است ايرانيان ذات جزو هنر :ارشاد وزير
باستان ايران در تخصص و تجارت" نمايشگاه
مييابد گشايش "تمدنها گفتگوي براي بستري
قدرت به دستيابي و عمومي فرهنگ
خوانندگان با
هفت :ميشود اعطا كمبريج دانشگاه سوي از
مهم مساله هفت حل براي جايزه دلار ميليون
و تعاونوآموزش وزارتخانههاي توافق
پرورشبرايتقويتتعاونيهايآموزشگاهي
است ايرانيان ذات جزو هنر :ارشاد وزير
نشستي در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير :فرهنگي علمي گروه
تعامل ضرورت بر كشور هنري انجمنهاي مديره هيات اعضاي با
.كرد تاكيد ملل ساير هنرمندان و ايراني هنرمندان ميان
خانه تاسيس سالگرد نخستين آستانه در كه نشست اين در
جزو هنر:مسجدجامعيگفت شد ، احمد برگزار ايران هنرمندان
بر علاوه كشور هنر تعميق راستاي در و است ايرانيان ذات
تجربيات از بينياز هنر ، و فرهنگ حوزه در نظريهپردازي
.نيستيم هنر عرصه در جهاني
به نيز گذشته در ايراني هنر متعاليبودن كه شد يادآور وي
سرزمينهاي در هنرمندان ديگر تجربيات از بهرهمندي دليل
ايرانيان هنري اوج تاريخ ، روايت به و بود نزديك و دور
با ايراني هنرمندان گفتگوي و تعامل زمينه كه بوده زماني
.است بوده فراهم ملتها ساير هنرمندان
هنر و فرهنگي هويت حفظ اسلامي ، ارشاد فرهنگو وزير
و هنر عرصه در آموزش و پژوهش مقوله دو به توجه و ايراني
زمينههاي از را جهاني تجربيات از مناسب اطلاعرساني
كشور در هنري ، مختلف رشتههاي گسترش و تعميق براي موثر
.برشمرد
فعاليت سطح هماكنون جديد تحقيقات براساس:داشت اظهار وي
در جوانان و نيست جوانان جامعه نياز با متناسب كشور هنري
بايد و دارند حضور كمتر هنر توسعه و فعاليت حوزه
عرصه در مستعد و جوان نيروهاي به پيش از بيش هنرمندان
.كنند توجه هنر ،
باستان ايران در تخصص و تجارت" نمايشگاه
مييابد گشايش "تمدنها برايگفتگوي بستري
تجارت چگونگي با مردم آشنايي منظور به:فرهنگي علمي گروه
تاريخ ، از پيش ادوار در دادوستدها و كالا مبادلات نحوه و
باستان ، ايران در تخصص و تجارت" عنوان با نمايشگاهي
موزه در فجر دهه با همزمان "تمدنها گفتگوي براي بستري
.مييابد گشايش ايران ملي
از اشياء معرفي به نو نگرشي با دارد سعي نمايشگاه اين
باستانشناسي ، ديدگاه از تاريخي دوره تا ادوار قديميترين
.بپردازد قومنگاري و انسانيشناسي
تا ابتداييترين از مبادلاتي مختلف شيوههاي همچنين
طرح اشياء ، درآوردن نمايش به طريق از آن نوع پيچيدهترين
ذوب سفالگري ، سنگتراشي ، كارگاههاي بازسازي نيز و نقشه
به شده مهر و پلمب ظروف فارس ، باكون تل انبار نمونه فلز ،
.درميآيد نمايش
سيستم نمايش براي فضاهايي نمايشگاه اين در ديگر سوي از
از پيش چهارم هزاره اوايل از كه خانسالاري اقتصادي
نظر در حكومتي اقتصادي سيستم نيز و بوده رايج ميلاد
.است شده گرفته
مختلف فرهنگهاي ارتباطات كه باستاني راههاي نقشه ارائه
ابتداي از سفال ساخت تكنيك نمايشميكشد تصوير به را
اين برنامههاي ديگر از..و آن متحول شكل تا فرمگيري
.هستند نمايشگاه
در ماه بهمن سهشنبه 18 روز صبح ساعت 10 نمايشگاه اين
