فرهنگي يادداشت
جهان در عالي آموزش
بازتاب
پيام دانشگاه فراگير دورههاي در نام ثبت
ميشود آغاز مهر نور 16
فرهنگي يادداشت
!نابرابر معادلهاي معلمان افزايش - دانشآموزان كاهش
مازاد معلمان پديده و انساني نيروي سازماندهي به نگاهي
پرورش و آموزش در
و پيشبيني قدرت كارآمد ، داشتن مديريت امتيازات از يكي
و آنها بروز زمان از قبل جديد موقعيتهاي و مسايل شناخت
و مشكلات با شدن روبهرو براي عملي برنامهريزي
حوادث مقابل در هرگز توانا ، مديريت.است جديد موقعيتهاي
مقوله به مسئولان انقلاب اول سالهاي درنميشود غافلگير
حمايتهاي با و داشتند سياسي نگرشي (ميليوني 36)جمعيت
تشويق را جمعيت رشد پرجمعيت ، خانوادههاي از اقتصادي
يك را جمعيت سريع مديرانرشد از بعضي حتي ميكردند ،
.ميدانستند نظامي -سياسي مزيت
يافت افزايش "انفجاري" صورت به كشور جمعيت ترتيب اين به
و آموزش وزارتگذشت نيز درصد از 3 جمعيت رشد نرخ و
دائم جمعيت اين به دادن پوشش براي لازم آمادگي پرورش
را حلها راه سادهترين مسئولان.نداشت را التزايد
تا)كلاس هر در دانشآموزان تعداد افزايش:كردند انتخاب
مدارس ، كردن نوبته سه و دو ،(استاندارد برابر دو حدود
مدارس تاسيس و نديده آموزش و غيرماهر معلمان از استفاده
آموزش تمهيدات اين بابود راهحلها جمله از غيرانتفاعي
قرار پوشش تحت را التعليم واجب كودكان توانست ، پرورش و
شرايط وجود.كرد تنزل شدت به آموزش كيفيت اما دهد ،
برنامهريزي و تصميمگيري امكان سالها ، اين در بحراني
رشد ديگر سوي از.كرد سلب مسئولان از را مدت ودراز صحيح
مردم و دولت براي اقتصادي مشكلات بروز باعث جمعيت شتابان
.شد
افزايش.شدند حذف ها يارانه تدريج ، به انقلاب دوم دهه در
براي دولت برنامههاي با همراه زندگي سطح كاهش و تورم
به كمكم خانوادهها ، و شد واقع موثر جمعيت رشد كنترل
چند بعداز جمعيت رشد كنترل.شدند قانع فرزند دو داشتن
حدود از و گذاشت ، اثر ورودي دانشآموزان تعداد بر سال
سير ابتدايي دوره در دانشآموزي رشد نرخ پيش سال پنج
از بعد سالهاي در بار اولين براي امسال و يافت نزولي
شديم ، روبهرو كشور دانشآموزان كل تعداد كاهش با انقلاب ،
معلوم امااست اميدبخش پرورش و آموزش براي كه پديدهاي
در و مييابد ادامه ديگر سال چند تا روند اين كه نيست
.ميكند ميل سمت كدام به دانشآموزي رشد منحني آينده
آنها.كنند برخورد منفعلانه پديده اين با نبايد مسئولان
جابهجاييهاي تحليل و مواليد آمار دقيق بررسي با بايد
آينده ، وضعيت پيشبيني و اخير سالهاي در جمعيتي
مطلوب وضع به مدارس رساندن براي را ضروري برنامهريزيهاي
رشد نرخ كاهش كه است اين جالب نكته اما.آورند عمل به
به پرورش و آموزش براي جديدي مشكلات دانشآموزي ، جمعيت
معلمان تعداد افزايش آنها ، مهمترين كه است آورده ارمغان
و ابتدايي مقطع در بويژه و بزرگ شهرهاي در برنياز مازاد
مشكل اين پيدايش در نيز ديگري عوامل البته.است راهنمايي
