مسابقههاي جهان كشور و 72 ايران حضور با
در امروز از كامپيوتر دانشآموزي
ميشود آغاز چين
تحصيلي سال در مدارس كار به آغاز با همزمان
تازه اندازهاي چشم جستجوي در مدارس جديد
تحصيلي سال آغاز بمناسبت معين دكتر پيام
امروز ملت اميد چشم :كشور دانشگاههاي
دانشگاههاست به
شد ملي اثر "فيروز شاه" تاريخي بناي
مسابقههاي جهان كشور و 72 ايران حضور با
در امروز از كامپيوتر دانشآموزي
ميشود آغاز چين
اسلامي جمهوري كامپيوتر المپياد تيم :فرهنگي علمي گروه
جهاني المپياد دوازدهمين در شركت منظور به ايران
.شد چين پايتخت "پكن" وارد پنجشنبه روز كامپيوتر ،
جهان سراسر از تيم آن 73 در شركت براي كه المپياد اين
پكن در مهرماه هشتم تا دوم روز از كردهاند نام ثبت
.شد خواهد برگزار
در كه المپياد اين دوره يازدهمين در گذشته سال ايران تيم
يك و نقره دو طلا ، مدال يك كسب با شد ، تركيهبرگزار كشور
.كرد راكسب جهان هفتم مقام برنز ،
در اعزامي ، تيم سرپرستان از يكي "خانبان اصغر علي"
تيم آمادگي پكن ، در اسلامي جمهوري خبرگزاري با گفتگو
خوب امسال المپياد در شركت براي را ايران نفره چهار
حريفان ، قدرت به توجه با نمود اميدواري اظهار و كرد توصيف
.گيرد قرار اول تيم ميان 10 در بتواند نيز امسال تيم اين
در وي) مازندران از "اسفهبد بهداد سيد" را تيم اعضاي وي
،(يافت دست نقره مدال به تركيه در سالگذشته مسابقات
حميد" و يزد از "شريفي علي" تهران ، از "اعتصامي اميد"
نفرات ، دانش اين تمامي كه گفت و كرد ذكر كرج از "مهيني
.هستند دبيرستان آخر سال آموز
تحصيلي سال در مدارس كار به آغاز با همزمان
تازه اندازهاي چشم جستجوي در مدارس جديد
سرآغاز
در بسياري تحولات منشا ارتباطات و اطلاعات فناوريهاي
و مدرسه نسبت.است شده مدرسه و جامعه پرورش ، و آموزش
است بحثي ميكند ، پيروي ديگري از يك كدام كه اين و جامعه
به كه امروز دنياي در اما است ، بوده توجه مورد قبل از كه
فناوريهاي و است شده شناخته اطلاعات جامعه عنوان
مدرسه و خانواده جامعه ، در سنتي نسبتهاي همه اطلاعاتي
آن به جديدي منظر از دادهاند ، قرار خود تاثير تحت را
نسبتهايي كه معني اين به جديد ، منظرميشود نگريسته
مدرسه ، و والدين ارتباط وجامعه ، مدرسه ارتباط مانند
شده تعريف معيني درچارچوبهاي كه... و معلم و دانشآموز
ماهيت دليل به فناوريها اين.ميكند پيدا جديدي شكل است ،
سرعت به را گذشته نسبتهاي سريعشان تحولات و پيچيده
ظرفيتهاي و قابليت بنابراين ، كردهاند تغيير دستخوش
گذشته بانسبتهاي كه نحوي به آوردهاند ، رابوجود جديدي
از بهرهگيري نحوه برسرآموزش بحث امروزه ، .است متفاوت
ارتباطات ، نوين فناوريهاي زيرا.است كودكان به اطلاعات
جديدي ميكندواين ، مسئوليتهاي عرضه ما به انبوهي اطلاعات
ايجاد آموزش امر ومتوليان كودكان والدين مقام در ما براي
از بهرهگيري صحيح شيوه بايد ما رو ، اين از.است كرده
و بدهيم ياد فرزندانمان ، به را اطلاعات انبوه حجم اين
