مدارس با پرورش و آموزش وزارت
ميكند برخورد متخلف غيرانتفاعي
كودكان فيلمهاي جشنواره از دانشآموزان
نكردند استقبال نوجوانان و
كنيم؟ نگهداري چگونه آلزايمر به مبتلايان از
!پشه صدها مولد انسان خون قطره هر
جهان نامي رياضيدانان با آشنايي
شد ملي اثر زنجان شهردار نخستين خانه
نخستين اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
يافت گشايش جوان شناسان باستان همايش
مدارس با پرورش و آموزش وزارت
ميكند برخورد متخلف غيرانتفاعي
گزارش به پاسخ در پرورش و آموزش وزارت :فرهنگي علمي گروه
از برخي در ضوابط گرفتن دربارهناديده ايرنا فرهنگي گروه
اسلامي خبرگزاريجمهوري براي توضيحي غيرانتفاعي مدارس
.كرد ارسال
با گزارشي در مهرماه 79 دوم اسلامي جمهوري خبرگزاري
مدارس از برخي شده فراموش قانونگرايي ، درس" عنوان
كارشناسان ، خانوادههاو از نقل به "تهران شهر غيرانتفاعي
وزارت توضيح در.داد قرار بررسي مورد را مدارس اين مشكلات
غيرانتفاعي كارشناسان و بازرسان:آمدهاست پرورش و آموزش
ياموسسين موسس نفوذ و عنوان گرفتن نظر در بدون ومسئولان ،
پيگيري را متخلف مدارس تخلفات گزارش غيرانتفاعي ، مدارس
ملاحظهاي هيچگونه بدون تصميمگيري مراجع و كرده
.ميكنند برخورد بامتخلفين
كودكان فيلمهاي جشنواره از دانشآموزان
نكردند استقبال نوجوانان و
و كودكان فيلمهاي جشنواره پانزدهمين :فرهنگي علمي گروه
است شده آغاز اصفهان در جاري هفته ابتداي از كه نوجوانان
.شد روبهرو استان اين مدارس دانشآموزان استقبال عدم با
كه شد خود برگزاري روز چهارمين وارد حالي در جشنواره اين
نمايش به تماشاگر از خالي سالنهاي در فيلمها اكثر
تماشاي به نيز دانشآموزان قبل سالهاي برخلاف و درآمد
.نرفتند فيلمها
پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط مسئول نژاد حسن قاسم
نوبت:گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري به موضوع اين توضيح در
دانشآموزان براي امسال سينما ، سالنهاي در حضور زماني
جشنواره برگزاري در آمده وجود به ناهماهنگيهاي دليل به
با:افزود وي.شد اعلام مدارس به قبل سالهاي از ديرتر
با مهر سهشنبه 26 از ميتوانند مدارس مديران وجود اين
را دانشآموزان بليت ، هر براي شده تعيين قيمت نصف پرداخت
دانشآموزان از گروهي.ببرند جشنواره فيلمهاي تماشاي به
را جشنواره از استقبال عدم دليل اصفهاني شهروندان و
از گروه اين:گفتند و دانستند تكراري فيلمهاي نمايش
در دارد وجود ويدئويي شبكه در اينكه بر علاوه فيلمها
.است آمده در نمايش به هم تلويزيون
كنيم؟ نگهداري چگونه آلزايمر به مبتلايان از
در را ابتدايي اعمال كه پيشرفته بيماري بيمارانيبا
كنند مي آموزي باز مادريد در وولف ماريا مركزآلزايمر
به را زيادي توجه آلزايمر ، به مبتلايان از مراقبت چگونگي
با انسان ميليونها اكنون كه چرا است ، كرده جلب خود سوي
به ونياز ميكنند نرم پنجه و دست بيماري اين مخرب آثار
.دارند مراقبت و نگهداري
