با دين (عج) زمان امام جامعه در :مهاجراني
نيست همراه تحميل
انجام اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
فقيد فرهيختگان خانوادههاي از تقدير شود مي
دانشجويان بزرگ همايش برگزاري
بهاران فرهنگسراي در آذربايجاني
معلول درسي كمك كتابهاي بازار آشفته
است كشور آموزشي نظام نابسامان اوضاع
با دين (عج) زمان امام جامعه در :مهاجراني
نيست همراه تحميل
ميشود آغاز فردا كتاب هفته دوره هشتمين
از اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير :فرهنگي علمي گروه
منتظران زمره در ،"صالح عمل" انجام با خواست همكارانش
.گيرند قرار (عج)عصر امام
دكتر اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
از تجليل مراسم در شنبهشب كه مهاجراني عطاءالله سيد
سخن وزارتخانه اين شهداي خانواده و آزادگان و جانبازان
سرنوشت كه است داده مژده قرآن در خداوند:افزود ميگفت ،
جدالها ، و ميگيرد قرار صالح انسانهاي دست در زمين
.شد خواهد تبديل مهر و دوستي به دشمنيها و كينهها
اين (عج)زمان امام حكومت ويژگيهاي از يكي:كرد تصريح وي
همراه تمكين با و نميشود تحميل انسانها به دين كه است
.است
قرآن در نور سوره به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است داده را آن بشارت قرآن كه آرماني جامعه در:گفت كريم
ترس جاي ايمان و امنيت و نيست اجبار و ترس سر از دينداري
فضايي دينباوري ، و دينداري فضاي و ميگيرد را هراس و
.ندارد جايي آن در هراس كه است نشاط با و روشن
امام جامعه ويژگيهاي ما كه زماني:افزود مهاجراني دكتر
غير كه كنيم زندگي جامعهاي در نميشود دانستيم را زماني
جامعه مشخصههاي راه در كه ميزاني به و باشد اين از
پيدا نسبت (عج)زمان امام منتظران با ميكنيم تلاش آرماني
.ميكنيم
امام تا باشد انحطاط به رو بايد جامعه كه ادعا اين وي
انتظار در كه كساني:افزود و كرد رد را كند ظهور زمان
.كنند رعايت را صالح جامعه مشخصههاي بايد هستند ، مصلح
وزارت ايثارگران و آزادگان جانبازان ، شهدا ، مهاجراني
وزارتخانه اين افتخار مايه را اسلامي ارشاد و فرهنگ
و جانبازان شهدا ، خانواده از تجليل مراسم دردانست
مديران و معاونان اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت آزادگان
.داشتند حضور نيز وزارتخانه اين
انجام اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
فقيد فرهيختگان خانوادههاي از تقدير شود مي
دوره هشتمين برگزاري از روز اولين در :فرهنگي علمي گروه
خانوادههاي از "پديدآورندگان و كتاب" روز كتاب هفته
طي درگذشتهاند ، اخير سال در 20 كه فرهيختگان و استان
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني دكتر حضور با مراسمي
.شد خواهد تجليل
محمدتقي چون شخصيتهايي خانوادههاي از مراسم اين در
زرينكوب ، دكتر طباطبايي ، علامه مطهري ، شهيد شريعتي ،
قاضي ، محمد ثالث ، اخوان شيرازي ، انجوي مجتبوي ، جلالالدين
صديقيان ، مهيندخت دكتر آرام ، احمد لطفي ، محمدحسن دكتر
ديگر شاخص چهره چندين و طباطبايي محيط بهار ، ملك ماه
