:ميشود برگزار بهمن دوم نيمه در
تهران در اجراي 220موسيقي
موسيقي جشنواره دومين برگزاري مناسبت به
; (دي تا 11 ، 7 كرمان) ايران نواحي
پژوهش و نواحي موسيقي
سير ;حيدري ايمران عاشيق از نوشتهاي
تعالي يا قهقرا عاشيقي ، هنر در تحولات
:ميشود برگزار بهمن دوم نيمه در
تهران در اجراي 220موسيقي
كشور از 11 موسيقي مختلف گروههاي حضور با :گروههنري
شانزدهمين موسيقي ، برنامه از 200 بيش اجراي و جهان
برگزار تهران در بهمن تا 30 از 15 فجر موسيقي جشنواره
.ميشود
دبير آينهساز علي و موسيقي مركز رئيس مرادخاني علي
با نشستي در گذشته روز فجر موسيقي جشنواره شانزدهمين
جشنواره مختلف برنامههاي از گروهي رسانههاي خبرنگاران
.دادند خبر فجر
و برنامهها (ع)علي امام سال با همزمان مرادخاني گفته به
است شده گرفته نظر در همام امام آن ويژه اجراهايموسيقي
.شد خواهد اجرا جشنواره روزهاي در كه
دورههاي كلاسيك موسيقي اندلسي ، موسيقي اجراي به وي
لوريس رهبري با فيلارمونيك اركستر اجراي وين ، مكتب مختلف
نيز و ارمنستان اركستر ايرانيالاصل رهبر چكناواريان ،
آلمان ، گرجستان ، فلسطين ، كشورهاي از موسيقي گروههاي اجراي
بخش برنامههاي عمده:گفت و كرده اشاره سيرالئون و چين
تمدنها گفتوگوي سال كه سال 2001 با همزمان بينالمللي
.است گرديده تمهيد شده ، نامگذاري
جشنواره در پاپ و بانوان موسيقي اجراهاي به مرادخاني
و موسيقي گروه بانوان 20 موسيقي بخش در:گفت و كرد اشاره
براساس و كردند شركت موسيقي گروه پاپ 30 موسيقي بخش در
اجراي به جشنواره در برتر گروههاي انتخاب هيات راي
رقابتيبودن به موسيقي مركز رئيس.ميپردازند برنامه
گروههاي از كه صدديم در:گفت و كرد اشاره امسال جشنواره
.كنيم حمايت تبصره 3 وام از بهرهگيري قالب در برتر
و ايران موسيقي زمينه در پژوهشي سخنرانيهاي برپايي وي
همراه به تهران اركسترسمفونيك اجراي فرش ، موزه در جهان
و جوانان مجلسي اركستر و ملي موسيقي اركستر برنامههاي
برنامههاي ديگر از را موسيقي پيشكسوتان از تجليل
.كرد ذكر فجر موسيقي جشنواره
توسط مشترك اركستر برنامه برپايي از همچنين مرادخاني
رهبري به اتريش و ارمنستان ايران ، كشورهاي هنرمندان
وي.داد خبر فجر موسيقي امسال جشنواره در "چكناواريان"
فجر تئاتر و فيلم موسيقي ، جشنوارههاي بايد:گفت
توافق با خوشبختانه كه باشند داشته بودجه مشخص رديفهاي
سه اين برپايي براي اسلامي ، شوراي مجلس فرهنگي كميسيون
در كه است گرفتهشده نظر در بودجه جاري سال در جشنواره
و بهتر شكل به جشنوارهها بودجه ، اين پرداخت صورت
.ميشوند برگزار منسجمتر
موسيقي جشنواره دومين برگزاري مناسبت به
; (دي تا 11 ، 7 كرمان) ايران نواحي
پژوهش و نواحي موسيقي
جشنواره دومين نوازنده خردسالترين ((6ساله محمدجهان
قوچان از نواحي موسيقي
:درآمد
در ديماه تا 11 از 7 ايران نواحي موسيقي جشنواره دومين
اين در.شد برگزار كرمان شهر خانه و ارشاد تالار دو
همچون زخمهاي -زهي سازهاي نوازنده به 85 نزديك جشنواره
مازندران ، تار دو تنبور ، ،(جنوب و شمال) خراسان تار دو
عود ، ،(بلوچستان و سيستان) رباب ،(قوپوز) ساز آذري ، تار
نهايت در كه پرداختند رقابت به يكديگر با..و باغلاما
.شدند معرفي مختلف سني ردههاي برگزيدگان عنوان به تن 51
آن در كه بود برپا نيز جنبي بخش جشنواره اين در
بوشهر و بلوچستان ، خراسان و سيستان تبريز ، از گروههايي
.پرداختند برنامه اجراي به تاجيكستان از گروهي نيز و
مديران سوي از چه وظايف تقسيمبندي نوع و برنامهريزي