كه است دهه دو از بيش نيويورك دانشگاه از "ريسبرگ بري"
عقيده او ميكند ، وتحقيق مطالعه آلزايمري بيماران روي بر
نمو بازگشت مثال با ميتوان را شخصيتي زوال كه دارد
فزايندهاي طور به مبتلا ، شخصشناخت بهتر كودكي دوران
پوشيدن ، لباس سپس و مالي امور با داشتن سروكار قدرت
دست از را نشستن وراست رفتن راه كردن ، صحبت بودن ، خوددار
.ميدهد
زيرا باشد ، توام واحتياط هوشياري بايدبا ديدگاه اين
است ممكن نظر اين اما ندارند ، را كودكان خوي بزرگسالان
ريسبرگ.شود واقع مفيد اشخاص ، اين مراقبان راهنمايي براي
به و كودك يك مانند به آلزايمر حاد مبتلاي يك:ميگويد
و تغذيه تنها او نياز اما.نيازدارد توجه به آن اندازه
.نيست بهداشتي مسائل به رسيدگي
ميخوانيد ، را مطالبي كودكان براي شما:ميگويد همچنين او
دهيد ، انجام نيز بيماري چنين براي را كار اين بايد پس
توجه ، دارند نياز بيماري اين مبتلايان كه چيزي بيشترين
و تحريكات ميتواند سبك نرمشهاي است ، زندهدلي و فعاليت
در آنها ملاقات همچنين دهد ، بيمارراكاهش شخص آشفتگيهاي
.ميبخشد آرامش آنها به بيقراري ، هنگام شبها ،
اعضاي وتوسط درخانه آلزايمري بيماران دوسوم حدود در
تشكيل.باشد دشوار ميتواند واين ميشوند مراقبت خانواده
و ايجادامكانات سبب سال 1979 در آلزايمري بيماران انجمن
در خانوادهها گونه اين اعضاي به كمك براي ابتكاراتي
عملي همياري دارند ، خانوادههانياز اين آنچه.شد آمريكا
بهداشتي مسائل به رسيدگي و استحمام براي كمك.است
روابط تضمين و كفيل يك مانند به روزانه مراقبت بيماران ،
.عاطفي
به بيماران اين از نگهداري ويژه روشهاي آموزش
و بيماران ميان در را ميتواندنگرانيها خانوادهها ،
واشنگتن دانشگاه از تري ليندا.دهد كاهش مراقبانشان
بيماران است ، پرفشار و مشكل اغلب كار اين:ميگويد
انجام نميتوانند باشند داشته دوست بايد كه را كارهايي
به است ممكن ومراقبان ميكند نااميد را آنها اين ، و دهند
.نبرند پي دهند ، انجام دارند دوست آنها هنوز كه چيزي آن
و سرگرمي به زمانهايي دادن اختصاص مهم ، ازنكات يكي
آلزايمر ، به مبتلا پروفسور يك خانواده اعضاي.است تفريح
علاقه روزنامهها جدول حل به چقدر او كه اين يادآوري با
انواع آنها يافتند ، آور نشاط و محرك فعاليتي ميورزيد ،
هنوز او كه يافتند را كودكان جدولهاي از گوناگوني
روشها شما:ميگويد تري.كند حل را آنها ميتوانست
اين سپس و بدهيد بيماران اين مراقبان به را وايدههايتان
گذشته روز ما گفت خواهند خانه ، به بازگشت هنگام بيماران
خوش چنين بودكه مديدي مدت و گذرانديم خوب بسيار را
.نبودهايم
ونشاط محرك فعاليتهاي انجام و عاطفي پيوندهاي گسترش:پس
به ابتلا از پيشگيري در موثر بسيار راههاي از فكري آور
.است بيماري اين
آمريكن ساينتيفيك:منبع
لادن اميرحسين:ترجمه
!پشه صدها مولد انسان خون قطره هر
كجاييد ، اهل يا و هستيد كسي چه شما نيست مهم اصلا
چند هر كرده ، انتخاب را شما پشه است ، معلوم كه اينطور