تير سي نبش خميني ، امام خيابان در واقع ايران ملي موزه
.مييابد گشايش
قدرت به دستيابي و عمومي فرهنگ
فارسي كهن متون در عمومي فرهنگ
متفكران ، و ذهنيانديشمندان دغدغههاي برخي ;سرآغاز
كه است حيث همين از و نيست خاصي زمان و عصر به محدود
و پيش كه دارد وجود ايران ادبيات كهن متون در موضوعاتي
مشغول خود به را بسياري ذهن كتابها ، آن عرضه از پس
نگاه و مردم عمومي فرهنگ تحليل و بررسي.دارد و داشته
مواردي از جامعه ارزشهاي و هنجار رفتار ، درباره دقيق
...و فلسفي بحثهاي سفرنامه ، شعر ، داستان ، قالب در كه است
.است شده پرداخته آنها به
تطور سير و گذشتگان انديشه و تفكر ميتوان ترتيب اين به
با موضوعاتي پس ، اين از.كرد مشاهده متون اين در را آن
كه رسيد خواهد چاپ به صفحه اين در عمومي فرهنگ محوريت
ايران ، تاريخ از مانده جا به آثار خلال از داشت خواهد سعي
.كند بيان فرهنگي مختلف مسائل درباره را متفكران ديدگاه
فرهنگي علمي گروه
نگرش حاوي خود زمان نثر معرفي كنار در ايران كهن متون
نيز...و ديني سياسي ، موضوعات به متفكران و انديشمندان
.هستند
روح ، تعالي روشهاي وقت ، سياسي نظام به نسبت آنها رويكرد
كرات به كه است مباحثي اينها نظاير و مردم عمومي فرهنگ
در مثال عنوان به.است شده بيان متفاوت زبانهاي با و
سعي چرا افراد كه اينباره در اجتماعي ، روانشناسي حوزه
شوند ، نزديك سياسي ، قدرت بهويژه قدرت ، مركز به دارند
جستجو ديگر عبارت به.است شده بيان متفاوتي ديدگاههاي
ذهن قدرت ، صاحبان با همكاري براي افراد انگيزه درباره
مشغول خود به همواره را اجتماعي روانشناسي پژوهشگران
دامنهاي مباحث دمنه ، اين و كليله كتاب در.است داشته
بابالاسدوالثور ، كتاب ، اين از قسمتي در.دارد گسترده
همين آن اصلي محور كه دارد وجود دمنه و كليله ميان بحثي
در كاملا قدرت و است قدرت مظهر كه شير است ، موضوع
گفتگوي.است جوش و بيجنب و خاموش مدتي اوست ، اختيار
(دارند كتاب اين در عمدهاي نقش كه شغالي دو)دمنه و كليله
دمنه.است بحث مدخل "شير نشاط حركت گذاشتن فرو" مورد در
وضعيت كليلهدرباره از است ، حريصتر نويسنده نظر از كه
بر كه ملك كار در ميبيني چه":ميپرسد شير غيرطبيعي
"گذاشته؟ فرو شكار نشاط حركت و است گرفته قرار جايي
حتي است ، راضي آن از و بوده قانع موجود وضع به كه كليله
اين و چكار سوال بدين ترا" برنميتابد را سوالي چنين طرح
و داريم آسايشي ملك اين درگاه بر ما و تست بابت چه سخن
"مييابيم طعمه
مهمترين امنيت كه است نكته اين حاوي كليله پاسخ واقع در
شد برآورده آن كه زماني و است افراد زندگي براي عنصر
موضوع تمام اين اما.نيست سلطان كار در دخالت به نيازي
اشاره نيز خود طبقاتي جايگاه به ادامه در كليله نيست ،
نزديك قدرت به نميتوانند زيردست طبقات اصولا كه ميكند
استماع محل پادشاهان نزديك به ما سخن يا شد توانيم مشرف
عنصر دو طبقاتي جايگاه و امنيت بنابراين "يافت تواند
به ورود از را دمنه كليله ، ميشود باعث كه است اساسي
چنين وجود با است معتقد كليله.دارد باز قدرت كانون
