را دارفاني "ملي سردار" بازمانده تنها
گفت وداع
آموزشي امور كارشناسان و پژوهشگران توصيه
بهبود براي :پرورش و ارشدآموزش مسئولان به
!دهيد آموزش را مديران مدارس كار كيفيت
بخوابيم خوب
شد طراحي ليتري خودروي 5/1
!عسل زنبور ديگر مزيتهاي
"اول سال نيم" نهايي امتحانات برنامه
شد اعلام متوسطه سوم سال
شد ملي اثر اروميه شهرداري ساختمان
عالي آموزش نمونه دانشجويان تقديراز
بينالمللي انجمن به ايران پرورش و آموزش
پيوست تحصيلي پيشرفت ارزشيابي
را دارفاني "ملي سردار" بازمانده تنها
گفت وداع
مشروطيت نهضت ملي سردار بازمانده تنها :فرهنگي علمي گروه
كهولت بهدليل و سالگي در90 دوشنبه روز "ستارخان" ايران
"ستاري معصومه " خانمگفت وداع را دارفاني تهران در سن
پدر كه درحالي شمسي سال 1289 در "ستارخان" فرزند سومين
تهران قصد به دولت ورود با بالاجبار را تبريز شهر مجاهدش
.آمد بدنيا ترككرد ،
ايست عارضه با و تهران مهراد بيمارستان در ديروز وي ،
از امروز مرحومه آن جنازه و كرد وداع را حيات"قلبي"
از.شد خواهد تشييع زهرا بهشت بيمارستانتا اين مقابل
به دختر فرزند هشت و پسر فرزند دو "ستاري معصومه" متوفي
.هستند حيات قيد در همگي كه يادگارماندهاست
بنامهاي دختر فرزند دو داراي نيز ملي سردار "ستارخان"
يدالله" بنام پسر فرزند يك و ،"معصومه"و "خانم سلطان"
قرهداغي حسن حاج پسر سومين ،"ستارخان".است بوده "خان
قمري سال 1285 در يقين قريببه احتمال به كه بود بزاز
.است شده متولد
دست در دقيقي اطلاع سالگي شانزده تا ستارخان زندگاني از
در و گرديد تبريز وارد ايام آن از پس وي اما نيست ،
.تاثيرگذارشدهاست منطقه سياسي تحولات و جريانات
هجري و 1327 سالهاي 1326 در ماه بهمدت 11 "ستارخان"
رشادتي به شهر اين محاصره جريان ودر تبريز در قمري
.زد دست جانانه
را تبريز روس قواي فشار اثر در هجري سال 1328 در وي
.كرد ترك تهران قصد به سالارملي"باقرخان" بههمراه
پارك در شهرباني قواي توسط رجب 1328 در 30 ستارخان
و شد مجروح پا ناحيه از و محاصره آنجابود ، ساكن كه اتابك
. درگذشت درتهران قمري هجري الحجه 1332 ذي در 28
آموزشي امور كارشناسان و پژوهشگران توصيه
بهبود براي :پرورش و ارشدآموزش مسئولان به
!دهيد آموزش را مديران مدارس كار كيفيت
فرهنگي ميليون يك بر مديريت مدرسه ، مدير هزار 125:اشاره
راستي به.هستند عهدهدار را دانشآموز ميليون قريب 19 و
كشور جمعيت سوم يك حدود با كه مدرسه مدير هزار اين 125
در غيرمستقيم صورت به افراد بقيه با و مستقيم طور به
ميشوند؟ برخوردار لازم و مكرر آموزشهاي از هستند ، تماس
اين اطلاعات ساختن روز به براي پرورش و آموزش وزارت
و آموزشي نوين نظامهاي با آنان كردن آشنا و مديران
ساماندهي را خاصي برنامههاي تربيت ، و تعليم صحيح روشهاي
آموزش ساعت چند ساليانه عظيم ، گروه اين است؟ كرده
است؟ "كافي" و "صحيح" شده ارائه آموزشهاي آيا ميبينند؟
در مديريت امر در كه زيادي ضعفهاي و فراوان خطاهاي بين
چه مديران ، آموزش عدم و ميخورد چشم به مدارس از خيلي
و متوسطه جديد نظام مشكلات علت آيا دارد؟ وجود ارتباطي
كه نيست سبب اين به پرورش و آموزش نوين طرحهاي از بسياري
آموزش" والاي جايگاه و ارزش آموزشي ، نظام ارشد مسئولان
درنيافتهاند؟ خوبي به را "مديران
كارشناس) ارجمندي رعنا ديدگاه پيميآيد در چه آن
سلامت شهيد دولتي راهنمايي مدرسه مدير و آموزشي مديريت
سمينار در كه است مديران آموزش درباره (منطقه 16 بخش
.است شده ارائه رهآورد علمي
فرهنگي علمي گروه *
دوران كه است واقعيت اين بيانكننده ملل تاريخ به نگاهي
آموزشي نظامهاي پويايي و رشد با آنها ، درخشيدن و شكوفايي
.است بوده مقارن
به توجه و اعتقاد حاصل پيشرفتها ، گونه اين ترديد بدون
راه اين در موفقيت كسب و آموختن به ميل و ديگران آموزش
محصول كه فرهنگي و فكري انقلاب يك را آن وبايد است بوده
