يافت گشايش سبز فيلم جشنواره دومين
هفت رديف" قديمي قلعه از نگهباني
كنيد رها را "دستگاه
را خسته آن يادآور
در تنبكنواز جوان هنرمند اجراي 70 با
امروز جوان موسيقي جشنواره هنرمندان خانه
ميدهد پايان خود كار به
يافت گشايش سبز فيلم جشنواره دومين
محيط ويديويي آثار بينالمللي جشنواره دومين:هنري گروه
.شد آغاز تهران در ديروز سبز فيلم جشنواره عنوان با زيست
رئيس و جمهوري رئيس معاون جشنواره اين گشايش مراسم در
بيان براي گويا زباني را سينما زيست ، محيط حفاظت سازمان
دكتر.كرد توصيف طبيعت و خويش اصل از انسان جدايي درد
موضوع با سبز فيلم امسال جشنواره:افزود ابتكار معصومه
ديگر منظري از زيست محيط آينه در تمدنها گفتوگوي
پيرامون جهاني سطح در نظريات و افكار تبادل زمينهساز
گفتوگوي مقوله به توجه راستا اين در و است زيست محيط
و مسلحانه درگيريهاي بيعدالتي ، فقر ، رفع هدف با تمدنها
زيست محيط تخريب جدي عوامل از همگي كه ناپايدار سياستهاي
.است ضروري هستند ، طبيعت و
مركز رئيس و رئيسجمهوري مشاور مهاجراني عطاءالله دكتر
سينما هنر مراسم اين در نيز تمدنها گفتوگوي بينالمللي
طبيعت به كردن نگاه درست در موثر ابزارهاي از يكي را
.خواند
و زمين به درست نگاه در انسانها زندگي مهم وجه:گفت وي
همراه كه بهويژه و ميكنند زندگي درآن كه است زمانهاي
ما نسل ملك طبيعت اين كه باشيم باور اين بر نگاه اين با
.است پيدرپي نسلهاي خانه بلكه نيست
كردن نگاه با ديدن:داد ادامه تمدنها گفتوگوي مركز رئيس
.دارد فرق كردن گوش با شنيدن كه همانگونه است متفاوت
نسبت كه شود مي كامل وقتي انسانها زندگي:كرد تاكيد وي
اين در و كند پيدا "زمين" و "زبان" ، "زمان "با را خود
كه بود موضوعاتي مهمترين از يكي" كردن نگاه درست" راستا
.ميكردند رعايت خود زندگي در ما پيشينيان
هفت رديف" قديمي قلعه از نگهباني
كنيد رها را "دستگاه
جاهد مسعود با گفتوگو در ايران موسيقي امروزين وضعيت
ني نوازنده و آهنگساز
;درآمد
موسيقي اهل از گروه دو ميان بحث گذشته سال چند در
معتقدند كه اول گروه.است شده سبب را چالشها بيشترين
از پاسداري و است كاري هر متر و معيار سنتي موسيقي رديف
معتقدند كه دوم گروه و ميدانند خويش اصلي وظيفه را آن
عنوان به نميتواند اما باشد ، مبنا ميتواند چه اگر رديف
منابع به گروهتوجه اين.باشد اتكاء مورد منبع تنها
استفاده و ايراني موسيقي با جهاني سازهاي تلفيق جهاني ،
رديف" به تكيه از مهمتر را هنري آفرينش و خلاقيت از
نظريه هواداران جمله از جاهد مسعود.ميدانند "دستگاهي
را تازهاي فضاي خود اثر تازهترين در كه است دوم گروه
و حفظ مركز در را ني نوازندگي جاهد ، .است كرده تجربه
از و گرفت فرا نژاد كياني علي محمد نزد و موسيقي اشاعه
سياريحون ، مهرگان ، چون ، آثاري تاكنون حرفهاي فعاليت آغاز
را ني ساز درباره آموزش كتاب و ني و عارف شيداوني ،