.ميكرديد آرزو را اين خلاف
بيش در و جهان نقاط تمام در آنهاهستند جا همه پشهها
پشه يك حداقل حتما جا همه.ميشوند يافت گونه از 2500
.ميشود ديده
شما ماده پشه متاسفانه اما ندارد ، دوست را پشهها هيچكس
ميدانستيد آيا ماده؟ پشه بله ماده؟ پشه.دارد دوست را
اين به نه.است درست ميزنند؟ نيش ماده پشههاي فقط كه
خون به توليدمثل براي چون بلكه هستند ، شما دشمن كه دليل
چگونه را خود طعمه ماده پشه ميدانيد آيا.نيازمندند
را طعمههايش و است ماهري گزينشگر پشه اين برميگزيند؟
خود قرباني يافتن براي ابتدا او.ميكند انتخاب دقت با
شاخكها در اندامها اين ميكند ، استفاده حسي اندامهاي از
درجه رطوبت ، آنها ، كمك با پشه.دارند قرار پشه پاهاي و
را شما لباس در رفته بكار شيميايي مواد و بدن حرارت
فرو را خود نيش بودن مناسب صورت در و ميكند بررسي
پشه كه هستيد خاصي فرد باشيد ، داشته بخاطر فقط.ميكند
.است انتخابكرده را شما
بدن گوشت روي آرام خيلي يافت ، را خود طعمه پشه كه زماني
.ميشكافد خود مكشي اندام با را بدن پوست و مينشيند او
است پشه دهان مكشي ، اندام چيست؟ مكشي اندام بپرسيد شايد
شش داراي عضو اين.است شده واقع او چشمان زير درست كه
را تيز زايده شش اين دفعه ، يك پشه.است مانند سيخ زايده
خوني رگ به اگر و ميكند فرو پوست درون به خنجري همچون
و ميخورد غذا سير دل يك دقيقه ، يك حدود كند ، برخورد
كه ميدهد رخ بيسروصدا و سريع آنقدر اتفاقات اين تمام
.است افتاده اتفاقي نشويد متوجه حتي شايد
از ناشي خارش واقع در ميخارد؟ پشه گزيدگي محل چرا
خون با پشه ، دهان بزاق تركيب دليل به بلكه نيست ، گزيدگي
زماني.كند جلوگيري مكيدن هنگام آن شدن لخته از تا است
.است رفته پشه ميشود ، شروع خارش كه
به دلچسبش غذاي صرف از پس پشه ميافتد؟ اتفاقي چه بعد
استراحت براي مكاني دنبال تنها و ميشود خسته شدت
ميشود ، سنگين بسيار شما خون خوردن با پشه.ميگردد
انتخاب را محلي سنگ ، يا ديوار درختان ، برگ روي بنابراين
قطرهخون يك فقط.كند تخمريزي آرامي به تا ميكند ،
!ميشود پشه تخم صدها توليد موجب انسان ،
پايان به آنها جفتگيري كجاست؟ نر پشه پس ميپرسيد حتما
جفتگيري.نميگردد ماده پشه اطراف ديگر نر ، پشه و رسيده
ماه دو تا يك طي در ماده پشه.ميشود انجام گزيدن از قبل
تمامي.ميكند تخمريزي بار پنج تا چهار خود ، زندگي
آب در را خود رشد اوليه مراحل ماده ، چه و نر چه پشهها ،
از آب بدون تخمها واقع در.ميگذرانند آن مجاورت در يا
به سال تا 5 قادرند تخمها اين گرچه نميآيند ، بيرون تخم
كه است دليل همين به.ببرند بهسر خشكي در آب انتظار
.ميشود پشه زيادي تعداد توليد موجب شديد ، بارانهاي
ما؟ آزردن براي تنها شد؟ آفريده پشه چرا چرا؟ اما
گلها شهد در نر پشههاي.نيست اين اصلي دليل احتمالا
حين در آنها كه معتقدند دانشمندان برخي و ميكنند زندگي
را گلها گردهافشاني عمل ديگر ، گل به گل يك از پرواز
