انتشار با همزمان حكيمي محمود با گفتوگو
و نوجوانان ويژه تمدن ، تاريخ
جلد بيستمين
تاريخ بايد جوانان و نوجوانان جوانان
بياموزند
شد منتشر "تهران" جديد شماره
به 1380ضوابط-تحصيلي 81 سال براي
پرورش و آموزش در انساني نيروي كارگيري
شد اعلام
رامسر در كشور عشاير دانشآموزان اردوي
ميشود برگزار
شد ملي اثر مصدق دكتر خانه
بودجه پرورش و آموزش وزارت:مظفر حسين
دارد نياز بيشتري
انتشار با همزمان حكيمي محمود با گفتوگو
و نوجوانان ويژه تمدن ، جلدتاريخ بيستمين
تاريخ بايد جوانان و جواناننوجوانان
بياموزند
آنچه شوروي فروپاشي از قبل تا روسها تاريخي كتابهاي در *
اصولا كه حالي در بود ، پيامبران نهضت نبود مطرح كه
(ع)وحضرتموسي(ص)نميتوانتاريخنوشتونهضتحضرتمحمد
گرفت ناديده را پيامبران ديگر و (ع)عيسي حضرت و
نوجواني در كه است كساني همه براي آشنا نامي حكيمي محمود
براي همچنان او.ميخواندند علمي و تاريخي ديني ، كتابهاي
او از جديد كتاب پنج انتشار.مينويسد جوانان و نوجوانان
برگزيده نويسنده عنوان به وي گزينش به منجر سال 1379 در
انتشار.شد سال 1380 در نويسنده معلمان جشنواره اولين در
ماه در نوجوانان ويژه تمدن تاريخ مجموعه از جلد بيستمين
.ميآيد پي در كه او با گفتوگو براي شد بهانهاي گذشته
چه از را جوانان و نوجوانان ويژه تمدن تاريخ تاليف *
كرديد؟ شروع سالي
تمدنهاي به راجع مطالبي ترجمه و يادداشتبرداري -
از را باستان روم و يونان بابل ، سومر ، تمدن نظير باستاني
و يادداشتها آن تاليف اما كردم ، آغاز سال 1352شمسي
سال از مطالب كردن روان و ساده و بندي فصل آنها ، تدوين
.شد شروع 56
رسيد؟ چاپ به سالي چه در مجموعه اين جلد اولين *
شركت طرف از سال 1360 در تمدن تاريخ مجموعه جلد اولين -
يعني مجموعه اين جلد آخرين و گرديد منتشر انتشار سهامي
.شد چاپ امسال ارديبهشت در هم بيستم جلد
آن انتشار سال چهار مدت كتاب ، تاليف از پس حتي شما چرا*
انداختيد؟ تعويق به را
ويراستاران كار ارزش و اهميت به سال 1357 از من -
اختيار در را آن دهم تا اول فصل كه بود اين.پيبردم
گذشته آن از.دادم قرار فرهيخته ويراستاران از تن چهار
.گرفت زيادي وقت نوجوانان براي مطالب كردن روان و ساده
را انتشار سهامي شركت عامل مدير موافقت امسال من البته
بازنويسي ديگر يكبار را چهارم تا اول جلد و كردم جلب
لذا و دادهام قرار انديشمند ويراستاري اختيار در و كردم
منتشر جديد ويراست با بهزودي تا 4 جلدهاي 1 جديد چاپ
تمدن بهويژه باستاني تمدنهاي جديد ، چاپ در.ميشود
.است گرفته قرار دقيق پژوهش مورد باستان ايران
با نوجوانان ساختن آشنا اهميت از اول جلد مقدمه در شما *
در داريم دوست.گفتهايد سخن تفصيل به بشري تمدنهاي سير
كنيد؟ تعريف برايمان را مقوله آن از اندكي هم گفتوگو اين
تمدن تاريخ سير با بايد نوجواني هر كه دارم عقيده من-
ميبرد پي نكته براين ترتيب بدين كه زيرا شود ، آشنا بشري
بسيار مراحلي كنوني پيشرفت مرحله به رسيدن براي انسان كه
تاريخ در.است گذرانده را نشيب و فراز از پر و دشوار
