وزير ژاپن به روزه چهار سفري پايان در
بازگشت كشور به اسلامي ارشاد و فرهنگ
در دانشآموزان تحصيلي پرونده مشكلات به
ميشود رسيدگي مدارس
:اصفهان در ايرانگرديوجهانگردي سازمان رئيس
صنعت اتكابه طريق از اسلامي ، كشورهاي بين روابط
است گسترش قابل دوستي و صلح توسعه و توريسم
جديدواستفاده سالتحصيلي فرارسيدن با همزمان
بررسي و نقد آموزشي كمك كتابهاي از دگرباره
ايران در درسي كمك كتابهاي انتشار وضعيت
درباره وزيارت حج سازمان مهم اطلاعيه
سال 1379 تمتع حج مشمولان
هنرمند زنان شيشه پشت نقاشي آثار نمايش
نقاشي موزه در
دوره دختر دانشآموزان از گروهي اعتراض
"معدل شرط" به دانشگاهي پيش
وزير ژاپن به روزه چهار سفري پايان در
بازگشت كشور به اسلامي ارشاد و فرهنگ
وزير مهاجراني ، عطاءالله سيد دكتر :فرهنگي علمي گروه
چهار سفر پايان در يكشنبه بامداد اسلامي ارشاد و فرهنگ
.گشت باز تهران به ژاپن ، كشور به خود روزه
اين اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
علوم ، آموزش ، وزير "اوشيما تاداموري" رسمي دعوت پي در سفر
و فرهنگ وزير سفر نخستين عنوان به ژاپن فرهنگ و ورزش
انجام گذشته دهه دو طي ايران اسلامي جمهوري اسلامي ارشاد
.شد
و خارجه وزير فرهنگ ، وزير با سفر ، اين در مهاجراني دكتر
درباره ژاپني روزنامهنگاران و ايرانشناسان از جمعي
.كرد گفتوگو توكيو - تهران فرهنگي روابط گسترش
و استادان حضور با كه ژاپني ايرانشناسان با ديدار در وي
را "ايرانشناسي" شد ، برگزار ايرانشناسي برجسته پژوهشگران
فرهنگ ميراثهاي غنيترين از يكي با آشنايي براي فرصتي
.كرد توصيف بشري
در ژاپني روزنامهنگاران جمع در همچنين مهاجراني دكتر
ارتباط و پيوند ضرورت بر كشور اين روزنامهنگاران كلوپ
.كرد تاكيد كشور دو ميان فرهنگي نزديك
شركت نيز ژاپني انديشمندان از شماري كه نشست اين در وي
ميهمان سياست و است تاريخ ميزبان "فرهنگ":گفت داشتند ،
اما آمدند و رفت در تاريخ عرصه در سياسي ميهمانان آن ،
.ميماند جا بر پا همواره ميزبان
ميان روابط در اصلي مانع كه:گفت نشست اين در مهاجراني
.نيست حل قابل سادگي به كه است اعتماد عدم آمريكا و ايران
ديدگاههاي وجود بر مبني پرسشي به پاسخ در مهاجراني
همه در نظر اختلاف وجود:گفت ايران سياسي عرصه در متفاوت
امري هستند سالار مردم نظامهاي داراي كه جهان كشورهاي
نيز ژاپن سرمايهداري كشور در كه همانگونه است عادي
در دموكراتيك و ليبرال دموكرات ، سوسيال كمونيست ، حزبهاي
.هستند كرسي دهها صاحب مجلس
وزير "كونو يوههيي" با همچنين توكيو به سفر در مهاجراني
اين در طرفين كرد ، گفتوگو و ديدار ژاپن خارجه امور
- تهران ميان جانبه دو فرهنگي مبادلات تقويت درباره ديدار
.كردند توافق توكيو
اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير و ژاپن خارجه وزير
به جمهوري رئيس خاتمي ، محمد سيد آينده ماه سفر ديدار
كشور دو ميان تمدنها گفتوگوي بهتر درك براي را توكيو
.كردند تلقي اهميت با بسيار
ورزش علوم ، آموزش ، وزير با ژاپن به خود سفر در مهاجراني
