وگوي گفت در ايران سياسي فرهنگ مزيتهاي
تمدنها
انساني علوم بخش رئيس نفيسي رسول دكتر با گفتوگو
( آخر بخش ) ويرجينيا استراير دانشگاه
مقصودي مجتبي دكتر :از گفتوگو
و داخلي پژوهشگران و محققين نگاهبرخي از چه معمولا *
(...و مستشرقين سفرنامهنويسها ، ) خارجي محققين نظر از چه
زدهاند ، مولفههاي قلم ايران سياسي فرهنگ درباره كه
آنها از برخي كه برشمردهاند ايران مردم براي را خاصي
خشونت ، استبداد ، خودكامگي ، مزمن سنت:ماننداست منفي
تسامح نبودن و كجانديشي فردگرايي ، تكروي ، توطئه ، تزوير ،
؟و چيست شما نظر.گريزي قانون بياعتمادي ، سنت سياسي ،
ميتوانيم ما آيا است درست برداشتها اين كنيم فرض اگر
آوريم؟ وجود به داخل در گفتوگو براي را مجالي
گفتهاند ما درباره خارجي سياحتگران كه را چيزي آن -
كه فردي توسط ايراني كهن فرهنگ شناخت.ندارد چنداني ارزش
آن تمام دارد امكان و نيست ساده چندان ميآيد خارج از
ارزشي معيارهاي با مقايسه در ميبيند ، كه را چيزهايي
اروپا به زمان همان در نيز ما اگر.باشد خودشان فرهنگ
موضوعات اين به شبيه مطالبي ميتوانستيم شايد ميرفتيم ،
صليبيون كه زماني بخصوص.نوشتهاند كمااينكه.بنويسيم را
مسلمان نويسان تاريخ شوند ، اورشليم وارد ميخواستند
.دادهاند نسبت آنها به را موارد همين و نوشتهاند فراوان
قائل قضاوتها اين براي تاريخي ارزش من اين بنابر
دو به بايد خودمان سياسي فرهنگ مورد در ولي نميشوم
.سياسي فرهنگ پايهاي بخشهاي -باشيم1 داشته توجه موضوع
.سياسي فرهنگ پويايي بخشهاي -2
ميتواند ابد تا سياسي فرهنگ يك كه بگوييم نميتوانيم ما
فرهنگ زيرامولفههاي.باشد رياكارانه و مستبد خودكامه ،
و 21 قرن 20 به متعلق و يافته معنا معاصر جهان در سياسي
و كند زندگي معاصر جهان اين در ميتواند تنها پس.است
.دارد خودش بازسازي به احتياج نيز بودن زمان به براي
ولي باشد ، رياكار حدي تا ميتواند نيز بازسازي براي
توجه.كرد خواهد تعديل حدي تا را آن مردم خواستههاي
با مردان %مثل 84 رقمي ايران در ما گويا كه بفرماييد
را آن %بالاي 50 كه دانشجو هزار دويست و ميليون يك سواد ،
به مشغول كشور مختلف دانشگاههاي در و داده تشكيل زنان
و دانشآموز نفر ميليون مثل 20 رقمي يك يا و تحصيلاند
آقاي اينكه اضافه به اينها تمامي كه داريم دانشجو
در كه گفتهاند نيز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني
چاپ ايران در كتاب عنوان هزار فقط 21 ما گذشته سال
سياسي تحولات بر علاوه كه هستند عواملي اينها كردهايم ،
عوض دارند زير از و بنيادي بهطور را ما فرهنگ ،...و
فرهنگ باشد ، داشته وجود مستبدي فرهنگ هم اگر.ميكنند
حاصل را توافقي يك كه شد خواهد مجبور نهايت در ما سياسي
توجه كشور يك نخبگان و سياسي سيستم نهايت در يعني.كند
خواهد كمزحمتتر و كمخرجتر سيستمي چه كه كرد خواهند
اين نميتواند دموكراسي اصولي انتخاب علت همين به.بود
فرض به اينكه يا و ميشود نرم حكام قلب كه باشد
