نميشود تربيت هنرمند محضري ، تعهد با
تورنتو جشنواره در ايران سينماي موفقيت
نميشود تربيت هنرمند محضري ، تعهد با
سنتور نوازنده و موسيقي مدرس مهدوي رضا پاسخ
عطف نقطه مقاله به
بر همشهري موسيقي ، صفحه رضامهدوي آقاي جوابيه با :درآمد
مهر سيما و صدا موسيقي اشاعه و حفظ مركز درباره بحث
آن و بازميگذارد را روزنه يك تنها و زد خواهد اتمامي
علي و كياني مجيد استادان با است گفتوگويي احتمالا
اين تادر شوند گفتوگو به حاضر آنها اميدواريم كه معلم
در موسيقي مديريت از دقيقي و جدي آسيبشناسي گفتوگو ، دو
همزمان البته.شود آشكار كار ثمين و غث و بگيرد كشورصورت
مركز اين هنرجويان از يكي سوي از نوشتهاي ، متن اين با
مديريت از حمايت در و سال 76 در كه) امضاء همراه 140 به
وضعيت تغيير به اعتراض و مرتضيپور و گنجهاي دوران
.است شده ارسال (بود شده گردآوري موجود
كه موسسه اين بعدي رئيس نام اينكه توجه جالب
موجود نامه زير نيز كردهاند اعتراض آن به امضاءكنندگان
كردن جمع حكايت البته.است روزگار عجايب از اين و است
موسيقي مصيبتهاي از يكي خود آموزش ، تحت افراد از امضاء
حالي در و عليزاده حسين مديريت زمان در متاسفانه كه است
بود ، عليهاش گرفته قرار غيرفرهنگي افراد ستم تحت وي كه
مدير كار از تقدير ضمن نامه اين در هرحال در.شد اجرا
و صدا موسيقي رئيس) معلم علي با پرسش اين سابق ، آموزشي
براي حضرتعالي دليل" كه است شده نهاده ميان در (سيما
آنكه ديگر توضيح "بود؟ چه موسيقي آموزش مركز زدن برهم
پايان از بخشي نيز و كوتاه بسيار بخشهاي جز به حاضر ، متن
به نميزد ، صدمهاي مهدوي آقاي مطلب روح به كه مقاله
.است شده كاملآورده تقريبا صورتي
هنري گروه
نكنيم ناحق به بدوميل نگوييم ما
نكنيم ازرق خود دلق و سيه كس جامه
رنجيد رفيقي و حسودي گفت گربدي
نكنيم احمق به گوش ما كه باش خوش تو گو
(حافظ)
اين مگر تا ميگيريم مدد شيراز حافظ قدسي كلام از
ايراني موسيقي معنوي فضاي اغتشاش جز كه بيحاصل ، بگومگوي
سركار.رسد پايان به شماره همين در ندارد ، ديگري حاصل
(شهريور همشهري 15)عطف نقطه درمقاله طاهري خانم
نكتهاي يادآوري براي" صرفا مقالهشان كه نوشتهاند
اگر.دانستهاند مسئله بر فرع را ديگر حرفهاي و "اخلاقي
جاي ميبود ، فني و تخصصي مباحث صرفا يادداشت مطلب
وقتي اما ميآمد ، پيش مناظره حتي و پاسخنامه استقبال ،
ديگر كرد ، بازي افراد حيثيت و آبرو با راحتي به ميتوان
معاني به گذاشتن جگر به دندان و نيست درنگ براي جايي
استاد روشنگرانه پاسخ اگر شايد شدو خواهد تداعي ديگر
نقطه" نيز طاهري خانم نبود ، حلاج خانم سركار ام گرامي
قلم به آسان و بيريا طور اين را خود گفتههاي "عطف
تني سفارش و باطني ميل عليرغم صورت ، هر به !نميآوردند
هنر انديشه ، با كاملا كه قديمي دوستان و استادان از چند
