ايراني هنر و فرهنگ نماد فرش
ها كتيبه جايگاه و مفاهيم سنخيت
رويا و واقعيت تصوير
(ره) امام حضرت ميلاد سالروز با همزمان
گرفتند جايزه مصلحانه سينماي برگزيدگان
ايراني هنر و فرهنگ نماد فرش
فرش نقش و طراحي وضعيت به نگاهي
داشته بايد ويژگي چه پشمي شده بافته محصول يك چيست؟ فرش
ميآيد نظر به اول نگاه در شود؟ اطلاق فرش آن به تا باشد
فرش يك ايراني هر خانه در.است ساده بسيار پرسش اين جواب
يكي و است ايرانزمين دستي هنر كهنترين فرشدارد وجود
با.ميشود محسوب ايراني قوم هنري -فرهنگي مشخصههاي از
روي ساله چند اين در ايراني فرش هنر در وضعيتي حال اين
دچار ايراني فرش وجودي ماهيت ميرسد نظر به كه است داده
چرا؟.است شده ترديد و شك
تبليغاتي برنامههاي به اجمالي نگاه يك است كافي
ببينيد تا بياندازيد شهري تبليغاتي ابزارهاي و تلويزيوني
معنوي بحران اين.است تحول دستخوش فرش مفهوم سادگي چه به
فرشهاي هجوم كه وقتيدارد اقتصادي بحران يك در ريشه
سال ده حدود) زمان آن در شد ، آغاز ايران بازار به ماشيني
اروپا در ماشيني فرش توليد كارخانههاي از بسياري (پيش
ايراني سوداگران و بودند خارج رده از شرقي اروپاي بخصوص
و نصب به اقدام داخلي بازار نياز حجم گرفتن نظر در بدون
در.كردند ايران در اسقاطي كارخانههاي اين راهاندازي
تاريخ معظم كارخانه يك صاحب ايران شهرستان هر زمان كوتاه
موكتهاي به را مصنوعي الياف انبوه كه شد گذشته مصرف
ماشيني فرش آن به بازار در كه ميكرد تبديل منقشي
صنعتي كالاهاي اين مرغوبيت و كيفيت بحث البتهميگفتند
است مطرح آنچه اما ميكند طلب را ديگري فرصت و ديگر جاي
ايران فرش هنري پشتوانه بر غيرمنطقي حركت اين مخرب آثار
نامطلوبي تاثير نيز آن تجاري روند در بالطبع كه است
براي ماشيني فرش صنعتگران كار ابتداي در.است گذاشته
اساس را سنتي نقش و طرح و بودند قايل حرمت فرش نقوش
فرش نقش در هم تنوعهايي البته.ميدادند قرار خود توليد
بود الياف و رنگ در صرفهجويي جنبه بيشتر كه گرفت صورت
.ميشود رعايت نقش ساختمان هنوز اما.هنري نوآوري تا
و فرم ارگانيك ارتباط و طراحي غايت فرش هندسي طرحهاي
.است محتوا
خطوط اصول تابع كل و جزء در فرش طرح يك ديگر عبارت به
، استريليزهاي و تجريدي كاملا صورت به و بوده اسليمي
.شدهاند تبديل داري زاويه و راست خطوط به منحني خطوط
گسترش و تجزيه قابل طرحي و نقش هر ميشود باعث تبديل اين
تار بنابراين.باشند سطح در عمودي و افقي محور دو برروي
و دارند را (فرش) هنري اثر قوام و سازه وظيفه هم پود و
در را جمله اين شايد.هستند طرح قرارگيري بستر زمينهو
و فرم كهميگويند شنيدهايد منتقدان معتبر نقدهاي
مثل كه شدهاند تنيده هم در آنچنان هنري اثر فلان محتواي
فرش بارز ويژگي اين به حال.ناپذيرند جدايي تاروپود
آن شطرنجي تقسيمبندي و تاروپود اصلا كه كنيد اضافه
تصور ايجاد و محوري تقارن بايد كه است طراحي كار اساس
.كند القاء را فرش دوبعدي سطح از حجم
فني دستاورد تمامي و ايراني تمدن و فرهنگ سال دوهزار
تا ميشود ، خلاصه فرش در دستي هنرهاي عرصه در ايرانيان
فرش شبيه سازي و ساخت و تركيببندي معماري غايت كه آنجا
مسجد گنبد به مربوط كه لطفاللهي شيخ نقش كه آنجا.است
عرصه تنها ميشود ، مجسم فرش برروي است لطفالله شيخ
اوج نيز فرش اندازه و ابعاد.ميشود عيني فرش تجسمي
و فرش واحد.است طرح با آن ارتباط و شناسي اصولزيبايي
واحدهاييبه وجود با.است "گز" هم آن و يكي معماري
، پنجدري و دري سه بناهاي براي چهارگز يا سه اندازههاي
كه نميماند ، جا به اطاقها در نشده فرش اضافي حاشيه هيچ
فرشبافي تداوم سال هزار يك در استاندارد توليد خط نشانه
