و تئاتر بازيگر آدينه ، گلاب با گفتوگو
باشم گداها ندارمپادشاه دوست ;سينما
كريموفرصتي قرآن بينالمللي نمايشگاه
رفت دست از كه
و تئاتر بازيگر آدينه ، گلاب با گفتوگو
باشم گداها ندارمپادشاه دوست ;سينما
پذيرفت اگر يا كند كار نبايد يا بازيگر يك
كامل طور به بايد كند كار كارگرداني با
بپذيرد را او نظرات
به را كارشان كه بازيگراني بين در داشتهام دوست هميشه *
باشد توجه قابل هم من كار ميدهند انجام نحو بهترين
كار كارگردانهايي با تنها امروز به خوشبختانهتا *
اطمينانداشتهام آنها وكار انديشه به كه كردم
:اشاره
سرنوشت و درگذشت ناگهاني شكلي به حسامي هوشنگ اگرچه
و ماند باقي ابهام در پاريس ، در آنتيگونه تازهاش ، نمايش
نمايش اما نميرسد ، نيز تئاتر امسال جشنواره به قرار از
جشنواره در است قرار و است صحنه بر همچنان وي "پوف"
مناسبت همين به.درآيد نمايش به مرور بخش در نيز تئاتر
و تئاتر بازيگري شاخص چهرههاي جمله از كه آدينه گلاب با
پي در كه شده انجام گفتوگويي است ، كشورمان سينماي
.ميآيد
هنري گروه
فهميزي سيدمحمدرضا:از گو و گفت
آن در بازي شد باعث كه "پوف" نمايشنامه ويژگي مهمترين
بود؟ چه بپذيريد را
گويا و موجز بسيار كه اين و داشت وجود قصه در كه تحركي
.كند منتقل را خود حرف توانستهبود
چگونهبود كار اين در (حسامي هوشنگ) كارگرداني كار روش
نقشميداد؟ ارائه براي آزاديعمل بازيگر به وچقدر
نمايش رساندنكلام گوش به كامل خوبو و نقش درست تحليل
صحنه موردحركات در.بود مهم ايشان براي خيلي بيننده به
وبه بودند آزاد كاملا پيشنهادها درارائه بازيگران هم
.ميكردند ثابت را حركت و انتخاب مناسب پيشنهادي مرور
تحليلي خوانديد را نمايشنامه بار نخستين براي كه هنگامي
بود؟ نزديك كارگردان ذهنيت به داشتيدچقدر نقش از كه
كه آشنايي به توجه حساميبا آقاي ترجمه چون زياد خيلي
به كه بود آشنا و روان آنقدر داشتند ، غربي فرهنگ با
كهاصل اين ضمن.ميكرد منتقل را حال و حس و فضا راحتي
زنان تمام براي دنياو تمام در مشترك مسالهاي هم قضيه
.بود
فرهنگ با آن دادن مطابقت براي اصلي متن در هم تغييراتي
بود؟ شده داده ما
قنبيله قرو:اصطلاحاتمثل جايگزينيبرخي حد در تنها
.آن آمريكايي معادل براي
:معتقديد روش دو از كداميك به بازيگري زمينه در كلا
يا مطابقآن عمل و پيش از جزئياتبازي تمام طراحي
تحليلنقش مبناي بر بداههپردازي آفرينشلحظهايو
گرفتهايد؟ كه وحسي
رخ تمرين قبلادر بايد است لازم كه آنچه هر نظرمن به
اجرا ، تمامطول در گروه كهنهايتا نحوي به باشد داده
.ببرد صحنه به ثابتي هواي و حال تقريبابا را نمايش
بهبود جهت در جديدي فكر هماگر اجرا شب آخرين تا چه اگر
را آن ميتوان بازيگرانرسيد يا كارگردان نظر به كار
تقريبادر چيز همه سازيكه بديهه با اين كردو اعمال
.دارد تفاوت ميشود خلق لحظه
كارگردان به حد چه تا سبك صاحب و قديمي بازيگري بهعنوان
ميدهيد؟ را بازيخود طراحي دخالتدر اجازه
و قصه كل از كارگردان نظرات و تحليل كليهمواره بهطور
بوده مهم برايم خيلي اجرايياو شيوه همچنين و خودم نقش
