ايران موسيقي در اجمالي سيري
نيست نوازندگي تنها موسيقي ،
نميكنيد؟ انتقاد بازاري هنرمندان به چرا
پاپ موسيقي :ساده مفهوم يك شناسايي در
چه؟ يعني
ايران موسيقي در اجمالي سيري
و نيافته را خود شايسته جايگاه موسيقي هنوز ما كشور در
ايران زمان از ايران در موسيقي ناموفق روند از مساله اين
ميشود ناشي تاكنون باستان
از بعضي حتي و يافته بخصوصي جايگاه هنر امروز دنياي در
و سينما همچون كردهاند ، پيدا تجارتي جايگاهي هنرها
به غرب دنياي اقتصادي تجاري صنايع زمره از كه موسيقي
دهههاي در موسيقي يافتن اهميت به توجه با.ميروند شمار
جوامع در موسيقي رشد آن ، بودن رسانهاي چند علت به اخير
فيلم كه بگيريد نظر در.است افزايش حال در زيادي سرعت با
برجسته متن موسيقي يك از كه است موفق زماني سينمايي
نقاشي ، گالريهاي در حتي حاضر حال در باشد ، برخوردار
و ميشود پخش موسيقي..و رستورانها حتي و كتابفروشيها
.است امروز دنياي در موسيقي اهميت گوياي مساله اين
را خود شايسته جايگاه موسيقي هنوز ما كشور در البته
از ايران در موسيقي ناموفق روند از مساله اين و نيافته
نكات برخي به كه ميشود ناشي تاكنون باستان ايران زمان
.ميافكنيم گذرا اشارهاي آن
موسيقي -ميشد1 تقسيم دسته دو به بشر اوليه موسيقي
غيرمذهبي موسيقي -مذهبي 2
است ، برخوردار اهميت بيشترين از كه مذهبي موسيقي (1
تدريجا و ميشد خوانده معابد در كه بوده مذهبي آوازهاي
.گشت تبديل دستهجمعي سرودهاي به آوازها اين
بين و كشتزارها در معمولا كه غيرمذهبي موسيقي (2
يا كشاورز توسط آهنگ يك زمزمه با ميگرفت ، شكل كشاورزان
به تبديل سايرين همراهي با تدريج به و ميشد شروع كارگر
.ميگشت جمعي دسته آوازهاي
دو و چهارچهارم ضربهاي در غالبا بشر اوليه موسيقي
ساير كمكم و گرفت شكل است رفتن راه ضرب همان كه چهارم
كلده و سومر مصر ، چون كشورهايي.شد افزوده آن به ريتمها
و يونانيها آرياييها ، و بودند مذهبي موسيقي پايهگذاران
ملتي اولين يونانيها و دادند ادامه را ايشان راه مصريها
و كردند علمي را آن و آموختند علم با را موسيقي كه بودند
و فلاسفه و گذاشتند يادگار به موسيقي زمينه در را قواعدي
.نوشتند موسيقي علم زمينه در كتبي هم يونان دانشمندان
نزد موسيقي و رساندند اوج به را مذهبي موسيقي هم مصريها
مراسم در فرعون كمااينكهيافت مذهبي جايگاهي ايشان
را دعاهايي رقص ، و موسيقي با همراه خدايان از سپاسگزاري
.ميخواند
و ميشده اجرا موسيقي بدون مذهبي مراسم باستان ايران در
تمدنهاي ساير از ايران موسيقي كه گشت باعث مساله همين
يوناني تاريخنگار (Herdot) هرودوت و بماند عقب باستان
مردماني ايرانيان كه است نوشته ميلاد از قبل قرن 5 در
.ميكنند اجرا بدونموسيقي را خود مذهبي مراسم كه هستند
اطلاعات هخامنشي سلسله اوايل در ايران موسيقي مورد در
زمان در كه ميرود احتمال اما نيست ، دسترس در چنداني
كار به درباري رقصهاي همراهي با موسيقي خشايارشاه
.است ميرفته
همانطور اشكانيان ، و سلوكيان زمان در اسكندر حمله از بعد
متحول را آن و داد رخ انقلابي ايران تمدن و فرهنگ در كه
ايران در موسيقي و يافت تازه جاني هم ايران موسيقي ساخت
