اشياء محتواي شيفته كودك ،
دماوند دستي صنعت كهنترين "جاجيمبافي"
است فراموشي حال در
نقاش نخجواني استاد هنري مقام از تجليل
معاصر
اشياء محتواي شيفته كودك ،
نقاشي و كودك درباره
ديگر عبارت به طبيعت ، به شدن نزديك يا طبيعتگرايي
به بزرگترها وسيله به كودكان نقاشي در واقعي نگرشهاي
شخصيت با رابطهاي هيچ بينش نوع اينميشود تحميل آنها
.ندارد كودك رواني
كه كودكان نقاشي در غلط شيوههاي ديگر از يكي گفت بايد
به كودكان دادن سوق ميشود آنان فكر تخريب باعث
تصويرهاي يا واقعي نقاشيهاي زيرا.است واقعگرايي
.است تحقيقي ارزش هرنوع فاقد كودكان نقاشي در تحميلي
دستاوردهاي و دارد را خود خاص زبان نقاشيهايش در كودك
هيچگونه كه دارد ، درونياش نگرش به بستگي كاملا او
.ندارد او نظر مورد منظر يا شيء طبيعت با همسويي
ناهماهنگي يك واقعيت در كودك شد اشاره قبلا كه همانطور
مطلب اين ذكر.زند هم بر را آن كه دارد دوست و ميبيند
محيط از كودك روزانه زندگي در سانسور.دارد زيادي اهميت
:ميگويد پدر ميشود ، شروع خانه
مادرت موهاي مگر نيست ، مادرت شبيه كشيدهاي تو كه اين"
دست اين" ،"نشده طبيعي نقاشيات از قسمت آن" ،"است؟ آبي
نقاشيات از قسمت اين" ،"است شده بزرگتر خيلي يكي آن از
كودكان نقاشي از عيبجويي سرانجام ، ...و "است اشتباه
عوامل.ميكند آنها زندگي وارد را "سانسور" اولين
به دبستان از دبستان ، به خانه از قدم به قدم بازدارنده
به دانشگاه از و دانشگاه به دبيرستان از و دبيرستان
و سانسور بالاتر سنين در و ميشود منتقل جامعه
انسانها اجتماعي زندگي شيوههاي از جزيي خودسانسوري
اجتماعي روابط در دموكراسي كه مراحلي در خصوصا.ميشود
.نيست حاكم
منحصر كودكان نقاشي در واقعيت و طبيعت زدن هم بر البته
جستجوگر و خلاق روحيه بلكه نيست ، ما عصر كودكان نقاشي به
.است بوده كودك با همراه اوليه ، انسان پيدايش بدو از
از نقطهاي هر يا و جامعه هر در تحولات و تغيير با منتها
در كهنه فرهنگ جاي به نو فرهنگي شدن جايگزين با جهان
در اگر.است آمده بهوجود تغييراتي نيز كودكان نقاشيهاي
اوليه وسايل و سنگ و چوب با را خود احساسات كودكان قديم
امكانات داشتن دست در با امروز ميكردند ، نقش كوه دل در
براي و ميكنند بيان را خود احساسات بيشتر و بهتر
با سريعتر و راحتتر خود ، واقعي شخصيت شناساندن
مسلم كه آنچه حال هر بهميكنند برقرار ارتباط بزرگترها
را خود دروني تاثرات طبيعت ، از گرفتن الهام با كودك است
آنچه با دقيق رابطهاي اغلب هم او نقاشي و ميكند نقاشي
كه گفت ميتوان بنابراين.ندارد است ديده طبيعت در كه
.ندارد جايگاه كودكان نقاشي در واقعگرايي
اين -باشد صورتي بايد صورت رنگ -باشد آبي بايد آب رنگ"
اثري نوع هر كار شيوه اين با "زيباست رنگ آن كنار در رنگ
صحيح شكل بنابراين.نميباشد بررسي قابل كودكان نقاشي در
آنان روحي حالات گرفتن نظر در كودكان ، هدايت و راهنمايي
كنار را مطرود و غلط شيوههاي كنيم سعي بايد.است
با و كنيم تربيت علمي شيوههاي با را كودكان و بگذاريم
قائل اهميت آنان تجربههاي براي كودك ، روانشناسانه شناخت
كه باشيم داشته نظر در را اساسي و مهم نكته اين و شويم
حال و دنيا او.نيست كوچك بزرگسال يا و كوچك انسان كودك
ويژگيهاي كودكي كه معني بديندارد را خود خاص هواي و
متفاوت كلي به بزرگسالان دنياي با و دارد خودرا خاص
.است
يا و ندهيم تعليم كودكان به را نقاشي اگر بنابراين
آنان به را طراحي روشهاي و نقاشي قانون قبيل از چيزهايي
او پيام از بهتري و مثبت نتيجه حتم طور به نكنيم ، تحميل
