"گاردنر گانه چند هوش " نظريه پيامدهاي
آموزش در
ناباروري روانشناختي جنبههاي سمپوزيوم
شب آسمان
به ايران اعزامي كارشناسي هيات سوي از
كشف موميايي جسد بودن تقلبي دلايل كراچي
شد اعلام پاكستان در شده
تخصصي نمايشگاه در برتر جوانان انتخاب
جوانان
"گاردنر گانه چند هوش " نظريه پيامدهاي
آموزش در
مسئله ، يك با برخورد در كه دارد وجود لحظاتي زندگي در
داريم دوست ما همهميزند جرقه گويي يكباره فرد ذهن
شود زده ذهني جرقه اين كه ميشود باعث چيزي چه كه بدانيم
ديگران سريعتراز و بيشتر برخي كه ميشود سبب چيزي چه و
ازهوش خود تلقي درباره كه هنگامي.شوند حالت اين دچار
كه شد خواهد كلاس متوجه آن پيامدهاي نخستين ميانديشيم ،
.هستند خلاق ذهنهاي پرورش و كشف پي در دائما آموزگاران
و هوش مورد در جديد انديشهاي بررسي اينجابه در
.ميپردازيم كلاس در آن پيامدهاي
چيست؟ هوش
و امتحانات نتايج با انسان هوش سنتي ، ديدگاههاي براساس
.ميشود معلوم آماري تحليل و تجزيه
برخي باشد ، چالشبرانگيز كافي اندازه به آزموني اگر
كساني.بد نمره برخي و ميگيرند خوبي نمره دانشآموزان
سايرين به نسبت بيشتري هوش ظاهرا بگيرند ، بهتري نمره كه
براساس.ميشود بيان هوشي بهره برحسب هوش ميزان.دارند
مو رنگ يا قد مانند است ذاتي خصلتي هوش ، سنتي ، ديدگاههاي
با عمر تمام در و است اندازهگيري قابل كه چيزي يعني
اعتقاددارند ، ديدگاه اين به كه آموزگارانيماست
ميآموزند درس سايرين از بهتر دانشآموزان برخي ميگويند
كه ميدانند افراد ذهني توانايي در تفاوت را آن علت و
.است تغيير غيرقابل و ثابت
آن درباره بحث كه نيست چيزي هوش ، ماهيت احتمالا
آزموني نتيجه با شخصي هر هوشي بهره.برسد بهپايان
اجزاي هوش معتقدند پژوهشگران.ميشود اختصاصيتعيين
در.ميسنجد را آنها از يكي فقط هوش آزمون كه دارد زيادي
در آموزش استاد هاواردگاردنر دكتر دهه 1980 ، اوايل
يك هوش كه پرداخت تصور اين با چالش به هاروارد دانشگاه
.است واحد جزء
نتايج براساس نه را هوش سنجش كه كرد پيشنهاد نظريهاي وي
گاردنر.كرد بنياد حلمسائل در فرد توانايي ، بلكه آزمون
در گاردنر.ببرد پي هوش ماهيت به ترتيب اين به كرد سعي
بالقوه توانايي":كند مي تعريف چنين را هوش خود كتاب
در دستكم كه است محصولاتي ايجاد يا مسائل حل براي رواني
".ميشود محسوب ارزش فرهنگي زمينه يك
جديد كاملا روشي به را انسان ذهني توانايي گاردنر نظريه
وي.است دقيقتر آن اندازهگيري معيارهاي و ميكند تعريف
تعريف ثابت خصلتي بهعنوان نميتوان را هوش است معتقد
گاردنر.داد افزايش و پرورش را آن ميتوان بلكه كرد ،
با و اند مستقل يگديگر هوشهااز انواع كرد استدلال
هوش از گاردنر طبقهبندي.ميشود تقويت بيشتر كاربرد
يادگيري ، تدريس ، فرايند به ما نگرش نحوه بر زيادي تاثير
.است داشته ماهيتانديشه حتي و آزمون
هوش مهارتهاي شناسايي
معيارهاي گاردنر ، گفته بهاست شده تشكيل چيزي چه از هوش
:ميدهد تشكيل را هوش مهارت زير