براي لازم زمينههاي ايجاد درباره كشور اين فرهنگ و
.كرد توافق فرهنگ حوزه در متقابل شناخت و مبادلات گسترش
تاداموري" و مهاجراني دكتر گفتوگوي جريان در توافق اين
.شد حاصل "اوشيما
گسترش ضرورت بر همكاري ، مختلف زمينههاي بررسي با طرف دو
.كردند تاكيد توكيو - تهران بين فرهنگي مناسبات
در كه "نارا" تاريخي شهر از همچنين سفر اين در مهاجراني
در 555 است ، بوده ژاپن امپراتوري مقر ميلادي سال 694
معبد از ديدار هنگام وي.كرد ديدار توكيو غرب كيلومتري
مذهبي مراكز قديميترين زمره در كه "توداجي" ساله 1300
.كرد گفتوگو بودايي پژوهشگران از برخي با است ، ژاپن
به ژاپن از بازگشت مسير در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
هنرهاي موزه از مالزي ، در كوتاهي توقف در شب شنبه ايران ،
.كرد ديدار كشور اين اسلامي
براي را ايران اسلامي جمهوري آمادگي ديدار ، اين در وي
كشور دو موزههاي ارتباط توسعه و مالزي با همكاري گسترش
.كرد اعلام
در دانشآموزان تحصيلي پرونده مشكلات به
ميشود رسيدگي مدارس
مشكلات به :فرهنگي علمي گروه
سياست اجراي جهت در آموزان دانش تحصيلي پروندههاي
به رسيدگي در تسريع و اداري روابط تسهيل تمركززدايي ،
.شد رسيدگيخواهد مدارس در پروندهها ،
:داد گزارش ديروز پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط
همكاري با است موظف مدرسه مدير جديد ، براساسشيوهنامه
از پس ماه يك تا حداكثر آموزشيذيربط و اداري كاركنان
را آموزان پروندههايدانش تحصيلي ، نيمسال يا سال شروع
و قوانين رعايت عدم مواردي در چنانچه كرده ، بررسي
.كند اقدام نقص رفع به نسبت شد ، مقرراتمشاهده
قبل تحصيلي سالهاي به مربوط پرونده نقص كه صورتي در
مدرسه مدير شود ، مشخص مذكور مهلت ازانقضاي بعد يا و باشد
كميسيون در طرح براي دانشآموزرا تحصيلي وضع گزارش بايد
.كند ارسال پرورش و آموزش اداره به خاص
:اصفهان در جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
صنعت اتكابه طريق از اسلامي ، كشورهاي بين روابط
است گسترش قابل دوستي و صلح توسعه و توريسم
اصفهان در جهانگردي جهاني اجلاس در جهان كشور 30
دارند حضور
جهانگردي ، و ايرانگردي سازمان رئيس :علميفرهنگي گروه
را اسلامي كشورهاي جهانگردي وزراي اجلاس اولين برگزاري
به علاقمندان تردد تسريع براي لازم شرايط زمينهساز
.دانست اسلامي كشورهاي
كه معزالدين محمد اصفهان ، از همشهري خبرنگار گزارش به
توسعه ميگفت ، سخن اصفهان در خبرنگاران با ديروز عصر
و توريسم صنعت به اتكا با را اسلامي كشورهاي بين روابط
.كرد اعلام كشورها اين بين دوستي و صلح توسعه
را شرايط اين خاتمي آقاي دولت تنشزدايي سياست:گفت وي
كشورهاي بين روابط توسعه با بتوانيم تا آورده فراهم
.آوريم فراهم را بخش اين اقتصادي زمينه اسلامي ،
آثار اين:افزود كشورمان ديدني آثار به اشاره با وي
مهندس.باشد اسلامي كشورهاي از بسياري پاسخگوي ميتواند
تردد زمينهساز را مشترك اعتقادات و واحد دين معزالدين
.كرد ذكر كشورها اين بين