.ميدهند انجام
بهروش نفيسه:ترجمه
جهان نامي رياضيدانان با آشنايي
( ميلادي 1596- 1650) دكارت رنه
كلام است چنين ".هستم آسايش و آرامش خواستار فقط من" *
تغيير و جديد راههاي در رياضيات راهنمايي افتخار كه مردي
رنه.است بوده وي نصيب رياضي علم تاريخ از كاملي سير
رياضيدان و فيلسوف و متفكر بزرگترين واقع در دكارت
و فلسفه.ميآيد شمار به رنسانس دوره در فرانسوي
بطلميوس نجوم و ارسطو فلسفه اساس او ، رياضي نظريههاي
ايجاد دكارت ، علمي دستاورد مهمترين.زد هم به را يوناني
عنوان به)آن نتيجه اصليترين كه بود ، تحليلي هندسه خلق و
تبيين و توضيح از بود عبارت (هندسه در جبر استعمال
عصر در رياضي فيزيك كه رياضيات ، وسيله به طبيعي نمودهاي
ساير در دكارت.است آن انواع از مثال شايستهترين حاضر ،
نيز ، جبري معادلات نظريه جمله از رياضيات شاخههاي
اين تا او قضاياي از بسياري از و دارد متعددي قضاياي
كتب ازميشد استفاده دانشگاهي رياضي كتب همه در اواخر
كتاب فلسفه ، اصول تحليلي ، هندسه كتاب ميتوان او معروف
پايههاي كه برد نام را پاسيون معروف رساله و انسان
.ساختند استوار فلسفه ، و نجوم رياضيات ، براي جديدي
( 1601ميلادي- 1665) فرما پير
اكتشافات كه است هفدهم قرن رياضيدانان بزرگترين از يكي *
نام اعداد ، نظريه در بويژه رياضي ، مختلف شاخههاي در او
اين.است ساخته جاويدان علم تاريخ در ابد براي را وي
غربي جنوب) دولوماني بومون در سال 1601 در بزرگ نابغه
احراز براي را خود تحصيلات بعدها او.شد متولد (فرانسه
شهر تحقيق قاضي سالگي سي در و داد ادامه قضاوت مسند
در پادشاه مشاور سمت به سال 1648 در او.شد فرانسه تولوز
هفده مدت به را سمت اين و گرديد تعيين تولوز شهر پارلمان
حقيقت در او ، رياضي اكتشافات زمان آن در.بود دارا سال
به وي كه بود خالصي عشق از ناشي و بودهاند او تفريحات
رياضيدان شاهزاده را او حق به كه پيرفرماداشت رياضيات
در كه عمدهاي نقش بر علاوه ناميدهاند ، غيرحرفهاي
و احتمالات حساب و ديفرانسيل حساب تحليلي ، هندسه پيشرفت
استعمال مورد در نيز را عميقي تجسسات داشته ، غيره
.است داده انجام نور مبحث بويژه و ديگر علوم در رياضيات
زاهدي رامين دكتر :گردآورنده
شد ملي اثر زنجان شهردار نخستين خانه
به مربوط (شهدا موزه) "توفيقي" بناي :فرهنگي علمي گروه
(رجي خرابه) بالا غريبيه محله در واقع قاجار دوره اواخر
ايران ملي آثار فهرست در شماره 2664 با زنجان شهرستان
.گرفت قرار
بنا اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
شهردار نخستين توفيقي خان اكبر علي مرحوم مسكوني منزل
.است بوده زنجان شهر
بناهاي باني كه بوده زنجان استان خير افراد از وي
.ميباشد...و كشتارگاه رختشويخانه ، همچون عامالمنفعه
در آجري گرد ستونهاي با اول طبقه تالار آمده پيش حجم
هر نظر ورود بدو در كه است نكاتي از بنا اين ورودي قسمت
قسمت پركارترين بخش اين.ميكند جلب خود به را بينندهاي