.آورد حساب به است ، پرورش و آموزش
روشن و آگاه انسانهايي وجود در جوامع ، ترقي عمده دليل
مطلوب تعبير به آن از كه روشني و آگاهي اين ايجاد و است
پرورش و آموزش نظام عمده وظايف از ميشود ، تعبير نگرشها
.است
متعهد ، انساني نيروهاي تربيت در پرورش ، و آموزش كار تبلور
واقعيت يك تكنولوژي ، و علم.است ماهر و متخصص دانشمند ،
سازمانها لذا و ميآيد حساب به انكار غيرقابل حقيقت و
باشند قادر اجتماع ، پيكره از زنده اعضاي عنوان به بايستي
فعاليتهاي و سياستگذاريها تشكيلات ، اهداف برنامهها ،
همچنين و مكان و زمان مقتضيات و شرايط با پيوسته را خويش
.كنند هماهنگ سازمانها و جامعه بر حاكم ارزشي فضاي
تحول و تغيير به وآرامش ، ثبات به تمايل ضمن نيز سازمانها
از بهرهگيري لذا.ندارند گريزي آن از و بوده نيازمند
فرد ، براي مديريت اثربخش روشهاي در جديد انديشههاي
ضرورتي سازماني ، پويايي منظور به جامعه و سازمان
واقعي مفهوم به مديريت لحاظ همين به است اجتنابناپذير
هوشمندي و درايت اهليت ، دانش ، نيازمند ، امروزه كلمه
كارآيي طريق از سازمانها موثر حيات و است فوقالعادهاي
.ميشود ميسر توانا و خلاق ماهر ، آگاه ، كاركنان و مديران
عهدهدار كه كيفي نيروهاي تربيت منظور به مديريت آموزش
ويژهاي اولويت از هستند ، جامعه در خطيري مسئوليتهاي
به و كاركنان خدمت ضمن آموزش امر ، ايناست برخوردار
در سرمايهگذاري و ميسازد اجتنابناپذير را مديران خصوص
گوشزد توسعه اساسي ركن عنوان به را انساني نيروي آموزش
مهم گامهاي از يكي خدمت ضمن آموزش راستا ، اين در.ميكند
اجراي و علمي برنامهريزي با چنانچه كه است ارزشمندي و
و مثبت قدم مديران ، علمي سطح ارتقاي با شود ، اعمال دقيق
جامعه پرورش و آموزش و كيفي و كمي ارتقاي درجهت موثري
.ميشود برداشته
پرورش به بايد است ، نوسازي و بازسازي حال در كه جامعهاي
و آموزش در خود مديريتي نيروهاي كارآيي افزايش و تعليم و
حضرت قول به اينان كه بدهد فراوان اهميت پرورش
و عمود و آسيا سنگ و نگهدارنده:(عليهالسلام)علي
.هستند اجتماعي زندگي خيمه برپادارنده
اصطلاحات
واسطه به كه است فنوني و دانش فراگيري:مديريت آموزش
به رسيدن جهت را افراد بر تاثيرگذاري توانايي مدير آنها ،
.باشد داشته سازمان اهداف
گفته پيوسته و منظم عمليات سلسله يك به:خدمت ضمن آموزش
فراگيري و مطلوب رفتاري تغييرات ايجاد جهت در كه ميشود
و حرفهاي و فني مهارتهاي و دانشها رشد جهت در جديد فنون
نحو به بتواند مدير كه طوري به ميگيرد ، صورت مدير شغلي
.برساند انجام به را محوله مسئوليتهاي موثرتري و بهتر
آموزش وجودي ضرورت
خدمت ضمن
و شغلي دانش افزايش خدمت ، ضمن آموزش وجودي فلسفه و هدف
و نوآوريها و خلاقيتها بروز براي لازم زمينههاي ايجاد
تحولات با متناسب وپرورش آموزش مديران كارايي ارتقايسطح
.است امروزي جامعه نيازهاي و
برخوردار والايي اهميت از امروز جهان در خدمت ضمن آموزش
تكنيكي و علمي پيشرفتهاي علل به گذرا نگاهي و است
نظام به واسطه به مهم اين كه ميدهد نشان دنيا كشورهاي
.است يافته تحقق آنها پرورش و آموزش شدن كشيده
از يكي مديران خدمت ضمن آموزش دورههاي راستا ، اين در و
عهدهدار كه است آموزشي اقدامات مفيدترين و سريعترين
اصولا.است مديران كيفي و كاربردي علمي ، سطح ارتقاي
از و ميشود محسوب مفيد سرمايهگذاري نوعي افراد ، آموزش
در كليدي عامل يك آموزش براي سرمايهگذاري رو ، اين
.توسعهاست فرآيند
شگرفي تاثير آموزشي و اداري سطوح بر مديران ، آموزش
نگرشها ، در تغيير آگاهي ، سطح افزايش سبب و ميگذارد
.ميشود رفتار و عادات
و مهارتها و تخصصها فراگيري آموزش ، نوع اين رو ، اين از
براي را فرد و ميسازد امكانپذير را آگاهي و شناخت كسب
با همراه محوله وظايف دادن انجام يا جديد سمت پذيرش
.ميكند مجهز و آماده مطلوب كارآيي
