قرنها فراسوي در ماندگار و جاودانه
با :جوان فيلمسازان جمع در سينايي خسرو
خوب فيلم ميشود هم محدود و كم امكانات
ساخت
شعر ;آرژانتين در گبه نمايش بازتاب
...رنگها دلنشين
آذربايجاني موسيقي جديد نوارهاي انتشار
تورنتو در جوان فيلمسازان جشنواره
قرنها فراسوي در ماندگار و جاودانه
در "نمايش در شكسپير ، زندگي ويليام"بخش به نگاهي
فجر فيلم جشنواره نوزدهمين
" نمايش در زندگي شكسپير ، ويليام "يا "سينما و شكسپير"
در كه است فجر فيلم نوزدهم جشنواره بخشهاي از يكي عنوان
و 11 شكسپير آثار و زندگي از دقيقهاي فيلم 46 يك آن
تصوير به او نوشتههاي براساس كه سينمايي بلند فيلم
.شد خواهد مرور درآمدهاند
زفيرلي ، فرانكو ساخته ژوليت رومئو ولز ، اورسن ساخته اتللو
ولز ، اورنس ساخته مكبث برانا ، كنت ساخته دوازدهم شب
هملت ترورنان ، ساخته مكبث پولانسكي ، رومن ساخته مكبث
هملت زفيرلي ، فرانكو ساخته هملت اوليوير ، لارنس ساخته
هنري اوليوير ، لارنس ساخته پنجم هنري برانا ، كنت ساخته
جونز ربكا ساخته نمايش در زندگي برانا ، كنت ساخته پنجم
.ميآيد در نمايش به بخش اين در كه است فيلمهايي
اساس بر كه بهآثاري داريم نگاهي مناسبت همين به
جشنواره در و آمدهاند در تصوير به شكسپير نمايشنامههاي
.بود خواهند پرده بر امسال
انگليسي پرآوازه نمايشنامهنويس و شاعر شكسپير ويليام
به تاكنون كه است شاعري جاودانهترين نويسندهو بزرگترين
و شاعر هيچ آثار.است سروده و نوشته انگليسي زبان
سراسر مردم علاقه مورد وسعت همه اين با نمايشنامهنويسي
در اجرا به كشورها همه در فراگير چنين و نبوده جهان
دلايل شكسپير فراگير جاذبه.است نشده خوانده يا نيامده
آگاهي و شناخت در ريشه اساسا او آوازه اما دارد ، زيادي
از شناختي به آثارش در شكسپير.دارد بشر سرشت از
آن به هنرمندان ديگر از معدودي تنها كه رسيده انسانها
.يافتهاند دست
اندازه به هم خوانها برايكتاب شكسپير نمايشنامههاي
.است داشته جذابيت سينما و تئاتر تماشاگران
منتقدان.شدهاند ترجمه و چاپ تجديد بارها او سرودههاي
جنبههاي درباره را تازهاي كتابهاي هرسال پژوهشگران و
هزاران و ميكنند منتشر شكسپير تاثير و آثار و زندگي
گرد سالانه همايش دهها در جهان سراسر از پژوهشگر
.كنند شكسپيربحث به مربوط قضاياي درباره تا ميآيند
و شده اقتباس او نمايشهاي از پرشماري فيلمهاي
آثار و موزيكال كمدي اپرا ، آثار اين برپايه آهنگسازان
بزرگ نويسندگان از بسياري جهان.نوشتهاند زيادي اركستري
علاقه همچو شكسپير تنها امااست داشته گرامي و ستوده را
جاذبه چنين و كرده جلب خود به را مداومي و فراگير
.است آورده وجود به را پايداري
معتقد غرب ادبيات در سيري كتاب نويسنده "پرتسيلي جيبي"
شيوه خلال در مرد و زن ميليونها كه نيست تعجب جاي:است
عاليترين تنها نه است كرده عوض ادبيات كه سبكهايي و
عشق عميقترين بلكه نداشته شكسپيردريغ از خويشرا تحسين
كه فرارسد روزي اگر.كردهاند نثارش نيز را خود محبت و
آن از و نگذارند نمايش به و نخوانند را شكسپير آثار ديگر
به غرب مردم روز آن نورزند مهر بدان و نياورند مثال شاهد
