(ع)علي حضرت شهادت و ضربتخوردن بهانگيزه
تاريخ بزرگمرد
عمده نوع دو بر بتوان را تاريخ بزرگ شخصيتهاي شايد
و اجتماعي وضعيت بيانگر تنها كه گونهاي:كرد تقسيمبندي
اندك شمارشان كه - ديگر گروهي و بوده خويش زمانه تاريخي
آخر گروه.بودهاند تاريخ هميشه فريادگر و سخنساز - است
راز در ژرفنگري با ولي بودهاند خود عصر فرزندان اگرچه
تمامي نيازهاي و خواستهها به هستي و آفرينش فلسفه و
در بايد را (ع)علي حضرت بيگمان.نگريستهاند دورانها
قرآني (ع)علي.آورد بهشمار آنها سالار و دوم گروه عداد
-وحياني استوار و اصيل منابع از برخورداري با كه بود ناطق
حضرت ;رحمت بزرگ پيامبر دامان در پروردهشدن و عقلاني
با.شد اسلامي فرهنگ منشور گسترنده و پايهگذار (ص)محمد
بزرگ ، كتاب اين ;نهجالبلاغه در دقت و تامل اندكي
از است پر كتاب اين سراسررسيد مهم اين به ميتوان
عدالتخواهي و برابري آزادي ، :نظير انساني بلند آرمانهاي
حاصل خرد و دين سايهسار در جز (ع)علي امام ديدگاه از كه
نمونهاي خود (ع)علي حكومت كوتاه سالهاي.شد نخواهد
.ميدهد بهدست مسئله اين از والا
گفتهاند ، سخن بسيار حضرت اجتماعي و فردي خصائل درباره
بود ، نامدار بارز صفتي به همام امام آن در آنچه ولي
در گفتوگومداري و انصاف و رواداري نرمخويي ، و ملايمت
اسلام تاريخ نهتنها.بود خشونتباري و تكگويي برابر
بودن آزاد بر مبني را حضرتش نامه هيچگاه بشري تاريخ بلكه
و عبادات انجام در مذهبي فرقههاي ديگر و دينها صاحبان
.كرد نخواهد فراموش را دينيشان احكام به پايبندي
در انسانگرا و عدالتجو چنين رادمردي كه !دريغا و شگفتا
آن در ناراستي و بيداد ستم ، نابرابري ، كه ميزيست عصري
و.بود سياهيها در چراغداني خود (ع)علي بودو چيره
تيره ابرهاي پشت از دستي رمضان نوزدهم شب در سرانجام
گفته به.كرد خونين را حضرتش محراب و خزيد بيرون تعصب
قرباني (ع)علي حضرت اسلامشناسان ، و پژوهشگران همه
شب در فرجام به و گرديد روزگارش خشكانديشي و ناآگاهي
به فاني خاكدان اين از روحش رمضان ، مبارك ماه بيستويكم
.شتافت باقي سراي
|