باب در انساني نيروي مديريت كتاب در عسگريان ، مصطفي دكتر
و رشد به توجه گرو در را سازمان هر پويايي ;آموزش ضرورت
:ميگويد و دانسته انساني نيروي تعالي
است ، آموزش رهين مختلف گونههاي به سازماني حيات ادامه
سريع تغييرات با بودن همگام وسيله تنها آموزش كه چرا
.است مختلف شئون در سازمان
كار ، در روانشناسي كتاب در ساعتچي محمود دكتر همچنين
:مينويسد آموزش ضرورت و اهميت خصوص در مديريت و سازمان
مديران اثربخش آموزش و مديريت فرآيند به كه هنگامي تا"
جامعهشناس ، روانشناس ، چند يا يك تلاشهاي همه نشود ، توجه
معلم ، اجتماعي ، مددكار روانپزشك ، پزشك ، قاضي ، پليس ،
نسبي حل به منجر ميتواند فقط روحاني عالم و استاد
تامين براي پس.شود جامعه افراد از معدودي تعداد مشكلات
مهم نقش به توجه جز راهي كشور مردم آسايش و رفاه سلامت ،
پذيرفت بايد نداريم ، مديريت آموزش خاصه و آموزش عظيم و
جامعه كارآمد ، مديريت نظام از برخورداري بدون كه
حل را مردم روزمره زندگي به مربوط مشكلات حتي نميتواند
دور آينده براي بخواهد اينكه به رسد چه نمايد ،
.كند برنامهريزي
آموزشي مديران آموزش امر به توجه ضرورت باب در همچنين
آموزشگاهي و آموزشي مديريت كتاب در بهرنگي محمدرضا دكتر
ايفاي براي آنان ساختن آماده و مديران آموزش":مينويسد
با مقايسه در آموزشي مديريت در است ، ضروري مديريت نقش
گردش در جريان كه تاثيري لحاظ به مديريتها ساير
مديريت آموزش دورههاي دارد ، پرورشي و آموزشي فعاليتهاي
.است برخوردار بيشتري اهميت از
موضوع تحقيقاتي و نظري پيشينه
مصرفي انرژي يا زمان كمترين" كه كارآيي مفهوم به توجه با
آموزش است ، گرديده تعريف "شده انجام كار بيشترين براي
در مداوم آموزش فرآيند از بخشي عنوان به مديران خدمت ضمن
و رشد فرآيند نهايت ، در و است موثر آنان كارآيي افزايش
مديران مورد در خصوص به امر ، اين.ميكند تسهيل را توسعه
حائز مواجهند ، دانشآموزان عظيم خيل با كه پرورش و آموزش
پرورش و آموزش نظام اثربخشي و كارآيي.است فراوان اهميت
بستگي آن كاركنان و اعضا و مديران توانايي و آگاهي به
آن نهادهاي و جامعه با آموزشي سازمانهاي چون.دارد تام
علمي تحولات و تغيير از نماندن عقب براي هستند ، تعامل در
آنها اعضاي ديگر و مديران اطلاعات و دانش تكنولوژيك ، و
.باشد روز به بايد
زير صورت به را مديران آموزش هدفهاي نتايج اولين
:برميشمرند
;خدمات افزايش -1
;اتلاف كاهش -2
;كار دادن انجام روشهاي بهبود -3
روش از استفاده جاي به)شغلي وظايف يادگيري زمان تقليل -4
را وظايف دادن انجام موثر ، روش آموزش با خطا ، و آزمايش
;(.ميگيرند فرا زمان حداقل در
;كاركنان ارتقاي امكان آمدن فراهم -5
ارتباطات استقرار و كاركنان بين بيشتر تفاهم ايجاد -6
;صحيح
روشهاي اعمال به نسبت كاركنان انعطاف قابليت افزايش -7
;تجهيزات و وسايل از استفاده و جديد
و كاركنان بالقوه تواناييهاي و استعداد پرورش و تكامل -8
;دانشآموزان
.دانشآموزان اولياي با موثر و صحيح ارتباط ايجاد -9
خانم توسط كه پژوهشي به موضوع ، اهميت باب در همچنين
علامه دانشگاه تربيتي علوم دانشگاه در شبستري امالبنين
مدارس نديده آموزش مديران مقايسه" عنوان تحت طباطبايي
گرفته انجام ارشد ، كارشناسي دريافت براي "تهران متوسطه
دورههاي تاثير بررسي را خود پژوهش هدف وي.ميشود اشاره
مديران شغلي كارآيي ميزان بر مديريت و خدمت ضمن آموزشي
.ميكند اعلام متوسطه مدارس
:از عبارتند تحقيق اين فرضهاي
لازم آموزش فقدان از ناشي مدارس ، مديران كارآيي عدم -1
.است
.دارد مديران كارايي بر مستقيم تاثير آموزش -2
قضاوت ميتوان اطمينان ، درصد با 99 آمده دست به نتايج از
مجموع ، در است توانسته خدمت ضمن آموزش دورههاي طي كرد
.دهد افزايش را مديران كارآيي ميزان
نشان مدارس مديران مشكلات و مسائل درباره ديگري تحقيق
و مديريت مباني از معلومات و اطلاعات نقص كه ميدهد