يا و طراحي شيوههاي كودك به اگر ولي.ميكنيم دريافت
پيرامون اشياي روي از كردن كار درست يا و طبيعت از تقليد
و درست ميبيند راكه آنچه بگوئيم و شويم يادآور را خود
سخن آنان با پرسپكتيو درباره يا كندو كار آن شبيه
كپيبرداري معروف قول به و بيارزش او كار نتيجه بگوئيم
:مينويسد زمينه اين در صاحبنظري.ميشود
شاگردان ، از يكي كرده مشاهده مولف كه است اين شگفتانگيز"
اين پهلو ، از هم و كشيده روبهرو از هم را دوستش چهره
در سعي "مادر" تابلو سال 1929در در"پيكاسو"كه است چيزي
اين ماست برابر در كه سوالي.است كرده آن كشيدن تصوير به
!است
بايد را پرسپكتيو مسائل رعايت و رئال سبك به نقاشي آيا
بدانها ديگر سال چند خود آنها يا كودكانبياموزيم به
را ديگر بعضي و بياموزيم را برخي آيا يافت؟ خواهند دست
كرده نقاشي پيكاسو مانند كه كودكي نقاشي از كنيم؟ رها
بر تكيه بدون ميتوان كه ميشود آشكار ما براي بود
به نقاشي در كودكان".يافت دست اصيل برهنر "فتوگرافي"
".دور از چه نزديك از چه !نيستند پايبند بودن رئاليست
ندرت به كودك":"فراري اوليوريو آنا" گفته به بنا همچنين
بيشتر او افكار بلكه.ميكند نگاه اشيا هندسي مشخصات به
معطوف دارد مغز در اشيا از خود كه هندسي شكلهاي آن به
بلكه.نيست اصلي سطح ، و فضا مساله كودك براي" ".ميشود
كه ميشود معطوف اشخاصي و اشيا به بيشتر او توجه
برساند را عمق نتواند اگر و كند ترسيم را آنها ميخواهد
."نميدهد راه خود به ناراحتي هيچ
آمادگي هميشه انسان و نيست ساده چندان پرسپكتيو آموزش
بدون "جيوتو" مانند بزرگي نقاش.ندارد را آن يادگيري
شناخت عدم و است كرده خلق مهمي آثار پرسپكتيو شناخت
بار اولين پرسپكتيو.است نكاسته كارش كيفيت از پرسپكتيو
و شد مطرح تئوري صورت به "آلبرتي باتيسا لئون" توسط
رنسانس دوره نقاشان تمام سپس.گرديد وضع آن براي قواعدي
اهميت قابل و مهم بسيار برايشان بيروني واقعيت نمايش كه
وسايل به امروز تا كه قاعده اين.كردند پيروي آن از بود ،
و ارزش كودكان نقاشي براي گرديده ، منتقل ما به آكادميك
چهارچوب قاعده ، اين براساس زيرا.است نشده قائل اعتباري
.است ناكامل حال هر به و تركيب بدون نادرست ، كودكان نقاشي
ذهني تكامل و عقلاني رشد با همزمان كودك كه است طبيعي
در اما.ميآموزد حقيقت به را اشيا نزديكي و دوري خود
ذهن از خارج مسايل پذيرش آماده كودك فكر كه شرايطي
خواهد پي در نامطلوبي اثرات او فكر كردن خسته خودنيست
باغ يا و كوه يا صحرا به خود همراه را كودكي اگر.داشت
تازگي و است جالب برايش كه ديگر جاي هر و پارك يا وحش
خوشش و ديده كه را چيزي هر بگوئيم او به و ببريم دارد ،
آنچه حاصل باشيم داشته انتظار نبايد كند ، نقاشي است آمده
و طبيعت از كامل نقاشي يك صورت به است كرده مشاهده كه را
درست او نقاشي بلكه.كنيم مشاهده وحش باغ حيوانات از يا
را كودك اگر.بود خواهد است ، ديده ظاهر در كه آنچه برعكس
چيزهايي از دهيم ياد او به و كنيم وادار يا و كنيم تشويق
نقاشي چيزها آن شبيه تقريبا و كامل تصوير يك ديده كه
الگوهاي با كودك فكر كردن محدود معني به كار اين كند ،
يك در او ذهن داشتن بستهنگه حكم در و شده تعيين و مشخص
نظر به صحيح كودكان نقاشي در روش اين.است مشخص دايره
چيزي ظاهري شكل اول لحظه در كودكان كه است ممكن.نميرسد
و درست نقاشي همان به اگر ندهند ، ولي نشان نقاشي در را
يك روي را شكل و رنگ و خط از مجموعهاي كنيم نگاه دقيق
و است تمام واحد يك نشاندهنده كه ميبينيم معين سطح
يا.نقاش كودك فكر از واقعيتي و روح از است آيينهاي