همسرش اتفاق به سال 1376و در وي.است داده انتشار
كنسرتهاي كه داد شكل را كرشمه ايراني موسيقي گروه "شيدا"
وي با.كرد اجرا كشور از خارج و داخل در مختلفي
.ميخوانيد كه است شده انجام گفتوگويي
هنري گروه
آشنايي رديف موسيقي با هم و موسيقيمحلي با هم شما *
نوع دو اين بين تفاوتهايي چه و اشتراك وجوه چه داريد
دارد؟ وجود موسيقي
.دارد ايران محلي موسيقي در ريشه رديف ، موسيقي از بخشي -
مشترك نقاط يافتن و دارند را خود ويژه جايگاه يك هر اما
است اين مهم.نميكند ما به كمكي چندان آنها تمايز يا و
"محلي" و "رديف" واژه از دركي چه ما كنوني شرايط در
و نسل به نسل متمادي ساليان طول در محلي موسيقي.داريم
با همگام تاريخي پروسهاي در و است شده حفظ سينه به سينه
مهاجرت سياسي ، و اجتماعي تحولات جغرافيايي ، موقعيت
.است داده شكل تغيير آنان ميان فرهنگي تبادل و قوميتها
مقامي موسيقي فرمهاي اجتماعي تحولات اثر در زمان گذشت با
امروز چه آن و است كرده پيدا را خود خاص شكل يك هر ايران
نسلهاي تلاش دستاورد است مانده باقي محلي موسيقي از
به فرهنگي عظيم منابع اين اخير سالهاي در.است پيشين
.است شده اجرا و روايت معاصر هنرمندان سوي از مختلف اشكال
اين از صحيح برداشت با آهنگسازان از بعضي ميان اين در
خوبي آثار شدهاند موفق كوتاه زماني مقطع در موسيقي نوع
نتوانستهاند بايد كه طور آن ادامه در اما.دهند ارائه
كه معتقدند بعضيها متاسفانهبروند پيش زمانه با همگام
به گذشتگان از كه قديمياش شكل همان به بايد محلي موسيقي
ديدگاه اين كه حالي در.شود اجرا و حفظ مارسيده
نميكند حفظ را محليمان موسيقي تنها نه واپسگرايانه
هم مقامي موسيقيميشود آن ايستايي و ركود موجب بلكه
در مكان و زمان تناسب به ميتواند ديگر موسيقيهاي مانند
.باشد تحول و تغيير حال
هماهنگ زمانه با را محليمان موسيقي نتوانيم ما اگر
فراموشخانه به فرهنگي ارزشمند گنجينه اين آنگاه سازيم
عنوان به آن از نامي جز آينده در و شد خواهد سپرده تاريخ
.ماند نخواهد باقي فرهنگي وپيشينه ماخذ
چه اثر اين.است شده منتشر شما از جديدي اثر اخيرا *
دارد؟ قبليتان آثار با تفاوتهايي
.است بوده آقايان خوانندگي با موسيقي آثار تمام تاكنون -
تجربه كه است اولينبار براي (همخواني) موسيقي شكل اين
موسيقي يكنواخت و خمود فضاي تغيير موجب طبيعتا و ميشود
تصنيف ده شامل نوار اين.شد خواهد آقايان صداي با ايراني
تاكنون آهنگسازان.است نداشته سابقه تاكنون كه است جديد
و سازها تكنوازي و طولاني آوازهاي با مختلف دلائل به بنا
با.نمودهاند اكتفا تصنيف دو يكي به تنها بيكلام قطعات
سطح ارتقاء موجب و رفت خواهد كنار ديرينه عادت حركت اين
موسيقي شنوندگان اصولا.شد خواهد مخاطبين سليقه و فرهنگ
چرا.ميكنند برقرار ارتباط بهتر ترانهها و تصانيف با
از و است موسيقي دستگاه هفت رديف چكيده تصنيف كه
ويژگيهاي از.ميشود محسوب آهنگسازي قسمتهاي مشكلترين