فنون و مهارتها بهكارگرفتن در ناتواني و تربيت و تعليم
بدان مدارس مديران خود كه است ديگري بارز ويژگي مديريت
نظام به زيادي لطمات تواند مي امر اين.دارند اذعان
.كند وارد آموزشي
گرفت نتيجه بررسي يك در هاروارد دانشگاه از جيمز ويليام
خود توانايي درصد تا 30 از 20 سازمانها در كاركنان كه
كاركنان اگر كه داد نشان او تحقيق.ميكنند استفاده
تا 90 شوند 80 برانگيخته شايسته طور به و ببينند آموزش
.ميدهند بروز را خود قابليتهاي و تواناييها از درصد
سازمان درون كاركنان از يكي خود مديران اينكه به توجه با
آنان آموزش ضرورت و اهميت شده ياد ارقام ميشوند ، محسوب
كسب با ميتوانند مديران ديگر ، سوي از.ميسازد آشكار را
موثر بسيار كاركنان در انگيزه ايجاد در مطلوب ، آموزشهاي
.ميشود مضاعف آنان آموزش ضرورت نظر ، اين از و باشند
پيشنهادها و نتيجهگيري
توسعه و رشد عامل مهمترين انساني نيروهاي اينكه به نظر
كيفيت رشداست ضروري آنها كيفيت افزايش است ، سازماني هر
لازم ، آموزشهاي و آگاهيها دادن مستلزم انساني نيروي
سازمان ، هر دراست تكنولوژي و علوم سريع رشد با همگام
در و قراردارد سازماني هرم راس در كه فردي عنوان به مدير
دارد ، عمدهاي نقش سازمان اهداف به دستيابي و امور اداره
.نيست بينياز لازم آموزشهاي از
كيفيت افزايش و مديريت دانش افزايش بين كه است بديهي
سازماندهي در صحيح مديريتي اصول يك كردن پياده و آموزشي
امر اين قوي احتمال با و داشته وجود مستقيم رابطه مدارس ،
مربوطه وزارتخانه طرف از سياستهايي چنين اتخاذ موجب
.است گرديده
غافل خود كار ماهيت از پرورش و آموزش مدارس مديران اگر
بوجود وقفهاي ياددهي يادگيري ، فرآيند در يا و باشند
اقتصادي و اجتماعي اخلاقي ، ابعاد در كارشان حاصل آورند ،
افت يا و جامعه توسعه و رشد در و شد خواهد جامعه متوجه
خواهد موثري نقش جامعه آموزشي سيستم انحطاط و تحصيلي
و بهتر هرچه پيشبرد امر به مديران ترغيب جهت.داشت
زير پيشنهادهاي مديران اثربخشي در خدمت ضمن آموزش موثرتر
:ميدانيم ضروري را
آموزش ، مدت مناسبترين و مديران آموزش زمان بهترين -1
مناسب زمانهاي انتخاب و تعيين زيرا.گردد محاسبه و بررسي
آموزشي كلاسهاي در شركت براي مديران انگيزه افزايش در
.است موثر
خلاء كه باشد بهگونهاي بايستي لازم آموزشي محتواي -2
اهداف با متناسب حتيالامكان و كند پر را آموزشي
شده گرفته كار به آموزشي روشهاي و بوده شده پيشبيني
.باشد متنوع
براي مداوم آموزش برنامههاي ارائه و آموزش ارائه -3
.مديران
براي دور راه از و مكاتبهاي آموزشهاي آوردن فراهم -4
طور به خدمت ضمن آموزش دورههاي در نميتوانند كه افرادي
.كنند شركت حضوري
در فعالتر و بهتر چه هر حضور به مديران تشويق جهت -5
ميبايستي آنان ، انگيزه تقويت و آموزشي دورههاي
.گرديد قائل امتيازاتي
بخوابيم خوب
عادات و مناسب تشك خوب ، خواب راز معتقدند پژوهشگران
از عمدهاي بخش انسان كه وجودي با.است عاقلانه غذايي
چنداني توجه معمولا ميبرد ، سر به رختخواب در را زندگي
.نميدهد نشان خواب اتاق اسباب به
برابر مناسب شيوه به درازكشيدن آلمان خبرگزاري گزارش به
تشكي بايد كشيدن دراز خوب براي و است مناسب استراحت با
زياد خوردن غذا.دارد نگه خوبي به را بدن كه داشت خوب
.رود بين از خواب بازيابنده تاثير شود باعث ميتواند نيز
ميانگين ، طور به.نيست يكسان خواب به اشخاص نياز مقدار
بيشتر اندكي به زنان و خواب ساعت تاهشت هفت به مردان
خاصي مقاطع در كه است مغز در خاص حالتي خواب.نيازمندند
.است فعال خواب از
اول ، دومرحله در.ميشود تقسيم مرحله پنج به معمولا خواب
تنفس و ميشود شل ماهيچهها ميشود ، سبك خوابي دچار شخص
غالب عميق خواب چهارم و سوم مراحل درميشود منظم نبض و
را شخص ميتوان فرياد با فقط حالت اين در كه ميشود
فشار و ميشود كندتر قلب ضربان حالت اين در.كرد بيدار