منزلت و مقام اوج به ساسانيان زمان در بعدها و گرفت پا
جزو موسيقيدانها گور ، بهرام سلطنت دوران در.رسيد خود
چهرههاي از كه نكيسا و باربد.بودند كشور برتر طبقات
خسرو زمان در بودند ايران كهن موسيقي شده شناخته و برتر
.پرداختند كشور در موسيقي اشاعه به پرويز
و فترت دچار ايراني موسيقي ايران در اسلام گسترش با
از عاري و وحشي مردماني كه اسلام ، از قبل اعراب.شد ركود
لعب و لهو زمينه در فقط را موسيقي بودند ، تمدني هرگونه
اسلام طلوع از پس كه شد باعث مساله اين و ميگرفتند بكار
.رود بشمار لعب و لهو و گردد حرام موسيقي عرب ، سرزمين در
قرآن خوش تلاوت و اذانگويي صورت به موسيقي نوعي البته
كه بود كسي اولين رياح بلالبن گرفت ، پا اعراب ميان در
.كرد ادا خوش وآوازي آهنگ با را اذان
پادشاهان از تقليد به اموي خليفههاي بنياميه ، زمان در
در كمكم موسيقي و كردند فراهم خود براي درباري ايران ،
اهميت موسيقي ايشان دربار در و يافت ترويج ايشان ميان
بودند ايرانيان از موسيقيدانان اكثر البته كه يافت
تمامي تقريبا بعد به هجري دوم قرن از همچنانكه
.بودند ايراني موسيقيدانان
يعقوب زرياب ، موصلي ، اسحق زلزل ، منصور موصلي ، ابراهيم
موسيقي برجسته چهرههاي جمله از اصفهاني ابوالفرج و كندي
زمينه در دانشمندان بزرگترين از يكي.هستند اسلام از بعد
نيز موسيقي در فلسفه بر علاوه وي بود ، فارابي موسيقي
.ميدهند نسبت او به را قانون اختراع نمود ، بسيار تحقيق
به او كه كتابي و است ايراني موسيقيدان بزرگترين فارابي
است رسالهاي بزرگترين نوشته ، الكبير الموسيقي كتاب نام
در او شده ، نوشته موسيقي راجعبه زمين مشرق در تاكنون كه
پرداخته موسيقي روانشناسي و علمي جنبههاي به كتاب اين
ضرب و متصل ضرب دسته دو به موسيقي تقسيمبندي با وي.است
بعد.بخشيد نظم موسيقي قوانين از قسمتهايي به غيرمتصل
بزرگ فيلسوف و طبيب ابوعليسينا ، شيخالرئيس فارابي ، از
و قديم حكمت زمينه در موسيقي مورد در تحقيقاتي ايران ،
.نمود انسان روح در موسيقي شفابخش آثار
اسحق آثار و فارابي رساله براساس ابنسينا تحقيقات عمده
.است شده پايهگذاري موصلي
چهرههاي از نيز مراغهاي عبدالقادر و ارموي صفيالدين
.بودند ابنسينا از بعد موسيقي
ايران در موسيقي انحطاط علل
با هنرها ساير همچون موسيقي ايران ، به مغول حمله از بعد
متوقف را ايراني هنرهاي تكاملي سير و شد روبهرو انحطاط
عنان حمله اين شوم خاطرات فراموشي براي نيز مردم.كرد
خود ارزش موسيقي كمكم و سپردند هويوهوس به را اختيار
برخلاف و گشت بدل حرفهها پستترين به و داد دست از را
جنبه موسيقي مسيح ، دين قبول از بعد كه غربي كشورهاي
كشيده خود انحطاط اوج به ايران در يافت ، روحاني و مذهبي
هركس كه شد صادر فرماني تيموريان زمان در حتي و شد
تا نابودي تا زوال اين و شد خواهد اعدام كند پيشه موسيقي
علمي كتاب هيچ دوران اين در و يافت ادامه مشروطيت دوران
به هم كهآنها اثر چند مگر نشد ، نوشته موسيقي زمينه در
صدارت دوران در.بودند پرداخته فارابي كتاب از فصولي شرح
هنرهاي و صنايع و علوم به كه اميركبير تقيخان ميرزا
مدرسهدارالفنون ، تاسيس با شد ، معطوف بسيار توجه زيبا