.شد خواهد تقدير
اسلامي جمهوري كتاب هفته دوره هشتمين خبري ستاد گزارش به
اين آثار از نمايشگاهي مراسم اين كنار در همچنين ايران ،
و درجات و تحصيلي مدارك شخصي ، نوشتههاي دست چون بزرگان
تماشا معرض در آنان عكسهاي نيز و علمي تقديرنامههاي
.شد خواهد گذاشته
مولفين از تن از 47 همچنين "پديدآورندگان و كتاب" روز در
اسلامي جمهوري سال كتاب دوره هفدهمين در كه مترجمان و
به و ميشود تجليل بودند ، گرفته قرار تشويق مورد ايران
.شد خواهد اهدا جوايزي آنها
دانشجويان بزرگ همايش برگزاري
بهاران فرهنگسراي در آذربايجاني
با "آذربايجاني دانشجويان بزرگ جشن" :فرهنگي علمي گروه
آذربايجاني دانشجويان از تن هزار دو از بيش شركت
اسلامي شوراي مجلس نمايندگان و تهران دولتي دانشگاههاي
بهاران فرهنگسراي در ادبي و علمي شخصيتهاي و استادان و
استاد صديق دكتر سوي از بزرگ همايش اين در.شد برگزار
به تهران و مدرس تربيت دانشگاههاي تركي ادبيات و زبان
و زبان" درس بودند توانسته كه دانشجوياني از تن يكصدوچهل
بگذرانند ، موفقيت با گذشته تحصيلي سال در را "تركي ادبيات
.شد اعطاء "مدارس در تدريس صلاحيت" و قبولي گواهينامه
اول نفرات جوايز و گواهينامهها اعطاء هنگام صديق دكتر
دكتري و ليسانس فوق مقاطع در اغلب كه جوانان اين":گفت
نيروي تدريس ، صلاحيت داشتن دست در با ميكنند تحصيل
خاتمي آقاي برنامههاي اجراي به رساندن مدد براي عظيمي
گفتگوي اهم و اساسي قانون پانزدهم اصل كامل اجراي جهت
شمار به اعتناء و توجه مورد انديشهورز نيروي و تمدنها
".ميروند
و اردبيل شهرستانهاي مردم نمايندگان بزرگ ، همايش اين در
و استادان ايثارگرانه خدمات از و كردند صحبت هشترود
همچنين.آوردند عمل به تقدير آذربايجاني دانشجويان
روند از جامعي علمي گزارش استادان ، از يكي "صراف مهندس"
و كرد قرائت تهران دانشگاههاي در تركي كلاسهاي تشكيل
به كه را خود آثار از نمونههايي دانشجويان از تن چند
.خواندند بودند نوشته آذري تركي زبان
معلول كمكدرسي كتابهاي بازار آشفته
است كشور آموزشي نظام نابسامان اوضاع
:اشاره
كمكآموزشي و كمكدرسي كتابهاي ارزيابي و طبقهبندي
آنها ، در مطالب ارائه روش و محتوا بررسي بر افزون
شرايط در آنها از استفاده حدود و كيفيت مطالعه نيازمند
مطلب ، شدن روشن براي.است كشور آموزشي نظام كنوني
و كتابها نوع اين چگونگي به آغاز ، در كه باشد شايدبجا
كشورهاي آموزشي نظامهاي در آنها از استفاده روش
و مبنا جستوجوي در آنگاه و كنيم اشاره توسعهيافته
آنها مشابه انتشارات بررسي و طبقهبندي براي راهكارهايي
بررسي ضمن تا است برآن نوشتار اين.برآييم خودمان كشور در
و كمكدرسي كتابهاي از استفاده ساختار و كيفيت
وضعيت از تصويري توسعهيافته ، كشورهاي در كمكآموزشي
نظام و ايران در را كتابها گونه اين از استفاده و انتشار
.كند تبيين را آن معضلات و كرده ترسيم ايران آموزشي
خلخالي مرتضي
توسعه كشورهاي در وكمكآموزشي كمكدرسي كتابهاي- الف
يافته
ميتوان مواد ، اين از استفاده كيفيت و ساختار نظر از
