!ميكنند مشابهخواني اينها نگوييد مدام
پاپ موسيقي خواننده اصفهاني محمد با گفتوگو
;اشاره
شهباز) ورزشگاه محله در تير 1345 متولد 14 محمداصفهاني
دبيرستان تا دبستان دوران.است شهريور خيابان17 (سابق
فرهنگي موسسه در -بود اصفهان در كه يكسال از غير -را
پزشكي كنكور در رتبه 178 با سال 1366.گذراند علوي
سال 1376 جنگ ، دوران در كوتاهي وقفه از پس و شد پذيرفته
.شد فارغالتحصيل عمومي پزشك عنوان به
و ماندم تنها جديدش ، نوار دو آمدن بازار به انگيزه به
.ميخوانيد كه پذيرفته انجام او با گفتوگويي عشق ، ولايت
داريد؟ هم قرآن قرائت پيشينه شما ظاهرا *
كار قرآن قرائت زمينه در كودكي دوران از من بله ، -
.بودم آورده بهدست كشور سطح در هم مقامهايي و ميكردم
به برگزيده قاري عنوان به بود قرار انقلاب از پيش حتي
از پسنكرد قبول مادرم كه شوم ، اعزام كويت در مسابقاتي
به (ره)امام ورود هنگام بودم برگزيده قاري چون هم انقلاب
از ديگر يكي و خواندم قرآن فرودگاه در ايشان جلوي ايران
جلوي بهشتزهرا در ساعتچي آقاي نام به نيز همدورههايم
.خواند قرآن ايشان
شديد؟ موسيقي عالم وارد چگونه *
اما داشتم موسيقي به زيادي علاقه شخصا من البته -
بهطور -سنتي موسيقي در برايم هنر اين جاذبههاي نخستين
نظرم به كه بود -خاص بهطور -لطفي محمدرضا كارهاي و -عام
كارهاي زمان آن و هستند ايران موسيقي بزرگ استادان از
با ما كه ميكردند اجرا شجريان استاد با را زيبايي خيلي
شجريان آقاي.داشتيم خانوادگي وآمد رفت و آشنايي ايشان
قرآن قاري خودشان اينكه به توجه با ديدارها اين در هم
آواز درد به صدايت ميگفتند و ميكردند تشويق مرا بودند ،
در هم (انقلاب از پس) چاووش نوارهاي البته.ميخورد
.نبود بيتاثير علاقه اين تشديد
بودند؟ شما مشوق هم خانواده *
مرحوم نوادگان از مادر طريق از ما چون.زياد خيلي بله ، -
خمسه كه هستيم الشعراء سلطان به ملقب دستگردي وحيد
ادبي انجمن در هم نظامي آثار ساير و كرد تصحيح را نظامي
نائيني ، ابراهيم:مثل شاعراني همكاري با نظامي حكيم
.شد تصحيح ايشان زيرنظر و قزويني عارف و حالت ابوالقاسم
به ميتوانم كارهايشان از و بودند هم سرا تصنيف علاوه به
امشب" معروف شعر ميگويند حتي.كنم اشاره گل موسم تصنيف
وزيري قمرالملوك درباره شهريار استاد از "اينجاست قمر
نظامي حكيم انجمن در شهريار و او همزمان حضور به مربوط
و رفت ما خانه در زيادي هنرمندان قديم از اين بنابر.است
موسيقي به من پدربزرگ فرزندان نگاه اينكه ضمن داشتند آمد
.ميدانستند عبادت وسيله عنوان به آنرا و بود جدي خيلي
.شدم عجين و آشنا موسيقي با من كه بود اينگونه بههرحال
كرديد؟ آغاز را موسيقي كار جدي بهطور زماني چه از *
قرآن قرائت از من چون.كنم ذكر نميتوانم را خاصي زمان -
برخي كارهاي تكخواني و دعا تواشيح ، خواندن به تدريجا
(س)زينب حضرت وداع ملودي پيش سال پرداختم40 ، 5 گروهها
