زندگي به پرداختن دلمشغولي
انجمن آموزشي نشست اولين از گزارشي
تجسمي آثار معرفي و سينما ;ايران نقاشان
زندگي به پرداختن دلمشغولي
نمايشگاه در "نيا پزشك هوشنگ" زندهياد آثار به نگاهي
"بريادماندگان"
ايران معاصر و مدرن نقاشيهاي از يك هر درباره نوشتن اگر
.نيست آسان "پزشكنيا هوشنگ"ياد زنده درباره باشد ، آسان
به كه ميدانند ايران مدرن نقاش اولين را او چه اگر
به شاگردانش و "كمالالملك"وارداتي مكتب از فراروي
اندكتراز و اندك همين اما زد ، دست تازه تجربههايي
در او از درآمده نمايش به كارهاي تعداد آن ،
در همه تهران ، معاصر هنرهاي موزه "بريادماندگان"نمايشگاه
در متولد 1296 "پزشكنيا".است ايهام و ابهام از هالهاي
از موزه اخير نمايشگاه.است سال 1351 در متوفي و تهران
حال در شايد "كاظمي حسين" و "سپهري سهراب" و او كارهاي
عرصه در نوين حركتهاي سرچشمه دنبال نسلجوان كه حاضر
.باشد آنان پرسشهاي به پاسخ بهترين است ، ايران نقاشي
از يكي نميتوان پراكنده تابلوي چند اين با كه است بديهي
به براي هم همين چه.شناخت را ايران مدرن نقاشي پيشگامان
ياد از ميخواسته ياخود يادرفته از كه چهرهاي يادآوردن
.نيست بد حال هر به برود ،
چنين يك از ايران معاصر و مدرن نقاشي است اين واقعيت
دوران آن در بيشك.است رسيده اينجا به و گذشته مسيرهايي
و درست ادعاي هزار و مكتبگزيني و تقليد و مرج و هرج
راهگشاي كه بودند ساده ظاهر به نقاشيهاي همين نادرست ،
و فكر راهزن و خودشان راهگشاي خيليها و شدند خيليها
.ديگران ايده
كاملا بوده ، چه هر "پزشكنيا هوشنگ" وجود در نقاشي
هر بدون را او كه قدر آن غريزيميآيد نظر به غريزي
راهي كه اين تاصورتگريوادارد به راهبري و معلم
كه "لئوپلدلوي" پروفسور نظر زير جا آن و ميشود استانبول
آشنا نقاشي دنياي با بوده ، فرانسوي مدرنيست نقاش يك
را تنوع همه آن وقتي بود ، او جاي به هم كسي هر.ميشود
ذوق ميديد ، او وشاگردان كمالالملك نقاشي برابر در
نقاشياش تا برگزيند را راهي چه كه ميماند و ميشد زده
.باشد دنيا روز زبان به كه بخشد تعالي گونهاي به را
پزشكنيا تجربههاي در كه هست هم خاطر همين شايدبه
يكجور شاهد واقعگرايي و كوبيسم اكسپرسيونيسم ، ميان
روزي دربارهاش كه آنچه خلاف بر تعليق اين و هستيم تعليق
و طرح چون ديگري حوزههاي در گفتهاند ، او نزديك دوستان
طراحي ابتدا نيست معلوم كه آنقدر.بود شده وارد نيز رنگ
دو هر همزمان بست كار به يا ميگذاشته رنگ بعد و ميكرده
حيطه اين در واميدارد را ما كه آنچه.داشته اهتمام
كه طوري به.است طراحي در پزشكنيا قوي دستان كنيم ، تعمق
ايراد و اشكال داراي رنگگذارياش از كمتر او ، طرحهاي
كه طراحيهايي.ميآيند او كمك به طراحيهايش گاهي و است
حركت از و دارند مانند اسكيس ظاهري بودن ، رنگي رغم به
