با دانشآموزان احكام و اذان مسابقات
داد پايان خود كار به برتر نفرات معرفي
ابوعليسينا يادبود شهريور ، اول مناسبت به
صلابت به نامي سينا ، ابوعلي ;پزشك روز و
ايراني تمدن
شب آسمان
دولت هفته در جديد درس كلاس احداث 9100
ميشود آغاز
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم
حوزه در موجود مقررات و قوانين
است بازنگري نيازمند فرهنگ
فشرده لوحهاي اطلاعاتي پايگاه راهاندازي
فرهنگي آثار
با دانشآموزان احكام و اذان مسابقات
داد پايان خود كار به برتر نفرات معرفي
و اذان كشوري مسابقات دوره پنجمين :فرهنگي علمي گروه
با مراسمي طي ديروز كشور ، سراسر دانشآموزان ويژه احكام
.داد پايان خود كار به برتر نفرات معرفي
اين داوران هيات خرمآباد ، در همشهري خبرنگار بهگزارش
نهايي برگزيدگان عنوان به را ذيل نفرات اسامي مسابقات ،
قاسم غلامپور ، محمدامين رستگاري ، محسن:كرد اعلام
ستاري ، مصطفي خادمي ، سيدوحيد حسيني ، سيداحمد شيريندخت ،
آرش شرانتيان ، مسيح مرادحاصلي ، يوسف رضائي ، علي
سيدشرفالدين خسروجردي ، قاسم تواضع ، ابوذر معدلحقيقي ،
سمانه سليمي ، نفيسه توكل ، جمليه هودرچي ، دانيال حسيني ،
و فولادچنگ فاطمه عيديزاده ، زهرا ايماني ، فاطمه صباغ ،
.پاپي ريحانه
ابوعليسينا يادبود شهريور ، اول مناسبت به
صلابت به سينا ، نامي ابوعلي ;پزشك روز و
ايراني تمدن
جوانه پيوند نتيجه اسلامي ، تمدن":ميگويد سارتن جورج
راز و بود ايراني تمدن تناور درخت روي بر عرب نيرومند
مطلب همين در آن فضايل و ملكات تحول و عجيب نيرومندي
".است نهفته
و تناور درخت اين از ارزنده ثمرهاي ابوعليسينا بيشك
.است اسلامي تمدن اعتلاي در ايرانيان نقش از بارز جلوهاي
بلكه اسلامي ، و ايراني تمدن براي اعتباري تنها نه وي
.ميرود شمار به نيز جهان تمدن تاريخ در تابناك چهرهاي
وي تاثير و مختلف دانشهاي بر ابنسينا احاطه دليل به
قلمرو جز به آن حيطه كه خود از پس دانشمندان و درمتفكران
به درغرب او از بود ، برگرفته در نيز را اروپا اسلام ،
.ميشود ياد اسلامي دانشمند نامدارترين عنوان
در است ممكن كه كساني اسلامي ، دانشمندان ميان در اينك"
الكندي ، از ميتوان كنند ، رقابت ابنسينا با اروپا
تنها الكندي اما.برد نام غزالي و رازي زكرياي محمدبن
بيشتر محمدغزالي امام پزشك ، تنها رازي زكرياي حكيم ،
زمينههاي در ابنسينا مانند يك هيچ و است بوده متشرع
".نبودهاند نام صاحب مختلف
بن حسن عبداللهبن حسينبن ابوعليسينا شيخالرئيس
سال در ابوعليسينا يا ابنسينا به معروف سينا ، عليبن
بخارا نزديكي در خورميثن نام به دهي در قمري هجري 370
از اسماعيليان بحث جلسات در شركت.گشود جهان به چشم
بوعلي بود ، آنان پيروان از كه پدر واسطه به كودكي ، دوران
آشنا خود زمان مختلف دانشهاي و مباحث با زود خيلي را
تا داشت ، برآن را پدر علوم فراگيري در وي استعداد.ساخت
و تعليم جز به"را بوعلي وي ، استادان از يكي توصيه به
وي كه شد چنين و "نكند مشغول ديگري كار به دانشاندوزي
زمان مختلف علوم در جواني ابتداي در خود نبوغ واسطه به
نوح بخارا پادشاه كه آنجا تا يافت مهارت طب جمله از خود
دليل به (قمري هجري تا 387 از 366 حكومت) منصور بن
به راه اين از ابنسينا و خواند خود نزد را وي بيماري
كه حالي شرح در وي.يافت دست ساماني دربار عظيم كتابخانه
آنها تاثير و كتابخانه آن منابع درباره است ، نگاشته خود