اصرار ابتدا همان از و دارند كامل آشنايي حقير اين قلم و
موسيقي از دفاع كه آمده پيش فرصتي داشتند ، جوابيه بر
بامخاطبان را شده قلمداد خصوصي بحث عنوان به كه مظلوم
خود براي هم تذكر باب از نيست بد و بگذارم ميان در محترم
انصاف رعايت اخلاق ، شرط كه كنم عرض محترم خانم اين وهم
:هست نيز
اشاعه و حفظ مركز وتحول تغيير درباره كه اطلاعاتي از -1
فرمودهاند ، مرقوم آموزش در بخش در آن استادان جابجايي و
همان در مفيد اطلاعات اين كه بود بهتر ولي.متشكريم
به پاسخ در ايشان يادداشت كه (همشهري مرداد 4) شماره
پاسخگويي براي تاموجبي ميگرديد اضافه شد درج اينجانب
پيدا مهمتر حرفهاي براي فرصتي شايد و نباشد ايشان مجدد
تذكر حيطه در فقط محترم خانم اين تشخيص اگر لكن.شود
و نبودهاند اخلاق به پايبند خود چرا پس بوده ، !اخلاقي
كه همانگونه كنند بيان را تذكر شفاها كه اين جاي به
كردهام طرح كه موسيقي درباره ملي مسئلهاي دارند اعتقاد
اما ميشد بيان شخصي صورت به مركز جديد رئيس به ميبايست
نقاط تمام هيچكس ترديد بدون !نكردهاند؟ عمل اينگونه خود
بخش ازمسئول يا و ناحيه يك از را مركز قوت نقاط يا ضعف
اين عملكرد بر ايرادي ما اگر و ببيند نميتواند آن آموزش
كلان دوهواي و بام يك سياست و كليت از داشتيم ، مركز
.نميشد مربوط خاصي شخص به و بود آن طويل و عريض سازمان
واحيانا نقش يا و عملكرد بخواهد بخصوصي شخص اگر حال
و مطرح است داشته مركز در خاص دورهاي در كه را موقعيتي
كه طور همان.دارد ارتباط خودش سليقه به كند ، برجسته
از پشتيباني بر اينجانب ، دال گفتههاي اخلاقي مسئوليت
نيز ايشان انتصاب از خوشحالي ابراز و كياني آقاي جناب
نيست آن در غيراخلاقي مورد و است نويسنده شخص به مربوط
در را (؟)"اخلاقي نكتهاي" احيانا بخواهد كسي كه
.كند يادآوري اينباره
به نسبت را شاگردي حق بنده كه بپنداريم هم اگراندكي حال
نيست ، اعتراضي جاي باز نمودهام ادا خودم استادان از يكي
سرگذشت دوم جلد در نيز خالقي الله روح شادروان كه چرا
كه ميكند ياد چنان وزيري كلنل استادش از ايران موسيقي
استاد سرگذشت را كتاب دوم جلد نام فن اهل از بسياري
صباها ، وزيريها ، امثال اينكه نه مگر ميدانندو وزيري
اول تراز شاگردان از بسياري...و برومندها درويشخانها ،
چگونه پس.هستند ايران موسيقي سرگذشت گراميان اين
كه خود ، استاد به نسبت شاگرد يك تحليل و نقد از ميتوان
شخصي تعبيري است موسيقايي و هنري جامعه مبتلابه مسئله
از شعف ابراز تنها اينجانب مقصود آن ، از گذشته !كرد؟
كه بود سياستهايي بهبود از بلكه نبود ، كياني آقاي انتصاب
پيش خود مديريت جديد دوره در معلم علي آقاي جناب
در كه انتقاداتي تمام عليرغم كمترين بنده و گرفتهاند
"پاپ شبيه" موسيقي از حمايت خصوص در معلم آقاي از گذشته
نيكوي اقدام ، اين داشتهام (چندم دست آهنگفارسيهاي)