و ميشود مطرح نيز مختلف علوم تكامل و تعالي سير تمدن
و اختراعات كه ميبرد پي مهم نكته اين به خواننده
مخترع و كاشف هزاران تلاش حاصل يكم و بيست قرن اكتشافات
و ملت هيچ و مختلفاست اقوام و ملتها از دانشمند و
به متعلق را كنوني اكتشافات و اختراعات نميتواند قومي
.بداند خويش ملت
تمدن تاريخ درباره زيادي كتاب تاكنون زمين مغرب در *
فارسي زبان به كتابها اين از بسياري.است گرديده منتشر
چه شما تاليف تمدن تاريخ كه ميكنيد فكر.است شده ترجمه
دارد؟ آنها با تفاوتي
بشري تمدنهاي به نگرش نظر از نويسندهاي هر البته -
زبان به زيادي كتابهاي تاكنون.دارد را خود خاص نظرگاه
تعداد فقط و است شده منتشر بشري تمدن درباره انگليسي
از پس من.شدهاند ترجمه فارسي زبان به آنها از اندكي
تمدن تاريخ از مجموعه سال 1358 ، 6 در انگلستان از بازگشت
و آوردم ايران به خود با را آمريكايي و انگليسي مولفان
كردهام تاليف را آن خود كه تمدني تاريخ مجموعه تاليف در
عنوان به تاريخ به من نگرش ولي بردم ، زيادي بهره آنها از
.دارد كلي تفاوت آنها نگرش با ايراني مسلمان نويسنده يك
بشري تمدن زيربناي معماري در ايرانيان كه دارم عقيده من
احساسات روي از من گفته اين.داشتهاند اساسي و مهم نقش
و دوزي فراي ، ر چون دانشمندانبزرگينيست ناسيوناليستي
پوپو و اشتاينر گروسه ، كرمر ، فن گيرشمن ، .ر پاركيسون ،
تمدن زيربناي در ايرانيان نقش از ديگر دانشمند دهها
ارائه زمينه اين در بسيار مدارك و گفته سخن انسان
بارور در مسلمانان نقش به ميرسيم آن از بعد.دادهاند
اين در كه اينجاست جالب.بشري تمدن در هنر و علم ساختن
ايرانيان.جلوترند مسلمانان ديگر از ايرانيان هم زمينه
زمينه در پيشرفتهايي آنچنان به هجري نهم و هشتم قرن تا
:مينويسد خود سفرنامه در شاردن كه شدند نايل دانش و علم
مصروف فن و رشته هر از بيش ايرانيان نبوغ و استعداد"
و علم قسمت در ايرانيان كه گفت ميتوان نيز و شده علوم
كه ندارم فرصت اينجا در ".گشتهاند كامياب كاملا دانش
از بيش هنر و علم زمينه در مسلمانان و ايرانيان نقش از
زمينه در كه بگويم قاطعيت با بايد اما.كنم صحبت اين
مثل بزرگمرداني است نتوانسته قومي و ملت هيچ ادبيات
و فردوسي ابوالقاسم حكيم و مولوي محمد جلالالدين
تلاش من.دهد تحويل بشري جامعه به عطار فريدالدين
كه را ايراني جديد نسل تمدن تاريخ مجموعه در كه كردهام
جوان.كنم آشنا حقايق اين با دارم آنان به فراوان اميد
در يونانيان از بيش خيلي ايرانيان كه بداند بايد ايراني
.بودهاند موثر بشري تمدن رفيع و بلند برج ساختن
در كه تمدن تاريخ كتابهاي درباره نظرتان حكيمي آقاي*
فارسي زبان به نيز آنها از برخي و ميشد چاپ سابق شوروي
چيست؟ شدهاند ، ترجمه
مترجمان توسط كه را تاريخي كتابهاي از بسياري من -
.خواندم شدهاند ، ترجمه فارسي به روسي زبان از چپگرا
از دوره يك.كشيدهاند زحمت خيلي هم روسي مورخان راستش
شد ترجمه فارسي زبان به سال 1360 در كه تاريخي كتابهاي
شوروي مدارس در كه بود تاريخ درسي كتابهاي واقع در
