ميشود آغاز امروز از ايراني حجاج بازگشت
و داستاننويس ابراهيمي نادر نكوداشت
پژوهمعاصر ادب
شد ملي اثر يزد زرتشتيان پرستشگاه
در اصلي عامل اقتصادي -سياسي بحرانهاي
دانشگاهها جايگاه تنزل
فرهنگي علمي ، نشريات با آشنايي
چالش بزرگترين تربيت ، و تعليم از گفتوگو
سوم هزاره آغاز در
سرشماري تهران و خراسان استانهاي بجز
رسيد پايان به كشور سراسر فرهنگي مراكز
ميشود آغاز امروز از ايراني حجاج بازگشت
حجاج از نفر و 873 هزار بازگشت 87 :فرهنگي علمي گروه
شنبه ، 20 روز از وطن ، به الحرام بيتالله ايراني
حجاج اعزام از روز اولين در.ميشود آغاز اسفندماه
پرواز ، سورتي انجام 10 با زائر ، و 625 هزار ايراني ، سه
بندرعباس و كرمان تبريز ، مشهد ، ساري ، تهران ، به جده از
به سعودي عربستان از ايراني حجاج عزيمت.ميشوند منتقل
با زايران تمامي و انجاميد خواهد طول به روز مدت 20 وطن ،
از.مييابند انتقال ايران به پرواز سورتي انجام 268
نفر و 262 هزار الحرام 79 بيتالله ايراني زايران مجموع
عازم مدينه از نفرمستقيما و 611 هزار و 8 جده از
.ميشوند ايران اسلامي جمهوري
و داستاننويس ابراهيمي نادر نكوداشت
پژوهمعاصر ادب
نادر تلاش عمري و ادبي و علمي مقام از:فرهنگي علمي گروه
مراسمي در معاصر بنام پژوه ادب و داستاننويس ابراهيمي ،
عمل به تجليل ميشود برگزار انديشه تالار در فردا كه
ادبي آفرينشهاي مركز:همشهري خبرنگار گزارش به.آمد خواهد
حضور با و فردا بعدازظهر ساعت 4 كه مراسمي در هنري حوزه
تلاشهاي از ميشود ، برگزار قلم و فرهنگ اهل از جمعي
از ابراهيمي نادر.ميآيد عمل به تقدير وي ادبي و فرهنگي
جلدي رمان 7 كه است كشور شده شناخته رماننويسان جمله
.داشت دنبال به را فراواني استقبال وي "دود بدون آتش"
زمينه در ماندگاري ادبي پژوهشهاي همچنين ابراهيمي از
.است شده سپرده چاپ دست به نوجوانان و كودكان ادبيات
شد ملي اثر يزد زرتشتيان پرستشگاه
بناي:گفت يزد فرهنگي ميراث مديركل:علميفرهنگي گروه
و حفاظت براي شهر اين در زرتشتيان پرستشگاه تاريخي
.رسيد بهثبت ايران ملي آثار فهرست در مراقبت ،
شكل بنا ، معماري سبك به باتوجه:افزود خادمزاده محمدحسن
را بنا قدمت ميتوان سقفها پوشش و مصرفي مصالح قوسها ،
.داد نسبت قاجاريه دوره اواخر به
ابعاد به كوچك مركزي حياط يك داراي بنا اين وي گفته به
.ميباشد ساختمان آن اطراف كه است متر هفت در پنج
تعبيه در دو ساختمان جنوب و شمال قسمت در:كرد اضافه وي
براي بيشتر است صفه بهصورت كه غرب و شرق قسمت در و شده
غيره و عود چوب سوزاندن و پيسوز چراغهاي كردن روشن
.است ميگرفته قرار استفاده مورد
زرتشتيان انجمن اختيار در و است وقفي بنا اين:گفت وي
و باارزش بناهاي جزو ميتوان آنرا و ميباشد يزد
.دانست زرتشتيان به متعلق منطقه در منحصربهفرد
در اصلي عامل اقتصادي -سياسي بحرانهاي
دانشگاهها جايگاه تنزل
آرژانتين در دانشگاهي نظام افول به نگاهي
به نوزدهم قرن از آرژانتين دولتي دانشگاهي آموزش نظام
كيفيت با و كمهزينه عالي آموزش منطقهاي الگوي مانند
فاستو دومينگو دهه 1860 ، سالهاي دراست بوده مطرح
جامعه ايجاد چارچوب در كشور وقت جمهوري رئيس سارمينتو
گشايش به دست آمريكايجنوبي نوخاسته مملكت اين در مدني
مشكلاتي با موفق نظام اين حالا اما.زد دانشگاهها
.است روبهرو
