در امسال از فجر فيلم جشنواره فشرده لوح
ميگيرد قرار عموم دسترس
نيست خبري نواحي موسيقي از سيما ، در
ديدگاه
به ايران هنرمندان جامعه سرگشاده نامه
اسلامي شوراي مجلس رئيس
در امسال از فجر فيلم جشنواره فشرده لوح
ميگيرد قرار عموم دسترس
دسترس در امسال از فجر فيلم جشنواره فشرده لوح :هنري گروه
قرار سينمايي مختلف رشتههاي دانشجويان و علاقمندان
.ميگيرد
بنياد اطلاعرساني بخش دستاندركاران از اصلاني ليلا
اين در:گفت مطلب اين بيان با گفتگويي در فارابي سينمايي
فجر ، فيلم جشنواره نوزدهمين فعاليتهاي بر علاوه فشرده لوح
شركت جشنواره اين در كه سينمايي فيلمهاي از خلاصههايي
سايت در همچنين:افزود وي.شد خواهد داده نمايش كردهاند ،
سينمايي اخبار آخرين اينترنت در فارابي ، سينمايي بنياد
دسترس در انقلاب از پس سينماي از اطلاعاتي با همراه
فيلمهاي مشخصات اصلاني ليلا.است گرفته قرار علاقمندان
به فيلم هر فروش آمار و جشنوارهاي فعاليتهاي با ايراني
سايت اين اطلاعات جمله از را آن بينندگان تعداد همراه
و اطلاعات از استفاده براي علاقمندان:گفت و كرد اعلام
آدرس به ميتوانند فارابي سينمايي بنياد سايت اخبار
ويبااشاره.جهانياينترنتمراجعهكنند شبكه در FCF-ir.com
سايت اين از ماه در نفر هزار چهار حدود كه مطلب اين به
به علاقمندان و منتقدان:ميكنند ، افزود دريافت اطلاعات
را لازم اطلاعات ميتوانند پس اين از ايران سينماي
.كسبكنند سينمايي آثار درباره
نيست خبري نواحي موسيقي از سيما ، در
نواحي موسيقي جشنواره برگزاري انگيزه به
جشنواره در تركمن از تار دو نخست نوازنده محمدي ، مايسا
نواحي موسيقي
به كرمان در حالي در نواحي موسيقي جشنواره دومين :درآمد
و موسيقي اين درباره بحث و سخن كه داد پايان خود كار
تبليغ نيز و تحريف از وجلوگيري آن ساختن نهادينه چگونگي
روزها اين آنچه.است درگرفته موسيقي جامعه در آن ترويج و
و تبليغ نوع و سيما و صدا موضعگيري نحوه است ، نزاع محل
.است فراگير و مهم رسانه اين از موسيقي گونه اين ترويج
كنيم ، نگاه هم محافظهكارانه ديدگاه از بخواهيم اگر
مذهبي سنت بر آن ساختمايههاي و ساختار و نواحي موسيقي
نعت كه است نواحي موسيقي شعر و نغمه كمتر در.است استوار
اين ترويج كه است بديهي لذا باشد ، نيامده ائمه مدح و
استاد نمونه براي.است مذهبي تفكر ترويج نوعي به موسيقي ،
علي" معروف نغمه جشنواره همين در شاهابراهيمي امرالله
در را سالن و صحنه و خواند تنبور با را "جويم علي گويم ،
صداوسيما تمام بگوييم نميخواهيم.برد فرو روحاني فضايي
يك كه است طبيعي انتظار يك اين اما باشد ، نواحي موسيقي
و مثبت جريانسازي وظايفش از يكي كه بزرگ فرهنگي مركز
از و كند توجه نيز وظيفه اين به است ، هنري هر در خطدهي
بلند را برخيها چهچه و بهبه كه جهت هر به باري كارهاي
موسيقي جشنواره برپايي از پس زير گزارش.بپرهيزد ميكند ،
.ميپردازد آن ترويج و حفظ چگونگي به و شده تهيه نواحي
هنري گروه
گوشه در موسيقي دلنشين نغمههاي كه قرنهاست و سال سالهاي
ما به و كرده گذر پدران ، سينههاي از بزرگ ايران گوشه
ارزشي نواها اين سالها گذشتن از پس اكنون.است رسيده