اين آن و داشتند بزرگ عيب يك كتابها اين.ميشد تدريس
را تاريخي وقايع تمام كه بودهاند مجبور مولفان كه بود
در.بنويسند لنين و انگلس و ماركس انديشههاي قالب در
بازتاب واقع در تاريخي كتابهاي ميلادي ، چهل و سي دهه
امر همين.بود تاريخ زمينههاي در استالين انديشههاي
ميرسيدند ، باستان ايران تاريخ به وقتي كه بود شده موجب
مجبور ماركسيستي انديشههاي همان براساس تاريخنويسان
كشف ايران تاريخ براي هم "سرفداري" دوره يك كه ميشدند
در.ميشد شروع تاريخ تحريف نتيجه در و كنند اختراع يا و
كه آنچه شوروي فروپاشي از قبل تا روسها تاريخي كتابهاي
اصولا كه حالي در بود ، پيامبران نهضت نبود مطرح
(ع)موسي حضرت و (ص)محمد حضرت ونهضت نوشت تاريخ نميتوان
اشكال.گرفت ناديده را پيامبران ديگر و (ع)عيسي حضرت و
را تاريخي وقايع حوادثو بخواهيم ما كه آنجاست در بزرگ
تاريخي كتابهاي.بياوريم شده تعيين پيش از قالب يك در
بگذريم كه بزرگ عيب اين از.داشتند را عيب اين روسيه
تاريخي كشفيات زمينه در را روسي پژوهشگران تلاش بايد
.نهاد ارج
غربيچه مشهور مولفان تمدن تاريخ كتابهاي شما نظر به *
داشتند؟ ضعفي و نقاطقوت
بررسي و نقد.است خارج من عهده از نظري اظهار چنين -
علم از وسيع دانشي به و است دشوار كاري غربي مورخان آثار
هر واقع در.دارد نياز ديگر علوم و جامعهشناسي و تاريخ
مورد را آثار اين ميتواند خويش منظرگاه از دانشمندي
تاريخي كتاب چند تنها گذشتهمن آن از.دهد قرار نقد
محترم استادان وظيفه اين.خواندهام را غربي نويسندگان
كارشناسي دانشجويان از كه است كشور دانشگاههاي تاريخ
نامههاي پايان كه بخواهند تاريخ رشته در دكترا و ارشد
.دهند اختصاص مشهور مورخان از يكي آثار نقد به را خود
مطالعه هم را زمينه اين در پاياننامه چند من البته
از آثار اين نقد در ما پژوهشگران كه ديدهام و كردهام
را نكته اين اينجا در فقط من.برخوردارند خاصي هوشمندي
اشتباهات غربي مورخان آثار از برخي كه ميدهم تذكر
صفحات زيرنويس در بايد لااقل محترم مترجمان و دارد زيادي
.كنند اشاره اشتباهات اين به
آنها از كداميك آثار ايراني معاصر مورخان ميان از *
ميپسنديد؟ رابيشتر
را شهيدي جعفر سيد دكتر محترم استاد آثار اكثر من -
ميپسندم جهت اين از را بزرگوار مرد اين آثار.خواندهام
نقادانهبه نگاهي با پژوهشي ، هر آغاز همان از استاد كه
ارزشمند روش يك من نظر به اين.مينگرد مورخان نوشتههاي
خواننده به واقع در شهيدي استاداست تاريخنگاري در
هر از را سخني هر مانبايد كه ميكند تفهيم طور اين
اين تفهيم.بپذيريم -باشد مشهور خيلي اگر حتي -مورخي
شهيدي استاد واقع در.است مهم خيلي نوجوانان مطلببه
درباره ايشان آثار.ميكند تربيت تاريخي نقاد خواننده
شيوه در را تحولي جدا (ع)ائمه زندگاني و اسلام تاريخ
.آورد پديد تاريخي كتابهاي تاليف
و نويسندگان از كداميك آثار اسلام تاريخ زمينه در *
است؟ كرده جلب را شما توجه مورخان
.ميدانند او شجاعت را خوب مورخ يك ويژگيهاي از يكي -