اين.باشيم آن متوجه بايد ما همه كه است جديدي نقش اين
.است بررسي قابل جامعه ، و مدرسه رابطه قالب در نقش ،
مساله ميشود ، مطرح ارتباطات اين قالب در كه نكتهاي
زيرا ، است اجتماعي تحولات از مدرسه ساختارهاي عقبماندگي
و اصول و رسمي ساختار دليل به پرورش و آموزش نظام
سرعت به كه جامعهاي تحولات با آن ، بر حاكم سنتي مقررات
دو اين و نيست وهمگام هماهنگ است ، تغيير حال در
كنند ، سازگار يكديگر با را خود موقع نميتوانندبه
.ميشوند مشكل دچار دو هر بنابراين
مدرسه ارتباط وآن ، است مطرح رابطه اين در هم ديگري نكته
پرورش و آموزش نظام ساختار ناهماهنگي نظر از جامعه ، با
نميتوانيم ما اگر كه ، اين يعني ;است جامعه نيازهاي با
تغيير سرعت به اجتماعي نيازهاي براساس را مدرسه ساختار
است ، دشواري كار تغيير ، كه است اين خاطر به صرفانه دهيم ،
و وظايف از ما كه نگرشي كه است اين خاطر به بيشتر بلكه
نياز و است كهنه داريم ، آن اداره ونحوه مدرسه كاركردهاي
تغيير در پيوسته كه جامعه نيازهاي با و دارد تجديدنظر به
نظام و مدرسهندارد همخواني است ، دگرگوني و تحول و
اطلاعات به نيازها اين با شدن همگام براي آموزشي ،
پيش را نويني رويكردهاي كه اطلاعاتي.دارند نياز جديدتري
.ميدهد قرار پرورش ، و آموزش امر متوليان روي
اصولي شامل آموزشي ، ونظام مدارس ساختار كهنگي از منظور
در آموزشي مبانيميشود نيز است حاكم مدرسه بر كه
.نيستند سازگار نوين جامعه نيازهاي با موارد از بسياري
و مدرسه به نسبت ما ديدگاه جديد ، فناوريهاي براساس اكنون
طبيعتا ، و است شده عوض دانشآموز و معلم ارتباط و معلم
بازسازي را رابطه اين تا بيايد ، بوجود بايد جديدي ساختار
آن ديگر مدرسه مدير مثال ، براي جديد ، ساختار اين در.كند
نقشهاي نميتواند است ، مدرسه ناظم مقام در كه سنتي مدير
است ، قادر كه است مديري او بلكه ، كند ايفا خوبي به را خود
وامكان بياموزد معلمان به را آموزشي رهبري مهارتهاي
چون مهارتهايي.سازد فراهم مدرسه ، در آنرا تمرين
و وگو گفت انساني ، ارتباطات مشاركتي ، تصميمگيري
پس... و مساله حل انتقادي ، توانايي تفكر تعاملسازنده ،
كار به مدرسه در را جديد مديريت روش بخواهيد ، شما چنانچه
ساختار اين البتهداريد نو ساختار يك به احتياج گيريد ،
به نياز بلكه آيد ، پديد سادگي به نميتواند نيز نو
البته ، .دارد لازم مهارتهاي و روز سازنده ، دانش نگرشهاي
ومباني اصول از ناشي فقط را مدارس ساختار نبايدكهنگي
و آموزشي محتواي به بايد بلكه ، .دانست آنها بر حاكم
.داشت توجه نيز درسي كتابهاي بويژه
سركارآراني دكترمحمدرضا
پيشرو مدرسه
مدرسه" نام به اصطلاحي با ما بينالمللي سطح در امروزه
آن در كه است مدرسهاي پيشرو ، مدرسه.هستيم مواجه "پيشرو
ومباني اصول و آن كاركردهاي مدرسه ، ساختار مدير ، نقش
.است شده بازسازي و تعريف نويني شكل به آن ، بر حاكم
را خود كاركرد است قادر كه است ، مدرسهاي "پيشرو مدرسه"
