و هنري حوزه نمايشي امور مركز همكاري با
نخستين تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان
ميشود برگزار درايران پانتوميم جشنواره
بكنيم ايران معاصر نقاشي حال به فكري
تجسمي هنرهاي انتشار
بينالمللي دوسالانه نخستين برنامههاي
اسلام جهان نقاشي
و هنري حوزه نمايشي امور مركز همكاري با
نخستين تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان
ميشود برگزار درايران پانتوميم جشنواره
آموزشي كارگاه يك نمايش ، اجراي ضمن فرانسوي هنرمند دو *
ميكنند برپا ايراني هنرمندان براي را روزه 6
همايشي و جشنواره گذشته سال در 20 كه حالي در :هنري گروه
حوزه نمايشي امور مركز است ، نشده برگزار پانتوميم درباره
نخستين تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان همكاري با هنري
در آبانماه تا 20 از 14 را پانتوميم نمايشهاي جشنواره
.ميكند برگزار تهران
نشست در گذشته روز جشنواره اين دبير فرد احمدي سهيلا
گروه هفت:گفت جشنواره اين ويژگيهاي درباره مطبوعاتي
اجراي به پانتوميم جشنواره در تهراني گروه و 15 شهرستاني
هيات نظر براساس گروهها انتخاب و ميپردازند برنامه
مرحله دو در (خمسه عليرضا و آقايي ناصر آقايان) بازبيني
.شدهاند انتخاب و بازبيني
مكان سه در نمايشها پانتوميم ، جشنواره دبير گفته به
فرهنگسراي ،(انديشه تالار محل در واقع) مهر تماشاخانه
.شد خواهند اجرا ابنسينا فرهنگسراي و شفق
جمله از كه فرانسوي دونفره گروه حضور از همچنين وي
خبر ميروند ، شمار به دنيا پانتوميم نمايش شاخص چهرههاي
روابط و فرانسه سفارت فرهنگي بخش مساعدت با:گفت و داد
پيرس مارك و لوكوك فرانسوا هنري ، حوزه بينالملل و عمومي
معتبرترين از و فرانسه لوكوك مدرسه آموختگان هنر از كه
اين در هستند ، حركت بر مبتني تئاتر آموزشي مكانهاي
آموزشي كارگاه يك نمايش اجراي ضمن و دارند حضور جشنواره
.كرد خواهند برگزار ايراني هنرجويان براي روزه 6
برگزار ايشان سوي از نيز كنفرانس - نمايش يك همچنين
آن تحليل و تجزيه به خاص حركات اجراي ضمن كه ميشود
كوتاه نمايش سه فرد ، احمدي گفته بهپرداخت خواهند
به آذربايجان جمهوري هنرمندان سوي از نيز پانتوميم
.رفت خواهد صحنه روي به خانزاده بختيار كارگرداني
اين برنامههاي ديگر از نيز پژوهشي نشستهاي برگزاري
.است جشنواره
بكنيم ايران معاصر نقاشي حال به فكري
معاصر نقاشي دوسالانه نمايشگاه پنجمين برپايي مناسبت به
ايران
اصولي فرح
و كشيد زحمت بايد وشرقي مستقل هويت آوردن دست به براي
و شست را چشمها بايد آورد ، وجود به جديد معيارهاي
آموزش در بايد كرد ، تهي مزمن مضر تلقينهاي از را گوشها
تحقيق ، .كرد نظر دانشگاههاتجديد و هنرستانها در هنر
در كشوري هنر تا است لازم علاقه و وتحليل تجزيه تجربه ،
زنهاي هرگز.كند پيشرفت بشودو هم متعالي استقلال عين
چانههاي و فك و سياه ابروان و چشمان با كه را ايراني
ميكنند سربالاعمل را بينيشان جراحي كمك با ايراني ، خاص
دستكاريها اين همه بانفهميدهام طلايي ، را موهايشان و