از تخصصي ، برگزاري نيز و داوران هيات چه و اجرايي
.ميآمد شمار به جشنواره اين مثبت ويژگيهاي
اسلامي ، ارشاد كل اداره فرهنگي معاون اعلام بنابر
بودجهاي رديف جشنواره اين برگزاري براي كرمان استانداري
امسال جشنواره هزينههاي درصد و 50 است گرفته نظر در خاص
ونيز50درصد نخست جشنواره هزينههاي) است كرده تقبل را
معاونت و موسيقي مركز سوي دوماز جشنواره هزينههاي
بنابه.(بود شده تهيه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري
حسابي جشنواره اين ارتقاي براي كرمانيها استاندار ، گفته
در.اميدوارند آن توسعه و رشد به سخت و كردهاند باز جدي
جشنوارههاي برگزاري چون طرحهايي شكست از پس و حال هر
از استقبال و توفيق موضوعي ، سينماي حتي و مناطق تئاتر
وادي در تمركززدايي آغاز نقطههاي ميتواند جشنواره اين
.باشد عمل
از كه است شده نگاشته جشنواره همين بهانه به حاضر نوشته
.ميگذرد خوانندگان شما منظر
نجوا -الف
دوم جشنواره به جامعهشناسانه منظري از بخواهيم اگر: اول
حوزه دو به نخستبايد بيفكنيم ، نظر ايران نواحي موسيقي
و نوازندگان موضوع ، از مرادبپردازيم مخاطب و موضوع
مراد و مينوازند خود ساز با افراد اين كه است نغمههايي
را آنها ميتوان كه هستند علاقهمندان از طيفي مخاطب از
غيرپيگير ، و جدي پيگير ، و جدي مخاطب دستههاي در
غيرپيگير و غيرجدي مخاطب و جدي چندان نه اما پيگير
.كرد طبقهبندي
افراد تعداد چه تا كه است آن طبقهبندي اين از مراد
نوعي به ميتوان را (مخاطب خواننده ، نوازنده ، از اعم)
همين براساس سپس و آورد شمار به موسيقي اين با درگير
و موسيقي اين براي صحيحتري برنامهريزي به تقسيمبندي
نظرسنجي هيچگونه متاسفانه اگرچه.پرداخت آن گسترش
تا)نيامد عمل به مراسم اين تماشاگران از عالمانهاي
حتي و (است كرده رويت حضوري صورت به نگارنده كه آنجايي
منتشر دقيقي آمار و اطلاعات نيز گذشته سال نظرسنجي از
علايق و سلايق بتوان آن ، به توجه با تا است نشده
پيش چنين بنياد بر.دريافت را موسيقي نوع اين بينندگان
يافت دست دقيق آماري به نميتوان مخاطبان درباره فرضي ،
يازيد ، دست ساختمندي و برنامهريزي به آن برپايه بتوان كه
استقبال و نوازندگان حضور ميزان به ميتوان تنها لذا
جشنواره اين حاضردر افراد جشنوارهوطيف از آنان
.پرداخت (موضوع به بارويكرد)
خود آثار نوازنده تن به 150 نزديك اطلاعات آخرين برابر
براي تن آنها 85 ميان از كه فرستادند جشنواره دفتر به را
.شدند انتخاب مسابقه بخش در شركت
كه ميداد نشان مختلف سني مقاطع در اجراها به نگاهي
نزديكي اين البته بود ، نفسگير و نزديك بسيار رقابت سطح
كيفي سطح در اجراها بلكه نبود ، اجراها كيفي افت معناي به
همين و داشت قرار موسيقي خوب اجراي يك استانداردهاي يا
برخي در چه اگر ميكرد ، سخت داوران بر را انتخاب كار امر
در اما ميآمد ، چشم به كاريهايي ملاحظه بوي انتخابها از
انتخاب مختلف سازهاي برندگان بهعنوان كه افرادي مجموع
.داشتند را مقامي چنين دريافت استحقاق شدند ،
نخست جشنوارههاي به نگاهي.نيفتيم دور اصلي موضوع از
سپس و بود ايران نواحي موسيقي دوباره تحرك آغاز كه فجر
حماسي ، موسيقي و آواز و آيينه هفتاورنگ ، برنامههاي
خوانندگان و نوازندگان تجمع تكوين سير كه ميدهد نشان
.است داشته روبهرشدي روند كشور ، مختلف مناطق موسيقي
نواحي ، موسيقي خوانندگان و نوازندگان طيف هماكنون درواقع
همين كه ميبخشند شكل را هنرمندان از ويژه طبقهاي خود
توجه و دقيقتر برنامهريزي به نياز افراد ، كثرت