از آرژانتين ملل ، سازمان آمار براساس رويتر ، گزارش به
برخوردار منطقه در دانشگاهها در ثبتنام ميزان بالاترين
واجد كه كشور اين جمعيت كل درصد ، 36 سال 1994 در.است
از شماري.ميكردند تحصيل دانشگاه در بودند ، شرايط
براي هم شمالي آمريكاي و اروپا از خارجي دانشجويان
كشور اين به دانشگاهها اول تراز اساتيد از بهرهمندي
نزول باعث اخير اقتصادي افول و زمان گذر اماميآمدند
اكنون.است شده كشور اين دستاوردهاي مهمترين از يكي كيفي
توجه و است دانشجو پر و شلوغ دولتي دانشگاههاي كلاسهاي
درسي محتواي علاوه به و نميشود آموزشي كيفيت به زيادي
دانشگاهها ساختمان ديوار و در.است قديمي مختلف رشتههاي
به استادان نسبت و است نوشته ديوار از پر و پوسيده
.است اندك دانشجويان
كه چرا ميشود ، كاسته فارغالتحصيلان شمار از روز هر
است منسوخ قدري به دروس محتواي ميكنند احساس دانشجويان
به كشور كار رقابت پر بازار در شغل يافتن به كمكي كه
حدود حاضر حال در آمارها ، برخي براساس.نميكند آنان
را زندگي تاكسي رانندگي رهگذر از بيكار مهندس هزار هشتصد
درس كه رشتهاي در نميدانند دانشجويان.ميگذرانند
امر اين و خير يا خواهندشد كار به مشغول ميخوانند ،
از زيادي شمار.است شده آنان نااميدي و روحيه تضعيف سبب
راه ميانه در و ميكنند تحصيل ترك حالت اين در دانشجويان
سطح در بيكاري.ميپردازند ديگري كار به مدرك ، كسب بدون
درصد ميدهد 80 نشان جديد آمار يك.است درصد 15
ترك فارغالتحصيلي از پيش دولتي دانشگاههاي دانشجويان
به دولت كه بودجهاي كل سال 2000 ، در.ميكنند تحصيل
داخلي ناخالص توليد كل درصد %حدود 95 داد ، اختصاص آموزش
درآمدسرانه كه بود كشورهايي از بسياركمتر كه بود
.است آرژانتين سرانه درآمد از كمتر بسيار مردمآنها ،
در.است كمتر كشورها بقيه از نيز دانشجو هر سرانه هزينه
برابر دولتي 7/21 دانشگاههاي دانشجويان شمار سال 1995 ،
مانند اروپايي كشورهاي در نسبت اين.بود فارغالتحصيلان
.بود يك به شش برزيل همسايه كشور در و يك به انگليسچهار
اذعان نارسائيها اين آرژانتينبه آموزش وزير جوري هوگو
قوت نقطه آرژانتين در عالي آموزش سالها":گفت او.دارد
حالا امابود لاتين آمريكاي كشورهاي ساير قبال در كشور
باعث كه نظامي دولت با مرتبط بحران چندين وقوع از پس
".است كرده افت آموزش كيفيت كشورشد ، از سوسياليستها فرار
دولتي دانشگاهي آموزش نظام آيا اينكه به نسبت تحليلگران
دارد ، را ميليوني كشور 36 اين نيازهاي به پاسخگويي توان
دولتي آموزش نظام شك بي":گفت جوريدارند ترديد
.بود بيستم قرن آغاز در كه باشد آنچه مانند نميتواند
اصلاحات بايدكنيم رها خود حال به را آن نميتوانيم اما
".دهيم انجام
دارند ، نظر اتفاق اصلاحات ضررت مورد در آموزشي كارشناسان
بحرانهاي و اقتصادي ركود ماه از 30 پس كه كشوري در اما
اعاده و اصلاحات انجام چگونگي است ، مالي ضعف دچار سياسي
تحليلگرانرمز برخي.معماست نوعي دانشگاهها سابق اعتبار
مدرك اعطاي و نظام نوسازي را دانشگاهها حيات تجديد
شش اقتصاد يا سياسي علوم مانند درسي رشتههاي.ميدانند
مشكل يا كند كار دانشجو اگر و ميكشد طول سال هفت يا
دانشگاههاي در.ميشود طولانيتر باشد ، داشته تحصيلي
به راه ميانه در كه ليسانس دوره دانشجوي اروپا ، و آمريكا
مدرك نوعي حال هر به بازماند ، تحصيل ادامه از علت هر
