زخمهاي زهي سازهاي نوازنده حضور 96 با
نواحي موسيقي جشنواره دومين ميشود برگزار
كرمان در ايران
درگاه در اسطوره ، و آيين جستجوي به
حماسه
هفتم هنر
شد نمايش آماده ماهرخ
در نمايش به جهان كشور در 29 دايره
ميآيد
زخمهاي زهي سازهاي نوازنده حضور 96 با
نواحي موسيقي جشنواره دومين ميشود برگزار
كرمان در ايران
حضور 96 با ايران نواحي موسيقي جشنواره دومين :هنري گروه
تا 11 روزهاي 7 در (مضرابي) زخمهاي زهي سازهاي نوازنده
.ميشود برگزار كرمان در ماه دي
موسيقي بينالمللي جشنواره شانزدهمين دبير آئينهساز علي
نواحي موسيقي دوم جشنواره دبير درويش محمدرضا و فجر
جزئيات و شركت خبرنگاران با گفتگو در گذشته روز ايران
.كردند تشريح را كرمان نواحي موسيقي جشنواره برگزاري
از يكي كرمان نواحي موسيقي جشنواره آئينهساز گفته به
دوره دومين در كه است فجر موسيقي جشنواره مسابقه بخشهاي
با و ايران مختلف نواحي موسيقي به تخصصي نگاه هدف با خود
.ميشود برگزار مضرابي زهي سازهاي موضوع
كشور موسيقي مختلف هنرمندان حضور به اشاره با آئينهساز
آذربايجاني ، تار سازهاي نوازندگان جشنواره اين در:گفت
تركمن ، دوتار كتول ، منطقه دوتار مازندران ، شرق تار دو
از بينجو و تنبورك رباب ، خراسان شرق و شمال دوتار
افراد تمامي.برميخيزند هنرنمايي و رقابت به بلوچستان
.ميجويند شركت مسابقه در سال زير 23 سني شرط با
خبر جشنواره همين در سازسازي مسابقه بخش برپايي از وي
كه است شده ارسال بررسي براي ساز تاكنون 36:گفت و داد
.ميشود داوري آنها درباره جداگانه بخش در
از 15 فجر موسيقي جشنواره شانزدهمين آئينهساز گفته به
مسابقه بخش و ميشود برگزار تهران در ماه بهمن تا 30
ماه اسفند تا 4 بهمن نيز 29 جشنواره اين جوان موسيقي
.شد خواهد برپا
بنام پژوه موسيقي و آهنگساز درويش محمدرضا نشست اين در
داور و هنري دبير عنوان به كه ايران نواحي موسيقي
تركيب به ميكند ، هدايت را كرمان نواحي موسيقي جشنواره
هيات تركيب در نفر پنج:گفت و كرد اشاره داوران هيات
ايران نواحي موسيقي شناخت حوزه در آنها همگي كه داوران
از تن و 11 دارند حضور اصلي داور عنوان به كردهاند ، كار
منطقه هر موسيقي اجراي هنگام در نيز پيشكسوت نوازندگان
.ميپردازند مشورتي داوري به تناسب به
داريوش فاطمي ، ساسان مجد ، فوزيه اردلان ، حميدرضا
عاشيق و اصلي داوران عنوان به درويش محمدرضا و پيرنياكان
غربي آذربايجان از) دهقان محمدحسين عاشيق حيدري ، عميران
از) مرادي اكبر علي ابراهيمي ، شاه امرالله سيد (شرقي و
اصلاني اصغر اسحاقي ، علي محمدرضا صيرفي ، حبيب ،(كرمانشاه
و پورعكايي غلامعلي سليماني ، قربان حاج تكه ، مجيد كتولي ،
حضور منطقه هر براي مشاور داوران عنوان به زنگشاهي موسي
.دارند
از تخصصي اطلاعات اخذ و مصاحبه براي پژوهشي تيم سه حضور