روابط به اشاره با جهانگردي ، و ايرانگردي سازمان رئيس
امر اين خاورميانه ، كشورهاي با ايران اسلامي جمهوري خوب
و دانست توريسم توسعه براي جدي برخورد ضروريساز را
اسلامي كشورهاي بين تردد در بايد كه داريم اعتقاد:افزود
.شود تسريع
قابل توانمندي از برخورداري براي اميدواري اظهار با وي
حد در هتلهاي ساخت براي اسلامي كشورهاي قبول
عضو كشورهاي سرمايهگذاران جذب بينالمللي ، استانداردهاي
يكي ايران ، در هتل ساخت براي را اسلامي كنفرانس سازمان
و ايرانگردي سازمان رئيس.كرد ذكر اصفهان اجلاس اهداف از
ارزان تورهاي تعريف با اميدواريم:گفت همچنين جهانگردي
كشورهاي از بيشتري جوانان اجلاس پي در بتوانيم قيمت ،
.كنيم دعوت ايران به اسلامي
وزراي اجلاس از پس كه كرد پيشبيني معزالدين محمد
در بلندتري قدمهاي اصفهان در اسلامي كشورهاي جهانگردي
ايران بيشتر ، تسهيلات ايجاد با و شود برداشته كشور
زيادتري استفاده كشورها اين جهانگردي منابع از بتواند
.بنمايد
به اشاره با كشورمان جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
اجلاس در شركت براي جهان كشور از 56 آمده عمل به دعوت
اين در عراق كشور جمله از كشور به 30 نزديك گفت اصفهان
.كرد خواهند شركت اجلاس
برگزاري با همزمان را جهان در جهانگردي هفته برگزاري وي
وزراي از برخي شركت عدم براي عاملي اصفهان اجلاس
گرفتاريهاي سبب به اصفهان در اسلامي كشورهاي جهانگردي
عمدهاي شخصيتهاي البته افزود و دانست هفته اين به مربوط
اتاق رئيس اسلامي ، كنفرانس سازمان دبيركل جمله از
اسلامي تكنولوژي موسسه مديركل اسلامي ، كشورهاي بازرگاني
.دارند شركت اجلاس اين در وزرا با همراه..و
كرد اميدواري اظهار جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
و خود حمايتهاي و بگيرد جديتر را جهانگردي بخش دولت
و ثابت جريان يك كه كند بهشكلي را لازم سياستگذاري
.آيد بوجود كشور در مستمر
وزراي سهروزه اجلاس برگزاري به اشاره با پايان در وي
اين اصناف برخورد ، اصفهان در اسلامي كشورهاي جهانگردي
و دانست شهر اين توريست جمعيت افزايش زمينهساز را شهر
.شد خصوص اين در آنان پيش از بيش همكاري خواستار
جديدواستفاده تحصيلي سال فرارسيدن با همزمان
بررسي و نقد آموزشي كمك كتابهاي از دگرباره
ايران در درسي كمك كتابهاي انتشار وضعيت
كمك كتابهاي از معلمان بهرهبرداري چگونگي به نگاهي با
يادگيري -ياددهي امر در درسي
;سرآغاز
تكميلي تحصيلات ساختمان درسي ، كمك كتابهاي ناشر يك *
و خريداري هنگفتي قيمت با تهران در دانشگاههارا از يكي
اين در كتابفروشي ساده مغازه يك كه خود سابق مكان از
.كرد مكان نقل مكان اين به بود ، خيابان
سال سه در اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت آمارهاي طبق *
تنوع لحاظ از ايران در كتاب انتشار ميزان بالاترين گذشته
اين.است داشته اختصاص درسي كمك كتابهاي به شمارگان ، و
،"مجيد قرآن" مجموع از حتي گذشته ، سال در آمار
بهطور همواره كه شده چاپ "حافظ ديوان" و "نهجالبلاغه"