اين.دارد نهفته خود در آهنگ و نغمه از بالاتر بسيار
روايتي و است گنجانده خود در را يكقوم فرهنگ نغمهها
و شكستها غمها ، جنگها ، شاديها ، شرح از گوشنواز است
دوره طياين را نيازها حال همه در كه ملت يك پيروزيهاي
موسيقي اين بگذاريم اگر بيمهرياست است ، كرده برآورده
ما اگر كه حالي در گيرد ، قرار فراموشي و نابودي معرض در
كنيم ، ايفا آن كمال و حفظ جهت در را خود وظيفه و نقش
.كرد خواهد برآورده نيز را ما نيازهاي مطمئنا
كشور فرهنگي امور مسئولان كهبرخي دردآوراست بسيار
در را بيگانه فرهنگهاي برابر در جوانان جذب و ارضاء راه
نوعي به كه يافتهاند موسيقيبيهويتي از حمايت و ارائه
.است شده گرفته بيگانه فرهنگهاي همان از
وزارت دستاندركاران":ميگويد (آهنگساز)سعيدي مليحه
موسيقي اين دارند وظيفه كشور موسيقي مجامع ديگر و ارشاد
در ما اصالت با و سنتي موسيقي حاضر حال در.كنند حفظ را
مردم ذائقه بايد كه است درست اين.است رفتن بين از حال
ترتيب هر به بايد اصالت با موسيقي ولي گرفت ، نظر در را
ديگر و سازها و آيينها اين صداوسيما طريق از و شود حفظ
".شود داده نمايش نواحي موسيقي جذابيتهاي
زمينه اين در صحيح برنامهريزي لزوم بر تاكيد ضمن سعيدي ،
و مقطعي بسيار ميشود ، انجام كه حركتهايي ":ميگويد
با كه صورتي در جشنواره برگزاري.است برنامهريزي بدون
آزمايش مورد كه آنچه و امتحاني مواد و باشد برنامهريزي
بتوان تا شود تعيين دقيقا ميگيرد قرار امتحان و
بسيار داد ، قرار مقايسه مورد را مسابقه در شركتكنندگان
".باشد مفيد ميتواند
:ميگويد سنتي موسيقي مشهور خوانندگان از تعريف صديق
جدي فرهنگي پشتوانه چنانچه جشنوارهها اين برگزاري"
فينفسه نشود ، روزه چند برنامه يك به محدود و باشد داشته
اين به كه است لازم اما.است خوب خيلي اتفاق يك
پوشش سيما و صدا جمله از رسانهها طريق از جشنوارهها
ساعات در كوتاه خبر چند پخش به محدود و شود داده وسيع
.نشود رسانه اين غيرمهم
عدهاي براي روزه چند اجراهايي به عمدتا جشنوارهها اين
آن شنوندگان و تماشاگران و ميشود محدود مشخص و اندك
جشنوارهها نوع اين در هميشگي و ثابت افراد همان غالبا
و فراموشميشود چيز همه روز چند از پس اغلب و هستند
است اين آن دليل عمدهترين.است نيفتاده اتفاقي هيچ گويي
اين به كشور هنري -فرهنگي مراكز سوي از سال طول در كه
.نميشود لازم توجه موسيقي نوع
موسيقي اين از ميتواند بخواهد كه صورتي در صداوسيما
بخشي شبانهروزي پخش جاي به نواحي اصالت با و غني متنوع ،
بيريشه و بيمحتوا غيرهنري ، موسيقي حجم همه آن از
آن جذابيت از كه اين بدون بارها و بارها و كند استفاده
حكايت نيفتادهو اتفاق اين اما.كند پخش را آن نشود ، كم
.است باقي همچنان
را موسيقي نوع اين هنرمندان و نواحي موسيقي است لازم
اين در استاداني بسا چه.است دير فردا كه چرا دريابيم
ساز يك نوازنده كهتنها باشند داشته حضور جشنوارهها
و فقر سن ، كهولت جمله از مختلف علل به و باشند محلي
".باشند نداشته حضور ما ميان در ديگر سال بيماري ،
به جشنواره تقسيم آيا كه سوال اين به پاسخ در تعريف ،
درستي كار ميتواند انواعسازها براساس مختلف دورههاي
مختلف دورههاي به جشنواره تقسيم":ميگويد نه يا باشد