رفتاري آن ، به نزديكي و قدرت سوي به رفتن شرايطي ،
تكلف به كه هر كه گذر در حديث اين از":است غيرعقلايي
بوزينه بدان كه رسد آن بدو نباشد آن سزاي كه كند كاري
آشنا دليل به بوزينه درودگر ، و بوزينه داستان در."رسيد
شغل به ميكند سعي كه زماني درودگري ، حرفه به نبودن
در مهم نكته.ميدهد دست از را خود جان بپردازد ، درودگري
نيست ، ملك با مبارزه از سخني هيچ كه است آن كليله سخنان
.است آن با همكاري و قدرت به شدن نزديك سر بر بحث بلكه
- كليله و دمنه براي قدرت با نكردن مبارزه ديگر عبارت به
و است قدرت با همكاري سر بر بحث گفتگو اين در مهم موضوع
اما.ميورزد مخالفت سخت آن با كليله آمد كه همچنان
را خود انگيزههاي ميدهد ، را كليله پاسخ دمنه كه زماني
حائز بسيار كه ميكند بيان قدرت مركز به رسيدن براي
حوزه از جستن دوري براي مهمكليله دلايل از.است اهميت
سايه در طعمه و غذا وجود ،(همكاري براي چند هر)قدرت
كليله به خطاب نظر اين رد در دمنه.است اقتصادي امنيت
قوت و طعمه براي جويد نزديكي بملوك كه هر":ميگويد
سخنان ادامه ".شود سير چيز هر به و جا هر شكم كه نباشد
به نزديكي براي افراد انگيزههاي مهمترين كه است دمنه
ميكند اشاره منزلت و شان به وي.ميسازد نمايان را قدرت
از قدرت كانون به نزديكي چرايي به راجع بحث در كه
منزلت رفعت بملوك ، تقرب" ميرود شمار به اصلي انگيزههاي
اين كه ميآورد بملوك ، قدرت تقرب" اين بر علاوه ".است
تقرب] ".باشد داشته همراه به بسياري آثار ميتواند قدرت
از قناعت و دشمنان قهر و دوستان (ياري) اصطناع...[بملوك
نزديك نتيجه ترتيب اين به.باشد مروت قلت و همت دنائت
قدرت كسب از هدف اما است قدرت و منزلت كسب ملك به شدن
پستي از شدن دور دشمنان ، ساختن نابود دوستان ، به كمك نيز
.است جوانمردي آوردن دست به و
غرض را اقتصادي امنيت تنها نه خود بحث ادامه در دمنه
شديدا را آن بلكه نميداند قدرت كانون به نزديكي نهايي
است طعمه براي او همت كه هر و":ميدهد قرار حمله مورد
استخواني به كه گرسنه سگي چون گردد ، معدود بهايم زمره در
از كه ذلتي بيان با وي "خشنود پارهاي بنان و شود شاد
كسب از ناشي جاودانگي به ميشود وارد فرد به ناحيه اين
اگرچه رسيد رفيع محل به كه هر":ميكند اشاره نيز قدرت
شمرند دراز عمري را آن بود ، عقلا زندگاني كوته گل چون
.نيارد وزني مروت اهل نزديك پايد دير انار برگ چون اگرچه
قدرت مركز به شدن نزديك در افراد انگيزه ترتيب اين به
اما.است شدن جاودانه و قدرت كسب منزلت ، و شان افزايش
آنچه شنيدم":ميورزد مخالفت دمنه با نهايت در كليله
را طايفه هر كه بدان و كن رجوع خود بعقل ليكن كردي بيان
را درجات اين كه نيستيم طبقه آن از ما و هست منزلتي
انسان و برنميتابد را جبريتي چنين دمنه."بهتر سلامت را
در كه وضعي از را وي ميتواند كه ميداند شرايطي واجد را
كليله به پاسخ در دليل همين به.برهاند دارد خود طبقه
و مشترك همت ارباب و مروت اصحاب ميان مراتب":ميگويد
خويشتن دارد ، بلند گوهري و شريف نفسي كه هر است متنازع
