كنيم؟ رفتار چگونه طلاق كودكان با
سالهگنابادي همسرپسر 20 ساله دختر 77
شد
نامه هفته آخرينجلسهدادگاهمديرمسئول
شد برگزار زنجان اميد
زندانيبيبضاعت كمكماليمردم 226 با
شدند آزاد
"ايران در استثنايي كودكان حقوق" همايش
كرد كار به آغاز
پيام دانشگاه در جديد 23رشتهتحصيلي
ميشود ايجاد كشور دو منطقه نور
كنيم؟ رفتار چگونه طلاق كودكان با
كودكان و طلاق
در دردناك و تلخ تحول نوعي اغلب و اساسي تغييري طلاق ،
با والدين بين جدايي كه زماني حتي.كودكاناست دنياي
كودك ، نظر به.ميباشد دوستانه كاملا و يكديگر توافق
از بلكه مادر و پدر با مشترك زندگي پايان تنها نه طلاق
و عصبانيت ناراحتي ، احساس به كه است خانواده دادن دست
بايد والدين زمينه ، اين در.ميانجامد او در افسردگي
است ، شده مواجه تلخ مقوله اين با كه كودكي به كمك براي
و هماهنگ تربيتي برنامه داشتن.نمايند همكاري يكديگر با
.است ضروري كاملا امري يكسان
نمود؟ آگاه طلاق به تصميم از را كودك بايد اندازه چه تا
گرفتهايد ، را خود تصميم جدايي براي كه زماني درست
روش چه اگر.نماييد آگاه تصميم اين از را خود فرزندان
مادر و پدر است بهتر اما ندارد وجود اينكار براي دقيقي
مينمايند ، هر صحبت خود فرزندان با طلاق مورد در كه زماني
شخصي اختلاف هيچگونه كه كنند دقت و باشند داشته حضور دو
بدترين است ممكن پيام اين.نباشد دخيل گفتوگو اين در
شما اگر اما ميشنود ، عمرش سراسر در كودك كه باشد خبري
به كنيد ، كنترل را شرايط اين دقت و آرامش با كاملا
ناراحتيهاي و مشكلات دچار تا نمود خواهيد كمك كودكتان
.نشود احساسي
كودك براي طبيعي بهطور طلاق مورد در صحبت شرايطي هر در
كودك به مادر يا پدر است بهتر بنابراين.است عذابآور
و داشتند دوست را همديگر بابا و مامان":بگويد چنين خود
كه شده سبب مسالهاي اكنون اما.داشتيم شادي بسيار زندگي
زندگي بازهم هم از جدا ميكنيم سعي و نيستيم خوشحال ديگر
اين اما است آمده بوجود ما بين مشكلي.كنيم آغاز را شادي
پدر همواره ما.كنيم ترك ترا هميشه ما تا نميشود باعث
".هستيم مراقبت و داريم دوستت هميشه و بود خواهيم مادرت و
كنند تاكيد او به كودك با صحبت هنگام در والدين است بهتر
مقصر وجه هيچ به او رابطه قطع و طلاق اين مورد در كه
در كودكان زيرا است اهميت حائز بسيار موضوع ايننيست
ناكامي شكستو در را خود كه دارند تمايل شرايط اين
.كنند سرزنش را خود و بدانند مقصر خود والدين
به را او شما كه كند احساس فرزندتان است ممكن نهايت در
بنابراين.ميدهيد قرار خود محبت و عشق مورد موقت طور
حال در شما اگر حتي كه بگوييد او به اطمينان با كاملا
از هرگز او به نسبت عشقتان اما هستيد يكديگر از جدايي
فرزندتان اگراست پايدار و دائمي عشق اين و نميرود بين
بايد پرسيد ، را سوالاتي جدايي به شما تصميم مورد در
را او هيچگاه اما دهيد پاسخ سوالات اين به كاملا
