(ع) عيسي بشارت خداوندي ملكوت
مسيحيت تا (ع) مسيح از.. (ع)مسيح تا عيسي از
( آخر بخش )
اشاره
از... (ع) مسيح تا عيسي از" مقاله گذشته شماره دو در
مبني(ع)عيسي حضرت از قرائت دو به ،"مسيحيت تا (ع)مسيح
از حواريون منظر عيسياز و تاريخي(ع)عيسي قرائت بر
باره اين در انديشمندان ديدگاههاي وطيآن گذشت نظرتان
رنان ، اشتراوس ، فروم ، وديدگاههاي گرفت قرار بررسي مورد
شد ، همچنين مطرح باره اين در شوايتزر ، گورو كييركه
كه موسي شريعت همچون شريعتي هيچگاه عيسي كه گرديد مطرح
معين تكليفي مومنان ، واجتماعي حياتفردي از جزيي هر بر
چهره سو يك از(ع)مسيح همچنين نياورد ، خود ميكرد ، با
آخر بخش در.دارد الهي اي چهره ديگر سوي از انسانيو اي
يكزندگي درباره عيسي مهم مقاله ، آموزههاي اين
.ميگذرد نظرتان از مومنانه
انديشه گروه
زند شجاعي عليرضا
مومنانه ، زندگي يك گرفتن درپيش درباره عيسي مهم آموزههاي
با و شد داده تعليم تبشيرياش كوتاه حيات طي در تماما
آماده جانهاي به آشنا تمثيلهايي قالب در و ساده زباني
را مسيحيت كه عيسي مهمتر پيامهاي اما.شد ريخته
رستاخيز در بخشيد ، تداوم و ساخت دين ، پايدار يك بهعنوان
به جليل كوه در عيسي فرمان.گرديد عرضه (26)مرگش از پس
بهعنوان مسحيت استمرار و گسترش قاطع حجت كه حواري يازده
اختيارت تمامي":شد افاده چنين گرديد ، جديد آئين يك
تمام و برويد پس.است شده داده من به زمين و آسمان
و ابن و اسماب به را ايشان و سازيد من شاگرد را امتها
كه دهيد تعليم را ايشان و بدهيد تعميد غسل خدا پاك روح
من اينك و كنند حفظ كردهام حكم شما به كه را اموري همه
-متا 2028) "ميباشم شما همراه عالم ، انقضاي تا روزه هر
است رسولاني به اساسي مجوز و پيام دو حاوي فرمان اين (19
ديانت بنيادگذاري در تعيينكننده نقشي اين بعداز كه
:گرفتند برعهده (ع)مسيح
.جهانيان به عيسي بشارت ابلاغ و انتشار مجوز (1
.خويش دست به مشتاقان وتعميد تعليم مجوز (2
(27)گشتند پر خدا پاك روح از پنطيكاست روز در كه رسولاني
و تعليم به راسا كه يافتند را آن شايستگي آن از پس و
اين از (28)بپردازند ، عالم سراسر مشتاق انسانهاي تعميد
خودباورانه چنان معنوي اقتدار و (29)انحصاري اختيار
و عملي بنيانگذاران بعضيها ، زعم به كه كردند استفاده
رسولان سهم ايشان ، نظر از (29).هستند آنها مسيحيت واقعي
بشارت بردن و پيام انتشار به صرفا مسيحيت بنيادگذاري در
فحواي تفسير و تفصيل در بلكه ;نشد محدود امتها ميان به
نيز تصرف و دخل اين مجوز.كردند ايفا مهمي نقش نيز آن
مطمئن..." ;كه بود عيسي از منقول عبارت اين ظاهرا
(متا 2820) "هستم شما با هميشه من برويد ، جا هر باشيد
كليد كه بود كرده اعلام صراحتا بار چندين عيسي بهعلاوه
آنها به را زمين و آسمان در عقد و حل كليد و خدا سلطنت
.(30).است سپرده
بر روحالقدس عيسي ، شدن مصلوب از پس روز پنجاه چنانچه
سرشار خدا پاك روح از را آنها و نميشد وارد حواريون
اختيار و امتها زبان به تكلم قدرت آنها به و نميساخت
نيز (ع)مسيح تبشيري حركت ;نميداد را نوايمانان بر نبوت
اثري حالت ، مساعدترين در بلكه ;نميگرديد دامنگستر چنين
.ميگذاشت باقي خود از تعميددهنده يحياي معنوي جنبش حد در
،(ع)مسيح اصلي بشارت و پيام كه معتقدند ياسپرس و شوارتز
در وعده بلكه حواريون ، جمع بر روحالقدس شدن وارد خبر نه
-كامشاد 137614 /كيوپيت).است بوده خداوندي ملكوت رسيدن
مردمان براي آسمان ملكوت قريبالوقوع فرارسيدن وعده (107