خامل تبتي بر عالي درجتي از دارد سخيف عقل و ضعيف
".ميگرايد
خود ديدگاه و نظر طبق شغال دو از يك هر گفتگو اين از پس
ترتيب هر به.نيست آن طرح جاي اينجا در كه ميكنند عمل
نظر اهل ميان در ديرباز از كه نظريه دو گفتگو اين در
آيا اينكه.ميشود مطرح است گرفته قرار گفتگو و بحث مورد
انگيزه و آورد روي قدرت به ميتواند قشري و گروه هر
در كه است عمدهاي محور چيست ، قدرت به نزديكي در افراد
.ميشود اشاره آن به دمنه و كليله
كه غيراخلاقياي شيوههاي واسطه به دمنه نهايت در گرچه
ميشود نابود خود ميگيرد ، پيش در شير به شدن نزديك براي
به نسبت كه نگاهي ميرسد نظر به بحث ، اين از جداي اما
اينكه آن و است اصل يك بر مبتني دارد وجود عمومي فرهنگ
وضع به بودن قانع متقابلا يا و قدرت به رسيدن براي تلاش
اين از يكي بودن غيرعقلاني از نشان يك هيچ موجود
ذكاوت و هوش كتاب ، نويسنده نظر در چه نيست ، ديدگاهها
.است اوج در دو هر دمنه و كليله
بجنوردي محمد
خوانندگان با
ترجمهها ، مقالهها ، همشهري خوانندگان از روزه همه
روزنامه دفتر به متفاوتي نامههاي و نوشتهها عكسها ،
جمله از همشهري ، كاري گروههاي اختيار در كه ميشود واصل
مطالب تعداد و حجم.ميگيرد قرار فرهنگي علمي گروه
آنها ميان از كه بالاست چنان آن مواقع ، برخي دريافتي ،
اخبار ، از غير به اين البته ، و ميشويم گزينش به مجبور
روزنامه كاركنان كه است ترجمههايي و مقالهها گزارشها ،
.ميورزند مبادرت آنها تهيه به خود
مختلف دلايل به ميآيد ، پي در آنها نام كه دوستاني مطالب
محتواي بودن پيچيده و غامض.رسيد نخواهد چاپ به همشهري در
نشريات در شدن چاپ و موضوع بودن تكراري ترجمه ، يا مقاله
برخي آثار چاپ عدم باعث كه است دلايلي عمده از ديگر
.ميشود روزنامه در خوانندگان
آذربايجان مياندوآب)نصيري هرمز ،(همدان)فاريابي فاطمه
شهبازي معصومه ،(لرستاني خرمآباد) واثقي توكل ،(غربي
رضايي ، سيدعبدالرحيم ،(كرج) پارساپور ،(كرج نظرآباد)
حبيبالله درخشان ، محمد دكتر محمودي ، محمود دكتر
،(رشت)آباديان مرتضي ،(مشهد از) طوسي داوود و تقيزاده
(تهران) عراقي كتابنويس ، افسانه(كرج)كرهروري ربيعي مريم
بازنشستگان كانون مديره هيات رئيس)نخعي شگرف ايرج ،
محسن سلطانيزاده ، دكتر رمضان ،(پرورش و آموزش وزارت
عطاالله ،(درمان و بهداشت امور كارشناس)فدايي
و تعليم پژوهشكده)حسيننژاد سيدحسين ،(مشكينشهر)نوروزي
،(تهران)خزايي عبدالرضا ،(تهران) اميريان محبوبه ،(تربيت
نظام عضو)جعفري جابر ،(تهران از زمينشناس)سريع مهدي
احمد و (؟)شمس مريم ،(اردبيل استان ساختمان مهندسي
.(تهران) شماعزاده
هفت:ميشود اعطا كمبريج دانشگاه سوي از
مهم مساله هفت حل براي دلارجايزه ميليون
كه مهم مساله هفت اين به مربوط پرسشهاي اينترنتي نشاني*
در شدهاند طرح رياضيات و كامپيوتر فيزيك ، علوم حوزه در
است شده چاپ امروز همشهري
ماساچوست ايالت در ،CMI (كمبريج)كلي رياضيات انستيتو
دلار ميليون هفت مبلغ جهاني مسابقه يك طي اخيرا آمريكا ،
و فيزيك ، كامپيوتر علوم در مساله هفت حل براي جايزه