.نميشوند سوئدي يا فرانسوي هم باز
كدام هيچ منزل يك تزئيني و داخلي معماري آرايش ، مد ، هنر ،
را موهايشان غربيها هرگز چرا نيستند يكديگر از مجزا
ميپوشندو شرقي لباس ندرت به يا و نميكنند سياه
.نميآرايند ما منزل مانند را يامنزلشان
سنگين پردههاي دروغين ، طلاييهاي با قلابي استيل مبل
گچي يا برنزي مجسمههاي بيربط ، تزئيني اشياي و مخمل
است اروپايي كاخهاي دكوراسيون بنجل كپي همه كه نازل
در را كار همين متاسفانه.است فرهنگي سرسپردگي نشانگر
اكثر در بلكه ايران در تنها نه ميدهيم ، انجام هنرمان
قلمداد امل كه ميترسيم چون توسعه ، حال در كشورهاي
هم عربي كشورهاي خصوص به شرق كشورهاي ديگر نقاشان.شويم
عقب كه ميكنند كار آبستره ايمان و علاقه با ما مثل
شده ، كلاسيك غرب در كه است دهه چند آبستره اما نمانند ،
فراهم فرصتي اگر كه هاليوود سينماي به ما علاقه مانند
فيلمهاي به شبيه سريال كه ميكنند سعي عدهاي هنوز شود
سراسر اكشن ، سراسر تاريخي ، سراسر هاليوود ، پيش سال پنجاه
و معاصر و نيستند خودمان مثل كنندكه ذوق و بسازند قلابي
.شدهاند مدرن
فعلي زبان با و كنيم كپي را غرب ميخواهيم اگرواقعا
و قلم.باشيم داشته جسارت است بهتر برويم پيش آنها دنياي
.ببافيم تئوري كنيم ، كار ويديو.بگذاريم راكنار بوم
خودمان براي آنچناني هنري مديرهاي كنيم ، كار اينستاليشن
حال در كه چنان !باشيم خودمان اثر خودمان كنيم ، پيدا
اين است جالبتر اثرش از مراتب به هنرمند خود غرب در حاضر
پديده اندازه چه تا و ميكند كار چه ميگويد ، چه كه
فيلم معتبر فستيوالهاي در هم را نمونهاش ميشود محسوب
پس...ديد ميتوان نقاشي بيينالهاي در هم و دنيا در
نقاشي حال به يافكري و بزنيم آخر سيم به يا كه است بهتر
.بكنيم ايران معاصر
متاثر قاعدتا و ميگيرد شكل زندگيش فضاي در هنرمندي هر
سالها ايراني يك عنوان به اگر.ميكند خلق فضا همان از
بايد جامعه همان از كه است بديهي كنيم زندگي آمريكا در
و خويش فرهنگي گذشته از تلفيقي با و بشويم روحي تغذيه
.بياوريم وجود به را اثري جامعه در جاري زمان
و آداب تمام در اوقات اكثر در و هستيم ايران در اگر اما
اداي ميتوانيم چطور ايرانيهستيم صددرصد زندگي حركات
بياوريم؟ در را آنها
كه است مجموعهاي بيني جهان نوع تفكر ، طرز زندگي ، شيوه
نه شكل اين درباشد نميتواند پديدآورنده اثر از جدا
و مرشد كه خودآنها براي نه و هستيم جالب ايرانيها براي
به گمشدههايشان جستجوي در غربيها اگر.هستند ما مراد
پس ميشوند ، متوسل چوپرا ديباك و مورتي كريشنا مولانا ،
فراميرسد؟ ما شدن توجيه وقت كي
كه رسيده آن وقت پالايش ، و چلهنشيني سالها از بعد
كارهاي بايد كه معتقدم بيشتر البتهكنيم افكار تبادل
و گالريها در دنيا نقاط اقصي در را ايراني نقاشان
.كنيم ارائه دنيا هنري و فرهنگي مختلف مراكز و حراجها
كارگردانهاي ايران ، سينماي پيدرپي موفقيتهاي از پس
كوچك و بزرگ فستيوالهاي و گوناگون نقاط به ايراني مختلف
داوري مقام در بارها حتي شدند ، دعوت آثارشان با همراه