.خير.ميكنند ايجاد را دموكراسي خشونتبار انقلابهاي
كشور يك نخبگان كه است اين دموكراسي ايجاد اصلي علت بلكه
دموكراسي كه ميرسند نتيجه اين به زمان يك در
كه زماني و است حكومتي سيستم زحمتترين كم و كمخرجترين
كه شد خواهند مجبور ناخواسته رسيدند ، نتيجه اين به
.بپذيرند را دموكراسي
چه ما فرهنگ نوع اين با كه موضوع اين طرح با اين بنابر
.دارم اعتراض بيان اين اصل به اساسا من كرد ، خواهيم
مورد سياسي فرهنگ پوياي قسمت بيان اين در اينكه بخاطر
روز بطور سياسي فرهنگ پوياي قسمت و است نگرفته قرار توجه
است خودبخوديي حركت قدرت يك يا (Nomentum) داراي افزون
را حركت ميافتد اتفاق درون در جرياني يك كه وقتي كه
آن...و ماهواره و اينترنت عصر در بخصوص.ميكند تسريع
ايران در شاردن فرضا كه را مدتي ابد (پايداري)پايايي
تعديل و داد خواهد تغيير مسلم بطور را اين ميبيند ،
.كرد خواهد
اجتماعي -سياسي فرهنگ در را مثبتي مولفههاي نوع چه ما *
مجال آنها استخراج با ميتوانيم كه داريم خود مردم
يا و آورده فراهم خارج و داخل در گفتوگو براي را بيشتري
بايد را خود سياسي فرهنگ از عناويني چه ديگر تعبير به
و سياستمداران دست ابزار باشند قادر كه كنيم استخراج
تمدنها گفتوگوي طرح آوردن در عمل به در ما مسئولين
باشند؟
ما كهن فرهنگ در كه نمونه چند به ميتوان مقدماتي بطور -
.كرد اشاره دارند ويژهاي جاي
.مهماننوازي فرهنگ -1
اسلام ، بخصوص از قبل ما فرهنگ در:عهد به وفاي فرهنگ -2
ميثاق و عهد داشتن گرامي و عهد به وفاي زرتشتي دين در
.است اهميت حائز بسيار
طنز است ، زيبا بسيار ما فرهنگ در كه جالبي نكته -3
امر ما روابط در و رفتار در ادبيات ، در طنزاست ايراني
.است كنندهاي تعديل بسيار
والايي اهميت از حاضر عصر در كه مهمي بسيار نكته -4
عظيم بسيار فرهنگ يك وارث ما كه است اين است برخوردار
شدن شناخته سمت به نيز غرب در تدريجا كه هستيم عرفاني
كانال ميتواند عرفاني فرهنگ ايناست كرده پيدا گرايش
طريق از ما يعني.باشد خارج جهان با ما سالم ارتباطات
غرب با ميتوانيم...و صوفيه بزرگ ميراث حافظ ، مولانا ،
و نيزمطالب غرب به حتي و كنيم برقرار را سالم ارتباطات
غرب روان براي مثبت جنبه كه بدهيم ارائه را پيامهايي
.باشد داشته
ميراث متاسفانه كه كنم يادآوري بايد اينجا در البته
سالمي خيلي كانالهاي از حال به تا غرب در ما فارسي فرهنگ
غرب در فارسي مكتب منادي كساني تاكنون و نشده ارائه
جنبههاي بر اينها تقلب و حقهبازي جنبههاي كه بودهاند
شهرت پي در بيشتر اينها مسلما.است ميچربيده صداقتشان
انساني نظريات كردن ارائه تا بودهاند شخصيشان منافع و
.دارد وجود ايراني عرفان در كه
كه باشند مقدماتي كانالهاي ميتوانند اينها من نظر از
كه ايرانيان ما مخدوش چهره نوسازي براي را مناسبي بستر
.نمايند تصحيح ابتدا در است شده عرضه جهانيان به حال تابه
اين كشورمان در بايد ما نيز اصولي و اساسي طور به اما
بزرگان ، رابا برخوردمان و داده راتغيير مخدوش چهره