كه را آنها از چه هر":است آورده خود علمي پيشرفت در
به آنها نام كه يافتم كتابهايي و خواستم داشتم نياز بدان
بودم نديده ازآن پيش هم من و بود نرسيده مردم از بسياري
آنها از و خواندم را كتابها اين پس.نديدم هم آن از پس و
چون و دريافتم دانش در را مردي هر اندازه و برداشتم سود
".آمدم فارغ دانشها اين همه از رسيدم ، سالگي هجده به
حكمت ، جمله از مختلف علوم به طب ، بجز وي ترتيب اين به
و نجوم هندسه ، عدد ، علم شامل خود كه رياضيات و منطق
.يافت تسلط است ، موسيقي
پادشاه منصور دربار در سياست كار به پرداختن وجود با وي
الدوله شمس ابوطاهر وزارت مقام به دستيابي و ساماني
كه امرا كشمكش از ناشي مشكلات با شدن درگير نيز و ديلمي
حاكم تاجالملك توسط وي چندماهه حبس و متعدد سفرهاي
تعداد و كتاب صدجلد از بيش داشت ، همراه به را همدان
احوال و زمان به توجه با يك هر كه نگاشته رساله بسياري
و بود امير دربار در وقتي"است درآمده تحرير رشته به او
به بود ، ميسر كتابها به دسترسياش و داشت كافي آسايش
فلسفي بزرگ دايرهالمعارف يا پزشكي در قانون كتاب نوشتن
فقط سفر هنگام در اما ميشد ، مشغول الشفاء كتاب خود
نظم به زندان در مينگاشت ، كوچك رسالههاي و يادداشتها
خالي كه اسلوبي با را ديني تاملات يا و ميپرداخت اشعار
".مينمود مقيد نباشد ، جمال از
پزشكي در قانون و فلسفه در شفا ابنسينا تاليفات ميان از
ابواب در جلد هجده در شفا كتاب.است يافته جهاني شهرتي
نوشته الهيات و طبيعيات رياضي ، منطق ، يعني فلسفه و علوم
از يكي عنوان به همچنان نيز امروز شفا منطق.است شده
و طبيعيات و است مطرح اسلامي منطق كتابهاي معتبرترين
.دارد قرار علاقهمندان توجه مورد هنوز آن الهيات
به پزشكي كتابهاي مهمترين از قرنها تا كه نيز قانون كتاب
طب ، كلي قوانين درباره مطالبي شامل است ، ميرفته شمار
كتاب اين.است مختلف امراض و غيرتركيبي و تركيبي داروهاي
زبان به ترجمه نهضت آغاز با همراه ميلادي دوازدهم قرن در
و انگليسي ، فرانسه زبانهاي به امروز تا و شد ترجمه لاتين
از مدوني مجموعه كه قانوناست شده برگردانده نيز آلماني
عاليترين از ويكي اسلامي و باستاني طبي دانش كل
پزشكي درسي متن بهعنوان است ، اسلامي فرهنگ دستاوردهاي
تا و ميگرفت قرار استفاده مورد اروپايي دانشگاههاي در
در موندينو و جالينوس آثار كنار در ميلادي سال 1650
.ميشد تدريس پليه مون و لوون دانشگاههاي
اقداماتي علمي مختلف زمينههاي در همچنين ابنسينا
.كرد ترجمه را اقليدس ابنسينا".است آورده عمل به ارزنده
كنوني ورنيه نظير اسبابي و آورد عمل به را نجومي رصدهاي
و حرارت نور ، خلا ، نيرو ، حركت ، زمينه دركرد ابداع
يا كانيها درباره وي رساله.داشت ابتكاري تحقيقات چگالي
علم مرجع مهمترين اروپا در سيزدهم قرن تا معدني مواد
".بود زمينشناسي
وسطي قرون دانشمندان كتاب در "فيگينه" رساله اين درباره
آن لاتين اسم كه دارد رسالهاي ابنسينا":است آورده چنين
:است چنين
(De Conglutineation Lagibum)
نام به است فصلي رساله اين در "زمين برجستگيهاي" يعني
سينا ابن آنجا در.است توجه جالب بسيار كه كوهها اصل
باشند ، آمده وجود به علت دو به كوهها است ممكن:ميگويد
واقع سخت زمينلرزههاي در كه چنان زمين قشر برآمدن يكي
حفر سبب مجرا ، يافتن براي كه آب جريان ديگر و ميشود
بعضي زيرا ميشود ، زمين برجستگي سبب حال عين در و درهها
را قسمتي باد و آب.سخت وبعضي هستند نرم زمينها از