بهصورت نه -دشواريها بر غلبه يا مسائل حل توانايي -
.فرايند صورت به بلكه خصلت ،
.مسائل حل ابزار يا كارآمد محصولي ايجاد توانايي -
آن در كه جديد موقعيتهاي يا مسائل ايجاد توانايي -
.ميشود كسب جديد اطلاعات
كافي هوش تعريف جهت معيارها اين برآوردهشدن حال ، اين با
ميكنند ايجاد ميكنند ، حل مسئله رايانهها مثلا.نيست
از ديگري چند ويژگيهاي داراي انسان هوش.ميگيرند ياد و
:است قبيل اين
.مشخص تاريخچهرشد وجود -
.دارند بالايي هوشي توانايي كه افرادي وجود -
.هوش براي تكاملي هدف وجود -
و روانشناختي تجربي ، ارزيابيهاي با اندازهگيري امكان -
.روانسنجي
واجد خواند ، بايد هوش را مهارتي بتوان آنكه از پيش
فرايند اين از استفاده با گاردنر.باشد بالا معيارهاي
:كرد طبقهبندي شرح اين به را انسان هوش انواع ارزيابي ،
.زباني هوش -
.موسيقايي هوش -
.رياضي -منطقي هوش -
.فضايي هوش -
.جنبشي -جسمي هوش -
.(درون و بين) شخصي هوش -
چندين چندگانه هوش نظريه براساس:آموزش در نظريه كاربرد
هيچكدام البته كه ميدهد رخ كودك مغز در ذهني فرايند
و پيچيده مسائل بيشتر درواقع.نميكند نفي را ديگري
.است هوش چند از استفاده نيازمند زندگي روزمره موقعيتهاي
بين هوش از بلكه موسيقايي هوش از فقط نه نوازنده مثلا
هوش و موسيقيدانان ديگر با ارتباط برقراري جهت شخصي
.ميكند استفاده موسيقي آلت نواختن جهت جنبشي
براي دانشآموزان كردن آماده جاي به ميتوانند آموزگاران
.كنند كمك مسائل حل فرايند بهبود در را آنان امتحانات ،
مسئله حل راهبردهاي محور بر بايد آموزش ديگر عبارت به
نه برسند ، جواب به چگونه كند كمك دانشآموزان به كه باشد
معنا ، اين در.پاسخ خود و ازمهارتها دستهاي آموزش بر
آموزش به اصلاحي رويكردهاي برخي با چندگانه هوش نظريه
.ميگيرد نظر در را "بچه تماميت" كه دارد سازگاري
و والدين اختيار در ذهني چارچوب نوعي چندگانه هوش نظريه
هر ويژگيهاي با مطابق را آموزش تا ميدهد قرار آموزگاران
نفره ، كلاس 30 يك در كه ميداند معلمي هر.كنند ارائه شخص
هوش نظريه.نيستند هم مانند دقيقا آنان از هيچكدام
را آموزگار و آماده تنوع اين پذيرش براي را كلاس چندگانه
براي را دانشآموز هر شخصي توانايي كه ميكند تشويق
.دهد پرورش مشكلگشايي
نشاندهنده بهترين دانشآموزان ميكند خاطرنشان گاردنر
ذهني راهبردهاي طبقهبندي با.هستند مسئله حل موضوع
نقاط و قوت نقاط ميتواند معلم دانشآموز ، براي مناسب
بايد كه است معلم هنوز حال ، اين با.كند مشخص را ضعف
اما.كند تعيين مدرسه در را نياز مورد دانش و مهارتها
جهت انقلابي و تطبيقپذير چارچوبي چندگانه هوش نظريه
.است آموزش اهداف به دستيابي
نعيمي رضا وحيد:ترجمه
ناباروري روانشناختي جنبههاي سمپوزيوم
پژوهشكده همت به ناباروري روانشناختي جنبههاي سمپوزيوم
دانشگاهي جهاد نازايي و مثل توليد بيوتكنولوژي و بيولوژي
.ميشود برگزار تهران در آينده سال ارديبهشت سينا ، ابن
و عاطفي جنبههاي نظير محورهايي سمپوزيوم اين در