.دهيم تغيير جوان قشر بخصوص و روشنفكران
كجاي هيچ در خودمان با ما رفتار و برخورد نوع اين چون
چه خود جوانان از ما فرضا.نيست پذيرش و عرضه قابل دنيا
نباشند معتاد كه ميخواهيد جوانان از شما اگر ميخواهيم؟
نيز آنها پس نكنند ، هم شادي و بوده بيكار حال عين در ولي
خودمان به آن نتيجه كه خود براي آيندهاي نميتوانند
چنين پرورش و رشد به شما اگرباشند داشته برميگردد ،
اعتياد كه بدانيد بايد گماشتهايد ، همت كشور در جواناني
.بود خواهد آنها برنامههاي جزو خودكشي و
خود با را رفتارمان نوع پايههاي بايد اول ما بنابراين
با كه مساله اين به بپردازيم بعد و كرده محكم اينجا در
.كنيم ورفتار برخورد چگونه ديگران
در عرفان و صوفيه ميراث طنز ، مهماننوازي ، كانالهاي اين
باز تاريخي كانال يك ما براي امروزي جهان با ارتباط
.كرد خواهد
سازي يكسان نظريه براساس سياسي نظامهاي گذشته در *
حاشيهراني و استحاله بهCultural Assimilation فرهنگها
نوين فضاي به توجه با.ميكردند اقدام خردهفرهنگها
بحث در ميتوانند جايگاهي چه ايراني خردهفرهنگهاي جهاني
در فرهنگها خرده اصولا و باشند؟ داشته تمدنها گفتوگوي
تاثيرگذار ميتوانند فرايند اين بر چگونه جهاني سطح
باشند؟
فرهنگهاي فرهنگها ، خرده جاي به من تا دهيد اجازه -
فرهنگها اين از شما منظور چون.ببرم كار به را حاشيهاي
به ما (گفتوگوي)زبانشناسي و ادبيات در كه هستند اقوامي
و تركمنها بلوچها ، :مثل.نداشتهاند شركت فعال طور
اصطلاح دارم دوست من است اين شما منظور اگر...و كردها
.برم كار به اينها براي را حاشيهاي فرهنگهاي
سالم ارتباط مسلط فرهنگهاي و فرهنگها خرده بين ايران در
كه داشتهايم ايراني اقوام ما اينكه يعنينيست برقرار
همزيستي زمين ايران در هم با كهن بسيار روزگاران از
هم وقت هيچ و هستند ايراني تعلقات داراي و كردهاند
مطرح ديگر كشورهاي در كه را جداييطلبي يا استقلال مساله
به ما ايراني اقوام بنابراين.نكردهاند عنوان است ، شده
زندگي يكديگر كنار در تاريخي صورت به اينكه لحاظ
برخي در كه باشند روبهرو مشكلاتي آن با نبايد كردهاند
.دارد وجود كوتاهشان تاريخ لحاظ به كشورها از ديگر
.ميكردم تصريح را اين بايد من اول وهله در بنابراين
فرهنگهاي و مسلط فرهنگهاي بين كه معتقدم حال عين امادر
.ندارد وجود مناسب گفتوگوي مايك حاشيهاي
نكردهايم ، حل را خودمان داخلي مساله ما وقتي بنابراين
سوي به و برداريم قدم بعدي گامهاي سوي به نميتوانيم
اين در كه مطلبي تنها.پيشرويم كردن رشد و نمودن ترقي
حاشيهاي فرهنگهاي كه ، است اين ميرسد من ذهن به زمينه
زماني در بخصوص شوند واقع مفيد بسيار ما براي ميتوانند
اين كنيم ، صحبت ميخواهيم ديگر تمدنهايي با ما كه
ما فرهنگي تمدن بطن در ميتوانند نيز حاشيهاي فرهنگهاي
.شوند محسوب ايراني فرهنگ عنوان به و گرفته جاي
احتمالا كه داريم زبان عرب ايرانيهاي ما مثلا
از عربي كشورهاي با بهتر رابطه ايجاد براي ميتوانيم
آنها كه داريم بلوچي ايرانيهاي ما يا.كنيم استفاده آنها