جنبه جشنواره كه چرا است ، درستي كار سازها انواع براساس
و تفحص و تحقيق ترتيب اين به و دارد پژوهشي و تحقيقاتي
".ميگيرد صورت دقيقتر موسيقي ضبط و ثبت
يكي و سنتي موسيقي مطرح نوازندگان از پيرنياكان داريوش
نگهداري و حفظ زمينه در":ميگويد جشنواره داوران از
خيلي كار ولي ميكشند زحمت نفري چند نواحي ، موسيقي
با و جمعي كار و برنامه سازمان ، به نياز و است گسترده
زمينه اين در كه تلاشهايي حاضراكثر حال دردارد پشتوانه
مثلا.است بوده انفرادي صورت به ميگيرد و گرفته صورت
تمام انفرادي تلاش و همت با درويشي آقاي ميآيد يادم من
و پرداخت نغمهها اين بررسي به و گذاشت پا زير را ايران
به.انداخت راه به را آواز و آئينه جشنواره پايان ، در
و شود ايجاد كشور موسيقي براي مستقل سازماني بايد من نظر
و مختلف اكيپهاي ايجاد و متخصصين از دعوت با سازمان اين
براي جدي طور به خاص بودجه و جوان نيروهاي از استفاده
سه حاضر حال در.كند اقدام كشور موسيقي اوضاع ساماندهي
بقيه ارشاد جز به كه هستند موسيقي متولي سازمان چهار يا
".نميهند انجام مثبتي كار هيچ
درست":ميگويد جشنواره برگزاري محل مورد در پيرنياكان
جمعيت و نباشد تهران اندازه استبه ممكن امكانات كه است
رسانهها مناسب پوشش ولي باشد تهران از كمتر بسيار كرمان
.ميكند برطرف حدودي تا را نقيصه اين تلويزيون و راديو و
جشنوارهها اين به مربوط گزارشهاي و اخبار صداوسيما اگر
جريان در نفر هزار ده مثلا جاياينكه به كند ، پخش را
".ميكنند برقرار ارتباط جشنواره با نفر ميليون ده باشند ،
بارها من":ميافزايد صداوسيما از انتقاد با پيرنياكان
با را نواحي مختلف موسيقي همين تلويزيون اگر گفتهام
ميان در كند ، پخش و ضبط موزون حركات مانند آن مشخصههاي
و گذاشت خواهد پاپ موسيقي از بهتري تاثير بسيار مردم
".بود خواهد جذاب بسيار جوانان براي
جشنواره داور و نواحي موسيقي محققان از اردلان حميدرضا
اعتلاي و حفظ جهت در تحقيق و پژوهش امر بر تاكيد ضمن
ذيربط ارگانهاي كار اين براي":ميگويد نواحي موسيقي
نظير آكادميك و موسيقي مركز مانند اجرايي از اعم
گسترده بهطور بايد موسيقي دانشكدههاي و هنر دانشگاههاي
موسيقي اين به كه را چيزي هر و كنند پهن را پژوهش تور
درگير جديد نسل هم ميشود سبب اين.كنند جمع برميگردد ،
ميشويم متوجه اجرايي لحاظ به اينكه هم و شود موسيقي اين
كس هيچ موسيقي زمينه در چون.ميدهد خوبجواب چيزي چه
ميكند مطرح تئوري نظر از آنچه كند ادعا نميتواند
.داد خواهد مثبت جواب صددرصد
حفظ براي مداومي و عميق جريان هيچ حاضر حال در متاسفانه
است جدي خطري اين و ندارد وجود نواحي موسيقي نگهداري و
ناسره از سره اينكه يعني.ميكند تهديد را موسيقي كه
موسيقي اين ما و ميشوند منزوي فن استادان و نشود مشخص
".كنيم فراموش را
قرارگرفتند ، مشاوره مورد كه داوري مورديازده در اردلان
كه باشد داشته وجود جزئيتري مسائل است ممكن":ميگويد
دارد ويژه تخصص ناحيه هر موسيقي در كه كسي از باشد لازم
خود رشته مرشد و استاد چون عقلي لحاظ به هم شود ، استفاده
حقيقي داور افراد اين چون قلبي لحاظ به هم و هستند
بهجز.است شنيدني حرفهايشان و هستند خودشان موسيقي