گذشته سال ده چند در چاپي آثار شمارگان بالاترين آئيني
بار ، اولين براي و رفت فراتر است ، كرده خود آن از را
سه مجموع از شده ، چاپ درسي كمك كتابهاي شمارگان مجموع
"ادبيات" و "دين" حوزه كتابهاي ساير نيز و يادشده كتاب
.شد افزونتر
كه گرفته ، رونق آنچنان درسي ، كمك كتابهاي نشر و چاپ *
انديشه و علم حوزههاي در پركار و خوشنام ناشران از برخي
زمينه در خود اقبال اثر ، دو يكي چاپ با نيز ادبيات و
چند انتشار از حتي و زدهاند محك را درسي كمك كتابهاي
وزين انتشارآثار براي كمكي عنوان به زمينه ، اين در اثر
نيز موفقيتهايي به راه ، اين در و گرفتهاند بهره خود
.شدهاند نايل
بازرسي و نظارت هيچگونه آثار ، اين نشر و برچاپ چون *
كه معدودي ناشران غيراز به نميشود ، اعمال فني و علمي
طبقهبندي استاندارد ، :خودشان قول به يا و) برتر كتابهاي
بنگاههاي و موسسات اكثر ميكنند ، منتشر (...و مدون شده ،
منتشر را اعتنايي قابل آثار ناشر ، مولفان يا و انتشاراتي
بازاري آشفته زمينه ، اين در عبارتي ، به و نميسازند
.است آمده فراهم نقص و پرعيب
ويژه نظارتهاي اعمال جاي به پرورش ، و آموزش وزارت *
در و شده ميدان وارد نيز خود كتابها ، اين نشر و برچاپ
با يا و ستادي كل ادارات بعضي توسط حتي و -زمينهها برخي
را متعددي كتابهاي -خصوصي ناشران از غيرمستقيم بهرهگيري
نشر و چاپ به ميتوان آنها جمله از كه است ساخته منتشر
سوم و ابتدايي پنجم رياضيات شده استاندارد سوالات
چاپهاي در نسخه هزار افزونبر 600 تيراژي با) راهنمايي
.كرد اشاره ارزشيابي و سنجش كل اداره توسط (متعدد
تاكيد و دانشآموزان آموختههاي از ارزشيابي غلط نظام *
توسط معلومات دهي بازپس و حفظ بر اندازه از بيش و صرف
عوامل از ،"ابتكار" و "نوآوري" ،"خلاقيت" حذف و شاگردان
'پديده وجود نهايت در و دانشآموزان نمره در تاثيرگذار
متوسطه ، دوره تحصيلات پايان در كنكور نام به آسايي غول
حلالمسايل و غيرعلمي درسي كمك كتابهاي از استفاده فرهنگ
اسفبارتر آغازي متاسفانه ، مساله ، اين و ميكند ترويج را
و مدرسه در كودكان آموزش نخست سالهاي به كه آغازي.دارد
كه آن جاي به كه است اين آن ، و ميگردد باز ابتدايي دوره
كتابهاي محتواي در دقيق تفكر و تعمق به را كودكانمان
اطلاعات دادن بازپس و كردن حفظ به را آنها واداريم ، درسي
مكرر و مكرر كردن حل يا و كتابها اين در شده نوشته
و آلوده است ذهني نتيجه ، و ميدهيم سوق شده ذكر تمرينهاي
.نيست اصلاح قابل راحتي به كه شده ، دستكاري
ضرورت شد ، اشاره آنها به سرآغاز اين در كه نكتهاي شش
در درسي كمك كتابهاي انتشار امر چگونگي به توجه و دقت
امر در كتابها اين از معلمان بهرهبرداري وضعيت و ايران
در نيز ما و ميشود يادآور ديگر بار را يادگيري -ياددهي
و نقد به را مقوله اين كرد ، خواهيم سعي نوشتار ، اين
باز را درسي كمك كتابهاي مختلف ابعاد و بكشانيم بررسي
.بنمايانيم
مجدفر مرتضي
مقدمه
آموزشي پديدههاي از يكي عنوان به درسي ، كمك كتابهاي
پرورش و آموزش عرصه انديشهورزان پيوسته برانگيز ، سوال