كارمند زنان انتقال قانون آنها مهمترين كه دارند دخالت
شامل فقط ابتدا كه قانون اين.است همسران از تبعيت به
شمول دامنه تدريج به بود ، مسلح نيروهاي كاركنان
شغل كه كساني همه امروزه كه جايي تا يافت ، گستردهتري
مزاياي از ميتوانند است ، شده تعريف كار قانون در آنها
آموزش كل اداره مسئولان از يكي گفته به.كنند استفاده آن
در مازاد نيروي هزار دو گذشته سال در تهران ، شهر پرورش و
گمارده كار به كاذب مشاغل در كه داشت وجود تهران شهر
بيشتري افزايش مازاد معلمان تعداد امسال واحتمالا شدند
نامتوازن توزيع دليل به ،"تورم" اين كنار در.يافت خواهد
معلمان گرايش و تهران شهر وجنوبي شمالي مناطق در معلمان
و جنوبي مناطق از بعضي شهر ، شمالي مناطق در خدمت به
براي و مواجهند رشتهها بعضي در دبير باكمبود حاشيهاي ،
روند.ميكنند استفاده التدريسي حق معلمان از آن جبران
نوبت در اضافي تدريس با كه را معلمان از تعدادي كنوني ،
جبران را خود معيشتي كمبودهاي از گوشهاي مخالف ،
مشاغل سمت به وآنهاناچار ميكند تهديد ميكردند ،
سازماندهي عوامل ، اين مجموعه.ميشوند رانده غيرفرهنگي
تبديل پرورش و آموزش در بزرگ معضلي به را انساني نيروي
راهحلهاي ارائه و كارشناسي بررسي نيازمند كه است كرده
تعداد براي اضطراب و دلهره ماه به شهريور ، ماه.است اساسي
نابسامانيها ، اين وجود.است شده تبديل معلمان از زيادي
ميشود دولتي مدارس در نيروها سازماندهي در تاخير باعث
حداقل.ميشود آغاز مهرماه دوم نيمه از مدارس كار وعملا
داشت ، پرورش و آموزش عالي مديريت از ميتوان كه توقعي
.دهند پايان دلهرهآور ، و نابسامان وضع اين به كه است اين
راهحلهاي به مدت وكوتاه مقطعي راهحلهاي كنار ودر
.بينديشند مشكلات اين براي اساسي
عبداللهي شيرزاد
جهان در عالي آموزش
درآن جهان آينده ديپلماتهاي كه موسسهاي
...ميخوانند درس
با ارتباط حفظ اهميت به خوبي به موسسه اين دانشجويان *
ممكن كه چرا هستند ، واقف خود همكلاسان و فارغالتحصيلان
شود ، ملل سازمان كل دبير آنان از يكي روزي است
. كوفيعنان مانند
پيرامون كه ژنو درياچه كرانه در صورتي رنگ به ساختماني
كه است جايي رويايي مكان اين ;است گرفته فرا پارك را آن
.شناخت را فردا جهان نامآور دپيلماتهاي از برخي ميتوان
جهان در مشهور اسامي از بسياري آلمان ، خبرگزاري گزارش به
كل دبير كوفيعنان جمله از امروز بازرگاني و ديپلماسي
بينالملل مطالعات رشته فارغالتحصيلان از ملل سازمان
.هستند بينالمللي عالي مطالعات دانشگاهي موسسه
اين در جهان كشور از 63 دانشجو حدود 650 حاضر حال در
به ورود متقاضي نفر سال 700 هرميخوانند درس موسسه
صدنفر يك فقط كه هستند موسسه اين ارشد كارشناسي دوره
.ميكنند كسب را موفقيت اين آنان
پلمونتو و راپار ويليام سال 1927 در را موسسه اين
فن در كارشناسان عملي آموزش هدفشان كه كردند پايهگذاري
موسسه اين پايهگذاري زمان كه نبود اتفاقي.بود ديپلماسي