آنها اتفاق به قريب اكثر كه گرفتند قرار مهم فستيوالهاي
به جز نداشتند ، تسلط فارسي زبان از غير زباني هيچ به حتي
.است بينالمللي كه هنر زبان
آنها به شدن شبيه محتاج مطلقا شدن موفق براي ما پس
گرفتن فرا نفيكننده شده ، مطرح مساله حال عين در.نيستيم
.نيست غرب ارزشهاي و دانش و علم و زبان
را ما ، بسته مرزهاي در محبوس و مشتاق جوانان استقبال
را نسلي يعني خودمان نفس به اعتماد عدم كه ميكند مسئول
حرفهاش و كار دوران و گذشته رژيم در تحصيلاتش دوران كه
نسل زيرا نكنيم ، منتقل آنها به گرفت شكل انقلاب از بعد
استادان از برخي از كه تزلزلها و ترديد اين بابت خود ما
جز كعبهاي كه نسلي كرد ، سرايت ما به انقلاب تاريخ ماقبل
و سرسپرده غرب مقابل در آموخت ما به كه نسلي نداشت ، غرب
جستجو ايران هنر در را اشكالات و ايراد فقط و باشيم حقير
شاگال و كاندينسكي مقابل در احساسات فرط از كه كنيم ،
چرا كنيم ، دهنكجي بهزاد كمالالدين براي ولي كنيم گريه
تلاش و تحقيق ارزش و رسيده بنبست به و گذشته زمانش كه
ارتجاعي هنري ايران ، هنر آموخت ما به كه نسلي ندارد ، را
متقابلا و نيست غرب هنر دنبالهروي در جز اعتلا و است
و كنيم عصيان غرب كل كهمقابل كرد وادار را ما از بعضي
دوست راه ندانيم كه برانيم چوب يك به را غرب بد و خوب
خود ، هنر خود ، كشور خود ، داشتن دوست هنر ، و زندگي داشتن
.است جهان تمام سپس و خود قاره
به را رياضتها و مرارتها اين حاصل بتوانيم اكنون اگر
به كهفرصتي حالا اما برندهايم ، كنيم برداشت مثبت شكلي
برقرار غرب با هنري رابطه منصفانه دوباره كه آمده وجود
بياموزيم بالاخره بلكه.باشيم ارباب نه و برده نه كنيم ،
عدهاي بازهم حقارت ، عقده بدون مساوي و شويم متعادل كه
هنر وارث همچنان و ميدهند جولان و شده ظاهر نسل همان از
اثري همان ما كه ميكنند تلاش و هستند غرب مدافتاده از
ارائه پيش دهه سه و دهه دو كه دهيم ارائه غرب به را
.مانده زيره هم آن ببريم ، كرمان به زيره يعني ميداديم ،
معيار ميكند ، انتخاب ميكند ، داوري دوباره نسل همين
گذشته ، كه را اكنون ميخواهد و ميدهد نشان راه ميگذارد ،
به كه بود شده تعطيل كه كند آغاز جا همان از و دارد نگه
نمايشگاههاي و بيينالها در گذشته خوش روزگار يمن
هنوز ما نسل روزگار آن در.ميكرد شركت دنيا متعدد
دانشجوست ، ما از بعد نسل روزگار اين در بود ، دانشجو
و نميشود پير استادي نميگذرد ، زمان هرگز كه انگار
.نميروند دانشگاه به نوجوانان و نميشود استاد دانشجويي
را مشي خط هنوز و هستند ابدي گاهي استادان ما سرزمين در
حذفها ، سليقهها ، رفاقتها ، با.ميكنند تعيين آنان
پس نسل اما.پرداخت سنگيني تاوان ما نسل انحصارطلبيها ،
نيست ، ماتيس از كمتر عباسي رضا كه باشد آگاه بايد ما از
مسجدجامع نيست ، استون اليور از بدتر كيارستمي
شاهد كه وازارلي نيست ، برون شون كاخ از بياهميتتر
تحت سخت بودهايم معاصر هنرهاي موزه در آثارش نمايش
اكثر و بود ما كاشيكاري خاص طور به و ايران هنر تاثير