اين از نجفآبادي صالحي لله نعمتا استاد معاصر دوران در
در كه اسلامي انقلاب از قبل سالهاي.است برخوردار ويژگي
وسواس و پشتكار دقت ، .ميرسيدم ايشان خدمت گاه بودم ، قم
را مطلبي چون و است عجيب تاريخي اسناد و مدارك كشف در او
.ندارد باك آن گفتن از دانست تاريخي حقيقت يك
.بگوييد هم باز اسلام تاريخ پژوهشگران از *
.است كرده جلب را من توجه خيلي عسكريهم علامه كتابهاي -
آگاه بايد آنها از بسياري محتواي از جوان نسل كه معتقدم
حسين اسلام صدر از تاريخي آگاهيهاي و اطلاعات.شود
و واقعاارزشمند هم تني چهل مهدي استاد و استادولي
تني مهديچهل استاد.است ايراني پژوهشگر هر موجبفخر
است ، نكرده ديگريمنتشر كتاب هيچ اثر چند بجز كه آن با
من.است شگفتآور اسلام تاريخ زمينه در وي معلومات اما
و بردهام نام ايشان از خود تاريخي آثار در كه سالهاست
تني چهل استاد.كردهام استفاده ايشان مقاله چند از
آموخت من به تاريخي متقن دلايل با را (ع)بيت اهل حقانيت
.نميكنم فراموش هرگز را محبت اين من و
نظريات از برخي با استادچهلتني كه شنيدهايم ولي *
.نيست موافق نجفآبادي نعمتاللهصالحي استاد تاريخي
هم دو آن كتبي مناظره شاهد خود من و است درست بله ، -
مخصوصا و (ع)عاشقاناهلبيت از هم صالحي آقاي.بودهام
امام نهضت به خود خاص ديدگاه از اما است (ع)حسين امام
كه نميبينم خود توان و حد در من.مينگرد (ع)حسين
اظهار حسيني نهضت درباره بزرگوار دو اين عقايد درباره
كتاب يك نيز من خود ميدانيد كه همانطور البته.كنم نظر
كه نگاشتهام نوجوانان براي (ع)حسين امام دربارهنهضت
نظريات درباره قضاوت اما.است رسيده هفدهم چاپ به اكنون
را آنها دوي هر من.است خارج من توان از مورخ دو اين
.دارم دوست خيلي
به مينويسند معاصر تاريخ درباره كه مورخاني درباره *
داريد؟ علاقه بيشتر آنها از كداميك آثار
علاقهمند آنها به من كه معاصر تاريخ پژوهشگر سه هر -
محمدجواد دكتر مرحوم آثار.كردهاند فوت متاسفانه بودم ،
بايد تاريخي اسناد بررسي در كه آموخت من به شيخالاسلامي
انساني حائري عبدالهادي دكتر مرحوم.دهم انجام زيادي دقت
بلكه تاريخ ، تنها نه او.بود دلير فوقالعاده و بزرگ
آنكه از پيش او خاطرات كتاب.آموخت من به را بودن انسان
مرحوم آثار اما.است تربيت و تعليم كتاب باشد ، خاطرات
مورخ يك كه داد نشان معاصر تاريخ در نجاتي غلامرضا سرهنگ
.باشد آگاه و منصف و شريف ميتواند اندازه چه تا تاريخ
جهان معاصر مورخان همه تارك بر او نام كه دارم عقيده
.سازد خويش رحمت قرين را آنان سه هر خداوندروح.ميدرخشد
.بكنيم كوب زرين عبدالحسين مرحوم از هم يادي بگذاريد
و عجيب عرفان و ادبيات تاريخ ، زمينه در او اطلاعات وسعت
من روي زيادي تاثير او عرفاني كتابهاي.است تصور غيرقابل
.داشت
نوجوانان ويژه تمدن تاريخ دوره از گذشته شما آيا *
كردهايد؟ تاليف هم ديگر تاريخي كتابهاي
را بناپارت ناپلئون ما ، عصر بحرانهاي كتاب بله ، -
عصر در ايران رساند ، چاپ به اميركبير انتشارات
قلم انتشارات را تاريخي حكايت يك و هزار و ناصرالدينشاه