كه كار بخشياز تنهابه بهعنوانبازيگر من استچون
كل به كهكارگردان صورتي ميكنمدر توجه باشد خودم نقش
حال اين با مسئولاست آن برابر در احاطهداردو كار
كارگردان هم كه ميشود مطلوبيحاصل نتيجه زماني
باشد داشته را خود ومناسبذهنيات انتقالدرست توانايي
.را آن دريافت توانايي بازيگران بازيگريا متقابلا وهم
شروع است گرفته صورت انتقال اين كردم احساس اينكه بعداز
ميكنم نقش منش و رفتار و هوا و حال به راجع انديشيدن به
نظر به آن جذاب و درست ارائه براي كه را راههايي و
آنها پسنديد اگر تا ميگذارم ميان در كارگردان با ميرسد
.كنم اجرا را
بازي نحوه سر بر كارگرداني با كه نيامده پيش تاكنون يعني
باشيد؟ داشته نظر اختلاف ديگري موضوع هر يا
كار كارگردانهايي با تنها امروز به تا خوشبختانه خير ، -
ضمن داشتهام اطمينان آنها كار و انديشه به كه كردم
فكر بلكه نميدانم ، مضر نهتنها را نظر اختلاف اينكه
راجع كه بحثهايي بطن از چون است ، ضروري وجودش ميكنم
-كار كل براي -ارزشمندي و مفيد نتايج ميگيرد صورت آن به
يك كه بگويم را اين ميخواهم نهايتاميشود حاصل
كار كارگرداني با پذيرفت اگر يا كند كار نبايد يا بازيگر
شانس بايد فقط.بپذيرد را او نظرات كامل بهطور بايد كند
!نيفتاد ناوارد كارگردان گير و آورد
كل يا خودتان بازي تضعيف و تقويت در را مقابل بازيگر نقش
ميدانيد؟ حد چه تا كار
مجموعه بين داشتهامدر دوست هميشهزياد بسيار -
كار ميدهند انجام نحو بهترين به را كارشان كه بازيگراني
كه بازيگراني بين در اينكه نه باشد ، توجه قابل هم من
ديگر بهعبارت.بدرخشم ندارند ، نقش ارائه براي كافي قدرت
!باشم گداها پادشاه ندارم دوست هرگز
هستيد؟ ارتباط در چقدر جهان روز تئاتر با
است جديدي مطالب و نمايشنامهها من ارتباط تنها و تنها -
ميشد ترجمه حسامي آقاي نظير افرادي توسط اوقات گاهي كه
ودر ميآيند خارج از بهتازگي كسانيكه از پرسوجو و
.هستند روز فرهنگي جريان
سطح در بازيگري هرگز ما سينماي همچنين و تئاتر چرا
است؟ نداشته بينالمللي
روز جريان با كافي ارتباط نداشتن آن مهمتريندليل -
.دارند را لازم توانايي ما بازيگران وگرنه دنياست تئاتر
سه دو در كه نمايشي چند شنيدهامهمين من كه آنگونه چون
آنجا در خوبي بازتاب رفته كشور از خارج به اخير سال
.است داشته
هستيد؟ راضي "پوف" در كارتان از حد چه تا
تا اينكه اما ميبرم ، لذت اجرا از شب هر شخصا كه من -
.نميدانم باشد گرفته قرار تماشاچي قبول مورد حد چه
حضور هم (نيويورك در آنتيگونه) حسامي آينده كار در آيا
داريد؟
.ميكنند كار ايشان با نونهالي رويا خانم.خير -
سينما و تئاتر در اخيرا كه طوبي و لورين نقش دو بين از
دوست بيشتر را كداميك داشتهايد عهده به را آنها اجراي
داشتيد؟
از بيشتر را تئاتر چون دارم دوست بيشتر را لورين ، -
.دارم دوست سينما
ميكنيد؟ بازي چرا آدينه خانم معمول ، نهچندان پرسش يك
.دارم دوست را آن عاشقانه و است من كار ، حرفه اين چون -
كجاست؟ در عشق اين ريشه
داشتم آواز و نمايش به كودكي از من كه شديدي علاقه در -