تحت شدت به اروپا بيستم و نوزدهم قرن ويژه به نقاشان
آنها تك به تك شمردن كه بودهاند آفريقا و شرق هنر تاثير
.نيست گفتار اين حوصله در
كاستي همين دچار تئاتر جمله از هنرمان زمينههاي همه در
گذاري فاصله براي تعزيه از برشت برتولد.هستيم مشكلات و
هنرمند اگر ولي است گرفته الهام خويش نوين تئاتر سبك در
باشد معاصر تئاتر براي ايراني راهحلي جستجوي در ايراني
ضعيف اجراهاي عاشق كه چرا ميكنيم ، تمسخر و تحقير را او
كلاه يا رنگارنگ مقنعههاي با ميلر آرتور يا چخوف
.هستيم متنوع حمامهاي
صادر متخصص آنها:است چيز دو در غربيها و ما عمده تفاوت
مصرف ، و كردن وارد متخصص بالعكس ما و هستند ارائه و كردن
.طلبيم راحت چون
گذشته به احترام با همواره آنها كه اين ديگر و
فرهنگ به نسبت مهرباني و تحليل و تحقيق با و نگريستهاند
قدم آينده به حال از و حال به گذشته از هنرشان ، و
گذشته فرهنگ و هنر نفي صدد در هميشه ما و گذاشتهاند
دستاوردهاي بردن بين از صرف را انرژيمان تمام و بودهايم
حال وارد بيگذشته انسانهايي همچون و كردهايم گذشتگان
.شدهايم آينده و
است تعميم قابل موارد اكثر در كه مدعا اين شاهد
هر مانده ، جاي به ما قديمي ابنيه در كه است نقاشيهايي
تصوير و پوشانده را قبلي نقاشي گچي ورقههاي با حكومتي
.كشيده آن روي بر ديگري
دوره در و شده نفي اسلام از بعد فرهنگ و هنر دورهاي در
شده مواجه بياعتنايي با اسلام از قبل فرهنگ و هنر ديگري
تعادل رهايي ، هستيم ، آموختنش محتاج كه چيزي آن اما.است
در خويش تاريخي موقعيت و هنر نژاد ، مليت ، با آشتي و
.آسياست نام به قارهاي و ايران نام به كشوري
بازگشته وطن به تازه يا وطن از دور هنرمندان از دلجويي
سينما و بازيگري و تئاتر و نقاشي مختلف زمينههاي در
تحمل و دموكراسي تمرين نشانههاي پسنديده ، است امري
طي كه هنرمنداني كردن تحقير قيمت به نه اما تفاوتها ،
بود تعطيل گالريها كه روزهايي در عاشقانه دراز ساليان
شدن مقوا نگران ناشران و كساد سينما و تئاتر سالنهاي
ميسرودند ، مينوشتند ، ميكردند ، خلق همچنان سرمايه ،
.ميكردند تصوير و ميساختند
تحليل كمالالملك ظهور با ايران گذشته نقاشي با ارتباط
طي را تحول و رشد طبيعي سير متاسفانه فعلي نقاشي و رفت
.است نيامده قوام و نكرده
مانند ، است وارداتي كالايي ايران معاصر نقاشي اين بنابر
كوچكترين ما نتيجه در سامسونگ ، تلويزيون يا و بنز ماشين
كه كشوري نداريم ، خويش گذشته تجسمي هنرهاي با ارتباطي
باشكوه تاريخ با جهان ، قديمي و متمدن كشورهاي معدود جزء
محسوب اسلام از بعد و قبل در هنرش و فرهنگ و طولاني و
هنر به چيزي تنها نه معاصر نقاشي هنر زمينه در ميشود ،
هنر از محض تقليد هنرش تمام بلكه نيفزوده ، دنيا تجسمي
.است بوده جهان از بخشي
همچنان ابد تا نشماريم محترم را خود هويت كه وقتي تا ما
سوم جهان كشورهاي مصيبتهمه اين و ميكوبيم هاون در آب
.نميدهد آنها به را شخصيت رشد مهلت حقارت ، عقده كه است
تجسمي هنرهاي انتشار
كه نشريه اين.شد منتشر "تجسمي هنرهاي" مجله شماره نهمين
