مهرداد" عكاسي آثار نمايشگاه به نگاهي
;افرند نگارخانه در "طاري عسگري
تصويري عناصر با بازي و نشانهگذاريها
نگارخانه ديوار بر
كاريكاتور بينالمللي نمايشگاه پنجمين
ميشود برگزار
مهرماه تهران 16
اراك سلطانآباد سفالينههاي از قطعه 13
گذاشته نمايش به مراغه تخصصي گنجينه در
شد
مسابقه نخست جايزه برنده ايراني هنرمند
شد تصويرگري جهاني
مهرداد" عكاسي آثار نمايشگاه به نگاهي
;افرند درنگارخانه "طاري عسگري
تصويري عناصر با بازي و نشانهگذاريها
نمود عكسهايش آواز و ساز و ساخت وراي از عكاس ذهنيت
مثابه به نيز عكس كه چرا عكسها ، آواز آري مييابد ،
شكل نهفتهاي صداهاي تركيب و دهي صدا از بصري رسانهاي
بيشباهت درآمده تصوير به موسيقي جهان به كه مييابد
.نيست
ظرايف و دقايق از آهنگساز شناخت همچون عكاسي در فنآوري
در را او تصوير ، ساختاري ساماندهي دارد ، اهميت موسيقي
با بازي و نشانهگذاريها و مينشاند نقاش و طراح مقام
بالا هستيشناس فيلسوف حد تا را عكاس تصويري ، عناصر
شده ، عكاسي اثر در نهفته تاثيرات اين از فراتر و ميبرد
قرار هنري ارزش مقام و قرب اعلاي حد در را عكاس كار حاصل
در جستجو.ميآيد بدست متعدد راههاي از همه اين و ميدهد
جادويي بيان از بهرهگيري واقعيت ، غير و واقعيت عرصه
درپس نهفته حقايق ثبت و ضبط و كشف تصويري ، نشانههاي
پنهان انسان چشم از كه حقيقتي بازگويي و چيزها ظاهر صورت
امكان عكاس خلاق ذهن توانايي و كارآيي با است ، مانده
همچون را عادات غبار و پوشيده فرو چشم و يافته ظهور
.ميشويد فرو بهاري باران
بدو از خلاق عكاس دغدغه اصليتري واقعيت نمايش چه اگر
و جامع تعريف هيچگاه اما است ، بوده تاكنون عكاسي پيدايش
ما و نداشته وجود عام و خاص اذهان در واقعيت از مشخصي
بين ارتباطي چه و چيست واقعيت كه نميدانيم دقيقا
و صحيح كه را آنچه بسا چه است ميان در حقيقت و واقعيت
در و نباشد بيش تصوري و توهم مييابيم ، واقعي و درست
واقعيت كه باشد نقابي و پرده چيزها واقعي صورت حقيقت
با عكاس درگيري.است داشته پنهان ما چشمان از را واقعيت
غيرواقع ، و واقع تاريكي ، و نور منفي ، و مثبت:چون مفاهيمي
آزمايشهاي جهت را گستردهاي امكانات...و ذهن و عين
قرار جستجوگر عكاس اختيار در حقيقت شناخت پيرامون متعدد
بالايي و پرارج هنري و زيباشناختي ازجايگاه كه ميدهد
تحولات ساز زمينه فراگير ، امكان همين و است برخوردار
زنده انسان حيات و زندگي روز و حال كه گرديده بنياديني
و دامنه كه ساخته بيسابقه تحولي دچار را دوم هزاره
.است آشكار و مشهود نيز سوم هزاره در همچنان آن امواج
عسگري مهرداد" كارهاي:كه است اين شده ياد مقدمه از غرض
كوششهاي پس در.شود نگريسته مالوف و ساده نبايست "طاري
و سخت تفكري پرشور ، جوان اين آموخته خود و طاقتفرسا
عكاس كارآيي به اعتقاد و ايمان با كه ميزند موج آبديده
راز بلكه نيست سيب سيب ، او براي.است گرديده آميخته نيز
آن پنهان ابعاد كشف در سعي نگاهش با او.معماست و رمز و
ولي است كرده پرهيز سفيد و سياه عكاسي از اگرچه او.دارد
.است كرده شروع درست و خوب نوعي به را كارش رسد مي نظر به
و جستجو بر كه عكاسانهاي زيباشناختي حال و حس هجوم
به كه ميدهد نشان سرسخت عكاسي را او است ، مبتني تفحص
بيشتر و نميدهد نشان علاقه عكاسي در موجود موقعيتهاي
راه از پيروي تا ميانديشد ، خود فردي تشخص و استقلال به
عين در مهرداد.دارند دوست آنرا همه كه مرسوم روشهاي و