.ميكند دريافت
نارسائيهاي آموزشي نظام":است معتقد آموزشي كاشناس يك
منابع ، قابلتوجه سرمايهگذاري رغم به.دارد زيادي
كيفيت بهسازي براي.نميآيد دست به بايسته نتيجهاي
است ، دولتي دانشگاههاي خصوصيسازي هوادار وي عالي ، آموزش
و گرفت صورت شيلي همسايه كشور در كه اقدامي مانند يعني
يادآوري او.داد خصوصي آموزشي نظام به بيشتري اهميت
ميدهد را امكان اين دانشگاهها به نشريه دريافت ميكند
معيارهايي دانشجو جذب در و دهند ارائه بهتري خدمات كه
به بورس اعطاي خصوصي ، آموزشي نظام اين در.دهند قرار
زندگي هزينههاي تامين امكان ممتاز ، و نيازمند دانشجويان
.ميكند فراهم آنان براي را آموزشي و
موضوع آرژانتين در دانشگاهي نظام اصلاح حال ، اين با
شده سياسي بهشدت نهادهاي كه چرا است ، حساسي بسيار
گرايش عمدتا كه هستند نيرومندي رايدهنده نيروي نماينده
بينالملل آموزش امور كارشناسان برخي.دارند چپ
برخي از هنوز كشور اين دانشگاههاي ميكنند خاطرنشان
عقبماندگي امكان هنوز دارند ، اما مستحكمي وضعيت جنبهها
كارلوس خوان.ميكند تهديد را آنها منطقهاي همتايان از
آموزشي برنامهريزي بينالمللي موسسه دفتر مدير تدسكو ،
:گفت زمينه اين در جنوبي آمريكاي در ملل سازمان به وابسته
.است هشداردهنده اما نيست بد آرژانتين در آموزش وضع"
قرار درست مسير در سرعت به نتواند اگربوئنوسآيرس
و داد خواهد دست از كوتاهي مدت در را خود موقعيت بگيرد ،
سرمايه دادن دست از آرژانتين ، مانند كشوري براي امر اين
نشاندهنده جاري علايم.بود خواهد فاجعه فرهنگي و فكري
".است امر اين بودن جدي
خواندن ارزش رشتهاي فقط معتقدند دانشجويان بين ، اين در
مالي لحاظ از برايشان را مناسبي آينده بتواند كه دارد را
.كند تامين
نعيمي وحيدرضا:مترجم
فرهنگي علمي ، نشريات با آشنايي
(ماهنامه فعلا -هنري فرهنگي ، علمي ، هفتهنامه دو ) عكس *
/لويي امير مسعود:سردبير و مسئول مدير امتياز ، صاحب /
/تومان صفحه ، 250 بهمن 1379 ، 48 شماره 166 ، چهاردهم ، سال
. تلفن 8275744 /14455-تهران 595:پستي صندوق
سيد:مديرمسئول / (كشور بازنشستگي سازمان خبرنامه) ثمر *
. تلفن 8964094 /ثابت عبدالحسين
و امتياز صاحب /(پايداري هنر و ادب هفتهنامه دو) كمان *
/سرهنگي مرتضي:سردبير /بهبودي هدايتالله:مسئول مدير
.پستي 154613145 صندوق /تلفن 6721296 شماره
فرهنگي ، علمي ، كردي فارسي دوماهانه نشريه) تبييان *
مدير و امتياز صاحب /(كشور غرب اسلامي بزرگ مركز اجتماعي
-پستي 619 صندوق -سنندج:نشاني /موسوي موسي سيد:مسئول و
. 66135
:امتياز صاحب /(دادبي هنري فرهنگي فصلنامه) ديني هنر *
باقر سيدمحمد:مسئول مدير /(ع)الرضا ديني هنر بنياد
تلفن ، تهران -37185/پستي 3679 صندوق قم:نشاني /خرازي
.924388
مدير /(اپا) ايران آموزشي پژوهشهاي انجمن خبرنامه *
/بازرگان عباس دكتر:سردبير / عزيزي فريدون دكتر:مسئول
.13145-پستي 1666 صندوق
چالش بزرگترين تربيت ، و تعليم از گفتوگو
سوم هزاره آغاز در
يك سرانجام فراوان ، تربيتي و تعليم كنفرانسهاي از پس
.شد تهيه عمومي ، پرورش و آموزش زمينه در جهاني اعلاميه
جهاني اعلاميه پيدرپي وجودتاكيدات با متاسفانه اما
و نوجوان كودك ، از اعم فردي هر كه تربيت و تعليم
نيازهاي پاسخگوي كه پرورش نوعي از بتواند بايد بزرگسال
ميرساند ، مدد او شخصيت شكوفندگي به وازجمله اوست تربيتي