به خود اخير شماره در است ، هنري حوزه آن امتياز صاحب
آلودگيهاي و معماري ابنيه پيكرتراشي ، زمينه در مطالبي
نقاشي دنيا ، مدرن هنر صدسال زيستي ، محيط
گوش كه ميخواهد چشمها از ،(اومبرتوبوچوني)فوتوريستي
(رحماني محمدحسين)شاعرانه آبستراكسيون ،(روبنس)دهند فرا
ديواري ، نقاشي خسرونقاش ، ناصر (اوري پل)عكاسي و هنر
...و پراميد و سرشار -لاجورد و شنگرف نقاشي ، در درونگرايي
.است پرداخته
بينالمللي دوسالانه نخستين برنامههاي
اسلام جهان نقاشي
سالانه دو نخستين برنامههاي :هنري گروه
هنرهاي مركز همكاري با كه اسلام جهان نقاشي بينالمللي
پنجم تا آبان از 15 كه هنر فرهنگستان و تجسمي
ميشود ، برگزار تهران معاصر هنرهاي موزه محل در ماه دي
جلسه يك در نمايشگاه اين دبير اسكندري ايرج.شد اعلام
اين در گزارشي ارائه به شد ، برگزار ديروز كه مطبوعاتي
كشور از 30 بيش مشهور هنرمندان:گفت وي.پرداخت زمينه
كردهاند ارسال نمايشگاه دبيرخانه به را خود آثار جهان
تصاوير و عكس و اسلايد ارسال 1500 استقبال ، اين حاصل كه
و ايراني هنرمند تعداد 480 از الكترونيكي پست طريق از
.بود جشنواره دبيرخانه به خارجي
برگ نگارخانه
احمد حجاري نمايشگاه گران ، شيشه اسماعيل طراحي نمايشگاه
شهناز نقاشي و طبيبزاده منصور مجسمههاي نادعليان ،
:نشاني /تا 18 و 15 تا 12 ساعت 9 از /آبان تا 11 /زهتاب
شماره افشار ، دامن ميرداماد ، به نرسيده عصر ، ولي خيابان
.تلفن8797927 /1/12
سبز نگارخانه
تا ساعت 9 از /آبان تا 17 /شريفيان بهناز نقاشي نمايشگاه
پارك روبهروي وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و 15 13
.تلفن8711311 /شماره 1068 ساعي ،
آزاد طراحان نگارخانه
تا ساعت 15 از /آبان تا 12 /ميزاني لاله نقاشي نمايشگاه
سلماس ، ميدان شقاقي ، فتحي وليعصر ، خيابان:نشاني /19
تلفن8008676 /پلاك 41
افرند گالري
از /آبان تا 11 /افراسيابيان سوسن نقاشي و حجم نمايشگاه
پلاك 30 ، اورامان ، مطهري ، خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 16
.تلفن8304944 /ساختمان 404
آريا گالري
/تا 20 ساعت 16 از /آبان تا 18 /مينانوري نقاشي نمايشگاه
كوچه عباسآباد ، راه سه از بعد وليعصر ، خيابان:نشاني
.تلفن8716401 /پلاك 17 زرين ،
دريابيگي نگارخانه
/آبان تا 11/(آناندا سيت سات) شهرياربيگي نقاشي نمايشگاه
دوم ، كوي فاز 3 ، قدس ، شهرك:نشاني /تا 19 ساعت 16 از
.تلفن8083327 /پلاك 1165
والا نگارخانه
/آبان تا 23 از 13 /كامران شهرام چوب معرق نمايشگاه
طبقه پلاك 67 ، دوم ، خيابان شمالي ، كارگر خيابان:نشاني
.تلفن8009355 /دوم
گلستان گالري
تا 18 از 11 /مهاجر مهران سفيد و سياه عكسهاي نمايشگاه
دروس ، خيابان:نشاني /تا 19 و 16 تا 12 ازساعت 10 /آبان
.تلفن2541589 /شماره 42 كماسايي ، شهيد
سامي نگارخانه
/آبان تا 17 از 12 /ولدخاني حميدرضا ونقاشي خط نمايشگاه
خيابان 15 ، آباد ، سعادت خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 16 از
.تلفن2092617 /پلاك 75
|
|