:كرد زيرطبقهبندي ترتيب به را آنها
آموزشي پروژه يا طرح يك عنوان به آموزشي ، مواد -1
.پيشرفته
ملي برنامه راستاي در كه خصوصي بخش درسي كتابهاي -2
.ميشود تدوين
با مستقيم ارتباط در كه خصوصي بخش درسي كمك مواد -3
.(آن سنجش نظام و درسي ملي برنامه)است ملي برنامه
براي استفاده قابل كه خصوصي بخش عمومي آموزشي مواد -4
.است معين تحصيلي مقطع و سطح در دانشآموزان
آنها از استفاده كيفيت و مورد چهار اين تشريح به حال ،
:ميپردازيم
كم مواد اين:پيشرفته آموزشي طرح يك آموزشي مواد -1-الف
معنا اين به.دارند را پيشرفته "آموزشي بسته" مفهوم وبيش
با اغلب كه معين درس يك آموزش پروژه يا طرح كه
نهادهاي انساني نيروي و مادي بزرگ سرمايهگذاريهاي
و ميشوند طراحي توانمند ، خصوصي بخش وگاهي دولتي پژوهشي
درسي آموزش روش و موضوعي متخصصان از متشكل كميتهاي توسط
و ملي برنامه مبناي بر و معيني سني گروه براي خاص ،
.ميشوند توليد آن ، جديد استانداردهاي
راهنماي كتاب دانشآموز ، كتاب شامل است ممكن طرح اين
يك هر كه باشد تكميلي وموادآموزشي كتابها انواع و معلم
عمق و تقويتي نقش مواد اين از برخي.دارند خاصي نقش
يا و علاقهمند فعال ، بيش دانشآموزان يادگيري به بخشيدن
براي بيشتر و است جبراني نيز بعضي.دارد را تندآموز
دشواري نوعي كه ميشود طراحي كندآموز دانشآموزان
استفاده براي طرح اين مواد اعظم بخش اما ، .دارند يادگيري
.است شده طراحي معمولي دانشآموزان وسيع طيف
براي اطلاعاتي جنبي كتابهاي موادشامل اين اين ، بر افزون
پروژههاي يا و روزمره عملي تكاليف انجام به كمك
شامل مواد اين سرانجام ، است دانشآموزان چندهفتهاي
حتي و سيدي ديسكت ، اسلايد ، فيلم ، قبيل از نرمافزارهايي
آزمايشگاهي و عملي كارهاي به مربوط سختافزاري بستههاي
.هستند كارگاهي يا
برنامه راستاي در كه خصوصي بخش درسي كتابهاي -2-الف
در كه درسي كتابهاي اعظم بخش:ميشوند وتدوين طراحي ملي
نوع اين از ميگيرند ، قرار استفاده مورد خارجي كشورهاي
ناشران توسط كمتر ، هزينههاي صرف با كتابها اين.است
كميتههاي آنگاه.ميشوند تدوين معتبر ونويسندگان معروف
را آنها برتر و مناسب نوع يامدرسه ، آموزشي منطقه گزينش
.برميگزينند محلي مدارس براي ملاكهايي ، مطابق
كمكدرسي كتابهاي:خصوصي بخش كمكدرسي مواد -3-الف
برنامه درچارچوب اغلب نيز ، رده اين در شده تدوين و طراحي
معيني تحصيلي مقطع براي آن استانداردهاي و ملي سنجش ملي ،
موادآموزشي تدارك هزينه كه آنجا از اما.ميشوند تدوين
وسيعي طيف اغلب آنها دانشي محتواي گستره است ، زياد مرغوب
گرايش يك دانشآموزان نياز حد از بيش كه ميپوشاند را
به يا خود دانشآموز ، .است تحصيلي مقطع درآن خاص ، درسي
ويژه رنگي زمينههاي و نهادها كمك به يا و معلم ياري
خود خاص گرايش يا رشته با متناسب موضوعات كتاب ، در موجود
وسيعتري سطح در كتاب فروش ترتيب ، بدين.ميدهد تشخيص را
.است باصرفهتر اقتصادي نظر از و ميگيرد صورت
همچون يافته ، توسعه كشورهاي در كه ميشود يادآور
سطح در غيره ، و استراليا انگلستان ، ايالاتمتحدهآمريكا ،