شناختي جنبههاي ناباروري ، و شخصيتي جنبههاي ناباروري ،
بحث مورد ايران در ناباروري همهگيرشناسي و ناباروري و
پزشكي و روانشناسي استادان و ناباروري متخصصان بررسي و
.گرفت خواهد قرار
شب آسمان
!"تابدار" و "تخت" دنياي
كه نيست اين اصلا تيتر اين از مقصود !نكنيد اشتباه
مخشان كه افرادي را سالم و ساده آدمهاي ما دنياي
"شب آسمان" در ما !نهخير.گرفتهاند دست در است "تابدار"
زمين به كاري و ميزنيم حرف آسماني مسائل و نجوم از فقط
نظريهاي به اشاره تيتر اين از منظورنداريم پايمان زير
براساس را گيتي آينده سرنوشت ميكوشد كه است كيهانشناختي
.كند پيشبيني آن در موجود جرم تخمين
جهان آنها طبق كه موجودند بسياري شواهد كه است اين قضيه
"مهبانگ"كه مهيبي رويداد طي پيش سال ميليارد در 6/12 ما
دانشمندان حالا و آمد پديد گرفت نام بزرگ انفجار يا
براي كافي ماده جرمو جهان در آيا كه بفهمند ميكوشند
وجود كند متوقف را بزرگ انفجار آن از حاصل انبساط آنكه
باشد ، داشته وجود گيتي در كافي ماده اگر چون نه؟ يا دارد
انرژي يا مايه كار ميتوانند موجود مواد مجموع گرانش
را انبساط ببرند ، تحليل را بزرگ انفجار از حاصل جنبشي
سر روي بزرگ انقباض يك در دوباره را دنيا و كنند متوقف
در كافي ماده اگر جهان حال به بدا اما.كنند آوار خودش
تا يافت خواهد ادامه آن انبساط آنقدر چون !نباشد آن
مصرف را خود هستهاي سوخت گيتي در موجود ستارههاي تمام
مهيب بس ابديتي در آرامي به هم سياهچالهها حتي و كنند
يكدست و صاف قبرستاني به جهان و شوند تبخير آهستگي به
دانه يك و نخورد چشم به جنبشي هيچ آن در كه شود تبديل
ديگر جايي به جايي از را "مايه كار" كه نباشد هم فوتون
.دهد انتقال
ما خوب و زيبا دنياي كه نميخواهد سالمي آدم هيچ طبعا
در و همينطورند نيز دانشمندانشود تبديل قبرستان به
ميگذرد ، مهبانگ فرضيه ارائه از كه دههاي چند اين تمام
توقف براي كافي ماده جهان در كه بود اين به اميدشان تمام
و انواع وجود هم برايهمين و باشد داشته وجود انبساط
فرض جهان انبساط توقف براي را ناديدني اجرام اقسام
تا بگيريد مانند سياره قهوهاي كوتولههاي از ميكردند ،
.پرجرم بنيادي ذرات و تاريك ماده اقسام و انواع
توقف براي كافي گرانش آن در كه را جهاني كيهانشناسان ،
يعني مينامند ، "تابدار" جهان باشد داشته وجود انبساط
صادق اقليدسي آشناي آن ، هندسه بزرگ مقياس در كه جهاني
در همواره گرانش تابدار ، جهان در زيرابود نخواهد
دو به را آن و مادخالتميكند مقياس بزرگ سنجشهاي
جهان در اما.ميدهد جلوه "زيني" و "كروي" تابدار شكل
اثر نهايت در ندارد ، انبساط توقف براي كافي ماده كه تخت
بزرگ مقياسهاي در و ميرسد حداقل به سنجشها بر گرانش
.ميماند جا بر پا همچنان اقليدسي هندسه اصول
باقي هنوز بزرگ انفجار عهد از كه شواهدي تنها ميان از
دماي معادل كه است ضعيفي گرمايي پرتوهاي يكي ماندهاند ،
زمينه تابش" آنها به و هستند مطلق صفر بالاي درجه 3