كه جواني يعني.داشت خواهد سمبليك حالتي كار اين اينها
كنار در را خود سرنوشتهاي از يكي ميكند ، شركت مسابقه در
خود كار و خود ارجمندي و منزلت و قدر و ميبيند داوران
".ميكند احساس را
جشنواره برگزاري محل به كه انتقادهايي مورد در اردلان
.ماست دوران اصلي مشكلات از تمركزگرايي":ميگويد ميشود
متقاضي و است پرفرهنگي و قديمي استان كرمان حال هر به
".است بوده نيز جشنواره برگزاري
به دادن اهميت بهجاي اينكه از تاسف اظهار با اردلان
كم و بيريشه موسيقي از مربوطه سازمانهاي نواحي موسيقي
اين به كه آنقدر اگر":ميگويد ميكنند ، حمايت ارزش
اهميت نواحي موسيقي به دادهايم ، اهميت بيمحتوا موسيقي
و مردم بين در و ميرسيديم بهتري نتايج به ميداديم
همچنان ما اما.ميشد روبهرو گسترده استقبال با جوانان
".ميكنيم پافشاري ارزش كم و بيريشه موسيقي از حمايت بر
اسفندياري كياداود
ديدگاه
جريان يك آسيبشناسي
با كه گرفته شكل ايراني موسيقي در جرياني كه است چندي
حفظ بر تكيه و فعاليت محور عنوان به رديف به تمسك
اين جاانداختن در سعي واجرا ، آموزش عنوان به آن گوشههاي
رديف اجراي و حفظ در تنها ايراني موسيقي كه دارد مساله
اصيل و بوده انحرافي آن از غير ديگري چيز هر و ميگنجد
.نيست
بزرگاني نام از استفادهانحصاري در سعي كه جريان اين
عبدالله سماعي ، حبيب عبدالله ، ميرزا حسينقلي ، آقا چون
موسيقيايي سليقههاي حقانيت اثبات در..و صبا دوامي ،
پيكره بر جدي آسيبهاي ميتواند طريق اين از دارد ، خويش
.شود سبب را ايراني موسيقي
از نكردن استفاده به ميتوان جريان اين مولفههاي از
.كرد اشاره موسيقي زنده اجراهاي در ميكروفون
گاهي حضور در تهران كنسرت اجراي سالنهاي در كه است چندي
ميكروفون بدون موسيقي اجراي شاهد مخاطب نفر صد چند
سالن در بيشتر اخير ماههاي در مساله اين كه بودهايم
نمونههاي آخرين از.است شده دنبال نياوران فرهنگسراي
كمانچه همراه به تار اجراي به ميتوان كنسرتها گونه اين
.كرد اشاره آذرماه يازدهم و دهم در ضرب و
مايه در ضرب همراه به تار تكنوازي ;كنسرت اين اول قسمت
و نوازنده تار بودن سيم پنج به توجه با.بود چهارگاه
و (قراردادن سينه روي) اجرا هنگام در وي ساز گرفتن شيوه
آقا چهارگاه از شده برداشت كه جملات از برخي نواختن
ميگشت متبادر ذهن به طور اين ميرسيد ، نظر به حسينقلي
آقاحسينقلي اجراي شيوه به را خود دارد قصد نوازنده كه
طبق بر وي جملات بقيه جمله ، چند جز ولي.نمايد نزديك
و شد اجرا برومند نورعليخان روايت به ميرزاعبدالله رديف
آزادبودن بر آن اساس كه نوازي بداهه از اصولا مساله اين
بداهه كه چرا است ، نبوده اجراست هنگام در نوازنده تخيل
رديف از ملهم ساختاري در آزاد اجراي يك جز به چيزي نوازي
كردن پيش و پس يا و حذف با صرفا نميتوان اساسا و نيست
آثار در نكته اين و داشت نوازي بداهه داعيه رديف جملات
...و خان درويش حسينقلي ، آقا چون بزرگاني از مانده جاي به
ميتوانست اساسي مساله اين به توجه و است مشهود خوبي به
بسيار آنها شيوه به مزبور نوازنده كردن نزديك در
روي و تار كردن سيم پنج چون سطحي حركاتي از راهگشاتر
.باشد ميكروفون وحذف ساز دادن قرار سينه