اگر كه اين كما.كرد خواهم و كرده ارجگذاري را ايشان
را ديگري موسيقيدان مجيدكياني ، جناب استادم جاي به ايشان
اصالتهاي حفظ ودغدغه بود كهجامعالشرايط برميگزيدند
.شد ديده كه بود همين بنده عكسالعمل داشت ، را موسيقي
بااستعداد جوانان و نوجوانان و موسيقي به خدمت قصد اگر
حفظ دغدغه كه هنرمندي مديريت سايه در بيترديد باشد ،
كه مطمئنم بنده.است ميسر بيشتر دارد را اصيل موسيقي
احساس كشور موسيقي براي ما همه مثل نيز طاهري خانم سركار
وقت صرف و نميبردند قلم به دست وگرنه ميكنند مسئوليت
كارهايي فهرست و موجود مكتوبات انشاءالله.نميفرمودند
تا شود منتشر مقتضي فرصت در نيز دادهاند انجام ايشان كه
دوران در ايشان خدمات اهميت و ارزش به نيز ديگران
در حلاج خانم كه همانگونه شوند ، آگاه قبلي مديريتهاي
:كه فرمودهاند بيان كلام صراحت و زيبايي به خود جوابيه
بلكه نيست ، افراد كردن محكوم دليل به گذشته از انتقاد"
".بگيريم درس گذشته از ميخواهيم
درباره اينجانب سخنان از بخشي كه است ذكر به لازم -2
سمت حق به كه معلم استاد پيشين عملكردهاي از انتقاد
عالم در ايشان خدمات و دارند موسيقي و شعر در استادي
نيز حقير اين سال ساليان كه هنري حوزه مجموعه و ادبيات
از تقدير دارم ، را ايشان محضر در تلمذ و ديدار افتخار
بود ، آمده بنده دستنويس متن در كه جديدشان سياستهاي
روزنامه خوانندگان و بود شده حذف دليل چه به نميدانم
اين در "شده ويرايش" اصطلاح به متن با طاهري خانم منجمله
در كه است مسايلي از هم اين.بودهاند روبهرو مختص بخش
تحمل نيز را آن عوارض ناچار به و دارد وجود ما كار
روزنامه چاپ در كه را خود نوشته جملات از بخشي.ميكنيم
بررسيهاي...":ميآورم اذهان شدن بهتر براي نيامده
"دامغاني معلم علي استاد" همچون فداكاري مديران مسئولانه
قبول با ايشان بالفطره نيروي و توان معتقدم بنده كه
كه آنطور و ميشود كمرنگ متاسفانه دولتي مسئوليتهاي
غافل او خدمات از هنري و ادبي علمي ، مجامع شايد و بايد
و مديريت اين سوء عواقب از زيادي حد تا ماند ، خواهند
بوته در هنوز آن سرطاني ريشههاي ولي است ، كاسته مشكلات
سيما ، صداو موسيقياست مانده باقي امروز موسيقي فرهنگ
جامعه ساختار بغرنج مشكل بلكه نيست ، صداوسيما معضل تنها
و اصولي جمعبندي يك به نتوانسته هنوز كه ماست
داشته خود حيطه در حداقل موسيقي ، براي درست برنامهريزي
.بشناسد مختلف ازطبقات را جوانان مختلف نيازهاي و باشد
و شور جز به ايراني جوان كه بودند كرده فرض ديروز تا
از را فضا آنقدر و كند گوش ديگري موسيقي نبايد ابوعطا
(...و ابوعطا و شور همين از) بيمايه و نازل اجراهاي
و سنت هرچه تصور از جوان سليقه و ذوق كه كردند انباشته
كه كردهاند فرض متاسفانه امروزه و شد بيزار بود اصالت
بينداز بالا و بشكن هشت و شش پاپ اصطلاح به موسيقي فقط
لوس فضاي تداعي با آنهم