زندگي كه "ربكاجونز".گشتهاند نزديك خويش حيات پايان
بخش در فيلمش و كشيده تصوير به دقيقه در 46 را شكسپير
او:ميگويد درميآيد نمايش به سينما و شكسپير
كه مردي.دنياست نويسنده شدهترين تحسين و تاثيرگذارترين
ما مرگش از سال از 400 پس هم هنوز ادبياش خلاق نبوغ
.رابرميانگيزد
درزمينه بيهمتا ميراثي شكسپير ويليام جنجالي زندگي
بخشهاي امروز تا ولي آورده وجود شعربه و نمايش
ابهام از پردهاي اودر خود زندگي داستان از عمدهاي
هم كنار در استثنايي و جذاب آثار اين تكههاي.است مانده
آسودهاش و مرفه زندگي از.ميسازند را شكسپير هويت
سن در ازدواجش و آوون و استرانفورد در جواني درسالهاي
كه شبانهاش خواري ونوش خود از مسنتر زني با سالگي 18
قطعههاي فيلم تكههاي.انجاميد مرگش به سالگي سن 52 در
به پنجرهاي واقعي ، مكانهاي از عكسهايي و دراماتيك
اين ساله حيرتانگيز 20 كاري دوران و ناشناخته زندگي
.ميكنند باز نويس نمايشنامه و شاعر
سال 1996 در كه" نمايش در زندگي شكسپير ، ويليام" فيلم
روايت "پيترگريوز" توسط شده ساخته آرشيوي عكسهاي براساس
.ميشود
نمايشنامه سال 1952 در سينما نامآور كارگردان اورسنولز
سرگذشت اتللو.ميبرد دوربين جلو درمراكش را اتللو
همسرش نزد درجنگ پيروزي از پس كه است مغربي سرداري
به ملازمانش از يكي "ياگو" اما.ميگردد باز "دزدمونا"
به نسبت را او و ميكارد دلش در را حسد و كينه بذر تدريج
جرم به را دزدمونا اتللو كه جايي تا ميكند بدبين همسرش
.ميكشد نشده مرتكب كه خيانتي
سوزان اتللو ، درنقش اورسنولز بازي با كه فيلم اين
به ياگو درنقش لياموير مك مايكل و دزدمونا نقش در كلوتير
به را كن جشنواره طلايي نخل سال 1952 در درآمده تصوير
.است آورده دست
نوشته براساس كه است ولز اورسن از ديگري فيلم "مكبث"
درآمريكا و سال 1948 در يعني اتللو از پيش و شكسپير
.است شده ساخته
از ديگري تلاش مكبثحاصل:است معتقد ازصاحبنظران يكي
ترس و آشفتگي دنيايگناه ، به تماشاگران برايبردن ولز
.ميشود انجام شكسپير نمايشنامه ازطريق اينبار كه است
تصوير و ولز هميشگي بزرگبيني خود با ديگر بار جا اين در
.ميشويم روبهرو خودش از او ديوانهوار
حداقل با كه است ولز اورسن شكسپيري اقتباس اولين مكبث
در ولز.است شده ناتوراليستيساخته شيوهاي به و هزينه
را آن عمده بخش و كرد خلق فانتزي كاملا فضايي اثر اين
تصنعي شدت به دكور هشت تنها.كشيد تصوير به استوديو در
به روز حيرتانگيز 22 مدت در فيلمبرداري و شد ساخته
.رسيد پايان
و هوش.است تناقض ولزپراز نبوغ منتقدان از يكي گفته به
نمايشي و ميآميزد در افتادگي پا باپيش استعداد
براين خوبي مثال مكبث.ميشود همراه شلختگي با تاثيرگذار
سينمايي نسخه نيز پولانسكي رومن سال 1971 در.مدعاست
آنيس فرانچسكا و فينچ جان بازي با را مكبث از ديگري
در نباشد شكسپير اقتباس بهترين اگر كه ميدهد ارائه
بيشترين اصلي نمايشنامه فضاي خشن و سرد روح بازسازي
.است گرفته او از را الهام
زوجي نقش آنيس و فينچ پولانسكي ، بحثانگيز نسخه اين در
جنايتكارانه وسوسههاي گرفتار كه ميكنند بازي را
براي پلههايي عنوان به پيشگويي و جادوگري از و شدهاند