فن ، اين تدريس براي و يافت اختصاص موسيقي به نيز شعبهاي
مستقلي مدرسه بعد چندي.شد استخدام فرانسوي لومير موسيو
.شد تاسيس موزيك مدرسه نام به
كه است ايراني بزرگ پيانيست نخستين شهردار ، همايون مشير
.كرد وارد ايران موسيقي در را پيانو آكوردهاي
از استفاده با و يافت وسعت زودي به تحولات اين دامنه
شكل ايران در موسيقي مكتب دو غربي موسيقي اصول و سازها
.ايران كلاسيك موسيقي مكتب و ايران ملي موسيقي مكتب.گرفت
جواد و صبا ابوالحسن خالقي ، روحالله وزيري ، علينقي
نت به با كه ايرانند ملي موسيقي مكتب بزرگان از معروفي
فرم با غربي موسيقي آميختن و ايران موسيقي آوردن در
.دارند ايران موسيقي گردن بر بزرگي دين سنتي ، موسيقي
مرتضي گريگوريان ، روبيك محمود ، پرويز حسين ، امينالله
بودند كلاسيك مكتب بزرگان از باغچهبان و ناصحي حنانه ،
اجراي ساخت و كلاسيك موسيقي تحصيل به بيشتر ايشان كه
.ورزيدند اهتمام سمفونيك آثار
آواز هنر و بود ابتدايي و ساده بسيار موسيقي گذشتهها در
كه نميكرد گمان هيچكس و نداشت وجود نواختن و خواندن
موسيقي تحصيل سال پانزده ده حداقل موسيقي احراز براي
.است لازم
گرفت ، شكل موسيقي در سال چند اين در كه تحولي با اما
روند امروز تا و پاگذاشت هنري و علمي مرحله به موسيقي
است پيموده انساني تجليارزشهاي جهت در را خود روبهرشد
كه كشور معاصر موسيقيدانان اهتمام به كه است ذكر شايان و
حال در ما موسيقي گماردهاند ، همت بسيار راه اين در
.است خود اصيل ارزش و واقعي جايگاه يافتن
شادمان پويان
نيست نوازندگي تنها موسيقي ،
از برخي براي كه نامهاي در هنر فرهنگستان قبل چندي
خواسته آنها از كرده ، ارسال موسيقي عالي آموزش موسسات
"ايراني سازهاي نوازندگي" به را موسيقي رشته كه است
موسيقي آموزشي گروه مدير مهدوي رضا.دهند نام تغيير
تصميم اين به نامهاي ارسال با سوره عالي آموزش موسسه
:ميخوانيد زير در را آن متن كه است كرده انتقاد
كل مدير مورخ 28/4/79 شماره 1693/22 نامه بند 6 پيرو
عالي آموزش موسسه به خطاب عالي آموزش گسترش دفتر محترم
ساز نوازندگي به موسيقي رشته عنوان تغيير بر مبني سوره
:ميرساند استحضار رابه زير نكات ايراني ،
دروني گرايشهاي از يكي نوازندگي اينكه به توجه با -1
به موسيقي رشته كلي عنوان تغيير است ، موسيقي رشته
موسيقي كليت فروكاست و تقليل معناي به واقع در نوازندگي
.است نوازندگي و اجرايي امور به صرفا
رشته مختلف گرايشهاي عالي آموزش نظام در كه صورتي در -2
داشته وجود (غيره و آهنگسازي موسيقيشناسي ، مانند)موسيقي
مطلوب بسيار نوازندگي عنوان تحت جديد گرايشي ايجاد باشد ،
به موسيقي رشته محتواي يا و عنوان تغيير اما ;بود خواهد
نظر به نامطلوب و غيركارشناسانه امري رشتهنوازندگي
.ميرسد
فعاليتهاي جهان عالي آموزش مراكز اكثر در غالبا -3
و آهنگسازي خوانندگي ، نوازندگي ، )موسيقي زمينه در اجرايي
در كه حالي در ميشود ، داده آموزش كنسرواتوار در (غيره
بيشتر كه گرايشهايي يا رشتهها بر عمدتا دانشگاهها
همچون دارند ، پژوهشي و مطالعاتي جنبه
(اينها مانند و اتنوموزيكولوژي موزيكولوژي ، )موسيقيشناسي