از برخي علت است اين ميگذارند ، باقي را قسمتي و ميبرند
".زمين برجستگيهاي
در حتي كه يافتهاش نظام و منطقي عقل واسطه به ابنسينا
قواعد تابع امكان سرحد تا را مداوا داشت ، تلاش نيز طب
.ميدانست دانشمند يك كمال را فلسفه بر تسلط سازد ، رياضي
آن آن ، دقيق درك و ارسطو انديشههاي از آگاهي براي وي
كتاب بار است ، 40 نوشته احوالش شرح در خود كه گونه
كه شرحي از استفاده با نهايت در و خواند را مابعدالطبيعه
آن معاني به بود ، نوشته كتاب آن درباره فارابي ابونصر
عقايد لحاظ از خود عمر دوران در بوعليسينا.يافت راه
فلسفه پيرو كه دورهاي اول":كرد طي را مهم دوره دو فلسفي
از كه دورهاي دوم بود ، ارسطو ومعارف عقايد شارح و مشاء
و مشرقيين حكمت طرفدار خودش قول به و كرد عدول عقايد آن
".شد اشراق مكتب پيرو
سوي از او از پيش كه يكصدسالهاي تلاش پشتوانه به وي
اسلامي فلسفه شكلگيري براي فارابي و الكندي همچون كساني
.دهد ارائه را منسجمي فلسفي نظام شد موفق بود ، گرفته صورت
آمده فراهم كار اين مقدمات او از پيش كه اين به توجه با
و مشكلات كه بود اين ابنسينا وظيفه و كار"بود ،
و مضبوط نحوي به را آنها و كند حل و كشف را پيچيدگيها
دهد ارتباط شامل اصول به را جزئي فروع و نمايد شرح موجز
".بياورد بههم را آن اطراف و
نسبت و ارتباط نحوه مورد در خود نظر ارائه با ابنسينا
به حقيقي جزئيات فضيلت ، و انسان ، همچون كلي مفاهيم بين
ذهن طولاني مدتهاي كه وسطي قرون علماي پرسشهاي از يكي
آراي تاثير.داد پاسخ بود ، كرده مشغول خود به آنهارا
درقلمرو بجز او طبي آموزههاي همچون ابنسينا ، فلسفي
ماگنوس ، آلبرتوس"است ، قطعي امري نيز اروپا در اسلامي ،
(ميلادي تا 1280 1200)دومينيكي فرقه آلماني دانشمند
فلسفه بر جامعي شرح و تفسير غرب در كه بود كسي نخستين
اصلي پايهگذار را او اغلب دليل همين بهنوشت ارسطو
با را مسيحيت جهان كه وي...ميدانند مسيحي ارسطوگرايي
به سخت ارسطو آثار شناخت در داد ، الفت ارسطويي سنت
".بود متكي ابنسينا
است مطالبي خلاصه ابنسينا مابعدالطبيعه فلسفه" همچنين
و رسيدند بدان وي از پس قرن دو لاتيني متفكران كه
هماهنگ مدرسي فلسفه در را فلسفي مختلف مذاهب توانستند
".كنند
مسلمانان عامه ديني باعقايد را فلسفه تا كوشيد ابنسينا
اثبات و واگويي به عقل و منطق از استفاده با و دهد آشتي
اخوان و معتزله پيروان همچون وي.بپردازد قرآني باورهاي
پوسته و ظاهر از درگذشتن و قرآن بخشهاي برخي تاويل الصفا
.ميدانست ضروري را خداوند پيام عمق به دستيابي براي كلام
جايي تا برانگيخت را متعصبان خشم تاويلها اين از برخي
جنس اين از نافهمي دسته گرفتار ما":نوشت ابنسينا كه
كه را آنچه با مخالفت و ميمانند خشك چوب به كه شدهايم
".ميشمرند ضلالت است ، مشهور آنان نزد
سال تنها 58 كه زماني قمري هجري سال 428 در سينا ابوعلي
به خود دين اداي با كه بربست جهان از حاليرخت در داشت ،
برجاي خود از ايراني تمدن صلابت به نامي بشري ، دانش
.بود گذاشته
خيل كنار در نيز مرگ از پس سينا ، ابوعلي شيخالرئيس
پذيرفته تاثير وي از عالم غرب و شرق در كه كساني عظيم
.ميگرفت قرار مخالفان طعن و لعن مورد همچنان بودند ،
كه بود آمده خشم ابنسينابه نظريات از چنان محمدغزالي ،
در كه كرد متهم را او اثير ابن.داد وي تكفير به حكم
پرداخته آسماني برشريعتهاي رد و الحاد به خود كتابهاي