"حاضر همهجا" بهاصطلاح تابش اين.گويند مي "ميكروموجي
.ميشود محسوب انفجار آن شده سنگواره انرژي درواقع و است
نخستين جمله از چون است نبوده دشوار چندان آن آشكارسازي
"اخترشناسي پرتو" عصر آغاز در كه بود تابشهايي
از چيزي هم شما تلويزيون حتي و شد كشف (راديوآسترونومي)
چندين از چطور؟ميگيرد آنتنش كمك به را پرتوها اين
كه وقتي) شما تلويزيون روي كه برفكي دانه هزار
ديده (باشند نداشته برنامه تلويزيوني فرستندههاي
پارازيت اثر از حاصل آنها از يكي تقريبا هميشه ميشوند ،
!است "كيهاني ميكروموج زمينه تابش" مانند
مختلف جهات در و نيست يكنواخت "ميكروموجي زمينه تابش"
اما ناچيزند بسيار بسيار گرچه كه دارد خيزهايي و افت
خيزها و افت اين ميتوانستند "كوبي" مانند ماهوارههايي
"كوبي" ماهواره دادههاي تصويري پردازش.كنند آشكار را
عقيده به كه ميدادند نشان را نامنظمي لكههاي
ابر بعدها كه بودند چيزي هاي"نطفه" درواقع اخترشناسان
سنجشگرهاي حساسيت اما.آوردند پديد را كهكشاني خوشههاي
اين در را بيشتري جزئيات بتواند كه نبود آنقدر "كوبي"
بالني توسط بهتازگي كار اين.كند تفكيك نامنظم لكههاي
روز ده طي (جنوب قطب) جنوبگان قاره در كه تحقيقاتي
يافتههاي مقايسه.است شده انجام پرداخت رصد به متوالي
با دارد نام "بومرنگ" كه تحقيقاتي بالن اين
"تخت" حالتهاي براي جهان وضعيت رايانهاي شبيهسازيهاي
"تخت" بدبختانه ما جهان كه دارد آن از نشان "تابدار" و
.داشت خواهد ادامه ابد تا گيتي انبساط و است
كه تصويري و شده شبيهسازي تصوير سه اين در محسوس تفاوت
است گرفته آسمان از درجه وسعت 25 به پهنهاي از "بومرنگ"
فرضيه در كه است نهفته نامنظمي لكههاي ابعاد در
پديد بايد جهان پيدايش آغاز در تابدار و تخت جهانهاي
بزرگتر ساختارها ابعاد "كروي" تابدار جهان در.ميآمدند
.است "زيني" و "تخت" حالتهاي از
غريب عليزاده حسين
به ايران اعزامي كارشناسي هيات سوي از
كشف موميايي جسد بودن تقلبي دلايل كراچي
شد اعلام پاكستان در شده
شده اعزام ايران كارشناسان هيات اعضاي :علميفرهنگي گروه
شده كشف موميايي جسد روي را خود تحقيقات نتايج كراچي ، به
تعلق ايراني شاهزاده يك به ميشد گفته كه پاكستان در
.كردند اعلام مطبوعاتي مصاحبه يك در ديروز دارد
اين كشف خبر كه زماني:گفت ايننشست در كابلي ميرعابدين
موميايي چون شد زياد تعجب موجب شد منتشر ايران در جسد
و ندارد مطابقت ديرباز از ما اصول از يك هيچ با كردن
.كرد ثابت آنرا بودن جعلي نيز ما تحقيقات نتايج
و نقوش داراي و چوب از صندوق جنس:افزود وي
تابوتي صندوق درون و است آن طرف چهار در كندهكاريهايي
جنس از تابوت بالايي قسمت و بالا و زيرين بخش دو با است
نقوشي تابوت بدنه روي بر.است حصيري آن زيرين قسمت و سنگ
.ميشود ديده آتشدان دو و نيلوفر گل از
نيز آتشدان و سلطنت سنبل نيلوفر ، گل هخامنشيان سلسله در
نام با را كاري هر هخامنشي پادشاهان.است اهورامزدا نشان