حضور با شبانه نشستهاي برگزاري كسوتان ، پيش و نوازندگان
برنامههاي ديگر از كشور نواحي موسيقي پيشكسوت چهرههاي
.است جشنواره اين
درگاه در اسطوره ، و آيين جستجوي به
حماسه
"هورام چريكه" فيلم كارگردان "مهرانفر فرهاد" حرف پاي
سينمايي بلند فيلم سومين" هورام چريكه" يا "عشق افسانه"
قبل كه است گيلاني استعداد با فيلمساز "مهرانفر فرهاد"
اكران در "جان درخت" و "كاغذي موشك" او ديگر فيلم دو از
سينماي چهار در پيش هفته تا و درآمد نمايش به عمومي
.پردهبود بر تهران
در را بلند فيلم و 3 كوتاه فيلم از 10 بيش "مهرانفر"
،"شقايق كوه دختر" به ميتوان ميان آن از كه دارد كارنامه
موشك" ،"ميآيند دنيا به برف در برهها"، "ريشهها"
در كه كرد اشاره "هورام چريكه" و "جان درخت" ،"كاغذي
و شدهاند روبهرو تحسين با خارجي و داخلي جشنوارههاي
اولين كاغذي موشك.آوردهاند دست به نيز جوايزي اغلب
نمايش به ايران در هنوز چه اگر ،"مهرانفر" بلند فيلم
ماهوارهاي شبكه از هفته همين اما است ، درنيامده عمومي
.شد خواهد پخش مالزي تلويزيون اول شبكه و "آسترو"
"مهرانفر" سينمايي بلند كار دومين "جان درخت"
به فجر فيلم بينالمللي جشنواره شانزدهمين در نخستينبار
به را جشنواره فيلم بهترين افتخار ديپلم و درآمد نمايش
و قومنگارانه اثر يك عنوان به فيلم اين.داد اختصاص خود
زندگي از يادماندني به و شگفتانگيز تصويري مستند نيمه
منابع از يكي عنوان به ميتوان كه است تالش مردم جمعي
تكميل نوعي به جان درخت.كرد رجوع آن به مردمشناسي غني
است آميختهاي و سينماگر اين قبلي آثار گرفته شكل و شده
ساخته ايران از بخش اين مردم درباره قبلا آنچه همه از
.است
شايد قبليام كارهاي مجموع:ميگويد اينباره در خودش
شكل "جان درخت" در تا بودهاند اوليهاي اتودهاي
اين در شما نتيجه در.بگيرد جان و بخورد صيقل نهاييشان
برهها "مثل من قبلي فيلمهاي از ردپايي ميتوانيد اثر
را ديگر كار چند و "ريشهها" و "ميآيند دنيا به برف در
.كنيد پيدا
"مهرانفر" قبلي ساخته دو مثل چه اگر هورام چريكه
مستندگونه نگرشي با تركيب در را قومنگارانه مايههاي
را مشخصتري ، داستان پيشين ساختههاي به نسبت اما دارد ،
گمشدهاش محبوب درپي "خزر" نام به دختري:ميكند روايت
است "هورام" نام به پزشكي او محبوب ميرود ، كردستان به
به افتاده دور دهي درمانگاه به محلي مردم به كمك براي كه
نمايش براي بهانهاي خزر سفر.است رفته "بونان" نام
ميرود ، پيشتر چه هر خزر.ميشود كرد مردم هنر و فرهنگ
آشناتر نهايي حقيقت با نهاده ، طريقت در گام كه سالكي چون
.ميشود
"مهرانفر فرهاد "بلند و كوتاه آثار همه "هورام چريكه" جز
و ميگذرد گيلان زادگاهش هواي و حال در و شمال فضاي در
چهارمين ساخت مراحل آخرين شمال ، حوالي در نيز هماكنون
به.ميكند دنبال را "زمستاني قطعه" اش سينمايي بلند كار
حرف پاي تهران سينماهاي در چريكههورام نمايش مناسبت