آماده جديد زندگي تحولاتدر براي آنان زيرا.نترسانيد
شرايط با مطابق و كنيد كنترل را خود احساساتميشوند
.دهيد پاسخ سوالاتش به صادقانه سنياش
تمام دانستن به نيازي كودكان كه باشيد داشته خاطر به
.كنيد آگاه را آنها اندازهاي تا بايد اما ندارند جزئيات
جدا هم از مادر و پدر چه اگر كه بدانند بهطوريكه
.نميشويد جدا آنها از وجه هيچ به شما اما ميشوند
و بحث به يكديگر با كودكان برابر در بايد والدين آيا
بپردازند؟ جدل
كودكان برابر در والدين بين مشاجره و بحث گاهي چه اگر
چنين وجود سالم خانواده در حتي و است منطقي امري
در كردن زندگي اما ميرسد ، نظر به عادي كاملا مباحثاتي
بيپايان درگيريهاي و تنفر دشمني ، سراسرش كه جنگي ميدان
وقايع.ميآورد وارد كودكان بر را شديدي روحي فشار است ،
انداختن ، راه به فرياد دادو نظير نشدني فراموش و تلخ
نگراني و ترس جز پيامدي خشونت و پيدرپي مشاجرات جنگيدن ،
بر نيامدن فائق دليل به كودكان.ندارد كودك براي
و نگراني نوعي دچار خود زندگي مراحل در وحشتها اينگونه
و جنگ و دشمني مشاهده همچنين.شد خواهند احساسي ناراحتي
خود عصبانيت و خشم با كه كودكاني براي مادر و پدر دعواي
داشته نامطلوبي تاثير ميتواند ميكنند ، نرم پنجه و دست
يكديگر با خود زوال روبه زندگي در والدين كه زماني.باشد
دادن دست از غم درگير كه كودكاني برميخيزند ، مبارزه به
.ميشوند مواجه نيز كشمكشها اين با هستند ، خود خانواده
عصبي برفشارهاي بود نخواهند قادر آنها شرايطي چنين در
غم ترس ، خشونت ، آن بر علاوه و فروپاشيخانواده از حاصل
نگران ، كودكي تا سببميشود اين و آيند فائق افسردگي و
فرورفته درخود و درونگرا حد از بيش ، بياراده پريشان ،
.بگذارد قدم جامعه به
تا نمايند كمك خود فرزند به ميتوانند چگونه والدين
شود؟ هماهنگ خود زندگي باشرايطجديد
حساب به كودك زندگي در عظيمي تحول طلاق اينكه به توجه با
اصلي محيط از شبه يك كودك كه شرايطي ويژهدر به ميآيد
بايد زندگي ساختار در تغيير ميشود ، جدا خود زندگي
يك از انتقال و پذيرد خاصيانجام توجه و بادقت و بتدريج
سادگي به و آرامي به امكان حد تا بايد ديگر محيط به محيط
.باشد
كه هستند علائمي ميشود ، اشاره آنها به ذيل در كه نكاتي
اين به توجه.ميدهند بروز خود از خاص سنين در كودكان
جديد ساختار چگونه بدانند والدين تا ميشود سبب علائم
:نمايند راتنظيم خود زندگي
نيازمند سالگي تا 2 تولد زمان از كودكان:دبستانيها پيش
در كودكان زندگي شرايط اگر.ميباشند منسجم و ثابت زندگي
دور خود ازوالدين زيادي مدت كه باشد گونهاي به سنين اين
حالت دراين و شدهاند رها كه ميكنند احساس اغلب بمانند ،
.كنند اعتماد ديگران به نميتوانند
بهانهگيري ، بصورت است ممكن كودك مشكلات سني دوره اين در
همچنين.گردد آشكار تغذيه و خواب در اختلال كردن ، گريه