موسسه ساختمان با چندصدمتر آن مقر كه ملل مجمع تشكيل با
اما شد ، منحل بعدا ملل مجمع.شد همزمان دارد ، فاصله
.است ملل سازمان اروپايي مقر اكنون آن ساختمان
:ميگويد شده ارائه دروس درباره موسسه دانشجويان از يكي
مطالعات همراه به بينالملل سياست و تاريخ متمركز رشته"
جهان دانشگاههاي از اندكي شمار در فقط حقوقي و اقتصادي
".ميشود تدريس
جهان با اندكي فاصله دانشجويان موسسه ، مكان به توجه با
ملل ، سازمان اروپايي مقر از غير به.دارند ديپلماسي
در.ندارد آن با چنداني فاصله نيز جهاني تجارت ساختمان
واقع جهاني تجارت سازمان ساختمان در موسسه كتابخانه واقع
ملل سازمان كتابخانه از ميتوانند موسسه دانشجويان.است
برجسته بينالمللي ديپلماتهاي برخي.كنند استفاده نيز
اوگاتا ساداكو پناهندگان امور در ملل سازمان كميسر همچون
در رابينسون مري بشر حقوق امور در ملل سازمان كميسر و
.ميكنند تدريس موسسه اين
ملل سازمان در نيز را كارآموزي دوره يك دانشجويان
ارائه فرانسوي و انگليسي زبان به دروس.ميگذرانند
دانشجو به استاد نسبت محدود ، نام ثبت به توجه با.ميشود
نماينده همچون مدعوي استادان علاوه ، به.است بيست به يك
مشاور يا كلافام اندرو ملل سازمان در بينالملل عفو سابق
.ميدهند درس موسسه در گات سابق حقوقي
ميان از خود آتي كارمندان انتخاب به ملل سازمان
شركتهاي.ميدهد نشان زيادي علاقه موسسه فارغالتحصيلان
از برخورداري به زيادي علاقه نيز بانكها و خصوصي
.ميدهند نشان آن فارغالتحصيلان مهارتهاي
آن فارغالتحصيلان از گسترده شبكهاي موسسه قوت نقطه يك
ميكنند كمك دانشجويان به و شدهاند كار به مشغول كه است
اين دانشجويان البته و.آورند دست به مناسبي شغل تا
و فارغالتحصيلان با ارتباط حفظ اهميت به خوبي موسسهبه
از يكي روزي است ممكن كه چرا هستند ، واقف خود همكلاسان
.كوفيعنان مانند شود ، ملل سازمان كل دبير آنان
بازتاب
و اذان مسابقههاي در دانشآموز ميليون 12
كردند شركت ميلاد و احكام
واقعي آمارها آيا" عنوان با مطلبي شهريور سوم پنجشنبه
مطلب ، اين در.رسيد چاپ به همشهري روزنامه در "است؟
و آموزش وزير پرورشي معاون صحبتهاي به اشاره با نويسنده
هزار و 400 ميليون يك بود ، داشته اظهار كه پرورش
و ميليون چهار و احكام و اذان مسابقههاي در دانشآموز
نهجالبلاغه و قرآن رشتههاي در دانشآموز هزار پانصد
در شركتكنندگان ساير احتساب با كه كردهاند شركت
ميليون به 12 رقم اين هنري ، فرهنگي ، مسابقههاي
ميليون آمار 12 بود كرده پرسش است ، شده بالغ دانشآموز
دست به چگونه مسابقهها اين در كننده شركت دانشآموز
.است آمده
تربيتبدني و پرورشي معاونت عمومي روابط مسئول خدري قباد
:كرد اعلام مطلب اين به پاسخ در پرورش و آموزش وزارت
با هنري و فرهنگي مسابقات در شركتكنندگان آمار مجموع
جمعآوري آمار و اطلاعات اساس بر احكام و اذان احتساب
معادل 10 رقمي كشور استانهاي و مناطق مدارس از شده