درباره را او حرفهاي از گزيدهاي و مينشينيم مهرانفر
.ميخوانيم هم با كارش
شيدفر علي
كه عاشقانهاي خط و روايي خط يك با كه كردهام سعي *
انسجام و ميزند گره خودش رابه مستند اتفاقات اين مجموعه
در كه بصرياي ارزشهاي به را بيشتري مخاطب ميدهد ،
مملكت در ما كه زيبايهايي به و هست خودمان مملكت
را زيرينش و فلسفي لايههاي و بدهم سوق خودمانداريم ،
چيز نه و خودمميدانم شخصي حس آن به متعلق بيشتر
چيزي و كند نصيحت و بدهد شعار است قرار كه متظاهرانهاي
بود اين كردهام دنبال بيشتر كه هم هدفي و بكند اعلام را
ميتوانيم ما فيلمها اينگونه توسط كه كرد ثابت بشود كه
و دارد وجود خودمان سرزمين در كه را ارزشمندي بخشهاي
پيدا شهامت تنهايي به شايد داستاني سينماي كه حوزههايي
آنها برود و بگذارد بيرون اصلي مراكز از را پايش كه نكند
كشف نوع اين و سرمايهگذاري نوع اين ريسك و كند كشف را
كار اين شايد و بكنيم عرضه را ندارد خودش در را
مملكت اين سينماي از ديگري بخش كه كند ايجاد انگيزهاي
و محلها و فضاها اين از تجارياش ، موفق سينمايي حوزه در
هست ، ملي و دارد وجود طريق هر به كه ارزشهايي اين از
سينماي حوزه از بخش آن و بگيرد درستتري بهره بتواند
و بشود غنيتر بصري لحاظ از مقدار يك بتواند هم ايران
مليمان سينماي در بتوانيم بايد ما معتقدم اينكه ضمن
ملي روايي جنبههاي و كنيم كشف را خودمان ملي زبان
يعني.دارد هند سينماي كه همانطور كنيم ، كشف را خودمان
يك سينمايش و است خودش جامعه واقعيت نوعي به هند سينماي
آن و ميكند زندگي مردمش با دارد كه واقعيت همان از بخش
آن قبال در را چيزي هيچ كه نيستند حاضر هم مردم
جايگزين ميدهد ، آنها به خودشان سينماي كه ارزشهايي
در كه غريزي حسي ، اوليه مثالي الگوهاي آن به يعني.كنند
كشف خوبي به را آنها و برده پي هست خودش ملت خاص واقع
تسلط خودش ملي زبان آن به واقع در امروزه و است كرده
ما سينماي همچنان كه معتقدم من ولي.است كرده پيدا
نوع اين واقع در شايد و شود مرحله اين وارد است نتوانسته
و بومي ارزشهاي مستند ارزشهاي تلفيق زمينه در كوششها
و ديگر راههاي بتواند سينما ، بازبان ملي ارزشهاي
آن به بتوانيم شايد ما تا كند باز را ديگري دريچههاي
.شويم نزديكتر خودمان ملي آوايي زبان
را گبه من.است "گبه" علاقهام مورد فيلمهاي از يكي *
است عصبيت از دور و آرام و فيلمنرم يك.دارم دوست خيلي
ارادت نهايت هم آقايمخملباف يعني سازندهاش ، براي و
اسم به فيلمي من فيلم ازاين قبل منتهاهستم راقائل
از تا دو يكي در كه بودم ساخته "شقايق كوههاي دختر"
من...شد مطرح و شد داده نمايش هم داخلي جشنوارههاي
مخملباف آقاي فيلمهاي استثنائيترين جزو گبه كه معتقدم
نوع يك توانست دارد كه ويژگيهايي تمامي رغم به كه است
بابت اين از من و كند باز ايران سينماي در را جديد نگاه