تحصيلي سطح دو حداقل كلاس ، يك در درس هر براي متوسطه ،
و فردي تفاوتهاي پاسخگوي تا دارد وجود پيشرفته و پايه
عدم متاسفانه ، .باشد دانشآموزان گوناگون گرايشهاي
و درسي كتابهاي اينگونه مترجمان و برنامهريزان اطلاع
در شده پيشبيني گرايشهاي در تنوع از ايراني كمكدرسي
تشخيص عدم همچنين و توسعهيافته كشورهاي ملي برنامههاي
نادرست پندار اين آنها ، سنجش رسمي نظام گوناگون مسيرهاي
يك خارجي كتاب در كه هرآنچه كه است آورده بهوجود را
تمامي تحصيلي تكاليف جزو دارد ، وجود تحصيلي مقطع
اين از آگاهي عدم.ميرود شمار به مقطع آن دانشآموزان
ارزيابي فرايند اعتبار و دقت روي ريزهكاريها ، گونه
.ميگذارد اثر شده ، ترجمه مباحث و كتابها
كتابها شامل:عمومي كمكآموزشي مواد در كتابها -4-الف
دانشآموزان گروه براي بيش و كم كه است انتشاراتي و
اما هستند ، استفاده قابل معيني آموزشي سطح به مربوط
و ماخذ حكم كتابها اين.نيستند خاصي درسي برنامه مخصوص
و كنجكاوي حس ارضاي براي كه دارند را كتابخانهاي منابع
و مدرسهاي روزمره عملي تكاليف انجام مطالعه ، به علاقه
.ميروند كار به چندهفته درازمدت پروژهاي كارهاي
آموزشي نظام نقش و ايران در درسي كمك كتابهاي (ب
نظام شرايط برخي به بايد نيز ، قلمرو اين بررسي براي
كتابهاي به دادن شكل در آن نقش و ايران در حاكم آموزشي
بازار در آنها اشاعه و موجود آموزشي كمك و درسي كمك
.كرد اشاره
درسي برنامهريزي نظام:حاكم سنجش نظام نقش-1- ب
در اشاره ، مورد كامل آموزشي طرحهاي فاقد تاكنون ايران
گرفته انجام كار حداكثر.است بوده نوشته اين 1-الف بند
راهنماي كتاب و درسي كتاب تدوين و طراحي مورد ، اين در
در فعلا كه "كار" و "مطالعه راهنماي" كتابهاي.است معلم
پشتيباني با و است خصوصي بخش توسط تدوين و طراحي حال
نيز را ميباشد انتشار حال در پرورش و آموزش وزارت
فهم كننده تسهيل درسي كمك كتابهاي از برتر نوع ميتوان ،
پرسشهاي و تست از پر بيش و كم كه دانست ، درسي كتاب
عبارت به.است حاكم سنجش نظام از عبور براي آمادهسازي
مفهومسازي جهت در كتابها اين رويكرد و ارائه روش ديگر ،
طور به و نقاد تفكر ذهني ، فرآيندي ، مهارتهاي پرورش و
تفصيلي اهداف در شده تصريح يادگيري مهارتهاي كلي
نظام ;است روشن نيز امر اين دليل.نيست درسي ، برنامههاي
.است محور هنجار بلكه نيست ، محور ملاك و هدفمند ما سنجش
و جانيفتاده ايران در "عملكردي سنجش" مفهوم هنوز يعني ،
نوشتههاي همچون است ، آمده درسي كتابهاي متن در آنچه هر
سنجش مورد آنها تمامي فراگيري و ميرود شمار به مقدسي
نه و است محور كتاب حاكم نظام واقع ، در.ميگيرد قرار
دانشآموزان حدودي ، تا فقط كتابها ، اين و محور عملكرد
.ميكنند كمك سنجش ، سد از موفقيتآميز عبور در را
-درسي كمك كتابهاي بودن محور امتحان براي ديگر دليل يك
-آنها از برتر سطح در چه و معمولي بازاري سطح در چه
اينگونه توليد هزينههاي رفتن بالا و حجم افزايش مساله
هدفمند براي ضرورتي ناشران ديگر ، عبارت به.است انتشارات
بكنند ، را كار اين چنانچه و نميبينند خود كتابهاي كردن