سوي به نتيجه در دهم ادامه را آنها نتوانستم متاسفانه و
.شدم كشيده بازيگري
به هم را زيادي خاطرات بايد تئاتر صحنه در حضور سالها
يكي بيان با را گفتوگو موافقيد اگر.باشد داشته همراه
.بريم پايان به خاطرات اين از
كارگرداني به قفقازي گچي دايره نمايش در من كه سال 58-
صحنهها از يكي آغاز از پيش ميكردم بازي فرهنگ داريوش
بهطور بودم همبازي ايراننژاد داريوش با آن در كه
بهانتظار صحنه بيرون خاصي جاي در همواره ناخودآگاه
به تبديل ايراننژاد براي اجرا طول در اين و ميايستادم
شب يكاست شده نزديك ما كار ميفهميد كه بود شده علامتي
ديگري جاي من دليلي چه به نميدانم اجرا اواخر در
هميشگي جاي در مرا كه ايراننژاد نتيجه در.بودم ايستاده
جامانده او و شده آغاز ما صحنه اينكه تصور به بود نديده
متحرك شي ديدم لحظه يك تنها من.رفت سن روي به سريعا
از باد و برق سرعت به (بود سفيد او لباس چون) رنگي سفيد
ديدن با طهمورث سياوش و هاشمي مهدي.گذشت چشمم جلوي
جا تعجب از بود شده صحنه وارد سرعت آن با كه ايراننژاد
كه هم خودش طرفي از.نبود او بازي نوبت هنوز چون خوردند ،
.كند چه كه بود مانده واج و هاج بود نديده صحنه روي مرا
انفجار حال در خنده شدت از كه من بيص و حيص همين در حال
خود نقش ايفاي مشغول حال همان با و شده صحنه وارد بودم
با را خود بازي ديد چنين را اوضاع كه هم ايراننژاد.شدم
آن كه بود درحالي اين.كرد آغاز من از شديدتر خندههايي
ساليان تا اتفاق آن از پسبود جدي كاملا صحنهاي صحنه ،
و ميديدم را صحنه آن كابوس يكبار شب چند هر من دراز
.داشتم وحشت سن روي رفتن از خاطر بههمين
فرصتي و كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه
رفت دست از كه
بجنوردي محمد
پشت كه رمضاني ماه افطار از پس تهران ، حجاب خيابان
هشتمين بازديد براي كه بود جمعيتي از مملو سرگذاشتيم
و سالنها در.بودند آمده كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه
تنوع كه ميخورد چشم به فراوان جمعيتي نمايشگاه راهروهاي
خود به را نظر ديگري موضوع هر از بيش اجتماعي گروههاي
كارمندان ، بزرگسالان ، جوانان ، كودكان ، .ميكرد جلب
و سياسي مسئولان دانشگاه ، و حوزه استادان كارگران ،
گوناگون رفتارهاي و پوشش با افرادي آن از مهمتر و فرهنگي
به مقيد كاملا افراد از ميداد نشان را طيفي كه
پايين حساسيتهاي با افرادي تا شرعي و ديني هنجارهاي
از بازديد اينها ، همه مشترك وجه.آنها رعايت به نسبت
.بود نيازشان اقلاممورد خريد و كريم قرآن نمايشگاه
و نشده خاصمذهبي گرايش و قشر به محدود قرآن نمايشگاه
.دهد قرار جامعه از گستردهاي طيف را خود مخاطبان توانست
ديني كتابهاي ناشران از يكي كه اين توجه جالب نكته
دختران و پسران عمليه ، رساله خريداران بيشترين كه ميگفت
شئوناسلامي رعايت هم خيلي خود ، پوشش در كه بودند جواني
نمايشگاه ترتيب اين به.بودند نياورده جا به را
آن در كه شد تبديل جايگاهي به كريم قرآن بينالمللي
.كردند پيدا حضور مختلف گرايشهاي و انگيزهها با افراد
