نوجوانان تربيت و كنترل براي راهي
كنيد درك را نوجوانان
اوين زندان به قرار تشديد با گنجي اكبر
شد منتقل
غير سازمانهاي و جمعي رسانههاي نشست
دولتي
بانوان براي جسماني آمادگي مسابقه
خبرنگار
كشته زاهدان - بم تصادف حادثه در نفر 47
شدند
نوجوانان تربيت و كنترل براي راهي
كنيد درك را نوجوانان
زيرا ميكنند سپري يكديگر با را زيادي اوقات نوجوانان *
لباس ، سرگرمي ، خيالپردازي موسيقي ، درمورد سليقههايشان
دلايل و قوانين با آنان.است يكسان و اهدافشانشبيه و
واين پردازند مي زورآزمايي به دنيا و مربيان والدين ،
عقايد تا دارند آن بر سعي و آناناست ذهني رشد از جزيي
با ندارند دوست پس بيازمايند ، را جديد وامكانات
صحيح نظرشان كه باورند اين بر و شود مخالفت عقايدشان
است ومحق
اتاق در هميشه دخترم" ،"!است گريزان ازمحيطخانه پسرم"
موهايش كردن درست به را وقتش ساعت يك دخترم""است خودش
ماشين كردن خالي صرف دقيقهوقت ميگذراند ، اما 5
نگرانم" ،"است تلفن پاي هميشه پسرم"،"نميكند لباسشويي
شما اگر."شود كشيده موادمخدر و انحراف سوي به كهاو
آواييآشنا برايتان گلهها داريد ، اين فرزندينوجوان
.دارد
خويش نوجوان فرزند به كه دارند آن بر سعي والدين چه اگر
اما برقراركنند ، او با صميمي ارتباطي و كرده توجه
دوران ، اين در درگيرينوجوان افزايش استقلالو احساس
مرتبط موضوع دو ميكند ، اين پديدار را توجهي قابل مشكل
چگونگي راهيبراي سعيكنيد تا ميشود موجب هم به
.بيابيد نوجوانتان صحيح كنترل تربيتو
روابط سلامتي مورد روانشناساندر اخير ، سالهاي در
آنان كردهاند ، تجديدنظر نوجوانان والدينو
گرمبا و صميمي روابطي نوجوانان بيشتر كه دريافتهاند
وسعيبر داده اهميت آنها عقايد به و داشته خويش والدين
دهند قرار خود راسرلوحهرفتار آنها عقايد كه دارند آن
را او رواني و اجتماعي هورموني ، اماتغييراتفيزيكي ،
.واردميكند شديد بحراني به
نوجوانان بلوغ دوران
و جواني عرصه سريعورودبه تجربه فيزيكيو تغييرات
به كودكي بيولوژيكي وظيفه انتقال بزرگساليموجب
گوناگوني همراه به سريع اينتغييرات و ميشود بزرگسالي
.ميسازد حساس ظاهرشبسيار به نسبت را فردياو تمايلات
ارتباطيبه فرد نفس به اعتماد زندگي ، از دوره هيچ در
و ندارد ظاهرش به نسبت او واحساس تصور نزديكيبا اين
اوتاثير احساسي و اجتماعي روابط فيزيكيبر تغييرات اين
يا صورت در جوش يك وجود كه است دليل همين به و دارد
احساسات بسياردر همكلاسي ، ميتواند از بودنقد كوتاه
.باشد تنشزا نوجوان
رواني اخلاقي ، تغييرات
تصورات و افكار ساخت سنينتوانايي اين در نوجوانان
مورد در ميتوانند آنان.يافت راخواهند وتخيلي غيرواقعي
مستقل كنندو بيان احساساتشانرا و انديشيده مختلف مسائل
به سالگي ، نوجوانان يا 12 سن 11 از قبل.بگيرند تصميم
سالگي در 16 اما ميانديشند ، واقعي افراد و موضوعات
و ميشود بدل پيچيده حالتي به آنان سادهانديشي
نزديك شده برنامهريزي صورت به مشكلات به ميآموزند
زيرا ميگردد پيچيدهتر اخلاقي مسائل زمان اين در گردند ،
و باشد داشته تناقض يكديگر زيربناييبا اصل دو است ممكن
و دوستي ارزشهاي متعددي درموارد كه دركخواهندكرد آنها
در را نوجواني مثال براي.دارند يكديگرتداخل با صداقت
تصميم در او گذاشته زيرپا را قوانين دوستش كه بگيريد نظر