برروي متاسفانه است؟ منوال چه بر وضع امروز.است ايران در
سگ ، و كارتوني اشخاص چون بيهويتي نقشهاي به كه موكتي
و مرجع هيچ ميشود قلمداد فرش شده مزين غيره و گربه
عنوان به چه آن كند اعلام كه نيست نهادي و سازمان
به و توليد خط روش به كه مصنوعي الياف با زيراندازي
فرهنگ نشان نيست ، فرش ميشود ، بازار وارد انبوه تعداد
يك.فرنگي نقوش با است ساده پتوي يك بلكه نيست ايرانيان
مصنوعات نوع اين از ماشيني كلمه چرا.بيهويت ماشيني فرش
است؟ شده اضافه دستباف لفظ واقعي فرش به برعكس شده گرفته
در و ميشود گفته فرش مصرف يكبار بافتههاي اين به چرا
با مردمان ايرانيان" كه ميكنند عنوان خود تبليغاتي شعار
آن و "مينهند پاي نفيس فرشهاي برروي كه هستند فرهنگي
چون نقشي و طرح و صنعتي توليد كيفيت بدترين با فرشي وقت
به ايرانيان فرهنگ نماد عنوان به را بچهها نقاشي كتاب
.ميگذارد نمايش
را فرش ;ايراني هنر و فرهنگ سمبل اين نشده دير تا
.دريابيم
كامراني شيرزاد
ها كتيبه جايگاه و مفاهيم سنخيت
گستره در وادب انديشه هنر ، " نشست دوازدهمين از گزارشي
"اسلامي - ايراني فرهنگ
فرهنگ گستره در ادب و انديشه هنر ، " نشست دوازدهمين در
اسلامي درمعماري كتيبهها كاربرد اهميت "اسلامي -ايراني
.گرفت قرار بررسي مورد
:گفت سخناني طي جلسه ، اين سخنران شايستهفر مهناز دكتر
بيان براي هنرمندان كه است وسيلهاي ديرينهترين ، خط
كم كم اسلام آمدن بعدازميبردند بهكار خود پيام
موضوعات براي احاديث و ادعيه قرآني ، مفاهيم از هنرمندان
هنرمندان.كردند استفاده بناها تزئين بويژه خود ، كاري
مثل مذهبي ، اماكن و ابنيه تزئين براي تنها نه مسلمان
كردند ، استفاده خط از بقعهها و خانقاهها مساجد ، مدارس ،
در احاديث و قرآني مفاهيم با خط از نمودند سعي بلكه
وسايلي كنند ، بهرهگيري نيز روزمره استفاده مورد اشياي
در خطاط هنرمند هدف حال هر به..و بشقاب و كاسه همچون
بوده اين روزمره اشيا روي بر آيات و احاديث بهكاربردن
مسلمان فردكند تداعي مردم براي را خداوند حضور كه است
ياد به خطوط اين ديدن با و..و خانقاه مسجد ، به ورود با
روي بر و جا همه در خطوط اين حضور و ميافتد خداوند
طبق.است بودن خدا ياد به هميشه بيانگر اشياء از بسياري
خطاطان است ، صفوي عهد نويسندگان از يكي كه احمد قاضي قول
و قرآن قرائت حال در همواره بودند افرادي خوشنويسان و
كه بوده شخصي خطاط پس داشتند ، حفظ از را قرآن آنها اكثر
عوالم از و باشد داشته ارتباط حقيقت بامنبع ميتوانسته
منبع اين با او ارتباط و برسد حقيقت و حق عالم به مختلف
.است ميشده آثارش به بخشيدن تقدس باعث
به خطوط به توجه با ميتوان را كتيبهنگاري:افزود وي
از يكي.كرد تقسيمبندي مذهبي ابنيه در شده گرفته كار
بناها اكثر در كه ميباشد بنايي كوفي خط متداول ، انواع
استفاده مورد خطوط از نيز جلي ثلث خط.است داشته كاربرد
عمدهترين نستعليق خط صفوي دوره در.است بوده هنرمندان
.دارد كتيبهنگاري در را كاربرد
ميتوان نيز مفاهيم نظر از:گفت ادامه در شايستهفر دكتر
در كتيبهها برخي كرد ، تقسيم قسمت سه به را كتيبهها
جزء سورههاي معمولا كه هستند قرآن سورههاي برگيرنده
سورهها اين بودن كوتاه نيز استفاده علت ميباشندو آخر
اسلامي معماري دركتيبهنگاري نيز آيهالكرسي از.است بوده
مدرسه در ميتوان را آن نمونه كه است شده بسيار استفاده
لطفالله شيخ مسجد و تبريز كبود مسجد اصفهان ، اماميه
.است بوده استفاده مورد بسيار نيز جمعه سورهكرد مشاهده
خواندن خداوندو صفات شامل كه هستند ادعيه دوم ، نوع
از نيز صلوات كبير ، جوشن دعاي مانند ميباشند ، باريتعالي
و وجوددارد كتيبهها نوع اين در كه است مواردي ديگر