خشن آشكارا نسخه اين.ميكنند استفاده قدرت به رسيدن
واقعي زندگي شياطين دفع براي تلاشي ميتوان را مكبث
.دانست
به زفيرلي فرانكو توسط سال 1968 در رومئوژوليت تراژدي
از ديگري نمايشنامه نيز آن از پيش زفيرليدرآمد فيلم
هرچند.بود ساخته سركش زن كردن رام عنوان با را شكسپير
اما نرسيد چشمگيري موفقيت به تجاري نظر از فيلم آن كه
فراهم او براي را ديگري فيلم ساخت امكان تهيهكنندگان
با ;درآمد كار از خيرهكننده اقتباس كار حاصل و كردند
ديگر از بيشتر عشقي و شور و گسترده طنزي حادثه ، چاشني
.بود شده ساخته تراژدي اين براساس كه نسخههايي
آلن و گيبسن مل بازي با را هملت زفيرلي نيز سال 1995 در
زفيرلي شكسپيري اقتباس سومين اينبرد دوربين جلو بيتس
عامه معيارهاي به نه و ميشود محسوب والايي هنري اثر نه
با فيلم.است دو اين بين چيزي بلكه مينهد ، گردن پسند
سرعت و حادثه به دادن بها متن ، از عمدهاي بخش حذف
براي مصور داستان يك حد در ، چيزي ضرباهنگ به بخشيدن
بيآنكه است ، تماشاگر به شكسپير كلاسيك اثر معرفي
به را نمايشنامه روانشناختي پيچيدگيهاي از بازتابي
.باشد داشته همراه
با كه است فيلمي سومين نيز برانا كنت ساخته ديگري هملت
فيلمي.ميآيد در نمايش به جشنواره در اثر اين از اقتباس
هملت.ميگذارد نمايش به چهارساعته زماني در را هملت كه
رده در شده فيلمبرداري ميليمتري طريقه 70 به كه برانا
تراژدي بازگردندان با برانا.ميگيرد قرار حماسي آثار
ابعاد با فيلمي اوليهاش طولاني زمان مدت به شكسپير
.است كرده خلق كننده ، خيره چشماندازي و گسترده
فرشيد
با :جوان فيلمسازان جمع در سينايي خسرو
خوب فيلم ميشود هم محدود و كم امكانات
ساخت
شرط به ساخت فيلم ميتوان نيز محدود و كم امكانات با
.باشد هماهنگ امكانات با فيلمساز خواست آنكه
سومين در مطلب اين بيان با مستند كارگردان سينايي ، خسرو
فيلم يك ساخت براي:گفت جوان سينماي وعكس فيلم هفته
افكاررا آنگاه و گرفت نظر در را امكانات بايد ابتدا
جوان فيلمسازان جمع در كه سينايي.داد شكل امكانات براساس
نبايد فيلمساز ذهن كه اين بر تاكيد با ميگفت ، سخن ياسوج
شما كه اين:افزود شود ، مشغول امكانات كمبود مسئله به
زحمت چقدر آن براي و ساختهايد را فيلم يك چگونه
همراه هميشه شما ندارد ، چون بيننده به ربطي كشيدهايد ،
امروز بخصوص دهيد ، توضيح باره اين در تا نيستيد فيلمتان
نمايش به دنيا سراسر در جوان سينمايي فيلمهاي كه
بزرگترين از يكي حرفهاي سينماي ساز مستند اين.درميآيد
شدن فراموش و نمايش و ادبيات بر اتكا را سينما مشكلات
سينما تجسمي بعد:داشت اظهار و دانست سينما تجسمي بعد
دارد ، وجود سينما در كه است نكاتي سازندهترين از يكي
يافت دست فرمهايي و شكلها به ميتوان آن واسطه به زيرا
اين به اشاره با سيناييهستند توجه قابل هنري نظر از كه
براي را مناسبي زمينه سينما از صحيح درك و شناخت كه
يعني سينما ميگفتند زماني:افزود ميكند ، فراهم دركآن
يك تنها و نيست مطلق و است نظر يك تنها اين اما تصوير ،
با ويباشد تصوير فقط ميتواند سينما و سينماست از نوع
و خلق و سليقهها با افرادي سينما مخاطبان كه اين بيان