شيوه و راه موقع چه پس.ميخورد جوانها درد به آنجلسي
كه جايي تا حال هر به "...كرد؟ خواهيم تجربه را "تعادل"
.است نبوده كار در بيصداقتي ميدهند ، گواهي بنده مكتوبات
دارم ، معلم استاد خدمت كه دوستي و ارادت باتمام بنده
مديريتي محسنات از خود جاي در كه نميبينم مغايرتي
كس هيچ به كه چرا اخلاقي ، و شخصي نميگويم نشود اشتباه)
در كه همانگونه نميشود مربوط فرد خود از غير چيز هيچ و
جاي در و (المسلمين فيالامور تجسس ولا:است آمده قرآن
دوره در كه همانگونهبگويم سخن مديريتي ضعفهاي از ديگر
از برخي به دادن بها خاطر به ايشان ، ازمديريت كلهر آقاي
آمد عمل به تقدير غيرو و ملك استاد مثل موسيقي برجستگان
اينجا درنقد و بحث جاي ديگر مسايل از پارهاي در و
مسعود آقاي بهنام ديگري عزيز دوست درجواب است لازم
بنده به صفحه همين مرداد شماره 25 در كه ازشهركرد هوشنگي
كنم عرض دارم ، پاپ موسيقي از دلپري كه بودند شده معترض
درباره مقالهها نخستين سلام روزنامه در كه هنگامي كه
آشناسازي و روشنگري ضمن مينوشتم ، را پاپ موسيقي
سازمان عملكرد از پاپ موسيقي با روزنامه خوانندگان
چه و مطالب آن در چه اما داشتم ، هم انتقادهايي صداوسيما
شگفتي جاي عزيز ، دوست اين سوي از اعتراض مورد مطلب در
استنباط واقعيت خلاف نگارنده مطالب از همهگاه كه است
هميشه ، والا است نگارش نوع دلايلش از يكي شايد ميشود ،
داشتهام كه مصاحبههايي و سخنرانيها و حضوري بحثهاي در
كه مشكلي "ناب پاپ" موسيقي با كه كردهام عرض صراحتا
صورت به مصاديقش و ميكنيم هم حمايت بلكه هيچ ، نداريم
من تقليدي موسيقي با اما.است موجود اسناد در ثبت و ضبط
فقط كه نگفتهايم هيچگاه و مخالفيم همچنان درآوردي
و سلامت شرط به ، اما آري موسيقيها انواع.سنتي موسيقي
درباره سيما و صدا در حال به تا شما آيا حال.عدالت
بنده شايد شود؟ برقرار عدالت كه ديدهايد موسيقي انواع
و مطالعات بر و بيايد كسي ميشوم خوشحال ولي ، بياطلاعم
و داده انجام ساله چند اين در كه پژوهشهايي و تحقيقات
آينده در انشاءالله تا بيفزايد مطلبي ميدهم
گذشته حرفها اين تمام از !نشوم مردم شرمنده خدايناكرده
ممكن سيما و صدا كلا و موسيقي مركز واشاعه ، حفظ مركز
ولي باشند پيوسته هم به اداري سازمان لحاظ از است
سيما و صدا كه همانطور دارند ، متفاوت عملكردهاي ضرورتا
ملي و كلاسيك اصيل ، موسيقي كه نميبيند خود وظيفه فعلا
كه است ذهن از دور بسيار هم صورت بههمان كند ، ترويج را
پاپ موسيقي ترويج به موسيقي پژوهش و حفظ مركز مثلا
حمايت به اصلااحتياجي موسيقي نوع اين كه بويژه;بپردازد
جنبههاي اين مردم عوام و عامه كه چرا ندارد ، دولتي
است امري كاملا و ميدهند قرار حمايت مورد را موسيقي
.است رايج نيز دنيا تمام ودر طبيعي
و درهنرستان چه صحنه ، روي چه بنده موسيقي كار سوابق -3