قوا تجديد بدن كه است مرحله اين در.ميآيد پايين خون
.ميبيند خواب شخص كه است پنجم مرحله در.ميكند
به مغز حالت اين در.است سالم خواب از مهمي بخش رويا
كه تصاويري رويا ، هنگام به.است فعال بيداري زمان اندازه
جديدي چيزهاي و ميشود پردازش دارد ، ياد به روز از شخص
اختيار و ميشود شل كاملا ماهيچهها.ميآيد ياد به
پلكهاي زير در سرعت به چشمها.ميشود سلب آن از حركت
از مرحله اين كه است علت همين به و ميكنند حركت بسته
.ميخوانند "چشم سريع جنبش" مرحله را خواب
بيانجامد ، عميق مراحل در قوا تجديد به خواب كه آن براي
است خواب اين در.باشد مزاحمت بدون و عميق طولاني ، بايد
طي در شخص چنانچه.ميگيرد صورت نيز فكري قواي تجديد كه
از پس بپرد ، خواب از مكررا و نباشد آرام خواب مراحل
.كرد نخواهد سرزندگي احساس صبحگاه در بيداري
.دارد زيادي اهميت خواب اتاق اسباب معتقدند كارشناسان
خصوص به بدن اعضاي و باشد نور كم بايد خواب اتاق
بايد تشك طول.تشكقرارگيرد در راحتي به باسن شانههاو
.باشد بيشتر شخص كشيده دراز قد از سانتيمتر تا 30 بين 20
چه هر البته و باشد سانتيمتر دستكم 95 بايد عرضآن
.است بهتر باشد ، بيشتر
گيرد ، قرار نامناسب محيطي در اگر هم تشكها بهترين اما
اتاق قديميانكه برخي اعتقاد برخلاف.داشت نخواهد سودي
:معتقدند امروزه كارشناسان باشد ، سرد حدممكن تا بايد خواب
اگر.باشد سانتيگراد درجه تا 18 بين 16 بايد اتاق دماي
منقبض مفرح ، شدن شل جاي به انسان بدن باشد ، سردتر هوا
سانتيمتر دستكم 60 بايد پنجره با تختخواب فاصلهميشود
ميتوان بنابراين.باشد راحت بايد تخت اطراف محيط.باشد
نبايد گلها اين البته.گذاشت خواب اتاق در گلدان چند
توليد اكسيژن كه گياهاني.باشند شديد بوي داراي و زياد
.است بهتر كنند ،
چنانچه.شود بيخوابي باعث ميتواند خواب از پيش پرخوري
بيسكويتي ميتوانيد كرديد ، گرسنگي احساس خواب از پيش
سيگار نبايد خواب از پيش ساعت چند.بخوريد شير با كوچك
به ميكنند توصيه كارشناسان برخي.نوشيد قهوه يا كشيد
گرفت گرم آب حمام ميتوان خواب ، براي بدن آمادگي منظور
.كرد مطالعه ربع يك يا
شد طراحي ليتري خودروي 5/1
كنفرانس دريك كه ليتري ، خودروي 5/1 مورد در هنوز
اسرار شد ، معرفي آلماني زيست محيط حفاظت دايره مطبوعاتي
مورد در مختصري مطالب كنفرانس ، اين در.دارد وجود زيادي
يك.برميانگيزد را انسان كنجكاوي كه شد ، بيان خودرو اين
شمال در مهندسي دفتر يك در كه است سال اكنون 8 خلاق طراح
فرمنهايي زمان اين تا و ميكند كار زمينه اين در مونيخ ،
شده بسنده بهاصل فقط و مانده باقي نشده اعلام خودرو ،
در موتور شدهاند ، تعبيه خودرو عقب و جلو در درها;است
اين وزن و است برخوردار خاصي فرم از شاسي.دارد قرار وسط
تحمل امكان جديد ، محورهاياست كيلوگرم حدود 400 خودرو
فراهم حركتي ، سيستم در اختلال ايجاد بدون را اضافه وزن
شده درخواست طراحي اين براي زيادي انحصارهاي حق.ميآورد
.ندارد قيمت هم مارك حتي 000/20 ماشين اين ولي است ،
همان به شود ، مصرف كمتر سوخت چه هر كه است بديهي اين
.بود خواهد بهتر انسان سلامتي و زيست محيط براي اندازه
رانندگان بيداري باعث سوخت قيمت افزايش واقع در اما
.شد سوخت درصرفهجويي آلماني
جشن چهارچوب در اكتبر در 6 مطبوعاتي كنفرانس يك در
اين اوليه طرح آلمان زيست محيط تاسيس سالگرد پنجاهمين
شركت در دارد نام "l22 كه خودرو اين.شد اعلام خودرو
در خودرو اين از نمونه يك.است شده طراحي لورمو مونيخي
نمايش به فرانكفورت در بعد سال بينالمللي نمايشگاه
.شد خواهد آغاز سال 2003 در آن انبوه توليد و آمد درخواهد
شهدخدادادي بابك:ترجمه
اينترنت:منبع
!عسل زنبور ديگر مزيتهاي
و كند خالي شانه كار زير از كه نيست موجودي عسل زنبور
گياهان شهد جستجوي در روز هر او رود ، طفره اصطلاح يابه