آن و داده تغيير كودكان و جامعه روز نيازهاي به توجه با
مدارسسنتي از را پيشرو مدرسه كه آنچه.كند ارزيابي را
.است مدرسه كاركردهاي و ساختار در تفاوت ميسازد ، متمايز
با و هستيم ارتباط در انسانها با پرورش ، و آموزش در ما
همانند سختافزاري وسايل با صرفا نه)داريم سروكار آنها
ياري را ما آموزش درجريان كه آموزشي وسايل و تخته اتاق ،
در آموزشي وسايل و كلاسها شكل تغيير البته ، (.ميدهند
در كافي اكسيژن يا نور مثلا ، .است موثر آموزش نتيجه
پيشرو مدرسه در چون ولياست تاثيرگذار يادگيري بر كلاس
فعاليتها ومحور نظرند مورد بيشتر آنها ونيازهاي كودكان
انساني جنبه:از عبارتست آموزش هدف ميآيند ، حساب به
صورت مدرسه و پرورش و آموزش در كه تغييراتي به دادن
كودكان نيازهاي همواره كه معنا اين به "انساني".ميگيرد
به پاسخگويي براساس پرورش و آموزش و شود گرفته نظر در
حاكم اصول است لازم البته ، .شود سازماندهي نيازها ، اين
ومحتواي مدرسه كاركردهاي وتعريف معلمان نقش مدارس ، بر
.باشد روز ضرورتهاي نيازهاو با متناسب نيز ، درسي كتابهاي
وكلاس مدرسه بر حاكم تعاملات و ارتباطات است ، مهم آنچه
نرم تغيير نيز ساختاري تغيير از منظور و است درس
.افزارهاست
اول ، شامل مرحله در است ، نگارنده نظر مورد كه ساختاري
كاركردهاي آن ، نقشهاي و تعريف مدرسه ، بر حاكم اصول
دوم ، درمرحله و است جامعه انتظارات با آن تناسب و مدرسه
باور بهاست ساختار اين داخل انساني تعاملات كيفيت
براساس تحولاتي و تغيير نيازمند اينها دوي هر نگارنده ،
شريك دانشآموز ، نوين ساختار اين در.است نوين رويكردهاي
حرفهاي پرورش در معلم شريك و پرورش و آموزش اداره در ما
محسوب پيشرو مدرسه ويژگي مهمترين از يكي اين و است او
.ميشود
پيشرو مدرسه ويژگيهاي
و وجودي ابعاد تمام به توجه پيشرو ، مدرسه ويژگي اولين
در امروز مثلا ، است مدرسه در دانشآموز شخصيتي
نام به موضوعهايي جهان كشورهاي آموزشي برنامههاي
آماده مباحث ، اين از هدف. است شده مطرح زندگي مهارتهاي
روبه وجهان جامعه در زندگي براي دانشآموزان ساختن
مهارتهاي اين كه است مدرسه دقيقاوظيفه اين و است پيشرفت
دهد ، آموزش تنها نه و بياموزد دانشآموزان به را زندگي
.آورد فراهم مدرسه و كلاس در نيز را آنها تمرين فرصت بلكه
در مهارت مساله ، حل در مهارت قبيل از مهارتهايي
براي واقعبينانه هدفهاي طراحي در درست ، مهارت تصميمگيري
برقراري در مهارت و خلاق و انتقادي تفكر مهارت زندگي ،
زيادي توجه كه هستند مهارتهايي جمله از انساني ارتباطات
كه است مدرسهاي پيشرو مدرسه ترتيب بدين.آنهاميشود به
علوم و زبان تجربي ، علوم رياضي ، پايه مفاهيم آموزش ضمن
عملي ايجادفرصتهاي براي نيز جهتداري كوشش اجتماعي
به كندو فراهم دانشآموزان براي زندگي مهارتهاي تمرين
موفقيتآميز زندگي يك داشتن براي لازم مهارتهاي كلي طور
ياد دانشآموزان به اجتماعي ، تحولات گرفتن نظر در با را
.بدهد
با همگامي از است عبارت پيشرو ، مدرسه ويژگي دومين