از طفل ، ميليون تا130 بين113 هنوز باز شود ، بهرهمند
نصيبي بزرگسال ميليون و 880 هستند محروم ابتدايي آموزش
نفع به تبعيض هنوز آموزشي ، نظامهاي در و ندارند سواد از
جوابگوي تعليمات ، وكيفيت دارد ادامه مردان و پسران
به و انساني و اخلاقي ارزشهاي كسب به آدميان احتياجات
.نيست شغلي و حرفهاي كفايت آوردن دست
انساني فرد هر براي اساسي حق يك تربيت و تعليم آنكه حال
و صلح ضامن و جامعه هر مداوم توسعه و رشد مهم عامل و
براي ضروري وسيله و كشورهاست بين و كشورها داخل در آشتي
و بيست قرن در جوامع اقتصادي حيات در افراد موثر مشاركت
.ميشود تلقي يكم
و تعليم جهاني كنفرانسهاي براي يونسكو توسط كه طرحي در
تدوين آينده فعاليتهاي چارچوب تنظيم منظور به تربيتي
:است شده چنينذكر شده ،
و دختران خصوصا و اطفال همه كه كرد اتخاذ بايد تدابيري"
به امروزه اضطرارا كه كودكاني حتي و فقير طبقات فرزندان
ابتدايي مدارس به سال 2015 تا بتوانند هستند ، مشغول كار
.شوند بهرهمند كيفيت ، با تربيتي و تعليم از و يابند راه
در را آموزش از بهرهمندي امكان بايد سال 2015 همان تا
جنس دو ميان تفاوت و فاصله و نهاد بزرگسالان همه اختيار
نصف به آموزشي و تربيتي تسهيلات به دسترسي نظر از را
.داد تقليل
نبايد متوسطه ، و ابتدايي مدارس مورد در:ميگويد طرح اين
بايد آينده سال پنج همين طي شد ، بلكه سال 2015 منتظر
كامل بهطور مدارس اين در را پسر و دختر ميان برابري
بار چند كه والا هدفهاي اين به نيل البته.كرد برقرار
شرايط بسيار تحقق مستلزم شده ، محول دورتري سالهاي به
و آموزش در خصوصي بخش بيشتر سرمايهگذاري ازجمله است ،
بهبود و فعاليت اين بسط به دولتها سياسي تعهد و پرورش
ايجاد و مربيان روحيه اعتلاي و شغلي و مادي زندگي شرايط
از بهرهمندي و جامعه در تربيتي سالم و مساعد فضاي يك
آموزش هدفهاي خدمت در مخابراتي و اطلاعاتي جديد فنون
.همگاني
تربيتي روشهاي و برنامهها اجراي بايد اينها ، همه به
بينالمللي تفاهم و گفتوگو و صلح ترويج به معطوف كه را
كه آن خارج و مدارس فضاي در خشونت از تا افزود باشد ،
.شود ممانعت و پيشگيري شده ، عادي امروزه
كه است آمده چنين هم شده پيشبيني اقدامات چارچوب در
ضرورت همگاني آموزش تحقق" گذشته سنجش و مطالعات براساس
داخلي جنگهاي دستخوش اكنون كه كشورهايي ،"دارد قطعي
پرداختهاند خود بازسازي كار به اينك كه ممالكي و هستند
اين در."شوند نگريسته اولويت ديده با" بايد نيز ،
پاسخگوي تربيتي نظامهاي و كرد همت بايد كه كشورهاست
.آورد بهوجود بنياد و بن از را ، متعلمان همه نيازهاي
:ميكنيم توجه ديگر يكبار جهاني كنفرانسهاي تاكيد به
سواد از زنان درصد و 74 جهان مردان درصد حاضر 85 حال در
نيست موجه و منطقي تبعيض ، و تفاوت واين هستند برخوردار
چنين در كه نيست شايسته نيز و شود چارهانديشي بايد و
از ابتدايي درمدارس تحصيل از محرومان درصد قرني 60
پرور اولاد و شوند مادر روزي كه دختراني باشند ، دختران
درخور نسلي بود نخواهند قادر باشند ، جاهل اگر گردند ،
وببار كنند بزرگ خود دامان در تازه قرن چالشهاي و زندگي
!آورند
جهان كودكان وضع گزارش در"يونيسف ، كه نكتهاي يادآوري
يونيسف گزارش در.نيست بيفايده است ، آورده "سال 2000 در
مجبور فقر ، علت به جهان كودكان درصد از 25 بيش:است آمده