معاصر شاعران اشعار از استفاده به ميتوان اثر اين ديگر
از خود كه شيدا و نيما ابتهاج ، هوشنگ شاملو ، احمد:ايران
خوانندهاي اگر اصولا.نمود اشاره است نوار خوانندگان
بسرايدتاثيرگذارتر خودش را آهنگهايش اشعار بتواند
بسرايد ديگري شاعر را آهنگ يك شعر اينكه تا بود ، خواهد
شايد.ندارد خواننده يا و آهنگساز با رابطهاي هيچ كه
كه باشد همين شيدا و عارف آثار ماندگاري دلائل از يكي
.ساختهاند خودشان را آهنگهايشان و شعر دو ، اين
اشعار روي صرفا كه است سال بيست از بيش ما آهنگسازان
كه پذيرفت بايد و ميسازند آهنگ مولانا و سعدي و حافظ
شده اشباع تقريبا جامعه در تصنيفسازي فرم اين امروزه
كه هستند موسيقي از ديگري نوع دنبال به مردم و است
سعدي و حافظ اشعار.باشد جامعه موجود واقعيتهاي بيانگر
آنها سراغ به اگر.ماست ملت شناسنامه و گنجينه..و
به گرنه و باشيم داشته عميقتري نگرش بايد ميرويم
.زد خواهيم لطمه ايران موسيقي
در كداميك آهنگسازي و ملودي سازبندي ، عنصر سه ميان از *
دارد؟ محوريت جديدتان اثر
نيست خاص دوساز يا يك به منحصر اثر اين اصلي محوريت-
حدو در موجود سازهاي از اركستر در تا است شده سعي بلكه
اين آينده در اميدوارمشود استفاده شخصيتشان اندازه
سازهاي از تلفيقي با كه باشيم داشته را اجازه و امكان
و است وسيله يك تنها ساز كه چرا.كنم كار غربي و ايراني
آن از اثر زيبايي براي چگونه ميداند كه است آهنگساز اين
و گوناگون سازهاي از استفاده حال عين در.كند استفاده
.ميشود موسيقي پيشرفت و تنوع موجب جديد اركستراسيون
كرديد؟ استفاده موسيقي گونههاي چه از كار اين در *
.است بوده اهدافم اصلي محور هيجان و ريتم كار اين در -
جوان نسل چرا كه بوده مطرح سوال اين ذهنم در هميشه
و ميرود آن سراغ به لسآنجلسي موسيقي بودن سطحي عليرغم
ارتباط آن با نميتواند و است گريزان ايراني موسيقي از
كه رسيدهام نتيجه اين به سالها اين طي در.كند برقرار
جوان نسل با پيوند عامل موسيقي در سرعت و تمپاني ريتم ،
است همراه سرعت با كه ماشين زندگي شكل امروزه.است
تلاش نگرشي چنين باميكند فرق ما نياكان آرام بازندگي
كاملا فضاي ايراني سازهاي با اثر اين در كردهام
جديد دنياي با را شنونده كنمو ايجاد مهيج و شورانگيز
همراه هيجان از سرشار موسيقياي.كنم آشنا ايراني موسيقي
است ممكن طبيعي صورت به البته كه حماسه ، و عشق معرفت ، با
.باشد هم كاستيهايي و ضعفها واجد
بوديد؟ مواجه مشكلاتي چه با آن انتشار و اثر اجراي در *
بسياري مشكلات با هنري آثار انتشار كنوني شرايط در -
آرزوي با همسرم جديد فرهنگي فضاي ايجاد بااست همراه
ايران موسيقي درصحنه بتوانند هنرمند بانوان روزي اينكه
موسيقي گروه موسيقي ، مركز نظارت با باشند داشته حضور
نخستين براي سال 1376 ازنهاد بنيان را "كرشمه" بانوان
با همگام نيز و بانوان ويژه رسمي كنسرت اجراي با بار