.تاكيدميگردد
شايد كنسرواتوار وجود عدم دليل به حاضر حال در اگرچه-4
داد ، آموزش دانشگاهها در نيز را اجرايي گرايشهاي بتوان
داراي بالقوه طور به حداقل كه موسيقي ، رشته جايگزيني اما
نوازندگي رشته با ميباشد ، پژوهشي و مطالعاتي زمينههاي
پشتوانه تضعيف واقع در و -عالي آموزش نظام ضرر به مسلما
.بود خواهد -آن علمي
مجموعه زير گستردگي و تنوع به توجه با سويي از همچنين -5
سوي از و جهان نقاط اكثر عالي آموزش نظام در موسيقي رشته
مقطع در دانشجويان كلي طور به اينكه به عنايت با ديگر
امكانات با تخصصي گرايش انتخاب از پيش بايستي كارشناسي
آشنا نظر مورد رشته در مطالعه و تحصيل ادامه جهت مختلف
عنوان داراي كارشناسي مقطع در رشته اين است بهتر شوند ،
بود خواهند قادر دانشجويان صورت اين در.باشد موسيقي كلي
مباني با آشنايي و مشترك آموزش سال دو حداقل از پس
در را خويش تخصصي گرايش آگاهانه موسيقي ، رشته بنيادين
تغيير مسلما اگرچه.كنند انتخاب تحصيل سال سومين آستانه
به ،(دكتري و ارشد كارشناسي)بالاتر مقاطع در رشته عنوان
خواهد اجتنابناپذير امري مقاطع ، اين تخصصي ماهيت دليل
.بود
ميشود پيشنهاد گانه پنج شده ياد نكات به توجه با -6
وبه بماند باقي موسيقي رشته همچنان مذكور رشته عنوان
اولويتها و امكانات به توجه با مختلفي گرايشهاي تدريج
رشته نام كه اين نه شود ، ايجاد موسيقي رشته درون در
شوراي نگرش و ديدگاه از بيشتر اطلاع براي ).يابد تغيير
كارداني و كارشناسي دوره موسيقي آموزشي گروه تخصصي
نيز جلسه صورت تعدادي سوره كاربردي -علمي جامع دانشگاه
.( است شده ارسال نامه پيوست به
نميكنيد؟ انتقاد بازاري هنرمندان به چرا
اصل" عنوان تحت مطلبي همشهري (موسيقي) صفحه در قبل هفته
.بود شده درج نجوا -الف امضاي به "ايراني موسيقي فرع و
از شعر دو برروي ساكتكه كيوان اثر دو به نوشته اين
ياد به كه جايي تا.بود پرداخته كرده ، كار مشيري شادروان
ساكت و داشتيم مشيري با كه جلساتي از يكي در ميآورم
به خطي دست و پسنديد بسيار استاد نواخت ، برايش را آنها
.كند كار هم ايشان آثار ديگر روي دارد اجازه كه داد وي
و داده بسط ساكت آثار همه به را خود قضاوت نويسنده ولي ،
دو همين در خصوص به ساكت ، كارهاي در آنچه":مينويسد
همين ميخورد چشم به است ، ساخته مشيري شعر برروي كه اثري
اتود به بيشتر كه ملوديهايي.ملوديهاست بودن بيروح
در.بنشيند دل در كه آثاري تا ميماند تمريني وكارهاي
ميزان در ميتوان را خوب ملودي يك مميزه وجه واقع
و شنيده مردم سوي از ملودي يك اگر.كرد جستجو اثرگذاريش
اثرگذار ملودي آن گفت ميتوان شد ، خوانده زمزمه حالت به
".است
چند كم دست را آهنگ يك حداقلبايد ، مردم عزيز دوست آخر
كه بلبشويي اين با هم آن بسپارند ، خاطر در تا بشنوند بار
حسابي و درست كار يك كمتر شما هست ، سيما و صدا در
آن با هم آن شنيدن ، بار يك با شما وقت آن.ميشنويد
مخصوص ميكروفونهاي با و صدابرداري بدون بدصوتي ، كيفيت
.ميكنيد قضاوت اينطور كنفرانس ، سالن
بهار:مانند نشنيدهايد؟ را ساكت زيباي آثار شما آيا
شرق ديدار بسطامي ، ايرج صداي با فسانه دريا ، نگاه ، ديگر ،