مثال ، براي.ميرسد خود برابر چندين به كتابها اين حجم
جاي به "مفهومسازي" رويكرد رعايت ميدانيم ، كه همانطور
كتاب حجم كردن برابر چند مستلزم "مفاهيم انتقال" رويكرد
.است
سنجش نظام چون:درسي كتاب در مطالب بودن فشرده نقش -2-ب
را كتاب متن در موجود اطلاعات هرگونه و است علمي غير ما
فراگيري روي اصطلاح ، به و ميدهد قرار سنجش مورد
مهارتهاي فراگيري از بيش مراتب به كتاب ، دادههاي
حجم كه ميآيد پيش شرايطي دارد ، تاكيد دادهپردازي
طراحان روي كه شديدي فشار.يابد كاهش درسي كتابهاي
موجب ميآيد ، وارد پرورش و آموزش وزارت درسي كتابهاي
معقول استاندارد سطح در مفاهيم حفظ ضمن مولفان كه ميشود
به ديگر ، عبارت به بكاهند ، كتاب حجم از بينالمللي ، و
كتاب فهم ، عامه و هدفمند تفصيلي كتاب يك طراحي جاي
و مفاهيم از غليظي عصاره كه ميبينند تدارك فشردهاي
.دربردارد صفحهها محدود تعداد در را ، محتوايي دانش
به و بداند نارسا را كتاب معلم كه ميشود موجب شرايط اين
كمك كتابهاي بازار حال ، عين در.شود متوسل گفتن جزوه
.بكند پيدا شديدي رواج محور امتحان و درسي
ترجمه درسي كمك كتاب و درسي كتاب مفهوم دو شدن خلط -3-ب
يادگيري به كمك براي برتر ، ايراني ناشران:ايران در شده
كتابهاي پيچيدگيهاي و ابهامها جبران و دانشآموزان
كشورهاي درسي كتابهاي ايران ، متراكم و حجم كم درسي
و مفاهيم برخي از و ميدهند قرار مبنا و ماخذ را خارجي
استفاده زبان فارسي كتابهاي تدوين براي آنها روشهاي
درسي كمك كتابهاي ايران در كتابهايي چنين.ميكنند
.بودهاند درسي كتاب اصل در كه صورتي در ;ميشوند ناميده
ناگزير مشتري ، جلب براي برتر ناشران اين قاعدتا ،
را آن و ميدهند خارجي درسي كتابهاي در عمدهاي تغييرات
آنان مورد ، اين در.ميآورند در ايراني درسي كمك صورت به
و روشها ارائه و مفاهيم كامل تشريح جاي به اغلب
تسهيل روشهاي و مفاهيم برخي ذكر به فقط كاربردها ،
از بزرگي حجم و ميكنند اكتفا حافظه به آنها انتقال
حاكم سنجش نظام براي مناسب تمرينهاي و پرسشها تستها ،
.ميافزايند آنها به را ايران در
نظر از كتابها اين چاپ و توليد كه است شرايطي چنين در
.ميشود صرفه به مقرون اقتصادي
بخش بر و كاسته ارائه روش و مفهومي بخش از چه هر لذا
مهارتهاي پرورش نظر از كتاب ارزش شود ، افزوده تستها
.مييابد كاهش آموزشي هدفهاي رعايت و يادگيري
ناشر يك كه ميكنيم برخورد نادري موارد به نيز گاهي
در ميكند ترجمه را خارجي درسي كتاب تمامي ايراني ، معتبر
كامل مطابقت ايران درسي برنامه با آن محتواي كه حالي
بازار در درسي كمك كتاب عنوان به هم كتاب اين.ندارد
.ميرسد فروش به ايران
آموزشي كمك كتابهاي:آموزشي كمك كتابهاي سرنوشت -ب4
نسبتا سرنوشت ايران ، در 3-الف بند در اشاره مورد
.دارند خارجي كشورهاي در خود نظير كتابهاي از متفاوتي
عنوان به كتابها اين شد ، گفته كه همانطور آنجا در
عملي ، تكاليف انجام براي كتابخانهاي مرجع و ماخذ
.ميروند كار به پروژهها تدوين و دادهپردازي