و كند داخل به آب او.كند تبديل عسل به را آنها تا است
خنك را آن تا ميآورد ، ميكند زندگي آن در كه جايي يعني
با مفيد موجود اين اينها ، همه از بالاتر و دارد نگه
ديگري پرارزش كار ناپذير خستگي فعاليتهاي همه آن انجام
.است گياهان روي بر هاگافشاني آن و ميدهد انجام نيز
عسل زنبور چقدر كه موضوع اين به راجع كردن فكر شايد
غيرممكن ولي آيد ، نظر به مشكل شود ، واقع مفيد ميتواند
ايالت در واقع كرنل دانشگاه دانشمندان از جمعي.نيست
بوسيله كه كردهاند طراحي را جديدي روش اخيرا نيويورك
.ميكند جلوگيري آفت ايجاد از عسل زنبورهاي
شماره در شدهاند هدايت كواچ جوزف رهبري به كه گروه اين
آنها چگونه كه دادند گزارش بيولوژيكي كنترل نشريه جديد
ثبت به و كرده اختراع را عسل زنبور "پاشويه" روش يك
كردن پخش براي حشرات از روش دراينرساندهاند
.ميشود استفاده توتفرنگي گلهاي روي مفيد ارگانيسمهاي
كپك از نرم ، ميوههاي از بسياري مانند فرنگي توت
پوشاننده و است ريشهاي امراض از يكي و آمده بهوجود
فراواني آسيب آن از وگياهان ميآيد شمار به خطرناكي
واردميكند ، صدمه گياه به عمدتا قارچ چه اگر.ميبينند
.ميشود شروع ميوه گلهاي روي از آلودگي حقيقت در ولي
پاشيدن نيز و گلها اين پاشيدن موثر روشهاي از يكي
روي بر "هارزانيوم تريكودرما"علمي نام به ديگري قارچهاي
آسيب و كرده رقابت كپكها با ريز موجودات اين.است گياهان
با ميتوان حال اين با ولي ميكنند وارد گلها به فراواني
قطع طور به دانهها شكلگيري از قبل آن ، برداشتن ميان از
.برسد آسيب ميوه به كه شد آن از مانع
تخم وي كه است طوري كواچ جوزف دكتر شده طراحي دستگاه
شده طرحريزي تازه مخصوص سيني در را "تريكودرما" قارچهاي
پوشش با كه محفظهاي داخل در دستگاه اين ميدهد ، قرار
زنبورهاي كندوي درمدخل و دارد قرار شده محصور پلاستيكي
شدن خارج بار هر با عسل زنبورهاي پاهاي.ميشود نصب عسل
جستجوي در كه هنگامي و كرده حاصل تماس هاگها با كندو ، از
آنها پاهاي كهبه هاگهايي هستند ، هاگافشاني و گياه شهد
.مينشينند گلها روي بر چسبيده
از استفاده با روش اين تاثير دارند ، اذعان محققان
به هاگها پاشيدن از كه است تاثيري برابر دو عسل زنبورهاي
يعني حشرات روش اين در چون ميشد ، حاصل سنتي روش
شكوفهها روي بر مستقيما را هاگها عسل ، زنبورهاي
برگها ، روي بر آنها رفتن هدر از مانع كه اين تا ميريزند
ادعا محققان كه اين نتيجه.شوند زمين وكف ساقهها
اندازه به عسل زنبورهاي وسيله به هاگافشاني اين ميكنند
توليدكنندگان از بسياري وسيله به كه شيميايي قارچكشهاي
.دارد مصونيت ميشود ، توصيه توتفرنگي
زنبورعسل كندوي يك صرفا افزودن با كه است آن ديگر مزيت
درصد تا 30 ميتوانند 20 باغبانها فرنگي ، توت مزرعه در
گرده دليل به امر اين و ببرند بالا را خود محصول بازده
.است بهتر افشاني
كواچ دكتر دستگاه ، از استفاده در بخشيدن وسعت براي
تاثير ميرود انتظار تنها نه چون دارد فرواني اميدهاي
باشد ، داشته نيز تمشك مانند ديگر ميوههاي روي بر متقابل
بيولوژيكي كنترل عوامل روي بر مثبتي تاثير ميتواند بلكه
مطالعات.بگذارد نيز سودمند باكتريهاي و ويروسها چون
كار اين توانايي عسل زنبورهاي كه است داده نشان جداگانه
.دارند را
اين از استفاده با كواچ ، دكتر بررسيهاي طبق واقع در
.كرد "واكسينه" نيز آفتها عليه را گياهان ميتوان دستگاه
تحريك به قادر كه شده كشف تازه شيميايي مواد از تعدادي
به سادگي به هستند ، آلودگي دفع در گياه ايمني سيستم
.هستند انتشار و پخش قابل عسل زنبور وسيله
و است عمده اشكال يك داراي دستگاه اين محققان ، گفته به
پس ميكنند ، پرواز مساعد هواي در عسل زنبورهاي كه اين آن
مناسب روش اين ميدهد ، شكوفه روزباراني در شما محصول اگر
.بود نخواهد
ريدرزدايجست:منبع
زادوريان آرمينه:ترجمه
"اول سال نيم" نهايي امتحانات برنامه
شد اعلام متوسطه سوم سال