جامعه پايين طبقات براي خصوصا روم ، امپراطوري فرودست
نويدبخشي مژده همان داشتند ، قرار مضاعفي ستم تحت كه يهود
همين وجود.ميكشيدند را انتظارش سالها كه بود
بخش اين تا شد باعث مساعد ، اعتقادي و اجتماعي زمينههاي
شود مواجه مردم ميان در خوبي استقبال با (ع)مسيح پيام از
اطراف در را قابلتوجهي جمعيت زماني ، اندك در و
فحواو حال اين با.نمايد جمع الهي مژده بشارتدهندگان
يك موجد تنهايي به بتواند كه نبود حدي به آن انگيزندگي
حركت يك نطفه يا و بشود امپراطوري در موثر اجتماعي جنبش
مضمون اگربپروراند و بنشاند را فراگير و گسترده ديني
حادثهاي وقوع نويد كه وعده اين تحتاللفظي و ظاهري
با ميداد ، را "نزديكي همين در" و "زودي بههمين"
و تلقي و نميگرديد تفسير و تاويل رسولان سوي از هوشياري
قطعا نميشد ، دگرگون آن درباره مومنين اوليه انتظار
و برپادارنده بشارتهاي از يكي بهعنوان نميتوانست
دين يك بهمثابه مسيحيت دوام و شكلدهي در قوامبخش ،
دوباره رجعت" از رسولان كه اين از پسنمايد عمل جديد ،
آيندهاي در "زمين روي بر خداوند پادشاهي تحقق" و "مسيح
در نهفته ايهام و ابهام از بيآنكه شدند ، نااميد نزديك
آموزه به بدل را آن بكاهند ، چيزي عيسي وعده دو اين
و تهي آموزهنمودند مسيحي ايمان بقاي و حفظ در موثرتري
يكي (31)نامعلوم آيندهاي براي آمادگي با توام انتظار
و باتدبير كه بود مسيحيت ابقاي مستلزمات از ديگر
.گرديد برآورده رسولان آيندهنگري
از شدنش شناخته رسميت به با كه چهارم قرن تا مسيحيت ،
بر همچنان گرديد ، قرين سياسي قدرت با روم ، امپراطوري سوي
مسيحياني.است استوار "رنج تقديس" و "تقوا و محبت" آموزه
را "آسمان ملكوت" رسيدن در عيسي ، جسماني حيات در كه
ديگر صليب ، بر (ع)مسيح رنج رويت از پس ميكشيدند ، انتظار
"نجات فلسفه" به بلكه ،"زودرس نجات" يك به نه
نتوان زمان اين تا ،"نجات" آموزه جز شايد.ميانديشيدند
يافت ، مسيحيت تعاليم و (ع)مسيح پيام ميان آشكاري تفاوت
فرايندي نطفههاي تدريجا ،"عظيم ذبح" واقعه پي از ليكن
يك به "آسماني حيات" يك از تحول كه گرفت شكل آن دل در
مرهون تحول ، اينداشت همراه به را "ايماني آموزه"
ظهور آخرين در حواريون كه است جانفشانيهايي و فداكاري
.بودند گرديده موظف بدان ،(ع)مسيح
:پانوشتها
و متا 2116) بود ، كرده پيشگويي كه همانگونه عيسي -26
صليب ، روي بر مرگش از پس روز سه (و 1920 231722
كه آن از پس رستاخيزش ، از پس روز چهل و شد زنده دوباره
آخرين و گرديد ظاهر پيروانش و حواريون بر بار چند
و رفت بالا آسمان به مجددا نمود ، ايشان به را توصيهها
(مرقس 1916).گرفت جاي خداوند راست سمت در
مفهوم درباره.ك ولف ، :به كنيد نگاه تفصيلهمچنين براي
(صص5014) انجيلها
روز كه بود گذشته هفته هفت عيسي شدن زنده و مرگ از" -27
;ميگفتند پنجاهم عيد روز اين به.رسيد فرا پنطيكاست
يهوديها روز اين در.قربان عيد از بعد روز پنجاه يعني
وقتي روز آن.ميآوردند خدا خانه به را خود غله نوبر
شبيه صدايي ناگهان بودند ، شده جمع هم دور ايمانداران
چيزي بعدكرد پر را خانه و پيچيد هوا در باد غرش صداي
با همه وقت آن.شد شعلهور سرشان روي آتش زبانههاي شبيه
(1-رسولان 24 اعمال) ".شدند پر خدا پاك روح
گرفته تعميد غسل خداوند ، عيسي نام به فقط آنها.." -28
.بود نشده نازل كدامشان هيچ بر خدا پاك روح هنوز و بودند
تازه كه كساني سر بر را خود دستهاي يوحنا و پطرس پس