فكر طرز و تجربه كودك.او خود از است قالبي:بگوييم دقيق
كه ميكند بيان رنگهايي و شكلها با واقعيت روي از را خود
خطوط با كودكان نقاشي مسلما.اوست ديد نشاندهنده
حقيقت در.باشد جالب بيننده هر براي نميتواند بينظم
نيست مطرح نقاشي خود كودكان نقاشي در كه گفت ميتوان
آن به و كرده نقاشي آن درباره كودك كه موضوعي بلكه
و است مطرح ميدهد ، آن درباره كه توضيحاتي و است پرداخته
جلوه از را كودك اثر نقاشي ، موضوع توضيح.دارد اهميت
انسان يا منظره يك مشاهده با كودك.ميكند برخوردار خاصي
رابطه آنها دروني محتواي و عمقي و كلي بامسايل اشياء يا
سرچشمه تصوراتش از او كار مجموعه آنگاه ميكند ، پيدا
بستگان ، پدر ، مادر ، از اوتصويري اگر است بديهي.ميگيرد
ظاهري ياشكل و بودن دربارهشبيه هرگز بكشد ، خود معلم يا
به كامل اووابستگي ذهني برداشت بلكه.نميكند فكر آنها
است چاق كه را خود مادر است ممكندارد خصوصياتش قلمرو
خيلي خودرا معلم يا پدر برعكس يا كند ، نقاشي لاغر
اضافه آنها از يكي به سبيلي يا دهد ، نشان واقع چاقتراز
ميرسد ، نظر به زائد ظاهر در كه را چيزهائي يا كند ، ياحذف
خودر مادر سر موهاي است ممكن حتي كند ، حذف خود نقاشي از
آبي ، قرمز ، بنفش ، زرد ، :متنوع رنگهاي به است مشكي كه ا
مثال.استفادهكند رنگ چندين از صورت براي بكشدو سبز
:ميزنم ديگري
به دارد قرار آن روي كه چيزهايي با را ميزي راهنما
ميز بچهها از يك هر.كنند نقاشي تا ميدهد نشان كودكان
.داد خواهند تغيير خود ميل مطابق را آن روي چيزهاي و
.داشت نخواهد ميز آن به شباهت گونه هيچ آنان كار نتيجه
دلخواه به هم را ميز اندازه و شكل حتي غذا ، ميوه ، گل ،
به كه كار موضوع از كلي تصوير يك و ميدهند تغيير خود
.ميدهند ارائه ميشود مربوط آنان روحي حالات و نگرش
داداشزاده كاوه
دماوند دستي صنعت كهنترين "جاجيمبافي"
است فراموشي حال در
دماوند شهرستان دستي صنايع كهنترين از يكي "جاجيمبافي"
.شود سپرده فراموشي به زمان گذر در تا ميرود
تا حرفه اين:ميگويند دستاندركاران و هنرمندان از برخي
فراوان رونق دماوند اهالي منازل اكثر در پيش قرن نيم
از كمتر دماوند در حرفه اين فعالان هماكنون ولي داشت
.ميشود برآورد يكصدنفر
از يكي "محمدي مريم" اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
عمدهاي بخش گذشته دوران در:ميگويد حرفه اين هنرمندان
محصول عرضه و فروش از روستاييان ، بويژه مردم درآمد از
:افزود دارد ، سن سال كه 70 وي.ميشد حاصل صنعت ، اين
منطقه اين گذشته در دستي صنايع ساير و جاجيم عرضه البته
خانوادهها و ميشد انجام (كالا به كالا)تهاتري صورت به
كالا اين تهاتري عرضه طريق از را خود احتياجات ساير
.ميكردند تامين
در جاجيمبافي هنر كه اين از هم دماوند ديگر هنرمند يك
.كرد تاسف ابراز است ، فراموشي حال در شهرستان اين
صنعت و هنر اين از پشتيباني:گفت "مهرآيين ايران"
روستاييان براي بويژه را مناسبي شغلي فرصتهاي ميتواند
هنر جاذبه و زيباييها به همچنين وي.كند فراهم
بازار به رغم به:داشت اظهار و كرد اشاره جاجيمبافي
نظر از همچنان جاجيم رقيب ، و مشابه فرشهاي آمدن
و زيباترين مقاومت ، و رنگ بودن زنده و طبيعي نقشونگار
و رنگ به اشاره با سپس هنرمند اين.است فرش باصرفهترين
بادمجاني ، زرد ، سبز ، رنگ جاجيم 9:گفت جاجيم بافت نحوه
دارد خود در را سياه و سفيد زيتوني ، زرشكي ، قرمز ، حنايي ،
جاجيم ، و چلهكشي نخريسي ، رنگ ، نخ ، پشم ، مرحله شش در كه
.ميشود بافته
:ميگويد منطقه جاجيمبافان از ديگر يكي "كمالي زهرا"
خانگي كارگاههاي فعاليت خانهها ، امروزي بناي