را الشفاء كتاب ابومحمدعبداللهبناسعديافعي سپس است ،
متديني هيچ دل و است فلسفه شامل" زيرا.خواند "الشقاء"
از نيز معروف فقيه الصلاح ابن ".نشود گشوده و باز بدان
نيست ، اسلام دانشمندان از وي:گفت و كرد ياد بدي به او
".است انسي شياطين از شيطاني بلكه
ردي كه وي جاودانه رباعي اين قرنها فراسوي از هنوز وليك
طنين جانها در همچنان اوست ، تكفيركنندگان اتهامات بر
:است انداز
نبود آسان و گزاف كفرچومني
نبود ايمان من ايمان از محكمتر
كافر؟ هم آن و يكي چومن دهر در
نبود مسلمان يك دهر همه در پس
ظريفي سيامك
شب آسمان
!گاليله از داغ داغ
دور به اكنون كه "گاليله" مدارگرد از تصوير تازهترين
اين اقمار از يكي به است ، گردش در مشتري غولپيكر سياره
بزرگ قمري "آيو".دارد نام "آيو" كه ميشود مربوط سياره
.است فعال آتشفشانهاي از پر كه كيلومتر قطر 3642 به است
به پرتاب موقع فقط تاكنون آتشفشانها اين داغ گدازههاي
كه اسفندماه 1378 در 2 اما بودند ، شده ديده آسمان
از يكي بالاي از ميگذشت ، "آيو" كنار از گاليله مدارگرد
داغ گدازه از عظيمي جريان و شد رد آن فعال آتشفشانهاي
اين از گاليله تصوير درديد آتشفشان اين دهانه در را
فعال قبلا كه ميشوند ديده هم تيره لكه دو آتشفشان ،
خارج كناري دهانه از فقط داغ گدازههاي فعلا اما بودند ،
در داغ و سرخ گدازههاي كه است بار نخستين اين.ميشود
آتشفشان يك دهانه از خروج هنگام زمين ، از غير به جسمي
.شدهاند ديده
!بيني آن ست ناديدني آنچه
ارديبهشت پنجشنبه 15 "شب آسمان" در باشد يادتان اگر
طول در زحل و مشتري ناهيد ، تير ، سيارات كه بوديم گفته
اصطلاح به و نزديكند خورشيد به حد از بيش ماه ارديبهشت
از را آنها سبب ، همين به و هستند "مقارنه" حالت در آن با
.ديد نميشود زمين
غيرممكن امروز ، دنياي در كه باشيد آگاه و بدانيد اما
دست از شمسي منظومه كجاي هيچ در جسمي هيچ و ندارد وجود
شده خورشيد دامان به دست اگر حتي نيست ، امان در انسان
با تقريبا سيارات اين كه هنگام همان ميرسد خبر.باشد
افزار كمك به اخترشناسان بودند ، "مقارنه" حالت خورشيددر
"اسا" و "ناسا" مشترك سفينه روي كه "لاسكو" تصويربرداري
!گرفتند عكس سياره چهار اين از است ، سوار "سوهو" به موسوم
يك با را (سفيد دايره) خورشيد قرص جلوي "لاسكو" دوربين
تاج از بتوان و نباشد مزاحم آن نور تا ميكند سد مانع
با هم كمنور اجرام شيوه اين بهكرد تصويربرداري خورشيد
.ميشوند ديده هنوز هم باز خورشيد به ظاهري نزديكي وجود
صورت در كه هم پروين خوشه تصوير ، اين در كه اينجاست جالب
!ميشود ديده خوبي به دارد ، قرار ثور فلكي
شده ساخته خورشيدي تاج رصد براي كه است سفينهاي "سوهو"
خورشيد سمت به زمين كيلومتري ميليون فاصله 5/1 در و
كمتر فاصله در تير تصوير ، تهيه هنگام دراست شده مستقر
داشت ، قرار آن سوي آن در و خورشيد كيلومتري ميليون از 60
در هم باز و دورتر كيلومتر ميليون زحل 1400 كه حالي در
.بود خورشيد سوي آن
غريب عليزاده حسين
دولت هفته در جديد درس كلاس احداث 9100
ميشود آغاز
با جديد آموزشگاه و مدرسه از 5000 بيش :علميفرهنگي گروه
اين از كه است ساخت دست در سال 79 در كلاس هزار حدود 30
آموزشگاه و مدرسه از 1500 بيش دولت هفته با همزمان تعداد
.ميرسد بهرهبرداري به درس كلاس حدود 9100 با
تجهيز و توسعه نوسازي ، سازمان عمومي روابط گزارش به
دولت هفته ايام در كه پروژهاي ميان 1500 از كشور مدارس