.است ساختمان اين نماي
از پس استان شهيد بنياد سوي از حاضر حال در بنا اين
شهدا موزه صورت به بخشي استحكام و بازسازي مرمت ، انجام
.است گرفته قرار بهرهبرداري مورد
نخستين اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
يافت گشايش جوان شناسان باستان همايش
صبح جوان باستانشناسان همايش نخستين :فرهنگي علمي گروه
سازمان رئيس اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير حضور با ديروز
پيشكسوتان و پژوهشگران دانشگاه ، اساتيد فرهنگي ، ميراث
اجتماعات تالار در رشته اين دانشجويان و باستانشناسي
.يافت گشايش ايران ملي موزه
طي همايش اين گشايش مراسم در مهاجراني عطاءالله دكتر
انسان جستجوگري روح با باستانشناسي:اظهارداشت سخناني
.دارد نزديك رابطهاي
انسانها حال و گذشته كه است علمي باستانشناسي:افزود وي
در انسان روح ابعاد:گفت وي.ميدهد پيوند يكديگر به را
خوبي به گرايش و زيبادوستي نيايش ، جستجوگري ، قلمرو چهار
روحيه مهم ابعاد از اخلاق و هنر دين ، علم ، و است معطوف
.ميرود شمار به بشر
با باستانشناسان:كرد تصريح اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
در را انسان هستند ، ما نياكان زندگي محصول كه آثاري كشف
حضور مهاجراني.ميدهند قرار تاريخ و هويت از شكوهي مقابل
براي بستري را مدارس درسي كتابهاي در شناسي باستان پررنگ
خويش تاريخي و فرهنگي هويت درباره جوان نسل آگاهي ارتقاي
.خواند
با ميكوشند جديد هزاره در دنيا پيشرفته جوامع:گفت وي
.سازند هموارتر را خود پيشرفت زمينه فرهنگ به بيشتر توجه
براي فرهنگي ميراث سازمان از اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
خواستار و كرد قدرداني جوان شناسان باستان همايش برگزاري
وي.شد كشور در "جوان باستانشناسان ملي كانون" تشكيل
و كارشناسي نياز به توجه با تخصصي دانشكدههاي تاسيس
رئيس بهشتي سيدمحمد.كرد ارزيابي مثبت را جامعه منطقي
اظهار سخناني طي همايش اين در نيز فرهنگي ميراث سازمان
ظرفيت شناسي باستان اندازه به رشتهاي هيچ:داشت
در و ندارد را ناشناخته عرصههاي در كنكاش و مولدبودن
تلاش و ميكنيم حركت قلمرو مرزهاي در همواره علم اين
سيدمحمد.شد اضافه قلمرو آن به جديدي دانستههاي ميشود
درفرهنگ شناسي باستان دانش متاسفانه:افزود بهشتي
اين تا شده سبب امر همين و است ناشناخته ما عموميجامعه
به ايران از وي. نكند راپيدا خود واقعي جايگاه علم
: وگفت كرد ياد جهان شناسان باستان بهشت عنوان
امري باستاني مناطق در عمراني طرحهاي مناسب نحوهاجراي
.ميرسد نظر به ضروري
علمي اخبار
|
است بيشتر چاق كودكان در دوم نوع ديابت به ابتلا خطر
ميشود ديده چاقي به مبتلا بزرگسالان در دوم نوع ديابت
در.است رشد حال در هم وزن اضافه داراي كودكان در ولي
قادر از ناشي كه اول نوع ديابت به فقط كودكان گذشته ،
اما ميشدند ، دچار است ، انسولين ساختن به بدن نبودن
قادر بدن آن در و است چاقي از ناشي كه دومهم نوع ديابت