.است كرده مشكل و محدود را جاجيمبافي
در اختصاصي كارگاههاي بايد حرفه اين رونق براي:گفت وي
صنعت اين هنرمندان مكاني مشكل تا شود ايجاد روستاها
.شود مرتفع
دماوند شهرستان دستي صنايع كارشناسان از يكي رحيمي خانم
اين در جاجيمبافي كه اين وجود با متاسفانه:گفت نيز
حمايت ولي است برخوردار زيادي بسيار پيشينه از منطقه ،
.است نشده آن از شايستهاي
در نيز دماوند شهرستان كشاورزي جهاد روستايي صنايع مسئول
شهروندان از زيادي تعداد اينكه وجود با:گفت خصوص اين
ولي داشتند اشتغال جاجيمبافي امر به گذشته در دماوندي
.نيست توجه قابل حرفه اين فعالان تعداد امروز
تهيه ارتباط اين در برنامههايي:افزود باباجهدي سيدكمال
دماوند شهرستان در دوباره هنر اين سال 1380 ، از تا شده
.گيرد قرار حمايت مورد و يابد ترويج
آن از فرش يك عنوان به اينكه بر علاوه جاجيم:گفت وي
بويژه مراسم اغلب در تزئينات براي ميشود استفاده
.دارد كاربرد سنتي آيينهاي
نقاش نخجواني استاد هنري مقام از تجليل
معاصر
استاد هنري فرهنگي خدمات سال هفتاد از تجليل منظور به
اسفندماه در معاصر دست چيره نقاش رسامنخجواني مرتضي
.ميشود برگزار تبريز در همايشي
كل اداره فرهنگي معاون خبر ، معينپور مركزي واحد گزارش به
با همزمان كرد اعلام باره اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ
مجموعه نخجواني ، كتاب استاد هنري مقام گراميداشت مراسم
استاد آثار از نمايشگاهي و ميشود منتشر وي نقاشي آثار
تماشاي براي اسفند بيستوسوم از روز پنج مدت به
رسام مرتضي استاد.مييابد ترتيب هنر اين به علاقهمندان
جهان به ديده تبريز در شمسي هجري سال 1294 به نخجواني
براي تبريز مستظرفه صنايع مدرسه در تحصيل از پسگشود
در و كرد عزيمت تهران به زمينهنقاشي در تحصيل ادامه
ادامه به كمالالملك موسومبه نوين هنرهاي عالي هنرستان
هنرجويان تعليم به و بازگشت تبريز به سپس.پرداخت تحصيل
رسام مرتضي استاد.كرد تربيت زيادي شاگردان و شد مشغول
و هنر عرصه در خدمت سال از 37 پس سال 1357 در نخجواني
و شد بازنشسته هنري عالي كارشناس سمت با هنرجويان آموزش
هنري ارزشيابي عالي شوراي نيزازطرف سال 1369 در
اعطا وي به دكترا معادل هنري يك درجه مدرك هنرمندان ،
و هشتاد آستانه در اينك نخجواني رسام مرتضي استاد.گرديد
.دارد قرار سالگي پنج
الهه نگارخانه
/اسفند تا 11 /غازياني مريم نقاشي و طراحي آثار نمايشگاه
/شماره 47 گلفام ، جردن ، خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 16 از
. تلفن2054128
ثمر هفت نگارخانه
تا ساعت 16 از /اسفند تا 10 /جعفري شاهرخ عكس نمايشگاه
/پلاك 25 پنجم ، كوي نور ، كوه مطهري ، خيابان:نشاني /20
. تلفن8731403
سيحون گالري
/اسفند تا11 /فرضي آريو و مدرسي مرجان نقاشي نمايشگاه
خيابان:نشاني /تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10 از
. تلفن8711305 /پلاك 30 چهارم ، كوچه خالداسلامبولي ،
اثر نگارخانه
ساعت از /اسفند تا 16 از 10 /جلالي بهناز نقاشي نمايشگاه
خيابان دركه ، خيابان:نشاني /تا 30/20 و 15 تا 12 10
.تلفن2407772 / شماره 7 احمدپور ،
افرند گالري
/تا 19 ساعت 15 از /اسفند تا 11 /گروهي نقاشي نمايشگاه
. تلفن8304944 /شماره 10 اورامان ، مطهري ، خيابان:نشاني
برگ نگارخانه
نمايشگاه و شايسته فرخ و عزيزي ناصر نقاشي نمايشگاه
و 15 تا 12 ساعت 9 از /اسفند تا 10 /خام شكوفه قلمكاري
/شماره 1 دامنافشار ، كوچه وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 18
.تلفن8797927 /12
|
|