نميتواند نيلوفر گل بنابراين ميكنند آغاز اهورامزدا
.است آن از پس بلكه گيرد قرار اهورامزدا همتراز
قسمت:گفت تابوت اين در رفته كار به سنگ درباره وي
نوشته آن روي بر هم كتيبهاي كه است سنگي تابوت بالايي
ميكنيم نگاه آن به سنگ ترك محل از دقت با وقتي.است شده
مواد از كه است ريختهگري ماده يك بهصورت درون از
در بايد ماده اين نوعاست نشده ساخته پتروشيمي
ناشناخته باستان جهان در ماده اين.شود مشخص آزمايشگاه
.است
هنوز:گفت تابوت حصيري بافت درباره سخنانش ادامه در وي
بوي بههيچوجه و است مشخص حصير روي بر خرما برگ سبزي
.نميدهد كهنگي
بر:گفت طلاست جنس از كه جسد اين ماسك و تاج درباره وي
چون است تازهاي نكته كه دارد قرار زريني تاج جسد سر روي
.است نداشته تاج كسي شاه از بهغير هخامنشيان دوره در
ناچيز بسيار نيز هخامنشي هنر در نه "زنان"نقش همينطور
.است
نرفته كار به هنري هيچ نيز جسد صورت طلاي ماسك روي بر
.است
نشده موميايي جسد اين:گفت جسد موميايي نوع درباره وي
جنس از پارچهاي با ابتدا يعني است موماندود بلكه است
پارافين يا و موم به آغشته بعد و است شده پوشيده تنزيب
شده انجام آن روي بر كار مقداري همچنين.است شده جامد
.جسد روي بر سوختگي مثل بيايد بهنظر كهنه تا است
نيستند اصيل هيچكدام جسد و تابوت صندوق ، :كرد تاكيد وي
.است سال دو آنها عمر حداكثر و
قرار جسد صورت روي بر كه ماسكي درباره حاجسيدجوادي دكتر
شده كشيده صورت روي بر فشار با ماسك اين:گفت است ، گرفته
ابتدايي بهصورت نيز آن دهان و ابرو و چشم و است
.است شده كندهكاري
:گفت تابوت كتيبههاي درباره نيز خط كارشناس بشاش ، دكتر
خود كتيبه ابتدا در.است شده نوشته قسمت در 5 كتيبه پيام
اهورامزدا مرا و هستم ردگونه من" كه ميكند معرفي را
از هيچيك در ردگونه نام زبان ساخت لحاظ از."بپايد
باستاني كتيبههاي در چراكه نيست موجود باستان كتيبههاي
.است نشده مطرح آناهيتا جز زني هيچ نام
قابلتوجهي اشتباهات كتيبه اين در:شد يادآور بشاش دكتر
.دارد وجود نحوي و صرفي غلطهاي و نگارش روش و هجاها در
و است شده انبوه توليد اجساد اين از:گفت پايان در وي
.باشيم هم ديگري اجساد انتظار در بايد
تخصصي نمايشگاه در برتر جوانان انتخاب
جوانان
نمايشگاه نخستين اختتاميه مراسم :فرهنگي علمي گروه
در فردا برتر ، جوانان انتخاب با جوانان اختصاصي
.ميشود برگزار تهران بينالمللي نمايشگاههاي
مطلب اين اعلام با جوانان اختصاصي نمايشگاه مدير محمدفرد
و كرد اشاره نمايشگاه اين از جوان هزار صدها استقبال به
تا بود مناسبي بستر و فرصت نمايشگاه اين برگزاري:افزود
و دولتي تشكلهاي و سازمانها برنامههاي و فعاليتها
شهروندان داوري و ديد معرض در جوانان درباره غيردولتي
.گيرد قرار
از متنوعي برنامههاي نمايشگاه اين حاشيه در:گفت وي
زنده ، موسيقي و جوانان تخصصي همايش دهها جمله
به كارشناسان و مديران با توانستند بازديدكنندگان
.بپردازند تبادلنظر