را خدا پاك روح هم آنها و گذاردند بودند ، آورده ايمان
(رسولان 17815 اعمال) ".يافتند
رسولان ، دستهاي گذاردن محض كه ديد چون شمعون.."-29
مرا:گفت آورده ايشان پيش مبلغي ميشود ، عطا روحالقدس
را القدس روح گذارم ، دست كس هر به كه دهيد قدرت اين نيز
اين در ترا..باد هلاك تو با زرت گفت ، بدو پطرسبيابد
(رسولان 23818 اعمال) "...نيست بهرهاي و قسمت امر
نيچه ، فردريك.ف كاپلستون ، :به كنيد نگاه باره اين در
(صص 16212) فرهنگ فيلسوف
.(صص100086) دجال.ف نيچه ،
.جديد عهد معرفي.س.تني ، م
.(صص60055) مسيح.ك ياسپرس ،
.(صص9088) مسيحي جزمانديشي.ا فروم ،
.(صص4053) مسيح مذهب در شريعت استقرار.ف.گ هگل ،
خدا سلطنت كليدهاي من":ميگويد پطرس به خطاب عيسي -30
را دري هر رويزمين در تا ميگذارم تو اختيار در را
كني ، باز اينجا را دري هر و شود بسته هم آسمان در ببندي ،
:متا 18) در همچنين و (متا 1916) ".شود باز هم آسمان در
.(18
روز چه ندارند خبر هم آسمان فرشتگان حتي هيچكس اما" -31
;نميدانم هم من خود حتي.ميرسد آخر به دنيا ساعتي و
آماده بايد نميدانيد ، چون پس.ميداند خدا پدرم فقط
:مرقس 33) ".باشيد من بازگشت راه به چشم لحظه هر و باشيد
چه شما خداوند نميدانيد چون ;باشيد آماده پس "1332
آمدن براي هم شما.. "(متا 4224) ".روزيبرميگردد
:متا 24).نشويد غافلگير تا باشيد آماده هميشه من ناگهاني
.(44
:منابع
.تهران.بينام ، ترجمه انسان و خدا از كلي ديد.كنت آستر ،
.ادونتيست13560 بنياد
جواد ترجمه اجتماعي انديشه تاريخ._بكر ، ه و _بارنز ، ه
.جيبي13580 كتابهاي.تهران.مجيدي علياصغر و يوسفيان
طاطاووس ترجمه (مجلد 2) جديد عهد معرفيسي مريل تني ،
.بيتا.ابدي حيات.بيجا.ميكائليان
فضلالله و فرهادپور مراد ترجمه فرهنگ الهيات.پل تيليش ،
.نو13760 طرح.تهران.پاكزاد
.علمي13690.تهران.وجدان قلمرو در.عبدالحسين كوب ، زرين
.غفورزاده مسعود ، ترجمه مسيحي انسانشناسي.فيليپ شرارد ،
.(ش1100) انتخاب روزنامه
.گودرزي منصور ترجمه مسيحي ، جزمانديشي.اريك فروم ،
.مرواريد13780.تهران
عبدالحسين ترجمه وبر ، ماكس جامعهشناسي.ژولين فروند ،
.نيكان13620.تهران.نيكگهر
.م بيجا19340.بينام ، ترجمه حقيقت سنجش آلماني ، فندر
.كيهان چاپ، تهران مسيح ديانت تاريخ.محمدعلي فيضي ،
.1340
ترجمه فرهنگ ، فيلسوف نيچه ، فردريك.فردريك كاپلستون ،
.بهبهاني13710.تهران.حلبي علياصغر و بهبهاني عليرضا
.ميلاني عباس ترجمه مسيحيت ، بنيادهاي.كارل كائوتسكي ،
.جيبي13580 هاي كتاب.تهران
.تهران.كامشاد حسن ، ترجمه ايمان درياي.دان كيوپيت ،
.طرحنو13760
ايران ، و روم امپراطوري در قديم كليساي تاريخ.م.و ميلر ،
.آلمان19310 ليپسيگ.نخستين علي ترجمه
.دستغيب عبدالعلي ترجمه دجال ، .ويلهلم فردريك نيچه ،
.آگاه13520.تهران
.قاضي محمد ، ترجمه انجيلها مفهوم درباره.كري ولف ،
.فرهنگ13560.تهران
مذهب در شريعت استقرارفردريك گئورگ هگل ،
.آگاه13690.تهران.پرهام باقر ترجمه مسيح ،
طاطاوس ترجمه پروتستان ، الهيات راهنماي.ويليام هوردرن ،
.فرهنگي13680 و علمي.تهران.ميكائليان
عبدالرحيم ترجمه ،"جهاني اديان و عيسي".جان هيگ ،
.تابستان 1379 (ش60 س20) آسمان هفت فصلنامه سليماني
عبدالرحيم ، ترجمه جهان زنده اديان.الف رابرت هيوم ،
.اسلامي13690 فرهنگ نشر دفتر.تهران.گواهي
.خوارزمي.تهران.سميعي احمد ترجمه مسيح ، .كارل ياسپرس ،
.1373
.مقدس كتاب تفسيري ترجمه سازمان.، تهران مسيح عيسي انجيل
.1357
|