...او جاي به رنگگذاري تا ميدهند خبر نقاش دستان سريع
او از كه تابلويي چند همين در پزشكنيا رنگهاي طرفي از
به تا نزديكترند سوژه بيروني واقعيت به ميبينيم ،
.نقاش شخصي دريافت
زندگي در جدي بحران يك ميرسد نظر به كه است اين واقعيت
پيش دوستانش اظهارات به بنا گويا كه نقاش ، رواني و روحي
ميرسد ، اوج به برادرش مرگ با و داشته هم زمينههايي
كم تجربيات كه نگذاشته و شده كارش در جدي گسستهاي باعث
را نقاش ضمير و ذهن و برسند عمق به او افتاده جا بيش و
.سازند برملا يكجا
ميرسد ، نظر به كل به جزء نگاه نهايت در پزشكنيا نگاه
به گاهي و است داده قرار خود توجه مركز در را انسان كه
درآمده نمايش به كارهاي دراست پرداخته نيز نگاري منظره
اجازه كه ميشود ديده متنوعي تابلوهاي نمايشگاه اين در
نضج شكل را آن و كنيم تاكيد آنها از بعضي روي نميدهد
نمايشگاه اين كارهاي اهم.بدانيم هنرمند اين كار يافته
رنگ با بومي تابلوي چند و منظره چند پرتره ، چند را
.ميدهند تشكيل ايراني غير و مدرن نسبتا پردازيهاي
پزشكنيا كه است اثري هجده جزء نقاش اين "مصلوب" تابلوي
كارهايي.گذاشته نمايش به آپادانا گالري در سال 1328 در
سرگشتگي از خبر و نبودهاند ديگري دنباله هيچكدام كه
ايران سنتي غير و مدرن نقاشي فضاي با برخورد در هنرمند
را مسيح شدن صليب بر "مصلوب" تابلوي در.ميدادهاند
رنگهاي از زمينهاي بر اما محكم ، خطوطي با كه داريم ،
"سرخ نيمرخ" و "نيمرخ" تابلوهاي.است توصيفيآمده و تيره
اما شدهاند ، كشيده فاصله سال با 20 تقريبا چه اگر او ،
زنانه چهرههاي كشيدن تصوير به در ثابت الگويي از خبر
مشغول خود به را نقاش ذهن همواره كه الگوييميدهند
، "عشايري زن چهره" چون ديگري تابلوهاي در و ميداشته
به ديگر حالتهاي در نيز...و "خيالي تكچهره" ،"اندوه"
طوري به كه چهرهها ، اين كشيده خطوطرسيدهاند بيانگري
نقاش ذهن در آنها بودن مثالي گوياي شدهاند ، رسم آزادانه
در پزشكنيا ديگر نقشهاي و نقشها اين كه چه آن.است
نقاش دلمشغولي ميدهند ، نشان اول وهله در نمايشگاه اين
اين زادبومش ، ساكنان و زنان و زندگي به پرداختن در است
خيزش يك در تا بوده نقاش برانگيزنده آنها زندگي شكل كه
رفتهرفته خطوط آنها در كه چهرههايي.بخشد تجسم آنها به
ميتوان آنها در دقت با و گرفتهاند بيانگري از حالتي
.بخشيد تجسم و بازيافت را اصلي خطوط
و دختر" ،"غزال" ،"نينواز" ،"نوازندگان" چون كارهايي
نخستين در و گذشته سال آنها از تا دو يكي كه..و "اسب
در درآمد ، نمايش به معاصر هنرهاي موزه طراحي نمايشگاه
كه خطيشان ، تركيببندي و تكنيك خاطر به ميان اين
ياد به خودكار تاثير و ترسيم در را سرعت بيواسطه
كه كارهايي.برخوردارند ويژهاي جايگاه از ميآورند ،
همين در گوياييشان و دارند اكسپرسيونيستي سنت در ريشه
كه منظرهپردازيهايي آن با كارها اين.است نهفته نكته