فناوريهاي قبيل از گوناگوني زمينههاي.اجتماعي تحولات
متحول را اجتماعي زندگي مختلف وارتباطات ، ابعاد اطلاعات
.است آورده پديد را جديدي نيازهاي تحول ، اين.است كرده
همگام براي لازم آمادگي كه است مدرسهاي پيشرو ، مدرسه
.باشد وجودآورده به خود ، در را تحولات اين با شدن
و جامعه انتظارات پاسخگوي بتواند ، كه است پيشرو مدرسهاي
كند مطرح را نويني چشماندازهاي آنها براي و باشد والدين
متوجه جديد افقهاي به را آنها نگرشهاي و انتظارات و
.سازد
و نوسازي قابليت:از است عبارت پيشرو ، مدرسه سوم ويژگي
مقابل در است قادر كه معني اين به.خود كردن روز به
امروز.كند موضعگيري مدرسه ، از اجتماعي نهادهاي انتظار
.ميشوند داده سوق شدن جهاني سوي به سرعت به جوامع
را زيادي تغييرات اطلاعات ، و ارتباطات نوين فناوريهاي
مطلوب ، مدرسه موقعيتي چنين در و است بوجودآورده درجامعه
و درست سنتهاي هم كه كند تربيت را افرادي كه است آن
از هم و كنند وباور بياموزند خودرا جامعه اصولي
فرهنگي ، اجتماعي ، تحولات درك براي لازم قابليتهاي
.باشند برخوردار جهان سطح در وسياسي اقتصادي
عوامل كاهش:از است عبارت پيشرو ، مدرسه ويژگي چهارمين
.ميشود مدرسه از كودكان بيزاري باعث كه مدرسه دروني
تحصيل ، تحصيلي ، ترك افت قبيل از مسائلي پيشرو ، درمدرسه
.ندارد وجود دانشآموزان بين در مدرسه به تعلق عدم و گريز
از توجهي قابل بخش پيشرفته ، كشورهاي آموزشي نظام در
موسيقي ، هنر ، مثل دروسي به ابتدايي دوره درسي برنامههاي
فعاليتهاي خانهداري ، مهارتهاي نقاشي ، ورزش ، كاردستي ،
جشنوارههاي برپايي تفريحي ، و علمي مانندگردش ويژه
يك ژاپن در.است يافته اختصاص..و ورزشي هنري ، فرهنگي ،
فعاليتها اين به ابتدايي ، دوره آموزشي برنامههاي سوم
نظر از كشور اين مدارس گفت ، ميتوان و دارد اختصاص
در گوناگون شاديآور مناسبتهاي و جشنوارهها برپايي
تحصيلي ، سال از روز سي كشور ، اين در.هستند بيهمتا جهان ،
همه و دارد اختصاص مختلف جشنوارههاي برگزاري به
مدرسه در.دارند فعال مشاركت آن در نيز دانشآموزان
كسب و تحصيلي پيشرفت سنتي ، مدرسه خلاف بر پيشرو ،
هدفهاي از بخشي فقط معلومات افزايش و ويژه مهارتهاي
.آن همه نه است ، مدرسه پرورش و آموزش
نوع اين كه اين از است عبارت پيشرو مدرسه ويژگي پنجمين
تعاملي و ميگشايد جامعه سوي به را خود درهاي مدرسه ،
را مدرسه در فعال حضور امكان والديندارد آن با سازنده
مشاهده به منظم ، برنامهاي اساس بر قادرند حتي و دارند
چه در فرزندشان كه ببرند پي تا بپردازند نيز درس كلاس
ساير به چقدر دارد ، مشاركت كلاس در چقدر است ، ضعيف درسي
در نيز كلاس مشاهده از پس آنها.ميكند كمك همكلاسيهايش
گفتوگو معلم با فرزندانشان ، آموزشي فعاليتهاي مورد
ضعيف درسي در فرزندانشان چرا كه بدانند تا ميكنند ،
صحبت زياد ياچرا ميكنند نظر اظهار كمتر چرا هستند ،
تنها نه پيشرو مدرسه در ديگر عبارت به...و ميكنند