.ميبخشد ضرورت را رشته اين مسايل و مشكلات به افزونتر
تا1500 حدود1000 بنگريم ، تسامح با بخواهيم اگر
دارند وجود كشور مختلف مناطق در خوب وخواننده نوازنده
و تداركات به خود آنها ، براي برنامهريزي و سازماندهي كه
تنها بار اين نهادن لذا و است نيازمند گستردهاي تمهيدات
بدون اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت موسيقي مركز دوش بر
تداركات و امكانات و مناسب بودجه چون لوازماتي تمهيد
.است انصاف از دور مناسب ، بهرهوري انتظار و كافي
در سال 80 بودجه بحث كه روزها اين كه بيمناسبتنيست
در موسيقي همانند نيز نواحي موسيقي است ، براي مطرح مجلس
بتوان تا شود ، گرفته نظر در بودجهاي رديف آن اعم معناي
و داد انجام مناسبتري برنامهريزي آن براي
روز موسيقي براي آن امكانات از و نواحي موسيقي بهنام
.نكرد هزينه غيره و سنتي و
هيات بيانيه در كه داشت ويژگي چند امسال جشنواره:دوم
ويژگيها اين ازجمله ;است شده اشاره آنها به نيز داوران
بوده ايران نواحي موسيقي پژوهشدر براي پژوهش تيم تشكيل
ميتواند اما است ، بركتخيز و مبارك اگرچه حركت اين.است
اعتقاد به كه چرا.باشد هم وخطرخيز بيراهه به راهي
زمينه اين در غرب ، شاخص اتنوموزيكولوژيستهاي از بسياري
بايد پژوهشگر شخص و گروهي تا است انفرادي بيشتر كار
انجام عملياتي و ميداني پژوهش و تحقيق عرصه اين در سالها
نهايت در تا بگيرد نظر در را گوناگوني مولفههاي و دهد
.يابد دست اتكا و اعتماد قابل مستنداتي و نتيجه به بتواند
ميبايست پژوهش نفره ده تيم كه است بنيادي چنين بر
نكتهوتناقض آن آنها ، بر علاوه و شوند توجيه دقيقا
انفرادي نواحي موسيقي و عامه فرهنگ در پژوهش كه بنيادي
با و جشنواره روزهاي در اگرچه.شود حل ميبايست است ،
زبده پژوهشگران از تن سه و پژوهش تيم عضو نفر حضور 10
حميدرضا و فاطمي ساسان درويشي ، محمدرضا)نواحي موسيقي
چگونگي از اما شد ، تشكيل توجيهيفشردهاي جلسات (اردلان
.نكرد پيدا درز بيرون به خبري پژوهشي تيم اين كار
ذهن در جشنواره برگزاري طول در كه اساسي پرسش چند
نواحي ، موسيقي پژوهشگران از و طرح بود ، شده ايجاد نگارنده
پاسخ در كه ميشود تقاضا هستند ، كه مكاني و نقطه هر در
جديتر اندكي نواحي ، موسيقي بحث تا كنند تلاش پرسشها اين
نيازخود مورد استواري و سفتي آن بنيادهاي و شود نگريسته
.بيابد را
:است چنين پرسشها
نيازمند پژوهشي و تحقيقي كار هر كه بپذيريم اگر -1
اين پژوهشهاي است ، خود به مخصوص تحقيق روش و متدولوژي
چه از و دارد قرار اساسي و پايه چه بر نفره تيم10
حداقل يا دنيا ، شده شناخته و موجود روششناسي و متدولوژي
.ميكند تبعيت كشور داخل در
چه كسب دنبال به آنها و چيست پژوهشگران كار فرضيات -2
هستند؟ پژوهش اين از نتايجي
را بركاتش و ثمرات دارد ، عملي كاربردي اگر پژوهش اين -3
داد؟ خواهد بروز زماني چه و كجا در و چگونه
در تحقيق كه ميدانند نواحي موسيقي پژوهشگران همه -4
محقق يك براي را بهرهدهي بيشترين هنگامي نواحي موسيقي
زندگي محل و مكاني جغرافياي در كه ميآورد ارمغان به
دقيقتر ، تعبيري به.بگيرد شكل خوانندگان و نوازندگان
.برخوردارباشد ميداني پژوهش يك ملزومات از بايد پژوهش
خواننده ، يا نوازنده از پژوهش آيا بستري ، چنين به توجه با
اشاره مكاني -جغرافيايي فضاي از جداي فضايي در هم آن
سازد؟ برآورده را موردنظر هدفهاي ميتواند شده
ميتواند دست ، اين از نمونههايي و پرسشها اين به پاسخ
و علاقهمند پژوهشگران كار عمق البته و ظرافتها و دقت به