نيز حلاج خانم سركار استادم سوابق و است روشن دانشگاه
اظهارنظر براي موسيقيدانان صلاحيت ميكنم فكر و همچنين
آنجا تا ولي است ، اولويت در موسيقي آموزش وضعيت درباره
به وارد موسيقي در طاهري معصومه خانم سركار ميدانم كه
وظيفه انجام دفتري كارمند درسمت تنها نيستندو فن
به قرار از عطف نقطه يادداشت در ايشان.مينمودهاند
.گفتهاند سخن ايران موسيقي اساتيد از سخنگويي و نمايندگي
است اهانتي ميكنم تصور...حلاج خانم به جواب در"
مركز در فوق سالهاي فاصله در كه استاداني به ناخواسته
داشتم توفيق كوتاه نسبتا مدت اين در.. و نمودند خدمت
جمعي و مادي لحاظ از الحال متوسط و مستعد جوانان كنار در
به گذشتم گونه اشارت...موسيقي مبرز و متعهد استادان از
كدام كه بدانم مشتاقم خيلي "...نبود بيصداقتيم جهت
حتي نظر اظهار حق بزرگوار اساتيد كدام يا استاد
خودشان ، كه اين يا و است؟ داده ايشان به را غيرمستقيم
جامعه آيا !گرفتهاند؟ عهده به را رسالتي چنين افتخارا
منفعل و بياعتنا ناكرده قدرخداي اين ايران در موسيقي
جاي به بايد دفتري وكارمند نام ثبت مسئول كه است
همين مرداد يادداشت 4 در را خود و بگويد سخن موسيقيدانان
سيما و صدا چون بزرگي موسيقيمركز آموزش كارشناس صفحه
كه بدهد كساني به اخلاق مدعيالعموم ، درس نقش در و بداند
بدترين در موسيقي اجراي و آموزش وقف زندگيشان تمام
و انديكاتور دفتر جاي به و شده موسيقي فترت سالهاي
كار سرو نت دفتر و مضراب با بانكي ، فيش و فتوكپي
سارقان را سيما و صدا ، مسئولين بنده كجا در داشتهاند؟
امثال خوانندگاني كجفهمي آيا.كردهام قلمداد فرهنگي
گفتن آيا كرد؟ پيشبيني ميبايست هم را محترم خانم اين
به را جواب !است؟ فرهنگي سرقت بر دال.. و سوءمديريتها
حضور مركز اين در كه استاداني بويژه استادانموسيقي
از جواب در ايشان اميدوارم فقط.ميكنم واگذار داشتهاند
زيرا.نفرمايند سخن ايران موسيقي براي خود عظيم رسالت
شغل و دارد كه است شغلي با ارتباط در تنها كس هر منافع
موسيقي اهل استنباط و ندارد ارتباطي موسيقي نفس به ايشان
پرتيراژ روزنامهاي در كه است چنين ايشان جوابيه دو از
گونه اين انشاءالله كه دارند را... و كردن خودمطرح قصد
.نباشد
هنرجو پذيرش" فرمودهاند اشاره خود يادداشت در -4
جهت عملي آزمون و هوش تست طريق از و يافت كاملاتغيير
اميدواريم... و ميشد انجام يكبار ماه سه هر كه مبتديان
زودتر چه هر شدهاند تربيت درخشان دوره اين در كه نوابغي
هم ما انشاءالله تا شوند معرفي ايران موسيقي جامعه به
و وعيد و وعده و قول با مطمئنا !بگيريم ياد چيز آنها از
سازماني و اداري بوروكراسيهاي و گرفتن محضري تعهد
...":فرمودهاند طاهري خانم.شد نخواهد تربيت هنرمند
تيز نوك ميپذيرد خاتمه شاگرديشان مدت كه زماني حتما
نيست بد "... و روند نشانه كياني آقاي سوي به را خود قلم