متفاوتي صورتهاي پديده ، اين.است فراخوانده چالش به را
در حاضر ، حال در آنچه.است داشته كشورها ديگر و ايران در
توليد است ، توجه مورد آموزشي لحاظ از پيشرفته كشورهاي
اصلي ، تلاش ايران ، در ولي است ، (Work book) كار كتابهاي
نيز و مسايل به پاسخگويي گام به گام راهنماي پديدآوري بر
.است شده استوار سوال نمونه ارائه
به تفكر ، و انديشهورزي با دانشآموزان كار ، كتابهاي در
حالي در ميپردازند ، خود تكاليف انجام و درسي فعاليتهاي
به لحظه دانشآموزان ، صرف ، كمكدرسي راهنماهاي در كه
.هستند حافظهپروري پديده به احترام و تعظيم حال در لحظه
انديشه جاي به نويسنده ايراني ، كمكدرسي كتابهاي اكثر در
و انديشهسازي كار ، كتابهاي در ولي مينشيند ، دانشآموز
هرحال به.ميگيرد قرار توجه مورد تحريكانديشهها ،
غالب بهطور ايراني ، درسي كمك كتابهاي بازار در آنچه
اوليه اصول و انديشهورزي هرگونه فاقد ميشود ، عمده
.است آموزشي كتابهاي تدوين
تاريخچه
سال 1986 ، از خود ، نوين مفهوم با درسي ، كمك كتابهاي
"آموزشي بستههاي" چارچوب در را خود موجوديت
يا درسي كمك كتابهاي تفكر ، اين براساسبازيافتهاند
شده برنامهريزي مجموعههايي دانشآموزان ، كار كتابهاي
آموزشي بسته يك گانه اجزاي 27 از يكي عنوان به كه هستند
و صنايع حرفهاي توليدكنندگان يا معلمان توسط
آموزشي محصولات بازار به و توليد آموزشي ، نرمافزارهاي
ما آموزشي ، بسته گانه اجزاي 27 درون در.ميشوند عرضه
استاندارد سوالات مجموعه" عنوان تحت عناصري وجود شاهد
ولي هستيم ، "نشده استاندارد پرسشهاي مجموعه" نيز و "شده
و شده استاندارد سوالهاي نمونه عاقلي ، آموزشكار هيچ
اختيار در شده چاپ و كامل صورت به را خود نشده استاندارد
سوال ، داشتن اختيار در با كه چرا نميدهد ، قرار فراگيرانش
و حافظه و ميشود زايل دانشآموزان تفكر و خلاقيت قوه
-است تقدير و ستايش قابل درجاتي تا البته كه -آن تقويت
.ميگيرد قرار توجه مورد ارزش عنوان به
و تا 1986 سال 1920 از جهان ، در درسي كمك كتابهاي توليد
بوده زيادي نشيبهاي و فراز شاهد خود ، طولاني دوره طي در
دهههاي وضعيت با زيادي شباهت آن ، اوليه دورههاي در و
مشاهده درسي كمك كتابهاي زمينه در كشورمان چهل و سي
.ميشود
چاپ با شمسي ، پنجاه دهه اوايل نيز و سيوچهل دهه در
انتشار ما ، ها ، جامعه"عمومي معلومات" و ها"حلالمسايل"
كتابها ، اين در.كرد تجربه را كمكدرسي كتابهاي نخستين
تمامي ميشد ، داده پاسخ درسي كتابهاي سوالهاي تمامي
و ميشد حل تمرين و مساله شماره و صفحه ذكر با مسايل
محض دهنده انتقال و كننده رونويسي نقش تنها دانشآموز ،
كمك كتابهاي اين.داشت برعهده را درس كلاس به نوشتهها
آموزشي نظام تنومند درخت پيكره بر مهلك ضربهاي درسي ،
فرهيختگان بيسوادي" ريشههاي فيالواقع و بود كشور
چاپ همچنين.شد نهاده بنيان زمان همين از "مدرسهاي
مهم ، آزمونهاي و كنكورها براي جواب با سوالهايي نمونه
حتي و حلالمسايلها چاپ نيز و گزينهاي چند تستهاي
و مسخره شكل به انگليسي جملات و واژهها تلفظ چگونگي