چهار قطعه جمشيدي ، 18 فاضل صداي با سحر مرغ تنظيم غرب ، و
را؟ ايشان كتابهاي و جامهدران مضراب ،
كه ميبريد يورش پرتلاش هنرمندان به چرا عزيز دوست
را ساكت من كه جايي تا بگويم بايد كه كنيد دلسردشان
:شاعر يغماي قول به.نميشود دلسرد ، هيچگاه ميشناسم
".بود خلق دست سنگ يغما تشويق باعث"
به بازاري آثار اجراي با و هنر نام به كه كساني به چرا
نميكنيد؟ انتقاد ميكنند ، خدشهوارد هنرمند و هنر ساحت
براي كه ميكشيد نجيب هنرمندان براي را قلم تيغ چرا
بيت دو اين پايان ، در ميكشند؟ زحمت مردم اين هنر ارتقاي
:ميرسد خاطرم به اخوانثالث شادروان از
عيب غير نجويند است جستني آنچه از
ميخورند غبطه فقط است خوردني آنچه وز
نشستهاي باطل و عاطل بيكارگان
ميبرند رنج ديگران كردن كار كز
آتشفراز علي
پاپ موسيقي :ساده مفهوم يك شناسايي در
چه؟ يعني
:درآمد
نوشته سنتور شده شناخته مدرسان از يكي سوي از زير نوشته
آشنايي براي است بابي فتح واقع در نوشته اين.است شده
كه موسيقيايي مفاهيم از برخي با مجمل و مختصر و ساده
ايران ، در خصوص به آن ، درباره نوشتهها و تعاريف متاسفانه
و نويسندگان تمامي از دعوت ضمن.است متناقض بسيار
اين مطلب ، ارسال و نوشتن براي هنر و موسيقي استادان
.ميخوانيم هم با را نوشته
از ايران سنتي موسيقي رسيدن بنبست به بحث روزها اين در
ديگر ، طرف از پاپ موسيقي بودن بيارزش بحث و طرف يك
از موسيقيدانان انتقاد.ميشود شنيده هميشه از بيشتر
اين مخالف آنان كه ميكند ايجاد را فكر اين پاپ ، موسيقي
.هستند موسيقي نوع
و ندارد وجود نقد صحيح فرهنگ هنوز ما كشور در متاسفانه
باعث سازنده نه و خشن و منفي لحني با اكثرا منتقدان
كه حالي در.ميشوند اثر صاحب در نااميدي و ياس نوعي
اثر ، يك مثبت نكات بيان و تخصصي و فني نقد با بايد منتقد
موارد از اثر صاحب و شده هنرمند رشد و سازندگي باعث
كرده استفاده خود بعدي كارهاي اصلاح براي شده انتقاد
اين بنابر.كند كمك هنرمند رشد به بايد نوعي به ومنتقد
فني اطلاعات و تحصيلات نقد مورد رشته در منتقد است لازم
خود به كس هر دليل چه به كرد سوال بايد حال.باشد داشته
آوردن روي و سنتي موسيقي مخاطبان شدن كم كه ميدهد اجازه
موسيقي رسيدن بنبست به دليل را پاپ موسيقي به جوانان
دليل به شايد موسيقيبپردازد؟ نقد به حتي و بداند ايراني
.باشد نقد فرهنگ هماننداشتن
كه است اين داشت ، توجه آن به بايد كه مهمي بسيار نكته
ديده تخصصي و جدي هنري عنوان به ما فرهنگ در موسيقي
سياسي و اجتماعي تاريخ در ريشه مسئله اين.نميشود
صنعتي جوامع در تخصص مفهوم كلي طور به.كشورماندارد
و توان تمام كه است متخصصكسي جوامع ، اين در و است رايج
و كند خاصي رشته متمركز را خود حواس و استعداد و نيرو
آن علم و دانش بافراگيري و برد كار به آن پيشبرد براي
بالا را خود مهارت و افزوده خود دانش به روز هر خاص رشته
در شدن ورزيده.شود ورزيدهتر پيش روز از روز هر و برد
اعتلاي جهت در آن تكميل و پيشبرد معناي به خاص رشته آن
شخص اخلاقي وظايف از و اجتماع به تعهد با برابر و جامعه
جوامع در كه حالي در.ميآيد شمار به خود اجتماع به نسبت