اين براي شايد.هستند بلوچ پاكستاني برادرهاي داراي نيز
.باشيم آنها از مطلوبي استفاده به قادر ارتباطات نوع
كه زد مثال ميتوان تركمنها مورد در را آن ديگر نمونه
يا ازبكستان در كه دارند افرادي با زيادي بسيار شباهتهاي
تركهاي با زباني لحاظ از و ميكنند زندگي مغولستان
.دارند نزديكي روابط (ايورغور)
و ارتباطات ايجاد براي كه دارد وجود امكان اين ما براي
استفاده موفقيتآميزي خيلي طور به افراد ، اين از سرپلها
اما.ميفهمند خوبي به را همديگر فرهنگ اينها چون كنيم ،
گفتوگوي در آنها از ميشود آيا كه مورد اين در
چه تا و خير يا نمود استفاده است نظر مورد كه بينالمللي
آن باشد ، موثرتر ميتواند ارتباطات نوع اين پيوند حدي
به قادر من كه دارد زمينه اين در وتحقيق مطالعه به نياز
.نميباشم اين از بيشتر پاسخگويي
انديشه تازههاي
|
فلسطين مطالعات فصلنامه
فصلنامه ندا ، علمي -سياسي پژوهشهاي و تحقيقات موسسه
.كرد منتشر را تابستان 79 فلسطين مطالعات
يهوديان زندگي محمدي ، ملك حميدرضا دكتر فصلنامه ، اين در
بخشهاي در را افراد اين گسترده نفوذ و آمريكا در
ويژه به كشور اين اقتصادي و اجتماعي سياسي ، حيات گوناگون
كوچلر هانس.ميدهد قرار بررسي مورد خارجي سياست عرصه در
در فلسطين ملت حق را خاورميانه در صلح مبناي مقالهاي طي
با كه است آن پي در مقاله اين.ميداند خود سرنوشت تعيين
متعدد قطعنامههاي و متحد ملل منشور بندهاي به استناد
اين از بلكه نمايد ، اثبات را حق اين تنها نه ملل سازمان
فصلنامه اين بهاي.بيابد آن اجراي براي حلهايي راه طريق
.است ريال هزار هشت
تمدنها؟ پيكار يا گفتوگو
علوم ، توسعه انتشارات مبيني ، حسن:ترجمه قطب ، محمد:مولف
.ريال قيمت6000 صفحه ، 158
سنتهاي و رسوم و آداب ملل ، فرهنگها ، از ما جهان
به بايد چگونه حقاند؟ به همه آيا.است برخوردار مختلفي
آيا كنند؟ برقرار ارتباط هم با بايد چگونه برد؟ پي آن
ايجاد در تامل كه است زاويه اين از است؟ ميسر ارتباطشان
متفكراني تعبير به كه است مهم بسي ارتباط اين نحوه و
وجود چگونگي مشخصكننده گفتوگو ، كيفيت "هابرماس" مانند
.است انساني
فرهنگها تنوع سوي به را جهان ،"هانتينگتون" چون كساني
و اسلام بهويژه همديگر با آنها پيكار و (شدن قطبي چند)
است ممكن آيا است اين سئوال ولي.ميدانند رهسپار غرب ،
كتاب بپيوندد؟ هم به روشناييها اين كه رسد فرا روزي
.دهد پاسخ سئوال اين به است مايل حاضر
احكام حكمت تا ناب عقل از فلسفه آفاق
:قيمت صفحه ، فرزان ، 193 انتشارات رضوي ، مسعود كوشش به
ريال 10000
حائري مهدي دكتر آيتالله معاصر ، فيلسوف و فقيد استاد
گفتوگو هفت شامل كتاب اين.بود نادر و شريف وجودي يزدي ،
با همراه كه است غربي فلسفه و اسلامي فرهنگ باب در وي با
.است يافته انتشار مقاله پنج
تمدنها ، وگوي گفت جهاني مراسم در خصوص به كتاب اين مطالب
از كمال به تصويري و ميافزايد مربوط ، مباحث غناي بر
.ميدارد عرضه اسلامي فقه و فلسفه
|
|