براي مبارك آغازي و بيفزايد ايران نواحي موسيقي دلبسته
.باشد ايران نواحي موسيقي گسترش و توسعه
سير ;حيدري ايمران عاشيق از نوشتهاي
تعالي يا قهقرا عاشيقي ، هنر در تحولات
كه آن و آنان قدمت و عاشيقها پيدايش تاريخ شرح در
غرض ، و است رفته بسيار بودند ، سخن كساني چه عاشيقها
خنياگران تاريخ از مقطعي درنيست موضوع اين به پرداختن
منقرض اوزانها ميگويند كه ميرسيم جايي اوغوز ، به
به يا و مفرحتر كارشان كه آنان از جديدي نسل و شدند
نام به كه گرديدند آنان جايگزين بوده ، امروزيتر تعبيري
جايگزيني اين كه است تذكر به لازم.شدند ناميده عاشيقها
اجتماعي علل تحول اين ثانيا بوده ، ايام مرور به اولا
مورد منبعي هيچ در متاسفانه كه داشته معيشتي و تاريخي
.است نگرفته قرار اساسي كاو و كند
را آنها كه جديدي خصوصيات با را عاشيقها ما ، حال هر به
خيل آيا ولي پذيرفتهايم ، ميساخته ، متمايز اوزانها از
وجود عرصه به پا اخير دهههاي در كه عاشيقها از عظيمي
عاشيقها از ما كه شدهاي تعريف معيارهاي در نهادهاند ،
خدا نيست ، چنين مطمئنا.ميگنجند ميدهيم ، ارائه
عاشيق مرحوم چون عاشيقهايي با كه زماني كند ، رحمتشان
صحبت ديگران و فرهادي عاشيق و قشم عاشيق مرحوم يا و عيسي
عاشيقي كه بودند متفقالقول عقيده براين همگي ميكردم ،
:دارد ششدانگ
بودن بلد -ساز 4 نواختن -خوب 3 صداي -شعري 2 طبع -1
.اخلاقي سجاياي-عاشيقي 6 رقص -روايات 5 و داستانها
دارد؟ اهميت عاشيقها بين حد چه تا معيارها اين اكنون
در رايج معيشتي شيوههاي آيا.است كننده نااميد جواب
معيارهاي با را حرفه اين بالندگي و رشد اجازه كنوني زمان
جلوي ميتوانيم ما آيا ميدهد؟ باستاني هم شايد و قديمي
در كه ديگر سوال علامات بسياري و كنيم سد را تحولات اين
اينكه مسلم قدر.ميگيرد شكل آدمي ذهن در رابطه اين
تعيين بسيار حدود تا عاشيقها اجتماعي و طبقاتي پايگاه
كه عاشيقهايي مثال طور به.است يافته تغيير كنندهاي
يا و زرع و كشت كار به عمدتا و بودند روستاها در بيشتر
در را عاشيقي حرفه و داشتند اشتغال دامداري يا باغداري
ولايت زحمتكش مردمان بين و طبيعت آغوش در اينها كنار
غناي شرط اصليترين كه را الهام و ميبردند پيش خودشان
اكنون ميكردند ، اخذ طبيعت پاك دامان از است ، عاشيقي هنر
زندگي روحيات و ضوابط و شدهاند شهرنشين آنان از بسياري
كلي اصول منافي جهات و موارد از بسياري در كه را شهري
موقعيتي اكنون.پذيرفتهاند است ، عاشيقي هنر شده شناخته
از و كرده پيدا معكوس جهت عاشيقي هنر سير كه آمده پيش
اين در كه است طبيعي و است يافته جريان روستاها به شهرها
آنچه بر مازاد شهري ، فرهنگي كننده مسموم مواد سير خطه ،
توسط ميگردد ، روستاها فرهنگي فضاي وارد ديگر طريق از كه
هستند قومي اصيل فرهنگ حفظ اركان اصليترين كه عاشيقها
.ميشود جامعه اين وارد نيز
نظر به شرايط اين در ضايعات اين از درصدي قبول البته
فرهنگي مسئولان كه دارد جا ولي مينمايد ، گريزناپذير
به نهايت در كه سياستهايي اتخاذ با كشور
اين صيانت و فرعي مولفههاي تقويت و اصلي مولفههاي حفظ
عمل خود رسالت به ميشود منجر زمان ، يغماي از اصيل هنر
جديدي تعريف هستيم مجبور صورت اين غير در كه چرا.نمايند
جشنوارهفرهنگي ميتوان.كنيم ارائه عاشيقها از
در سازندهاي و خوب بسيار حركت را (نواحي موسيقي)اخير
و پيگيري و تداوم با كه است اميد.كرد توصيف راستا اين
نتايج برنامهها ، اين آگاهانهتر و بيشتر چه هر گسترش
.شود حاصل درازمدت در خوبي
|