سالهاي در موسيقي دامنگير فراوان بحرانهاي به توجه با
نوع اين به ميتواند كمكي چه حركات اين راستي به اخير ،
كند؟ بحران اين از خروج براي آن مخاطبان و موسيقي
عظيم پشتوانه اين با ايراني سنتي موسيقي راستي به آيا
نكيسا ، باربد ، چون بزرگي موسيقيدانهاي وجود با و تاريخي
از وبعد پيش در...و فارابي ابونصر ارموي ، صفيالدين شيخ
گستردهاش و عميق تاثيرگذاريهاي و جهاني شهرت با اسلام
جايي به ديگر تمدنهاي و خويش همجوار كشورهاي موسيقي بر
سازها مقابل در ميكروفون يك گرفتن قرار با كه است رسيده
را اصالتش و ميافتد مخاطره به ماهيتش تمام خواننده يا و
ميدهد؟ دست از
كه حاشيهاي بحثهاي گونه اين به زدن دامن بهراستي آيا
و ندارد موسيقي اساسا و ايراني موسيقي با ارتباطي هيچ
كه شد نخواهد قضيه اين به منجر اصلي مباحث از دورماندن
نمودن كوك هم از كنسرت اجراي هنگام در امروز نوازندههاي
است زنده اجراي يك اصول ابتداييترين از كه خود سازهاي
مزبور اجراي دوم درشب كه كمااين)باشند عاجز
فاحشي اختلاف سازهايشان كوك در تار و كمانچه نوازندههاي
(.داشتند بايكديگر
اندك دادن دست از و طرد به منجر كنسرتها گونه اين آيا
شد نخواهد آن شدن مهجورتر و ايراني موسيقي فعلي مخاطبين
دنبال را چنيني اين اهدافي جريان اين راستي به آيا و
تحت)ايراني موسيقي تكاملي روند خلاف حركتهاي ميكند؟
،(كننده قانع دليلي ارائه بدون آن ، بودن انحرافي عنوان
در آنها جاافتاده و يافته تكامل فرم از سازها كردن خارج
انداختن جا در سعي و موسيقي ومخاطبان موزيسينها اجتماع
صورت ازانحراف موسيقي خروج جهت به حركات اين كه تلقي اين
كه شد نخواهد اذهان در پرسش اين طرح به آيامنجر ميگيرد ،
موسيقي اين تضعيف به كمر ندانسته يا و دانسته عدهاي
كه زماني در هم آن.بستهاند خاستگاهش و زادگاه درداخل
فرهنگ اين جغرافياي مرزهاي از بيرون دروني ، مخاطبان بجز
برجسته آوازاستادان و ساز نواي به گوش مشتاقي شنوندگان
.دارند آن
ك.ا
به ايران هنرمندان جامعه سرگشاده نامه
اسلامي شوراي مجلس رئيس
خطاب سرگشاده نامهاي ايران هنرمندان جامعه :هنري گروه
اسلامي شوراي مجلس رئيس كروبي والمسلمين حجتالاسلام به
عمراني طرحهاي مصوب اعتبار از درصد نيم حذف با ارتباط در
و يادمانها آثار ، نصب و ساخت طراحي ، جهت نيمهتمام جديد
.كرد منتشر ايراني اسلامي ، هنري ، نمادهاي
اسلامي شوراي مجلس رئيس به خطاب نامه اين از بخشي در
عنوان به حضرتعالي از ايران هنرمندان جامعه:است آمده
قرائت با كه است متوقع فرهنگي مسائل دلسوز و خدوم فردي
در را تبصره آن مجدد طرح شرايط نمايندگان ، براي نامه اين
شرايط در هنرمندان تا سازيد فراهم اسلامي شوراي مجلس صحن
.بپردازند خود فعاليت به اميدبخشتر
و انجمنها مديره هيات روساي امضاء به نامه اين
رئيس اميرخاني غلامحسين جمله از هنري گوناگون كانونهاي
رئيس نامي غلامحسين ايران ، هنرمندان خانه عالي شوراي
جامعه نماينده شاهينفر كامران نقاشان ، انجمن مديره هيات
گرافيك ، طراحان مديره هيات رئيس مميز مرتضي معماران ،
و مجسمهسازان انجمن مديره هيات رئيس رضايي حميدالله
رسيده شهرساز مهندسان جامعه مديره هيات رئيس ماجدي حميد
.است
|