فريدون و بردم سيما و صدا موسيقي واحد به و ساختم را
نخستين اينكرد تنظيم اركستر براي را آن هم شهبازيان
را "همدم" آن از پس.بود موسيقي زمينه در من جدي كار
با كار اين از بعد.بود من پاپ كار نخستين كه خواندم
و كاركردم و شدم آشنا سازمان موسيقي واحد در دوستان ساير
.كردند استقبال هم مردم خوشبختانه
داشتيد؟ آواز زمينه در هم خاصي استاد *
شاگرد جهاندار علي همچنين و شجريان آقاي خود بله ، -
افرادي از استوديو در ضبط يا تمرين هنگام علاوه به ايشان
خرم همايون و بيات بابك شهبازيان ، فريدون:نظير
مغتنم برايم خيلي كه گرفتم فرا زيادي آوازي رهنمودهاي
.بود
دليل آيا است اصفهان نغمه در شما كارهاي از تعدادي *
داريد؟ نغمه اين به خاصي علاقه يا دارد خاصي
.دارم بيشتري علاقه شور دستگاه به اتفاقا من نه ، -
چرا؟ *
.برميگردد هركسي شنيداري سليقه و ذهني كوك به اين -
ندارد؟ موسيقيايي و فني دليل يعني *
امر اين براي نيز را رواني ريشههاي برخي ، البته نه ، -
را نغمهاي كه بار نخستين ميگويند و ميكنند ذكر
خاطرهاي...و مكاني و زماني شرايط به توجه با ميشنويد
سالها تا كه ميشود حك ذهنتان در حزنانگيز يا فرحبخش
-ميكنم احساس شخصا اما.مانند خواهند شما با هم بعد
برخيها -باشم داشته آن براي خاصي دليل هيچ اينكه بدون
با آنها ذهن رو اين از و دارند موسيقي زمينه در خاصي كوك
حسي چنين "شور" با من.است سازگارتر خيلي دستگاهها برخي
.دارم را
خوانندهها بين زيادي طرفدار اصفهاني آواز كلا اما *
چيست؟ آن علت ميكنيد فكر دارد ،
فواصلپردهاي و حالتها خواننده ، بهعنوان من نظر از -
مينور گام به خيلي و اصفهانيميگويند گام آن به كه است
با آن در ميشود نتيجه در.است نزديك فرنگي موسيقي در
استفاده بهعلاوهامكان و كاركرد پرده نيم و ربع فواصل
-غربي موسيقي اركستراسيونيدر تاكتيكهاي تكنيكهاو از
آن با ميشود يعني.است زياد -آنجاست از موسيقي علم كه
چه گر.كرد اجرا ميدهد فرنگي بوي و است علمي آثاريكه
.دارد هم ايراني و شرقي كاملا بوي و رنگ اجراها برخي
اين بر مبني هست موسيقي اهالي مردمو بين در اعتقادي *
مشابهت و خرداد دوم از پس كشور فرهنگي فضاي تحولات كه
اول فوقالعادهنسل موفقيت محبوبيتو در صدايي
عقيلي و زمان عصار ، اعتمادي ، شما ، :نظير پاپ خوانندگان
حد چه نظرتا اين با شما.است بسزاييداشته تاثير
موافقيد؟
آغاز سيما و صدا موسيقي واحد از را كارمان ما همه -
كه بزرگمعاصر شاعر -دامغاني معلم علي كه زماني.كرديم
به را مديريتآنجا -دارد موسيقي از هم خوبي اطلاعات
او همت به پاپ موسيقي جديد موج آغاز واقع در عهدهداشت
آن است يادم.بود خرداد دوم از پيش و شهبازيان فريدون و
تنظيم با ) "خليج" نام به ترانهاي اعتمادي خشايار موقع
ميخواست را (فولادوند مهبد آهنگسازي و فوادحجازي