وزارت تحصيلي ارزشيابي و سنجش كل مدير :فرهنگي علمي گروه
نيم" نهايي امتحانات برنامه دوشنبه روز پرورش و آموزش
.كرد رااعلام جاري سال ماه دي در متوسطه سوم سال "اول سال
علوم رشتههاي دانشآموزان امتحانات:رزميافزود احمد
معارف و علوم انساني ، وعلوم فيزيك ، ادبيات رياضي تجربي ،
بهمن دوم و شروعميشود جاري سال ماه دي دهم از اسلامي ،
.ميرسد پايان به جاري سال ماه
زبان ، ،(3) فيزيك ،(3) ديني تعليمات دروس آزمون زمان وي
جانوري ، زيستشناسي ،(5) فارسي ادبيات ،(3) ، شيمي(3)خارجي
رشته در رياضي گياهي ، ، زيستشناسي(3) عربي زمينشناسي ،
درتاريخهاي 10 ، 12 ، 14 ، 17 ، 19 ، 21 ، 24 ، ترتيب رابه تجربي
.كرد اعلام سال 79 ماه بهمن و 2 دي 26 ، 28
آزمون:كرد خاطرنشان تحصيلي ارزشيابي و سنجش كل مدير
شيمي ،(3)خارجي زبان ،(3) فيزيك ،(3) تعليماتديني دروس
حسابان ،(3) عربي واحتمال ، جبر ،(5) فارسي ادبيات ،(3)
درتاريخهاي 10 ، ترتيب به فيزيك رشته در(4) فيزيك ،(2)
سال ماه بهمن و 2 دي 12 ، 14 ، 17 ، 19 ، 21 ، 24 ، 26 ، 28
.ميشود 79برگزار
آرايههاي ،(3) ديني تعليمات دروس آزمون زمان:گفت رزمي
،(6) فارسي ادبيات عمومي ، جغرافياي ،(3)زبانخارجي ادبي ،
،(4) عربي ايران ، و وتمدناسلام فرهنگ تاريخ فلسفه ،
انساني وعلوم ادبيات دررشته (2)جامعهشناسي روانشناسي ،
و2 دي درتاريخهاي 10 ، 12 ، 14 ، 17 ، 19 ، 21 ، 24 ، 26 ، 28
.شد خواهد برگزار جاري سال ماه بهمن
پرورش و آموزش وزارت تحصيلي ارزشيابي و سنجش كل مدير
زبان منطق ، ،(5)ديني تعليمات آزموندروس زمان همچنين
فلسفه ، ،(6)ادبياتفارسي قرآن ، با آشنايي ،(3)خارجي
رشتهعلوم (2)اخلاق ،(2)احكام ،(6)عربي ،(2)اسلام تاريخ
درتاريخهاي 10 ، 12 ، 14 ، 17 ، ترتيب به را اسلامي ومعارف
.كرد اعلام جاري سال ماه بهمن و 2 دي 19 ، 21 ، 24 ، 26 ، 28
شد ملي اثر اروميه شهرداري ساختمان
پهلوي دوره به مربوط اروميه شهرداري :فرهنگي علمي گروه
آثار فهرست در شماره 2762 با انقلاب ميدان در واقع اول
.رسيد ثبت به ايران ملي
اين طرح كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
كه "اوستا ملا" توسط و تهيه آلماني متخصصين توسط بنا
.است شده اجرا بوده خود زمان معمار چيرهدستترين
اول طبقه و اداري فضاهاي و سرسرا شامل بنا اين همكف طبقه
.است اداري فضاهاي و اجتماعات سالن شامل
كه شده ميسر عريضي دوطرفه پله توسط طبقه دو ارتباط
قسمت در كه انحنايي با و شده طراحي ورودي محور در دقيقا
دكوراتيو عامل عنوان به پله از ميگيرد ، خود به پايين
.است شده استفاده
فرعي ورودي سه و جنوبي جبهه از اصلي ورودي يك داراي بنا
.است شمالي جبهه از
عالي آموزش نمونه دانشجويان تقديراز
نمونه دانشجويان از تقدير مراسم :فرهنگي علمي گروه
آموزش و درمان بهداشت ، وزراي حضور با آذر آموزشعالي 16
لوح و ميشود برگزار فناوري و تحقيقات علوم ، و پزشكي
اهداء نمونه دانشجويان از نفر به 50 جمهوري رئيس تقدير
.شد خواهد
و ميشود برگزار دانشجو روز با همزمان مراسم اين
علوم ، وزارتخانههاي پوشش تحت دانشگاههاي نمونه دانشجويان
لوح پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، و فناوري و تحقيقات
دريافت معين دكتر و فرهادي دكتر دست از را خود تقدير
.ميكنند
بينالمللي انجمن به ايران پرورش و آموزش
پيوست تحصيلي پيشرفت ارزشيابي
برنامهريزي و پژوهش سازمان رئيس :علميفرهنگي گروه
و آموزش بار نخستين براي:كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت
بينالملليارزشيابي انجمن به ايران اسلامي جمهوري پرورش
.پيوست است هلند در آن مقر كه تحصيلي پيشرفت
و پيوستنآموزش از هدف:افزود علاقمندان جعفر مهندس
براي اطلاعات فناوريهاي از استفاده انجمن اين به پرورش
رايانهاي شبكه طريق از كشور مدارس در يادگيري ياددهيو