كارشناسانه و علمي تحليلي امكان ميتوانست شرايطي چنين
قرآن نمايشگاه از متنوع گرايشهاي افرادبا رويكرد از
.باشد مذهبي و ديني پديده يك عنوان به
چنين قرآن نمايشگاه تا شد سبب عواملي چه راستي به
مختلف طيفهاي حضور براي محلي بتواند و بيابد كاركردي
ميتوانست خود گسترده گوناگوني با جمعيت اين شود؟ فرهنگي
به مختلف گرايشهاي تحليل براي مناسبي آماري جامعه
حضور.باشد ديني موضوع يك مثابه به كريم قرآن نمايشگاه
گروههاي و افراد ديني رويكرد نوعي قرآن نمايشگاه در
برنامهاي و اجبار بيهيچگونه كه بود اجتماعي مختلف
برنامهريزان براي مغتنمي فرصت امر ، اين و ميگرفت انجام
طراحي در انگيزهها ، شناخت با تا ميآمد بهشمار فرهنگي
عمل علميتر و دقيقتر خود بعدي برنامهريزيهاي و
كامل رعايت عدم با جواناني كه پديده اين شناخت.نمايند
ديني رويداد يك به الزامي و جبر بيهيچگونه اسلامي شئون
خود ميدهند ، نشان علاقه آن به نسبت و كرده توجه مذهبي و
پوشيد ، چشم راحتي به آن از نبايد كه است مهمي موضوع
مطالب از بسياري گوياي ميتوانست باره اين در نظرسنجي
.شد غفلت آن از نمايشگاه برپايي ايام در متاسفانه كه باشد
"بازديدكنندگان از نظرسنجي پرسشنامه" عنوان به آنچه
و شكل به صرفا ميشد ، تكميل بازديدكنندگان توسط و توزيع
نگاهي وجه هيچ به و داشته اشاره نمايشگاه برگزاري چگونگي
.نداشت -افطار از پس خصوصا -بازديدكنندگان حضور چرايي به
و خروجي و ورودي درهاي" چون سوالي برابر در اينكه
و "مناسب" گزينه دو"بود؟ چگونه سالن راهنماهاي
تنوع" كه پرسش اين به پاسخ در يا و رود كار به "نامناسب"
گزينه چهار "است؟ چگونه قرآن نمايشگاه هشتمين برنامههاي
و شود داده قرار "ضعيف" و "متوسط" ،"خوب" ،"خوب بسيار"
شده متوسل رقم و عدد به آورده ، كم كلمات اين از كه زماني
با اندازه چه تا فروش بخش امكانات" كه پرسش اين به و
"%75 ،"%50 ،"%25 اعداد "داشت؟ هماهنگي شما انتظارات
زد حدس ميتوان شود ، ذكر گزينه چهار عنوان به "%100 و
. اند نداشته قضيه به عمقي نگاه نمايشگاه گردانندگان كه
تنوع با همراه گسترده حضور آن و آماري جامعه آن واقع به
يك به تبديل كه داشت را آن قابليت فرهنگي ، گرايشهاي
از دقيق شناخت به و شود علمي كاملا تحقيق و مطالعه
.شود قرآن به متنوع فرهنگي گروههاي رويكرد چگونگي و چرايي
هشتمين در توزيعشده نظرسنجي گزينههاي و سوالها
هدفي به نميتوانست حتي كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه
از بازديدكنندگان ارزيابي يعني بود كرده تعيين خود كه
نمايشگاه در شده ارائه امكانات و خدمات برپايي ، چگونگي
و شناسانه روان تحليلي كه آن به رسد چه تا يابد دست
يك به اجتماعي مختلف طيفهاي گرايش از جامعهشناختي
نمايشگاه هشتمين هرحال به.دهد ارائه قرآني و ديني پديده
چه شود مشخص كه آن بدون يافت پايان كريم قرآن بينالمللي
كامل رعايت عدم با افرادي تا ميشود باعث عواملي يا عامل
رسالههاي و كتابهايمذهبي خريدار بيشترين اسلامي شئون
.ديگر نمايشگاههاي تا باشد.باشند عمليه
|