به خود با خير يا راگزارشكند او تخطي ميبايد اينكه
از رواني تكاملاخلاقي ، اين وجود با.ميپردازد كشمكش
.دارد ضعيفي انتظاراتخويشدرك
متعدد ازحالتهاي يكي تنها موجود وضعيت اوميآموزدكه
;انتخابهايش تصميمگيري برداشتدر اين و است ممكن
.است مهم بسيار شغل و تحصيلي رشته دوست ، انتخاب
اجتماعي تغييرات
رفتار مانندكودكان ديگر آنان وذهني ، فيزيكي رشد دليل به
وهمكلاسيهايش بزرگسالان كه برخوردي و وانتظارات نميكنند
اجتماعياش دنياي پس.ميكند تغيير داشت خواهند او از
براي هدفي اوميتواند حال.مييابد تغيير مهم گونهاي به
.كند تلاش هدف آن به نيل براي ساختهو خود
علاقه شروع نوجوانان ، اجتماعي تغييرات ازمشخصترين يكي
ميبايد كه است جنسمخالف به نسبت دوجانبه گرايش و
كنترل تحت را رفتارها احساساتو اين چگونه بياموزند
.آورند در خويش
به نسبت بزرگسالان گفتار و رفتار درچگونگي تغيير آنان
بزرگسالاناست ، با شبيهبرخورد بيشتر اين راكه خويش
حس و بيشترند درجستجوياستقلال نوجوانان.ميكنند تجربه
بزرگسالان شايسته بيشتريكه امتيازات ميكنندبايد
گلهمندندكه والدينخويش از و شود داده آنان به است
درگيري موجب احساس وهمين هستند استقلالآنان كسب مخل
به او دركخواست با والدين و گرديد خواهد والدينش با او
.ميگردند ناخشنود مسئوليت ، احساس بيشتربدون آزادي
سوق خصوصياتويژه يكسري به را نوجوان تغييرات اين
:ميدهد
اين اوايل در نوجوانتان كه هستيد والديني از شما اگر
بحثهاي و انتظارجر.است (سال تا 14 سن 12) دوران
اين در.شد خواهد تدريجكم به كه باشيد داشته را بيشتري
به منزل در خودرا موقعيت داردكه آن بر اوسعي زمان
را خود اوقات دارد اوتمايل.كند تثبيت مستقل فردي عنوان
يا و ميدهد نشان شما به كمتري توجه بگذراندو درخلوت
.است غمگين بسيار وگاهي ميكند گستاخانهرفتار گاهي حتي
همسن درچشم ميتواند چگونه كه دريابد تا است تلاش در
است آن نشانگر دوستاني داشتن و كند جلوه باارزش وسالانش
.است شده پذيرفته آنان جمع به او كه
زيرا ميكنند سپري يكديگر با را زيادي اوقات نوجوانان
لباس ، سرگرمي ، خيالپردازي موسيقي ، درمورد سليقههايشان
دلايل و قوانين با آنان.است يكسان و اهدافشانشبيه و
واين پردازند مي زورآزمايي به دنيا و مربيان والدين ،
عقايد تا دارند آن بر سعي و آناناست ذهني رشد از جزيي
با ندارند دوست پس بيازمايند ، را جديد وامكانات
صحيح نظرشان كه باورند اين بر و شود مخالفت عقايدشان
.است ومحق
مضطربودلواپس او هورموني فيزيكيو تغييرات دليل به
است ، اونگران.اوست مراقب نگاهها همه ميكند وحس است
وديگران است مناسب و قيافه همكلاسيهايشخوش ديد از آيا
!ميكنند؟ فكر اوچه مورد در
پس است ، جديدي وعقايد ارتباط كشف درحال نوجوان سن دراين
شما نظر از است ممكن كه اشخاصجديد ، با طرحدوستي با
قابل اجتماعي ارتقاءمهارتهاي در نباشد ، سعي پذيرفته
دوستاني داشتن كه دليلاست همين به و دارد خويش قبول
بسيار براياو كودكي دوران با متفاوت شرايطي با جديد
رفتاري همسالانشالگوهاي چه اگر و باارزشاست و مهم
در آنان كه داده پژوهشهانشان هستند ، اما او براي
.خويشند تاثيروالدين تحت شديدا اخلاقي مسائل
انديشيدن ، براي زماني و خلوت به سن اين در نوجوان