كتابهايي در..و "تيبل ايز دت":همچون مبتذل بسيار
شروع تا و پنجاهآغاز دهه اوايل در "گريددانگليش" همچون
.كرد پيدا ادامه اسلامي انقلاب
حلالمسايلها چاپ اسلامي ، انقلاب پيروزي نخست درسالهاي
ميداد ، ارائه را كتابها سوالهاي پاسخ كه كتابهايي و
و ناشران ولي.كرد پيدا ادامه سال چندين تا و شد ممنوع
در و كردند حل نيز را مشكل دست ، اين چيره نويسندگان
سوالها ، همه ،"تمرين نكته ، درس ، ":همچون قالبهايي
دادند پاسخ بود ، آمده كتاب در كه را تمريناتي و مسالهها
.دادند ارائه نشر بازار به را محتوا همين با كتابهايي و
و قانوني صورت به (دهه 60 اوايل و اواسط) سالها اين در
:داشتند جذابي عنوانهاي كه شد منتشر كتابهايي رسمي ،
با استانها ، تمام در كشور تمام اخير سال سوالات 20 نمونه
چيز همه ميكنيم ، تضمين را شما قبولي درس هر از سوال 50
...و تيزهوشان ورودي آزمونهاي سوالات شيمي ، در قبولي براي
كمك و درسي كتابهاي انتشار ميآمديم ، پيش به هرچقدر
آغازين سالهاي از.ميشد آشفتهتر و بيضابطهتر درسي
سوالات به مستقيم پاسخگويي در محدوديت دليل به دهه 70 ،
فقط كه آوردند روي كتابهايي چاپ به ناشران كتابها ،
-سالها اين در.باشد شده حل كه آن بدون بود ، "سوال نمونه"
كتابهايي -دارد ادامه تمام رونق و شدت با هم هنوز كه
و فريبنده عناوين و اسمها داشتن كنار در كه آمد ، پديد
شده ، طبقهبندي گام ، به گام تفكر ، و انديشه:همچون ظاهري
وظيفه بودندو "انبار" تنها و تنها...و شده استاندارد
با رياضيات در مثلا و پيدرپي كه بود سوالهايي ذكر آنها
پشت موضوع ، يك در مساله صورت اعداد كردن جابهجا و تعويض
كتابها ، اين در شده ذكر سوالهاي.ميشدند رديف سرهم
به معلمان توسط تمرين ارائه براي هستند و بودند ابزاري
كتابهاي از فراگيران بيشتر هرچه دورماندن و دانشآموزان ،
در حتي و كتابها اين در شده ذكر سوالهاي غربت و درسي
.آنها محتواي از امتحان برگزاري موارد خيلي
درسي كمك كتابهاي پديده تا 1965 ، سالهاي 1960 در اگرچه
برنامهاي آموزش شيوه به توليد يافته ، توسعه كشورهاي در
در و شيوه اين با فراواني كتابهاي و كرد تجربه را
بعدها و شد توليد غيرايراني فراگيران براي مختلف موضوعات
آموزش مكتوب متون شخصي ، كامپيوترهاي توسعه و آمدن باپديد
و پلكاني نرمافزارهاي به را خود جاي برنامهاي ،
از غير به امروز ، تا ولي داد ، كمكدرسي شده طبقهبندي
و كتاب گسترده توليد شاهد شمار ، كم و محدود بسيار موارد
براي درسي موضوعات در شده برنامهريزي نرمافزار يا
تبليغات در ما كه است درست.نبودهايم ايراني كودكان
شده ، طبقهبندي عبارات و واژه تلويزيوني ، راديو بيامان
ولي ميشنويم ، زياد را..و شده نكتهبندي استاندارد ،
نگاه با كمكدرسي ، كتابهاي هنوز كه است اين واقعيت
با و دانشآموزي ميليوني گروههاي كميت به كاسبكارانه
آثار اين بالقوه مخاطبان درصدي دو يكي خريد به اميد
كه يافت درسي كمك كتابي ميتوان ندرت به و ميشود توليد
يا "نمونهها" دانشآموزان ، از متفاوتي گروههاي براي