هم فيلم هزار اگر جوان فيلمسازان:گفت هستند ، متفاوت خوي
داشته نگراني و وسواس اولشان فيلم مانند بايد ساختند ،
.كنند حفظ را ويژگي اين فيلمسازي دوران تمام در و باشند
آثار نقد و تحليل در خواست جوان فيلمسازان از سينايي
فيلم ده از بعد اگر شما:افزود و نباشند بيرحم يكديگر
فيلم آن با را شما همه بسازيد ، ناموفق فيلم يك موفق
.است زنده فيلمش آخرين با فيلمساز زيرا ميشناسند ،
شعر ;آرژانتين در گبه نمايش بازتاب
...رنگها دلنشين
سينماهاي در "مخملباف محسن" اثر "گبه" ايراني فيلم نمايش
روبه كشور اين در فيلم منتقدين وسيع استقبال با آرژانتين
.شد رو
به خود هنري بخش در آرژانتين سراسري تلويزيون سيزده شبكه
.كرد توصيف "رنگها شعر" را آن و پرداخت فيلم اين نقد
دلنشين و ساده ، خالصانه را فيلم موضوع برنامه ، اين منتقد
سينما علاقهمندان همه به را فيلم اين ديدن و خواند
بخش در نيز بوينوسآيرس چاپ "كلارين" روزنامه.كرد توصيه
چند هر:نوشت و پرداخت فيلم اين نقد به خود سينمايي
جهاني شهرتي و درنورديده را جهان مرزهاي ايراني فيلمهاي
و زيبا داستان با بهويژه فيلم اين اما يافتهاند ،
و دائمي حركتهاي بر مبتني كه خود كمنظير فيلمبرداري
ديگر به نسبت دوچندان جذابيتي است ، دوربين موزون
با گبه فيلم روزنامه ، اين نوشته به.دارد ايراني فيلمهاي
يك نهبهعنوان آنهم و ايراني زيباي طبيعت از استفاده
اصلي زمينه از بخشي بهعنوان بلكه صحنه ، پشت ساده منظره
را فرش يك و گذشته زمان فراز از كه آن قوي روايت و فيلم
يك نيز و مستند فيلم يك است ، به گرفته زندگي پرگار نقطه
در خود نقد در روزنامه اين.است شده تبديل زندگي فيلم
از كلاري نوشت ، نيز فيلم اين فيلمبردار كلاري ، كار زمينه
در خود كارگرداني با قبلا كه است ايراني هنرمندان جمله
بهترين توانست شد عرضه آرژانتين در كه "باد و ابر"فيلم
.سازد خود آن از را پلاتا ماردل فستيوال فيلم جايزه
اثر اين نوشت ، گبه فيلم درباره نيز "لاتاسيون" روزنامه
نكته پر برداشت و ظريف نگاه از حاكي ايراني هنري
در زندگي يك سرگذشت.است زندگي جريان از ايراني هنرمندان
و قشقايي قالي يك نقش خم و پيچ در و بافت لابهلاي
كه است جذاب آنچنان فيلم اين موازي و پرنكته داستانهاي
در كه را آرامش احساس و ميسازد غافل خود از را بيننده
و داده تراوش بيرون به پرده از دارد وجود فيلم اين
و روزنامهها ديگر.ميبرد فرو خود در را بيننده
هنري نقدهاي در نيز آرژانتين تلويزيوني و راديو شبكههاي
بهترين جمله از را آن و پرداخته گبه فيلم به خود
نمايش.كردهاند معرفي سينما به علاقهمندان به فيلمها
بهطور بوينوسآيرس شهر مركز سينماي دو در گبه فيلم
روي اسپانيولي زيرنويس و اصلي صداي با و شده آغاز همزمان
.است رفته پرده
آذربايجاني موسيقي جديد نوارهاي انتشار
"گلين ساري"و "سمني" ،"قزاقي"
جديد نوار سه آذربايجاني ، موسيقي حوزه تازگيدر به
نواحي موسيقي بلوغ دهنده نشان ديگري نوع به كه منتشرشده
بدون نوار سه اين.است آذربايجان منطقه بويژه ايران ، در
موسيقايي هنر ماندگارسازي و بازآفريني پي در كلام
.هستند آذربايجان