و داده افزايش را خويش ذهني توانايي تا است نيازمند
.شود روبهرو جديد مسائل با بتواند
هنوز كه ميكند يافتگي ، اومشاهده تكامل تماماين با
كودكان وهمانند نداده تغيير او با را والدينشرفتارخود
او انديشيدن توانايي و ذهني رشد و ميكنند رفتار او با
با مشورت جاي به و شمرده هيچ به مختلف موقعيتهاي در را
است بيشتر استقلال درجستجوي او.ميپردازند مشاجره به او
مواجه محدودكننده و وپاگير دست قوانيني با آن جاي وبه
آنها با او كه تغييراتي و مشكلات اين با پس.ميشود
ميكند فراموش كه اين از هم هنوز است ، آيا روبهرو
!متعجبيد؟ رساند ، اتمام به را وظايفش
به او ، ويژگيهاي شناخت و دوران اين نوجوانتاندر درك
و استقلال دوران اين طي و ورود در تا ميكند ، كمك شما
است بهتر پس.باشيد ياورش و مسئوليتپذيري ، حامي
وتواناييهاياو رشد بانيازهاي مناسب او رفتارتانبا
در را او ونيازهاي تغييرات تمامي قوانين تعيين در و باشد
شما تدريجبا ارتباطشبه كه باشيد مطمئن بگيريد ، نظر
و استقلال كسب تلاش در او چه اگريافت خواهد بهبود
دارد خويش خانواده با رابطهنزديكي هنوز اما آزادياست
محيط به مناسب رفتار است ، مهم بسيار برخوردتان طرز و
نشان تحقيقات بخشيدهو وآرامبخش عادي حالتي خانواده
ارتباط خويش والدين با تر راحت كه نوجواناني كه ميدهد
براي پس.بزهكاريميگردند كمتردچار كنند ، مي برقرار
:ميتوانيد منظور اين به رسيدن
خانواده ، اعضاء دهيدكه ترتيب را زماني -
انتخاب حق با و آزادانه مخصوصافرزندتان ، بتوانند
باشيد داشته خاطر به.بپردازند وگو گفت و بحث به موضوع
فرزندتان و باشد نداشته مشغلهاي كس هيچ زمان اين در
.كند احساساتش ، صحبت گرفتن قرار فشار تحت بدون بتواند
زيرا نسازيد ، دار جريحه را او باشيد مراقب بحث هنگام در
تدافعيبه حالت راحتي حساسندوبه بسيار سن اين در آنها
مورداهميت را او ديدگاه كه دهيد نشان او به خودميگيرند ،
وگو گفت به باهم مشكل حل منظور وبه داده تاييدقرار و
مشتاق اي شنونده وگو ، گفت طي در بايد پس ايد ، نشسته
از بهتر درك براي است بهتر باشيد ، او به وفعالنسبت
روشن براي و ساخته خود براي ذهني تصوير گويد ، مي او آنچه
موضوع با رابطه در را سوالاتي ذهنيتخويش ، تكميل و شدن
موجب جديد داستاني طرح با زمان اين در.سازيد مطرح
گويد مي آنچه مورد در.نشويد بحث و افكار رشته پارگي
.شنوندهايد يك شما حاضر حال در نكنيد وقضاوت نظر اظهار
به خواستههايش ، و سوالات به پاسخ از قبل باشيدو صبور
سن اين در را او ديدگاه و شويد آرام تا دهيد فرصت خودكمي
بيانديشيد ، آن به بگوييد سخني كه آن از قبل و كرده درك
وعقايدش او به شما كه بداند او ميشودكه موجب اين
نباشيدوهمچنين موافق آنها اگربا حتي ميگذاريد احترام
اگر.ميكنيد مشاجرهجلوگيري به بحث گرفتن بالا از
برايش است بهتر ميانجامد ، مشاجره به او با مكالمه
خاطر به و بنويسيد گلايهآميز ، نه مسالمتآميز ، يادداشتي
!قاضي نه دارد ، شنوندهنياز يك به او كه باشيد داشته
حل را او مشكل ميخواهيد شما كه مورد اين در صحبت با
اجازه و داريد نگاه مثمرثمر و مثبت درحالت را بحث كنيد ،
جنبه گردد ، موضوع پيچيدگي موجب گذشته اشتباهات ندهيد
بحث كه ميشود موجب بگيريد ، اين نظر مد را مثبتسخنانش