واجراي دراداره نيز والدين بلكه دانشآموزان و معلمان
.دارند موثري نقش درسي و آموزشي برنامههاي
بسازيم؟ پيشرو مدرسه چگونه
نسبت نو نگاه و نگرش داشتن پيشرو ، مدرسه داشتن شرط اولين
كنار در آموزشي برنامههاي.است آموزشي برنامههاي به
هنر ، شامل بايد ابتدايي دوره در بويژه رايج ، درسهاي
نيز...و موسيقي علمي ، تفريحي ، گردشهاي ورزش ، كاردستي ،
با دانشآموزان باشد ، مدرسه در فعاليتها اين وقتي.باشد
براي فعاليتها اين زيرا.ميشوند مدرسه وارد اشتياق
به ژاپني معلم يك روزي.است وشاديآور شوقانگيز كودكان
مدرسه به ويادگيري آموختن براي دانشآموزان":گفت من
مدرسه به دوستانشان با ديدار براي آنها.نميآيند
به كمك در را خود تلاش بيشترين من بنابراين ميآيند ،
وقتي ويژه به.ميكنم صرف دوست كردن پيدا در دانشآموزان
سعي است ، كند يادگيري در دانشآموزي كه ميكنم مشاهده
پيوند دانشآموزان از مختلفي گروههاي به را او ميكنم
كه شد يادآور خود صحبتهاي ادامه در معلم اين ".دهم
دوستانه رابطه ايجاد مدرسه ، در معلم يك وظيفه مهمترين
.است دانشآموزان بين
فعاليتهاي در تنها نه دانشآموزان پيشرو ، مدرسه در
و مدرسه اداره در بلكه دارند ، فعال مشاركت درسي و آموزشي
عبارتي به.ميكنند مشاركت نيز معلمان حرفهاي پرورش حتي
كند سعي كه است پيشرو و موثر موفق ، مدرسهاي ، ديگر ،
نظر ، فكر ، واز دهد شركت مدرسه برنامههاي در را كودكان
اما ببرد بهره مدرسه اداره در آنها استعدادهاي و خلاقيت
دانشآموزان مشاركت براي را زمينه اين ميتوان چگونه
ما.ماست سازنده باورهاي لازم ابزار مهمترين ساخت؟ فراهم
به و كنيم باور را خود كودكان پيش از بيش بايد
.كنيم اعتماد آنها تواناييهاي
كه است مهمي اصل مدرسه ، اداره در دانشآموزان كردن سهيم
باور براساس را آن ميتوانند پيشرو مدرسه يك كاركنان
.گذارند بنيان كودكان به نسبت خود سازنده
مدرسه ، اداره در همگان مشاركت جلب براي كه ديگري ابزار
اهميت حائز آموزشي برنامههاي به نسبت نو نگرش اساس بر
و آموزشي برنامههاي در معلمان مشاركت است ، بسياري
وقتي.است تصميمگيري حق از برخورداري و مدرسه فعاليتهاي
را مدرسه شود ، داده مشاركت مدرسه برنامههاي در معلم
اهداف پيشبرد و بهبود جهت ودر خودميداند دوم خانه
مدرسه كه گفت ميتوان كلي طور به.ميكند تلاش آموزشي
مدير ، يعني آن انساني عناصر همه كه است مدرسهاي پيشرو
اداره در..و دانشآموزان اولياء و دانشآموزان معلمان ،
سهيم آموزشي فعاليتهاي اجراي و برنامهريزي و مدرسه
.هستند
دارد ادامه
تحصيلي سال آغاز بمناسبت معين دكتر پيام
امروز ملت اميد چشم :كشور دانشگاههاي
دانشگاههاست به
اعتبار به كنوني دنياي در دانشگاه :فرهنگي علمي گروه
از نويني فصل مسئوليتپذيري ، و نقاد انديشههاي دانش ،
و انديشهها توليد و فرهنگي و علمي ميراث بازآفريني
كه است طبيعي بنابراين.است گشوده را نو چشماندازهاي
تكيه با تا باشد دانشگاهها به ايران ملت اميد چشم امروز
افقهاي اسلامي ، انقلاب ميراث استمرار و تحرك غنا ، بر