و خودمن قبلي كارهاي در قبلا كه بود كوششي اينخوشحالم
كه بود نتوانسته الكنش شكل به شايد دوستان از خيلي يا
و بشكند را فضا اين توانست "گبه" و كند باز را فضا اين
اين و بدهد ارائه سينمايي قالب در را مستند فيلم يك
آنها كه كند ارزشهايي از رشته يك متوجه را ما ميتواند
حد در حتي گبه.گذاشتهايم پا زير و كردهايم فراموش را
معتقدم من و كرد ما فرهنگ به را خدمت اين جهانياش حوزه
.جهاناند همه به متعلق بلكه نيستند ، ملي فرهنگها اين كه
را شده فراموش حوزه يك بتواند اثر يك اگر من گمان به
.است كرده بزرگ خدمت يك واقع در كند ، طرح
شعر به همچنان ديگر هنرهاي به نزديكي نظر از را سينما *
بحث از فارغ جداو كه است اين احساسم و ميدانم نزديك
حوزه در ما هست ، كارها از خيلي سرمشق همچنان كه رئاليسم
...كنيم توجه شاعرانهاش وجه به بيشتر بايد سينمايي زبان
همه بين باشد آشتياي تجديد ميتواند واقع در سينما
مستند ميتواند سينماملي و فرهنگي و تاريخي تارهاي
درهم تخيل با ميتواند باشد ، شاعرانه ميتواند باشد ،
با كه بخشي ايران سينماي تاريخ در كه همانطور.بياميزد
خانه" نمونهاش است ، مستند سينماي بخش شده ، آميخته خيال
...و فرخزاد فروغ "است سياه
كه است بهتر بسا چه ارزشهايمان بعضي حفظ براي ما *
داريم نگه و كرده حفظ اسطورهاي تعاريف حد در را تعاريف
آن از شكافانهاي كالبد تعريف واقع در و علمي تعريف و
در ما امروزه كه است مشكلي همان اين.ندهيم ارائه پديده
واقع در.هستيم دچارش مذهبي فيلمهاي و مجموعهها ارائه
به حوزه اين در خدمتي كه ميشود كوشش دارد ظاهري لحاظ به
كنيم كوشش ما چه هر معتقدم من كه حالي در بگيرد صورت دين
آن و شكل و حس واقع در كنيم عميقتر را شكافي كالبد اين
در نگاهمان و گرفتهايم آن از را ارزش آن و قدسي باور
.است شده تعريف نگاه واقع
چارچوب و مرز اقليمي ، انساني ، دغدغههاي و موضوعات *
شمال ، همچون جنوب و جنوب همچون كردستان نميشناسد ،
در چند هر.هستند ما هويت و فرهنگ موجوديت از پايههايي
و تفكر اين با گاه كردستان ، در حضور و فيلمبرداري طول
بين پيوند تا ميكوشيد كه بوديم روبهرو غريب نگرش
حضور اما سازد ، مخدوش حقيرانه تعصبات با را انسانها
كرد فرهيختگان هوشياري و فيلم سازنده گروه هنرمندانه
هادي و نظيري استاد صادقي ، قطبالدين دكتر همچون
كهنه ، تفكر اين گسترش از مانع اردلان استاد و ضياءالديني
فرهنگ به سينما هنر دين نشدن ادا.بود سياستزده و منسوخ
-جغرافيايي موقعيت از سوءاستفاده سويي از و سرزمين اين
اصلي انگيزه شده ، ساخته فيلمهاي اغلب در كردستان سياسي
بود پرشور و ميراثدار كهن ، سرزمين به دين اداي براي من
معاصر حماسههاي از سهمي شكلگيري و تبلور بستر بيشك كه
.است گرديده ما
هفتم هنر
سردبيري به سينما تخصصي ماهنامه هفتم هنر شماره هشتمين
.شد منتشر عبدي محمد