خوانندگان از يكي با تشابهصدايش دليل به اما بخواند
اين كهوقتي بود اين ما بحث.نميشد خارجنشينموافقت
و دارد وجود -او كردن صحبت در حتي -طبيعي بهطور شباهت
استعدادها بروز مانع بايد چرا بيننيست ، در تقليدي قصد
فرديكه اگر زدمكه مثال من حتي.تواناييهايششويم و
تكنيكي مبتكر و ما مقابل كشورهاي از و است پزشكجراحي
بيماران جان نجات براي آن از نبايد جراحياست ، عمل در
!كنيم؟ استفاده خود
هم البتهخوبي و مشابه صداهاي افراديكه چنين*
برخي در نهايتا اما بودند هم پيش سالهاي داشتند ،
ميخواندند؟ ميهمانيها
.بود پيشگام و صفشكن قضيه اين در اماخشايار بله ، -
نكرده آغاز را ماكارمان از هيچكدام هنوز كه زماني چون
را خود "دلشوره"نوار كهبتواند اين براي بوديماو
و حرف و ماند بستهزيادي درهاي پشت بياورد بازار به
برايخود راهرا توانست تا شنيد زيادي توهينهاي
بايد ما پاپ تاريخموسيقي در رو اين از بازكند ، وديگران
.بماند يادگار نامشبه
ترانه خواندن درباره ما نظريات از معلم آقاي هرحال به
وقتي ايناستدلالكه با كرد حمايت اعتمادي خليجتوسط
متلك ما گونهايبه كارهايشانبه با لسآنجلسيها
ترانههاي اجراي با را كار اين بدل هم ما ميگويند ،
و شد خوانده خليج ترانه نتيجه در.بزنيم آنها ارزشيبه
صداي خاطره چون.گرفت قرار استقبالمردم مورد شديدا
.ميكرد زنده آنها براي را داريوش
زمان آن در استقبالمردم موج در صدايي تشابه اين پس *
نبود؟ بيتاثير
از و نبود مبتذلي و خوان فردهجو داريوش قطعا ، چون-
كهاو اين ضمن است ما ، وزنهاي پاپ موسيقي در هنري نظر
هوادارانروشنفكر خود سياسي عقايد خاطر فرهادبه يا
نيز خاطرزندان همين به داريوشحتي.داشتند هم زيادي
پشتگرمي باعث مردم ، هم پرشور حالاستقبال هر ، به رفت
كه كرد امر اين متوجه را مسئولانسازمان هم و شد واحد
اين ما اگر و است بوده خالي تاكنون چنينموسيقي جاي
ناباب موسيقيهاي از رفعنكنيمجوانان را نياز
تيراژنوارهاي موقع چونآن.استفادهميكنند
فروش ميادينبه در يا جلويسينماها كه لسآنجلسي
اماآماري بوده ميليون يك تا هزار بالاي 800 ميرسيد ،
نفر هر 10 از كه ميداد شد ، نشان گرفته بعد كهمدتي
را پاپجديدداخلي موسيقي نفر نوارها ، 7 آن علاقهمند
موسيقي بگويم نميخواهم من حال اين با.ميدهند گوش
آثار واقعا اما است ، ضعيف و مبتذل تماما لسآنجلسي
به موفقيتخشايار از پس.است ارزشمندآنانگشتشمار
و آمديم بازار به شادمهر زمانو من ، عصار ، مرور
به و موسيقيشد واحد از كارهايمانگستردهتر تدريجا
واحد در قوي جمع آن متاسفانه نتيجه در.رسيد بخشخصوصي
.پاشيد هم از عنوانكنم ، نميخواهم كه دلايلي به موسيقي
كنيد؟ بيان را ايندلايل نميخواهيد چرا *
.كنم شكافي كالبد را گذشتهها ندارم چوندوست -
مثبتي تاثير حقايقبتواند اين نميكنيدبيان فكر *
باشد؟ داشته
، تنها حقايق اين بيان كنوني شرايط در متاسفانه نه ، -