شوند ، نزديك "ماتيس" چون كساني نقاشيهاي به تا ميروند
است تكانهاي كه "خروس" تابلوي آن و دارند فرق ريشه از
فيگور تا شده سعي تابلو اين در.آنها همه با "كوبيستي"
از تزاحمي در تشخيص ، قابل و است عيني شدت به كه خروس يك
زاويهدار ، و شكسته خطوط و شده تقسيم ظاهر به رنگهاي
به بازبرگرديم است بهتر نهايت در و شود نمايانده باز
ناقص ، گلچين اين با نميشود كه اين آن و مطلب ابتداي
تاثير كسي از نه":"دريابندري نجف" قول به كه را نقاشي
واقعيت اين بازشناخت ".كرد تاثير كسي در نه و پذيرفت
نوشتن و زدن حرف كه ميبرد ، دورهاي آن به درست را ما
در نقاشيها آن خود اندازه به مدرن ، نقاشهاي درباره
اين درباره اگر چيز هيچ الان وگرنه.مينمود غريب ايران
خلال از بتوانيم كه بود نوشتههايي نداشتيم ، پيشرو نقاش
درست ميان فرض اين از و بشناسيم را او زبان و ذهن آنها ،
.يابيم رهايي غلط و
حقپناه احمد
انجمن آموزشي نشست اولين از گزارشي
تجسمي آثار معرفي و سينما ;ايران نقاشان
را خود آموزشي برنامه اولين ايران نقاش هنرمندان انجمن
بهمن پنجم هنر ، دانشجويان و هنرمندان استادان ، حضور با
.كرد برگزار ايران هنرمندان خانه اجتماعات تالار در ماه
ايرادسخناني از بعد آموزش كميته آموزشي برنامه اولين در
نقاش هنرمندان انجمن مديره هيات رئيس نامي غلامحسين توسط
صاحب برجستهو هنرمند و فيلمساز از فيلم چهار ايران ،
.درآمد نمايش به خسروسينايي ايران سينماي سبك
فيلمساز بينش از متمايز وجه دو با بيننده آثار اين در
گرفتن خدمت به و تجسمي آثار معرفي وجه يك ميشود ، مواجه
نگرش و ذهنيت بيان ديگر وجه و حيطه آن در سينما ابزار
.است تماشاگر به آن انتقال و هنري اثر انتخاب توسط سينايي
.شد گذاشته نمايش به "چندهزارساله كوتاهي قصه"فيلم ابتدا
هنر خاستگاه و جايگاه تا دارد سعي كارگردان فيلم اين در
و وارزش كند بررسي تاكنون ديرباز از را آدمي روح در
مدرن نقاشي" فيلم سپس.درآورد نمايش به را هنر اهميت
هنرمندان برخي آثار بر مروري كه شد ظاهر پرده بر "ايران
صدر ، بهجت محجوبي ، بريراني ، :استادان چون ايران معاصر
و كاتوزيان ضياءپور ، ،"طباطبايي ژازه" گريگوريان ،
.بود پيلارام
"طباطبايي ژازه" درباره حال شرح نامهاي با آخر فيلم دو
و آثار با ارتباط در سينايي خاص ذهنيت بيان "گيزلا" و
.است تجسمي هنرهاي هنرمند دو اين از وي شناخت
از حاضران پرسش با ، جلسه فيلمها نمايش پايان از بعد
اكثر. يافت ادامه سينايي وارگا گيزلا و خسروسينايي
هنر خاصه يكديگر با هنرها ارتباط بر مبتني مطروحه سوالات
چنين پرسش اين پاسخ در سينايي كه بود نقاشي و سينما
ژازه مجسمههاي مثل تجسمي مختلف آثار از":داشت اظهار
در آنچه بيان براي سينايي گيزلا تابلوهاي يا طباطبايي
به.ميگيرم بهره ميگذرد ، فيلمساز عنوان به خودم ذهن