جاري ديماه بيستم از جوانان تخصصي نمايشگاه:افزود وي
نمايشگاه اختتاميه مراسم در و شد برپا روز هشت مدت به
.شد خواهد برگزار ويژهاي برنامههاي
علمي اخبار
|
بيمار چشمهاي روشنايي
كرده كمك كاليفرنيايي و تايواني بيماران به علم ، پيشرفت
جهان به تازه نگاهي قرنيهچشم ، پيوند طريق از تا است
بيمار قرنيهخود سالم سلولهاي كه بدينترتيببيندازند
قرنيه به و داده كشت آزمايشگاه در را نزديكش بستگان يا و
تن هزاران به جديد روش.ميزنند پيوند بيمار آسيبديده
عضو با كه ميدهد را امكان اين دنيا سراسر بيماران از
اين.آورند دست به دوباره را خود بينايي شده ، پيوند
كه است موفق بسيار بيماراني مورد در بويژه پيوند
ديده جدي آسيب يا و سوخته شيميايي مواد توسط قرنيهشان
.باشد
.دارد بسيار كاربرد پزشكي چشم قرنيهدر پيوند امروزه ،
جراحي عمل تحت تايپه در كه بيماري از 99 مثال عنوان به
نفر همچنين 9 و داشتند پيوند نفر بودند ، 66 گرفته قرار
دانشگاه به وابسته پزشكي مركز در كه نفري از 14
عمل توسط گرفتند ، قرار درمان تحت -ديويس -كاليفرنيا
.بازيافتند را خود بينايي قرنيهچشم ، پيوند جراحي
ريدرزدايجست:منبع
صالحي مينو:ترجمه
ميدهد كاهش زنان در را سينه سرطان خطر سويا مصرف
وندربيلت ودانشگاه هاوايي در تحقيقاتي يكمركز محققان
و دادهاند انجام آسيايي زنان روي بر تحقيقاتي نشويل ، در
دراز در سويا از غني تغذيه كه رسيدهاند نتيجه اين به
تحقيق اينميدهد كاهش درصد را 50 سينه سرطان خطر مدت
را نوجواني دوران از زنان تغذيه در سويا گنجاندن ضرورت
در تحقيقات اين از آمده دست به نتايج.ميكند خاطرنشان
حوزه شيمي بينالمللي كنگره در هانولولو در دسامبر 17
.است شده ارائه پاسيفيك
آزمايش مورد ادرار در موجود ايزوفلاونهاي ميزان محققان
شده مصرف سوياي ميزان تعيين منظور به را چيني زن 120
حلي قابل تركيبات ايزوفلاونها.كردند تعيين آنان ، توسط
ديگر ، گياهان در نه دارند ، وجود سويا در فقط كه هستند
.آوردهاند بار به سويا مصرف براي ديگري وامتياز
در موجود ايزوفلاونهاي ميزان كه دريافتند دانشمندان
.دارد ارتباط شده مصرف سوياي ميزان با ادرار
سرطان پيشرفت ايزوفلاونها كه ميدهند نشان تحقيقات
.ميكنند كند را سينه
خطر:گويد مي تحقيق اين پژوهشگران از يكي فرانك دكتر
زيادي مقدار خود بدن در كه زناني در سينه سرطان به ابتلا
كه است زناني از كمتر درصد باشند ، 50 داشته ايزوفلاون
.دارند مواد اين از ضعيفي ميزان
اين به حيوانات روي بر تحقيقات انجام با:ميافزايد وي
سويا بلوغ دوران ابتداي از بايد زنان كه رسيديم نتيجه
اثر از بتوانند تا بگنجانند خود غذايي برنامه در را
.شوند بهرهمند سويا كننده محافظت
مدت ودراز مرتب مصرف كه است عقيده اين بر فرانك دكتر
نتايج اين دنبال به.ميدهد كاهش را سرطان خطر سويا
ديگر جنبههاي مورد در ديگري آزمايش انجام حال در محققان
.هستند بيماريها از پيشگيري با رابطه در سويا
آمريكا شيمي انجمن نشريه:منبع
|
|