هر حل براي كه ترتيب اين به.است داده اختصاص رياضيات ،
صورت به)جايزه دلار ميليون يك مبلغ مسائل اين از يك
از كامل اطلاع براي علاقهمندان.ميشود اعطا (جداگانه
نشاني به ميتوانند جهاني ، مسابقه اين در شركت شرايط
:اينترنت
http://www.claymath.org/prize-
كه است ذكر قابل.فرمايند مراجعه problems/ rules.htm
حل انتشار و چاپ همهخواني ، اين اصلي و اوليه شرايط از
با البته.است جهاني معتبر مجله يك در پيشنهادي حلهاي يا
مربوط آنها به مسائل اين كه حوزههايي كلي اهميت به توجه
نقدي جايزه بر آنها ، علاوه از يك هر حل شك بدون ميشوند ،
راهحل ارائه به موفق كه افرادي يا فرد براي شده ياد
.داشت خواهد پي در بزرگي افتخارات و جهاني شهرت گردند ،
:از عبارتند مسائل اين
مطرح(The P versus Np problem)NPبرابر در P مساله -1
شرح از اطلاع براي.منطق و كامپيوتر علوم حوزه در شده
:كنيد مراجعه ميتوانيد زير نشاني به مساله رياضي كامل
http:www.claymath.org/prize-problems/p-vs-np.htm
در شده مطرح (Yang- Mills Theory) ميليز -يانگ تئوري -2
.تئوري فيزيك حوزه
:اينترنت نشاني در موجود مساله ، رياضي شرح
http://www.claymath.org/prize-problems/yang-mills.htm
(Navier- Stokes Equations) استوكس -ناوير معادلات -3
را مساله رياضي شرح.رياضيات و فيزيك حوزه شدهدر مطرح
:بيابيد زير نشاني در ميتوانيد
http://www.claymath.org/prize-problems/navier-stokes.
htm
(the birch and swinnerton-داير -سوينرتون و بيرچ حدس -4
.(اعداد تئوري)رياضيات حوزه در شده مطرحdyer conjecture)
ميتوانيدبه مساله ، اين رياضي شرح از اطلاع براي
:كنيد مراجعه زير نشاني
http://www.claymath.org/prize-problems/birchsd.htm
حوزه در شده مطرح(The Riemann Hypothesis) ريمان فرض -5
اين رياضي شرح.(اول اعداد تئوري و آناليز) رياضيات
:است موجود زير نشاني در مساله
http://www.claymath.org/prize-problems/riemann.htm
شده مطرح(The Poincare Conjecture): پوآنكاره حدس -6
رياضي شرح(مكانشناسي علم يا توپولوژي) رياضيات ، حوزه در
:است موجود زير نشاني در مساله تاريخي و
http://www.claymath.org/prize-problems/poincare.htm
حوزه در شده مطرح (The Hodge Conjecture) هاج حدس -7
زير اينترنت نشاني در مساله ، رياضي شرح.(جبر) رياضيات
:است موجود
http://www.claymath.org/prize-problems/hodge.htm
آرزوي گرامي دانشپژوهان بويژه عزيز ، هموطنان همه براي
.ميكنيم توفيق
زاهدي رامين دكتر
و آموزش و تعاون وزارتخانههاي توافق
آموزشگاهي تعاونيهاي تقويت براي پرورش
پرورش و آموزش و تعاون وزارتخانههاي:فرهنگي علمي گروه
آموزشگاهي تعاونيهاي توسعه و تقويت منظور به
بندهاي از برخي در.كردند امضا بند در 18 توافقنامهاي
در تعاونيها تقويت منظور به است ، آمده توافقنامه اين
به...و داستان شعر ، قالب در تعاون اصول و مفاهيم مدارس ،
ساختارهاي وزارتخانه دو اينشود مطرح شيوا نحوي
تعاونيهاي آموزش و حمايت هدايت ، جهت در مناسب تشكيلاتي
.كنند ايجاد آموزشگاهي
|