كارهاي شخص يك يعني.است حاكم حريفي فن همه فرهنگ سنتي
.ميدهد انجام تجربي طور به و تخصص داشتن بدون را مختلف
مستند تاريخ به اگر.ميشود بحث همين شامل هم موسيقي
هيچ قاجاريه دوره تا نهم قرن از كنيم نگاه خود موسيقي
موسيقي صفويه دوره از.است نشده انجام موسيقي در حركتي
عروسي در ديگري و جنگ در يكي مورد دو در جز به.شد حرام
نزديك گذشتهاي تا و گرفت شكل زمان مرور به فرهنگ اين و
پادشاهان مسافرتهاي دليل به قاجاريه زمان در.يافت ادامه
مهارتهاي شيفته آنان اروپا ، به فرهنگي و سياسي رجال و
و فن به هنرها ديگر مانند نيز موسيقي و شدند اروپاييان
بنابر.آمد بوجود موسيقي مدارس و شد مزين اروپايي تكنيك
موسيقي در دانش و علم به فرهنگ و هنر اهل طرف يك از اين
به موسيقي به همچنان ديگر طرف از اما.دادهاند اهميت
ايران امروز جامعه كه حال.ميشد نگاه تفنني كاري عنوان
تخصص بحث است ، صنعتي جامعه به سنتي جامعه از گذار حال در
موسيقي در تخصص شامل بحث اين و است حياتي و مهم بسيار
موسيقي كه اين كردن عنوان جاي به اين بنابر.ميشود نيز
موسيقي پاپ موسيقي اينكه يا رسيده بنبست به ايراني
ساده تعريفهاي با را موسيقي انواع بياييم است ، بيارزشي
جدي و هنري موسيقي خصوص به و داده آموزش مردم به تخصصي
.بشناسانيم را
بنبست به ايراني موسيقي ميگويند كه كساني از بايد
آثار از كنسرتي اروپا در وقتي آيا كه كرد سوال رسيده
يا ميشود روبهرو بيشتري استقبال با ميشود اجرا بتهوون
كنسرت شايد كه ايناست جواب اروپا؟ روز خواننده يك كنسرت
موسيقي رسيدن بنبست به دليل اين آيا.روز خواننده آن
استقبال اصولا آيا كه پرسيد بايد يا و است؟ غربي كلاسيك
بنابر باشد؟ آن هنري ارزش بر دليل ميتواند كار يك از
طرفداران داراي و دارد را خود جايگاه موسيقي نوع هر اين
.است خاصي
اعتلاي براي موسيقيدان تربيت كه طور همان دانست بايد
ضروري امري هم موسيقي شنونده تربيت است ، مهم رشتهموسيقي
به موسيقي انواع اصولي آموزش و ارائه با جز اين و است
.نميشود ميسر متعادل شكل
و افراط شاهد هميشه ما اسلامي انقلاب پيروزي از بعد
به موسيقي ارائه زمينه در كردن عمل سليقهاي و تفريط
تا سيما و صدا دربودهايم غيرتخصصي مديريتهاي دليل
كه ميشد داده بها ايراني موسيقي به فقط سال 70 حدود
كيفيت از شيدا و عارف گروه اجراهاي جز به هم آن بيشتر
را توجهي كمتر موسيقي ديگر انواعبود برخوردار پاييني
مردمي اصطلاح به موسيقيهاي به جز هم حال برميانگيختو
.شدهاند فراموش ديگر گونههاي
ببينيم بايد باشيم داشته مردمي واقعا موسيقي اينكه براي
يا است عاميانه مفهوم به مردمي Papular كلمه از منظور كه
است معاصر موسيقي از نوعي پاپ موسيقي كلي طور به محبوب؟
و آكوستيك سازهاي انواع شامل ميتواند سازبندي نظر از كه
اروپايي و امريكايي كشورهاي پاپ موسيقي.باشد الكترونيك
ميان در ملي موسيقيهاي پشتوانه دليل به آسيايي حتي و
انواع ريشهيابي به اگر خصوص به هستند ، محبوب خود مردم
.ميرسيم جواب بهاين بپردازيم..راك و بلوز جاز ، موسيقي
با بيگانگي دليل به ما كشور پاپ موسيقي كه حالي در
محبوب مردم ميان در كلمه واقعي معناي به خود ملي موسيقي