ادامه فني امكانات و ابزار با سرسختانه درگيري به كه حال
مي نشان دلبستگي نيز عكسهايش مفهوم و معنا به ميدهد ،
سيب ، ماهي ، .است پيدا او گزينيهاي نشانه از اين و دهد
ظاهري بيان كفشدوزك حتي و لامپ جين ، شلوار شطرنج ، صفحه
دغدغه اصليترين اما.هستند وي دروني محرك براي مناسبي
مختلف رشتههاي در رايج كاركردهاي از اذهان كردن پاك او
ديگر جور.است عكاسي با خلاقه برخورد و بيان و عكاسي
سان بدين و ميبرد رنگها واژگون وادي به را او ديدن ،
.ميشود آشكار مرئي جهان اصلي صورت و حقيقت
پيچيدهاش اذهان و روياها انسانها ، ظاهر صورت پس در
دنياي اين بيان و آشكارسازي براي.گرديدهاند پنهان
بيترديد دارد ، وجود روش و راه و روزن هزاران نهفته
اما.است روشها و راهها اين آمدترين كار از يكي عكاسي
از كه چيزي ميرود ، "شده يافت چيز" بدنبال طاري عسگري
خود به را عكاس خواست و رنگ و شكل و شده بيخود خود
چيزهاي شده شناخته شكل از گذر با او واقع در است ، گرفته
نهايت در كه مييابد دست نهفتهاي ارزشهاي به ارزش ، كم
بصري فضاي و ميآورد وجود به را عكاس شخص شمايل و شكل
بينندهاي هر براي بيترديد كه ميزند رقم را مناسبي
.است اعجابانگيز و زيبا
طاري عسگري مهرداد درباره واقعيت واقعيت همه اين اما
او شد كه توصيفهايي رغم به كه است اين واقعيت نيست ،
نمايشگاه نخستين اين كه باشد داشته نظر در بايستي
سوم هزاره در عكاسي گسترده عرصه و راه و اوست عكسهاي
.ميگنجد ما فكر در كه است چيزي از يافتهتر توسعه بسيار
كرد ، خواهد كوتاه و گشاده جوان عكاس اين رابراي راه آنچه
است گرفته پيش كه است راهي در بيشتر هرچه تمرين و مطالعه
و رشد روبه روندي در عكاس كار تداوم و ادامه نيز و
است روشني همان كه مقصود منزل سر به را او شكوفاتر
.شد خواهد رهنمون
اصل شهرتي مجيد
نگارخانه ديوار بر
آزاد طراحان نگارخانه
خرداد پنجم از / قوچاني اسماعيلپور ايرج نقاشي نمايشگاه
ساعت شروهاز عربعلي و نجيبي جعفر سفال آثار نمايشگاه و
/ پلاك 41 فرحبخش ، ميدان:گلها ميدان:نشاني / تا 20 16
تلفن8008676
سيحون گالري
/ (گمشده كتاب يك از برگ 25) دبيري بهرام آثار نمايشگاه
:نشاني / تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10 از / خرداد تا 10
:تلفن / شماره 30 چهارم ، كوچه اسلامبولي ، خالد خيابان
8711305
نياوران نگارخانه
ساعت 10 از / خرداد دهم تا / ياران يارتا عكس نمايشگاه
/ نياوران پارك روبهروي پاسداران ، خيابان:نشاني / تا 20
تلفن22287081
الهه گالري
ساعت 16 از / خرداد تا 12 / فكور وجيهه نقاشي نمايشگاه
/شماره 47 گلفام ، كوچه آفريقا ، خيابان:نشاني / تا 19
تلفن2054158
هنرمندان خانه
/ خرداد تا 10/ باور سيروس اسكيسهاي و نقاشي نمايشگاه
از بعد طالقاني ، خيابان:نشاني / تا 20 ساعت 16 از
.هنر باغ شمالي ، موسوي خيابان ايرانشهر ،
گل نگارخانه
تا 12 / كردي فرشاد جوان خوشنويس نگارههاي خط نمايشگاه
سيدجمالالدين خيابان:نشاني / تا 20 ساعت 16 از / خرداد
شماره 5 چهارم ، كوچه / اسدآبادي
ارژنگ نگارخانه
تا 13 / شوچونگفو استاد چيني هنرمند نقاشي نمايشگاه
خيابان:نشاني / تا 20 و 16 تا 12 ساعت 10 از / خرداد
ساختمان روبهروي وليعصر ، ميدان از بالاتر وليعصر ،
تلفن8893121 / پلاك 26 روشن ، پرويز كوچه گمرك ،
كاريكاتور بينالمللي نمايشگاه پنجمين
ميشود مهرماهبرگزار تهران 16
كاريكاتور بينالمللي دوسالانه نمايشگاه پنجمين