.بگشايد را كشور پايدار و جانبه همه توسعه جديد
پيامي طي فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر
مراكز و دانشگاهها تحصيلي جديد سال آغاز مناسبت به
افق ، اين در:افزود مطلب اين اعلام ضمن كشور پژوهشي
اميدبخش كانون امروز ، پرنشاط و مسئول فعال ، دانشجوي
ميراث بزرگترين و ملت پويايي سند مهمترين اصلاحات ،
همه مقوم و مكمل علمي توسعه.است كشور انقلابي
و بازخواني فرآيند در و است توسعه ديگر صورتبنديهاي
جد به بايد فرهنگي و اقتصادي اجتماعي ، مناسبات همه سنجش
از ميتوان و بايد اكنون.باشد برخوردار شايسته توجه از
دورنماي در كه سالي.نگريست تحصيلي جديد سال به منظر اين
.است همراه تازه مقتضيات و ضرورتها با بينالمللي و ملي
:است آورده خود پيام از ديگري بخش در معين دكتر
اعتماد و مهرورزي اميد ، كانون به بايد را دانشگاهها
و سوءظن بر مبتني وروشهاي نگرشها.كرد مبدل عمومي
نه دانشگاهي و دانشجو و جوان نسل به نسبت تهديدانگاري
نه و دارد اجتماعي واقعيتهاي و اعتقادي مباني در ريشه
نسل دانشجو.ماست كشور و جامعه فرداي و امروز مصلحت به
به او حرمت بايد اما ماست ، كشور آرمانخواه و صبور آگاه ،
.شود داشته پاس جد
مشاركت مسئوليت ، احساس با ما دانشگاهيان كه نيست ترديدي
ميراثداران هميشه همچون نيز امسال قانونمداري ، و فعال
و بود خواهند انقلاب اين و ميهن اين آيين ، اين شايسته
و ديني معرفت علمي ، توسعه سطح ارتقاي در را جديد سال
آحاد و دانشگاهيان و دانشجويان سياسي و اجتماعي مشاركت
از.كرد خواهند تبديل تاريخي و شايسته فرصتي به جامعه
و بزرگ مسئوليت اين انجام در را همگان توفيق بزرگ خداوند
.دارم مسالت زادبوم اين والامقام شهيدان خون از پاسداري
شد ملي اثر "فيروز شاه" تاريخي بناي
قرن به مربوط "فيروز شاه" تاريخي بناي :فرهنگي علمي گروه
شهرسيرجان شرقي جنوب كيلومتري در 14 واقع هجري نهم
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در باشماره 2665
اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
قرار ستون هشت روي بر كه پوشه دو گنبد يك با مقبره بناي
.است كتيبه فاقد گرفته ،
به مربوط گنبد پوشش شيوه جمله از بنا اين جزئيات و عناصر
.است نهم قرن در تيموري عهد
داخل در دارد را يادبود بناي يك حالت بيشتر كه بنا اين
شده كنده سانتيمتر عمق 50 به و متر طول 20 به صخرهاي
مدوري سطح يا سكو يك روي بر تپه راس در مقبره اين.است
بناي ايناست شده ساخته ساروج و سنگ با و متر قطر 15 به
باز تمامي به آن گانه هشت اضلاع ميان كه ضلعي هشت
طاقنماي و پايين در تيزهدار قوس با طاقنمايي داراي است
محسوب بنا نورگير كه ميباشد بالا در ديگري كمعرض
بازبودن نيز و آجر از متشكل مصالح يكپارچه جنس.ميشود
و صلابت حالت بنا اين تا شده سبب هشتگانه طاقنماي
شاه مقبره در معماري تزئينات.كند پيدا بيشتري استحكام
.است بنا زيرين گنبد زير ساده كاربندي به منحصر فيروز
|