و فجر موسيقي جشنوارههاي در حضور با ديگر هنرمند بانوان
فراوان تلاش آرزو اين تحقق جهت در (بانوان ويژه) گلياس
است ، طولاني انتظار و تلاش ماحصل "شيدا" نوار انتشار.كرد
تحقق موسيقي مركز و ارشاد وزارت مساعدت با سرانجام كه
موسيقي اولين انتشار يعني افتخار اين اينكه از.پذيرفت
شاهد آينده در اميدوارم و خوشحالم است شده نصيبم همخواني
.باشم آهنگسازان ديگر سوي از اينچنين آثاري انتشار
ميبينيد؟ چگونه را كشور موسيقي وضعيت *
بيش.است اسفناك بسيار ايران موسيقي وضعيت كه گفت بايد -
قوانين و قواعد درگير ايران موسيقي كه است دهه دو از
بر حاكم فضاي كه زماني تا و است "سنتگرايي" آهنين
هيچگاه باشد "سنتگرايانه" تئوري بر مبتني ايراني موسيقي
بحران.شد نخواهد خارج بحران و خمودي حالت از ما موسيقي
تنگنظرانه ديدگاههاي در ريشه كه ايراني موسيقي در كنوني
همهعرصههاي در مايافت خواهد پايان زود يا دير دارد
قطعا و هستيم گوناگون تحولات شاهد اجتماعي فرهنگي ،
موقعيت و رفت خواهد پيش زمانه با همگام ايراني موسيقي
به موسوم موسيقينمود خواهد تثبيت جامعه در خويشرا
خوبي به اجتماعي سياسي ، خاص شرايط تحت شصت دهه در سنتي
ارتباط بود آرمانگرايانه روحيه داراي كه بانسلي توانست
نو انديشهاي با ديگر نسلي امروز اما.كند برقرار
از نتوانست سنتي اماموسيقي.است شده پيشين نسل جايگزين
موسيقيدانان شناخت و درك عدم.يابد رهايي بند و قيد آن
.خواهدشد ايران موسيقي تاريخي شكست سبب موجود شرايط از
جهان و نو انسان با ما.است تغيير حال در سرعت به جهان
حصار خود واقعيتهادور درك بدون اما.هستيم نوروبهرو
و خلاقيت اينكه جاي به امروز موسيقيدانها.كشيدهايم
هفت رديف" قديمي قلعه از دهند بروز خود از نو آفرينشهاي
موسيقي پايه "رديف"كه درصورتي ميكنند نگهباني "دستگاه
بايد كه ميكنم فكر.آفرينش براي وسيلهاي تنها و ماست
باشكل "سنتي" به موسوم موسيقي كه بپذيريم را واقعيت اين
.نيست ما جوان نسل پاسخگوي ديگر خود فعلي
اين در تاكنون وآيا چيست فجر جشنواره به راجع نظرتان *
كردهايد؟ شركت جشنواره
را كرشمه گروه غيرمستقيمسرپرستي صورت به دوره چندين -
ديگر گروههاي با نيز و داشتهام عهده به فجر جشنواره در
به امسال متاسفانه.كردهام همكاري ني نوازنده عنوان به
كنسرتهاي از يك هيچ بليت يا و دعوت كارت نداشتن علت
كه شدهام مطلع جرايد طريق از تنهانديدهام را جشنواره
دعوت...و ارمنستان اتريش ، آلمان ، مثل خارجي گروههاي از
.است آمده عمل به
در گوناگون سبكهاي خارجيبا گروههاي اين حضور طبيعتا
مخاطبين شناختموسيقيايي و بينش ارتقاء در فجر جشنواره
برنامهريزي با فجر جشنواره.بود خواهد موثر تماشاگران و
و بينالمللي جشنواره يك به ميتواند بيشتر نظر دقت و
.شود تبديل موسيقي تاثيرگذار
سنتي و محلي موسيقي اساس بر آهنگسازيتان تجربههاي *
است؟ چگونه
ايران جوانان اعظم بخش امروزه گفتم كه همانطوري -