و مردمي مابقي و دولتي پروژه حدود 900 شد ، خواهند افتتاح
.است مشاركتي
مردمي مشاركتهاي گسترش و توسعه بهمنظور مزبور سازمان
طرح كه است گذاشته اجرا به را برنامههايي و طرحها
روزي طرح مدارس ، بهسازي و احداث در دانشآموزان مشاركت
برپايي مدرسهسازان ، جشنواره برگزاري ديروز ، ياد به
خيرين مجمع تشكيل و مدرسهساز خيرين تكريم سالانه همايش
.است جمله آن از مدرسهساز
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم
حوزه در موجود مقررات و قوانين
است بازنگري نيازمند فرهنگ
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم :علميفرهنگي گروه
در موجود مقررات و قوانين در بازنگري لزوم بر تاكيد با
مقررات و قوانين دستورالعملها ، :گفت فرهنگي مسايل امر
سينما و مطبوعات نظير فرهنگي فعاليتهاي حوزه در كنوني
با مناسبتي و است شده تهيه مقدس دفاع زمان در عمدتا
.ندارد كنوني شرايط
اولين در مسجدجامعي همدان در همشهري خبرنگار گزارش به
پزشكي علوم دانشگاههاي فرهنگي شوراي اعضاي گردهمايي
دوم دهه اوائل و اول دهه در قوانين اين:گفت كشور سراسر
افراد رشد به باتوجه امروز اما بود مناسب قانوني انقلاب
و كامل قوانين اين سلايق تكثر و جامعه در تحصيلكرده
كنوني جامعه فرهنگي نياز پاسخگوي نميتواند و نيست جامع
.باشد
دهه يك از بيش گذشت بهرغم متاسفانه اينكه اظهار با وي
نامشخص و نشده تعريف آن از بخشهايي قوانين ، اين تهيه از
آمده اساسي قانون اصل 24 در مثال بهعنوان:افزود است ،
مباني در اخلال موجب كه فرهنگي فعاليت نوع هر ":است
دقيقتر بررسي با."است مجاز نشود ، عمومي حقوق و اسلامي
مباني اخلال ، از واضحي تعريف كه درمييابيم قانون اين
مباني از منظور نيست مشخص و نشده عمومي حقوق و اسلامي
.است آن كل يا و احكام دين ، فروع دين ، اصول اسلامي
قوانين است لازم اينكه بر تاكيد با ادامه در مسجدجامعي
تا شود تصويب شرع احكام و قانون براساس كاملي و جامع
خود تفكر طرز و سلايق براساس جامعه افراد كليه آن براساس
افرادي:اظهارداشت سازند برآورده را خود نيازهاي بتوانند
حوزه در را خود نياز مورد فرهنگي كالاهاي نتوانند كه
خواهند رجوع فرهنگي توليدات ساير به آورند بهدست داخلي
.كرد
انجام فعاليتهاي به دولت هفته با همزمان ادامه در وي
:افزود و كرد اشاره اخير دهه طي فرهنگي حوزه در شده
فضاهاي و فرهنگي توليدات افزايش بخش دو در فرهنگي حوزه
توليد بخش در بهطوريكه برداشته را موثري گامهاي فرهنگي
كتاب ، شمارگان درصد كتاب ، 24 چاپ درصد سالانه 31 رشد شاهد
و 2 موسيقي نوار توليد درصد نمايش ، 21 توليد درصد 12
.هستيم سينما بخش در درصد
فشرده لوحهاي اطلاعاتي پايگاه راهاندازي
فرهنگي آثار
شامل "فشرده لوحهاي" اطلاعاتي پايگاه :فرهنگي علمي گروه
گردآوري فرهنگي ميراث مدارك و اسناد مركز در كه لوح 130
علاقهمندان به اطلاعرساني جهت ميشود نگهداري و
فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به.شد راهاندازي
واژهنامهها ، دايرهالمعارفها ، شامل حاضر مجموعه كشور ،
دنيا بزرگ كتابشناختي اطلاعات پايگاههاي و زندگينامهها
دوره دو در ايران تاريخي بناهاي اطلاعات و بوده
آثار اشيا و موزه معرفي اسلامي ، دوران و ايرانباستان
سعدآباد ، كاخهاي لوور ، اوفيزي ، واتيكان ، موزههاي هنري
موضوعات ديگر از سينما و ادبيات و شعر موسيقي ، نقاشي ،
.است پايگاه اين در شده جمعآوري
|