سربستهبگويم ميتوانم فقط من.ميكند فتنهانگيزي
اتفاق اين كه تلاشكردند شهبازيانخيلي و آقايانمعلم
چون هم موقع آن.شد پاشيده جمع اين و نشد نيفتد ، اما
ادامه مستقل را كارمان كدام هر شدهبوديم معروف ما
روشهاييكه و سبكها يا اشتباهات از خيلي شايد و داديم
جدايي تفرقو همين اثر در بود ، شانبرخيها از دور
كارهايش با هركس سال گذشتچند از پس هم حالا.آمد بوجود
و است كرده معرفي مردم به را موسيقي به خود نگرش نوع
.دارد را خود خاص طرفداران
حد چه تا پاپ خوانندگان كنوني محبوبيت شما نظر به *
است؟ صدايي مشابهت قضيه مرهون
كه پيش سال البته 3 ، 4 است منتفي قضيه اين ديگر الان -
به ساله حدودا 20 غيبتي بخاطر آمد بازار به پاپ موسيقي
سنتي موسيقي شاغلان از خيلي حتي و درآمد عظيمي موج صورت
تهديد مورد خاطر بدين ما فرهنگ نكند كه كرد نگران را
ميرسد ، تعادل به دارد تدريج به پاپ موسيقي اما گيرد قرار
كل در.دارد را خود جايگاه هم سنتي موسيقي كه اين ضمن
گونهاي به شايد چون داشت ، بازار خيلي اوايل صدا تشابه
بعدا اما بود هم قرمزها خط و ممنوعيتها برخي از گذر
.كردند آن از ارزشي تحليل به شروع و كرده عادت آن به مردم
!ميكنند؟ موسيقي از ارزشي تحليل ما مردم عامه يعني *
.نيست هم علمي تحليل لزوما موسيقي مورد در ارزشي تحليل -
همه هم را زيبايي و است زيبايي از شاخهاي موسيقي
نتوانند مردم عامه شايد كه تفاوت اين با ميفهمند ،
يا ميآيد خوششان تصوير يا موسيقي فلان از چرا كه بگويند
دليل ميتواند دارد را كار اين علم كه فردي اما نميآيد ،
بيشتر مردم ارزشي تحليل پسبگويد علمي صورت به را آن
اين به توجه با حال.دارد غريزي وپشتوانه احساسي جنبه
تاثير تحت چون مردم موسيقيايي گوش كه بگويم بايد توضيح
اما است ، خوبي و پسنديده چيز طبيعي بطور است فطرتشان
داد ، سوق تعالي سوي به را آن تربيت ، با ميشود كه همانطور
فاسد و خراب را آن مبتذل موسيقي ترويج با هم ميتوان
نهايتا نيستند ، مردم مقصر قطعا ميان اين در و كرد
خود استادي اگر حتي شود تكرار دچار هركسي بگويم ميخواهم
اين در چون.نميپذيرند را او مردم ديگر بگذراند ، را
به اين و ميكنند رحم كسي به نه و دارند تعارف نه زمينه
.است ارزشي تحليل مفهوم اصليترين من نظر
و اندك بخشي از غير طرف ، آن پاپ موسيقي كه گفتيد شما *
كنوني پاپ موسيقي شما نظر به.است مبتذل شمار ، انگشت
شبيه هم خيلي كه خوانندگاني برخي وجود با داخل
نيست؟ مبتذل و است ارزش واجد چقدر ميخوانند لسآنجلسيها
به ارزشي رنگ ميتواند موسيقي در كه مهمي عوامل از يكي -
عليرغم طرف اين موسيقي بزرگ امتياز و است شعر بدهد ، كار
مميزي دارد كه هايي بيتجربگي و اشتباهها ضعفها ، تمام
واحد شوراي يا ارشاد شوراي در بايد كه ترانههاست اشعار
به بگيرد ، توليد مجوز تا شود تصويب سيما و صدا موسيقي
پيامدار اشعار حاوي و كمتر آن خطاي درصد خاطر همين