را آنها درباه بحث كه ديگر تاريخي كتاب چند و كرد منتشر
.ميكنيم موكول ديگر فرصتي به
چيست؟ شما تاريخي كتاب آخرين *
كه بود من مستقل تاريخي كتاب آخرين كامل ، انسان (ع)علي
.ساخت منتشر اسلامي فرهنگ نشر دفتر گذشته سال در
شد منتشر "تهران" جديد شماره
فرهنگ كل اداره خبرنامه "تهران" نشريه شماره بيستويكمين
.يافت انتشار تهران استان اسلامي ارشاد و
ماه خرداد هنري و فرهنگي رخدادهاي ويژه كه شماره اين در
انقلاب تاريخ در عطف نقاط و خرداد" چون مطالبي است ،
خرداد تاريخ 15 روايتگران ورامين ، كفنپوشان" ،"اسلامي
برگزاري" ،"(ع)حسين امام قيام فلسفه به نقبي" ،"1342
مواد به جوانان گرايش اجتماعي فرهنگي علل بررسي همايش
عرضه" ،"ايران خوشنويسان انجمن آزمون برپايي" ،"مخدر
تعزيه درخشش" و "پيشرفتها و چالشها ;فرهنگي محصولات
.ميخورد چشم به "مهر سوگواره همايش در استان
و وزير مشاور شالچيطوسي محمود مسئولي مدير به "تهران"
سردبيري و تهران استان اسلامي ارشاد و فرهنگ مديركل
.ميشود منتشر كاظمي مهرشاد
به 1380ضوابط-تحصيلي 81 سال براي
پرورش و آموزش انسانيدر نيروي كارگيري
شد اعلام
ضابطهمندكردن و مدار قانون هدف با:فرهنگي علمي گروه
نيروي ساماندهي ضوابط مختلف ، فعاليتهاي به نيرو تخصيص
.شد اعلام تحصيلي 8180 سال در انساني
تعيين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
از بهينه استفاده و انساني نيروي بكارگيري اولويتهاي
و اصولي سياستهاي اعمال و تبيين موجود ، انساني منابع
كيفي و كمي شاخصهاي ديگر و توسعه سوم برنامه اهداف
اهداف ديگر از انساني نيروي برنامهريزي فرآيند در مرتبط
.است طرح اين
سال در انساني نيروي تخصيص ضوابط تدوين اساس براين
و طبقهبندي:است مرحله سه شامل تحصيلي 8180
نيروي كارگيري به ميزان و نحوه و فعاليتها اولويتگذاري
شده ملحوظ شاخصهاي انعكاس مختلف ، فعاليتهاي در انساني
اعمال جهت ماشيني خدمات دفتر به ساماندهي شيوهنامه در
براي ابلاغ صدور نحوه دستورالعمل تهيه و "بكفا سيستم" در
در مختلف فعاليتهاي برحسب مدارس سازماندهيعملي
و سازمانيآموزشي واحدهاي و گانه سه تحصيلي دورههاي
طرح خورد باز ارزيابي و كنترل نظارت ، برنامه پرورشي ،
.نيرو سازماندهي
رامسر در كشور عشاير دانشآموزان اردوي
ميشود برگزار
يك طي پسر و دختر عشاير دانشآموزان:فرهنگي علمي گروه
جنگلي ميرزاكوچكخان اردوگاه به زمانبنديشده برنامه
.ميشوند اعزام رامسر در واقع
اردوي پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
(ع)علي اميرالمومنين حضرت يادواره عشايري دانشآموزان
در تيرماه تا 31 از 22 كه است عشايري بزرگ اردوي دومين
در نفر پسران 600 و نفر دختران 600 جداگانه نوبت دو
.ميشود برگزار رامسر كوچكخان ميرزا اردوگاه
شرقي ، آذربايجان) عشايري استان پانزده گزارش ، اين براساس
بختياري ، و چهارمحال ايلام ، اردبيل ، غربي ، آذربايجان
تهران ، شهرستانهاي سيستانوبلوچستان ، خوزستان ، خراسان ،
بويراحمد ، و كهگيلويه كرمانشاه ، كرمان ، قزوين ، فارس ،