و ميليون يك و است (تكرار بدون)نفر هزار و 300 ميليون
كردهاند شركت ميلاد سراسري مسابقات در نيز نفر هزار 700
در شركتكنندگان كلي آمار نفر ميليون جمعا 12 كه
.ميدهد تشكيل را مدارس هنري و فرهنگي مسابقات
مسابقات اين در دانشآموزان كليه شركت البته:افزود وي
كلاس دانشآموزان شركت براي محدوديتي هيچ و بوده مجاز
بنابر.ندارد وجود دانشگاهي پيش مرحله تا ابتدايي اول
اين ميكند ، وارد ايراد آمار بر نويسنده كه همانگونه اين
تحقيق چه اساس بر كه ميگردد بر ايشان خود به نيز ايراد
آمار درباره قاطع اينگونه پژوهشي و علمي مستندات كدام و
كردهاند؟ قضاوت آنها احتمالي كميت و مدارس در شركت وضعيت
نفر ميليون به 15 قريب تكرار احتساب به مسابقات آمار
قضاوت و كرده اشتباه مقاله نويسنده هم باز كه ميباشد
.داشتهاند غيرمستندي
را نفراتي مسابقه برگزاري بدون مدارس از بعضي اينكه
مدرسههاي" كه اين است ، اما قبولي قابل امر ميكنند معرفي
و سند كدام اساس بر نيست معلوم ميكنند چنين "فراوان
مدعي عهده به ادعا اثبات كه آمده دست به تحقيقي و مدرك
و نبوده اتكا قابل كه است دليل بدون اتهام و است
.نميباشد
مناطق در شدهاند مدعي نويسنده:است گفته ادامه در خدري
با موضوع اين كه ميشوند انتخاب افراد رقابت بدون نيز
ضرورت و مدارس سوي از برگزيده افراد معرفي به توجه
ورود و منطقه برتر نفرات انتخاب براي مسابقه برگزاري
هم اگر و نبوده قبول قابل اصلا بعدي ، مرحله به آنها
خود مدعاي اثبات براي مقاله نويسنده كه است نوآوري باشد
كمك آن وبه كرده كليگويي صرفا منطقه و محل ذكر بدون
.است جسته
دينداري رشد پرورشي ، معاونت عمومي روابط مسئول گفته به
برگزاري آنها از يكي كه ميخواهد متفاوتي وسايل و ابزار
بديهي.است آنها در شركت براي انگيزه ايجاد و مسابقات
نشان رغبت مسابقهاي در شركت براي دانشآموزان وقتي است
خود علاقه اساس بر انتخاب به دست خود به خود ميدهند ،
آموزش و آنها علايق تقويت آن ثمرات از يكي كه زدهاند
به مسابقات كه است آنها نظر مورد زمينه در مستقيم غير
در دارد خود مخاطبين بين در كه بردي ميزان و خود اندازه
دانشآموزان كه آن بويژه.ميباشد موثر ديني معرفت اعتلاي
غيرمستقيم صورت به فعاليتها قبيل اين و مسابقات طريق از
زمينههاي و شده امور اين مجذوب ديگري روش هر از بيشتر
.ميشود فراهم آنها وجود در تعالي و رشد
پيام دانشگاه فراگير دورههاي در نام ثبت
ميشود آغاز مهر نور 16
دورههاي در شركت داوطلبان از ثبتنام:فرهنگي علمي گروه
سالجاري مهرماه شانزدهم از نور ، پيام دانشگاه فراگير
.ميشود آغاز
معاون گفته به اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
رشته در 10 داوطلبان از ثبتنام دانشگاه ، اين دانشجويي
كارداني مقطع تحصيلي رشته يك و كارشناسي مقطع تحصيلي
با تنها كنكور در شركت بدون داوطلبان و ميشود انجام
تحصيل ادامه مزبور دورههاي در ميتوانند معدل شرط داشتن
.دهند
|