اشعار كم بسيار لسآنجلسي موسيقي در اما است ، بيشتري
مخاطب پسند ارضاي دنبال به تنها چون ميبينيم ، پيامدار
.هستند ريتمي و ملودي شعر ، هرگونه از استفاده با عام
خيلي من پيامدار موسيقي درباره را شما صحبت اين *
از خوانندگان از برخي كار واقعا چون بپذيرم ، نميتوانم
كارهاي به زيادي شباهت موسيقي و شعر سبك ، نظر
!دارد لسآنجلسيها
حتي.نيست خطا كه نميكنم ادعا من ميگويم هم باز -
توليد امر و دارد وجود هم مرج و هرج حدودي تا معتقدم
فرهنگي مسئولان بنابراين ميشود ، خارج كنترل از دارد
از من منظور اما.باشند داشته بيشتري توجه و دقت بايد
حتمااز آن شعر در كه نيست اين قطعا پيامدار اثر
را انسان كه اثري هر بلكه شود ، صحبت پيامبر و پروردگار
در.باشد پيامدار اثري ميتواند بياندازد خداوند ياد به
وضعيتي چنين ميتواند هم عفيف زميني عشق حتي صورت اين
اينكه به و ميرسد الهي عشق به نهايتا چون باشد ، داشته
است ، جاوداني و نميشود پير هرگز كه اوست حقيقي معشوق
:ميگويد كه دارد زمينه اين در زيبايي شعر صائب
مجاز عشق حس است ، حقيقي عشق دليل
گل نظاره از شبنم رسد آفتاب به
كه استاداني و كرديد رشد آن در كه محيطي به توجه با *
در دارد ، را سنتي موسيقي قالب بيشتر شما صداي داشتيد
چرا؟.است پاپ شما كارهاي بيشتر كه صورتي
گونه اين به خودم كه زيادي علاقه خاطر به اول درجه در -
در زيادي قابليتهاي اين بر علاوه امادارم موسيقي
-جوانان بويژه -شنونده با ميشود سبب كه هست پاپ موسيقي
نزديكتري و صميمانهتر ارتباط و زد حرف راحتتر بتوان
ميتوان مشكلتر سنتي موسيقي با كه صورتي ، در كرد برقرار
.شد نزديك جوان به
همان به و نميشود ايجاد سنتي موسيقي در نوآورياي چرا *
است؟ شده بسنده گذشته بسته قالبهاي
دوگونه اين از تلفيقي كه ميكنيم تلاش داريم ما البته -
و است بزرگي كار كه ميدانيم منتهاكنيم ايجاد موسيقي
ضمن.ميكنيم امتحان فقط بنابراين و نيست ساخته ما از
آخرم نوار جمله از داشتهام ، هم سنتي كارهاي من اينكه
اميرالمومنين مخصوص بعديام كار همچنين و(ماندم تنها)
قالب بند در را خودم خيلي كل در اما.است (ع)علي
:معتقدم و نميدانم
گويد تو حمد صفت زباني به كس هر
ترانه به وقمري غزلخواني به بلبل
صفت مهمپاپ موسيقي ترانه ، و است سنتي موسيقي غزلخواني ،
.آن شكل نه است گفتن حمد
:مثل داشته زيادي طرفداران هم شما سنتي كارهاي اما *
.سردار تنهاترين سريال آواز
نگون) شوشتري آواز بخش يك از غير ترانه آن در البته -
را شما حرف اما.نيست سنتي كار ، بقي ما (آسمان اين گرديد
كه داشتم "گلچين" نام به كاستي من چون ميپذيرم ،
از خيلي و است بوده سروش شركت مناسبتي كاست پرفروشترين
طرفداران شده پخش وسيما صدا از كه هم سنتيام كارهاي
نوار صورت به را آنها چرا ميپرسند من از و دارد زيادي
ما حرفهاي نظرم به گفتم كه همانطور منتها.نميآورم در