كودكان در ، نيست فربه بدن براي كافي انسولين تامين به
ديابتيهاي انجمن اعضاي از يكي.ميشود ديده رشد حال در
از 20 بيش كه بالا به سال كودكان 10":ميگويد امريكا
بيماري به ابتلا سابقه و هستند طبيعي وزن از چاقتر درصد
دكتر به بايد است ، شده ديده خانوادهشان در هم دوم نوع
.گيرند قرار آزمايش مورد لزوم صورت در و كنند مراجعه
اسپانيا ، پرتغال ، جنوبي ، امريكاي آفريقا ، مناطق چاق كودكان
خطر معرض در آرام اقيانوس سواحل جنوبي نواحي يا و آسيا
بيماري ، اين از جلوگيري براي چاره بهترين.هستند جديتري
دكتر.آنهاست شدن چاق از جلوگيري و كودكان فعاليت افزايش
را كودكانتان":ميگويد بوستن ديابت مركز از موسس ، آلن
"!كنيد جستوخيز و دويدن به تشويق
زندوكيلي راحله :ترجمه/ دايجست ريدرز :منبع
شد شناسايي ميكروبي جديد دوگونه
متخصص شجاعي ، حسن دكتر توسط ميكروبي جديد دوگونه
پزشكي علوم دانشگاه علمي هيات عضو و باليني ميكروبشناسي
.شد ثبت و شناسايي شهركرد ،
اين:گفت شجاعي دكتر شهركرد ، در همشهري خبرنگار گزارش به
نام به ميكروبها ، از گروهي به متعلق ميكروبي دوگونه
متعلق نيز جذام و سل بيماري عامل كه است باكتريوم مايكو
خانواده اين اينكه به اشاره با وي.است خانواده همين به
از ميكروب دو اين اول گونه:گفت دارد ، عضو ميكروبي 80
آن تحقيقاتي كار و بود شده جدا كودك ، يك دست پوستي ضايعه
در فيل يك مرگ باعث كه دوم گونه و انجاميد طول به سال 3
سال با 3 و شده جدا فيل بدن از بود ، شده سريلانكا كشور
در انگلستان ، سلشهرنيوكاسل آزمايشگاه در تحقيقاتي كار
.رسيد ثبت به ميلادي سال 2000
هيپنوتيزم يا مصنوعي خواب با درمان
است تكنيكهايي انواع از يكي هيپنوتيزم چيست؟ هيپنوتيزم
و ميشود آرامش به وادار شخص پزشك معكوس شمارش با كه
در ميكند ، ايجاد فرد در خوابآلودگي يا خلسه حالت پزشك
سعي و كرده تمركز شفادهنده افكار به بيمار حالت اين
هر از تقريبا.ببرد بين از را منفي عادتهاي كه ميكند
پرسش اين ولي.كرد هيپنوتيزم ميتوان را نفر يك نفر ده
نظر است؟به موثر هيپنوتيزم واقعا آيا كه ميشود مطرح
ميشود ، واقع موثر خاصي شرايط در هيپنوتيزم كه ميرسد
پژوهشگران اما نيست ، مشخص واضح بهطور امر اين دليل
ذهن با تماس وسيله به هيپنوتيزم كه باورند براين
كارهايي انجام قدرت عموما و ميكند عمل فرد ناخودآگاه
هيپنوتيزم.ميسازد خارج انسان كنترل از را درد تصور مثل
باعث همچنين و كند كمك مزمن دردهاي كاهش به ميتواند
.شود استرسزا شرايط از رهايي
دانشگاه روانپزشكي كلينيك پروفسور اوين.م رانبي دكتر
عامل هيجان و ناراحتي كه ميدهد توضيح تولن و لويزينا
اگر كه ميافزايد وي.است روده سندروم يا شديد سردردهاي
آن از بيمار كه را بدن از قسمت آن هيپنوتيزم با بتوانيم
وجه بهترين به ميتواند قسمت آن كنيم ، درمان ميبرد ، رنج
.دهد ادامه خود فعاليت به
زادوريان آدرينه:ترجمه/ريدرزدايجست:منبع
|
|