كاملا كودك تا ميشود سبب تدريج به مدت دراز جدايي
.باشد ديگران به وابسته درونگراو
نياز خاصي مراقبت و توجه به سالگي تا 4 بين 2 كودكان
مهارتهايزباني و مدت دراز حافظه همچنانكه اما.دارند
مشكلات علائمميشود مستقلتر او ميكند ، پيشرفت كودك
به بازگشت شدن ، رها از فراوان ترس شامل است ممكن
و دوستي مدفوع انگشت ، مكيدن مانند تر كودكانه رفتارهاي
هم والدين در حتي عصبانيت و بهانهگيري.باشد بدخوابي
گريههاي به سنين اين در كودكان همچنين.ميشود ديده
.ميآورند روي بدخلقي و پرخاشگري پيدرپي ،
نياز سالگي تا 8 سنين 6 در كودك:دبستاني پيش كودكان
خود مادر و پدر با طورجداگانه به را زماني دارد
آنان لطف و توجه مورد كه يابد اطمينان بگذراندتا
گروه اين در.دارند دوست كاملا را او والدين و ميباشد
آن موافق كاملا كودكان كه است مقولهاي بيطرفي سني
مساوي طور به را خود اوقات بخواهند است ممكن حتي هستند ،
آنان همچنين.بگذرانند جداگانه طور به مادر و پدر با
است مقصر كسي چه:قبيل از موردمسائلي در كه دارند تمايل
اگر.نمايند نظر اظهار است ، شده واقع ظلم مورد كسي چه و
مادر و پدر مجددا است اميدوار كه كرد تمايل اظهار كودكي
كه سازيد مطمئن را او ميتوانيد شما باشند ، هم با
و باشد مادر و پدر با را اوقاتي جداگانه طور به ميتواند
را خانوادهاي دو زندگي شرايط تا ميكند كمك او به اين
خشم ، صورت به است ممكن كودك ناراحتي و نارضايتي.بپذيرد
.بنمايد رخ تهاجمي رفتارهاي و عصبانيت
جسماني دردهاي يا و مدرسه در مشكلاتي باهمسالان ، كشمكش
در كودكان كه هستند مشكلاتي سردرد ، يا درد معده قبيل از
.ميشوند مواجه آنها با سنين اين
ميگذارد ، قدم سالگي تا 12 سني 9 دوره به كودك كه زماني
والدينش از مستقل كه ميكند شركت فعاليتهايي در بيشتر
در هستند ، هم از شدن جدا درحال كه والديني كه وقتي.باشد
مساوي ميزان زمانبه تقسيم ميكنند ، زندگي يكديگر كنار
است ممكن سالگي ده از قبل كودكان اماميشود واقع موثر
شرايط و محيط با جهتسازگاري در منظمي برنامه نيازمند
اجتماعي تمايلات مدرسه ، .باشند خود زندگي تغيير حال در
در سالگي تا 12 سني 9 دوره در كودكان ودوستيهابراي
به زمان تقسيم از آنها است ممكن.ميگيرند قرار اولويت
است ممكن حتي و كنند اجتناب مادر و پدر براي مساوي طور
انتظار بايد والدين.باشند دور آنان از همواره كنند سعي
كه نكنند فكر شرايط اين ودر باشند داشته را رفتاري چنين
مشكلات علائماست افتاده اتفاقي چنين آنان مورد در فقط
سالان ، و همسن با سازگاري عدم شامل سني گروه اين در
مانند جسماني بيماريهاي يا عصبانيت افسردگي ، تنهايي ،
اين در همچنين.باشد آموزشي مشكلات و درد معده يا سردرد
به.بگيرد عهده به را معكوسي نقش دارد تمايل كودك شرايط
.ميپردازد خود والدين از مراقبت به كه طوري
از كامل حمايت نيازمند ساله تا 15 نوجوان 12:نوجوانان