ميليون رشد 250 حال در ممالك در تنها و هستند كار به
به تن ناگزيرند ، وناسالم دشوار شرايط در گاه ، كودك
حدود 540ميليون و دهند ناخوشآيند و شاق گاه و كارهايي
و بيثباتي" شرايط كودك ، در چهار هر از يكي يعني طفل ،
.ميكنند زندگي "خطر
برد ، مدرسه به سريع نميتوان كوچه و كارگاه از را كودكان
آنان خانوادهاي دلخراش تنگدستي براي چارهاي كه آن مگر
معيشت ، تعديل و مفرط فقر و ثروت القاي و شود انديشيده
.است خطيري مساله چنين گشاي چاره تنها
به ميآموزندهم آنچه دارد ، اهميت كه نيست آموختن تنها
و تعليم مهم هدف دو بر علاوه.است اهميت حائز درجه همان
در موثر و فعال و حقيقي زندگي براي آمادگي يعني تربيت
الهي جهاني سيستم متربي شخصيت وشكفتگيمتعادل جامعه
تربيت طريق از معنوي ، و اخلاقي فضائل كسب براي انساني ،
مبدا به اعتقاد بدون چون ميشود ، قائل خاص ، ارزش ديني ،
كمال به فرد نه روح ، عوالم و هستي والاي هدف و معاد و
.ميبرد شايان بهره او وجود از جامعه ونه ميرسد خود
فضايل اگر اما است ، مهم سه هر كارداني ، و ودانايي سواد
آيد ، چراغ با دزدي چو نباشد ، كار در اخلاقي معنوي
.كالا برد گزيدهتر
كه اين از ميكند حكايت درسال 1999 يونسكو آمار آخرين
به سال جمعيت 15 در بيسوادي ميزان ميلادي سال 1980 در
به ميزان اين سال 2000 ، در و بوده درصد ايران ، 49 بالاي
و سيدرصد حاضر حال در زنان بيسوادييافت تقليل 32درصد
برابر 6/3 در زن ميليون /6)است درصد مردان 16 آن از
.(مرد ميليون
به 9/15 درصد از 6/25 سال فاصله 20 در را بيسوادي ايران
عنايت و دقت خور در ارقام اين البته كه داده تقليل درصد
درصد كه شده گفته ابتدايي تعليمات جدول در كه وقتي.است
است ، درصد ابتدايي 47 مدارس شاگردان مجموع در دختران
زمينهتعليمات در جنسي ، تبعيض تقريبا كه مينمايد چنين
اخير سال در ايران.است رفتن بين از حال در ابتدايي ،
به دانشآموزان درصد)مدارس در نويسي نام ناخالص ميزان
:داده صورت چنين را (مربوطه سني گروه
درصد ، كودكستان 11 در
درصد ، ابتدايي 77 تعليمات در
درصد ، متوسطه 77 تعليمات در
درصد ، عالي 18 درتعليمات و
به ايران مردم سرشت در خوشبختانه كه گفت بايد اينجا در
و تحصيل به فراوان عشق فرهنگي ، كهن سابقه خاطر
شور در موثري عامل خود اين و است نهفته دانشآموزي
ميآيد شمار به تحصيل براي خود فرزندان تشويق در والدين
ساير با مقايسه در گفتوگو ، الگوي بزرگترين اين كه
.بود خواهد ارائه و بيان نظر كشورهااز
محمدي الله احسان دكتر
سرشماري تهران و خراسان استانهاي بجز
رسيد پايان به كشور سراسر فرهنگي مراكز
آمارگيري نخستين پرسشگري عمليات:فرهنگي و علمي گروه
ساير در خراسان و تهران استانهاي بجز كشور ، فرهنگي جامع
.است رسيده پايان به كشور استانهاي
شدهاند شناسايي جديد فرهنگي مركز هزار حدود 15 تاكنون
موجود كشور ثبتي منابع در آنها به مربوط اطلاعات كه
در - واحد هزار ده حدود - اماكن اين بيشتر.است نبوده
مركزي خراسان ، استانهاي تهران از پسهستند مستقر تهران
فرهنگي مراكز ميزان نظر از بعدي رتبههاي در يزد و
.جديدند شده شناسايي
به خراسان در و مراكز زياد تعداد دليل به تهران استان در
مراكز از سرشماري پرسشگري ، عمليات آغاز در تاخير دليل
.دارد ادامه آتي روز دو يكي تا همچنان
|