.يابد ادامه مثبت و سازندگي باحالت
نقش شما گاهي نيست بد.بياموزيد او از جديد مطالبي-
را آموزگارشما نقش فرزندتان و كرده بازي را دانشآموز
.گيرد عهده به
آنها با اگر حتي بگذاريد ، وعقايدشاحترام او به -
موجب يكديگر به احترام بدانيد است بهتر نباشيد ، موافق
اين از فرزندتان و ميگردد ديگران ارتباطتانبا بهبود
و پدر عنوان به شما وظيفه چه اگر مستثنينيست ، قاعده
متناسب ومحدوديتهايي ، ومقررات راهنماييها كه است آن مادر
با بايد كار اين كنيد ، اما تعيين برايش او ، نيازهاي با
كه گلهمندند والدين اكثر.گيرد انجام احترام
با شما خود آيا نميگذارند ، احترام آنان به فرزندانشان
كني زدن ، روكم فريادكشيدن ، كتك متوالي ، غرزدنهاي
انجامشان به قادر نيز آنها كه قبيل ، اين از وكارهايي
بررسيها !نميشويد؟ آنان به بياحترامي موجب هستند ،
را بيحرمتي بزرگسالانخودنشانههاي كه است داده نشان
انساني همچون بافرزندتان است بهتر پس.ميگيرند ناديده
.كنيد رفتار است ، انساني وحقوق وحق احترام شايسته كه
نوجوانتان همراه به دستهجمعي تفريح براي را زماني -
و راهنمايي دوره به نوجوان ورود با.دهيد اختصاص
با آمد و رفت مطالعات ، و درسها حجم دليل به دبيرستان
براي وقتي ديگر برنامه فعاليتهايفوق و دوستان ، ورزش
وجود پسنميماند باقي خانوادهبرايش گذراندنبا
يكديگر ، تماشاي با غذا صرف:قبيل از فرحانگيز اوقاتي
ميكند كمك شما به يكگردش ، به رفتن يا و مناسب فيلمي
ديدن يا شنيدنو وبا شناخته بيشتر را نوجوانتان
آمدن بوجود موجب غيره و فكاهي مجلات طنز ، برنامههاي
ياد به و خوش ساعات اين ايجاد.گرديد اوقاتيشاد و محيط
.ميگردد فرزندتان در شادي اميدو ايجاد موجب ماندني
نفس ، به اعتماد همچون نيازمنديماحساساتي همه ما -
بودن ديگران علاقه شايستگيمورد و كار هر انجام توانايي
باشد مهم ما براي احساساتاگر اين و كنيم درخودحس را
كه مطمئنسازيد را آنان.است نوجوانتانحياتي براي
تلاشهاي به و است ضعفشان از تواناييشانبيشتر و قدرت
به شما بداند ، او كه ميشود موجب اينكنيد آنانتوجه
طولاني در اينتشويقها.اميدواريد و داشته اعتماد او
.شد خواهد نفساو به واعتماد همكاري ايجادحس باعث مدت
نشان فرزندتان به را خويش عشق باشيد داشته خاطر به -
اگر.است مشكلات حل عشقكليد همراه به زمان دهيد ، زيرا
حس كه دارند نياز اما نميكنند رفتار چهآنانكودكانه
با پسوالدينشانهستند وعلاقه موردتوجه هنوز كنند
دوست را آنان كه ثابتكنيد آنان به رفتارتان و كلمات
گرفته آغوش در اورا داريد ، دوستش بگوييد او به:داريد
مورد غذاي ،(دوستانش درحضور نه البته)ونوازششكنيد
و كمك مورد را آنها حدودي تا كنيد ، آماده را علاقهاش
بيشتري آزادي آنها دهيد واجازه دهيد قرار پشتيبانيخود
چه اگريابند پرورش مستقل و پذير تامسئوليت باشند داشته
و وقتگير بانوجوانتانكاري بهتر ارتباط برقراري
.زياداست بسيار آن تاثير است ، اماارزش پردردسر
اهايو ايالت دانشگاه خانواده علوم سايت اينترنت ، :منبع
نوري.ح معصومه:مترجم
اوين زندان به قرار تشديد با گنجي اكبر
شد منتقل
"گنجي اكبر"مدافع وكيل رياحي غلامعلي:اجتماعي گروه
ساعت چند از پس گنجي اكبر آقاي:گفت سهشنبه روز
وثيقه قرار تشديد با شعبه 1410 در بازجويي و تحقيقات