تمايلي است ممكن اما.ميباشد مادر وهم پدر هم سوي
.كند برقرار ارتباط آنان با مساوي طور به كه باشد نداشته
آنها دوي هر يا مادر يا پدر طلاق مورد در او است ممكن
در فقط است مايل كندكه وابراز دهد قرار سرزنش مورد را
جابجايي حال در دائما يا و كند زندگي آنان از يكي منزل
يا الكل مدرسه ، مصرف در مشكلاتي بداخلاقي ، افسردگي ، باشد
رفتارهاي يا و جنسي مشكلات مخدر ، مواد استعمال
.ميباشند توجهي قابل علائم متضاد ، مخالفتآميزو
بيشتر ميرسد ، سالگي تا 18 سنين 15 به نوجوان كه زماني
درگير را خود و ميشود خود استقلال تثبيت نگران
در است ممكن.مينمايد تحصيلي امور و اجتماعي فعاليتهاي
نداشته را خود والدين مشكلات تحمل تاب سنيننوجوان اين
خود والدين جدي حمايت نيازمند هم هنوز چه اگر.باشد
آنان مسائل مورد در كه ندارد تمايلي ديگر اما ميباشد ،
ميتوانند شرايط اين در مادر و پدرباشد داشته نگراني
او به طريق اين از و نمايند صحبت او با احساساتش مورد در
هستند ، مشتاق نوجوانان سنين اين در چه اگركنند كمك
است ممكن اما باشند ، خود مادر و پدر خوشحالي شاهد
حتي.كنند ابراز آنها با ملاقات براي را متفاوتي احساسات
نسبت خيانت والدين از يكي با ملاقات كنند احساس است ممكن
مشكلات نظير مشكلاتي دچار كه نوجوانان.است ديگري به
از فرار تحصيلي ، امور در مشكلاتي حاد ، افسردگي رفتاري ،
و حمايت نيازمند شديدا ميشوند ، قانون با درگيري و منزل
.ميباشند والدين كمك
والدين وظيفه نپذيرند ، را ، طلاق كودكان كه صورتي در
چيست؟
پر يا و كم چقدر سابقتان همسر با شما روابط كه نيست مهم
توضيح كودكتان براي صبروحوصله با چقدر يا و است دردسر
همواره كودك اما است ، حل راه آخرين طلاق كه دادهايد
.كنند زندگي هم مجددابا مادرش و پدر كه است اميدوار
دادن دست از براي ناراحتي و تاسف اظهار چه اگر
با اما است طبيعي و عادي امري پرنشاط و سالم خانوادهاي
را شرايط تغيير كودك هم و والدين هم است بهتر زمان گذشت
به 3 كودكان در طلاق از ناشي نگراني و ناراحتي.بپذيرند
:شدهاند تقسيمبندي گروه
كودكان مادر و پدر متاركه بهدنبال:مدت كوتاه ناراحتي
نگراني ، ترس ، غصه ، و غم دچار است ممكن سال و سن كم
بالاتر سني گروه.گردند تغذيه در اختلال و بدخوابي
و داشت خواهند عصبانيت و اخلاقي مسائل نظير مشكلاتي
نيز گاهي.ميشود مشاهده آنان در ديگران كنترل به تمايل
طلاق از ناشي پيامدهاي.ميآورند كنارهگيريروي به
اگر.بروند بين از يكسال تا هفته چند گذشت با است ممكن
قبيل اين بر ميتوانند خود والدين كمك با كودكان اغلب چه
و مشاوره به نيز آنان از تعدادي اما كنند ، غلبه مشكلات
.دارند نياز متخصص روانشناسان راهنمايي
نميكند فروكش ناراحتي علائم كه زماني:درازمدت ناراحتي
در بايد والدين است ، شده هم بدتر كه ميرسد نظر به حتي و
به و كنند اتخاذ را جديدي تدابير خود زندگي شرايط مورد