.است عرضه قابل بيشتر پاپ موسيقي قالب در
كه كمتري تمرينات به توجه با پاپ موسيقي شما نظر به *
نميكند؟ تنبل را خواننده دارد ، لازم سنتي موسيقي به نسبت
كه سنتي موسيقي به نسبت پاپگرچه موسيقي چون اصلا -
بر اما است ، سادهتر دارد ، پرطمطراقي اجراي ونوع ادوات
نياز آن خوب اجراي و است ممتنع و سهل بسيار ظاهرش خلاف
خواننده ، نوازنده نزد در بالايي غريزي شعور و تيزهوشي به
و دقت هم آن در حضور استمرار علاوه بهدارد آهنگساز و
.ميخواهد زيادي هوش
داريد؟ ارتباط كارهايتان شنوندگان با شما *
تلفن و نامه طريق از هم گاهي و خيابان و كوچه در بله ، -
و دارد اكثريت كه را مواردي و ميشوم آگاه آنها نظر از
ميكنم سعي ميگذرد ، صرف و انفرادي سليقه ابراز حد از
.كنم لحاظ دركارهايم
اوليه كارهاي اندازه به اخيرتان كارهاي شما نظر به *
است؟ داشته طرفدار" حسرت"كاست:نظير
موسيقي توسط شده طي نشيب و فراز از بخشي داستان اين -
ارائه زمان در بازار وضعيت كلا و سالهاست اين در ما پاپ
تفاوت كنوني وضعيت با (عصار)كوچ ،(اعتمادي) دلشوره حسرت ،
سالها آن در پاپ موسيقي به مردم وحشتناك عطش چون.دارد
.ميرسد تعادل به نياز اين تدريجا و كرده فروكش
داشت؟ خواهد ادامه كي تا نزول اين *
حد به كه زماني تا و است رسيدن تعادل به نيست نزول -
.هستند مردم حدهم اين كننده تعييندارد ادامه برسد خودش
و است سنتي من ، قبلي كارهاي خلاف بر "ماندم تنها" البته
كساني مگر دارد پاپ موسيقي نسبتبه كمتري مخاطب طبعا
حرفهاي طور به يا هستند سنتي موسيقي علاقهمند كه
تهيهكننده از حال اين با.ميكنند دنبال مرا كارهاي
بوده خوب خيلي تاكنون نيز "ماندم تنها" فروش كه شنيدم
.است
اشاره شما كه رسيدن تعادل با اين دارد امكان آيا *
و كرده فروكش مردم عطش كه يابد ادامه جايي تا كرديد
برگردند؟ لسآنجلسي كارهاي همان سوي به دوباره
نداشته نو حرف ما ، اگر دارد هم زيادي خيلي احتمال بله ، -
اتفاقي همان صورت اين نكنيمدر ارائه خوب كار و باشيم
رو به منجر و افتاد سنتي موسيقي براي پيش سال چند كه
.ميافتد پاپ موسيقي خود براي شد پاپ موسيقي يكباره آمدن
حرفي و كرده زياد افت هم لسآنجلسي موسيقي الان البته
و است بهتر خيلي داخل در ما وضع كل در.ندارد گفتن براي
موسيقي سمت به مردم باز بيايد بهوجود هم افتي اگر
.ندارد چيزي چون نميروند لسآنجلسي
در لسآنجلسيها كارهاي مشابه الان كه زيادي نوارهاي *
را موسيقي گونه آن به مردم علاقه بازگشت اين هست بازار
نميكند؟ تشديد
اين ما چرا و چه؟ يعني لسآنجلسي كار اصلا -
بر مبتني پاپ موسيقي اساس ميكنيم؟ باب را تقسيمبنديها
و داخلي پاپ موسيقي تغذيه نوع اگر حال است غربي موسيقي
هم به را آنها چرا است هم شبيه جدي ، موسيقي از لسآنجلسي
انجام داري پيام و خوب كار كسي كه است اين مهم دهيم؟ ربط