با گو و گفت در وي.شد منتقل اوين زندان به مجددا
مورد دو: ساخت نشان خاطر اسلامي جمهوري خبرگزاري
خون "مقاله با ارتباط در مقدسات به توهين اتهام
امروز صبح روزنامه در ،"محال آمد محال شستن خون به
قتلهاي" پرونده با ارتباط در اكاذيب نشر و
:كرد تاكيد رياحي.شد تفهيم گنجي آقاي به "رنجيرهاي
مطرح شعبه 1410 پرونده در قبلا اتهام مورد دو اين"
سابق ، صادره بازداشت قرار و نيست جديدي مورد و بوده
دادگاه نهايتا كه است اتهاماتبوده اين مورد در
آن در مرتضوي قاضي صادره بازداشت قرار نظر تجديد
وثيقه 60 قرار صدور به منتهي كه كرده لغو را موارد
در":گفت مدافعگنجي وكيل.بود شده توماني ميليون
مجددا توماني ميليون وثيقه 60 قرار اين امروز ، جلسه
زندان به گنجي آقاي و شد تبديل موقت بازداشت به
به بازجويي و تحقيق جلسه ادامه و انتقاليافت اوين
در:گفت وي.شد موكول آينده هفته شنبه روز صبح
محال شستن خون به خون " مقاله درباره امروز جلسه
بايد ما نظر به و شد داده كافي توضيح ،"محال آمد
تصميم حال هر به ولي.باشد رفعشده ابهامات
خود براي را اعتراض حق هم ما و است قاضي گيرنده
.ميدانيم محفوظ
تفهيم و بازجويي جلسه" كه اين به اشاره با رياحي
طول به تا 17 صبح دقيقه و 30 ساعت 10 از اتهام
از قاضي دستور به گنجي آقاي كرد نشان خاطر "انجاميد
اوين زندان بند 325 به و شد خارج انفرادي
.شد بازگردانده
غير سازمانهاي و جمعي رسانههاي نشست
دولتي
سازمانهاي و جمعي رسانههاي نشست نخستين:اجتماعي گروه
.ميشود برگزار كودكان حقوق از حمايت انجمن توسط غيردولتي
بررسي و سازمانها مسئولين بين نظر تبادل هدف با نشست اين
سالن در الي 19 ساعت 15 از خرداد متقابل 26 انتظارات
حد وصال ، خيابان در واقع خون انتقال سازمان اجتماعات
.ميشود برگزار طالقاني و كشاورز بلوار فاصل
بانوان براي جسماني آمادگي مسابقه
خبرنگار
دارد نظر در روزنامهنگاران صنفي انجمن ورزشي كميته
در خبرنگار بانوان براي جسماني آمادگي مسابقه يكدوره
.نمايد برگزار تيرماه اول تاريخ
يكشنبه روز ثبتنام جهت ميشود ، دعوت علاقمندان از
8954796-ساعت 10الي12باتلفنهاي 8956365 از 27/3/80
.بگيرند
كشته زاهدان - بم تصادف حادثه در نفر 47
شدند
سهشنبه روز صبح كه رانندگي حادثه يك در:اجتماعي گروه
.شدند كشته نفر پيوست 47 وقوع به زاهدان-بم محور در
فرماندهي رانندگي و راهنمايي معاون عليكيخا سرهنگ
اسلامي جمهوري خبرگزاري به بلوچستان و سيستان انتظامي
منطقه در زاهدان غرب كيلومتري در 150 حادثه اين:گفت
.داد رخ "شورگز"
افغاني اتباع حادثه اين قربانيان از نفر گفت42 وي
داشت قصد آن راننده كه بودند كاميون يك بر سوار غيرمجاز
.دهد انتقال ديگر استانهاي به را آنان
دستگاه يك مسافران از نفر پنج حادثه اين در:افزود وي
اين به و بود حركت در زاهدان سمت به يزد از كه اتوبوس
.شدند كشته كرد برخورد كاميون
خوابآلودگي اثر بر دادكه رخ زماني حادثه:داد ادامه وي
.شد واژگون و منحرف جاده از نقليه وسيله كاميون راننده
سوار افغان مهاجر كاميون 60 دستگاه اين در:وي گفته به
.بودند
اتباع از ديگر تن حادثه 13 اين در همچنين:افزود وي
.شدند زخمي كاميون بر سوار غيرمجاز
خاتمالانبياي بيمارستان به مداوا براي زخميشدگان
.شدند منتقل زاهدان
|