موسيقيهاي به و شدهاند گريزان موسيقي اين از متاسفانه
مثل جمعي ارتباط سيستم گسترش با.آوردهاند روي ديگر
اقسام و انواع با معاصر انسان...و اينترنت ماهواره ،
كه را آنچه ميتواند وآزادانه دارد نزديك ارتباط فرهنگها
هنرمندانو وظيفه شرايطي چنين در.كند انتخاب دارد دوست
اين بايد آنان.است سنگين بسيار موسيقيدانان بويژه
برگرفته و نو مضموني با آثاري كه باشند داشته را توانائي
مردم عامه ميان در راحتي به تا بيافرينند مردمي فرهنگ از
بگويند سخن آنان با بروند مردم ميان به باشند ، تاثيرگذار
قضاوت كه چرا.سازند خود هنر توشه را صداقت و عشق و
.هستند مردم همين نهائي كنندگان
نظري چه موسيقي جامعه رفاهي و اقتصادي وضعيت مورد در *
داريد؟
تحت و دارند قرار اقتصادي شرايطسخت در موسيقي اهالي -
اختيار انزوا گوشه آينده به اميد كمترين با روحي فشارهاي
حداقل از موسيقي دانشپژوهان و هنرمندان هنوز.كردهاند
حقوق مسكن ، درماني ، خدمات بيمه همچون اجتماعي حقوق
را زيادي موسيقي دانشجويان.هستند محروم...و ماهيانه
كمبود دليل به تحصيلي مدرك اخذ از پس كه ميشناسم
خلاقيتهاي بروز و پيشرفت براي انگيزهاي هيچ امكانات
مبني آئيننامهاي ارشاد وزارت است شايسته.ندارند فردي
.نمايد تصويب موسيقيدانان مالي و شغلي پشتوانه تامين بر
نخبگان و پويا نسل خلاقيت و انگيزه صورت اين غير در
قهقرايي سير زمان مرور به و شد خواهد خفه نطفه در موسيقي
هنر كه بهراستي.كشيد خواهد خود كام به را ما موسيقي
.است شده واقع مظلوم هنرها ساير از بيش كشورمان در موسيقي
پوراسحاق سيروس:از گفتوگو
را خسته آن يادآور
اخير سال برتر 50 افراد و گروهها از تجليل حاشيه در
شانزدهم جشنواره اختتاميه در ايران موسيقي
نجوا .الف
بهخصوص و موسيقي اهل براي لطفي محمدرضا استاد نام
شاگردان جمله از كه وي.آشناست ايران سنتي و اصيل موسيقي
دهه ابتدايي سالهاي در بود ، برومند خان نورعلي مكتب شاخص
ايران رديفي و سنتي موسيقي در را خاص جنبشي توانست پنجاه
غور نيز و خود خاص بصيرت و دانش مدد به لطفيبخشد سامان
مديريت همچنين و موسيقي دقايق و ظرايف بر دقيقش تفحص و
مستعد و شاخص خوانندگان و نوازندگان توانست ، ويژهاش
شيدا و عارف معروف گروههاي و كند جمع خويش دور را موسيقي
از مجموعهاي توليد آن حاصل كه بخشد سامان را
مجموعه 10 در كه بود ايران موسيقي قطعات درخشانترين
آنها تكرار كه مجموعهاي.شد عرضه بازار به چاووش نوار
.بودهايم شاهد دورهاي كمتر در را
تمامي از شانزدهم جشنواره در كه بگيريد نظر در حال
گروههاي تشكيل براي بسترسازي و مددرساني در كه افرادي
اما آمد ، عمل به تجليل كردند ، تلاش اخير سال موسيقي 50
نيازمند لطفي البتهنشد برده لطفي محمدرضا از نامي هيچ
ياد در وي كوشش و تلاش نيست ، جوايزي و تشويقها چنين
نبردن با و ميماند و مانده موسيقي كوشندگان و شنوندگان