ناراحتي با چگونه خودشان باشندكه داشته توجه نيز اين
عكسالعمل اغلب كودكان كردهاند ، برخورد طلاق از ناشي
آنها مانند يا و ميدهند قرار الگو را خود مادر و پدر
اين از تعدادي.ميكنند تجربه را طلاق از حاصل نگرانيهاي
تعدادي اما ميكنند حل را مشكلشان گونهاي به خود كودكان
ناراحتي اگردارند نياز خود والدين كمك و مراقبت به
آمده بهوجود مادرش يا پدر پريشاني و غم مشاهده از كودك
او از و كنند مراجعه روانشناسي به آنان است بهتر باشد ،
مشكلات حل بر علاوه ميتوانند كار اين با.بخواهند كمك
همچنين.كنند برطرف حدودي تا نيز را كودك ناراحتي خود ،
در طلاق ، از ناشي ناراحتي و غم كه باشيد داشته خاطر به
بلوغ دوران در حادي مشكلات صورت به كودكان از بسياري
.گرديد خواهد آشكار
مادر و پدر بين شديد درگيري كودك كه زماني:حاد مشكلات
كند ، سرزنش را خود است ممكن ميكند ، مشاهده را خود
سراغش به شبانه كابوسهاي كند ، صحبت مرگ درباره همواره
در است ممكن حتي شود ، تغذيهاي اختلالات دچار و بيايد
نفس به اعتماد و گردد وحشت و ترس دچار كودك شرايط اين
مشكلات گرفتار ساله تا 12 كودكان 6.بدهد دست از را خود
به دست نيز گروهي حتي.ميشوند آموزشي و رفتاري احساسي ،
و پدر توسط آنان كنترل مواردي در بطوريكه.ميزنند سرقت
همواره ميدهند ترجيح نوجوانان.ميشود مشكل بسيار مادر
منزل از شرايط بعضي در و كنند عوض را خود زندگي مكان
كمك و حمايت نيازمند نوجوانان قبيل اين.ميكنند فرار
در هم و خصوصي طور به هم تربيتي مشاوران و روانشناسان
اين تمامي كه گفت ميتوان و ميباشند خود والدين حضور
زندگي نامطلوب شرايط و والدين ناراحتي از خطرناك مشكلات
. آمدهاند بوجود كودك
ريموند آيلين:نويسنده
الهامروشنپور:مترجم
اينترنت:منبع
گنابادي ساله پسر 20 همسر ساله دختر 77
شد
پسر 20 فرد ، يك به منحصر ازدواج يك در :اجتماعي گروه
را سالهاي دختر77 گناباد ، كاخك بخش ساكن ساله
.برگزيد همسر بهعنوان
در ديروز گناباد ثبتاحوال اداره رئيس پورحسين علي
خليلي حسام:گفت ايرنا خبرنگار به ازدواج اين مورد
بهطور متولد1302 كاخكي جمشيدي فاطمه و متولد 1359
.شدند يكديگر قانوني زوج قانوني و رسمي
شماره ازدواج دفتر در زوج دو اين ازدواج:گفت وي
.است شده ثبت گناباد 64
را ازدواج ثبت گناباد شماره 64 ازدواج ثبت دفتر مسئول
.كرد تاييد دفترخانه اين در
دو هر:گفت ما خبرنگار به سودمند محمدرضا حجتالاسلام
.پذيرفتند را يكديگر شرايط و بودند كامل سلامت در زوج
و نداشته منعقانوني ازدواجها اينگونه: افزود وي
.ندارد حقوقي مشكل نيز آن ثبت
ميليون يك خود همسر براي خليلي حسام:سودمندگفت
اين انگيزه درخصوص وي.است كرده تعيين مهريه ريال
تاكنون كاخكي جمشيدي فاطمه.كرد بياطلاعي اظهار جوان
.بود نكرده ازدواج
و واقعشده گناباد جنوب كيلومتري در 24 كاخك بخش