انگيزههاي و بگذارد مثبت تاثير شنونده روي كه دهد
ساز زندگي ديگر عبارت به.كند بيدار او در را انساني
هم لسآنجلسي باشد ساز زندگي اگر كه سوز زندگي نه باشد ،
هم تهران خود در باشد زندگيسوز اگر ولي است خوب باشد
.است بد باشد شده توليد
هست بازار در عمده طور به الان كه كارهايي اين يعني *
است؟ مثبت تاثير داراي و پيامدار و خوب
خوب راههاي بر و آن دلايل روي بايد نباشند خوب هم اگر -
كساني شبيه اينها بگوييد مدام اينكه نه كرد بحث شدن
...و ميخوانند ديگري
.دارد وجود حال هر به كه شباهت اين اما *
كه نيست درثانيدرست.نيست اعتنا قابل اولا اما بله ، -
آن از گروهها و افراد برخي كردن محكوم براي تنها ما
در ميشود پسرفت موجب نگرش اينگونه.كنيم درست چماقي
دورتري خيلي افقهاي ذهنمان و باشيم پيشرو بايد ما حاليكه
.ببيند را
از چه) موسيقي در پيشرفتتان در تاثيري شما بودن قاري *
است؟ گذاشته (فني نظر از چه و معنوي نظر
ذهن گونهاي به قرآن كه ميكنم احساس چون.زياد خيلي -
حدشناس خود هنري كار در را او و ميكند موزون را انسان
سوي از.نميپذيرد را كاري هر ديگر بهنحويكه ميكند ،
عربي كلام در كه دشواري بسيار پيچيدگيهاي و تحريرها ديگر
عامل دو اين.ميكند تكنيكي را فرد هست قرآن قرائت و
هر موفقيت در موثري بسيار نقش هم (تكنيك و حدشناسي)
هم كلامالله قرائت پيشينه اينكه ضمن.دارند خوانندهاي
-مردم چون ميكند ، احساس با و دلنشين را خواننده صداي
هستي آفريدگار تسخير در قلبشان -آنها گناهكارترين حتي
حق كسي كه است شده سفارش هم ما اسلامي فرهنگ در.است
چشم به يا متهم راحتي به هم فردي گناهكارترين حتي ندارد
به را انسانها همه بايد ما.كند نگاه او در تكبر و عجب
به را خودش نور كسي اگر حالا.كنيم نگاه خداوند نور چشم
نهايتا.ما نه است پروردگارش با حسابش كرد آغشته ظلمت
وارد افراد دل خانه به بتواند كسي اگر بگويم ميخواهم
اين در قرآن و است موفق مخاطبش با ارتباط برقراري در شود
.است موثر خيلي دلها خانه فتح
ميپسنديد؟ بيشتر را كارهايتان از يك كدام *
مهرباني ، آفتاب:جمله از دارم خاطره آنها از خيلي با -
.يادگار و فاصله دل ، خانه حسرت ،
مردم بين كه محبوبيتي و موفقيت علت خودتان نظر به *
چيست؟ داريد
و لطف مورد مرا كه پروردگار توفيق اول درجه در -
را مردم واقعا من هم بعد است داده قرار خود راهنمايي
دل كه است خاطر بدين آنها محبت اظهار شايد و دارم دوست
.دارد راه دل به
بازيگر دوستان از) نابينايي نوجوان پسر پيش چندي *
برنامههاي از يكي به را (خدا رنگ فيلم نابيناي
بود علاقهمند كهخيلي بودند كرده دعوت تلويزيوني
زنده صورت به هم را شما "دل خانه" ترانه و شود خواننده
داريد؟ خبري او از آيا.كرد اجرا
برقرار ما بين را ارتباط اين شهرياري محمود بود قرار-
داشت من با بعدا كه تماسي در خودش اما نكرد كه كند
به من چون و دهم آواز تعليم را او كه ميكرد علاقه اظهار