در.است منتشرشده ايران ، در اولينبار براي"قزاقي"
جمهوري بنام استادان و هنرمندان از نوار اين توليد
استفاده آزادي اصغر علي ايراني هنرمند نيز و آذربايجان
در ديگر نوارهاي برخلاف كه است نواراين اين حسن.است شده
شده استفاده آذربايجاني سازهاياصيل از فقط زمينه ، اين
كليه همچنين.است نشده گرفته بهره الكترونيك آلات از و
حسن موسي استاد توسط مناسب ريتم و صحيح نت آهنگهابا
.شدهاست تنظيم اوف
اولينبار نيزبراي آن كه است "سمني" نوار ، دومين
موسيقي دستگاههاي نوار ، اين درميشود ارائه درايران
...و راست شيراز ، بيات ، ماهور ، چهارگاه ، :شامل آذربايجاني
ناغارا و تار كمانچه ، شامل نوازي سه يا "تريو" شيوه به
نواخته "رنگ" شعبه ، يا هرگوشه ازاجراي پس.ميشود ارائه
چنين نيز دستگاهها آوازي اجراي در معمولا كه است شده
دستگاه در را گوشهاي خواننده كه ازاين پس و ميكنند عمل
نوار ، اين در.ميشود نواخته "رنگ" خواند ، نظر مورد
دستگاههاي رنگهاي شادترين رنگها ، كه اين بر علاوه
محسوب نيز آموزشي نوار نوعي به هستند ، آذربايجاني موسيقي
ساوالان گروهموسيقي توسط سمني و قزاقي آهنگهاي.ميشود
.شدهاند نواخته
بازار به كه است نواري سومين ، "گلين ساري" نهايت در و
توسط گابوي همنوازي"گلين ساري".است شده ارائه موسيقي
و ناغارا قوشا ناغارا ، گارمون ، همراه به اوف جليل كامل
است ، (كلارينت)قرهني به شبيه آلتي كه گابوي.پيانوست
وسيله اينميشود طبقهبندي دهني بادي آلات درزمره
باساير گابوي هماهنگي.دارد نام "آبوام" كلاسيك درموسيقي
ساير.دارد حكايت اوف جليل تسلط از مجموعه ، دراين آلات
آهنگهاي كليه.هستند "اولدوزو دان" گروه جزو نوازندگان
و هستند آذربايجاني فولكلوريك آهنگهاي جزو مجموعه ، اين
اين از پيش سالها آهنگها ايندارند ساله صد چند قدمتي
يا و ساخته اميروف فكرت و بيگوف حاجي عزيز توسط عمدتا و
حيات قيد در هماكنون آنها دوي هر كه شدهاند تنظيم
.نيستند
تورنتو در جوان فيلمسازان جشنواره
در نوجوان و جوان فيلمسازان جهاني جشنواره اولين برپايي
اين "كان" جشنواره به كارشناسان اعتقاد به تورنتو
.ميشود تبديل سني گروههاي
از است قرار جشنواره اين:نوشت "پست نشنال" روزنامه
آبان 614) جاري ميلادي سال نوامبر تا 4 اكتبر تاريخ 27
.شود برگزار (1380
اظهار جشنواره اين برگزاري متوليان از يكي "شاين ميلز"
طول در نوجوانان و كودكان از بسياري كه جهت آن از:داشت
فصل بنابراين ميروند ، آموزشي اردوگاههاي به تابستان
.گرفتيم نظر در برنامهاي چنين براي را ديگري
از كمتر كارگردانان فيلم جشنواره اولين تورنتو جشنواره
مستند ، نظير متعددي بخشهاي داراي و ميشود محسوب سال 19
هر محصول تقريبا و بوده ويديويي موسيقي و كوتاه داستاني
دوربينهاي تا ميليمتري از 8 را فيلم و دوربين نوع
به كه است آن جشنواره هدف.ميگيرد بر در معمولي ويديويي
محلي اندك ، سن از فارغ تا دهد فرصتي جوانان و نوجوانان
.بيابند خود آفرينش و محصول عرضه براي
فيلم نيز ساله پنج كودكان روزها اين شاين اعتقاد به
دوربين داشتن نگاه به قادر فرد است كافي تنها و ميسازند
.باشد برخوردار مناسب تخيلي قدرت از و بوده
|