من هنري و خصوصي زندگي وارد منبعي چه از ايشان كه بدانيم
خودشان مجوزي چه وبه كردهاند كسب غلط اطلاعات و شدهاند
حرف ندارند اطلاع كه مسائلي درباره دانستهاند محق را
سوابق با موسيقي دوستدار عدهاي و موسيقي اهل بزنند؟
آشنايي كاملا حقير اين غيرموسيقايي تحصيلاتي و هنري
به تا سالگي و 6 كودكي دوران از كه ميدانند آنها.دارند
و عملي دورههاي استادان ونامدارترين بهترين محضر در حال
طلبهاي را خود عمر آخر تا چه ، اگر كردهام كسب را نظري
دو لفظ ، ولي ندارد انتهايي هنر كه چرا.نميدانم بيش
بنده موسيقايي تحصيل مابقي كردهاند ذكر ايشان كه سالي
!دارد تعجب جاي است آمده كجا از را مانده كياني استاد نزد
استاد محضر از بيشتر معلومات كسب براي مدتهاست نگارنده
فراوان استفادههاي و رفته ايشان كلاس به گهگاه كياني
و رايج شيوههاي بين تطبيقي بخش در ، بويژه بردهام
تمام معني به اين و قدمايي شيوه به رديفنوازي فراگيري
اداري مسئول مقام در ايشان گويا !نيست آموزشي دوره نكردن
.نيستند خود مقابل طرف شناختن به قادر نيز آموزش
كه بنده سنتور ساز هنرجويان از نفر دو كه اين نمونهاش
در و صبا استاد مكتوب رديف و قطعات آموزش ضمن ابتدا از
عبدالله ميرزا رديف شفاهي آموزش كوتاه دورهاي آن ادامه
راحتي به ايشان مسئوليت زمان در بودند ، گذرانده را
دانشجوي دو كه همانطور شدهاند ، نويسي نام و پذيرفته
كسب به دانشجويي موسيقي درجشنواره نيز بنده خود منحصر
و ملاك آيا.شدند افتخار باعث و شدند نائل بالا رتبه
گزيني نخبه سيستم همان اين آيا بود؟ خواهد اين فقط معيار
است معتقد و ميشود مطرح قدر اين تا 76 سال 73 از كه است
آموزشي؟ سيستم و هنرجو امور تمام به خودآگاهيم ما كه
منتهي و تامل وقابل است بررسي جزءقابل به جزء مطالب
شود زده دامن غيرريشهاي بحثهاي به نيستم موافق همچنان
دوران اين در بودكه موسيقي فكر به ميبايست نهايت ودر
.است شدن فنا حال در وانفسا
دار نگاه گو غزل طريق همين مطرب
دلالتست جايي به برگرفت كه كينره
تورنتو جشنواره در ايران سينماي موفقيت
مدت در كه جهان كشور از 56 فيلم ميان 328 از :هنري گروه
تورنتو فيلم بينالمللي جشنواره بيستوپنجمين در روز ده
به شدم زن كه روزي فيلم شد ، برگزار كانادا كشور در كه
فيلم يك با اشتراك به توانست مشكيني مرضيه كارگرداني
ذكر شايان.نمايد خود نصيب را جشنواره دوم جايزه تايلندي
سه اخذ با كه ونيز جشنواره در فيلم اين موفقيت از پس است
سيوششمين مسابقه بخش در آن بعدي حضور بود همراه جايزه
در مهرماه تا 29 از 14 شيكاگو فيلم بينالمللي جشنواره
دو بر مشتمل جزيره داستانهاي فيلم.بود خواهد آمريكا
داريوش ساخته "گمشده دختردايي" نامهاي به كوتاه فيلم
و مخملباف محسن ساخته "دمكراسي تست" و مهرجويي
جشنواره جهان سينماي بخش در نيز فرخيار شهابالدين
.داشت خواهد حضور شيكاگو
|