به كه كردم راهنمايي را او نداشتم خالي وقت صورت هيچ
هستند آنجا كه استاداني از و برود صداوسيما موسيقي واحد
خوانندگان از يكي با كه شنيدم پيش چندي.كند استفاده
كه كند اجرا است قرار يا كرده اجرا را ترانهاي پاپ
بايد و است راه آغاز در او چون.نداشتم توقع اصلا
موسيقي به ورود اينگونه و بگيرد ياد را زيادي چيزهاي
بتوانم روزي اميدوارم حال هر بهداشت نخواهد سرانجامي
اين با ديداري (نابينايان ويژه) محبي شهيد مجتمع در
.باشم داشته دوستانش ساير و نوجوان
دارد؟ را خوانندگي استعداد و قابليت او صداي شما نظر به *
.دارد لازم زيادي ممارست و تمرين اما بله ، -
زمينه در محدوديتهايي صداوسيما اخيرا كه شده شنيده *
دارد؟ صحت خبر اين آيااست كرده ايجاد پاپ موسيقي پخش
موسيقي پخش كه شنيدم را مطلب اين هم من اما.نميدانم -
.است شده محدود صداوسيما در پاپ
بيشتر را كدام كار خارجي و ايراني ممتاز قاريان از *
ميپسنديد؟
زنده و ابوالعينينشعيشع طبلاوي ، محمود محمد شيخ -
از.عبدالباسط منشاوي ، صديق اسماعيل ، مصطفي يادان
.سبزعلي حسين و منصوري كريم هم ايرانيها
چطور؟ غلوش استاد *
تلاوت جمله از دارم دوست خيلي را ايشان قديمي نوارهاي -
غريبي و عجيب كارهاي واقعا كه الرحمن و حاق:سورههاي
نوع نظر از داشتند ايران در كه را اجراهايي اما.هستند
از استفاده با ميكنند سعي ندارمچون دوست اصلا خواندن
ميكروفون به خود كردن نزديك و دور و پيچيده تكنيكهاي
قاري ، براي اصلي ملاك كه صورتي در.كنند جذب را بيننده
.ميشود شنيده گوش راه از كه است نواري
و تكنيك نظر از بهويژه هستند مسلم استاد ايشان البته
ما قاريان از كسي كه بكشد طول سالها شايد و صدا فيزيك
افزايش عليرغم من نظر به اما.بخواند ايشان مثل بتواند
.است كرده افت اخيرشان كارهاي تجربه ،
را كداميك كار خارجي و ايراني خوانندههاي بين از *
ميپسنديد؟ بيشتر
به كه ايرج ظلي ، مرحوم بنان ، مرحوم:ايرانيها بين در -
حنجرهاي و ايران موسيقي تاريخ در نمونه صدايي نظرم
:كارهاي خارجيها از.شجريان آقاي البته و دارد خدادادي
بقيه از بيشتر را نيگو دوئي و پاواروتي كارائوس ، بوچلي ،
.دارم دوست
ميگذرانيد؟ چگونه را خود فراغت اوقات *
.ميكنم كار اينترنت و رايانه با بيايد پيش فرصتي اگر -
هستيد؟ سينما و مطالعه اهل *
عرفاني و پزشكي مطالعه ، بيشتركتابهاي نظر از بله ، -
حال شرح) "اربعين" خواندم كه نيز كتابي آخرين و ميخوانم
كيارستمي ، كارهاي هم سينما زمينه در.بود (عارفان برخي
كارهاي در پرداخت و نگرش نوع همچنين و مخملباف مهرجويي ،
كه هم فيلمهايي آخرين از يكي.دارم دوست را حاتمي مرحوم
تايتانيك گذاشت ، تاثير من روي خيلي آن موسيقي بهويژه
.بود
داشتهايد؟ هم را فيلمي در بازي پيشنهاد تاكنون آيا *
.نكردم قبول اما بله ، -
فهميزي محمدرضا:از گفتوگو
|