با آنها مطالب توالي و كتابها اين متن چون ايران ، در
به ديگري مقاصد راستاي در ندارد ، مطابقت درسي برنامه
:آنها جمله از كه ;ميرسند فروش
فرزندانشان براي باسواد اولياي توسط ،"كادو" عنوان به -1
.ميشوند خريداري
خريداري مدارس كتابخانههاي براي فرهنگي نهادهاي توسط -2
و معلم درس طرح ميان ارتباطي هيچگونه اما ميشوند ،
كتابها ، اين با دانشآموزان ، به شده داده عملي تكاليف
براي كنجكاو دانشآموزان وقت صرف چون ;نميشود برقرار
سازي آماده براي وقت اتلاف نوعي كتابها ، اين خواندن
.ميرود شمار به حاكم سنجش نظام جهت آنها
با مستقيم ارتباط كه آموزشي كمك كتابهاي نشر و توليد
تحصيلي مقاطع دانشآموزان براي بويژه ندارد ، درسي برنامه
همين به.ميرود شمار به ناشر براي ريسك نوعي بالاتر ،
يابرخي و هشيار ناشران از معدودي تعداد فقط دليل ،
دست پرورش ، و آموزش وزارت وسيله به شده پشتيباني نهادهاي
.ميزنند آنها انتشار به
سنجش و آموزش نظام نابسامان شرايط شد ، گفته كه همانطور
كه ميشود موجب درسي ، كتابهاي حجم بر آن نامطلوب اثر و
كلاسهاي و خصوصي آموزشگاههاي و كتاب بازار خصوصي بخش
و سنتي امتحانات براي سازي آماده راستاي در مهارت ، پرورش
به بخش ، اينشوند فعال تستزني ، مهارتهاي پرورش
نشريات و كتابها پخش و تدوين به ناپاك ، و پاك شيوههاي
بنگاههاي و ناشران متاسفانه.ميپردازد امتحانمحور
دارند ، سودآوري انگيزه فقط كه برق و زرق پر بازاري تجارتي
در فقط ناشران ، از گروه اين.موفقترهستند راه اين در
سنتي امتحانات "فيلتر" از عبور ابزار كردن فراهم انديشه
محور امتحان شديدا انتشاراتي و هستند حاكم سنجش نظام و
بنابراين ، .ميرسند سرشار سودهاي به و ميكنند توليد
سوي به را كشور دانشآموزان اعظم بخش توليدكنندگاني چنين
.ميكنند جذب خود
عظيمتري بسيار تلاشهاي بايد وضعيت اين از خروج براي
برنامهريزي نظام آن ، درپي و سنجش سنتي نظام اصلاح براي
.آيد عمل به معلم تربيت و درسي كتاب تاليف درسي ،
گونه اين مترجمان و برنامهريزان اطلاع عدم متاسفانه ،
گرايشهاي در تنوع از ايراني درسي كمك و درسي كتابهاي
و يافته ، توسعه كشورهاي ملي برنامههاي در شده پيشبيني
آنها ، سنجش رسمي نظام گوناگون مسيرهاي تشخيص عدم همچنين
در كه آنچه هر كه است آورده وجود به را نادرست پندار اين
تحصيلي تكاليف جزو دارد ، وجود تحصيلي مقطع يك خارجي كتاب
.ميرود شمار به مقطع آن دانشآموزان تمامي
كه درسي كمك و درسي كتابهاي از استفاده چگونگي مورد در
توليد خصوصي بخش وسيله به خارجي كشورهاي در آنها اغلب
به را كتابها اين دانشآموزان كه گفت بايد ميشود ،
طرحريزي عملي تكاليف انجام براي ابزاري و وسيله عنوان
.ميبرند كار به معلم وسيله به شده
حال در فعلا كه ،"كار" و "مطالعه راهنماي" كتابهاي
وزارت پشتيباني با و است خصوصي بخش توسط تدوين و طراحي
نوع ميتوان نيز را است انتشار حال در پرورش و آموزش
درسي كتاب فهم كننده تسهيل درسي كمك كتابهاي از برتر
سازي آماده پرسشهاي و تست از پر بيش و كم كه دانست ،
.است حاكم سنجش نظام از عبور براي
|