اهميت بايد بيشتر محبوب مفهوم به نگارنده نظر به.نيست
باشد مردمي يا پاپ بتواند ، محلي ملودي يك شايد.شود داده
ملودي يك از الهام با ترانه يك يا اصيل تصنيف يك يا و
كه عاميانه مفهوم به مردمي موسيقي اصطلاح اين بنابر.ملي
.است شده ، اشتباه تفهيم مردم براي و ايرانرايج در امروزه
علم و تخصص به مملكت هنري و فرهنگي بخشهاي مسئولين بايد
براي را فعاليت و كار زمينه و داده اهميت زمينه اين در
بدون كه را كسي هر اينكه نه كنند ، مهيا متخصص افراد
ارتباطهاي طريق از است شهرت عاشق فقط و علمي پشتوانه
به را مردم طريق بدين و كرده كار وارد وفاميلي دوستانه
.دهند عادت بيريشه و ضعيف موسيقيهاي شنيدن
اسلامي انقلاب از پس كه شد باعث حريف فن همه فرهنگ همين
يك.باشيم داشته موسيقي رشته در غيرتخصصي مديريتهاي
گرفتن به اقدام غيرتخصصي مديريتهاي منفي اثرات از نمونه
توسط موسيقي اشاعه و حفظ مركز مدرسين از مصاحبه و آزمون
مديريت.است سال 75 اوايل و سال 74 اواخر در وقت مديريت
كار روش به شورا و خود نبودن آشنا را كار اين دليل آموزش
اين نشناختن به روشن اعترافي خود اين و ميدانست اساتيد
مركز همان در سال مدت 20 كه مدرساني است واضحاست هنر
كه كردهاند تربيت را شاگرداني و بوده تدريس به مشغول
اين به تن شدهاند شناخته و فعال موسيقي حرفه در خود
و نموده فرض خود به توهين را كار اين و نداده مصاحبه
مديريت يك كه حالي در.نباشند همكاري ادامه به حاضر
و است آشنا موسيقي در مختلف روشهاي و سبكها با تخصصي
ميكنند ، كار مختلف سبكهاي در كه را كساني تقريبا
اجتماع به تعهد مسئله به اينجا در بايد البته.ميشناسد
نيز بحث مورد رشته رساندن اعتلا به مقابل در تعهد و
از بعضي كه شده ديده ما جامعه در متاسفانه داد ، اهميت
و شده كشيده رفيقبازي و باندبازي به نيز متخصص مديران
.دادهاند ترجيح تخصصي و حرفهاي منافع به را شخصي منافع
و حفظ مركز كنوني مديريت از ميدانم لازم برخود اينجا در
مديريت يك عنوان به سيما و صدا ايراني موسيقي اشاعه
دلهاي در اميدي نور كه ببرم نام بيطرفانه و متعهد تخصصي
كه اميدوارم حال هر در.است آورده بوجود موسيقيدانان
و تفنني هنر يك عنوان به را موسيقي مسئولين ، حتي و مردم
بر علاوه موسيقيدان يك زيرا نكنند ، نگاه حاشيهاي
سالها و داشته هم را موسيقي دانش بايد ذاتي خاص استعداد
تعهد آوردن بوجود همه از مهمتر.كند ممارست و تمرين
مسئوليناست توسط جامعه تكامل به نسبت حرفهاي و اخلاقي
اين كه هستيم روبهرو تعهد نوع اين با كمتر متاسفانه كه
اين است اميد.ميشود ما اجتماعي شرايط به مربوط شايد هم
فني اصطلاحات كمترين از استفاده با و ساده بياني با سطور
كرده ايجاد تفكري موسيقي انواع ارائه براي باشد توانسته
چه كه اين و موسيقي انواع شناخت براي باشد مقدمهاي و
موقعيتي چه در و زماني چه در مكاني ، چه در موسيقي ، نوع
و مالي حمايت مورد بايد موسيقي نوع چه و است اجرا قابل
بخش حمايت مورد موسيقي نوع چه و باشد دولتي بخش معنوي
غيرهنري و هنري موسيقي تفكيك براي همچنين و خصوصي
ملت شناسنامه كشوري هر موسيقي زيرا آيد بوجود امكاناتي
. است آن
حلاج رويا *
|