موزه در جاري سال ماه مهر شانزدهم از تهران
.ميشود برپا تهران معاصر هنرهاي
تهران ، معاصر هنرهاي موزه عمومي روابط گزارش بنابر
كاريكاتور بينالمللي دوسالانه نمايشگاه پنجمين
"مهاجرت" ،"تمدنها گفتگوي" موضوع چهار قالب در تهران
را ارسالي آثار "(سرشناس افرد) چهره" و "آزاد" ،
.ميكند انتخاب
در سني گروههاي تمامي براي شركت گزارش ، اين بنابر
ميتوانند شركتكنندگان و است آزاد نمايشگاه اين
موزه به جاري سال تيرماه پايان تا را خود آثار
.كنند ارسال معاصر هنرهاي
سرشناس هنرمندان از دوره ، اين داوري براي
ميخاييل و انگلستان استدمناز رالف همچون بينالمللي
.است شده دعوت روسيه از زلاتكوفسكي
اراك سلطانآباد سفالينههاي از قطعه 13
گذاشته نمايش به مراغه
تخصصي گنجينه در
شد
كشور 13 در بار اولين براي فرهنگي ميراث هفته مناسبت به
دوره به مربوط "اراك آباد سلطان" سفالينههاي از قطعه
نمايش به مراغه ايلخاني تخصصي گنجينه در ايلخانيان حكومت
.شد گذاشته
خبرگزاري خبرنگار به مراغه شهرستان فرهنگي ميراث رئيس
هفته مناسبت به آثار اين از قطعه گفت9 اسلامي جمهوري
موزه به ايران ملي موزه گنجينه از اخيرا فرهنگي ميراث
.است يافته انتقال مراغه تخصصي
با سفالي بشقاب شامل آثار اين:افزود "آرا بيرون فيروز"
با دستهدار خروسي سر سفالي تنگ دويدن ، حال در گوزن نقوش
برجسته نقش با لعابدار سفالي كاسه سفيد ، برجسته نقوش
قدح و عمودي گياهي نقوش با پايهدار سفالي كاسه پرندگان ،
.ميباشد پرنده نقش با لعابدار سفالي
مراكز از يكي عنوان به اراك قديم نام سلطانآباد:گفت وي
زير نقاشي به مشهور سفالينههاي پخت و ساخت در توجه قابل
.است بوده هجري هشتم و هفتم قرون در لعاب
با زيبا سفالينههاي اين:كرد اضافه "آرا بيرون"
در اسلامي دوران موزههاي زينتبخش كه متنوع نقاشيهاي
به ميباشد دنيا نقاط اقصي و ايران آمريكا ، اروپا ،
اين:افزود وي.است يافته شهرت سلطانآباد سفالينههاي
و است فرد به منحصر دنيا در هنري ارزش نظر از آثار
كه است سفالينهها اين مهمترين و زيباترين از گلچيني
.است رسيده چاپ به نيز آن بروشور
عنوان با بروشور يك نمايشگاه ، اين برپايي با همزمان
به گلاسه كاغذ از استفاده با آباد سلطان سفالينههاي
كه رسيده چاپ به فرهنگي ميراث سازمان سوي از رنگي صورت
.است شده درج انگليسي و فارسي زبان به آثار اين شرح و عكس
نسخه هزار تيراژ 3 با سال 80 ماه ارديبهشت در بروشور اين
.است رسيده چاپ به صفحه در 12
مسابقه نخست جايزه برنده ايراني هنرمند
شد
تصويرگري جهاني
تصويرگري جهاني رقابتهاي در ايراني هنرمند خسروي ، نسرين
.يافت دست نخست مقام به شد ، برگزار ژاپن در كه كتاب
سوي از پيش سال از 23 كتاب ، تصويرگري دوسالانه رقابتهاي
فرهنگي و علمي آموزش سازمان اقيانوسيه -آسيا فرهنگي مركز
مسابقه اين نخست جايزه.ميشود برگزار (يونسكو) متحد ملل
سه است ، شده انتخاب كشور از 54 هنري اثر بين 308 از كه
در شركت براي توكيو به دعوت و نشان يك همراه دلار هزار
.است جوايز اهداي آيين
است شده اهدا "آرزو باغ دختر"كتاب تصاوير به جايزه اين
كه آندرسن كريستيان هانس آثار از يكي از است اقتباسي كه
به توكا نشر توسط شعباني اسدالله بازنويسي و ترجمه با
تصاوير و داشته ايراني تم كتاب متن.است رسيده چاپ
و ايراني مايههاي از وتلفيقي شده طراحي متن با متناسب
.است شده انجام مقوا روي رنگروغن بهوسيله مدرن
|