شركت اردو اين در محلي بازيهاي و لباسها با (لرستان
تا 26 از 22 عشاير دختر دانشآموزان اردوي.ميكنند
تا 31 تاريخ 27 از عشاير پسر دانشآموزان اردوي و تيرماه
.ميشود برگزار تيرماه
شد ملي اثر مصدق دكتر خانه
به مربوط مصدق محمد دكتر خانه:فرهنگي علمي گروه
شهرستان احمدآباد روستاي واقعدر قاجار دوره
ايران ملي آثار فهرست در شماره 2943 با ساوجبلاغ
.گرفت قرار
فرهنگي ميراث سازمان رساني اطلاع واحد گزارش به
كه قاجاراست دوران ساده كوشك يك خانه اين كشور ،
مختصر ، و محدود تزيينات آجري ، مصالح چون مشخصههايي
و درها ساده ، اتاقهاي چهارگوش ، ستونهاي ايوانها ،
بنا طبقه دو در و دارد شيرواني بام و چوبي پنجرههاي
.است شده
پايان از پس ازتهران ش متولد 1261 مصدق دكتر
به عالي تحصيلات براي سال 1287 در مقدماتي تحصيلات
از حقوق رشته در دكتري دريافت از پس و رفت پاريس
ايران به سال 1293 در سوييس نوشاتل دانشگاه
.بازگشت
و ايران م ، قرارداد 1919 مخالف كه آنجا از وي
راهي كار به اشتغال قصد به درسال 1298 بود ، انگليس
براي مشيرالدوله كابينه اما شد سوييس كشور و اروپا
.كرد دعوت وي از دادگستري وزارت تصدي
ش ، سال 1302 در دارايي وزارت و فارس حكومت از پس
پنجم دوره در سال 1303 در و شد خارجه امور وزير
شوراي مجلس به تهران مردم نمايندگي به قانونگذاري
سپه سردار به سلطنت واگذاري با و راهيافت ملي
.كرد مخالفت
دوره در موسسان مجلس تشكيل با مخالفت از پس مصدق
دخالت علت به دوره اين اتمام نيز و مجلس ششم
در و گرفت كناره سياست از مجلس انتخابات در دولت
.گزيد مسكن ساوجبلاغ احمدآباد روستاي
و چهاردهم دورههاي در وقايعشهريور 1320 بهدنبال
تشكيل با و شد تهران مردم نماينده ديگر بار شانزدهم
شركت از ايران ملت حق استيفاي منظور به ملي جبهه
مبارزه به انگليس دولت و انگليس و ايران نفت
.پرداخت
از را نفت صنعت شدن ملي قانون ش ، اسفند 1329 در 29
سال 1330 در و گذراند سنا و ملي شوراي مجالس تصويب
نفت شركت از خلعيد و قانون اين اجراي براي ش
.كرد قبول را ايران وزيري نخست سابق ،
و شد وزير نخست مجددا تير 1331 قيام 30 با مصدق دكتر
جاسوسي سازمان و دربار عوامل كودتاي با سال 1332 در
زنداني و دستگير خود همكاران از عدهاي همراه آمريكا
دوره پايان از پس و محكوم زندان سال سه به و شد
.شد اعزام احمدآباد به تحتالحفظ شهريور 1325 در زندان
در و درگذشت بيماري علت به سال 1345 در وي
.شد سپرده خاك به احمدآباد در خانهاش
بودجه پرورش و آموزش وزارت:مظفر حسين
دارد نياز بيشتري
سال در پرورش و آموزش وزارت بودجه:فرهنگي علمي گروه
براي كه است ريال ميليارد و 300 هزار يك بر بالغ جاري
به مختلف زمينههاي در وزارتخانه اين تنگناهاي رفع
.داريم نياز مبلغ اين از بيش اعتباري
معلم خانه افتتاح براي كه پرورش و آموزش وزير مظفر حسين
خبرنگاران با گفتگو در است كرده سفر شهر اين به كرمانشاه
و نگرشها از بسياري بايد:افزود مطلب اعلاماين با
.شود اصلاح پرورش و آموزش به نسبت ديدگاهها
|