گفتوگو مادرم ، درباره چيز همه سوخته ، نسل ساختاري بررسي
رابرت براي كسي چه او ، كارنامه بر مرور و ملاقليپور با
از بيخبر سالهاي صد ايران ، سينماي دوخت؟ پاپوش زمهكيس
اخبار تنگنا ، به تازه نگاهي خود ، ساله پنجاه فرزند
لارنس با گفتوگو اصفهان ، جشنواره گزارش جهان ، سينماي
مطالبي از تاريكي در رقصنده فيلمش آخرين درباره ترير فون
.است رسيده چاپ به هفتم هنر شماره اين در كه است
شد نمايش آماده ماهرخ
عشاير امور سازمان در كه مهام علي ساخته "ماهرخ"فيلم
.است نمايش آماده شده ، تهيه بختياري و چهارمحال استان
تصوير به طهماسبي عباس نوشته اساس بر كه فيلم اين در
اسماعيلي ، زهرا اسماعيلي ، سولماز محمودي ، ناصر درآمده
.دارند بازي جعفري شكوفه موسويان ، رحيم سيد
دوستش همراهي با كه است ايلخان پسر فرهاد ماجراي فيلم
كه او.است عشايري تعاوني شركت راهاندازي صدد در
"كهزاد" چشم مداواي درگير است ماهرخ عمويش دختر دلباخته
جهيزيه براي هرآنچه ماهرخ.ميشود عشيره مردان از يكي
چشم مداواي خرج تا ميبخشد فرهاد به ديده تدارك خود
.كند كهزاد
در نمايش به جهان كشور در 29 دايره
ميآيد
بادكنك فيلمهاي از پس پناهي جعفر ساخته آخرين دايره
بينالمللي عرضه در بينظيري موفقيت به آينه و سفيد
.يافت دست جهان در ايراني فيلمهاي
كمپاني -فيلم جهاني كننده پخش بنابراظهارات
به 29 گذشته هفته پايان تا دايره فيلم -سلولوئيددريمز
.است شده فروخته عمومي نمايش براي جهان كشور
فرانسه ، كانادا ، آمريكا ، :از عبارتند كشورها اين
سوئد ، بلژيك ، دانمارك ، هلند ، سوئيس ، اسپانيا ، انگلستان ،
شيلي ، جنوبي ، كره نروژ ، مكزيك ، آرژانتين ، يونان ، پرتغال ،
تايوان ، برزيل ، قبرس ، پرو ، اروگوئه ، پرتوريكو ، پاراگوئه ،
.وايتاليا لوكزامبورگ پرتوريكو ، آندرو ماكائو ، هنگكنگ ،
بسياري ايتاليا كشور در دايره فيلم توجه قابل فروش
فيلم اين نمايش و خريد به را جهان سطح در پخشكنندگان
در جاري سال ماه شهريور از دايره.است كرده ترغيب ايراني
و است درآمده نمايش به ايتاليا كشور سينماي از 20 بيش
ايراني فيلمهاي فروش ركورددار خود خوب فروش با تاكنون
.است ايتاليا در
در ديگر ماه دو تا دايره فيلم عمومي نمايش ديگر سوي از
اخير سفر در دليل همين به.ميشود آغاز فرانسه كشور
اين با گفتوگو به گوناگون نشريات كشور اين به پناهي
پرمير ، فيگارو ، پزتيف ، لوموند ، .پرداختند ايراني فيلمساز
از فرانسه پلوس كانال تلويزيون و راديوفرانسه تلهراما ،
دايره ، فيلم پيرامون باگفتوگوهايي كه هستند رسانههايي
.ميكنند آماده فيلم اين عمومي اكران براي را خود
است كرده تاكيد نكته اين بر گفتوگوها اين همه در پناهي
قابل جهان تمام در كه را انساني مسالهاي دايره ، فيلم كه
زنان مساله دايره فيلم زنان مساله و كرده مطرح است بررسي
.است جهان همه
|