او مجسمههاي كه است معتقد طباطبايي ژازه مثال طور
هميشه كهمن حالي در شاديهستند ، و بانشاط موجودات
كردهام سعي و ديدهام شده آهن انسان بر تمثيلي را آنها
".كنم بيان را نقطهنظري چنين فيلمهايم در تا
در كه هنرمنداني انتخاب دليل كه ديگري سوال پاسخ در وي
است؟ بوده چه داشتند ، حضور "ايران نقاشيمدرن"فيلم
تا 1348 سال 46 در فيلم ، اين از قبل":كه داشت بيان چنين
فعال هنرمندان از ديگري گروه آن در كه ساختم ديگري فيلم
حضور هستند ، فعال آنان از برخي هماكنونهم كه زمان آن
به كه بود "ايران هنر سال 25 فيلم اين اسمداشتند
فيلم آن در.بودم ساخته را آن باستان ايران موزه سفارش
و سنتي هنر بين در كه متضادي نگاههاي تا بود كوشششده
تصوير به تجسمي قولهنرمندان از را دارد وجود مدرن هنر
وقت ، "هنر و فرهنگ" احتياطهاي دليل به متاسفانه ولي بكشم ،
اما.بازنگشت ديگر رفت نگاتيو قطع كهبراي زماني
اين ساخت در ،"ايران مدرن نقاشي" فيلم هنرمندان انتخاب
بيان براي هنرمندان كه مختلفي راههاي تا كردم سعي فيلم
طور بهبگذارم نمايش به را كردهاند انتخاب ذهنيتخود
آثاري يا و ميكرد كار صدر بهجت خانم كه آبسترهاي مثال
آورده بوجود زمان آن در كاتوزيان آقاي كه سوررئاليستي
پيلارام مرحوم يا و بريراني آقاي كه آثاري يا بود ،
آقاي كارهاي يا و ميكردند خلق كاليگرافي از برگرفته
اهداف مختلف طرق از كدام هر آنان...و ماركوگريگوريان
تا بود اين بر من سعي و ميكردند بيان را خود نظر مورد
بود قرار.بگذارم نمايش به فيلم در را متفاوت راههاي اين
فيلم پايان در و باشد داشته ادامه فيلمها نوع اين ساخت
مدرنيست هنرمندان از اينهانمونهاي كه شد تاكيد نيز
در بايد دارندكه وجود بسياري هنرمندان و هستند ايران
فيلمهاي هرگز متاسفانه كه شوند معرفي بعدي فيلمهاي
".نشد ساخته بعدي
جهان نقش نگارخانه
ساعت 10 از / بهمن تا 20 / انتظاري محسن نقاشي نمايشگاه
چهارراه نبش زعفرانيه ، خيابان:نشاني / تا 19 و 16 تا 12
تلفن2418490 / زمان تماشاگه پرزين ،
ثمر هفت گالري
/بهمن تا 20 / احمدي زاده محبوبه قلمكاري آثار نمايشگاه
خيابان نور ، كوه مطهري ، خيابان:نشاني/ تا 20 ساعت 16 از
تلفن8731403 / شماره 25 پنجم ،
گلستان گالري
ساعت 10 از / بهمن تا 24/ مهران شهره نقاشي نمايشگاه
پلاك كماسايي ، خيابان دروس ، :نشاني / تا 19 و 16 تا 12
تلفن2541589 / 42
افرند گالري
ساعت از / بهمن تا 19 / پوري خرازي رسول نقاشي نمايشگاه
اورامان ، ساختمان 404 ، مطهري ، خيابان:نشاني / تا 20 16
پلاك 10
سيحون نگارخانه
از / بهمن تا 20 / نجمآبادي كاوه چاپي آثار نمايشگاه
خالد خيابان:نشاني / تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10
تلفن8711305 / شماره 30 چهارم ، كوچه اسلامبولي ،
|
|