهان نازايي باليني
.ميشوند معرفي تهران نازايي تحقيقات
طرح گفت70 بينالمللي جشنواره اين علمي بخش دبير
از كه شدهاند ارائه جشنواره به كشور شانزده از پژوهشي
.ميشوند انتخاب برتر طرح آنها 50 بين
بينالمللي جشنواره نخستين مباحث:افزود وثوق احمد دكتر
پاسخ مقايسه ناشناخته ، ناباروري شامل نازايي تحقيقات
تحريك براي موجود گونادوتروپينهاي به تخمدان و اندومتر
و فيبروسيستيك به مبتلا مردان در باروري تخمكگذاري ،
.است مصنوعي باروري اجتماعي رواني جنبههاي
كشت محيط موضوع جشنواره اين علمي مقالات جمله از:گفت وي
در پولسكوپ انسان ، در مصنوعي باروري براي پروتئين بدون
روي بر مولكولي و سلولي تحقيقات انسان ، مصنوعي باروري
مهاركننده مقايسه همچنيناست مرده اسپرم بارورسازي
اثر تخمكگذاري ، تحريك براي سيترات كلوميفن با آروماتاز
به مبتلا زنان در حاملگي و تخمكگذاري روي متفورمين
جشنواره مقالات ديگر كلوميفن به مقاوم پليكيستيك تخمدان
.ميدهد تشكيل را نازايي تحقيقات
آثار فهرست در تهران در عراقي فاضل خانه
گرفت جاي ملي
بيمارستان) "عراقي فاضل خانه" :فرهنگي علمي گروه
ميدان غرب در قاجار دوره اواخر به مربوط (دادگستري
ايران ملي آثار فهرست در شماره 2568 با تهران فردوسي
فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به.گرفت قرار
رئيس و مستشار عراقي فاضل موقوفه ساختمان ، اين كشور ،
دادگستري بيمارستان زنان بخش كه است كشور ديوانعالي سابق
به و تاسيس سال 1334 در بخش اين.است داده جاي خود در را
سال 1352 در (بيمارستان وقت رئيس) حكمت حسين دكتر دستور
.است شده داده آن در تغييراتي
عمارتهاي با مقايسه در ميتوان را طبقه دو آجري بناي اين
بختياري اسعد سردار خانه مانند قاجار دوران اواخر اعياني
(آبگينه موزه) قوام احمد خانه و (ملي بانك سابق باشگاه)
.دانست مرفه خانوادهاي به متعلق و اعياني نيمه عمارتي
|