.دارد جمعيت نفر هزار 22
نامه هفته مسئول آخرينجلسهدادگاهمدير
شد برگزار زنجان اميد
اتهامات به رسيدگي جلسه آخرين و دومين :گروهاجتماعي
شعبه 13 در ديروز زنجان اميد نامه هفته مديرمسئول
.شد برگزار نورعليان قاضي رياست به زنجان دادگستري
دانشگاه سوي از شده طرح شكايت دو جلسه اين در
عنوان به مرندي زرگري دكتر نيز و زنجان اسلامي آزاد
.گرفت قرار بررسي مورد حقيقي شخص
هفته مسئول مدير "پور حكيمي احمد" دادگاه درادامه
و انتقادها انعكاس:گفت "زنجان اميد" نامه
.است مطبوعات اصلي وظايف از شهروندان شكواييههاي
اتفاق به دادگاه منصفه هيات جلسه اين پايان در
آزاد دانشگاه سوي از مطرحشده شكايت خصوص در آرا
پور حكيمي احمد مجرميت به اسلامي
كردن لحاظ با زنجان اميد هفتهنامه مسئول مدير
.داد راي تخفيف
زرگر دكتر سوي از شده مطرح شكايت خصوص در همچنين
مسئول مدير تبرئه به آرا اتفاق به منصفه هيات نيز
.داد راي زنجان اميد نشريه
زندانيبيبضاعت كمكماليمردم 226 با
شدند آزاد
سازمان رئيس بختياري سيدمرتضي :اجتماعي گروه
توسط زندانيان از تن آزادي 266 از كشور زندانهاي
.خبرداد مركز زندانيان حمايت انجمن
سومين در كه بختياري "ايرنا" خبرنگار گزارش به
از حمايت انجمن توسط كه مردمي كمكهاي جذب مراسم
سخن بود برگزارشده جماران حسينيه در مركز زندانيان
انجمن اين گذشته سال يك در:افزود ميگفت ،
مردمي كمكهاي ميليونريال و266 ميليارد يك بادريافت
آزاد را بيبضاعت زندانيان از تن توانستهاست 266
.كند
راستاي در مركز زندانيان از حمايت انجمن مديره هيات رئيس
زندانيان خانواده به دركمك انجمن اين وظايف
زندانيان وارشاد واصلاح شخصيت بازسازي وهمچنين
كار به را مددكار تاكنون 30 انجمن اين دادكه توضيح
ليسانس مددكار رقمتاسقف 100 اين استكه گرفته
.كرد خواهد پيدا ادامه تهران درزندانهاي
با ميتوان را مجرم و خطاكار انسان:افزود بختياري
هزار حدود 15 به همچنين بختياري كرد اصلاح تدابيري
زندانيان گروهاز اين:كردوافزود اشاره چك زنداني
اقتصادي ، مشكلات خاطر به نيستندبلكه كلاهبردار
از عدهاي وحتي نمايند راتاديه مبلغچك نتوانستند
ندادهاندهمسر اجازه خود آبروي خاطر به آنان
.بروند ديدارشان به وفرزندشان
كرد اظهاراميدواري زندانيان انجمن مديره هيات رئيس
از درصد به 70 بتوان خيرونيكوكار افراد باكمك كه
دارند ، مشكل مالي نظر از كه زنداني هزار خانواده 23
.كرد كمك
"ايران در استثنايي كودكان حقوق" همايش
كرد كار به آغاز
"ايران در استثنايي كودكان حقوق" همايش :اجتماعي گروه
كار به آغاز توانبخشي و بهزيستي علوم دانشگاه در ديروز
.كرد
در بهزيستي علوم دانشگاه رئيس جغتائي تقي محمد دكتر
براي فرصتها برابرسازي ضرورت بر همايش اين گشايش مراسم
.كرد تاكيد استثنايي كودكان ويژه به جامعه افراد تمام
دارند را سالم افراد نيازهاي همان كودكان اين:گفت وي