نخواهد كم چيزي وي كار ارزشهاي از نهتنها وي ، از نامي
.ميگردد اضافه نيز آن اهميت بر بلكه شد ،
"اميد سراي اي ايران" چون تصانيفي هنوز مردم و موسيقي اهل
چون قطعاتي ساخت در وي ابتكارات و دارند ياد در را
.است باقي يادها در چاووش 10 و چاووش 8 چاووش 6 ، ،"سپيده"
يادكرد در كه ميرود انتظار موسيقي مركز مجموعه از اما
در كه كساني به و فرونگذارد را مروت و انصاف گذشتگان ،
و جايزه نبودهاند ، هم لطفي شاگردان ميزان و اندازه
اعتلاي هنوزبراي كه را چنين استادي و نبخشد يادبود
فراموشي به ميورزد ، بليغ جهدي و جد ايران اصيل موسيقي
.نسپرد
تماس يك از دريغ
نوازنده اسلامي عليرضا با همشهري گفتوگوي چاپ از پس
به تهران در كه ،(صفحه 26 79/11/29) شيروان از دوتار
موسيقي علاقهمندان از چندتن است ، مشغول بنايي و كارگري
يكي شدند ، وي به كمك خواستار و گرفته تماس ما با هنر و
مديريت و كرد هديه جوان اين به قالي يك خير ، شهروندان از
كه خواست ايران موسيقي اول جوان از نيز اصفهان ذوبآهن
يك از دريغ اما بپردازد ، برنامه اجراي به مجموعه اين در
.موسيقي مركز سوي از تماس
نوازنده چند جشنواره اختتاميه مراسم در كه حالي در
روابط و مسئولان پرداختند ، برنامه اجراي به شهرستاني
دادن قرار و نوازنده اين از دعوت براي موسيقي مركز عمومي
هيچواكنشي وي ، براي اختتاميه در پنجدقيقهاي برنامهاي
مشغوليت از ناشي فراموشي اين كه اميدواريم.ندادند نشان
و بيتوجهي نه و باشد بوده جشنواره ايام كاري وتراكم
.بياعتنايي
در تنبكنواز جوان هنرمند اجراي 70 با
امروز جوان موسيقي جشنواره
هنرمندان خانه
ميدهد پايان خود كار به
با (دوشنبه) امروز جوان موسيقي جشنواره دومين:هنري گروه
كار به هنرمندان خانه در تنبكنواز جوان هنرمند اجراي 70
.ميدهد پايان خود
با كه جشنواره اين موسيقي ، در مركز عمومي روابط گزارش به
موسيقي خانه نوازندگان و مدرسان كميتههاي فعال همكاري
،(هنرمند 50) پيانو رشتههاي در تاكنون بود شده برگزار
كلارينت ،(هنرمند 11) فلوت ،(هنرمند 28) ويولنسل و ويولن
18) كمانچه ،(هنرمند 27) گيتار ،(هنرمند 6) ترومبون و
،(هنرمند 32)ني ،(هنرمند 20) ايراني ويولن ،(هنرمند
سه ،(هنرمند 32) تار ،(هنرمند 6) ، عود(هنرمند 76) سنتور
(هنرمند 16) قانون و (هنرمند 9) آواز ،(هنرمند 36) تار
.داشتند برنامه اجراي جشنواره اين در
و گنجهاي داود پيرنياكان ، داريوش گزارش ، بنابراين
و جشنواره ثابت داوران عنوان به كيانينژاد محمدعلي
آذرسينا ، مهدي سركيسيان ، ليلي صفائيه ، مهرك چون اساتيدي
بابايان ، گاگيگ ظهيرالديني ، سياوش آيوازيان ، سيمون
نريمان ، منصور مقدسي ، محمد محمدي ، اكبر ميرهادي ، كيوان
داريوش افشارنيا ، علينقي اطرائي ، ارفع طلوعي ، زيدالله
تخصصي داوران عنوان به ناصحپور نصرالله و زرگري
داوري را جوان موسيقي جشنواره دومين گوناگون رشتههاي
.كردهاند
|