.است (ام2-سايت) تحصيلي بينالملليارزشيابي انجمن
نيازهاي توانست خواهند مدارس طرح اين اجراي با:گفت وي
از را اطلاعات فناوري طريق از مختلف درعلوم خود تخصصي
ديني علمي ، مباحثفرهنگي ، نيز سو اين از و كسب دنيا
.كنند ارسال خود مخاطبان به را اسلامي انقلاب وارزشهاي
علمي اخبار
|
مفرط چاقي
مفرط چاقي به متحده ايالات مردم از درصد سال 1991 ، 12 در
به.است رسيده به 18 درصد اين اكنون اما بودند ، مبتلا
پديده ،"لاغري" محصولات توليد و رسانهها تبليغات رغم
بين در بخصوص است ، رشد حال در جامعه اقشار تمامي در چاقي
آموزش درستي به كه افرادي و ساله تا 24 جوانان 18
بين در مفرط چاقي به مبتلايان افزايش.نديدهاند
برآورد چنين.است بيشتر درصد تبارها 80 اسپانيايي
.است طبيعي وزن از بيش آمريكاييها از نيمي وزن كه ميكنند
و مفرط چاقي پديده كه هستند آن دنبال به بهداشت مسئولين
از مانع و كنند معرفي بهتر دارد پي در كه را امراضي
.شوند چاقي به كننده نگران گرايش
عظيميفرد مهتاب:مترجم / زندگي و علم مجله:منبع
چاي نوشيدن فوايد
نشان گرفته ، صورت محققان توسط اخيرا كه تحقيقاتي
چاي فنجان يك از بيش يا فنجان يك روزانه كه زناني ميدهد
نميخورند ، چاي اصلا كه زناني به نسبت ميخورند
طول در زنان از بعضي.دارند سالمتري بسيار استخوانهاي
ديگر بعضي كه حالي در ميخورند ، چاي فنجان يك فقط روز يك
اين توجه قابل نكته اما.ميخورند چاي فنجان از 6 بيش
براي بيشتري فوايد چاي ، فنجان يك از بيش نوشيدن كه است
رسيدند نتيجه اين به خود تحقيقات در محققان.ندارد بدن
"فلوويويت" نام به تركيباتي از مخلوطي داراي چاي ، گياه كه
چاي بودن مفيد ازعوامل يكي است ممكن تركيبات اين كه است
شكلگيري از مانع قبيل اين از مفيدي نوشيدنيهاي.باشد
.ميشود انسان بدن در استخوان پوكي مانند بيماريهايي
پيرحسينلو معصومه:ترجمه/ريدرزدايجست منبع
مسكنها پنهان خطر
و ايبوپروفن آسپرين ، قبيل از معمولي آرامبخشهاي
اين.آورد حساب به دارويي معجزه ميتوان را ناپروكسن
(NSAID)كورتوني غير التهاب ضد داروهاي عنوان به مسكنها
موجود داروهاي ارزانترين و موثرترين و ميشوند شناخته
انواع از آمريكايي ميليون از 26 بيش سالانه.هستند
.ميكنند مصرف ها آرامبخش
-كنند مصرف مسكن مرتب طور به بايد كه افرادي براي اما
با تنها و هستند آنها نوع قويترين كه هاNSAID مخصوصا
عوارض بروز ميتواندباعث -ميشوند فروخته نسخه يك
معده زخم براثر آمريكايي از 1600 بيش سال در.شود زيادي
برابر از 5 بيش و ميسپارند جان هاNSAID مصرف از ناشي
از "ولف ميشل"ميشوند بستري بيمارستان در عدد اين
معده زخم ميشود باعث NSAID":ميگويد بوستون دانشگاه
از مردم بيشتر ".يابد گسترش علامتي هيچگونه بروز بدون
اگر":ميكند توصيه وي.هستند بياطلاع آرامبخشها خطر
تركيبات از ميكنيد ، مصرف مسكن مرتب طور به
".كنيد استفاده اكسدرين يا تيلنون مانند استامينوفندار
حبيبي ندا:ترجمه / (Healthmag. com)اينترنت:منبع
شد ساخته دياليز پيشرفته دستگاه اولين
كليوي بيماري يك از نفر ميليون حدود 6/1 جهان سراسر در
از بسياري براي ماندن زنده شانس تنها و ميبرند رنج
اهداءكنندگان تعداد البته كه است ، كليه پيوند بيماران ،
.ميباشد كم بسيار عضو اين
.باشند داشته تازهاي اميد ميتوانند بيماران اين اينك
سموم آن كمك به كه كردهاند طراحي را دستگاهي دانشمندان
تصفيه بدن از بيرون را خون دستگاه اين.ميشود بدندفع
اين.ميگرداند باز بدن به دوباره سموم دفع از پس و كرده
سمي مولكولهاي كه ميكند ، عمل جاروبرقي همانند دستگاه ،
.مينمايد تخليه مكش حالت با را
به (فيزيكدان) والترگريك و (شيميدان)آلدينگر اشتفان
ساخته را دستگاه اين از كاملي سري پزشكان از گروهي همراه
وجود پژوهشگران گفته به.كردهاند عرضه بازار به و
.است ضروري جهان سراسر در مزبور نوع از دستگاه بيستهزار
دويچلند مجله:منبع
|
|