معلوليت اين از برخورداري دليل به اينكه بر علاوه
.هستند نيز ويژه اقدامات سري يك نيازمند
درگيري بر مبني جهاني بهداشت سازمان آمار به اشاره با وي
دليل همين به:گفت معلوليتها با جامعه افراد از درصد 25
ويژه توجه "عمومي مشاركت" به بايد معلوليت ، با برخورد در
.داد نشان
كودكان خاص شرايط دليل به كه كرد تاكيد خاتمه در وي
برخوردار ويژهاي حقوق از افراد اين بايد استثنايي ،
.باشند
در كه نيز ايران در يونيسف دفتر مدير ديالو سليمان دكتر
برنامه يك به هنوز:كرد تاكيد ميگفت ، سخن همايش اين
تا است نياز ايران جامعه كل حساسسازي براي ترويجي جامع
ميان از كودكان اين به نسبت تبعيضآميز گرايشهاي
.شود برداشته
زمينه در را رسانهها و غيردولتي سازمانهاي نقش وي
بايد:گفت و دانست موثر معلوليتها درباره اطلاعرساني
به مداخله و يافته كاهش معلوليتها تشخيص سن تا كرد تلاش
.شود امكانپذير هنگام ،
جمهوري با يونيسف همكاري پنجساله برنامه به ادامه در وي
تا 2004 سالهاي 2000 در:گفت و كرد اشاره ايران اسلامي
و بهزيستي سازمان اختيار در مالي و فني مساعدتهاي
.گرفت خواهد قرار استثنايي پرورش و آموزش سازمان
يونيسف كه معلول كودكان پروژه اهداف مورد در ديالو دكتر
جامعه ، آگاهيهاي افزايش:داشت اظهار ميكند ، حمايت آن از
سن كاهش عادي ، مدارس در استثنايي كودكان درصد افزايش
از كودكان اين فني توانمنديهاي بهبود و معلوليت تشخيص
كه كرد اميدواري احساس همچنين وي.است اهداف اين جمله
پايداري راهحلهاي به منجر بتواند همايش اين برگزاري
.باشد استثنايي كودكان حقوق متضمن كه شود
و جامعه در حساسيت ايجاد هدف با روزه دو همايش اين
راهكارهاي بررسي استثنايي ، كودكان به نسبت دولتمردان
برگزار كودكان اين براي حقوقي زمينههاي اشاعه و حقوقي
.است شده
پيام دانشگاه در جديد تحصيلي رشته 23
ميشود ايجاد كشور دو منطقه نور
با:گفت كشور دو منطقه نور پيام دانشگاه رئيس
جديد تحصيلي رشته آموزشعالي ، 23 گسترش شوراي تصويب
منطقه پيامنور دانشگاه مختلف مراكز در
.ميشود ايجاد كشور دو
از:داشت اظهار سهشنبه روز آزاد متفكر محمدعلي دكتر
بناب ، در روانشناسي رشتههاي آينده تحصيلي سال
در جغرافيا اهر ، در تربيتي علوم ماكو ، در جغرافيا
ملكان در آمار ميانه ، در بازرگاني مديريت بستانآباد ،
.ميشود تاسيس هشترود در دولتي مديريت و
نقده ، در انگليسي زبان رشتههاي همچنين:افزود وي
حسابداري خوي ، در شناسي زيست و فارسي ادبيات آمار ،
در تربيتبدني و انگليسي زبان حسابداري ، بوكان ، در
اقتصاد مياندوآب ، در فارسي ادبيات و جغرافيا شبستر ،
.شد خواهد ايجاد مهاباد در انگليسي زبان و درتبريز
نور پيام دانشگاه دهگانه واحدهاي در هماكنون
غربي و شرقي آذربايجان استانهاي در كشور دو منطقه
.ميباشند تحصيل به مشغول دانشجو هزار از 20 بيش
|