انواع ديگر از نيز "علي علي ، " و "ياعلي" مانند مواردي
.رفتهاند بهكار منارهها در كه هستند كتيبهها اين
از بسياري در نيز امامان ساير و "پنجتن" اسامي
اسماعيل شاه مسجد كه رفته بهكار نوع اين كتيبههاي
كتيبهها آخر بخش.است ذكر قابل مثال عنوان به اردبيل
سردر بر كه هستند وقت حكام و سلاطين فرامين شامل نيز
جزو بخش اين البته ميشودكه ديده خانقاهها يا مساجد
.نيستند مذهبي كتيبههاي
كتيبهنگاري مشهوري هنرمندان صفوي و تيموري زمان در
دربارها به متعلق كه مراكزي در آنها از برخي كه ميكردند
.كارميكردند است ، بوده
گفت ميتوان كتيبهها با رابطه در كه ديگري نكته:گفت وي
آن در كه است جايگاهي با كتيبهها مفاهيم داشتن سنخيت
سوره معمولا مثال عنوان به.ميگرفتند قرار كتيبهها
آلعمران سوره يا و ميرفته بهكار محرابها دركنار توبه
.است داشته كاربرد خواندن نماز نماز ، داشتن برپا درباره
مساجدعثماني در عمدتا كه سفالي چراغهاي تزئين براي
الله" آيه و نور سوره از بيشتر ميشده استفاده
موارد همگي كه ميرفته بهكار "...الارض و نورالسموات
جايگاه و كتيبه مفهوم تناسب به توجه از نشان مزبور
.دارد آن قرارگيري
معرفي به اسلايد از استفاده با سپس شايستهفر دكتر
به پايان در و پرداخت مختلف كتيبههاي از نمونههايي
.گفت پاسخ حاضران پرسشهاي
رويا و واقعيت تصوير
برپا برگ نگارخانه در آذر فريده نقاشي آثار از نمايشگاهي
شيوه به و گواش تكنيك با درآمده نمايش به آثار.است شده
.شدهاند كار آبستره
آغاز تجربي طور به پيش سال سه از را نقاشي آذر ، فريده
شركت گروهي نمايشگاه چندين در را خود آثار تاكنون و كرده
.است داده
برپا او انفرادي نمايشگاه اولين عنوان به اخير نمايشگاه
ميكنم كار آبستره شيوه به من:ميگويد نقاش اين.است شده
از بتوانم و بكشم تصوير به را رويا و واقعيت دارم ، سعي و
و واحساسات كرده برقرار ارتباط انسانها با نقاشي طريق
.كنم بيان سكوت در را خود حرفهاي
و خلاقيت ، هنرزيباشناسي يعني مدرن هنر نقاش ، اين نظر از
آن به نسبت و ميشود احساس درون در كه آنچه آفريدن
باشد اين مدرن هنر معناي شايد همچنين.دارد وجود اعتقادي
و مسايل با مطابق و زمان هر در و خود شيوه به كس هر كه
.كند نقاشي بتواند خود زمانه خواستههاي
(ره) امام حضرت ميلاد سالروز با همزمان
گرفتند جايزه مصلحانه سينماي برگزيدگان
طي مصلحانه سينماي از تقدير مراسم نخستين برگزيدگان
ما خبرنگار گزارش به.شدند معرفي وحدت تالار در مراسمي
اقشار ازنمايندگان گروه از 23 متشكل جشنواره داوران هيات
مختلف تشكيلات و نهادها از نمايندگاني و جامعه مختلف
ديدگاه با كه منتخب فيلم ازميان 26 وحكومتي مردمي
شرح اين به خودرا برگزيدگان شدهاند ، ساخته اصلاحگرانه
ميليون و 12 آزادي بهار سكه سرو ، 5 تنديس:كردند معرفي
، كارگرداني به يانبودن بودن فيلم براي نقد وجه تومان
و فارابي بنياد عياري ، كيانوش تهيهكنندگي و نويسندگي
سرو ، 5 تنديس اول فيلم عنوان به ايران خدمات گسترش شركت
فيلمهاي براي نقد وجه تومان ميليون و 9 آزادي بهار سكه
تهمينه كنندگي تهيه و نويسندگي ، كارگرداني به زن دو
سينايي خسرو نويسندگي و كارگرداني به آتش عروس و ميلاني
و دوم فيلم دو عنوان به قليپور قاسم كنندگي تهيه و
نقد وجه تومان ميليون و 6 آزادي بهار سكه سرو ، 5 تنديس
نويسندگي و كارگرداني به مهر ، ماه متولد فيلمهاي براي
مرد و تماشا فرهنگ شركت تهيهكنندگي و درويش رضا احمد
تهيه و فروزش ابراهيم نويسندگي و كارگرداني به كوچك
عنوان به نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون كنندگي
.مراسم سوم فيلم
|