.باشد داشته مختلفي هاي"ورژن"
شده برنامهريزي آموزشهاي يافتن راه و نكته براين علاوه
به ويژه توجه اكنون درسي ، كمك كتابهاي توليد فرآيند در
و گرافيكي قابليتهاي از استفاده رنگها ، روانشناسي
نيز و شستشو ، قابل مقواي و كاغذ از بهرهگيري تصويرسازي ،
در درسي كمك كتابهاي توليد در "بازي" عنصر فراوان كاربرد
به.است يافته تعمق قابل جايگاهي يافته ، توسعه كشورهاي
مطالب محتواي مستقيم آموزش از كه را كودكي ديگر ، عبارت
انجام و منزل و مدرسه در آنها تكرار و درس كلاس در درسي
آمده ، ستوه به درسي ، كمك نيز و درسي كتاب تمرينهاي
نميكنند ، برانگيخته پديدهها ، همين با مجددا و ديگربار
بود نخواهد مقدور و بوده غيرممكن برانگيختگي چنين كه چرا
بازي ، كردن لحاظ و غيرمستقيم آموزش در دقت ميان ، اين در و
آموزشها ، اين در كودك تصورات و احساسات به توجه و تفريح
تجلي هم بهتر كمكدرسي كتابهاي در ميتواند البته كه
.ميكند پيدا ديگري معناي يابد ،
خلاقيت پرورش و كمكدرسي كتابهاي
پيشخوان روي بر موجود درسي كمك كتابهاي ميگويند عدهاي
و پرسش سوالها ، نمونه شامل عمدتا چون كتابفروشيها ،
پرورش در عنوان هيچ به است ، تكراري مسالههاي و پاسخها
.نميكنند ايفا را عمدهاي نقش دانشآموزان ، خلاقيت
درسي كمك كتابهاي ميتوان ديدگاه ، اين رد براي اگرچه
در شده چاپ كتابهاي ميان از شاهد عنوان به را چندي
كتابهاي كه پذيرفت بايد مجموع در ولي داد ، ارائه كشورمان
واقع در و نميكنند خلاقيت پرورش به كمكي هيچ موجود ،
جز اكثرا كه كتابها ، اين تكراري محتواي در ،"خلاقيت"
و "حبس" نيست ، ديگري چيز نامرتب ، و شده جمعآوري سوالاتي
.ميشود "فوت" حتي
مرتبا هستند ، منفعل عمدتا دانشآموزان كتابها ، اين در
را آنها جواب يا و دهند پاسخ تكراري پرسشهاي به بايد يا
معلمان خلاقيت براين ، علاوه.كنند وارد خود دفتر در
مييابد كاهش روز به روز هم كتابها اين از كننده استفاده
به و آنها سوالات به متكي را خود همواره معلمان اين و
سوالات شماره و صفحات شماره دربند و اسير عبارتي ،
اين مسايل حل براي محض بودن مجري از غير به و ميبينند
.نميدهند انجام ديگري كار هيچ كتابها ،
ادامهدارد
درباره وزيارت حج سازمان مهم اطلاعيه
سال 1379 تمتع حج مشمولان
يكشنبه روز زيارت و حج سازمان :فرهنگي علمي گروه
تشرف مشمولان سال 1379و حج برنامهمقدماتي دراطلاعيهاي ،
.كرد اعلام را
:بود خواهند تشرف مشمول زير افراد اطلاعيه اين براساس
آذرماه عمومي نام ثبت توماني هزار اسناد 800 صاحبان (الف
آنان بانكي اسناد قرعه ليست راست سمت رقم كهدو سال 1377
، 41 ، 79 ،. ، 32 ،.، 18 ، 9، 82 ، 5.شمارههاي 92 ، 2 به
، 39 ، 46 ، 83 ، 75 ، 84 ، 90 ، 63 ، 73 ، 50 ، 14 ، 21 ، 35 ، 27 2 ،
.ميشود ختم و88 67 ، 78
به سال 1363 تمتع حج نام ثبت سند كه افرادي تمامي (ب
در نفره دو ريال يا520000 و نفره يك مبالغ 270000ريالي
.دارند دست
كرده شركت سال 1360 عمومي نام ثبت در كه افرادي تمامي (ج
در دونفره ريالي يا 380000 نفره يك ريالي سندهاي200000 و
.دارند دست در
نام ثبت كاروانها در گذشته سنوات در كه افرادي تمامي (د
از آنان حج سند واصل نشدهاند مشرف بهدلايلي لكن كرده
شده تحويل زيارت و حج بهسازمان مربوطه مديركاروان طريق
استانمربوطه زيارت و حج دفتر به آنكه به منوط است
مدير به ارائه براي را لازم تاييديه و كرده مراجعه
.كنند دريافت كاروان در ثبتنام و كاروان
از كاروانها در زايران نام ثبت مهلت اطلاعيه ، اين براساس
جاري مهرماه پنجشنبه 28 روز تا نهممهرماه شنبه روز
كاروانهاي مديران اسامي اطلاعيه ، اين موجب به.بود خواهد
هر سطح در امسال مهرماه هفتم ششمو روزهاي خلال در مجاز
اطلاعيه دراين.شد خواهد اعلام محلي جرايد طريق از استان
(الف) بند تشرف مشمولان:است آمده نياز مورد مدارك درخصوص
(ج) و (ب) بندهاي تشرف مشمولان و اصلي نسخه يك ماده
صفحات تمام تصوير كامل دوسري تمتعو حج سند نسخه هردو
قطعه عكسدارجديد ، 20 شناسنامه اصل انضمام به شناسنامه
مشروط) روشن بازمينه عينك و كلاه بدون رخ تمام در4 عكس 6
(باشد نگذشته ماه شش از بيش عكس گرفتن تاريخ از برآنكه
.كنند تسليم كاروان مدير به را
هنرمند زنان شيشه پشت نقاشي آثار نمايش
نقاشي موزه در
هنرمند زنان از تجليل بهمنظور :علميفرهنگي گروه
موزه در شيشه پشت نقاش زنان آثار از نمايشگاهي كشورمان ،
.است گرفته قرار عموم ديد معرض در شيشه پشت نقاشي
اين در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
عفت احمدي ، زهره عظيما ، مهين خانمها از آثاري نمايشگاه
.است درآمده نمايش به ايراني افسانه و رحيمي
(ع)اميرالمومنين سال مناسبت به و نمايشگاه اين با همزمان
و قاجار دوره به مربوط شيشه پشت نقاشي و خط تابلو 22
فتحالله گيلانيها ، ميرزاعبدالله استادان كار معاصر ،
و فراهاني صمد رحيمي ، امير احمري ، بيوك آغاسي ، قوللر
.است شده گذاشته نمايش به فخار خسرو
جز به همهروزه مهرماه تا 30 ميتوانند علاقهمندان
در واقع نمايشگاه اين از تا 17 ساعت 9 از دوشنبهها
تقاطع از بعد قائدي ، شهيد برادران خيابان سعدي ، خيابان
بازديد شيشه پشت نقاشي موزه ،(تنكابن) نورمحمدي شهيد
.كنند
دوره دختر دانشآموزان از گروهي اعتراض
"معدل شرط" به دانشگاهي پيش
پيش دوره دختر دانشآموزان از گروهي :فرهنگي علمي گروه
دوره تحصيل ادامه براي "معدل شرط" وجود به نسبت دانشگاهي
از گروه اين.كردند اعتراض دانشگاهي پيش مقطع روزانه
براي معدل شرط ظاهرا كه مطلب اين بيان با دانشآموزان
در معدل شرط:افزودهاند است ، پسران از بالاتر دختران
علوم و تجربي 5/11 علوم حداقل 12 ، رياضي علوم رشته
ما نياورند ، پايان كمي را معدل شرط اگر.است انساني 5/10
شرايط ، اين با و دهيم تحصيل ادامه بعدازظهر مجبوريم
دانشآموزان اين.رفتهاند پيش تحصيل ترك مرز تا كساني
قرار همشهري اختيار در نيز آن از نسخهاي كه نامهاي در
ورود براي دانشآموزان از بسياري:افزودهاند است گرفته
برنامهريزي بعدازظهرها براي آينده ، سال كنكور به
.كنند شركت شبانه كلاسهاي در نميتوانند و كردهاند
|